Game & Wario Preview | 09 juli 2012 02:51 | Auteur: Daan

Direct bij binnenkomst in één van de twee E3-beurshallen waren de Nintendo-games van Nintendo's persconferentie op te merken. Titels als New Super Mario Bros. U, ZombiU, Nintendo Land en Pikmin 3 werden trots tentoongesteld. Echter, in de uithoeken van de Nintendo-booth was een Wii U-game te vinden die Nintendo niet eens had genoemd in haar persconferentie: Game & Wario. Wario krijgt opnieuw zijn eigen game, maar dit keer wordt afgestapt van de microgames en focust de geel geklede driftkikker zich op minigames met een nadruk op de asymmetrische gameplay die de Wii U biedt dankzij de Wii U GamePad. Wij speelden de vier verschillende minigames die in de E3-demo zaten en keken of de knotsgekke omgevingen en personages nog steeds voor plezier kunnen zorgen.

Schieten in de roos met Arrow
Het eerste spel waar we ons aan mochten wagen betrof Arrow. In Arrow houd je de Wii U GamePad met één hand vast en richt je deze verticaal richting het televisiescherm. De Wii U GamePad dient als een pijl en boog waarmee je horden aan kleine robot Wario's probeert uit te schakelen. Met de andere hand raak je het touchscreen aan om de boog te spannen en de pijlen stuur je verschillende richtingen op door met de Wii U GamePad rond te bewegen. Dit begint allemaal vrij eenvoudig waardoor je de besturing goed leert gebruiken. Echter, naargelang wordt het aantal robots groter en zul je met nieuwe strategieën moeten komen. Eén van de manieren waarop je het proces kan versimpelen, is door de focus te richten op de mijnen die zich op het speelveld hebben verschanst. Door deze te raken, zullen alle robots die zich dicht bij de explosie bevinden direct uitgeschakeld worden. Doe je er te lang over en komen ze dicht bij het televisiescherm, dan vallen de robots letterlijk de Wii U GamePad aan. Je zult ze dan zien verschijnen op het ingebouwde scherm van de controller en zult ze met een druk van de vinger klein moeten krijgen. Lukt je dit niet, dan verlies je een stuk fruit, die tellen als je levens in de game. Raak je ze alle vier kwijt, dan is het einde oefening. De minigame was uiterst plezierig en het maakte op simpele wijze gebruik van zowel de Wii U GamePad als de televisie. Het is echter de vraag hoe lang dit leuk blijft, want de speelwijze neigt naar een mogelijkheid tot snelle verveling.

gamewario1


Skiën in Ski
We vervolgden onze tour met de minigame Ski, waarin je disco-lover Jimmy T., bekend van de andere WarioWare-games, helpt om van een berg af te skiën. Dit doe je door de Wii U GamePad verticaal te houden en deze naar links en rechts te draaien. Het was de meest simpele van de vier minigames en je was er ook het snelst mee klaar. Na een minuut of anderhalf sta je weer beneden, te bedenken of je nog een poging zult gaan wagen. Hoe sneller je beneden bent, hoe beter het resultaat. Het was verslavend en het werkte naar behoren. Het is echter wel zo dat de televisie haast niet gebruikt wordt: de tv laat de minigame in een ander perspectief zien, maar daar houdt het dan ook mee op. Het heeft hiermee geen doel, terwijl het bijvoorbeeld ingezet had kunnen worden voor multiplayer-mogelijkheden waarbij andere spelers iets met de Wii Remote uit hadden kunnen voeren.

gamewario2


Foto's schieten in Shutter
Het meest uitgebreide spel van de demo was Shutter. In de minigame speel je een journalist die foto's moet maken van verschillende criminelen. De criminelen hebben zich verschanst in het centrum van een kleine stad en nu is het jouw doel om ze op te sporen. Op de televisie zul je een goed overzicht krijgen van alle personages die rond de stad lopen en welke criminelen je zult moeten vinden. De Wii U GamePad dient als een fotocamera en deze zul je rond moeten bewegen totdat je de juiste persoon in het vizier hebt. Vervolgens is het een kwestie van in- en uitzoomen om zodoende een goede foto te kunnen nemen: de kwaliteit van de foto's bepaalt de uiteindelijke score. Dit word je echter moeilijk gemaakt door de verplichting je te moeten houden aan specifieke instructies per crimineel. Zo moet je de ene keer het gezicht er groot opzetten terwijl je een andere keer het gehele lichaam moet zien te fotograferen. Wanneer je alle vijf de personages hebt gevonden, is er de keuze om de score te verbeteren door te proberen een betere foto te maken of om nog een extra zesde en geheim figuur te vinden. Dit is vrijwillig, en je raakt er de eerst gemaakte foto mee kwijt, waardoor het aan jezelf ligt of je de gok durft te wagen. Shutter was een vrij uitdagend spel waarbij precisie en geduld de hoofdzaken zijn. Het geeft daarnaast beide schermen een uniek doel, waardoor het opletten op beide een vereiste wordt. Degenen die Pokémon Snap leuk vonden, kunnen hier zonder problemen hun ei in kwijt.

gamewario3


Fruitige multiplayer in Fruit
In de laatste minigame Fruit probeert één speler met de Wii U GamePad fruit te stelen zonder dat de tegenspelers hem of haar doorhebben. De eenzame speler kiest een personage uit twaalf verschillende opties en probeert onopvallend door een stad heen te bewegen met behulp van de Wii U GamePad. De andere spelers kijken simpelweg naar de televisie en zien een heleboel personages die op elkaar lijken door elkaar lopen. De Wii U GamePad-speler is de enige die zijn of haar personage ziet lopen op het eigen scherm. Het is hierdoor noodzakelijk dat de speler op slimme wijze in de menigte loopt en zo weinig mogelijk probeert op te vallen. De speler kan hierbij gebruik maken van auto's en bussen die langs het fruit rijden, om zo op geniepige wijze een slag te slaan. Nadat de speler vier stukken fruit heeft opgeraapt, zullen de spelers die naar het televisiescherm hebben gekeken om de beurt moeten proberen om de dader te ontmaskeren door ieder voor zich een personage aan te wijzen op de Wii U GamePad waarvan zij denken dat dat de dief was. De spelers die het bij het rechte eind hadden, worden als winnaar uitgeroepen, tenzij niemand het goed had: dan wint de Wii U GamePad-speler. De minigame was bijzonder leuk en zorgde duidelijk voor plezier dat enkel op de Wii U mogelijk is. Dankzij het extra scherm op de controller ontstaat er unieke gameplay waarbij de Wii U GamePad-speler iets anders doet dan de andere spelers die op de tv kijken, hetgeen waar de asymmetrische gameplay voor staat. Gezien je door kunt wisselen met de Wii U GamePad in de multiplayer biedt een minigame als deze ook bijzonder veel herspeelbaarheid, zeker gezien de hoge verslavingsfactor. Het samenspelen in dezelfde kamer leidt ongetwijfeld tot veel hilariteit en daar scoort Nintendo weer vele punten mee.

gamewario4


Grafisch
Grafisch gezien maakte Game & Wario geen overtuigende indruk. Kleurrijk, cartoony en aangenaam voor het oog was het zeker, maar de situatie was zeer vergelijkbaar met Wii Fit U: het voelde allemaal aan alsof het op de Wii had kunnen verschijnen. De stijl van het spel staat echter nog steeds als een huis, waardoor fans van de serie uit kunnen kijken naar meer positieve gekkigheid.

Voorlopige conclusie
De E3-demo van Game & Wario bevatte een unieke mix van vier zeer aangename en unieke minigames die zeer veel plezier boden. Het lijkt er echter op dat niet elke minigame de herspeelbaarheid zal bieden die je zou willen zien. De Wii U GamePad en het televisiescherm worden voor het grootste deel op interessante wijze toegepast en dat belooft veel voor het eindproduct. De grote vraag is echter wat het eindproduct zal worden: meer van hetzelfde of meer creatieve minigames? De E3-demo wijst uit naar het laatste en daarmee is dit zomaar een topper in spe in de minigame-categorie.
Next articleNederlandse software-verkopen 30/6 - 6/7: Oude games houden... Previous articleGerucht: Geünificeerde eShop voor Nintendo 3DS en Wii U

Reacties van gebruikers

Avatar
christian | 09 juli 2012 10:13 | #210540
collapse
dat is toch geen naam voor een spel?
Avatar
Elm | 09 juli 2012 11:00 | #210542
Reactie op post #210540 van christian
Ik vind het wel een leuke parodie op Game & Watch
Avatar
Markiewong | 09 juli 2012 14:33 | #210554
Reactie op post #210540 van christian
Het is een working title Razz .
Avatar
Matthijs | 09 juli 2012 13:55 | #210550
collapse
Tot nu toe nagenoeg iedere game die jullie gepreviewed hebben, maakte geen grafische indruk. Voor mij is dat reden genoeg gewoon geen aandacht meer aan de WiiU te besteden, dus fijn dat jullie het er steeds bij vermelden! Smile Dat was mijn enige twijfelpuntje nog namelijk. Smile
Avatar
skull kid | 09 juli 2012 14:12 | #210552
Reactie op post #210550 van Matthijs
collapse
Waarom zou je hem niet kopen vanwege het grafisch vermogen?
Avatar
Markiewong | 09 juli 2012 14:34 | #210555
Reactie op post #210552 van skull kid
collapse
Je hebt mensen die gaan voor de grafische kracht...Daar voor moet je niet bij de WiiU zijn. Mensen die gaan voor een andere manier van gamen al is het gimmick (volgens jou) moet je bij de WiiU zijn. Voor een super power hardware van 600 euro moet je zowiezo niet bij Nintendo zijn...
Avatar
skull kid | 09 juli 2012 14:49 | #210556
Reactie op post #210555 van Markiewong
Ik snap dat er mensen zijn die voor grafische kracht gaan, maar ik wil weten waarom? Ik weet ook wel dat ik bijvoorbeeld HD overbodig vind en de ander 3D(wat ik dan weer heel fijn vind).
Avatar
SMS | 09 juli 2012 15:03 | #210557
Reactie op post #210550 van Matthijs
collapse
Ik snap wel waar hij vandaan komt. Dit spel lijkt makkelijk op de gamecube te kunnen draaien. Ik neig bijna naar de Nintendo 64, maar dat is mischien iets te veel.

Zelfs als dit spel overtuigende graphics had lijkt het mij nog steeds een ongeinspireerd gimmick-feestje. Het ziet er niet uit alsof de casual gamer dit leuk vind, en absoluut niet de normale gamer.

Verder had Warioware zo ongeveer 200 minigames, en deze heeft uiteindelijk...12? 20 mischien? Het lijkt mij het soort spel waar ik binnen een uurtje of 2 flauw van ben. En zonder iets geweldigs dat een indruk op je laat is dit een grote flop.
Avatar
Markiewong | 09 juli 2012 16:31 | #210559
Reactie op post #210557 van SMS
Ja inderdaad dat gevoel had ik ook. Microgames waren altijd leuk en afwisselend. Bedenk microgames die je kan doen met 2 schermen en dan de WiiU gamepad gebruiken om je eigen microgames te maken. Ik hoop dat ze op ze minst iets van 80 van deze minigames er in doen zoals Mario party. Maar dat is vast te veel gevraagd.

Plaats een reactie

Log in of registreer een account om een reactie te kunnen plaatsen.

Game & Wario

Platform: Wii U
Genre: Minigames
Ontwikkelaar: Nintendo
Uitgever: Nintendo
Aantal spelers lokaal: 5
Online-ondersteuning: Ja
Aantal spelers online: N.v.t.
Releasedatum: 28 juni 2013

Screenshots