BIT.TRIP COMPLETE Review | 24 april 2012 15:33 | Auteur: Daan

Eerder bespraken we BIT.TRIP SAGA voor de Nintendo 3DS, die we met een 7.0 beoordeelden in onze review. De handheld-compilatie van zes spellen in de BIT.TRIP-series was prima, maar verre van perfect. De problemen met de framerate maakten ons verdrietig en we verlangden op sommige punten al snel terug naar de oude en vertrouwde WiiWare-versies. Nu zijn we aangekomen bij de grote broer op de Wii met de naam BIT.TRIP COMPLETE. Kan de chiptune magie ons hier wel overtuigen om de spellen fysiek aan te schaffen of laat developer Gaijin Games ons in totale deceptie achter?

Zodra je het hoofdmenu van COMPLETE betreedt, heb je direct de keuze uit zes BIT.TRIP-games. We verwijzen je graag naar de BIT.TRIP SAGA-review om te lezen waar elk spel om draait en hoe ieder spel speelt. Deze review focust zich daarmee vooral op wat COMPLETE uniek maakt.

De besturing
Een eerste verandering is terug te vinden in de besturing. In BEAT en FLUX speel je bijvoorbeeld met de Wii Remote zijwaarts en bestuur je de peddel door met de afstandsbediening te kantelen. Dit voelt dankzij de joystickachtige manier zeer goed aan, maar ten opzichte van de Nintendo 3DS-besturing is er weinig verschil qua uitvoering: beide werken uitstekend. In CORE en RUNNER gebruik je de Wii Remote in precies dezelfde houding als in BEAT en FLUX, maar maak je gebruik van de knoppen, wat hierdoor een sterk NES-gehalte oproept. De simpele controls maken de spellen daarmee gemakkelijk te begrijpen, wat voor een betere speelervaring zorgt. Tenslotte zijn er VOID en FATE, die gebruik maken van de Wii Remote met de Nunchuk of de Classic Controller Pro. Deze twee games werken qua de besturing zonder enige twijfel beter op de Wii dan op de Nintendo 3DS. Al met al werkt de besturing in de zes games in BIT.TRIP COMPLETE uitstekend, maar dat is niet verrassend: het betreft hier exact dezelfde besturing als in de WiiWare-versies, die tussen maart 2009 en februari 2011 op het Wii-winkelkanaal zijn verschenen en zich toen ook al hadden bewezen.



Verbeteringen, maar ook een verwaarlozing
Al lijkt BIT.TRIP COMPLETE op het eerste gezicht een directe kopie van de WiiWare-versies, er is wel degelijk een aantal verbeteringen doorgevoerd. De WiiWare-versies kenden bijvoorbeeld diverse glitches, die er dit keer allemaal zijn uitgevist. Goede voorbeelden zijn hoe je in FLUX voorheen grote delen van het laatste level kon overslaan door een bepaalde knoppencombinatie uit te voeren en hoe je CORE vast kon laten lopen door de bom op een bepaald punt in te zetten. Dit is allemaal schoongeveegd, maar helaas is er hiermee wel een nieuwe fout ontstaan: het continue-systeem in VOID werkt niet meer, wat betekent dat je bij verlies helemaal opnieuw moet beginnen. Dit is het enige ware probleem met dit pakket, maar het is gelijk een hele grote.

Gelukkig staat er meer positief nieuws tegenover deze grote fout. Zo kent elk spel nu drie moeilijkheidsgraden. Voor vijf van de zes games betekent dit, dat het simpelweg moeilijker of gemakkelijker wordt om de verschillende lagen van de multiplier en muziek te bereiken. In het geval van RUNNER ligt het echter een tikkeltje anders. Op easy zullen alle goudstaven verdwijnen, waardoor de speler zich volledig kan focussen op het level zelf. Kies je voor hard, dan zul je verplicht worden om al het goud op te pakken, want anders word je automatisch teruggestuurd naar het begin van het level. Het toevoegen van moeilijkheidsgraden was een uitstekende zet van Gaijin Games, want het maakt het instapniveau lager en het maakt het voor fans mogelijk om te bewijzen hoe goed ze zijn. Dit kunnen ze ook daadwerkelijk laten zien op de splinternieuwe online leaderboards, die onderverdeeld zijn per level en moeilijkheidsgraad. Het is hierdoor extra vermakelijk om regelmatig terug te keren, te kijken wat je kunt verbeteren en jezelf constant uit te dagen. De spellen met de highscores kunnen je hiermee vele uren vermaken.



Grijp elke CHALLENGE aan
Als het pakket hiermee zou eindigen, zou het een leuk pakket zijn geweest voor een schappelijke prijs, maar Gaijin Games heeft nog meer op het schijfje gegooid. Dit is een grote verrassing ten opzichte van de Nintendo 3DS-versie, die totaal geen nieuwe features kende ten opzichte van de WiiWare-delen. Elk BIT.TRIP-spel kent in COMPLETE 20 nieuwe uitdagingen, waarin je vaardigheden zeer op de proef zullen worden gesteld. Het zijn korte doch solide stukken gameplay, die bouwen op de principes van de originele levels. Ze zijn verschrikkelijk moeilijk en vragen om snelle reflexen en uiterst vlug denkwerk van de speler. Je zult bijvoorbeeld in een FLUX-uitdaging een hele rits aan ''avoid beats'' moeten ontwijken en in een FATE-uitdaging zul je enkel vijanden tegenkomen die lasers op je af schieten. Een kleine misstap is hier gelijk fataal. Je zult elke manoeuvre perfect moeten uitvoeren om ze glansrijk te voltooien en dat is niet voor iedereen weggelegd. Vanaf het begin zullen er altijd vier uitdagingen beschikbaar zijn en zodra je er één voltooid hebt, wordt een volgende vrijgespeeld. Voor de mensen, die gemakkelijk vast komen te zitten is dit fijn, want ze kunnen hierdoor snel een andere uitdaging proberen, mochten ze gefrustreerd raken met hun huidige uitdaging. De hoeveelheid tijd, die je spendeert met deze challenges, ligt aan hoe goed je bent in een bepaalde game, maar ze zijn van dusdanig goede kwaliteit, dat ze bijna aanvoelen als een extra WiiWare-game. Ze voegen veel herspeelbaarheid toe en de uitwerking ervan zal zeker een glimlach op je gezicht toveren.

Door een groot aantal van deze uitdagingen te voltooien of de reguliere levels perfect uit te spelen, krijg je een sleur aan bonusmateriaal voor je kiezen. Dit kan concept art zijn, promotiemateriaal of een exclusief nummer in de speciale Audio Gallery. Het leukste is echter het vrijspelen van de brieven van BIT.TRIP-director Alex Neuse, waarin hij de mentaliteit achter de games uitlegt door per level de betekenis te behandelen voor het complete geheel. Dit biedt een prettig perspectief, maar er is nog genoeg ruimte om zelf wat gaten in te vullen: een leuke extra voor de echte fans.



Graphics en geluid
Grafisch hebben de BIT.TRIP-spellen er altijd op en top uitgezien en daaraan is niets veranderd in COMPLETE. De achtergronden zijn het meest interessante deel in de games, maar de cutscenes en de respectievelijke HUD's mogen er ook wezen. De spellen representeren het leven, waardoor het kleurenpallet per game verschilt, hetgeen zeer unieke visuals oplevert. BIT.TRIP COMPLETE is daarmee absoluut een lust voor het oog en het mooiste is nog dat er totaal geen sprake is van een trage framerate, zoals dat wel het geval was in het Nintendo 3DS-deel.

Qua muziek is er weinig nieuws te vinden in deze versie. Je vindt wat geremixte stukjes in de uitdagingen, maar daar houdt het op. Dit is echter niet erg, want de originele muziek is meer dan prima. De soundtrack geeft de emotie van een bepaald level goed weer, waardoor je empatisch vermogen voor het hoofdpersonage Commander Video zal toenemen. De muziek is zeer goed en de simpele composities die toegevoegd zijn, geven het geheel alleen maar meer flair. De makers hadden ook door, dat hun soundtrack bijzonder was en daarom bestaat BIT.TRIP COMPLETE niet alleen uit een Wii-schijfje: het spel wordt geleverd met een soundtrack CD met daarop een uur aan muziek. Dit zijn de standaard achttien nummers uit de BIT.TRIP-series, gestoken in een speciaal jasje om op mee te swingen. Een bijzonder leuke extra.



Conclusie
BIT.TRIP COMPLETE is de allerbeste manier om de BIT.TRIP-serie te ontdekken of her te beleven. Alle zes de spellen zijn in optima forma en spelen als een zonnetje. De nieuwe uitdagingen, leaderboards en het bonusmateriaal zorgen ervoor dat je Commander Video's reis op een zorgvuldige manier kunt voortzetten en op een gegeven moment kunt afsluiten. Voor nieuwelingen is er een easy-optie, waardoor je gemakkelijker en sneller aan de spellen gewend kunt raken en voor de gevorderde spelers is er een hard-optie voor meer uitdaging. Qua inhoud biedt de game hiermee vele uren aan speelplezier en dan krijg je er ook nog eens een zeer sterke soundtrack CD bij, waardoor je BIT.TRIP zonder een Wii kunt voortzetten. Wat het spel weerhoudt van een perfecte score, is het continue systeem-probleem in VOID, wat een lelijke smet is op dit bijzondere geheel. Voor de geweldige adviesprijs van €29,99 is BIT.TRIP COMPLETE een Wii-pareltje dat geen enkele Wii-bezitter zou mogen missen!
9,5
N1-score
  • + Alle zes BIT.TRIP-spellen op een schijfje
  • + 120 splinternieuwe uitdagingen
  • + Bonusmateriaal voor de echte fans
  • + Leaderboards en moeilijkheidsgraden
  • + Speciale muziek CD met achttien nummers
  • - Continue-systeem in VOID werkt niet
Next articleNintendo Power hint naar een belangrijke aankondiging Previous articleGerucht: Rayman Origins krijgt een vervolg

Plaats een reactie

Log in of registreer een account om een reactie te kunnen plaatsen.

BIT.TRIP COMPLETE

Platform: Wii
Genre: Music
Ontwikkelaar: Gaijin Games
Uitgever: Aksys Games
Aantal spelers lokaal: Onbekend
Online-ondersteuning: Ja
Aantal spelers online: 0
Releasedatum: 16 maart 2012

Screenshots