Ninja Gaiden 3: Razor's Edge Review | 19 januari 2013 20:17 | Auteur: Marcel

Ninja Gaiden 3 lanceerde vorig jaar maart in Europa voor de PlayStation 3 en Xbox 360. Het was de eerste Ninja Gaiden die niet door grootmeester Tomonobu Itagaki ontwikkeld was. Met Yosuke Hayashi aan het hoofd van Team Ninja veranderde Ninja Gaiden van één van de meest brute action-franchises in een middelmatige hack & slash met overtollige quick-time events, een lage moeilijkheidsgraad en een gebrek aan wapens en skills. Al met al werd de game compleet afgebrand door de binnen- en buitenlandse pers en was iedereen dan ook verrast toen Team Ninja en Nintendo gezamenlijk Ninja Gaiden 3: Razor’s Edge aankondigden. Bijna een jaar na de lancering van het eerste probeersel ligt de tweede poging in de vorm van Ninja Gaiden 3: Razor’s Edge in de winkel en kunnen we beoordelen of Hayashi zijn status en eer kan redden.

Ninja Gaiden 3: Razor’s Edge is een action-game in hart en nieren. Aangezien gamers tegenwoordig veeleisend zijn, heeft Team Ninja getracht om de gevaarlijke wereld waarin de Dragon Ninja Ryu Hayabusa vertoeft, realistischer te maken. In de voorgaande Ninja Gaiden-games vocht de Dragon Ninja-clan met succes tegen de rivaliserende Black Spider Ninja-clan. De geduchte tegenstanders en hun leiders werden in Ninja Gaiden 2 letterlijk naar de poorten van de hel gebracht en daar voor eeuwig uitgemoord en opgesloten. Team Ninja had hierdoor een mooie kans om op de reset-knop te drukken en een nieuwe vijand te introduceren.

ninjagaiden317

”What?”
In de eerste missie van de game wordt Ryu door het Japanse leger opgeroepen om naar Londen af te reizen waar de Britse premier gevangen wordt gehouden door een groep onbekende militaire terroristen. Het lukt Ryu met gemak om zich van hen te ontdoen en dan ontmoet hij zijn echte rivalen. De Lords of Alchemy hebben hun 17e eeuwse degens ter hand genomen om de wereld te veroveren. Hun leider zadelt Ryu op met een vloek nadat hij hardhandig de opvolger van David Cameron heeft vermoord. Ryu beseft dat deze terroristische aanval geen toeval betreft en reist als een soort van James Bond samen met een groepje Japanse geheim agenten de wereld over om de plannen van de alchemisten te dwarsbomen. Wat die plannen zijn, heeft Team Ninja in het spel nooit echt duidelijk weten te maken. Ondanks dat je Londen, Parijs, Dubai en zelfs Antarctica bezoekt, heb je eigenlijk geen idee wat je doel is.

Team Ninja heeft alle nieuwsmomenten uit het afgelopen decennia, zoals de economische crisis, moslim-terroristen, Amerikaanse interventiemachten, Europese separatisten en de wederopstanding van het Japanse nationalisme, gebruikt om de missies met elkaar te verbinden. Ook virtual-reality, ouderschap, religie, verraad, ontvoering en zelfs discriminatie tegen Ninja’s zijn onderwerpen die voorbij vliegen in Ninja Gaiden 3: Razor’s Edge. Ryu lijkt in de gesprekken met vriend en vijand totaal verloren te zijn in deze nieuwe wereld. Met sterke one-liners, zoals “Huh?”, “Who are you?” en “What?” brabbelt hij van gevecht naar gevecht. Al met al niet zo heel vreemd, omdat op den duur bijvoorbeeld een weeskind vraagt of hij haar vader wil zijn.

ninjagaiden31

The way of the Ninja
Het hoofddoel voor Ryu is niet de ingewikkelde politieke achtergrond en interne machtsstrijd, maar het doodhakken van alles en iedereen wat op zijn pad komt met het befaamde Dragon Ninja Sword. In Ninja Gaiden 3: Razor’s Edge help je naar schatting zo’n 2000 stuks van ieder type vijand naar een andere wereld. Je bestuurt het bloederige tafereel met de Wii U GamePad of Wii U Pro Controller, die als hardcore game-controllers een prima vervanging zijn voor de Xbox-controller waar de gameplay van Ninja Gaiden jaren geleden voor ontworpen is. Met de Y-knop voert Ryu snelle slagen uit, terwijl de X-knop zijn krachtige slashes huisvest. Door de twee aanvalsknoppen te combineren kan Ryu tientallen verschillende combo’s uitvoeren. Een vijand in tweeën delen, armen of benen amputeren of simpelweg iemand onthoofden, Ryu draait er zijn hand niet voor om.

Hij gebruikt zijn handen wel om Shuriken te werpen of met een boog te schieten. Ook heeft Ryu de mogelijkheid om krachtige magische aanvallen te gebruiken die de naam Ninpo meegekregen hebben. Met één druk op beide aanvalsknoppen spreekt Ryu een machtige spreuk uit en veranderen zijn vijanden in een vuurzee. Later in de game is hij tevens in staat om zich te omringen met een salvo van scherpe messen en voor de echte doorzetters zijn er zelfs een aantal extra skills verborgen.

ninjagaiden36

Ryu gebruikt al zijn Ninja-ervaring om de meest uiteenlopende vijanden over de kling te jagen. Het ene moment is hij aan het sparren met een paar soldaatjes, terwijl hij in de volgende kamer oog in oog staat met bloeddorstige demonen. De vijanden hebben echter één gelijkenis en dat is de drang om Ryu te vermoorden. Zelfs de meest zwakke tegenstanders kunnen een last-minute aanval uitvoeren om je lelijk te verwonden. Een soldaat die ten einde raad is, omdat hij bijvoorbeeld geen benen meer heeft, klampt zich aan je vast en laat een granaat afgaan. Het devies is dan ook om alles en iedereen kapot te hakken totdat het laatste ledemaat op de grond niet meer spartelt en Ryu met een goed en veilig gevoel zijn weg kan vervolgen. Het is de kern van Ninja Gaiden die sterk is uitgewerkt, maar toch wordt de game hierdoor meer een serie van arena's dan een goed doorlopend avontuur. Bovendien zijn niet alle vijanden altijd even gemakkelijk te raken en ben je soms onnodig lang bezig met het jagen op onzichtbare Ninja's.

The Curse of the Dragon Ninja
De vloek die over Ryu is uitgesproken, uit zich geheel volgens verwachting in een orgie van geweld. Soms krijgt Ryu troebel zicht en wordt hij kort geteleporteerd naar een andere dimensie. In deze dimensie moet hij moorden om in leven te blijven en na het succesvol voltooien van een dergelijke uitdaging, strompel je meestal een gang door naar het volgende tussenfilmpje. De vloek lijkt verder niet echt een doel te hebben en zit niemand behalve Ryu echt dwars. Het feit dat het Dragon Sword één is geworden met de arm van Ryu lijkt ook niemand te interesseren, want clan-genoot Hayate leent praktisch hetzelfde zwaard uit aan Ryu.

wiiu_ng3re_1_scrna21_groupc

Na ieder gevecht krijg je Karma points die je kunt spenderen aan nieuwe technieken en upgrades. Je kunt later in de game compleet nieuwe movesets vrijspelen en op bepaalde momenten worden er, in tegenstelling tot in de originele Ninja Gaiden 3, nu wel nieuwe wapens uitgedeeld. Ryu mag onder andere aan de slag met zijn Lunar Staff en Falcon Tallons. In Ninja Gaiden 3: Razor’s Edge ontbreken echter de items uit de eerste twee Ninja Gaiden’s. Het is tevens niet meer mogelijk om je levensbalk te herstellen met een item. In plaats daarvan herstelt Ryu’s kracht na het winnen van een gevecht of het uitvoeren van een magische aanval. De balk die je in staat stelt om de Ninpo moves te activeren en zo je gezondheid te herstellen, vult zeer langzaam bij iedere kill. Het ontbreken van items maakt de game zonder twijfel moeilijker, omdat je niet altijd een gevulde magiebalk hebt om je leven bij te vullen. De game kent meer checkpoints om dit op te vangen, maar omdat je vaak met slechts je halve gezondheid opnieuw het strijdtoneel betreedt, betekent het vooral een meer langdradige ervaring. Er is geen echt snelle manier meer om je door een moeilijk, vervelend of langdradig gevecht te loodsen.

Quick-time exploratie
De Ninja Gaiden-kenners vragen zich wellicht af waarom we slechts gesproken hebben over de gevechten van Ninja Gaiden 3: Razor’s Edge en niet over de exploratie-elementen. Helaas is er voor de hardcore Ninja Gaiden-fans slecht nieuws, want Ninja Gaiden 3: Razor’s Edge heeft de action-adventure elementen vrijwel allemaal gereduceerd tot quick-time events. Ryu hoeft geen routes meer uit te puzzelen of doolhoven te verkennen en kan vrij eenvoudig van punt A naar punt B rennen. Zijn acrobatische moves, zoals over muren heen rennen en wall jumpen, worden per level misschien één a twee keer gebruikt en daarmee is een groot deel van de Ninja-ervaring verloren gegaan.

ninjagaiden333

Ryu heeft zijn avontuurlijke drang omgezet naar een nieuwe kracht, want in Ninja Gaiden 3: Razor’s Edge lijkt hij letterlijk te kunnen vliegen. Hij spreidt zijn armen en benen, zoeft door de lucht en probeert op deze manier bijvoorbeeld de afstand tussen twee vliegdekschepen te overbruggen. Het meest bizarre is dat Ryu schijnbaar zo gedreven is in het vliegen dat hij tijdens het skydiven door het uitvoeren van barrel-rolls vallende rotsblokken, raketten en andere obstakels kan ontwijken. Het oogt spectaculair, maar slaat eigenlijk helemaal nergens op. Het toppunt is het moment dat Ryu met een helikopter naar zijn Ninja-dorp wordt gebracht, maar ergens kilometers boven de grond tegen de piloot zegt dat hij eruit springt. Zijn tweede nieuwe kracht is gelukkig een stukje geloofwaardiger. Ryu kan met twee vlijmscherpe messen sommige bergen, muren en wolkenkrabbers beklimmen als hij klaar is met het demonstreren van zijn vliegkunsten.

Formidable foes
Ondanks dat de exploratie beperkt is tot het luchtruim heeft Team Ninja wel een ander klassiek Ninja Gaiden-element behouden en dat zijn de gehaaide en imposante eindbazen. Zelfs op de lagere moeilijkheidsgraad zul je deze figuren al snel haten. Afgezien van de Lords of Alchemy, andere Ninja’s en meer vijanden die van Ryu’s klasse zijn, neemt hij het op tegen aanvalshelikopters en zelfs een T-Rex. Voor de meeste eindbazen geldt dat ze eigenlijk veel te sterk zijn in vergelijking met Ryu. Je zult hun patroon moeten achterhalen en op het juiste moment moeten aanvallen om heelhuids uit de strijd te komen. De tegenstanders hebben echter de neiging om het gevecht op het laatste moment toch nog naar hun hand te zetten. Sommigen blijven net zo lang doorhakken en schieten totdat je dood bent, terwijl anderen een extra pantser krijgen of je proberen te vermoorden door letterlijk de vloer onder je voeten op te blazen. Uitdagende eindbazen blijven een mes dat aan twee kanten snijd. Aan de ene kant zijn de gevechten bloedstollend en een grote motivatie om de game door te spelen, maar aan de andere kant zijn sommige gevechten zo langdradig en oneerlijk dat je overweegt om het bijltje erbij neer te leggen. Ook het kleine aantal glitches dat de game kent verschijnt jammer genoeg voornamelijk tijdens deze chaotische battles.

wiiu_ng3re_1_scrna23_groupc

Graphics en screams
Ninja Gaiden 3: Razor’s Edge is een ware achtbaan die je van gebied naar gebied loodst. De jungles, wolkenkrabbers, Ninja-dorpen, maar ook geheime basissen en imposant wapentuig zijn mooi vormgegeven. Ondanks dat de game iets doffer oogt, heeft Ninja Gaiden 3: Razor’s Edge nog altijd de plastic look die de eerdere games ook typeerden. Het harnas van Ninja’s, maar ook monsters en sommige vloeren hebben allemaal dezelfde overdadige lichtreflecties die hen qua uitstraling veranderen in action figures. Team Ninja heeft gelukkig wel geleerd om de mensen minder te laten ogen als plastic poppen. Ryu loopt nog steeds veel vrouwelijk schoon met opvallende rondingen tegen het lijf, maar de dames lijken nu wel voor de gelegenheid te zijn gekleed en vechten niet langer halfnaakt mee in de Ninja-oorlog.

De muziek van het spel hoor je nauwelijks, omdat je constant met veel genoegen luistert naar de noodkreten van de zojuist gefileerde vijanden. Opvallend is dat Ryu in tegenstelling tot de eerdere games nu vrolijk ‘Fuck You!’, ‘Die!’ en I’ll kill you!’ schreeuwt. Zelfs een serene en stille Ninja moet schijnbaar met zijn tijd meegaan. Als je de muziek tussen het geluid van klinkende zwaarden en exploderende raketten toch hoort, dan zijn het veelal opzwepende rock-deuntjes die je aanmoedigen om verder te gaan met de slachting. De muziek past in die zin perfect bij het geheel.

wiiu_ng3re_1_scrna34_groupc

Gedateerd
Ondanks deze iets gedateerde, doch redelijk goede presentatie, heeft Team Ninja de problemen die hun engine al sinds Ninja Gaiden 2 plaagt nog steeds niet opgelost. Wanneer er een groot aantal vijanden op het scherm verschijnt, dan zal de actie zonder twijfel gaan haperen. De game lijkt qua framerate net iets stabieler dan de Xbox 360- en PlayStation 3-versies, maar oogt tegelijkertijd minder scherp, omdat Team Ninja enige vorm van anti-aliasing om kartelranden tegen te gaan, overboord heeft gegooid. Men heeft duidelijk gekozen voor de framerate, maar omdat Ninja Gaiden 3: Razor’s Edge ook qua geometrie nooit echt opvalt of uitblinkt, vraag je je af waarom de engine van de game de actie niet bij kan benen.

Wii U-exclusive
De performance issues kunnen we echter gedeeltelijk door de vingers zien en bederven het speelplezier niet, omdat Ninja Gaiden 3: Razor’s Edge simpelweg een veel betere game is dan het origineel door allerlei subtiele verbeteringen aan de gameplay. Wii U bezitters kunnen bijvoorbeeld extra missies spelen met Ayane in de hoofdrol en de game volledig op de Wii U GamePad spelen via Off TV-Play. Wie liever de actie op de tv bekijkt, kan ondertussen de Wii U GamePad gebruiken om snel Ninpo te activeren of om de skills te bekijken. De co-op multiplayer mode is nu zowel offline als online speelbaar voor twee spelers. Daarnaast is er een team deathmatch mode aanwezig voor in totaal acht spelers online. Op het moment van schrijven zijn de lobbies nog leeg en lukte het ons tot nu toe slechts één keer om genoeg spelers te vinden voor een potje. Je zult het daarom voornamelijk moeten hebben van het avontuur dat in acht tot tien uur doorlopen kan worden ,afhankelijk van de ingestelde moeilijkheidsgraad. Team Ninja belooft bovendien extra DLC in de vorm van meer missies en extra characters.

wiiu_ng3re_3_scrnc16_groupc

Conclusie
Team Ninja heeft met Ninja Gaiden 3: Razor’s Edge een middelmatige game opgepoetst tot een ruime voldoende. Razor’s Edge biedt ten opzichte van de normale Ninja Gaiden 3-release niet alleen meer content, maar is ook op gameplay-gebied flink onder handen genomen. De titel kan door het onduidelijke verhaal, gedateerde graphics, sporadische problemen met de performance en de nadruk op quick-time events in plaats van op exploratie, echter niet tippen aan de eerdere delen. Gelukkig zijn de typische Ninja Gaiden onderdelen die wel aanwezig zijn, zoals het afslachten van tientallen vijanden en het vechten met gevaarlijke eindbazen, wel goed uitgewerkt. Bovendien zijn er online en offline multiplayer features aanwezig die de speelduur enigszins verlengen en is er DLC op komst. Wie een actievolle en bloederige achtbaanrit zoekt om de koude wintermaanden mee door te komen, kan zonder meer de weg van de Ninja volgen.
7,6
N1-score
  • + Snelle, uitdagende en bloederige actie
  • + Ryu heeft al zijn wapentuig en skills die ontbraken in de Xbox 360 en PlayStation 3-versie terug
  • + Grote variatie in gebieden, settings en eindbazen
  • + Exclusieve Wii U features, zoals een extra speelbaar personage en Off TV-Play
  • - Het verhaal slaat nergens op
  • - Exploratie is grotendeels ingeruild voor quick-time events
  • - Grafisch gedateerd en toch haperingen
  • - De multiplayer-lobby's zijn leeg
Next articleIntroductiefilmpje Monster Hunter 3 Ultimate en de monsters... Previous articleOfficiële website geeft opnieuw aan dat Luigi's Mansion 2 een...

Reacties van gebruikers

Avatar
Linkplayer | 20 januari 2013 09:30 | #215734
Goede review! Niet alles dat goed en slecht is aan het spel worden besproken maar wel de belangrijkste dingen. Wel wat punten:

1. "Er is geen echt snelle manier meer om je door een moeilijk, vervelend of langdradig gevecht te loodsen"

De Steel on Bone mechaniek zegt hier toch wat anders over. Door het ontwijken van een rood gloeiende aanval en dan de vijand te raken met een X aanval kun je hem in één keer uitschakelen en de SoB zelfs chainen naar andere vijanden. Door slim gebruik hiervan te maken (vijanden met een afgehakt ledemaat zijn bijvoorbeeld dol op het gebruiken van deze aanvallen) ga je in rap tempo door hordes vijanden heen en het bouwt ook nog eens snel je Ki op. Je krijgt ook sneller toegang tot de roodgloeiende Ultimate techniek hierdoor, waarmee je nog meer vijanden op rap tempo kunt afslachten.

2. "De co-op multiplayer mode is nu zowel offline als online speelbaar voor twee spelers."

Ik neem aan dat je hiermee de Ninja Trials bedoeld. De Ninja Trials zijn alleen maar solo of met 2 spelers in een online lobby te doen, tenzij er een local co-op optie is die ik en de rest van de spelers in de forums over het hoofd zien...

3. "Team Ninja belooft bovendien extra DLC in de vorm van meer missies en extra characters."

Interessante uitspraak. Momiji en Kasumi zijn al speelbaar dus ik neem aan dat je niet hun bedoelt met extra characters. Is er een link naar de bron van deze aankondiging? De mensen op de forums weten niets van extra DLC missies of characters...

Plaats een reactie

Log in of registreer een account om een reactie te kunnen plaatsen.

Ninja Gaiden 3: Razor's Edge

Platform: Wii U
Genre: Action
Ontwikkelaar: Team Ninja
Uitgever: Nintendo
Aantal spelers lokaal: 2
Online-ondersteuning: Ja
Aantal spelers online: 8 (2 lokaal)
Releasedatum: 11 januari 2013

Screenshots