Inazuma Eleven Strikers Review | 14 oktober 2012 16:36 | Auteur: Daan

Vorig jaar maakten we voor het eerst kennis met de Inazuma Eleven-franchise van Level-5: een voetbalsimulatiereeks met RPG-elementen. Alhoewel de spellen op de Nintendo DS commercieel gezien tamelijk goed werden ontvangen, kwamen wij niet verder dan een 6.5 in onze recensie van het origineel. Ons grootste punt van kritiek was dat het spel geen uitdagende RPG-elementen bood en de uitvoering van de voetbalwedstrijden te willekeurig leek. Met de komst van de reeks naar de Wii gooit ontwikkelaar Level-5 het over een andere boeg: de RPG-elementen zijn overboord gegooid en het spel focust zich vooral op de gameplay tijdens het voetballen. Hoe heeft dit uitgepakt?

Inazuma Eleven meets Mario Strikers Charged Football
Het spel opent met een uitgebreide tutorial, die je alles leert over hoe Inazuma Eleven Strikers in zijn werk gaat. Na een paar minuten spelen valt er gelijk een aantal dingen op en dit is waar sommige fans van de franchise gelijk zullen afhaken: Inazuma Eleven Strikers lijkt qua aanpak niet veel op zijn handheld-voorgangers, maar kent veel overeenkomsten met de arcade-voetbalgame Mario Strikers Charged Football. Dit maakt de gameplay anders dan de spellen op de Nintendo DS, waar het draaide om het gebruik van de stylus en het toepassen van tactieken. De spellen op de handheld waren ook meer Role Playing Games, terwijl het hier draait om een direct en zeer standaard voetbalspel. Inazuma Eleven Strikers kent geen verhaal of hogere doelen. De vorige spellen hadden een sterke focus op de vriendschappen en ontwikkelingen van het Raimon High voetbalteam. Het wordt echter hier helemaal teniet gedaan, waardoor het spel op momenten levenloos aanvoelt en weinig aan de verbeelding overlaat. Dit wordt nog eens extra duidelijk zodra je de opties bekijkt in het hoofdmenu en je eigenlijk weinig nieuwigheden lijkt te kunnen bespeuren. Het is mogelijk om een oefenwedstrijd te starten, mee te doen aan een knock-out toernooi of een eigen team samen te stellen in een Clubruimte.



Besturing en sleutelspelers
Het is mogelijk om Inazuma Eleven Strikers met een Wii Remote horizontaal, een Remote en een Nunchuk of met een Classic Controller (Pro) te ervaren. Alle opties werken naar behoren, al is de Wii Remote-functie duidelijk het minst door het onprettige vasthouden. De andere opties geven je betere toegang tot de mogelijkheden en moves van alle spelers, waardoor het plezieriger aanvoelt om te spelen.

Voordat een wedstrijd begint, kies je twee spelers uit die volgens jou het verschil kunnen maken in de wedstrijd. Deze ''Key Players'' krijgen dan tijdelijk betere statistieken, waardoor ze nog beter hun mannetje kunnen staan. Vervolgens kies je de formatie en maak je eventueel gebruik van items om de spelers te versterken. Deze items zijn verkrijgbaar in de Clubruimte en kunnen ervoor zorgen dat je sneller bepaalde tricks kunt uitvoeren. Tenslotte kun je informatie inzien over de tegenstander en bekijken waar hun sterke punten liggen. De informatie is hierbij in het Engels, waardoor het begrijpen van de taal zeker geen overbodige luxe is. In een oefenwedstrijd kun je ook nog bepalen in welk stadion je wil spelen en hoe sterk de tegenstander moet zijn. De verschillende stadions zijn echter haast niet te onderscheiden van elkaar en veranderen de gameplay totaal niet. Het is is enkel het visuele aspect dat verandert.

Simpel spelen
Eenmaal aan de wedstrijd begonnen, lijkt het in eerste instantie een normale pot voetbal te worden. Je schiet de ballen richting het doel en medespelers op het veld, iets waar je na luttele momenten spelen aan gewend raakt. Er zijn ook doordachte en goede mogelijkheden om de tegenstander het zo moeilijk mogelijk te maken om te scoren. Zo kun je ze storen met een druk op de A- of 2-knop, waardoor de speler ernstig uit balans wordt gebracht. Je kunt ook de agressieve manier kiezen en gebruik maken van een sliding, maar je riskeert dan wel balverlies. Om succesvol de bal in de goal te krijgen, is het belangrijk dat je de schoten oplaadt door de B- of 1-knop ingedrukt te houden. Dit klinkt simpel, maar je zult er rekening mee moeten houden dat je meer kwetsbaar bent voor de tegenstander. Lukt je dit echter, dan zul je een krachtig schot richting de doelman sturen.

scrshot8


Inazuma-meter
De game wordt echter interessanter zodra je de Inazuma-meter in het spelverloop leert te gebruiken. Zodra de meter volledig opgeladen is, kun je bij schoten zeer bijzondere aanvallen uitvoeren. Deze aanvallen gaan met veel pracht en praal gepaard en breekt de gameplay op met een spannende animatie. Het schot zal vervolgens door de keeper geblokkeerd moeten worden door zijn eigen bijzondere verrichting, maar je hebt in feite weinig controle over hoe het uiteindelijke resultaat zal uitpakken. Je hebt wel de mogelijkheid om de kracht van het schot of de verdediging te beïnvloeden door hem op te laden, maar of het veel uitmaakt is lastig te zeggen: de uitkomst is vaak toch een doelpunt.

De dribbel- en blokkeerbewegingen kennen ook speciale Inazuma-moves die je zult moeten activeren met een schudbeweging van de Wii Remote, indien je voor die besturing hebt gekozen. Door te schudden zal er een cirkel rond de speler in kwestie verschijnen, die de Inazuma-meter langzaam maar zeker leeg zal laten lopen. Zodra een tegenstander de cirkel betreedt, zal de aanval zijn werk doen en verover je de bal nadat de animatie zijn werk heeft gedaan.

Een groot probleem met de bijzondere verrichtingen is dat ze een hele hoop flow uit de wedstrijden halen en hierdoor al snel beginnen te irriteren. De animaties zijn in de eerste paar wedstrijden zeer tof, maar na een keer of 20 heb je het wel gehad en raak je al snel gefrustreerd. Je zult in alle aarzeling proberen de animaties te laten stoppen, maar tevergeefs: Inazuma Eleven Strikers heeft het een verplichting gemaakt. Het wordt ook snel een makkelijke strategie om op terug te vallen, waardoor het spel ook snel zijn waarde verliest. Dit maakt normaal voetballen bijna onmogelijk en het zou fijn zijn geweest wanneer de game een optie had gehad om de aanvallen in zijn totaliteit uit te schakelen. Hier heeft Inazuma Eleven Strikers echter niet voor gekozen, waardoor het spel al sneller in de kast komt te liggen.

scrshot6


Saaie clubruimte
Voor de speler die liever alleen speelt, is er vrij weinig te vinden in Inazuma Eleven Strikers, al is de Clubruimte wellicht nog interessant om in te gaan sleutelen. Je begint met het samenstellen van een eigen team, waarmee je verschillende toernooien af zal gaan en probeert tijdens een voetbalseizoen de titel naar jouw hand te zetten. Door bepaalde teams te verslaan en geld te verdienen, komen de spelers beschikbaar op de transfermarkt en die kun je goed gebruiken om het team nog verder uit te bouwen. Zo kan het binnen de kortste keren gebeuren dat je een sterk team paraat hebt staan, maar dat is niet genoeg. Je zult ze ook moeten trainen en hun vriendschapsbanden aan moeten sterken. Dit doe je door vijf speciale minigames te spelen, die ongelofelijk saai zijn en de investering nauwelijks waard zijn. Je zult vele uren bezig zijn met de training om enigszins resultaat te boeken, maar waarschijnlijk kom je niet eens zover, omdat het spel simpelweg niet genoeg vertier brengt. Je kunt hetzelfde bereiken door extra wedstrijden te spelen, maar dat zal je ook maar tot een bepaalde hoogte plezier bezorgen.

Multiplayer
In de oefenwedstrijden en knock-out toernooien is het mogelijk om alleen of met drie andere vrienden verschillende wedstrijden te spelen en een keuze te maken uit verschillende teams uit de historie van Inazuma Eleven. Je kunt besluiten om met zijn vieren een enkel team te versterken, maar je staat vrij om als enige een bepaald team naar het strijdtoneel te voeren. Als je echter nieuwe teams wil gebruiken voor deze modi, dan zul je zeer diep in de Clubruimte-modus moeten duiken. Het vereist hierdoor een bepaald enthousiasme-niveau van de speler om alles uit het spel te halen en er zullen maar weinig mensen zijn die dit niveau bereiken. Wat het erger maakt, is dat een online multiplayer volledig ontbreekt, terwijl de Wii heeft bewezen prima online gameplay te kunnen bieden. Het zijn allemaal gemiste kansen die gemakkelijk verholpen hadden kunnen worden.

Graphics en geluid
Grafisch ziet Inazuma Eleven Strikers er uitstekend uit. Het kent een zeer indrukwekkende cel-shaded look, waarvan iedereen zal smullen. Het is kleurrijk, een lust voor het oog en het is duidelijk dat Level-5 hier veel werk aan heeft gehad. De Inazuma-animaties zijn daarnaast aardig spectaculair te noemen, al wordt hun impact snel minder door het overmatige gebruik ervan.

scrshot3


De soundtrack is zeer gevarieerd, wat het uiterst geschikt maakt voor de toon van het spel. Op de spannende momenten van de wedstrijd kent de muziek meer bass en maakt het zich klaar voor het hoogtepunt. Tijdens de vrolijke en lichtere momenten zul je goede sportieve muziek te horen krijgen, die je zeker duidelijk in de stemming zal brengen. Het is geen muziek die je op je MP3-speler zou beluisteren, maar het is meer dan prima.

Conclusie
Inazuma Eleven Strikers is een uiterst matig product geworden dat fans van de serie zwaar teleur zal stellen. Het ontbreken van enige RPG-elementen en een verhaal had goed uit kunnen pakken, maar helaas heeft de focus op de voetbal-gameplay niet zijn vruchten afgeworpen. Het voetballen zelf zit in principe prima in elkaar, maar wordt teniet gedaan door het overmatige gebruik van de speciale aanvallen en diens irriterende animaties. De andere modi bieden tevens niet het genot die ze zouden moeten brengen: op de Clubruimte ben je al gauw uitgekeken en de oefenwedstrijden en knock-out toernooien zijn alleen leuk wanneer je een groep vrienden hebt die niet van FIFA houdt, maar wel van een arcade-voetbalgame met een stuk minder diepgaande gameplay. Ook het ontbreken van enige online-opties is een onoverkomelijk gegeven dat hedendaags niet meer acceptabel is. Voor nu lijkt Inazuma Eleven Strikers het afscheid van de Wii te moeten zijn met Nintendo als uitgever en daarmee is dit een zeer karig afscheid. De Wii verdient meer.
4,9
N1-score
  • + Besturing gemakkelijk te begrijpen
  • + Aangename lokale multiplayer
  • + Uitstekende presentatie
  • - Overmatig gebruik van speciale aanvallen
  • - Geen verhaallijn
  • - Op Clubruimte snel uitgekeken
  • - Geen online-mogelijkheden
Next articleSpirit Hunters volledig uitgelegd in How to Play-video en gameplay-trailer Previous articleNieuwe trailer Call of Duty: Black Ops II toont opnieuw zombies

Reacties van gebruikers

Avatar
ChristianBoy | 14 oktober 2012 16:51 | #212835
Kritisch
Avatar
fock1999 | 14 oktober 2012 21:14 | #212841
Ik vind het een leuk spel ik vind sowieso een 7

Plaats een reactie

Log in of registreer een account om een reactie te kunnen plaatsen.

Inazuma Eleven Strikers

Platform: Wii
Genre: Sports
Ontwikkelaar: Level-5
Uitgever: Nintendo
Aantal spelers lokaal: 4
Online-ondersteuning: Nee
Releasedatum: 28 september 2012

Screenshots