Kingdom Hearts 3D: Dream Drop Distance Review | 05 augustus 2012 21:24 | Auteur: Daan

Tien jaar geleden kwamen we voor het eerst in aanraking met de Kingdom Hearts-franchise op de PlayStation 2. De serie staat tegenwoordig vooral bekend om zijn mix van Disney- en Square Enix-personages, iets dat op het eerste ogenblik vrij vreemd klinkt. De action-RPG franchise kwam echter spoedig van de grond en werd een regelrechte hit. Hoewel Kingdom Hearts en het vervolg alleen op de PlayStation 2 zijn verschenen, waren er diverse uitingen op de Nintendo-handhelds. Zo was er de Game Boy Advance-klassieker Kingdom Hearts: Chain of Memories en wat te denken van de Nintendo DS-spellen Kingdom Hearts: 358/2 Days en Kingdom Hearts: Re:coded die beide vrij aardig waren. De games waren verre van perfect, maar brachten voor het grootste gedeelte de stijl op de juiste manier over. Nu, in 2012, komt Square Enix met de volgende stap in de vorm van Kingdom Hearts 3D: Dream Drop Distance, exclusief voor de Nintendo 3DS. Met de verhoogde grafische capaciteiten en de diverse mogelijkheden van de Nintendo 3DS hoopt men veel bekijks te trekken. Is deze missie geslaagd of is de magische formule uitgewerkt?

8146chaos_snake_03


Het verhaal met The World Ends With You en TRON: Legacy
Het verhaal in Kingdom Hearts 3D: Dream Drop Distance gaat verder waar hij ophield in Kingdom Hearts: Re:coded voor de Nintendo DS. De hoofdpersonages Sora en Riku krijgen de taak om het Mark of Mastery examen af te leggen om zo volwaardige Keyblade Masters te kunnen worden. Ze kunnen de training goed gebruiken, want hun vijand Master Xehonart staat te popelen van ongeduld. Sora en Riku zullen naar zeven verschillende werelden moeten reizen en deze moeten ontwaken. De 'Slapende Werelden' waren ooit verstrikt in de duisternis, maar nadat Sora deze brute kracht wist te verslaan in zijn allereerste avontuur werden deze plekken van de buitenwereld afgesloten. Het licht en de duisternis kunnen niet bij deze werelden: in plaats daarvan lopen figuren rond die bekend staan als Dream Eaters. Dream Eaters zijn er in twee varianten, Nightmares en Spirits. Nightmares zien Sora en Riku als vijanden en hebben het op de dromen van de helden gemunt, zodat ze nooit meer zullen ontwaken. Spirits zijn daarentegen vriendelijke en aangename Dream Eaters die de hoofdpersonages bij zullen staan in hun gevecht tegen de Nightmares.

8348neku_01


Tijdens het avontuur komen Sora en Riku een reeks aan welbekende personages tegen, waarin Square Enix minder vertegenwoordigd is dan voorheen. De enige titel van het bedrijf dat deel uitmaakt van de verhaallijn in Dream Drop Distance is The World Ends With You, een Nintendo DS-game die wij beoordeelden met een 9.5 in onze review. De keuze hiervoor is begrijpelijk aangezien de productieteams van beide spellen nagenoeg gelijk zijn. Bovendien is het voor de Square Enix-fans een vermakelijk weerzien van deze persoonlijkheden, omdat een The World Ends With You-vervolg nog altijd is uitgebleven. Het gebruik van de originele stemacteurs van The World Ends With You maken het geheel af waardoor het spel gelijk een warme binnenkomer is.

Andere werelden die we kunnen verwelkomen zijn onder andere de Klokkenluider van de Notre Dame en TRON: Legacy. Dit laatste gebied is wellicht wat vreemd, omdat de stijl van TRON: Legacy wat uit toon valt met de rest van de game. Het verhaal is echter dat de klok slaat en dat behandelt Kingdom Hearts 3D: Dream Drop Distance uiterst professioneel. Sora en Riku strijden apart van elkaar in deze werelden en ieder krijgen een eigen kijk op bepaalde conflicten die zich afspelen tijdens het avontuur. Het zorgt voor een unieke samenloop van omstandigheden en het versterkt de noodzaak van Riku en Sora om elkaar weer terug te vinden.

8154hammer_throw_03


Droppen
Met de splitsingen van Riku en Sora is het helaas niet zo dat je, zoals in Kingdom Hearts: Birth By Sleep voor de PSP, de beide avonturen apart kunt ervaren. In plaats daarvan introduceert Square Enix het Drop-systeem dat in ons opzicht vooral negatieve kanten kent. Met het Drop-systeem wordt er tegen je wil in constant gewisseld tussen Sora en Riku. Tijdens het spelen wordt er een onzichtbare timer bijgehouden en in de gaten gehouden hoe ver je bent gekomen met een bepaald personage. Op ieder moment kan het spel besluiten dat een personage genoeg speeltijd heeft gehad en dat het tijd is om te wisselen. De game geeft je dan als laatste waarschuwing een zichtbare timer met maar 30 seconden op de teller, zodat je nog net de tijd hebt om je laatste acties af te werken. Je kunt dit proces niet stoppen en dat maakt het ongelofelijk frustrerend. Op sommige momenten kun je je missies of doelen niet meer herinneren, omdat het spel er simpelweg voor koos om de stekker uit het stopcontact te trekken. Het is zelfs al eens voorgekomen dat er midden in een bossfight zonder pardon werd gewisseld tussen Sora en Riku, hetgeen behoorlijk vreemd is. Zeker wanneer blijkt dat als je eenmaal weer in de schoenen stapt van het personage dat je eerder onder controle had, je het complete gevecht opnieuw moet doen. Je kunt echter wel vrijwillig wisselen wanneer jij dat wil door een knop aan te raken op het touchscreen, hetgeen waar Square Enix het bij had moeten houden. Het Drop-systeem is een geforceerde techniek om je op een bepaald pad te houden en daar zijn de meesten niet van gediend.

8148hammer_throw_02


Go with the Flow
De gameplay uit de vorige Kingdom Hearts-games maakt wederom zijn opwachting in Kingdom Hearts 3D: Dream Drop Distance. Je bestuurt Sora of Riku door de 3D-omgevingen met behulp van de Circle Pad en gebruikt de A-knop voor een simpele doch doeltreffende aanval met de Keyblade. Met de B-knop maak je sprongen en de Y-knop wordt gebruikt om inkomende aanvallen te blokkeren. De X-knop zul je naast de A-knop waarschijnlijk het meest gebruiken, want deze wordt gebruikt om een stapelcommando uit te voeren. Stapelcommando's zijn items of speciale magische aanvallen die je maar één keer in een korte tijd kunt gebruiken. Door op verschillende richtingen van de vierpuntdruktoets te drukken, kun je wisselen tussen de commando's om zo de Nightmares en het andere gespuis een kopje kleiner te maken. In het begin is het wisselen tussen commando's enorm wennen, maar naar verloop van tijd krijg je het aardig onder de knie. Tijdens het spelen zul je nieuwe aanvallen en Keyblades verkrijgen die je in het hoofdmenu kunt instellen en vervolgens kunt gebruiken. Het menu wordt geactiveerd door op de Start-knop te drukken en het bevat genoeg materie om je in te verdiepen. Zo kun je uitvoerig de statistieken bekijken van beide personages en zien hoeveel levels je recentelijk gestegen bent. Ook kun je eerder bekeken cutscenes wederom bekijken en allerlei achtergrondinformatie lezen over het universum en de meest belangrijke figuren. Het is wellicht wat overbodig wanneer je voorheen andere Kingdom Hearts-delen gespeeld hebt, maar mocht je er fris in willen stappen, dan is het lezen van deze informatie een must en een zeer handige toevoeging.

8558Notredame-201


Een geheel nieuw element in Kingdom Hearts 3D is Flowmotion. Het voegt een hoop acrobatiek toe, maar maakt de actie af en toe wat onoverzichtelijk. Wanneer je met een muur of stang in aanraking komt en op de Y-knop drukt, word je omgeven door een strak paars licht. Met deze krachten kun je vervolgens met hoge snelheden sprintjes trekken, van muur tot muur springen en diverse combo's uitvoeren. Je kunt dan met de Y-knop letterlijk vijanden op de grond smijten om hen sneller uit te schakelen. Alles valt echter uiteen wanneer je probeert om het doel van Flowmotion uit te leggen. Het is voornamelijk pracht en praal en een puur spektakel om hordes aan Nightmares op deze manier af te slachten, maar het is niet meer dan dat. Het is leuk om te gebruiken, maar zodra je de truc doorhebt, gaat de aardigheid er al gauw van af.

Een ander en kleiner nieuw aandeel van de combat is de Reality Shift. Door bepaalde voorwerpen, die per wereld verschillend zijn, interactief te benutten, kun je een krachtige aanval uitvoeren. In de eerste wereld genaamd Traverse Town zul je bijvoorbeeld een katapult kunnen afvuren. Het richten werkt accuraat met het touchscreen waardoor een grote groep vijanden een pijnlijke dood tegemoet ziet. Het zorgt voor wat variatie en het is bijzonder handig wanneer je in een benarde situatie zit. Daarnaast is het interessant om voor de allereerste keer te ontdekken welke Reality Shift-mechanieken in een bepaalde wereld gebruikt worden.

8141balloon-up-screen-2


Duik van wereld naar wereld
Wanneer je een hoofdstuk voltooid hebt, moet je een 'Dive' maken richting een nieuwe wereld. In de bijbehorende minigame stort je met hoge snelheid omlaag en reis je van punt A naar punt B. Tijdens de val probeer je vliegende Nightmares en obstakels te verslaan terwijl je tegelijkertijd probeert om een groot aantal sterren op te vangen. Alleen met een bepaald aantal sterren zal het portaal naar de volgende wereld openen, waardoor het uiterst belangrijk is dat je goed je best doet. Wanneer je resultaat beter is dan goed kun je verschillende vaardigheden en items verdienen die de reis zullen veraangenamen. Het kunnen nieuwe commando's zijn en in het uiterste geval verdien je zelfs een nieuwe Keyblade. Je kunt op ieder moment terugkeren naar de Dive-uitdagingen om jezelf op de proef te stellen. Tijdens de Dive-mode bestuur je het personage wederom met de Circle Pad, maar aanvallen gebeurt hier een tikkeltje anders: met de A-knop voer je een duikaanval uit, die je tevens alleen kunt gebruiken wanneer je redelijk dicht bij vijanden in de buurt bent. De X-knop gebruik je om een specifieke toverspreuk uit te spreken die je maar één keer tijdens een ronde kunt inzetten. De B- en Y-knoppen worden gebruikt om af te remmen en alles wat op je af komt te ontwijken. Het is allemaal simpel genoeg om op te pakken, maar het is zeer verslavend om te proberen om alles perfect te doen.

Spirits to the Rescue
Het laatste en belangrijkste onderdeel van het aangevulde arsenaal in Kingdom Hearts 3D: Dream Drop Distance zijn de Spirits. De vrolijke versies van de Dream Eaters hebben veel weg van dieren en vormen tijdens het spel belangrijke partners voor Sora en Riku. Ieder personage kan er drie recruteren, waarvan er twee altijd actief zullen zijn tijdens de gevechten. Je kunt nieuwe Spirit Dream Eaters creëren door Dream Pieces op te pakken en deze te gebruiken om ze vervolgens tot leven te wekken. Je kunt de nieuwe Spirit daarnaast aanvullen met één van jouw speciale moves en meer extra materialen inzetten om hem gelijk op een hoger level te laten starten. Er komt aardig wat strategie aan te pas, omdat de items die je gebruikt om de Dream Eater te vormen, niet meer zullen terugkeren. Het is dan vaak een kwestie om alle vondsten direct op een Spirit te storten of te bewaren totdat je één van de sterkere mogelijkheden tegen het lijf loopt. Op deze manier kun je de speeltijd van Kingdom Hearts 3D: Dream Drop Distance op laten lopen tot wel 35 uur. Mocht je niet veel tijd willen steken in het verzamelen van Dream Eaters, dan zal de game zo'n 20 tot 25 uur duren.

kingdom_hearts_3d_ddd-20


Een andere manier waarmee je de Dream Eaters krachtiger kunt maken, is door ze te vertroetelen. In het Spirits-menu kun je via Augmented Reality de beestjes aaien, trainen en verschillende minigames laten spelen. Het is zeer vergelijkbaar met Nintendogs en daarmee net zo aandoenlijk. Door deze dingen succesvol uit te voeren, zal de Spirit extra Experience en Hit Points verdienen, waardoor de gevechten wat gemakkelijker worden.

Tijdens een regulier gevecht valt een Spirit gewoonlijk vanuit zichzelf een Nightmare aan. Hoewel ze vaak slim genoeg zijn om hun vijanden klein te krijgen, zul je toch hun werk moeten versimpelen door ze te helpen. Je kunt met je personage samen met je Spirit aanvallen door zogeheten 'Links' uit te voeren. Eén van de moves is dat je op de rug van een Spirit springt en alles in de nabije omtrek kort en klein slaat. Het zorgt voor een krachtig staaltje vuurwerk, waardoor je al snel van de zorgen verlost bent. Bij andere Spirits absorbeer je hun energie en word je voor een paar luttele minuten ongelooflijk sterk. Het maakt de aanvallen krachtiger, maar het zorgt er wel voor dat de vijanden zich alleen op jou focussen. In gevechten met grote hordes vijanden is de keuze voor specifieke Dream Eaters daarom cruciaal. Hoe verder je in het spel vordert, hoe sneller je de Dream Eaters zult vinden die bij jouw manier van vechten passen. Het is slim om het naslagwerk in het Start-menu over alle vaardigheden in alle rust na te lezen zodra de optie beschikbaar is.

8150wavesurfer_01


Lokale multiplayer en StreetPass
Naast alle singleplayer-content kent Kingdom Hearts 3D ook nog een aantal sociale aspecten om het geheel af te maken. In de lokale multiplayer kunnen spelers genieten van de minigame Flick Rush, waarin je strijdt met drie van jouw Spirits tegen die van één van je vrienden of vriendinnen. Je tikt kaarten omhoog op het touchscreen om een aanval in te zetten, of je tikt ze naar beneden om jezelf te verdedigen. Om te winnen, moet je aanvallen met kaarten met een hogere waarde dan die van je tegenstander en zo kun je de Hit Points van zijn of haar Spirits vernietigen. Iedere speler zal een exemplaar van de game moeten bezitten om een ronde te kunnen spelen, wat jammer is. Het is echter een aantrekkelijk extraatje voor gamers die graag samenkomen. Desondanks is het mogelijk om deze minigame ook helemaal in je eentje te spelen, waarmee je verscheidene medailles kunt verdienen. Deze medailles kun je inwisselen voor nog meer commando's en manieren om nieuwe Spirits samen te stellen.

De StreetPass-functie in Dream Drop Distance mag er ook best wezen. Op een bepaald moment tijdens je avontuur krijg je de vaardigheid om linkportalen te plaatsen. Deze portalen kunnen opgedeeld worden in twee categorieën: gevechtsportalen en vriendschapsportalen. Door een gevechtsportaal te plaatsen, kun je één van jouw Spirits op niets vermoedende StreetPass-vrienden afsturen en zij zullen tegen diegene de strijd aan moeten gaan zodra ze deze in het reguliere spel tegenkomen. In de vriendschapsportalen is het tegenovergestelde gaande: hier kun je een Spirit aan een StreetPass-vriend uitlenen, zodat de ander gemakkelijker door het avontuur komt. Het is een goede toevoeging voor Kingdom Hearts 3D: Dream Drop Distance, want het blijft een spel dat gericht is op levels en statistieken.

8554Musketeers-2013


Graphics en geluid
Het moet gezegd en benadrukt worden dat Kingdom Hearts 3D er overweldigend goed uitziet. Square Enix heeft zijn allerbeste werk op de Nintendo 3DS laten zien en het geeft daarmee een visitekaartje af aan andere ontwikkelaars. De game is uiterst kleurrijk en alles is tot in de kleinste puntjes gevuld met detail. De game is van de close-ups van de personages tot aan de uitgestrekte achtergronden van de werelden absoluut bewonderenswaardig. Het 3D-effect wordt daarnaast op effectieve wijze toegepast tijdens de gameplay en de vele cutscenes die het spel rijk is. Tevens verliest het spel geen soepelheid tijdens het 3D-gebruik. Men heeft duidelijk goed over de 3D feature nagedacht, want het geeft een sterk gevoel van diepte en dat kan zeker niet over iedere Nintendo 3DS-titel gezegd worden.

De soundtrack van Kingdom Hearts 3D klinkt zoals gewoonlijk episch met sterke afwisselingen tussen duistere en vrolijke ondertonen. Het kent aardig wat variatie, want bijna iedere scène kent een compleet ander muziekstuk. Een aantal welbekende nummers zoals het Traverse Town-thema keert terug en kent lichte tweaks in de uitvoering. De voice acting krijgt daarnaast ook een duim omhoog. Men heeft voor de werelden van TRON: Legacy en The Hunchback of Notre Dame niet altijd dezelfde acteurs kunnen casten uit het originele filmmateriaal, maar dat is niet storend. Het stemgeluid van de meeste personages komt onverwacht aardig dichtbij de respectievelijke films. De voice-alikes zijn prima, omdat er een zekere overtuiging in de stemmen verwerkt is. Bovendien zijn de dialogen nooit vervelend of irritant om naar te luisteren.

8557Musketeers-206


Conclusie
Kingdom Hearts 3D: Dream Drop Distance is een goede ervaring voor iedereen met een liefde voor de franchise. Het vertelt een uiterst goed verhaal en het ontwikkelt de personages van Sora en Riku op een zeer doeltreffende wijze. Daarnaast is de presentatie top en zijn de graphics een pure lust voor het oog, zowel in 2D als 3D. Het Drop-systeem is echter wel een enorm probleem voor het spel, want het verplicht moeten wisselen tussen personages werkt simpelweg niet goed. Het breekt de game in onlogische brokken op met verwarring en frustratie tot gevolg. Het missen van het verhaal is in dit geval ontzettend zonde, maar gelukkig kun je cutscenes terugkijken en informatie teruglezen via het Start-menu. Het naslagwerk is hetgeen dat het spel redt van dit mogelijke gebrek aan overzicht. Wat betreft het vechten kan het in het begin wat onwennig aanvoelen, maar dat probleem is snel verdwenen. Wanneer je een liefhebber bent van action-RPG's en het Drop-systeem kunt vergeven, valt er meer dan 20 uur lol te beleven in het universum van Kingdom Hearts 3D: Dream Drop Distance, waarmee het een mooie aanschaf is voor je Nintendo 3DS.
8
N1-score
  • + Verhaal gevuld met diverse onthullingen
  • + Diepgaande RPG-actie zoals vanouds
  • + Goed gebruik van de Dream Eaters
  • + StreetPass op verrassende wijze benut
  • + Uitmuntende presentatie
  • - Het Drop-systeem werkt simpelweg vervelend
  • - Gebruik van Flowmotion verliest gauw zijn nieuwigheid
Next articleRetro City Rampage Previous articleSoftware-verkopen Nederland 28/7 - 3/8 2012: Mario 3D Land weer...

Reacties van gebruikers

Avatar
phoenixriechie | 07 augustus 2012 00:39 | #210888
Leuke Review!
Het enige dat ik kan opmerken is dat je het drop-systeem ook kunt omzeilen. Er zitten namelijk zogeheten drop-me-not items in. Deze voorwerpen werken als potions en verlengen de drop meter. Hierdoor kan je wel gewoon langer spelen, waardoor je zelf kunt bepalen wanneer je je personage wilt wisselen.
Avatar
Forestcount | 07 augustus 2012 22:04 | #210910
En drop me never Razz . Flowmotion vind ik een super vette toevoeging, houdt het constante A bashen er een beetje uit Razz .

Plaats een reactie

Log in of registreer een account om een reactie te kunnen plaatsen.

Kingdom Hearts 3D: Dream Drop Distance

Platform: Nintendo 3DS
Genre: Adventure RPG
Ontwikkelaar: Square Enix
Uitgever: Square Enix
Aantal spelers lokaal: 1
Online-ondersteuning: Nee
Releasedatum: 20 juli 2012

Screenshots