Skylanders: Giants Review | 05 november 2012 11:37 | Auteur: Daan

Pakweg een jaar geleden viel de Wii-versie van Skylanders: Spyro's Adventure op onze deurmat. Het spel werd door vele winkels de nieuwe sensatie van het najaar genoemd, maar wij waren sceptisch. Uiteindelijk bleken deze zorgen nergens voor nodig: het avontuur was uiterst vermakelijk en de gameplay voelde voortreffelijk. Het verzamelen van action figures die tot leven kwamen in de game door middel van een portaal was meer dan alleen een gimmick en resulteerde in een 8.5 in onze review. Dit schepte gelijk hoge verwachtingen voor zijn opvolger, Skylanders: Giants, die nu op de markt verschijnt. Bevat dit nieuwe deel genoeg vernieuwingen of voelt alles als meer van hetzelfde?

Wederom chaos en wanorde in Skylands
Aan het einde van het eerste avontuur werd de grote slechterik Kaos verbannen, maar het was niet bekend waar naartoe. Uiteindelijk bleek het almachtige kwaad van 1,40 meter zich op te houden in een speelgoedwinkel in de echte wereld. Na wat hilarische grappen en conversaties met de Skylanders die in de winkelschappen staan, verlaat Kaos onze wereld via de Portal of Power en belandt hij weer in Skylands. Zijn doelen zijn duidelijk: het vinden van een krachtig robottenras, dat jaren geleden de macht had in Skylands. Hij wil deze kracht voor zichzelf gebruiken en Skylands eindelijk succesvol overnemen.

Skylanders-20Giants_Shroomboom_Wii


Net als bij de eerste game word je bijgestaan door een kleurrijke cast aan personages. Mocht je het eerste deel gespeeld hebben, dan zullen de meeste van deze personages bekend voorkomen. Zo zijn Eon, Flinn en Hugo weer van de partij, maar er zijn ook nieuwe personages te bespeuren. Deze personages zullen je toegang geven tot bepaalde extra's of onderdelen van de game in de nieuwe HUB-wereld, wat een vliegend schip betreft. Deze solide mix van oud en nieuw heeft ervoor gezorgd dat het spel niet zijn charme heeft verloren, maar toch fris aanvoelt.

Giants
Net zoals vorig jaar bestaat het hoofdavontuur van Skylanders: Giants uit driedimensionale levels die gebruik maken van platform-mechanieken gemixt met het oplossen van puzzels. Er zijn echter fundamentele verschillen in hoe de levels zijn opgezet en dit maakt ze in dit vervolg unieker en vindingrijker dan het origineel. Om te beginnen zijn de levels qua omvang veel groter dan voorheen het geval was. Dit komt voornamelijk door de introductie van de nieuwe Skylanders, die bekend staan als de Skylanders: Giants. Deze giganten nemen meer ruimte op van het speelveld en hebben krachtigere aanvallen dan elke andere Skylander. Ze zijn echter wel langzamer en dit haalt de snelheid aardig uit de gameplay. Desondanks leveren de Giants meer voordelen op dan nadelen. Zo zijn er bepaalde puzzels die alleen maar met de reuzen opgelost kunnen worden. Enkele voorbeelden zijn het moeten spelen van stukken land richting jouw kant of het moeten verplaatsen van objecten op een juiste wijze. Een ander voordeel is dat de Giants grote rotsen op kunnen tillen waarmee ze vijanden veel meer schade kunnen toebrengen. Het maakt ook een aantal standaard puzzels gemakkelijker, gezien een reguliere Skylander bommen of kannonen nodig heeft om muren open te breken, terwijl een Giant dit met een simpele aanval kan. Al deze toevoegingen maken de Giants geliefde personages tijdens de reis, maar er is ook genoeg te beleven voor de personages van andere formaten en elementen.

Uitdagingen
De optionele uitdagingen zijn ook weer terug van weggeweest en deze zijn wederom toegespitst op één bepaald element. Dit betekent dat je de uitdagingen enkel kunt doen wanneer je beschikt over een Skyland van een bepaald element dat de uitdaging vergt. Enkele voorbeelden van elementen zijn water, vuur, magie, leven en aarde. Heb je geen Skylander van het bepaalde element, dan zul je een extra Skylander action figure in de winkel moeten kopen om die vervolgens via het Skylander-portaal in de game te brengen. Dit is en blijft een nadeel, want het kost je simpelweg meer geld om alles uit het spel te halen.

Skylanders-20Giants-20-20Tree-20Rex-20and-20Flynn


Echter, in vergelijking met Skylanders: Spyro's Adventure zijn de uitdagingen hier meer de moeite waard. Waar in het origineel de uitdagingen veel deden denken aan normale levels, daar zijn de omgevingen en oppervlakken hier dusdanig aangepast dat ze een stuk leuker zijn om door te spelen. Wanneer je bijvoorbeeld een uitdaging voor het element vuur betreedt, zal de gehele ondergrond in vlammen staan en zullen de vijanden en obstakels hier om draaien. Je krijgt nog steeds aan het einde van de rit een presentje, wat je een hoed op zal leveren. Deze hoeden hebben bepaalde eigenschappen die je stats zullen verbeteren en je in de meeste gevallen veel krachtiger zullen maken. De variatie in Skylanders: Giants is hierbij vele malen groter, met meerdere hoeden die gevonden kunnen worden op tal van manieren. Een ander voordeel van de nieuwe uitdagingen is dat de experience points van een bepaald personage sneller groeien, waardoor een Skylander sneller zijn mogelijkheden kan uitbreiden. Dit is fijn, omdat Skylanders meer opties te bieden hebben wanneer je ze upgradet. Het origineel kende dit ook, maar het geheel had maar één pad om te bewandelen en zodra je alle upgrades had, kon je niets anders doen dan met een nieuwe Skylander aan de slag gaan. Nu kennen de Skylanders meerdere wegen om te upgraden en je wordt niet verplicht om een enkel pad te volgen. Je bent vrij om te wisselen tussen de hoofdstukken door en dit maakt het spel veel meer open en leuker.

Meer variatie
Hetgeen Skylander: Giants ook beter maakt dan zijn voorganger, is de manier waarop de gameplay en de omgevingen beter opgebroken zijn in secties en onderdelen. De hoofdstukken in Giants zijn veel langer in speelduur met meer variatie dan Spyro's Adventure. In het origineel werd het verhaal voornamelijk verteld in de groene werelden van Skylands en was er weinig verandering te merken in de toon van het spel. In Skylanders: Giants is dit veel gevarieerder: je bevindt je onder andere in pretparken, op ijskoude en slibberige ondergronden en in aandoenlijke dorpen die de verhalen op een meer effectieve wijze overbrengen. Door deze variatie ben je ook meer gemotiveerd om het spel grondiger te doorzoeken. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het kunnen betreden van vele huizen van verschillende inwoners om zo geheimen en voorwerpen te vergaren. Daarnaast zijn er vele torens en gebouwen te vinden waar gerichte en korte uitdagingen op je staan te wachten.

Het aantal soorten vijanden dat je pad zal kruizen is ook uitgebreid en de bestaande tegenstanders staan klaar met nieuwe strategieën om de Skylanders te raken waar het pijn doet. Zo zullen de boogschutters meerdere pijlen tegelijkertijd afvuren, wat het je een stuk lastiger maakt. Echter, het hoeft je nooit te moeilijk te worden, want ontwikkelaar Toys For Bob heeft ook aan de allerkleinsten gedacht door drie verschillende moeilijkheidsgraden aan het spel toe te voegen. Mocht je het spel uitspelen, dan komt er zelfs nog een vierde, extra uitdagende moeilijkheidsgraad beschikbaar, waardoor het spel op dit gebied voor ieder wat wils biedt.

Skylanders-20Giants_Swarm_Wii


Replay-waarde
Je kunt levels meerdere keren doorlopen en alle missies van de checklists voor elk hoofdstuk voltooien, maar Skylanders: Giants biedt veel meer dan dat. Zo is daar de minigame Skysteen die je in de HUB-wereld kunt spelen. In Skysteen is het de bedoeling dat jij en een tegenstander proberen het bord te vullen met Skystenen. Skystenen hebben scherpe punten aan verscheidene zijden en mocht je meer punten hebben aan een bepaalde kant, dan heb je het recht deze te veranderen naar je eigen kleur. Aan het begin van iedere wedstrijd kun je tevens vrij wisselen tussen de stenen die je hebt verzameld, om je zodoende zo goed mogelijk voor te bereiden. Mocht je als winnaar uit de bus komen, dan mag je de sterkste steen van de tegenstander welkom heten in de stapel en hem inzetten in toekomstige potjes. Het draait bij Skysteen allemaal om strategie en dat maakt de minigame zeer aantrekkelijk.

Een andere manier om je tijd te besteden in Skylanders: Giants is het spelen in de arenagevechten die beschikbaar komen in de HUB-wereld nadat je bepaalde hoofdstukken hebt uitgespeeld. Er zijn drie verschillende arena's om in te vechten en elke arena kent zeven verschillende uitdagingen. Ieder van deze 21 uitdagingen is uniek en dat maakt ze het allemaal waard om door te spelen. In één van deze uitdagingen is het bijvoorbeeld de bedoeling om constant vijanden uit te schakelen zodat je power-ups kunt blijven verzamelen die je constant leeglopende levensmeter weer bijvullen. In een andere uitdaging wordt het strijdtoneel steeds kleiner en zul je het hoofd koel moeten houden om te overleven. Tenslotte zijn er de heldenuitdagingen waarin je bepaalde doelen binnen een tijdsbestek moet voltooien. De doelen lopen hier ook zeer uiteen, zoals het verslaan van een groepje vijanden of je weg vinden in een groot dolhof. Door de verschillende arenagevechten en heldenuitdagingen uit te spelen word je niet beloond met geld, maar met speciale objecten of de mogelijkheid om de statistieken van een bepaalde Skylander te verhogen. Hiermee wordt het spelen met verschillende personages flink aangemoedigd en is het ook aantrekkelijk om dit te doen, gezien de uitkomst altijd anders en positief zal zijn. Als je echt alles wilt zien, ben je daardoor zo'n 20 uur kwijt en dat is zeker een verbetering ten opzichte van het origineel dat zo'n tien uur in beslag nam.

Multiplayer
Net als in Skylanders: Spyro's Adventure kun je ook hier het volledige avontuur met zijn tweeën doorlopen. Elke speler neemt dan controle over zijn of haar eigen Skylander waarna samen gespeeld kan worden om Kaos en zijn monsters een kopje kleiner te maken. Er zijn hier niet veel vernieuwingen te bespeuren, maar dat is niet erg: de multiplayer was in het origineel al erg goed. Hetzelfde geldt voor de al bestaande opties in het onderdeel ''Strijd''. In deze modus worden twee Skylanders tegenover elkaar gezet om te zien wie de sterkste is en dit is bijzonder vermakelijk. De terugkerende mogelijkheden hier zijn Arenagevecht waarin je het tegen elkaar opneemt, Luchtgoals waar je probeert zoveel mogelijk ballen in de goals te werpen en Luchtjuweelmeester waar je als eerste vijf juwelen moet verzamelen om te winnen. De bestaande onderdelen hebben nieuwe regels, vallen en gevechtsarena's, hetgeen het geheel weer de moeite waard maakt om te spelen. De nieuwe optie in de multiplayer is De Ring, waarin je probeert je tegenstander uit het veld te duwen. Het is een vermakelijk onderdeel, maar wel minder vindingrijk dan de andere. Al met al is de multiplayer echter opnieuw meer dan prima en kun je er vele uren in kwijt.



Graphics en geluid
Grafisch gezien ziet Skylanders: Giants er net zo goed uit als Skylanders: Spyro's Adventure. Het ziet er allemaal goed en kleurrijk uit, maar het mist hier en daar wel wat detail. Voor wat de Wii aankan, wordt er echter veel uit het platform gehaald, hetgeen het een aangename titel maakt om naar te kijken..

De soundtrack kent meer variatie dan de vorige keer het geval was en dat is een prettig gegeven. De nieuwe nummers complimenteren de nieuwe omgevingen en de aspecten van de wereld. Het is een heerlijke rits aan muzikale variatie, van hele kalme en vriendelijke nummers tot aan epische baasmuziek die direct de toon zet. De voice acting is daarnaast weer van goede huize, zowel in de Nederlandse als de Engelse uitvoering.

Conclusie
Skylanders: Giants voor de Wii is een betere game dan Skylanders: Spyro's Adventure en dat is een zeer positieve verrassing. De variatie en opzet van de levels is groter en dit maakt het spelen ervan veel aantrekkelijker. De hoofdstukken en onderdelen van de verscheidene levels zijn beter opgedeeld in secties en verschillende doelen. Daarnaast zijn de bestaande uitdagingen voor de verschillende elementen gevarieerder en zijn er meerdere manieren om met je Skylanders bezig te blijven. De nieuwe Skylanders: Giants zijn een unieke vondst, waarmee veel kracht en plezier gepaard gaat. Het is echter wel wennen om met zulke langzame personages te spelen, want het haalt de vaart uit de doorgaans snelle gameplay. Daarbij blijft het een minpunt dat je bij het gebruik van vele verschillende Skylanders losse action figures zult moeten kopen, hetgeen hoog kan oplopen qua prijs. En dan zijn de Giants ook nog eens duurder dan de 'normale' figuurtjes. Gelukkig is dit optioneel en biedt het spel genoeg inhoud om je ook zonder deze extra's te vermaken. Zo is er de minigame Skysteen, zijn er de gevechtsarena's, heb je de heldenuitdagingen, kun je het spel in co-op spelen en zijn er verschillende multiplayer-minigames die het speelplezier met vele uren verlengen. Het is daarnaast fijn dat het spel verschillende moeilijkheidsgraden kent, zodat zowel jong als oud zich kan vermaken. Skylanders: Giants is daarmee op elk vlak beter dan zijn voorganger, waardoor zowel nieuwkomers als fans van het origineel kunnen genieten van deze uitstekende Wii-game.
9,3
N1-score
  • + Wederom een volwaardig avontuur
  • + Giants zijn leuk om mee te spelen
  • + Vele gameplay-verbeteringen
  • + Variatie dankzij minigames en uitdagingen
  • + Verschillende moeilijkheidsgraden
  • + Multiplayer blijft een sterke component
  • + Presentatie prima, vooral de muziek
  • - De prijs van de game met portaal en de action figures
  • - Je moet losse action figures kopen om alles uit het spel te halen
  • - De Giants zijn traag
Next articleZeven minuten in-game beelden van Paper Mario: Sticker Star... Previous articlePrijsvraagwinnaar 1x RollerCoaster Tycoon 3D + 1x een Rock 100...

Reacties van gebruikers

Avatar
skull kid | 05 november 2012 14:21 | #213329
Swarm is snel als hij vliegt en ook heeft mon bouncer 95 speed, maargoed dat is alleen met heroics, maar het is toch ook logisch dat ze niet snel zijn. Verder goede review zelf vindt ik het spel ook helemaal tegek een aanrader als je niet veel geeft om je geld, want zoals ook al vermeld was is het een zeer prijsig spel als je de extra's ook wilt.

Plaats een reactie

Log in of registreer een account om een reactie te kunnen plaatsen.

Skylanders: Giants

Platform: Wii
Genre: Adventure
Ontwikkelaar: Toys For Bob
Uitgever: Activision Blizzard
Aantal spelers lokaal: Onbekend
Online-ondersteuning: Nee
Releasedatum: 19 oktober 2012

Screenshots