Satoru Iwata over Wii U launch, toekomstige concurrentie en meer Nieuws | 20 juli 2012 19:26 | Auteur: Marcel | Bron: Gamasutra

Gamasutra sprak met Nintendo-baas Satoru Iwata over een aantal interessante onderwerpen.

Nintendo ligt momenteel spreekwoordelijk onder vuur. Aan de ene kant roepen smartphone- en tablet-aanhangers dat consoles op hun retour zijn, terwijl aan de andere kant third party-uitgevers vooral veel verwachten van de nog niet aangekondigde krachtige nieuwe next-gen consoles van Microsoft en Sony.

Satoru Iwata, die al sinds 2002 bij Nintendo aan het roer staat, weet niet beter dan dat zijn strategie kan rekenen op felle kritiek uit allerlei hoeken, maar met de successen van de Wii en Nintendo DS op zijn naam is Iwata er zelf zeker van dat ook de Wii U een groot succes zal worden (vertaald):

"Het maakt niet uit of je de eerste bent in de next-generation race. Een belangrijke reden waarom wij vinden dat dit het juiste moment is om de Wii U te lanceren is dat wij denken dat de Wii U belangrijk voor de wereld zal zijn."


Het is een gewaagde uitspraak, maar Iwata merkt op dat toen de Wii lanceerde, HDTV's nog niet zo populair waren als nu. In de tussentijd is echter ook het 'tweede scherm' in de vorm van iPads en andere tablets geïntroduceerd, maar volgens Iwata levert de Wii U een prima, goedkoper alternatief op deze ontwikkeling. Hij verwacht bovendien niet dat mensen die een HDTV kopen binnen vijf jaar een beter of nieuwer model aanschaffen.

Ondanks dat Iwata strijdbaar blijft, kan ook hij niet ontkennen dat Nintendo vorig jaar een fors verlies heeft geleden. Het is zijn belangrijkste doel om Nintendo weer snel winstgevend te maken (vertaald):

"Het is ons doel om weer zo snel mogelijk winstgevend te worden, na slechts één jaar van verliezen. Ik kan gewoonweg niet zeggen dat het goed is voor Nintendo om twee jaar of langer verliezen te boeken. Het verlies van vorig jaar was vooral te wijden aan de hardware-verkopen van de Nintendo 3DS. We verkochten onze hardware onder de productieprijs en dit jaar zijn we al aan het herstellen en de marge op de Nintendo 3DS aan het verbeteren."


Iwata moet echter ook toegeven aan Gamasutra dat men ook momenteel nog verlies maakt per verkochte Nintendo 3DS (vertaald):

"Gebaseerd op ons schema om weer winstgevend te worden zal de Nintendo 3DS op zeer korte termijn weer geld gaan opleveren."


De slechte verkoopresultaten die we kort na de lancering van de Nintendo 3DS zagen, waren volgens critici vooral het gevolg van de hoge prijs van de hardware. De Nintendo 3DS werd geïntroduceerd voor 249 euro en de prijs zakte rap naar 169 euro. Iwata denkt daarom dat de prijs van de Wii U een doorslaggevende rol speelt (vertaald):

"De prijs van de Wii U is één van de belangrijkste elementen van de launch. De markt is veranderd. De Wii U lanceert in een andere markt dan de Wii destijds. Daarnaast verschilt de invloed van de mobile en social business tegenover een aantal jaren geleden."


Iwata vertelt Gamasutra dat er ondanks de komst van de Wii U nog steeds ruimte is voor de Wii. Nintendo's focus verplaatst zich naar de Wii U, maar voor de Wii zal er voorlopig nog een markt blijven bestaan.

Satoru Iwata geeft toe dat hij het vervelend vindt dat de Wii U in een vroeg stadium al vergeleken is met de nog niet aangekondigde next-generation consoles van Microsoft en Sony. Hij vergelijkt de situatie met de lancering van de Wii (vertaald):

"Zelfs toen we de Wii lanceerden, waren er veel mensen die zeiden dat we moesten stoppen met het maken van hardware. De argumentatie was dat Nintendo geen kans maakte tegen Microsoft en Sony. Het feit is echter dat ik niet denk dat Nintendo de strijd moet aangaan met deze bedrijven met hetzelfde verhaal en dezelfde entertainment opties.

We zijn niet van onze strategie afgeweken. Met andere woorden, het interesseert ons niet met wat voor een soort 'krachtige' console Microsoft of Sony op de proppen komt in 2013. Wij focussen ons op de manier waarop we onze nieuwe console kunnen laten verschillen van de concurrentie."
Next articleLEGO Batman 2: DC Super Heroes Previous articleComplete inhoud van Japanse versie Kirby's Dream Collection...

Reacties van gebruikers

Avatar
wiijordends | 20 juli 2012 20:07 | #210731
collapse
De gamers van tegenwoordig zijn allemaal vergeten waarover het gaat. Tegenwoordig is hoe krachtiger hoe beter, maar ik ben nog altijd van het principe dat een game om het spel gaat en niet om de kracht, dat is maar bijzaak. Je koopt toch een game console om te gamen en niet om de kracht, dan koop je beter een PC.

Smartphones en tablets zijn compleet verschillend. Ik snap trouwens niet waarom de mensen dit willen vergelijken met elkaar. Tablets/smartphones zijn apps en met kleine korte spelletjes. De Wii u is gamen hoe we dit al jaren gewoon zijn alleen zit er nu een schermpje op onze controller. Met lange, grote games die wel meer dan 4GB innemen i.p.v. 500 mb. Uiteraard zal er ook Wii u ware komen maar dat is maar dat is niet het hoofdconcept. De Wii/NGC/3DS/PSP/PS3/XBOX 360/... vergelijken we toch ook niet met een tablets/smartphones.

De grote concurrent blijft Microsoft met hun smart glass project die bijna hetzelfde idee is.
Avatar
supermario-honkbal. | 20 juli 2012 21:47 | #210733
Reactie op post #210731 van wiijordends
Ik ben het hiermee eens
Avatar
Roland | 20 juli 2012 21:53 | #210734
Reactie op post #210731 van wiijordends
Ik ben het hier ook mee eens.
Avatar
Gohma | 20 juli 2012 22:34 | #210737
Reactie op post #210731 van wiijordends
true dat
Avatar
Arno | 20 juli 2012 23:04 | #210738
Reactie op post #210731 van wiijordends
Krachtiger kan dan mss wel niet perse beter zijn maar het maakt wel meer mogelijk.
Avatar
SMS | 20 juli 2012 20:34 | #210732
Oh ja, natuurlijk. "Jullie staan geen schijn van kans tegen Sony en Microsoft". Daarom verkoopt Nintendo ook een miljard keer beter?
Avatar
yjahmesio | 20 juli 2012 22:29 | #210735
collapse
wii u wordt krachtig genoeg om sony en xbox weer op afstand te zetten, want zoals het nu uit ziet worden de games van wii u echt wel heel mooi!!!

kijk naar pik min 3, ziet er gewoon prachtig uit. zo mooi zagen de eerste games van de huidige console's niet uit, wii u heeft veel in petto, daar ben ik van overtuigd!!. nu nog de beste games van nintendo, en sony en microsoft kunnen hun koffers weer pakken. vooral als ze alleen maar met een grafisch console's komen, maar eerlijk gezegd denk ik niet dat die veel krachtiger worden dan de wii u!!!
Avatar
Arno | 20 juli 2012 23:08 | #210739
Reactie op post #210735 van yjahmesio
collapse
Je kunt ook overdrijven. Kijk nog maar eens goed naar die Pikmin 3 footage. En kom niet lullen met de game is nog niet af want hij is van GameCube naar Wii gegaan en krijgt nu niks anders als een HD jasje aangemeten.

En ook al worden de volgende consoles van MS en Sony niet veel krachtiger. Nintendo kan nog altijd rekenen op minder 3rd party support, ze zullen net als altijd weer de leftovers krijgen en dus moet je het weer doen met de enkele exclusives en games van Nintendo zelf.
Avatar
Archea | 21 juli 2012 10:31 | #210746
Reactie op post #210739 van Arno
Ik vind Pikmin 3 er helemaal niet prachtig uitzien. Nintendoland ziet er al beter uit dan Pikmin. Ik heb nog geen Wii U games gezien die overtreffen wat de huidige HD consoles kunnen.

Ik zeg ook niet dat het allemaal moet, en dat alleen de hoogste polygon-count goed genoeg is.

Maar door hun machine niet veel krachtiger te maken dan de huidige generatie gaan ze wel, zoals Arno al zei, een flink probleem krijgen met third party support. En dat is bijzonder jammer, want zo zijn er een flink aantal goeie IPs die wij als Nintendo aanhang niet kunnen spelen.
Avatar
yjahmesio | 21 juli 2012 20:35 | #210755
Reactie op post #210739 van Arno
collapse
ik overdrijf niet, ik vind pik min 3 fucking mooi uit zien, die kleuren gebruik is echt wel heel mooi. heb weinig game gezien die zo kleurrijk is, je kan zeggen wat je wil. ik hoor hele goeie verhalen over pik min 3, dat die grafisch hoog niveau is. en je hebt helemaal gelijk, dit is een pre game, dus hij is nog niet af, dat heb je goed gezien.

en trouwens de nieuwe trailers van zombi u zien er nu ook beter uit dan die van e3, ook een game die nog niet af is!!!
Avatar
Gatygun | 22 juli 2012 22:48 | #210761
Reactie op post #210755 van yjahmesio
Grafisch ziet het er niet uit, art is een ander verhaal.
Avatar
djdadream | 21 juli 2012 11:37 | #210747
Je kan een console nog zo krachtig maken als je wilt, maar het gaat om de game play en om het verhaal van de game.
Nintendo games in HD gaat gewoon super worden.
Ik heb de laatste maanden vermaakt met final fantasy 1 t/m 5 uit te spelen, op nog de oude consoles.
Heerlijk en die zijn ook niet in hd maar hebben wel een goed verhaal en leuke gameplay, en vermaak ik mij net zo goed mee.
Spel ontwikkelaars willen krachtigere consoles zodat ze spellen beter uit zien, maar op een XBOX360 en PS3 zien ze toch ook goed uit en nu ook de Wii-U.
Ze zillen dus stunten met meer monster tegelijk in een game en grafisch mooier maken ipv denken aan de gameplay en het verhaal van de game.
Nintendo speelt het slim door niet meteen het beste te maken maar wel betaalbaar en het ziet er ook nog eens goed uit.
Dat Sony nu een Smash borthers game laat na maken zegt genoeg van de kracht van Nintendo.
Avatar
SMS | 21 juli 2012 13:42 | #210748
collapse
Het enige krachtige dat ik zover van de Wii U heb gezien was de Zelda Tech Demo. En dat wordt waarschijnlijk weer vervangen met cell-shaded crap.
Avatar
MVG | 21 juli 2012 18:13 | #210752
Reactie op post #210748 van SMS
collapse
Ach, dat trekt wel bij zodra er meer games worden aangekondigd. Het is nu nog wel erg vroeg om over de kracht van dat apparaat te praten, terwijl de capaciteiten nog nauwelijks worden ingezet.

Wel fijn om te zien, door titels als "Batman Arkham City", dat de Wii U in staat is om soortgelijke games als op X360 en PS3 te draaien. Na 10 jaar Gamecube-achtige graphics een verademing dat we een trap omhoog gaan.

En het is helemaal niet gezegd dat de nieuwe Zelda Cell shaded gaat zijn. Op de Gamecube was het een goede keuze. De graphics van "Zelda: The WindWaker" zijn nog steeds erg goed voor zijn tijd. Absoluut geen crap! Later kwam "Zelda: Twilight Princess", die meer in de lijn van die oude techdemo uit 2000 kwam. Hoewel ook een geweldig spel, vond ik "Zelda: The WindWaker" beter. Dit kwam ook door het voortkabbelende tempo, beperkte moeilijkheidsgraad en lengte van "Twilight Princess". Het bleef maar doorgaan zonder uitdagend te worden! Graphics zijn dan ook niet alles! Ze maken niet het spel.

Dit is precies de reden waarom sommig mensen een remake leuker vinden dan iets totaal nieuws (zoals bij "Ocarina of Time 3D" en "Skyward Sword" Wink . Men wil het oude niet opgeven en toegeven dat het nieuwe ook leuk kan zijn. Het nieuwe wordt geen kans gegund of staat lang in de schaduw van het oude. Dat is jammer, want wie wat verder kijkt ziet dat remakes saai zijn. Het spel blijft hetzelfde en je kent het allemaal al. Het is niet nieuw. Er is geen vooruitgang. De laatste tijd zijn er wel erg veel remakes. Alles krijgt maar gauw een remake in HD, soms niet eens met erg ingrijpende grafische verbetering. Ik vindt dit niet zo'n goede ontwikkeling, want waar zijn de nieuwe ideeën gebleven? Op den duur is vernieuwing en variatie ver te zoeken, als het zo doorgaat.

Maar de HD Zelda E3 demo van vorig jaar was erg mooi. Zo'n soort game zou ik graag willen spelen. Hopelijk is dit representatief voor het uiterlijk van een aankomende titel Smile .
Avatar
Gatygun | 22 juli 2012 22:53 | #210763
Reactie op post #210752 van MVG
na 10 jaar oude gamecube achtige graphics ben je blij dat een console 7/8 jaar oude ps3/xbox360 graphics vertoont?

lol?

Avatar
SMS | 22 juli 2012 23:57 | #210766
Reactie op post #210752 van MVG
collapse
Oh, ik ben absoluut geen remake-persoon, of zelfde-stijl-sequel-persoon.

Met cell-shaded had ik het vooral over Skyward Sword. Wind Waker had tenminste zijn eigen stijl, Skyward Sword jatte gewoon de graphics van Twilight Princess en gooiden er wat lelijke(vind ik, tenminste) kwasten overheen. Hadden ze beter gewoon hetzelfde kunnen laten. Een Zelda-producer zei zelfs dat als hij gewoon de Twilight-Princess stijl had gehouden, dat het spel een jaar eerder uit zou komen.

Wanneer mensen zeggen "Don't change what's not broken", ben ik het gedeeltelijk er mee eens. Maak iets compleets vernieuwends, of voeg gewoon meer toe aan het oude.(En niet alleen nieuwe levels..."New" Super Mario Bros.... )

Ik ben het wel eens met de grafische stap. We zijn grafischerwijs al op het niveau waar games er extreem realistisch uitzien. Het gaat niet veel hoger dan dit. 2 generaties later valt er waarschijnlijk weinig te verbeteren aan graphics en wordt game development hier gewoon te duur voor.
Avatar
Markiewong | 23 juli 2012 01:23 | #210769
Reactie op post #210766 van SMS
Als ik eerlijk mag zijn vind ik de graphics van Skyward sword veel beter dan Twilight princess. Twilight princess was soms veel te donker en ik zag soms gewoon niet het verschil tussen de achter en voorgrond en de voorwerpen zoals tonnen die er stonden.

Ik zou de stijl van Skyward sword gerust weer terug willen zien op de WiiU. Ik denk zelfs dat hij veel beter was in HD. Overgens kon Skyward sword al eerder uitkomen dan November 2011...Volgens Iwata was de game grootendeels al af in begin 2011.
Avatar
Markiewong | 21 juli 2012 14:56 | #210749
collapse
Hoezo had iedereen haat aan Wind waker graphics...Zo lelijk was die game nou ook weer niet. Volgens mij gaven mensen Wind Waker niet eens een kans omdat het "cell-shaded crap" was.
Avatar
Roland | 21 juli 2012 14:58 | #210750
Reactie op post #210749 van Markiewong
Ik vond Wind Waker een hele goede game. Na Skyward Sword, Twilight Princess en Ocarina of Time, mijn favoriete Zelda. Very Happy
Avatar
skull kid | 21 juli 2012 17:09 | #210751
Reactie op post #210749 van Markiewong
collapse
wind waker had juist vette graphics. Na mijn mening de beste op OoT en MM na dan.
Avatar
Markiewong | 21 juli 2012 19:39 | #210753
Reactie op post #210751 van skull kid
collapse
Maar sales vielen tegen. Vooral in het westen. Veel mensen vonden de game er te "kiddy" uitzien...Een cell-shaded HD game zou een ramp zijn voor vele gamers aangezien ze dan niet hun realistische Zelda krijgen...

Ik zelf zou eigenlijk de stijl van Skyward sword in HD willen zien. Op de Wii zag je toch hier en daar wat vlekken.
Avatar
Arno | 21 juli 2012 20:31 | #210754
Reactie op post #210753 van Markiewong
collapse
Markie... Besef je wel dat je 6 was toen TWW uitkwam?
Avatar
Markiewong | 21 juli 2012 21:05 | #210756
Reactie op post #210754 van Arno
Wist je dat ik pas 2 was toen Ocarina of Time uitkwam? Maakt dat de game er slechter op? Hou de leeftijd hier buiten. De enige die Wind waker en Cell-shaded hate waren de goedkope HD hoertjes die vinden dat een lelijk spel onspeelbaar is Smile .

Ocarina of Time ziet er vele malen lelijker uit dan Wind Waker en is nog steeds speelbaar? Dafuq...

Btw ik was 5 Wink
Avatar
Gatygun | 22 juli 2012 22:51 | #210762
Reactie op post #210753 van Markiewong
collapse
Veel mensen speelde op andere platformen in die tijd.
Avatar
Markiewong | 23 juli 2012 01:20 | #210768
Reactie op post #210762 van Gatygun
Het is algemeen zo dat veel mensen de graphics van, als voorbeeld, Twilight princess boven Wind waker verkiezen. Maarja dat blijft een mening. Mijn punt is dat Cell-shaded niet goedkope crap is zoals dat hier wel wordt beweerd...

Plaats een reactie

Log in of registreer een account om een reactie te kunnen plaatsen.