New Super Mario Bros. U Review | 03 december 2012 23:12 | Auteur: Benjamin

We gaan terug naar het jaar 1997, de lancering van de Nintendo 64 in Europa. Bij die lancering was er één game die boven alle andere uit stak en dat was Super Mario 64. De lancering van de Nintendo 64 was daarmee de laatste lancering van een Nintendo-systeem waar een compleet nieuwe Mario-game bij aanwezig was. Het heeft tot nu, 2012, moeten duren voordat Nintendo zijn mascotte eindelijk weer eens inzette bij haar spelcomputerlancering en wel in de vorm van New Super Mario Bros. U voor de Wii U. Wordt deze game net zo’n klassieker als dat Super Mario 64 dat was?

De New Super Mario Bros.-serie kent zijn start op de Nintendo DS in 2006, wat de terugkeer was in het 2D-genre. Sinds die eerste versie zijn er nog twee andere delen verschenen: New Super Mario Bros. Wii in 2009 en New Super Mario Bros. 2 afgelopen augustus voor de Nintendo 3DS. Na al die delen, die qua gameplay lang niet altijd veel van elkaar verschilden, zou je zeggen dat alles er nu wel uitgehaald is wat erin zit. Niets is minder waar, want New Super Mario Bros. U voelt wel degelijk anders dan de andere games in de serie.

nsmbu-6


Van Eikenvallei naar Slagroomwolken
Om te beginnen is het verhaal in de game anders dan in eerder genoemde titels. Bowser en zijn handlangers dringen tijdens een etentje het kasteel van Prinses Peach binnen met hun vliegende schepen om Mario en zijn vrienden de laan uit te sturen. Met een flinke tik van Bowser’s robotarm word je naar de andere kant van de wereld gestuurd waar je belandt in de eerste locatie: de eikenvallei. Door alle levels baan je je een weg naar het kasteel van Prinses Peach om het weer in veilige handen te krijgen. Deze draai geeft het geheel net een andere slag, in plaats van dat je vanaf Peach’ kasteel op weg bent naar het kasteel van Bowser om haar te redden. Gedurende je reis naar het kasteel ga je wederom allerlei gebieden af, maar ditmaal zijn deze niet onderverdeeld in acht losse werelden, maar bestaat de game uit één grote wereld, á la Super Mario World, waarin elk gebied zijn eigen thema heeft. Zo bestaat het Zandkoekjesland uit alleen maar woestijn, is de Suikerwaterzee het tropische watergebied en speelt Slagroomwolken zich af in de lucht. Door de opzet van een grote wereld voelt de game veel meer aan als één geheel waar Mario een reis door maakt in plaats van aan elkaar geplakte levels. Dit voelt prettig en werkt motiverend om constant door te spelen.

Al bij het allereerste level komt de eerste vernieuwing aan bod: de nieuwe power-up, de eikel. Deze eikel verandert Mario in een vliegende eekhoorn. Hiermee kun je na een sprong een zweefduik naar beneden maken en met een schudbeweging van de Wii-afstandsbediening of Wii U GamePad een sprongetje omhoog maken. Hierdoor kun je gemakkelijker op plekken komen die voor de normale Mario lastig of niet te bereiken zijn. Daarnaast kun je met eekhoorn-Mario langer aan muren blijven hangen wat ook zeker van pas zal komen. Deze power-up kan gezien worden als een soort omgekeerde vorm van tanooki-Mario uit Super Mario Bros. 3 en New Super Mario Bros. 2: in plaats van dat je schuin omhoog kunt vliegen, daal je langzaam schuin omlaag. Wel is het jammer dat je geen speciale krachten krijgt om vijanden te verslaan zoals tanooki-Mario dat wel heeft.

nsmbu-2


Yoshi’s
Een oude bekende die terug van weggeweest is, is Mario’s maatje Yoshi. De normale, groene Yoshi is je weer van dienst door Mario achter op zijn rug te laten klimmen en vijanden en fruit op te slokken, maar hij heeft ook drie vriendjes meegenomen. Nieuw in New Super Mario Bros. U zijn de gekleurde baby Yoshi’s die elk hun eigen functie hebben. De magentakleurig baby Yoshi heeft nogal last van een opgeblazen gevoel. Met een schudbeweging van de controller blaast hij zichzelf op waardoor hij als een luchtballon omhoog gaat terwijl Mario hem aan zijn voetjes vasthoudt en je hierdoor tot ongekende hoogtes kunt komen. De cyaankleurig baby Yoshi heeft duidelijk te veel gedronken en blaast bellen waar hij de vijanden in op slokt. Tot slot is er ook een gele baby Yoshi die donkere ruimtes kan verlichten en daarbij vijanden kan verblinden. Stuk voor stuk zijn het geslaagde toevoegingen die de levels fris houden en wanneer je ze altijd in leven weet te houden, neem je ze ook nog eens mee naargelang je avontuur vordert. Dit is zeker de moeite waard, want alleen al het meezingen van de baby Yoshi's met de muziek is een genot om mee te maken.

Leveldesign
Het belangrijkste van elke platform-game is het leveldesign en dat is in New Super Mario Bros. U niet anders. Het leveldesign in deze Wii U-versie is het sterkst van alle New Super Mario Bros.-games. Vijanden zijn op slimme locaties geplaatst en soms gebeurt er simpelweg erg veel op het scherm, waardoor je vaak een ‘hoe-kom-ik-hier-nu-weer-voorbij?’-idee krijgt. Daarnaast heb je vaak niet het idee dat je slechts een 2D-platformgame aan het spelen bent, omdat de levels vaak heel groots overkomen. Dit komt voornamelijk door de vele richtingen die je soms op kan, zoals de lucht in. Door dit goede en strakke leveldesign is de game in zijn geheel ook de lastigste uit de gehele New Super Mario Bros.-reeks en dat is zonder twijfel een aangename bijkomstigheid. Hoewel je doorgaans een Mario-game niet om zijn moeilijkheidsgraad speelt, is het bijzonder fijn om zo nu en dan voor een uitdaging te staan, helemaal als je alles uit de kast wil halen en alle stermunten en geheime gangen wil ontdekken. Vooral laatstgenoemde komen erg veel voorbij, waardoor het herspelen van een level meer dan de moeite waard is. En met dat strakke leveldesign is dat absoluut geen straf. Toch is de teleurstelling groot als je bij de gemakkelijke tussen- en hoofdbazen aan komt en ziet dat je wederom moet spelen tegen de bekende Koopalings die hun zelfde trucjes boven tafel halen, al dan niet met een twist. Hoewel de levels in de game vaak best lastig kunnen zijn, zijn deze eindbazen van een te laag niveau. Desalniettemin kun je uitkijken naar een zeer sterk singleplayer avontuur dat zo'n 10 uur in beslag zal nemen om uit te spelen en nog een aantal extra uren vergt wanneer je alles wil verzamelen.

nsmbu-5


Plezierige chaos
Net als New Super Mario Bros. Wii heeft New Super Mario Bros. U een lokale multiplayer stand en ook hier komt het sterke leveldesign goed tot zijn recht. Net als voorheen kun je elkaar helpen, maar elkaar juist ook in de weg zitten waardoor in de woonkamer al gauw een gezellig plagerig sfeertje ontstaat. Bovendien kan het er soms behoorlijk hectisch aan toe gaan, maar dat is verre van een negatief punt. Deze plezierige chaos zorgt ervoor dat je vaak een grote grijns op je gezicht zult krijgen. Met deze Wii U-versie is de multiplayer-mode zelfs uitgebreid met een vijfde speler. Terwijl de vier spelers gebruik maken van een Wii-afstandsbediening, heeft de vijfde speler zijn of haar Wii U GamePad tot de beschikking waar de gameplay ook afgebeeld wordt. In deze Boost-stand kan de Wii U GamePad-speler, door middel van het touchscreen, blokken plaatsen die de andere spelers kunnen helpen of juist hinderen. Hierdoor wordt de chaos nog groter, maar ook plezieriger. Voor de echte diehard spelers brengt deze extra mogelijkheid echter ook grote voordelen, want met behulp van een medespeler kun je zeer indrukwekkende toeren uithalen, zoals bizar snelle walljumps en speedruns. Toch is de nieuwigheid van de lokale multiplayer er na het Wii-deel wel een beetje vanaf.

Extra modi
Naast de gewone verhaalstand kent New Super Mario Bros. U nog een hele hoop extra’s in de vorm van Missies, Recordrace en Muntengevecht. Het onderdeel Missies is daarbij onderverdeeld in vijf soorten: Tijd, Munten, 1Ups, Speciaal en Booststand. In het Tijd-onderdeel is het de bedoeling om zo snel mogelijk het einde van het level te bereiken wat bij de lastigere levels behoorlijk lastig kan zijn. In het Munten-onderdeel is wat meer variatie te bespeuren. Waar je bij de ene missie zoveel mogelijk munten moet zien te behalen, moet je bij de andere missie juist zo weinig mogelijk munten halen, wat lastiger is dan je in eerste instantie zult denken. Daarbij komen er soms nog allerlei bijkomende aspecten bij, zoals het verslaan van alle vijanden. In de 1Ups-stand zul je zo veel mogelijk levens moeten zien te halen door op een reeks van vijanden te springen zonder daarbij de grond aan te raken. Het leukste onderdeel is misschien nog de Speciaal-stand waar allerlei soorten missies voorbij komen. Daarbij moet je denken aan het zo lang mogelijk ontwijken van vuurballen tot het meenemen van een Monty Mole op een drijvend vlot. Als laatste wordt de Booststand van de Wii U GamePad gebruikt om blokken te plaatsen om zo je doel te kunnen bereiken. Hoewel deze laatste optie bedoeld is voor twee spelers, kun je in principe deze missies ook in je eentje volbrengen door te spelen met een Wii-afstandsbediening en een vinger voor de GamePad te gebruiken om de blokken te plaatsen. Voor de echte geoefende speler! Bij elke missie krijg je een bronzen, zilveren of gouden beoordeling, afhankelijk van hoe goed je het gedaan hebt. Tevens wordt er automatisch een herhaling opgeslagen, zodat je altijd kunt zien hoe je het eerder gedaan hebt. Hierdoor kennen ook deze missies een zeer hoge herspeelbaarheid. Daarbij spelen veel van deze missies in unieke levels af, wat het geheel nog meer uitnodigt om te spelen.

nsmbu-10


Recordrace is vergelijkbaar met Muntenjacht uit New Super Mario Bros. 2. Hier heb je de keuze uit enkele levelpakketten, bestaande uit twee of drie levels. In het geval van New Super Mario Bros. U is het de bedoeling om zo snel mogelijk het einde van de levels te bereiken en een goede tijd neer te zetten. Het is daarbij wel van belang dat je zoveel mogelijk munten haalt, want hoe meer munten je te pakken krijgt, hoe sneller het level vooruit scrollt. Hoewel deze stand ook met meerdere mensen te spelen is, is het in je eentje het doeltreffendst, omdat je daar de beste tijden neer kunt zetten. Het is echter spijtig dat er geen online ranglijsten aanwezig zijn waarin je kunt zien hoe goed je het doet ten opzichte van andere spelers. Wel zullen er later, net als in New Super Mario Bros. 2, tegen betaling nieuwe pakketten beschikbaar zijn.

Tot slot is er nog de competitieve Muntengevecht-stand. Zoals de naam al doet prijsgeven, strijden de spelers om een zo hoog mogelijk aantal muntjes. Wederom kun je hier kiezen uit acht unieke levels, maar je kunt ook alle andere levels uit de game hier spelen. Het aardige van de unieke levels is dat je deze kan bewerken met de Wii U GamePad. Daarmee kun je zelf bepalen waar je de muntjes en sterrenmunten verstopt, wat een eerste stap is in een zogenaamde level editor. Hoewel het slechts babystapjes zijn, is het een vermakelijk foefje en een welkome toevoeging ten opzichte van de andere modi. Dankzij deze extra's ligt de replaywaarde van New Super Mario Bros. U hoger dan in welke Mario-game dan ook.

nsmbwiiu38


Wii U-specifieke functies
Een New Super Mario Bros.-game zou geen New Super Mario Bros.-game zijn als deze geen gebruik maakt van console-specifieke functies. New Super Mario Bros. U doet dat op twee aspecten. Ten eerste is de gehele verhaalmodus te spelen via de Wii U GamePad, waardoor je geen televisie nodig hebt en min of meer een draagbare HD Mario-game in handen hebt. De game speelt enkel op de Wii U GamePad prima weg en ziet er goed en strak uit, ook al is de beeldkwaliteit ietwat minder dan op menig HD-televisie. Ten tweede wordt ook Miiverse in de game zelf gebruikt. Na het behalen van bepaalde prestaties, zoals het halen van alle stermunten of het volbrengen van een level zonder geraakt te worden, vraagt de game of je dit wil posten op Miiverse. Hierdoor hoef je de game niet te verlaten om je Wii U-vrienden te laten weten hoe goed, of hoe slecht, je bent in de game.

Graphics en geluid
Op technisch gebied is New Super Mario Bros. U de mooiste New Super Mario Bros.-game die er is. Alle personages en animaties zien er enorm strak en scherp uit en de kleuren komen in HD prima uit de verf. Ook de belichting ziet er vaak piekfijn uit. Daarnaast zijn de achtergronden in de levels een stuk imposanter dan voorheen, al zullen spelers die het grafische HD-geweld van andere consoles gewend zijn nooit echt weggeblazen worden. De grafische kracht draagt ook bij aan het gevoel van grootsheid die sommige levels hebben, waardoor je in eerste instantie niet echt het idee hebt dat je een 2D Mario-game aan het spelen bent. Wel staat vast dat Nintendo bij de volgende Mario-game veel meer uit de kracht van de Wii U kan halen. Qua geluid maakt de game echter een stuk minder indruk. Hoewel de deuntjes weer even vrolijk als altijd klinken, zijn ze veelal gerecycled uit vorige New Super Mario Bros.-games. Het zijn hierbij niet de meest aanstekelijke liedjes, al maakt het meezingen van de baby Yoshi's veel goed.

nsmbu-7


Conclusie
Na ruim vijftien jaar is het eindelijk weer zover: een Mario-game bij een lancering van een nieuwe Nintendo-console. Met New Super Mario Bros. U heeft Nintendo één van haar beste 2D-platformgames sinds tijden afgeleverd. Met een prettige overworld, enorm sterk leveldesign, een goede afwisseling met power-ups en Yoshi’s, een nog vermakelijkere en chaotischere multiplayer mode en een hele hoop extra’s in de vorm van Missies, Recordrace en Muntengevecht is New Super Mario Bros. U de beste game uit de New Super Mario Bros.-reeks. Het is echter spijtig dat de eindbazen wederom erg simpel en voorspelbaar zijn, de extra modi geen online ranglijsten kennen en de muziek een stuk beter had gekund. Desalniettemin haal je met New Super Mario Bros. U een meer dan prima launchtitel in huis die je zal verrassen in zijn variatie en je opnieuw de welbekende Nintendo-magie laat proeven.
9,1
N1-score
  • + IJzersterk leveldesign
  • + Een prettige worldmap
  • + Goede afwisseling met power-ups en Yoshi's
  • + Hele hoop extra toffe modi die de herspeelbaarheid aanzienlijk verlengen
  • + Pittige levels
  • + Goede Wii U-exclusieve mogelijkheden
  • - Tussen- en eindbazen van teleurstellend niveau
  • - Muziek veelal gerecycled en niet memorabel
  • - Geen online ranglijsten voor extra modi
Next articleJapanse reclame, nieuwe screens en art van Magi: The Labyrinth... Previous articleWii U verkopen traag van start in Engeland

Reacties van gebruikers

Avatar
CHECKit095 | 04 december 2012 08:20 | #214660
collapse
Ik moet toch zeggen dat dit geen makkelijk spel is. Bij sommige eindbazen heb ik nogal wat moeite, laat staan de missies. Die worden bij 3 sterren al reuze moeilijk. Heb het idee dat sommige onmogelijk zijn...
Avatar
Forestcount | 04 december 2012 09:39 | #214661
Reactie op post #214660 van CHECKit095
Zoals het hoort, lekker moeilijk, dan heb je nog wat aan het spel.
Avatar
Rico B. | 09 december 2012 08:06 | #214837
Reactie op post #214660 van CHECKit095
nou ik heb al veel van die missies gedaan (ook goud gekregen) het leukste vind ik die 1-ups springen en die level pakketten waar gelukkig de pinguin en de propeller-mario weer komt (als je van die items heel veel houd... heb je pech)
Avatar
Rico B. | 04 december 2012 14:44 | #214667
Whoo lekker lang stukje ik heb al NSMBU met Nintendo land en Just dance voor mijn zussen ben er heel erg blij mee en zal dat ook de blijven ook
Avatar
MYVGW | 04 december 2012 20:32 | #214686
collapse
grappig, het is pittig maar de bazen zijn van teleurstellend niveau, of denk ik verkeerd nu?
Avatar
Rico B. | 07 december 2012 18:27 | #214799
Reactie op post #214686 van MYVGW
nou makkelijk zijn ze wel maar de st. munten zijn moeilijk te vinden en de secret exit's moet je ook ff overnadenken
Avatar
Rico B. | 07 december 2012 18:31 | #214800
er zit trouwens een secret exit in de 1ste wereld (zeg maar) in volgens mij de 3de level met de pijpen verder zeg ik niets ik wil geen spoilers vertellen die niemand wil
Avatar
Sjakmachien | 07 december 2012 22:30 | #214807
collapse
Hoofd- en eindbazen...wat is een hoofdbaas? Razz

Afijn, ik voel mijn handen jeuken, maar spijtig genoeg kan ik me de WiiU nu niet veroorloven...dus ook maar de halve review gelezen Razz
Avatar
Rico B. | 09 december 2012 08:09 | #214838
Reactie op post #214807 van Sjakmachien
Wrm halve ik lees ook gewoon de review ookal heb ik de game nog niet

Plaats een reactie

Log in of registreer een account om een reactie te kunnen plaatsen.

New Super Mario Bros. U

Platform: Wii U
Genre: Platformer
Ontwikkelaar: Nintendo
Uitgever: Nintendo
Aantal spelers lokaal: 5
Online-ondersteuning: Ja
Aantal spelers online: N.v.t.
Releasedatum: 30 november 2012

Screenshots