Fallblox Review | 16 november 2012 00:00 | Auteur: Daan

Aan het prille begin van 2012, lieten we jullie kennis maken met een aangename titel op de Nintendo 3DS eShop. Het ging hier om Pullblox, een puzzelgame van Intelligent Systems. De makers van Paper Mario en Fire Emblem wisten op unieke wijze een nieuwe wereld vorm te geven, met een uiterst aandoenlijke stijl en vermakelijke gameplay. Het avontuur zat tot de nok toe gevuld met puzzels van verschillende moeilijkheidsgraden en daarnaast kon je zelfs eigen puzzels ontwerpen. Het was niet verwonderlijk dat we daarom het spel met een 9.0 beoordeelden in onze review. Nu zijn Intelligent Systems en hoofdpersonage Mallo terug voor een tweede ronde in de Nintendo 3DS eShop met Fallblox. Hebben we dezelfde hoeveelheid lol als met het origineel of wordt het eenvoudige concept nu uitgemolken?

Terug in het park
Het avontuur in Fallblox draait wederom om het kleine, bollige ventje Mallo. Mallo is een soort sumoworstelaar, maar zeer aandoenlijk in zijn doen en laten. Terwijl hij onderweg is naar het Fallblox Park, waar wij wederom lekker in de weer willen zijn met puzzels, komt er een zeer apart gevaarte boven zijn hoofd vliegen. Het is op dit punt dat Mallo voor het eerst in aanraking komt met Poppy, een familielid van Papa Blox. Poppy komt aanvliegen in een luchtballonachtige bak, waar 100 verschillende vogels aan vast zitten gekoppeld. Deze 100 vogels heeft ze nodig om van hot naar her te vliegen en zijn daarom erg belangrijk voor haar. Na wat introducties, waarin we opnieuw worden geïntroduceerd tot Papa Blox en zijn voorliefde voor puzzels, probeert Mallo met zijn welbekende sumo stomp Poppy welkom te heten. Dit schrikt de vogels af en ze vliegen allemaal naar verschillende delen van het Fallblox Park. Met Poppy in tranen en Papa Blox te oud om iets te ondernemen, gaat Mallo eropuit om alle vogels terug te brengen naar de ballon, zodat Poppy haar reis naar huis kan beginnen. Vergelijkbaar met het origineel worden alle dialogen hierbij geuit in tekst, met hier en daar wat geluiden om de emoties wat kracht bij te zetten. Het geeft het geheel veel charme mee en het zorgt ervoor dat Mallo een stille kracht blijft.



Nog pittiger dan voorheen
Fallblox is, net als zijn voorganger, van het begin tot het eind een puzzelspel. In de game staat het duwen van en trekken aan verschillende blokken, die de puzzels vormen, voorop. Wat het echter anders maakt dan Pullblox is dat je de blokken alle kanten op kunt bewegen en dit zorgt voor een nieuwe uitdaging in de puzzels die je zult ervaren. Je hebt, als het ware, de volledige 360 graden controle over de verschillende blokken en om dit te complimenteren is het speloppervlak nu vele malen groter. Sommige oude regels zijn door deze feiten uit het wetboek geschrapt. Zo zal je niet langer na hoeven te denken over de verscheidene lagen of je zorgen moeten maken dat je bepaalde platformen los kunt peuteren. Het resultaat is vrijheid, maar deze vrijheid komt ook tegen een dure prijs. Want hoewel er meerdere manieren zijn om een puzzel op te lossen, zijn er ook uiteenlopende wijzen waarop je vast kunt komen te zitten. De puzzels in Pullblox kende meer structuur en de oplossing lag vaak op het puntje van je tong, maar bij Fallblox kwam het meer dan eens voor dat we simpelweg geen flauw idee hadden. Een simpele verkeerde gok kan leiden tot het moeten herstarten van een level of teruggaan naar je vorige beslissingen met de L-toets, die je veel harder nodig zult hebben dan in Pullblox. De hogere moeilijkheidsgraad zorgt echter ook voor meel voldoening wanneer het wel lukt.

Vallende blokken en hulpmiddelen
De zwaartekracht speelt een belangrijke rol in het oplossen van een puzzel in Fallblox. Je zult er constant rekening mee moeten houden hoe je bepaalde blokken duwt, want dat bepaalt welke onderdelen van een puzzel op de grond zullen storten. Er zijn echter uitzonderingen op deze regel in de vorm van wolkblokken, die al in een vroeg stadium in het spel worden geïntroduceerd. Deze blokken blijven op dezelfde hoogte in de lucht zweven, met alle gevolgen van dien. Het wordt echter pas echt interessant wanneer deze platformen de locaties zijn waarop één van de 100 vogels zich bevindt. Je zult dan flink moeten puzzelen en platformen om dezelfde hoogte te bereiken en dan ben je pas op de helft. Je zult je daarna goed moeten positioneren om het platform te bereiken en mocht je dit lukken, dan voel je je pas echt een winnaar.

Later in het spel worden er diverse andere objecten geïntroduceerd die Fallblox nog complexer maken. Zo zullen er in de latere levels ladders te vinden zijn, die je moet gebruiken om op hoger gelegen platformen te komen welke met een sprongetje niet te bereiken zijn. Een ander voorwerp is de kleur-toets. Door op een kleur-toets te springen worden alle blokken van dezelfde kleur een bepaalde richting opgetrokken. Ten slotte zijn er de deuren, die je naar een ander deel van de puzzel zullen vervoeren. Soms kan dit dezelfde richting op zijn en op andere momenten kom je op een locatie aan een andere zijde terecht. Al deze onderdelen komen erg goed samen en worden op unieke wijzen gecombineerd.

31


Gebruiksvriendelijker dan ooit te voren
De wolkblokken worden in de reguliere speldoorloop maar heel kort besproken en dat geldt ook voor alle andere nieuwe objecten waarmee je in aanraking zal komen. Voor de gevorderde speler is dit wellicht prettig, maar wat als je het nu moeilijk hebt of bepaalde onderdelen nog niet helemaal onder de knie hebt? Dit is waar de trainingslevels om de hoek komen kijken, die je zullen helpen om de vaardigheden in de kortste keren onder de knie te krijgen. Vanaf het begin heb je vijf hoofdstukken om vrij in rond te reuzen en alle beginselen van Fallblox onder de knie te krijgen. Je hebt dan nog steeds een handleiding en de tutorials die je kunt bekijken, maar de trainingslevels zijn een stuk interactiever en daarmee leuker. Tijdens de reguliere tutorial en deze trainingslevels word je bijgestaan door Papa Blox. Als je een puzzel zelf niet kunt oplossen, kun je bij hem aankloppen voor advies, al zal hij nooit het antwoord recht voor zijn raap zeggen. Hij zal je wel laten weten of een oplossing die je momenteel in je gedachten hebt goed of fout zit, waardoor je sneller op een logische conclusie komt. Zodra je de verschillende objecten tijdens de normale doorloop begint te ontdekken, komt er op hetzelfde moment een trainingshoofdstuk bij, waar je meer kunt trainen en wat meer makkelijke puzzels voorgeschoteld krijgt. Dit maakt het spel voor zowel de beginneling als de doorgewinterde speler gestroomlijnd en kan eenieder de ervaring aanpassen op zijn eigen smaak.

Een ander punt wat Fallblox veel gebruiksvriendelijker maakt, is de toevoeging van opties, hetgeen ontbrak in Pullblox. Je kunt nu de camera op andere knoppen zetten, de muziek- of geluidseffecten uitzetten en SpotPass activeren. SpotPass zal je in staat stellen puzzels en informatie te ontvangen van Nintendo, waardoor je de speelduur nog meer kunt verlengen.

Overslaan
Een ander zeer positief punt ten opzichte van het origineel is dat je vrij bent om levels over te slaan, zonder dat hier een negatief effect tegenover staat. In Pullblox moest je wachten tot een bepaalde tijd verstreken was en dit maakte het spel soms niet al te vlot. Nu is de keuze aan jou of je een level eventueel wil overslaan, omdat je bijvoorbeeld flink gefrustreerd bent met een puzzel. Je voltooit het spel er niet met de volle 100% mee, maar je kunt altijd terug gaan voor een nieuwe poging en je wordt ook beloond dit te doen.

30


Fallblox Studio
Het spel kent, inclusief de trainingslevels, zo'n 240 puzzels om jezelf helemaal in te verdiepen. Door de complexiteit van deze levels ben je toch wel zeker een uur of tien kwijt om ze allemaal glorieus te voltooien en dat is uiterst fraai voor een spel van slechts €7,99. Toch is dat nog lang niet alles wat Fallblox te bieden heeft, want net als in het origineel kun je je eigen puzzels ontwerpen in de Fallblox Studio. Hier kun je aan de slag met een groot pallet aan gekleurde blokken, voorwerpen en obstakels die je tijdens de reguliere game tegenkomt. Alles wat de developers van Intelligent Systems gebruikten om hun eigen levels te maken, kan hierin gevonden worden. Het grote werk gebeurt op het touchscreen met behulp van de stylus, wat prima werkt. Wanneer je het proces hebt afgerond, speel je zelf de puzzel nog een laatste keer. Dit is om te bewijzen dat de puzzel ook werkelijk voltooid kan worden, want anders heeft het verspreiden van het level geen nut. Nadat je het level voltooid hebt, word je beloond met een QR-code en deze kan opgeslagen worden op de SD-kaart. Door het plaatje naar een computer te verplaatsen, is het mogelijk de creatie te delen met al je vrienden op het internet. Door diverse QR-codes in te scannen kun je zelf ook levels verkrijgen, mits je dezelfde onderdelen als de persoon in kwestie hebt afgerond. Dit kan je maanden bezighouden, vooral nu je meer ruimte hebt om puzzels op te slaan in de Fallblox Studio. Het aantal in de Pullblox Studio was aardig gelimiteerd, waardoor je al heel snel puzzels moest verwijderen.

Nieuw in Fallblox is ook de optie om QR-codes in te scannen via de internetbrowser van de Nintendo 3DS, waardoor je niet altijd een computer paraat hoeft te hebben. De internet browser zal ze automatisch inladen naar Fallblox en dat is zeker nieuw voor een titel op het platform. Het is echter nog steeds erg jammer dat Fallblox geen ondersteuning biedt voor de Vriendenlijst of StreetPass, want dat had het geheel zeker completer gemaakt.

Graphics en geluid
Fallblox ziet er lichtelijk beter uit dan zijn voorganger. Dit komt vooral door de grotere 3D-omgevingen, waardoor je meer in de wereld van het spel wordt getrokken. Het is nog steeds niet gedetailleerd, maar kleurrijk en aandoenlijk is het absoluut. Het spel kent een aantrekkelijke charme, die zijn kracht zeker niet verloren heeft in het vervolg. De 3D-effecten op het bovenste scherm zien er daarnaast voortreffelijk uit en door de grootte en breedte van de puzzels straalt dit des te meer.

19


De soundtrack is een mix van kalme muziek gemixt met chiptune-deuntjes, wat verrassend goed past bij het thema. Er zijn meer nummers te bespeuren dan bij het origineel, waardoor nummers zich niet al te vaak herhalen. De deuntjes zijn aanstekelijk voor het gehoor en ze zullen na afloop zeker nog wel tijd in het hoofd rondspoken.

Conclusie
Fallblox is een uitstekend vervolg op Pullblox en verbetert een aantal kritiekpuntjes wat het geheel zeker ten goede komt. Zo zijn er trainingslevels die je zullen voorbereiden op de moeilijkste onderdelen, heb je de mogelijkheid om puzzels over te slaan wanneer je maar wil en heb je meer ruimte om creaties van jezelf en anderen op te slaan via QR-codes. Daarnaast kent het spel ook qua gameplay veel vernieuwing, omdat je de blokken nu allerlei kanten op kunt bewegen. Deze vrijheid betekent wel dat het spel veel moeilijker is dan Pullblox, gezien de begrijpelijke structuur in sommige levels ontbreekt. Echter, op een gegeven moment krijg je het principe wat beter door en is de voldoening van een succesvolle oplossing des te groter. De nieuwigheden van het kunnen inscannen van de QR-codes via de browser op de Nintendo 3DS en de toevoeging van SpotPass zijn ook meer dan welkom. Helaas blijft het zo dat je geen puzzels kunt verzenden of ontvangen via de Vriendenlijst of StreetPass, wat het geheel bijna perfect had gemaakt. Echter, ondanks dat is Fallblox nog steeds een aanzienlijk beter geheel dan Pullblox en dat zegt ontzettend veel. Fallblox is een absolute must-have voor iedere puzzelliefhebber!
9,3
N1-score
  • + Meer dan tien uur aan gameplay
  • + Meer vrijheid dan voorheen
  • + Het maken en delen van eigen puzzels
  • + Toevoegingen als trainingslevels en QR-codes via browser
  • + 3D-omgevingen maken de presentatie
  • - Wederom geen support voor Vriendenlijst en StreetPass
  • - Moeilijker dan voorheen
Next articleTwaalf nieuwe screenshots Fifa 13 voor de Wii U Previous articleLaunchtrailer Tekken Tag Tournament 2: Wii U Edition verschenen

Plaats een reactie

Log in of registreer een account om een reactie te kunnen plaatsen.

Fallblox

Platform: Nintendo 3DS eShop
Prijs: €7,99
Genre: Puzzle
Ontwikkelaar: Intelligent Systems
Uitgever: Nintendo
Aantal spelers lokaal: 1
Online-ondersteuning: Ja
Aantal spelers online: N.v.t.
Releasedatum: 15 november 2012

Screenshots