BIT.TRIP SAGA Review | 19 april 2012 16:52 | Auteur: Daan

De naam BIT.TRIP zal elke reguliere bezoeker aan het Wii-winkelkanaal redelijk bekend in de oren klinken. Tussen maart 2009 en februari 2011 kwamen we op deze plek in aanraking met het hoofdpersonage Commander Video en zijn tocht des levens. De zes titels waren redelijke successen, maar developer Gaijin Games wilde fans en nieuwelingen de kans geven om ze nog eenmaal her te beleven op de Wii en de Nintendo 3DS. We beginnen onze afsluitende tocht met de Nintendo 3DS-versie, BIT.TRIP SAGA genaamd. Kunnen de makers de pure liefde naar het kleine 3D-scherm toveren of vertrekken we vroegtijdig huiswaarts?

Het begint met een BEAT
De SAGA begint met BIT.TRIP BEAT, waar we voor de allereerste keer oog in oog komen de staan met onze 8-bit held Commander Video. Zoals met alle andere BIT.TRIP-spellen zal het verhaal in BEAT in eerste instantie zeer vaag overkomen, maar wie er dieper induikt, leert de wereld op een hele nieuwe manier kennen. BEAT reflecteert de geboorte van de mens en het ontwikkelen van gedachtes. Commander Video ziet de wereld en zijn pracht voor de allereerste keer, waarbij zijn brein zich langzaamaan ontwikkelt. Terwijl dit gaande is in de achtergronden en cutscenes, speel je een ritmisch spel welke je het beste kunt vergelijken met Pong.

Je beweegt met de stylus over het touchscreen om met de peddel de gekleurde beats te raken die van rechts naar links op je af komen. Dit werkt uitermate prettig en op sommige punten zelfs beter dan de tilt controls van de WiiWare-versie. De gameplay gaat in perfecte timing met het tempo van de muziek en dit levert swingende momenten op. Dit is echter van korte duur, want de moeilijkheidsgraad gaat snel omhoog en je zult alle focus moeten richten op het pixelgeweld. BEAT kent drie nummers, welke allemaal ongeveer veertien minuten duren en altijd eindigen met een baas. Deze bazen lijken bijzonder veel op Atari 2600-klassiekers als Arkanoid, iets wat je ook regelmatig terug zult vinden in de series. Mocht je het goed doen, dan word je beloond met een extra laag aan muziek. Doe je het uitermate slecht, dan beland je in de zwart-witte wereld van Nether. In Nether is alle muziek verdwenen en het is je allerlaatste kans om terug in het spel te komen. Lukt dit je niet, dan blijf je alleen achter met frustratie en pijn: je wordt teruggezet naar het begin van het nummer om vervolgens een nieuwe poging te wagen. De game kent geen checkpoints en is ook absoluut niet van plan je hand vast te gaan houden. Je zult het op eigen kracht moeten doen en dat is niet voor iedereen weggelegd. Voor doorzetters is het echter een welkome, uitdagende klus.

3DS_BTB_1-noscale


Naar de CORE
In BIT.TRIP CORE groeit Commander Video mentaal sterker en leert hij de wereld beter kennen. In het begin is hij bang voor zijn lichaam, voor het leven en wat er van hem verwacht wordt. Terwijl je CORE speelt, reflecteren de achtergronden en muziek de groei die Commander Video doormaakt. Aan het einde van de rit leert hij zelfs om op zijn eigen benen te staan.

De gameplay in CORE is gemakkelijker op te pikken dan BEAT, maar moeilijker om overzichtelijk te houden. Het doel van het spel is om lasers af te vuren met de vierpuntsdruktoets en de A-knop om zodoende beats te verzamelen. De beats komen uit allerlei verschillende hoeken van het speelveld, waardoor je gemakkelijk de controle kwijt kunt raken. Andere aspecten kennen dezelfde progressie als BEAT: de nummers zijn opnieuw veertien minuten lang en een moment om op adem te komen heb je niet. Een leuke twist is dat je in CORE een bom tot je beschikking hebt om alle beats in één klap van het scherm te vegen, maar deze kun je slechts één keer gebruiken gedurende het spelen van een nummer.

In zijn totaliteit is CORE frustrerender dan BEAT, maar dit komt niet alleen door de moeilijkheidsgraad. Na wat vergelijkingen te hebben gemaakt tussen BIT.TRIP COMPLETE en de WiiWare-versie van CORE, bleek dat Nintendo 3DS-variant niet in maat loopt met de muziek. Dit maakt het spel niet onspeelbaar, maar zodanig onaangenaam dat een level nog maar net valt uit te spelen. Dit is erg jammer, want CORE in zijn originele vorm is een zeer solide spel. Daar komt bovenop dat het spel zeer veel framedrops kent, wat een flinke smet is op het geheel. Dit maakt van CORE op de Nintendo 3DS het matigste onderdeel in de verzameling.

3DS_BTC_2-noscale


Duik in de VOID
Commander Video's reis gaat verder met BIT.TRIP VOID, waar het thema emotie met dubbele strepen wordt onderlijnd. VOID verschilt van BEAT en CORE op tal van manieren. Om te beginnen wordt het verhaal verteld door voornamelijk de cutscenes en de gameplay, in plaats van de achtergronden. De gameplay is daarnaast ook minder afhankelijk van de muziek, waardoor het spel gemakkelijker aanvoelt dan het daadwerkelijk is.

Het voornaamste verschil ten opzichte van de andere BIT.TRIP-spellen zit hem in de manier van spelen. De speler neemt controle over een zwart gat, terwijl witte en zwarte vierkanten van alle kanten op je af komen. Je bestuurt het zwarte gat met de Circle Pad, wat aangenaam aanvoelt en totaal geen problemen oplevert. Je doel is om zoveel mogelijk zwarte beats te verzamelen en zo goed mogelijk de witte beats te ontwijken. Terwijl je meer zwarte beats opslurpt, word het zwarte gat groter en groter en zul je steeds meer op moeten passen. Wanneer het link begint te worden, druk je op de A-knop en veranderen de opgespaarde beats in een lekker deuntje. Word je echter geraakt door een witte beat of mis je te veel zwarte beats, dan verlies je alle progressie en groeit de kans richting een val naar de grijze Nether zone. Je zult echter nooit weten hoe dicht je hier tegen aanloopt of hoe dicht je tegen een upgrade zit, doordat het spel geen HUD kent. Dit is expres gedaan om je te verwarren en het forceert je om meer je instinct te laten spreken.

Een groot voordeel van VOID is dat de levels zijn opgebroken in kleinere onderdelen, waardoor je na drie of vier minuten heel even een rustmoment kunt inlasten. Daarnaast zijn er in het spel checkpoints, waardoor je bij verlies opnieuw kunt beginnen bij een bepaalde sectie. Je hebt hiervoor echter wel continues nodig, welke je verdient door goed te spelen. Van alle spellen in de collectie werkt VOID hierdoor het beste. Je verliest haast niets in de vertaling naar het kleine scherm van de Nintendo 3DS en het speelt als een zonnetje.

3DS_BTV_1-noscale


Ontdek de wereld in RUNNER
We komen aan bij Commander Video's grootste en wellicht bekendste avontuur in degehele BIT.TRIP-franchise, RUNNER. Het verhaal in het vierde avontuur is het meest logisch en het gemakkelijkst te volgen: Commander Video trekt de wijde wereld in op zoek naar wat het leven zoal te bieden heeft. Het heeft geleerd van zijn vorige lessen en staat open voor alles en iedereen, ook al zal niet iedereen een goede intentie hebben.

BIT.TRIP RUNNER is een 2D platformer, maar het speelt anders dan je wellicht zou verwachten. Het spel bepaalt het tempo waar Commander Video mee loopt, terwijl de speler al zijn moves uitvoert. Je springt, schopt en duikt door drie verschillende werelden heen, welke ieder elf levels bevat en een baas. Als Commander Video door een object geraakt wordt, keert hij terug naar het begin van het level en zal hij de reis vanaf daar voortzetten. Dit kan frustratie oproepen bij de speler, maar dat is niet de intentie van het spel. Commander Video stopt voor niets en niemand en RUNNER wil ditzelfde gevoel overdragen aan de speler. Tijdens de levels zul je op de route rode plussen tegenkomen, welke de score multiplier zullen verhogen en een nieuwe laag aan muziek toe zullen voegen. Daarnaast zul je diverse goudstaven tegenkomen, welke een extra uitdaging bieden om te verzamelen. Verzamel je al het goud, dan word je beloond met een kort bonuslevel dat gebaseerd is op de Atari 2600-klassieker Pitfall.

RUNNER kent een betere leercurve dan de andere spellen in de serie. Het bouwt de uitdaging langzaam op, zodat spelers van ieder kaliber klaar kunnen worden gestoomd voor de latere levels. De besturing is daarbij zorgvuldig vertaald naar de Nintendo 3DS, maar dat kunnen we helaas niet zeggen over de framerate. Deze is hier slordig en zorgt ervoor dat de game niet altijd even lekker loopt. Het probleem valt te overzien, zeker in vergelijking met CORE, maar het is absoluut niet netjes afgewerkt.

3DS_BTR_2-noscale


Ontmoet je FATE
We betreden de duistere zijde van de BIT.TRIP met FATE, waarin Commander Video zal moeten vechten tegen de negativiteit die hem van binnen vernietigt. Onze held trekt ten strijde tegen een groot robotleger, waarvan de Mingrawn Timbletot de aanvoerder is. De muziek kent een radicale dubstep ondertoon en de achtergronden en tekst zetten Commander Video's toekomst in een slecht daglicht. Kan hij aan zijn ultieme lot ontkomen?

FATE speelt voornamelijk als een shoot 'em up met hier en daar interessante twists. De speler beweegt Commander Video met de Circle Pad, terwijl de stylus gebruikt wordt om mee te richten en vuren. Dit voelt wat onwennig wanneer je het voor de eerste keer probeert, maar na loop van tijd word je heer en meester. Commander Video beweegt enkel maar over een levenslijn, welke simpelweg van links naar rechts loopt. Er zitten hier een daar wat kronkels in de weg, maar de besturing blijft hetzelfde. Een handige tip is dat je sneller gaat wanneer je niet aan het schieten bent, waardoor ontwijken gemakkelijker wordt. Onderweg pak je, vergelijkbaar met RUNNER, rode plussen op, die je ontvangt door het verslaan van vijanden. Deze tellen opnieuw mee voor de multiplier. Mocht je geraakt worden door vijandig vuur, dan verlies je een level op deze multiplier. Je kunt dit overleven, totdat je een laatste keer in Nether bent geraakt, want dan is het werkelijk game over. Daarnaast zul je Commander Video's vrienden als power-ups op kunnen pikken om tijdelijk sterker te worden en zeer krachtige aanvallen uit te voeren.

Het spel kent zes levels, die ongeveer allemaal acht minuten zullen duren. FATE is vrij pittig en het zal proberen om je reis zo moeilijk mogelijk te maken. Zodra je game over gaat in een level, zit er niets anders op dan het gehele level overnieuw te proberen. Dit kan soms pijn en frustratie opleveren, vooral gezien het feit dat je aan het eind van ieder level een baas voorgeschoteld krijgt.

3DS_BTF_1-noscale


Alles eindigt in FLUX
Onze reis en die van Commander Video eindigt in de wereld van BIT.TRIP FLUX. Commander Video is overleden en keert langzaam terug naar waar het allemaal begon: naar huis. FLUX viert het leven, de BIT.TRIP-games en alles wat de wereld te bieden heeft. Het is een vrij emotioneel slot voor degenen die de andere BIT.TRIP-onderdelen intens hebben beleefd.

BIT.TRIP FLUX speelt precies zoals BEAT, maar kent hier en daar wat belangrijke veranderingen. Om te beginnen gaat het avontuur van rechts naar links om te laten zien dat Commander Video terug naar huis gaat. Daarnaast zijn er geen game overs meer. Wanneer je te veel beats mist, ga je terug naar het laatste checkpoint, waarvan er in elk level in totaal acht te vinden zijn. Je zult tijdens de laatste reis ook veel nieuwe soorten beats treffen. De ene keer dien je ze te verzamelen om sterker in je schoenen te staan en de andere keer moet je ze compleet ontwijken, want anders vreten ze aan de multiplier. Je zult echter niet direct weten welke gevaarlijk zijn, want ze kennen allemaal dezelfde witte kleur, wat zorgt voor spannende momenten.

De levelprogressie is ongeveer hetzelfde als in BEAT, maar met een wat lagere moeilijkheidsgraad. De framerate kent vergelijkbare problemen als RUNNER en dit is opnieuw jammer. Je raakt hierdoor al gauw het overzicht kwijt, wat van FLUX ook een frustrerende bezigheid kan maken.

3DS_BTX_1-noscale


Extra's, graphics en geluid
Naast de zes spellen is er niets anders te vinden in het pakket: geen SpotPass, geen StreetPass, geen multiplayer, geen downloadplay: niets. In BIT.TRIP COMPLETE voor de Wii vind je bijvoorbeeld verschillende moeilijkheidsgraden, bonusuitdagingen en ander extra materiaal om alles uit de BIT.TRIP-reis te halen. In BIT.TRIP SAGA ontbreekt dit allemaal, waardoor je met een minder goede WiiWare-port overblijft. De huidige content is hiermee niet slecht, maar het had zoveel meer kunnen en moeten zijn.

Grafisch ziet SAGA er prima uit op de Nintendo 3DS, maar dan wel in 2D. In 3D neemt de framerate nog een extra snoekduik en speelt BIT.TRIP SAGA nauwelijks soepel. Je krijgt er daarnaast aardig snel hoofdpijn van, wat niet de bedoeling kan zijn. Het maakt de spellen niet geheel onspeelbaar, maar het is verre van plezant.

De muzikale omlijsting van de BIT.TRIP-series is een bijzondere, vooral als je het vergelijkt met andere ritmische games. De soundtrack geeft de emotie van een bepaald level weer en dat is allemaal te danken aan Matt Harwood, de componist van onder andere Alien Hominid en Homefront. Hij levert hier zijn beste werk af en laat zijn inspiratie overduidelijk voortkomen uit alledaagse dingen. Door de muziek voel je wat Commander Video voelt en beleeft en dat is schouderklopwaardig. Van simpele chiptune geluiden in BEAT tot de complexe melodieën in FLUX: er is voor ieder wat wils.

Conclusie
BIT.TRIP SAGA voor de Nintendo 3DS is verre van een perfecte compilatie, maar hij is wel uiterst vermakelijk. Met een grote diversiteit binnen zes verschillende onderdelen, die draaien om unieke graphics, bijzondere geluiden en zeer afwisselende gameplay, biedt het een leuke ervaring voor onderweg. De meeste van de zes games werken goed, maar CORE is helaas een dieptepunt. Daarnaast zit er een groot framerate-probleem door het spel verwoven, wat het geheel een onwennig smaakje geeft. Dat het spel bovendien in vergelijking met de WiiWare-compilatie geen extra’s kent, is daarbij een groot gemis, zeker wanneer de retail-versie van het Wii-deel deze wel blijkt te hebben. Kun je al deze kritiek naast je neer leggen en accepteren hoe ze zijn, dan kun je heel wat plezier beleven aan BIT.TRIP SAGA. Probeer hem echter wel voor een schappelijke prijs te vinden, want de volle mep is het spel niet waard.
7
N1-score
  • + Alle zes BIT.TRIP-spellen op zakformaat...
  • + Uren aan spelplezier...
  • + De besturing werkt prima
  • + Uitstekende presentatie blijft behouden
  • - ...maar CORE is een dieptepunt
  • - ...maar geen extra materiaal zoals de Wii-versie
  • - Vele framerate problemen, vooral in 3D
Next articleShin Megami Tensei: Devil Survivor Overclocked komt naar Europa Previous articleNieuwe beelden Assassin's Creed III tonen ijzige kou

Plaats een reactie

Log in of registreer een account om een reactie te kunnen plaatsen.

BIT.TRIP SAGA

Platform: Nintendo 3DS
Genre: Action
Ontwikkelaar: Gaijin Games
Uitgever: Rising Star Games
Aantal spelers lokaal: 1
Online-ondersteuning: Nee
Releasedatum: 16 maart 2012

Screenshots