Disney Epic Mickey 2: The Power of Two Preview | 29 juli 2012 08:50 | Auteur: Tristan

De oorspronkelijke aankondiging van Epic Mickey voor de Wii deed veel stof opwaaien. De vrijgegeven art van deze Wii-exclusive deed zeer veel beloven. Wellicht wat te veel, want het uiteindelijke resultaat leverde vooral middelmatige reviews op, waaronder onze 7.5. De verkoopcijfers waren echter dusdanig dat er een tweede deel aan zit te komen met de titel Epic Mickey 2: The Power of Two. Dit keer geen exclusive: de game wordt naast de Wii ook uitgebracht op de Xbox 360 en de PlayStation 3. Wij hadden de kans om de Wii-versie uit te proberen op de E3 showvloer. Kan dit nieuwe deel beter overtuigen?

15153JPS_14


Verf en verdunner
In Epic Mickey 2: The Power of Two wordt gebruik gemaakt van hetzelfde spelmechanisme als in Epic Mickey: je kunt met verf de wereld inkleuren of met verfverdunner verf uitwissen om op die manier de wereld dusdanig te beïnvloeden dat je verder komt in het spel. Onderweg zul je omgevingen aandoen van klassieke films waarin Mickey een rol speelde. Je speelt zowel door 2D- als 3D-levels. Nieuw in dit deel is een volledige co-op modus waarin een tweede speler ieder moment kan bijspringen om mee te spelen. De tweede speler speelt dan als het klassieke karakter Oswald, die niet eerder speelbaar was in een computerspel. Het spel past zich automatisch aan als je met twee spelers bent door meer vijanden op je af te sturen. Bovendien kun je met twee spelers op plekken komen die anders onbereikbaar waren.

In Epic Mickey 2: The Power of Two ligt de nadruk ook sterk op de keuzes die je maakt en de invloed die dat heeft op de wereld. Door te kiezen voor vernietiging (verfverdunner) of creatie (verf) openen zich verschillende wegen en gedragen vijanden zich anders. In de demo veranderden monsters op die manier in helpers en een eindbaas kon op een verschillende manier verslagen worden.

15152JPS_13


Wankele besturing
Mickey en Oswald worden bestuurd met de Wii Afstandsbediening / Nunchuk combinatie. Met de Wii Afstandsbediening kun je de verf of verfverdunner richten op het scherm. Op die manier kun je monsters bestoken en verre plekken van een kleurtje voorzien om zo nieuwe wegen te openen. Tijdens het spelen van het spel voelde de besturing wat ongemakkelijk aan. Het was niet altijd even duidelijk te zien waar Mickey precies op kon staan en hoe ver hij kon lopen voordat hij ergens vanaf donderde. Mickey lijkt meer over de vloer te zweven dan echt te lopen en geeft daarmee een heel ander gevoel dan wanneer je met Mario door een 3D-wereld rent. Vanzelfsprekend deed dit probleem zich nauwelijks voor in het 2D-level, maar in de 3D-werelden leidde het tot onnodige botsingen met vijanden of een kennismaking met lava.

Het schieten van verf met de Wii Afstandsbediening werkte vrij aardig, maar ook dit voelde niet helemaal lekker afgewerkt. Het was erg lastig om de afstand tot vijanden in te schatten en omdat Mickey de verf met een boogje schiet, was het verrassend moeilijk om vijanden precies te raken. Voor omgevingen maakte het weer minder uit, omdat de game maar weinig precisie vraagt om omgevingen in te kleuren: een beetje in de richting is vaak al voldoende. Als je dit vergelijkt met de implementatie van het waterkanon in Super Mario Sunshine dan zie je dat de ontwikkelaars van Epic Mickey nog wel wat bij te spijkeren hebben. Neem daar bovenop dat de verf om de haverklap op is en je daarom constant op zoek moet naar mogelijkheden om je voorraad bij te vullen. Zeer frustrerend, omdat al het tempo uit het spel wegsijpelt op die manier.

15154JPS_18


Geen handen op elkaar
Het is eigenaardig dat Epic Mickey 2: The Power of Two nog naar de Wii komt in plaats van de Wii U, zeker wanneer je ziet dat deze versie er onvoorstelbaar flets uitziet op de Wii. Zelfs voor een Wii-game is het grafisch allemaal erg mager. Omgevingen hebben weinig details en het contrast tussen de kleuren is niet mooi verwerkt. Voor een spel dat gaat over verf en kleur is het opvallend dat men het niet voor elkaar krijgt om een prettig ogend spel in elkaar te zetten. Na de kritiek op de graphics van Epic Mickey deel één zal ook dit tweede deel de handen niet op elkaar gaan krijgen op dit gebied.

Erger is het probleem dat het moeilijk te zien is of je iets al met verf geraakt hebt of niet. Een duidelijk frustrerend voorbeeld hiervan was de eindbaas in de demo. Het was de bedoeling om alle delen van zijn lichaam te raken met verf of verfverdunner. Vreemd genoeg was het zeer moeilijk te onderscheiden wanneer een onderdeel voldoende geraakt was om door te gaan naar het volgende onderdeel. Bovendien had dit monster zoveel onderdelen dat de baas al snel begon te vervelen. Het was gemakkelijk qua uitdaging, maar er was wel geruime tijd nodig om het monster naar de onderwereld te helpen. En dan speelde nota bene een ontwikkelaar mee als Oswald.

15163np_03


Eerste indruk
Epic Mickey 2: The Power of Two kon nog totaal niet overtuigen. Het spel was grafisch een grauwe bende en de besturing voelde niet secuur genoeg. Het level- en monsterdesign maakte ook nog weinig indruk. Over het geheel voelde het spel saai aan en lijkt het erop dat dit tweede deel de problemen van deel één niet op gaat lossen. Dat is erg jammer aangezien het een leuk gegeven is dat je volledig in co-op kunt spelen en de verschillende manier om door de levels te komen belooft ook het nodige. De eerste indruk was helaas geen positieve. Disney zal de Wii op deze manier geen plezierig afscheid geven.
Next articleE3-beurs blijft in Los Angeles, datum 2013-editie bekend Previous articleSoftware-verkopen Nederland 21/7 - 27/7: De week van Kingdom...

Reacties van gebruikers

Avatar
Markiewong | 29 juli 2012 13:29 | #210797
collapse
Als ik eerlijk mag zijn vond ik deel 1 wel leuk. Maar je sprak niet over de Camera? Is die nou wel verbeterd of niet? En lijkt dit deel nu slechter te worden dan deel 1 of beter?...
Avatar
Martijn | 29 juli 2012 15:07 | #210799
Reactie op post #210797 van Markiewong
collapse
Dat is waar, hoe verhoudt dit deel 2 zich tegenover het eerste? Deel 1 werd geplaagd door een aantal onvolkomenheden en problemen. Veel daarvan zouden met wat meer finetunen al voor een veel beter spel hebben gezorgd. Helaas mocht het niet zo zijn.

Een vergelijking met een 3D Mariospel lijkt me niet nodig. Mario wordt als 3D platformer niet overtroffen, zeker niet door Mickey Mouse. Kijk naar deel 1, wat al niet tegen "Super Mario Sunshine" kan opboksen.
Ik ben benieuwder of de fouten uit het eerste deel zijn verholpen en hoe. Eigenlijk hoop ik dat de hier geschetste kritieken nog meevallen en voornamelijk subjectief zijn. Na dit gelezen te hebben vrees ik echter het ergste, dat dingen niet echt verbeterd zijn. Let op: de camera was niet het enige probleem van de eerste game.
Avatar
Markiewong | 29 juli 2012 16:21 | #210800
Reactie op post #210799 van Martijn
collapse
Nee klopt. Maar de sfeer en het verhaal was wel goed. Ik vond deel 1 zeker geen slechte game. Het werd soms alleen heel erg eentonig.
Avatar
Tristan | 29 juli 2012 18:30 | #210802
Reactie op post #210800 van Markiewong
Ik heb deel 1 niet gespeeld dus ik kan ook niet zeggen of iets beter of slechter is dan in het eerste deel. Ik heb deel 2 gewoon bekeken zoals het is, en dat is een teleurstellende ervaring geweest. De camera was overigens in de demo niet bijzonder vervelend.
Avatar
wiijordends | 30 juli 2012 10:20 | #210806
collapse
Deel 1 was wel leuk en de graphics valde wel mee.

"Je kon niet zien waar je de einbaas al geraakt had":
Dit komt omdat je moet blijven spuiten met tinner op een onderdeel totdat het onderdeel verdwenen is, anders bouwd dit deel zich weer snel op met verf. Je kan dus niet zeggen, eerst spuit ik op zijn linkes arm, dan op zijn buik en dan weer eens op zijn linker arm.

"Vergelijken met het waterkanon van sunshine"
Er valt niet goed te vergelijken. Bij Sunshine schiet je altiid water rechtdoor. Bij epic Mickey deel1 had het te maken hoe je je remote richt, hou je je Wii remote omhoog dan spuit je met een boogje, hou je hem verticaal dan spuit je recht.

Ik weet heel zeker nu je dit weet, je meer uit de game zal kunnen halen!

Veel slechter dan het vorige deel kan het niet worden en het vorige deel was leuk.
Misschien een beetje te veel je mening gegeven?!
Avatar
Tristan | 30 juli 2012 20:05 | #210807
Reactie op post #210806 van wiijordends
Het idee van een hands-on is juist dat ik mijn mening geef over de demo die ik gespeeld heb. De demo was simpelweg saai en de besturing van Mickey liet te wensen over. De besturing van het verf schieten was mij volledig helder alsook dat onderdelen zich herstellen. Het blijft echter staan dat je moeizaam kon onderscheiden of je iets nou wel of niet geraakt had en dat de besturing niet secuur was.

Dat mensen die deel 1 leuk vonden deel 2 wellicht ook leuk zullen vinden neemt niet weg dat ik het een teleurstellende demo vond waardoor ik zeer sterk betwijfel of Epic Mickey 2 leuk gevonden gaat worden door de vele mensen die al teleurgesteld waren in deel 1. Om nog maar te zwijgen over de gamers die een kwaliteit verwachten zoals bij De Blob 2, of zelfs Mario Galaxy.
Avatar
calvin122 | 31 juli 2012 20:08 | #210826
collapse
Zal de 3ds versie ; Epic Mickey Power of illusions ook in de eshop te downloaden zijn...?
Zoja... Hoeveel zou die dan gaan kosten... Ik heb zo'n vermoeden in de winkel rond de €40 en miss in de eshop 30 of 35 ofzo... De game komt pas 18 novemer... Deze komt al eerder. Maar ik heb toch meer interesse in de 3ds versie... Ik houd altijd van rpg's... In de wii versie kun je voogensmij alle kanten op, net als super mario galaxy toch?
Avatar
Quint | 01 augustus 2012 06:54 | #210828
Reactie op post #210826 van calvin122
De Nintendo 3DS-versie is een sidescrolling platformer, geen RPG. De Wii-versie is een 3D-platformer.

Plaats een reactie

Log in of registreer een account om een reactie te kunnen plaatsen.

Disney Epic Mickey 2: The Power of Two

Platform: Wii
Genre: Platformer
Ontwikkelaar: Junction Point Studios
Uitgever: Disney Interactive Studios
Aantal spelers lokaal: 2
Online-ondersteuning: Onbekend
Releasedatum: 23 november 2012

Screenshots