De Concurrentie door de jaren heen... Special | 14 januari 2003 05:17 | Auteur: Robin

De Gameboy was dan wel koning, maar zoals in elk koninkrijk waren er ook anderen die op de troon wilden...

Als je mensen vraagt hoeveel handhelds ze kunnen opnoemen, zeggen ze meestal "één". Nintendo is met hun "GameBoy" al meer dan een decenium lang heer en meester op het handheld gebied. Mensen weten dus niet dat ook Nintendo concurrentie heeft gehad op dat gebied, omdat ze gewoon simpelweg de GameBoy niet konden verslaan in de strijd. Dit is vreselijk jammer, want er zijn echt een paar prachtige machines gekomen en weer gegaan. Om deze reden zullen we hier even alle échte concurrenten opnoemen met daarbij een korte beschrijving van de machine zelf, de evaluatie van het "doodgaan" en soms ook de leukste en beste spellen ervoor.

ATARI LYNX (herfst 1989-1993)
In principe kan ik zeer kort zijn over deze machine: hij was fantastisch. Maar ook het woord fantastisch kan verschillend worden opgevat. Qua techniek was hij de, in der tijd toen nog zwart-witte, GameBoy ver vooruit. Deze machine was in plaats van zijn concurrent geen 8-bit processor maar wel 16-bit processor en was daarmee dus zijn tijd echt ver vooruit. De games zagen er door deze 16-bit chip echt fantastisch uit en in principe kon het ding zelfs 3D graphics aan, wat zelfs de GBA op dit moment niet kan. Atari had bijna alle troeven in handen om Nintendo te vermorzelen, maar door een aantal kleine tegenvallende aspecten is het ze toch niet gelukt waardoor ze weer in het oude verval raakten. (hun consoles 5200, 7800, and XE waren ook al mislukt in hun tijd)

1. Zo waren er gewoon niet genoeg games voor de Lynx. Grote namen als Konami en Capcom steunden de GameBoy in plaats van hen en daardoor waren er ten eerste gewoon een stuk minder games voor de Lynx en ook de de games die er waren, waren gewoon niet zo goed als die van de GameBoy.
2. Ook het batterij-leven was bij de Lynx van korte duur. Als je normaal speelde, waren ze in ongeveer 4 uur leeggespeeld. Omdat de Lynx geen battery-save kende zoals de meeste GameBoy spelletjes, kon je meestel niet eens je spel afmaken en dat was natuurlijk erg jammer.
3. Ook de grootte van de Lynx viel tegen tegenover die van de GameBoy; hij had de maat van 4 van deze!

Voor het batterij-probleem had Atari echter wel een fantastische feature ingebouwd die we nu eigenlijk nooit meer zien, omdat de games van tegenwoordig savebaar zijn op de cartridge zelf. De Lynx had namelijk een schermpje wat je uit kon zetten, wat zeer veel batterij-leven bespaarde, waardoor je dus langer kon genieten van je games.

Er zijn tegenwoordig zelfs nog gekken die games maken voor de Lynx, wat toch betekent dat hij qua techniek zelfs nu nog de handhelds kan bijhouden. Bezoek telegames als je hier meer over wilt weten.

Beste games:
1. KLAX
2. BLUE LIGHTNING
3. NINJA GAIDEN
4. MS. PAC MAN
5. NINJA GAIDEN III The ancient ship of Doom
6. STUN RUNNER
7. RYGAR
8. DOUBLE DRAGON
9. QIX
10. RAIDEN


lynx copy

SEGA GAMEGEAR (1990-1997)
De GameGear van Sega was eigenlijk net zo`n vooruitstrevende machine als de Atari Lynx. Ookal was hij slechter dan deze laatste, hij was toch nog altijd beter dan nog altijd zwart-witte GameBoy. De GameGear was een 8-bit machine met ook weer eens kleurenscherm die eigenlijk met een aantal zelfde problemen kampte als de Lynx:

1. Hij zoop betterijen (in 3 á 4 uur leeg)
2. Hij was héél groot
3. Het geluid was zeer slecht in vergelijking tot de graphics

De developer-support voor de GameGear daarentegen was wel goed geregeld. Ook omdat Sega natuurlijk zelf een zeer goede developer was en nog steeds is. Ook verschenen er vaak de zelfde spellen op als voor de GameBoy, denk maar eens aan de PacMan series. Er verschenen ongeveer 200 spellen voor de GG.

De GameGear had wel iets wat we nu weer terug zien. Zo was de GameGear de eerste en tot nu toe, op de GBA na, die een TV-Tuner mogelijkheid had. Zo kon je dus gewoon TV kijken naar een beperkt aantal zenders via je handheld.

Sega hield op met het supporten van deze handheld, omdat ze zich volledig wilden focussen op hun nieuwe console: de Saturn. Als ze geweten hadden hoe het daarmee zou aflopen, hadden ze die beslissing waarschijnlijk nooit genomen.

Beste Games:
1. SHINING FORCE: The Sword of HAYJA
2. MEGA MAN
3. BUBBLE BOBBLE
4. DR. ROBOTNIX's Mean Bean
5. BUST A MOVE
6. SONIC THE HEDGEHOG
7. WONDER BOY III The Dragon's Trap
8. SHINOBI
9. SUPER COLUMNS
10. STAR WARS


gamegear1

SNK NEOGEO POCKET COLOR (1998-2000)
De NeoGeo was een handheld met een 16bit-chip en had een kleurenscherm. Daarbij was hij ongeveer net zo groot als een GameBoy Color (de inmiddels compactere kleurenversie van de GameBoy) en daarmee had SNK dus een aantal goede troeven in handen.

De Neogeo had daarnaast nog een paar leuke features ingebouwd, zoals een kalender, een horoscoop, een stil alarm en een wereldwijde tijd-check. Daarnaast was het beeld een stuk helderder dan die van de GameBoy Color, waardoor afstellen eigenlijk niet nodig was. Iets wat bij de GameBoy nog om de minuut moest gebeuren. Ook kon hij ongeveer 3x zo veel kleuren als de GameBoy Color tegerlijk op het schermpje toveren.

De developer-support voor deze handheld was ook top. Ze hadden zelfs Sega zover gekregen om games voor de NeoGeo te laten maken. Ook Capcom kregen ze als developer, waaruit het vechtspel Capcom vs. SNK later ontstond.

Jammergenoeg had de handheld in Europa en de VS weinig aanhang van de winkels. Deze maakten al bergen winst aan de GameBoy Color en hoefden dus eigenlijk niet persé een nieuwe handheld in de shop. De enige winkel waar ik hem dan ook ooit heb gezien in ons land was V&D en ook daar deed hij het niet zo best. In Japan ging het deze machine echter wel voor de wind en in 2000 kwam SNK dan ook met het bericht dat alle NeoGeo's van de schappen werden gehaald en dat ze zich gingen richten op de Japanse markt, wat een jammerlijke, maar slimme beslissing was.

Beste Games:
1. SONIC POCKET ADVENTURES
2. THE MATCH OF MILLENNIUM
3. METAL SLUG 2nd MISSION
4. PUZZLE LINK 2
5. PUYO POP
6. BIOMOTOR UNITRON
7. CRUSH ROLLER
8. PAC MAN
9. METAL SLUG 1st MISSION
10. GALS FIGHTERS


neogeo-pocket-color

BANDAI WONDERSWAN (Maart 1999-December 2000)
In Maart 1999 lanceerde Bandai deze handheld in Japan. Ze wilden direct de concurrentie aangaan met de NeoGeo en de GameBoy Color. Het apparaat bevatte een 16-bit processor, maar opmerkelijk was dat hij alleen zwart-wit kon projecteren op het LCD scherm. Toch kon de WonderSwan goed meedoen met de rest. Het rare aan deze machine was, afhankelijk van het spel, dat je de handheld horizontaal én verticaal kon bespelen. Dit maakte het spelen van sommige spellen een stuk makkelijker. Ook was hij te verkrijgen in 10 verschillende case-kleuren.

Jammergenoeg hebben wij deze handheld nooit in Europa mogen zien. Hij is alleen verkrijgbaar bij de betere importeur, maar of het het waard is voor een zwart-wit handheld valt te betwijfelen.

Wonderswan

BANDAI WONDERSWAN COLOR (December 2000-NU)
In principe de WonderSwan, alleen dan in staat tot het projecteren van kleuren. Was voor het zelfde doel bedoeld: het concurreren van de GameBoy familie. Dat lukt deze machine zeer goed, maar helemaal zullen ze er nooit komen. Er zijn al een aantal zéér goede games voor deze handheld uitgekomen, waaronder zelfs 2 remakes van oude NES games: Final Fantasy 1 en 2! Daarnaast zijn er nog een hele hoop spellen voor uitgekomen, en er zullen ook nog een hoop blijven komen.

wsc_pearl_pink1

Een feature voor zowel de gewone WonderSwan als voor de Color versie is, is de WonderBorg. Dit is een programmeerbaar huisdier die je kan besturen via de WonderSwan. Hij is verkrijgbaar in 2 kleuren, zwart en wit, en hij is ook in twee verpakkingen verkrijgbaar, Japans en Engels, waardoor hij dus import-vriendelijk is.

wonderborg_all11

GAMEPARK 32 (2001-NU)
Op dit moment de krachtigste handheld ooit. Probleem is alleen dat GamePark geen budget heeft zoals Nintendo en waagt zich niet zo snel op de internationale markt. Dit is ook de reden dat hij op dit moment alleen in Korea wordt verkocht en hje hem alleen bij de betere import-winkel kan krijgen zoals de internet-shop Lik-Sang.

De GP32 laat de GameBoy Advance kwa qua graphics en geluid ver achter zich. Daanaast bevat hij een USB-poort, wat betekent dat je hem gewoon naar je pc kan linken. De bedoeling hiervan is om programma's en mp3's op te slaan op Smart Media kaarten en ze dan gewoon portable te kunnen spelen op je GP32. Ook zijn er mensen die zelf games designen voor deze handheld, wat inhoud dat je dus gewoon gratis games kan downloaden zonder dat het illegaal is.

Al met al dus een prachtig ding met een aantal fantastische features, maar zolang GamePark deze handheld niet buiten Korea uitbrengt, zal het nooit een directe concurrent van Nintendo's GameBoy worden.

newgp3242

CONCLUSIE:
De GameBoy is king en dat zal nog wel even zo blijven. Er zijn 2 redenen waarom hij altijd zo immens populair is gebleven en dat zijn deze:

1. De concurrentie was meestal erg goed, maar toch hadden ze te veel mindere punten ten opzichte van de GameBoy die erg vervelend waren.
2. Nintendo heeft met hun GameBoy gewoon de naam en de faam. Ze hebben altijd goede games voor al hun consoles en handhelds en dat weten de mensen gewoon.
Toch zie ik in al deze concurrenten veel goeds zitten en zou ze toch allemaal stuk voor stuk willen hebben.
Next articleGameboy op zonnelicht? Previous articleDe 10 van Konami

Plaats een reactie

De reacties bij dit bericht zijn gesloten.