Metroid: Zero Mission Preview | 21 februari 2004 14:15 | Auteur: Michiel

Metroid, een voor mij vaag begrip, brengt opnieuw een bezoekje aan de GBA. Ik maakte eigenlijk pas kennis met Nintendo’s franshise op de next-gen consoles, aangezien ik Super Metroid nooit heb mogen spelen. Een grote fan van Samus & Co ben ik niet te noemen, en dus krijg je een vrij objectieve preview voor je kiezen. Veel leesplezier toegewenst!



Metroid Fusion.

showscreenIets minder dan een jaar geleden ging ik weer eens langs een oude schoolvriend van me, die vaak de nieuwste games had (heeft?) liggen. Zo ook Metroid Fusion, en sinds die dag heb ik de game ‘geleend’ en hoor ik hem er nooit meer over.

Mijn eerste ervaring met Metroid Fusion (en dus ook mijn eerste Metroid) was erg positief. De sfeer zat er goed in en je liep vrij makkelijk door de levels heen, iets wat mij wel beviel. Echter, na een tijdje begon de verveling er in te kruipen. Steeds maar weer de levels doorzoeken hoe je nou verder moest, geraakt worden door dezelfde vijanden als 10 minuten geleden, enzovoorts. Na welgeteld 4 uur het spel gespeeld te hebben hield ik het voor gezien, het kon mij niet meer boeien. Metroid fans, vergeef me.



Metroid: Zero Mission, verandering?

Mijn grootste vraag na de aankondiging van een nieuwe Metroid was dan ook of er iets zou veranderen ten opzichte van Metroid Fusion. Tot mijn grote spijt, maar waarschijnlijk een opluchting voor een groot deel van jullie, is de opbouw van het spel hetzelfde gebleven. Nog steeds is het een action/adventure game met dezelfde soort actie en spelelementen als in Fusion. Het grootste verschil zal hem zitten in het arsenaal aan wapens, de levels en moves die Samus voorgeschoteld krijgt.



showscreen




Metroid, een remake?

Wat nog voor de grootste verrassing zorgde was het feit dat Metroid Zero Mission een remake van het originele spel voor de NES zal gaan worden. Tot op de dag van vandaag weten een hoop mensen dit niet, mede door de beperkte info die Nintendo vrij heeft gegeven.

Zoals gezegd wordt Zero Mission een remake, maar in hoeverre merk je dit bij het spelen van het spel?

Metroid Zero Mission vertelt het verhaal waarin Samus wordt gevormd tot haar huidige status: een Bounty Hunter, altijd op zoek naar Metroids. Het spel zal voor een groot deel dezelfde levels en werelden bevatten als de originele Metroid voor de NES Echter, Zero Mission zal een aantal paden en levels meer hebben om de gameplay wat te verlengen. Ook zijn de graphics flink bijgewerkt en heb je meer wapens tot je beschikking. Hierover later meer.



Eerst dus nog even antwoord geven op de vraag: “is Metroid Zero Mission slechts een goedkope port?' Ja en nee. Het is dan wel gebaseerd op de originele Metroid en verteld voor een groot deel hetzelfde verhaal, maar de vernieuwing zit er toch duidelijk in:



De graphics.

Als je hebt gekeken naar de screenshots van Metroid Zero Mission dan zie je dat het grafisch wel snor zit. De verschillende bewegingen die Miss Aran maakt, zoals springen, rennen, rollen enz, zijn weer erg goed geanimeerd. Ook valt het me op dat er in dit deel meer kleur verwerkt zit. Dit kan natuurlijk liggen aan het feit dat Samus weer in haar vertrouwde kloffie rondloopt, en dat het hierdoor kleurrijker lijkt, maar volgens mij is dit niet het geval.

showscreen


Gameplay.

Als je van begin af aan de preview door hebt gelezen, is je wel opgevallen dat ik het regelmatig over het uitgebreide wapenarsenaal had. Eigenlijk is pas sinds vandaag (20 februari) bekend welke vernieuwingen hierin zijn aangebracht. Alle wapens op een rijtje:



Morph Ball

Natuurlijk kan Samus zich ook in dit deel weer oprollen tot een klein balletje. In Fusion en de voorgaande delen zagen we al dat dit een mooie toevoeging was aan de gameplay. Gangen die je eerst niet inkon zijn, na het behalen van de Morph Ball, toegankelijk geworden.

Long Beam

De naam van dit wapen zegt je eigenlijk al waar ‘ie voor dient: met de Long Beam heb je een bereik dat 2x groter is dan dat van de standaard beam. Erg handig.

Missiles

Voor de leken onder jullie zal ik nog even uitleggen waar een missile voor dient: de Missile is een sterker wapen dan de standaard beam en Long Beam en geeft je de mogelijkheid om de ‘rode deuren’ te vernietigen. Altijd handig. ;)

Charge Beam

Wie Super Metroid, Fusion of Prime heeft gespeeld weet wel waar ik het over heb; met de Charge Beam kan je je beam opladen en zo sneller je tegenstander vernietigen. Ook zijn er bepaalde hindernissen die je alleen maar met de Charge Beam kan doorstaan.

Normal Bomb

Als Samus verandert in een Morph Ball heeft zij, uiteraard na het bepalen van deze feature, de mogelijkheid om bommen neer te leggen. Natuurlijk heeft ook dit wapen weer de bijbehorende voordelen. Bepaalde muren kan je opblazen met de Normal Bomb, zodat je wederom in nog niet bekende ruimtes kan komen.

Power Grip

Met de Power Grip kan je aan relingen hangen en verplaatsen via het plafond. In de voorgaande delen kon je dit gelijk al, maar in Zero Mission moet je dus eerst een upgrade behalen.

Ice Beam

De naam ‘Ice Beam’ zegt het eigenlijk al. Met deze tool kan je je vijanden voor een korte tijd bevriezen, om ze vervolgens te gebruiken als platform waarmee je verder kan rijken.

Speed Booster

Met de Speed Booster is het mogelijk om enorm snel te rennen in het spel. Natuurlijk heeft ook dit weer zijn voordelen. Zo kan je bepaalde vijanden bij wijze van spreken doodrennen, en door bepaalde opstakels als muren heenstormen.

Hi-Jump

Zoals ook deze naam al impliceert kan je met de Hi-Jump hoger springen dan normaal. Zo kan je op plaatsen komen die voorheen te hoog voor Samus lagen. Ook maakt de Hi-Jump het mogelijk om te springen terwijl Aran een Morph Ball is.

showscreen


Zoals je ziet is het wapenarsenaal van Miss Aran een stukje uitgebreider gemaakt dan in het originele deel het geval was. Op de officiële site van Metroid Zero Mission is echter nog ruimte overgehouden voor 5 andere wapens. Of dit betekent dat Samus nog eens 5 nieuwe erbij krijgt is onduidelijk. Dit krijg je van ons te horen wanneer de game uit is in Europa.



showscreen




Te kort?

Metroid Zero Mission is inmiddels al uit in Amerika. Natuurlijk zweven de roms al over het net, en eerste geluiden van mensen die deze al hebben gespeeld zijn wederom niet erg positief over de lengte van het spel. Volgens IGN kan je het spel afronden in minder dan 5 uur, wat natuurlijk veel te kort is voor een spel. Om de duur wat te rekken heeft Nintendo het mogelijk gemaakt om de klassieke versie van Metroid Zero Mission, het spel voor de NES, te unlocken. Hoe je dit doet is al bekend, maar dat wil ik aan jullie zelf overlaten.

Ook is het spel te spelen op 3 niveau’s, te weten easy, medium en hard. Een multiplayer zit er wederom niet in, maar misschien is dit ook maar beter.



showscreen




Conclusie.

Ja, wat moet ik hier nou over zeggen. Natuurlijk zie ik ook wel dat Metroid Zero Mission voor de liefhebbers weer een geweldig spel zal gaan worden, maar zoals ik al zei in mijn intro, ik hou er niet zo van. Ik ga het spel zeker weer proberen, en hopenlijk zal dit deel mij wel boeien. Aan de bekende muziekjes, de graphics en de sfeer van het spel zal het in ieder geval niet liggen, want ik weet bijna zeker dat dat ook in dit deel weer goed zit.

Je zal nog even moeten wachten tot je de nieuwe Metroid telg kan spelen, deze staat namelijk geplanned voor een Europese release aan het begin van Maart. Verwacht niet kort daarna een complete review op M-Gaming.
Next articleNieuwe GBA release data. Previous articleExplosieve Game Boy.

Reacties van gebruikers

Avatar
Hans | 21 februari 2004 16:10 | #20760
Mooie preview Michiel Biertje? .
Dit lijkt me wel een goed spel, maar ik weet nog niet zeker of ik 'em ga halen.. ik wacht het even af.
Avatar
The_Gamer | 21 februari 2004 16:41 | #20765
Coole preview! Het spel lijkt me erg leuk! Smile
Avatar
Theun | 21 februari 2004 16:59 | #20769
Mooie preview Michiel! Smile
Avatar
Game Boy | 21 februari 2004 18:28 | #20778
Mooie preview, ik ga deze game zowieso halen! Wat iedereen er ook van zegt; Ik ga hem halen! Razz
Avatar
Kaiber | 21 februari 2004 19:19 | #20789
Mooie preview, met gave plaatjes.
Avatar
Gebruiker 1705 | 21 februari 2004 19:42 | #20791
Heb het spel, voor 40 euro te koop. geseald.

jelle.vanes@insidegamer.nl

Very Happy
Avatar
Johannes | 21 februari 2004 23:37 | #20803
Normaal koop ik nooit zo snel GBA games, terwijl ik wel een GBA heb >_<, maar ik ga wel Metroid: Zero Mission halen, wel vet voor wat ik gezien heb Worship
Avatar
Gebruiker 1810 | 22 februari 2004 01:49 | #20806
ik heb Metroid ZM al (import)...binnen 2 uur uitgespeeld Weird
Avatar
NielsvS2 | 22 februari 2004 16:06 | #20870
Mooie preview!. Ondanks de lage replay-waarde scoort het spel trouwens wel overal erg hoog.
Avatar
FS | 24 februari 2004 18:40 | #21108
Ik ga deze zekers halen. Worship

Mooie objectieve preview Michiel. Biertje?
Avatar
Gebruiker 2817 | 25 februari 2004 21:47 | #21313
lijt me wel een grappig spelletje ik herkende dat plaatje van de nes versie nooit geweten dat dat dingetje dat daar vloog een schildpad was Weird ik dacht een stom irritant onverslaan baar crosantje ofzo
Avatar
The_Gamer | 15 april 2004 21:33 | #27264
Ik heb het spel pas nog gehaald (nog niet gespeeld). Komt er ook nog een keer een review van? Ik hoop het.

Plaats een reactie

Log in of registreer een account om een reactie te kunnen plaatsen.

Metriod Zero Mission

Platform: Game Boy Advance
Genre: Action
Ontwikkelaar: Nintendo
Uitgever: Nintendo
Aantal spelers lokaal: 1
Online-ondersteuning: Nee
Releasedatum: 06 juni 2004

Screenshots