Disney Epic Mickey: Power of Illusion Preview | 30 oktober 2012 21:09 | Auteur: Daan

Niet alle Disney-spellen kunnen we tegenwoordig als klassiekers bestempelen, maar toch was er een tijd waar alle Disney-games op en top waren. Dit kwam voornamelijk door de welbekende uitgever Capcom, die titels als DuckTales en Chip 'n Dale Rescue Rangers 2 op de markt bracht. Echter, naast het succes op Nintendo-platformen was er ook Castle of Illusion Starring Mickey Mouse op de SEGA Mega Drive. De titel, die gemaakt was door SEGA's AM7 studio, was een uiterst aangename sidescrolling platformer en kwam vroeg in het leven van de spelcomputer. Hierin moest Mickey Mouse op een groots avontuur om Minnie te redden van de heks Mizrabel, die het op de jeugdigheid van de vrouwelijke muis had voorzien. Mickey wist de heks te verslaan, maar nu na 22 lange jaren is ze weer terug op het strijdtoneel en dat op de Nintendo 3DS. Betreft dit verloren glorie of is het een aangename terugkomst? Wij probeerden Disney Epic Mickey: Power of Illusion uit en gaven een eerste oordeel.

Er was eens...
Het verhaal in Disney Epic Mickey: Power of Illusion draait wederom om de heks Mizrabel, die langzaam maar zeker in de vergetelheid is terechtgekomen. Uiteindelijk komt ze in Wasteland terecht, de plek waar vergeten Disney-personages en onderdelen naar toe worden getransporteerd. Deze plek zal voor degenen die Disney Epic Mickey hebben gespeeld bekend voorkomen, maar Wasteland maakt hier geen belangrijk deel uit van het verhaal. Oswald, de eerste bewoner van Wasteland, neemt contact op met Mickey om te vertellen dat het kasteel is opgedoken. Volgens het konijn zou Minnie het kasteel ook binnen zijn gestapt en daardoor vreest Mickey voor het ergste. Zonder ook een seconde na te denken gaat hij naar het kasteel, waar Mizrabel al op hem staat te wachten. Ze heeft een plan verzonnen om geliefde personages, die zich nog niet in Wasteland bevinden, op te sluiten in het kasteel en wil daarna de ''Heart Power'' van ze afnemen. Deze Heart Power is wat personages als het Beest of Dagobert Duck nodig hebben om niet in de vergetelheid te belanden. De boze heks wil deze kracht allemaal voor haarzelf, zodat een ontsnappingspoging meer vruchtbare resultaten zal hebben.

epic_mickey_power_of_illusion-13


Een liefdesbrief aan vroeger
Om dit doel te bereiken heeft Mizrabel goed nagedacht over haar plannen en een aantal fikse vallen in het kasteel gebouwd. Zo heeft de heks bijvoorbeeld de mogelijkheid vergaard om in elke grote Disney schurk te veranderen, wat leidt tot diverse hoofdbaasgevechten. Daarnaast heeft ze complete gebieden van het fort veranderd in klassieke locaties, zoals Agrabah van de film Aladdin en het Londen van Peter Pan. In het eerste level van de wereld lijkt de bekende tekenfilm nog ver te zoeken en neemt het kasteel het voortouw. Je ziet hier en daar dingen verschijnen, maar de transformatie voelt incompleet en het wisselt zich constant af. Zodra je echter het tweede level binnenstapt, lijkt het of je jezelf letterlijk in de straten van Agrabah bevindt. Ontwikkelaar Dreamrift, bekend van Monster Tale en Henry Hatsworth, heeft goed werk afgeleverd wanneer het om de mentaliteit van de verscheidene gebieden en vijanden gaat. Je zult de strijd aan moeten gaan met de sterke paleiswachten in de stad, gouden standbeelden in Cave of Wonders en Jafar aan het einde van de rit. Het blijft zich vast klampen aan de originele pracht en praal, terwijl het spel zelf meer een 16-bit look heeft. Het resultaat is een liefdesbrief aan de spellen van toen, met de kracht en het inlevingsvermogen van nu.

Platformen met verf
Disney Epic Mickey: Power of Illusion is een platformer en lijkt een hele goede te worden. Het besturen van de muis doe je met de Circle Pad of de vierpuntdruktoets en je gebruikt de B-knop om te springen. Door de B-knop ingedrukt te houden wordt de sprong langer en druk je twee keer snel achter elkaar op de knop, dan verandert het geheel in een stomp. Deze stomp zal voor de klassieke fan er zeer gelijkwaardig uitzien en klinken als de aanval van Castle of Illusion. Dit is één van de vele hommages die je laten terugdenken aan het videogame-verleden van Disney en dit is bijzonder fraai.

epic_mickey_power_of_illusion-7


Nieuw in Disney Epic Mickey: Power of Illusion zijn de verf en verfverdunner, die geïntroduceerd werden in het originele avontuur op Wii. Net als bij de Wii-versie zul je deze opties gebruiken om objecten in de omgevingen te laten verschijnen of te verdwijnen. Dit zul je doen via het touchscreen op de Nintendo 3DS, waar je in eerste instantie een kaart zal vinden. Door op plekken van de kaart te drukken met de stylus, beland je in een minigame waar het belangrijk is om alles scherp in het vizier te houden. Wanneer je iets wil laten verschijnen, zul je de omlijning van het personage of object moeten tekenen. Hier word je regelmatig op beoordeeld en een beter resultaat zorgt ervoor dat je meer verf en verfverdunner tot je beschikking hebt. Tijdens het wissen, zul je zo snel mogelijk het gehele object uit moeten gummen en verlies je snel voorraden. Wanneer je verf en verfverdunner op zijn, zul je al het harde werk over moeten doen en dat is soms een bittere pil. Het is daarbij ook zo dat je ammunitie gebruikt wordt om sommige tegenstanders uit te schakelen, waardoor een mismanagement je al snel openstelt voor vijandig vuur. Het wordt echter langzaam maar zeker aangevuld, waardoor je even goed verschuilen wonderen kan doen.

De verf en verfverdunner worden in unieke puzzels gebruikt en het zijn risico's die in de console-versies niet genomen worden. Zo was er in één sectie in de demo waarin verschillende kannonen op het scherm te vinden waren waarin Mickey zich moest laten lanceren om op hogere plekken te belanden. Sommige van deze kannonen moesten worden geschilderd, terwijl anderen uitgegumd moesten worden. Deed je dit niet, dan werd je naar een compleet verkeerde richting gelanceerd en moest je een eind teruglopen naar de puzzel. Gezien de actie pauzeert tijdens het schilderen, moesten sommige objecten geschilderd worden terwijl we ons nog half in de lucht bevonden. Het waren onderdelen gevuld met strategie- en timing-elementen en daarmee bijzonder plezierig.

power_of_illusion-2


Disney-personages, upgrades en het fort
Tijdens het reizen tussen de verschillende levels zul je diverse Disney-personages tegenkomen. Deze zul je vervolgens bevrijden en welkom heten in het fort van het kasteel. Hier zal elk bevrijd personage een eigen kamer krijgen, waar ze met je kunnen praten of je zullen vragen om een gunst. In het geval van bijvoorbeeld Dagobert Duck betekent dit dat je zijn geluksmuntje zal moeten vinden, die ergens in een level verstopt zit. Door dit te doen en hun kamers constant te upgraden, verdien je heel snel Heart Power. Deze Heart Power kan op zijn beurt gebruikt worden om nieuwe werelden te ontgrendelen. Sommige figuren zullen je ook belonen voor de diensten in de vorm van upgrades voor Mickey of met E-tickets, die ook gevonden kunnen worden in kisten of door vijanden uit de weg te ruimen. In de kamer van Dagobert kun je dan diverse voorwerpen en upgrades aanschaffen om zodoende de levensmeter, de kracht van de stomp of het aantal verf uit te breiden.

Door de kamers helemaal te upgraden, veranderen bepaalde personages in schetsen die gebruikt kunnen worden om vijanden mee te verwonden. Er zijn er in totaal tien te vinden en wij kregen er twee in actie te zien. Als eerste was er wederom Dagobert, die vijanden neernagelde met zijn pogo stick. Voor de mensen die DuckTales op de NES hebben gespeeld, zal dit een warm weerzien zijn en veel nostalgie naar boven halen. Een ander voorbeeld was Goofy. Hij maakte gebruik van een voetbal om de tegenstander te verwonden en verplaatste zich op hilarische wijze vliegensvlug over het scherm. Als de andere aanvallen net zo goed in elkaar zitten, dan belooft dat veel goeds.

Graphics en geluid
Grafisch ziet Disney Epic Mickey: Power of Illusion er prachtig uit op de Nintendo 3DS. Dreamrift weet als geen ander hoe je prachtige games maakt met 2D pixel art en hoe je met een 16-bit achtige stijl de juiste noot kunt raken. De tekeningen zijn allemaal met de hand op het scherm getoverd en dat brengt een zeer mooie charme met zich mee. Het 3D-effect is daarnaast sterk aanwezig en de game kent duidelijk verschillende lagen op het scherm. Het 3D-effect was daarbij prettig voor de ogen, waardoor we het op geen enkel moment uit hebben gezet.

Als het om goede muziek gaat, hoef je niet ver te zoeken in Disney Epic Mickey: Power of Illusion. De game opent met een remix van Castle of Illusion en zet de goede start door met muziek geïnspireerd op de verschillende Disney-films. Het complimenteert de gameplay en cutscenes goed en dat is de belangrijkste taak van een soundtrack. Het helpt dat de muziek in het gehoor blijft kleven en nooit begint te irriteren.



Voorlopige conclusie
Disney Epic Mickey: Power of Illusion lijkt een succesvolle nostalgische trip te worden naar de Disney-games van vroeger. De inspiraties zijn duidelijk te merken en doen denken aan bijvoorbeeld DuckTales, Chip 'n Dale Rescue Rangers 2 en Castle of Illusion. De opzet is daarbij compleet anders dan de console-versies van Disney Epic Mickey en draait voornamelijk om figuren die we zeer goed kennen zoals Dagobert Duck, Goofy en Minnie Mouse. De herkenning geeft het echter de charme en potentie om iets uitzonderlijks te zijn en het helpt dat de game zelf uiterst vermakelijk lijkt te worden. Het platformen met Mickey Mouse heeft nog nooit zo goed gevoeld en met de verscheidene puzzels die in het spel verwerkt zitten, wordt de gameplay goed opgebroken. Ook de verscheidene missies, die je kunt doen met personages die je bevrijd hebt uit het kasteel, zorgen voor een aangename afwisseling. Het geeft de levels een extra laag herspeelbaarheid en dat is iets wat we graag zien in platformers. De unieke mogelijkheden van de verf en verfverdunner lijken daarbij een nieuwe dimensie te krijgen dankzij het touchscreen van de Nintendo 3DS. Het maakt tevens de weg vrij voor diverse minigames, waarbij focus en concentratie belangrijk lijken te worden door het snel moeten handelen in diverse situaties. Buiten dit alles ziet het spel er dankzij de handgetekende tekeningen fantastisch uit, met een goede rol voor het 3D-effect. Disney Epic Mickey: Power of Illusion lijkt daarmee een zeer interessante platformer voor de Nintendo 3DS te worden, waardoor 23 november 2012 een groot uitroepteken in je agenda verdient.
Next articleDisney koopt LucasFilm voor ruim $4 miljard en heeft nu Star... Previous articleMeer dan zeven minuten van gameplay met The Rock in WWE 13 voor...

Reacties van gebruikers

Avatar
Forestcount | 30 oktober 2012 21:18 | #213192
Blij zoiets positiefs te horen over een spel dat weer komen gaat.
Avatar
Markiewong | 30 oktober 2012 22:45 | #213195
Is het 3D vergelijkbaar maar met Mutant muds? Ik hoop trouwens dat ze leuke Disney muziek hebben gekozen ^^.
Avatar
Bas | 01 november 2012 19:08 | #213246
Komt Darth Vader er ook in voor?

Plaats een reactie

Log in of registreer een account om een reactie te kunnen plaatsen.

Disney Epic Mickey: Power of Illusion

Platform: Nintendo 3DS
Genre: Platformer
Ontwikkelaar: DreamRift / Junction Point
Uitgever: Disney Interactive Studios
Aantal spelers lokaal: 1
Online-ondersteuning: Nee
Releasedatum: 23 november 2012

Screenshots