Skies of Arcadia: Legends Review | 22 maart 2004 01:18 | Auteur: Randy1

De game is al heel lang uit, en meerdere Reviews van non-crewleden maken deze Review eigenlijk overbodig. Zie dit artikel dus als uiting van een gefrustreerde jongeman, die gewoon moet uitschreeuwen hoe deze game in elkaar steekt...

Review Nummer 3
Aangezien GameQube een hele verandering ondergaan heeft, zijn bepaalde oude Reviews helemaal veranderd. De screens doen het niet meer, games zijn niet gelinkt aan bijpassende gameprofiles, kortom, allemaal vage dingetjes die niet zo 1, 2, 3 zijn op te lossen zorgen ervoor dat bepaalde titels in onze bibliotheek een verfrissing nodig hebben, en na de 2 aanwezige Reviews van Sega en Overwork's Skies of Arcadia: Legends bekeken te hebben, zag ik m'n kans schoon, want hey...die game mag wel een nieuwe, frisse Review krijgen.

soal10

Deels zeg ik dit natuurlijk vanwege de bovenstaande reden; verfrissing, compleetheid, updates. Het grootste deel voor deze plotselinge schoonmaak-drang komt echter voort uit een bevelende stem in mezelf die gewoon moet vertellen over Skies of Arcadia: Legends, een game die ik al een aantal maanden lang in m'n 'Cube heb zitten, afgewisseld door uurtjes Sonic Heroes en BG&E. Reviewen zal op een aantal mensen misschien overkomen als ''een beetje lomp vertellen over een spel, omdat het moet'', maar soms kom je gewoon een titel tegen waarbij je de hele wereld wilt vertellen dat 'ie ZO goed is. De 2 al aanwezige Reviews hebben pech...ik moet en zal vertellen over deze game...ik moet...ik zal...grrr.

Koetjes, Kalfjes, en Air Pirates
Skies of Arcadia: Legends is een traditionele RPG die, anders dan anderen, zich afspeelt in de lucht, oftewel de Skies of Arcadia. Een wereld vol eilanden, hangend in de wolken en varierende luchtstromen, met schepen die vliegen door de lucht alsof het water is. Verschillende continenten, die niet altijd een al te vriendelijke verhouding met elkaar hebben, die elk beschermd worden door een ''moon'' oftewel maan, en die elk bestaan uit meerdere steden en dorpen. Het is een droomwereld zoals we allen kennen, liggend op het gras en kijkend naar de hemel, dromend dat je vleugels hebt en daar vliegt, tussen de vogels...of op een schip dus.

Maar elke droom brengt soms nachtmerries. De ene dag is het een goede, rustige droom. De andere dag is het een duistere droom, waarin je sterft, of een eeuwige val maakt. De droomwereld van Skies of Arcadia kent ook slechte zaken. Duisterheid van slechte mensen, die op een dag besluiten de wereld te gaan beheersen met dodelijke wapens. Met reuzen, die zeker geen broertjes van Roald Dahl's GVR zijn. Wezens die gigantische fysieke kracht hebben, en hoog boven de hoogste wolken uitsteken, waar bijna alle schepen niet kunnen vliegen vanwege zuurstofsgebrek.

Natuurlijk zijn dit de die-hard slechterikken. Voor de zakkenrollers en soms een moord moet je zijn bij de Air Pirates, en dan heb ik het vooral over de Black Pirates, die scenes schoppen om zelf sterker in de knieholtes te worden. De Black Pirates hebben echter tegenpolen, die vaak roet in het eten werpen, genaamd de Blue Pirates. Deze luchtpiraten zijn de ''Robin Hood's of the Skies'', en stelen en beroven alleen rijke mensen, en geven het geld aan de armen. Waarom ze dan zelf alles houden? Nou, omdat ze zelf de armen zijn...

soal8


Meet Vyse, een Blue Pirate. Vyse bevaart op een dag samen met zijn on-officiele vriendin Aika de lucht en stuit op een schip van Valua, het duisterse continent in de game. Met het idee in hoofd dat het Valuaanse schip wel wat goud en juwelen aan boord heeft, enteren Vyse en Aika het schip, om die uiteindelijk na een goed gevecht te verlaten met, naast de nodige schatten, een blond, vreemd gekleed meisje. Meet Fina, die van Skies of Arcadia: Legends een avontuur die zich splitst in tientallen verhalen maakt, maar toch nog de mogelijkheid ziet om een rode, rechte lijn in het geheel te stretchen, waar je op en af bounced tijdens de tientallen uren die de game duurt.

Voetjes op de vloer
Ik ga niet veel over het verhaal vertellen, afgezien van dat het echt briljant, de drijfkracht achter de game, en de reden waarom je bepaalde locaties buiten je schip, zoals grotten en steden betreed is. Zie Skies of Arcadia: Legends als een extreem goed boek. Als je normaal gesproken de laatste pagina leest, weet je al wat er vooraf zo ongeveer afgespeelt heeft. Bij Skies of Arcadia...nee. Verraad, wazige, verlegen liefdesverklaringen, echte vriendschap, opofferingen, massamoorden, en daarmee dus ook de dood leveren je kippevel als je weer eens merkt hoe, op het moment dat je denkt alles gezien te hebben, het verhaal opbloeit tot een nog hoger niveau. Je gaat met de game naar bed, en als je je ogen tegenwerkend sluit om de slaap te vatten denk je aan Vyse & Co., speculerend over hoe het avontuur zich zal voortbewegen, en vrezend voor de aftiteling.

Een traditionele RPG dus, met een traditioneel verhaal waarin de rol die je speelt evalueerd van ''jongetje'' naar ''beruchte gozer'', en van ''beroemdheid'' tot ''leider'', en van ''leider'' naar Vyse, The Determined, die de wereld van haar ondergang wist te redden. Een traditionele RPG, met een traditionele turn-based manier van vechten. Met magische spreuken, en al-vernietigende supermoves. Een traditionele RPG, die het presteerd om toch te verschillen van andere traditionele RPG's met spirit points, die je het recht geven deze magische en supermoves uit te voeren. Die je dwingen om een goed team te hebben, want als je team zwak is, heb je weinig van deze points om een goed offencief te starten.

Handjes in de lucht
Een traditionele RPG, die gevechten van de grond afhaalt en ze de lucht inblaast in de zeeslag-style shipbattles, die allemaal draaien om strategisch inzicht en de juiste keuzes, zoals het in het echt ook gaat dus. Alhoewel de game in een droomwereld verkeerd, is het realisme met deze shipbattles erg groot, afgezien van al die energiestralen die afgevuurt worden natuurlijk. Je neemt het op tegen verschillende schepen met verschillende kanonnen, en verschillende strategiën. Haal je een schip in om zo meer kans te hebben om 'em te raken, of blijf je even hangen, om veilig uit het bereik van de vijandelijke kanonnen te blijven? De keus is aan jou, kapitein.

soal7


Keuzes. Ren je weg in random battles, of versla je de monsters met 1 magische spreuk of supermove? Vlieg je later in de game op enorme hoogtes om contact met levende wezens te vermijden, of duik je head-first elke uitdaging in? Negeer je zwakke schepen, of schiet je ze in 2 schoten weg, in de hoop dat ze een moonberry bij zich dragen waardoor je nieuwe suermoves aan je assortiment kan toevoegen? Skies of Arcadia: Legens is een berg van keuzes. Sidequests als de ''wanted list'', waarop piraten met een prijs op hun hoofd staan bieden je de vraag of je zin hebt om voor bounty hunter te gaan spelen. Een uitdager die jouw hoofd het liefst onder haar rechtervoet ziet bied je het antwoord op de brandende vraag waarom je een litteken onder je rechteroog hebt. Of jij het antwoord wil op deze vraag is een keus. Kies je de lange weg die om de rode verhaal-draad heenkronkelt, of stap je soms van de draad af om erachter te komen wat er buiten de grenzen ligt?

Traditionele Minpunten
De game is een opgevoerde poort van een Dreamcast game, en stiekem brengt dat een van de weinige, en soms opvallende minpuntjes aan de game met zich mee; de graphics. Over het algemeen is de game namelijk matig op grafisch gebied, en mensen die niet door een langzame start heen kunnen racen leggen Skies of Arcadia al neer voordat ze bij het punt komen waarop de game echt begint. Supermoves zorgen later namelijk voor grafische uitblinkers, alsof Koeman ineens een penalty neemt op een bepaald moment van een wedstrijd, genaamd Skies of Arcadia: Legends.

Niet uitblinkend is de minimale voice acting, die als ''laatste toevoeging'' is vastgespijkerd. Kleine zinnetjes als ''thank you very much'' tot one-word quotes als ''DIE!'' ondersteunen de textvakjes die het verhaal ontbloten, en zijn overbodig. De muziek aan de andere kant, is niet slecht, en samen met de soundeffects doen ze het nodige werk waardoor de game voor het oor meer dan genoeg lusten bevredigd.

Verder zijn de minpunten slechts ''naar iemands mening''. Zo zijn random battles megavaak voorkomend, en irritaties kunnen verschijnen bij mensen die sowiezo niet echt houden van een RPG bereid volgens de traditionele kookwijze. Ook is de game nou niet bepaald moeilijk, en zijn eindbazen vaak zo ontzettend cool vanwege de betekenis die zij in het verhaal hebben. Als je een admiraal van Valua afslacht die constant in het verhaal voorkomt voel je je geweldig, terwijl die admiraal stiekem niet zoveel voorstelde. Het ligt allemaal aan de rang en het character, en Skies of Arcadia is een ware role-playing game, die characters echt een rol geeft in het geheel.

soal6


Conclusie
Skies of Arcadia: Legends is een geweldige RPG, met een ongelovelijk indrukwekkend verhaal die zelfs voor het genre, waarin grote verhalen bekend staan als een standaard feature, bijzonder is. Het is zo'n game waarvan je het hoesje opent, zonder een idee te hebben dat dat kleine schijfje een enorme inhoud bevat, die je na de eindtiteling een voldaan, maar ook een kutgevoel bezorgt. Damn, wat een mooi einde...maar shit...het is over...

Aan al het goede komt een eind, en wat goed is, moet een vervolg hebben in de gameindustrie. Overworks en Sega leveren met Skies of Arcadia: Legends een game die me doet twijfelen aan heel wat hoge cijfers die ik in het verleden heb uitgedeeld, een game die aantoont dat de technische onderdelen niet altijd geweldig hoeven te zijn, en een game die veel van de nieuwe RPG's achter zich laat in een gouden stofwolk. Het waarschijnlijk hoogste cijfer die ik ooit ga uitdelen aan een poort en in een korte Review, gaat uit naar Vyse & Co., als dank voor de beste game die ik in jaren heb mogen spelen.
9,5
N1-score
  • +
  • -
Next articleCheaten op GameQube Previous articleMobile Suit Gundam Seed releasedate

Reacties van gebruikers

Avatar
Erich | 22 maart 2004 01:56 | #24248
eerste!!! zal het nu ff lezen. hmmm ik denk dat ik hier uit kan opmaken dat dit wel een goed spel is... netjes! alleen inleiding is een beetje langdradig
Avatar
semper | 22 maart 2004 01:56 | #24249
vind dat gameplay en vooral replay wel wat hoger mogen, voor de rest ben ik het er wel mee eens
Avatar
Daniel | 22 maart 2004 01:59 | #24250
helemaal mee eens. Alleen sound iets hoger en graphs iets lager en ik ga nu de review lezen Smile
Avatar
Zmaster2 | 22 maart 2004 02:16 | #24251
prachtig spel! Very Happy
Avatar
ChaoZ-dRoNe | 22 maart 2004 02:19 | #24252
SoA:L was eigenlijk idd een zeer onverwachte topgame voor de Gamecube, de beste GC game verkrijgbaar (als je door de graphics heen kijkt that is)

Ben nu een beetje begonnen met een SoA verzamelingetje, heb 2x de DC versie, 1 PAL GC versie, OST komt als het goed is ook binnenkort binnen...

En als je vond dat hier al veel random battles in waren, wees blij dat je de DC versie niet hebt gespeeld, veel meer random battles daaro... wel jammer

ennuh, tis Role-Playing-Game Razz

iig, jammer dat mijn review hiero niet meer de recentste en de enige op de PAL-versie gebaseerd is Smile
Avatar
Randy1 | 22 maart 2004 02:37 | #24253
Ik heb de Review stiekem alleen geschreven om jou te stangen, hihihi Blush j/k Razz

Typo verbeterd. Excuse me.
Avatar
Zwennes | 22 maart 2004 02:34 | #24255
tja, een 95, dat zegt genoeg lijkt me Wink
Avatar
Michiel | 22 maart 2004 03:20 | #24256
Ik ben het er volledig mee eens. Skies of Arcadia: Legends komt bij mij op een gedeelde 2e plek, na OoT. Worship

Ik kan niet wachten op deeltje 2. Very Happy
Avatar
Xaria | 22 maart 2004 03:20 | #24257
replay een 90?? mwah had je beter puntjes net iets anders kunnen verdelen Razz mja boeit et het spel ruled maar naar 1x spelen had ik et wel gezien Blush
Avatar
Randy1 | 22 maart 2004 03:26 | #24258
Replay = Deels levensduur, en of het leuk is door te spelen tot het eind. Sidequests zijn ook replay onderdelen. Dus replay = niet alleen maar of het leuk is ''nog een keer'' te spelen.
Avatar
semper | 22 maart 2004 03:28 | #24259
@chaoz-drone
ik heb em op de DC gespeeld, en ik vond wel dat er een beetje teveel battles in waren, maar viel wel mee imo
Avatar
Gebruiker 1420 | 22 maart 2004 09:44 | #24261
yeah!, dit spel ruult!
Avatar
SoepaSannie | 22 maart 2004 10:17 | #24262
een zeer waardig cijfer Very Happy
Avatar
Bartel. | 22 maart 2004 12:32 | #24264
überspel, 1 van de weinige games op de kubus die ik ook echt heb uitgespeeld..
Avatar
Gebruiker 1626 | 22 maart 2004 12:52 | #24265
In het verhaal heb ik als laatst Galcian verslagen, was echt supersimpel vergeleken met de bounty's. Ik ben iets van lvl 53 ofzo. Op dit moment zit ik moonfish aan het verzamelen, moet er nog iets van 4.
Avatar
ChaoZ-dRoNe | 22 maart 2004 13:13 | #24266
@semper, in vergelijking met de GC versie barst het van de battles in de DC versie... Alleen al op het eerste stukje naar dat je mag varen... Daar kreeg ik in de DC versie al 5 encountes, terwijl het in de GC versie er maar 2 waren... (ik ging dus ook al meteen dood daar in de DC versie, omdat je nog nauwelijks wat items hebt, en in het begin ben je nogal zwak...)
Avatar
Gebruiker 2647 | 22 maart 2004 14:50 | #24272
een speLLetje dat ik zou kopen, moest het niet met die turnbased combat zijn. Random battLes, is dat wanneer je pLotseLIng moet vechten, en het scherm veranderd, maar je komt je tegenstander niet tegen, het scherm veranderd gewoon? ZoaLs bij finaL fantasy 7 op ps1.
Avatar
Jay. | 22 maart 2004 15:10 | #24273
1 van de beste games voor de Cube Smile
Avatar
wouter_vandijk | 22 maart 2004 15:18 | #24274
Ik vind 90 een iets beter punt. In je gedachten vergeet je namelijk de soms irritante random battles.
Avatar
Pieter | 22 maart 2004 16:11 | #24278
95 is precies het cijfer wat ik zou geven! Wat mij betreft kan dit spel makkelijk concurreren met games als metroid Prime en The Wind Waker (ik ind hem zelfs beter dan TWW!). Jammer dat de game door sommige sites een lager punt krijgt omdat de graphics beter kunnen...

Yep petit coeur, dat zijn (turned base) random battles! Maar ik vind dat het leukste voor RPG's, ik hou wel van die strategische gevechten! En ik heb de game nu al 10 uur gespeeld en ik ben de gevechten nog lang niet zat...
Avatar
ssj3 | 22 maart 2004 16:13 | #24279
een beetje hoog vind ik een 9.5 wel. Ik heb het spel ok en ik vind het maar een beetje langdradig. Je heb telkens het gevoel dat je weer hetzelfde doet alleen dan in een ander gebied
Avatar
Gebruiker 3059 | 22 maart 2004 16:41 | #24283
Weet iemand waar ik deze game kan kopen of bestellen (PAL versie) Ik kan hem nergens vinden!!!1
Ik zoek er al lang naar!
Avatar
Erich | 22 maart 2004 17:15 | #24285
http://www.nlstore.nl/shop4/ShopAddToCart.asp?CatalogId=424950 Maarre... je had toch een topic op het ruilboard? misschien moet je daar nog eens kijken.
Avatar
Lennart | 22 maart 2004 17:28 | #24286
hehe, Randy, zonder mij had je die review (waarschijnlijk wel maar ik moet ff leuk doen) niet kunnen schrijven Wink
Avatar
Randy1 | 22 maart 2004 17:31 | #24287
Yeah, lol. Props voor SweebleFlayed Razz
Avatar
Johnny | 22 maart 2004 18:11 | #24290
de gameplay moet 95 en de replay ook, verder goed review Worship
Avatar
Guybrush | 22 maart 2004 19:07 | #24303
best wel eens met het cijfer Very Happy

Iedereen die FFCC een goede game vindt moet dit eens spelen...

@Pieter, als je het nog maar tien uur heb gespeelt moet het hoofdgerecht nog komen Wink
Avatar
Jay. | 22 maart 2004 19:55 | #24320
Ik zit nu een gevecht wat ik in principe wel moet kunnen winnen, maar ik heb geen magic meer om te herstellen ... dus denk ik dat ik vast zit en opnieuw moet beginnen Mad
Avatar
Zwennes | 22 maart 2004 20:07 | #24321
@Jay, ook geen items meer zoals sacri crystal???
Avatar
Gebruiker 2677 | 22 maart 2004 20:07 | #24322
mooie game, nergens meer te krijgen (57)
Avatar
Jay. | 22 maart 2004 21:31 | #24328
@Zwennes, nope man dacht dat ik er nog wel had maar blijkbaar niet ...
Avatar
Gebruiker 2647 | 23 maart 2004 01:34 | #24348
ok, dank u pieter
Avatar
Zwennes | 23 maart 2004 04:46 | #24357
@ Jay, dan heb je idd een probleem! Dat heb ik bij de eindbaas van KOTOR, heb helemaal geen medpacs en stimpacs!
Avatar
Pieter | 23 maart 2004 17:05 | #24393
Das mooi Madrick, dan ga ik nog een mooie tijd tegemoet!! Very Happy

@Jay: kun je niet terug om 'inkopen' te doen of zo? Of kun je niet met een iets oudere save verder??
Avatar
Jay. | 23 maart 2004 23:46 | #24461
Nope, misschien wel maar betwijfel het ... ga het in ieder geval proberen, deze game duurt zo vet lang Very Happy
Avatar
Pieter | 24 maart 2004 15:01 | #24494
nou ja, succes er mee dan maar! Smile
Avatar
ChaoZ-dRoNe | 26 maart 2004 00:48 | #24761
@Jay, daarom gebruik ik bij RPG's nagenoeg altijd 2 saves Razz , om en om saven Razz
Avatar
Gebruiker 2784 | 28 maart 2004 01:41 | #24989
is het vechtsysteem een beetje a la pokemon of niet
Avatar
Gebruiker 3239 | 24 april 2004 21:25 | #28684
heb het nooit gespeeld of gezien maar als er een sequel komt koop ik hem meteen!!!
Ik zou hem ook nu kunnen kopen maar ik heb liever Baten Kaitos....
Avatar
Gebruiker 2785 | 31 mei 2004 03:17 | #37793
ik heb dit spel gekocht omdat ik hier heb gelezen dat het zo goed is. Maar ik vind er echt niks aan. Dus als iemand hem wilt kopen...
Avatar
Gebruiker 3485 | 04 juli 2004 20:37 | #41934
beetje late reactie maar ach... 95 maar?? Zo laag? Razz Razz
Nee lol tis wel een goed cijfer, maar imo is dit de beste game ooit... En dan bedoel ik niet qua technishe dingen wantd e random battles kunnen idd soms irritant worden maar dan bedoel ik qua beleving... Nog nooit heeft een game me zoveel kunnen boeien als deze... Als het dan na 60+ uur spelen dan echt over is dan voel je je gewoon kut, net zoals de review zegt.

Maar 1 ding wil ik wel zeggen: de review vind de kleine voice acting overbodig, ik vind dat deze wel wat sfeer brengen in de game en zonder die voice acting is de game een stuk minder lijkt me!
Avatar
Gebruiker 1541 | 02 december 2004 17:14 | #59219
waarom heb ik nog nooit van deze game gehoord Weird
Avatar
-Shurikono- | 14 mei 2008 11:05 | #161711
cuz you phail ^
Avatar
Tom | 14 mei 2008 12:44 | #161713
collapse
Ik heb de plaatjes weer goed gemaakt. ^_^
Avatar
Michiel | 08 juni 2011 15:50 | #199279
Reactie op post #161713 van Tom
Niet.

Plaats een reactie

Log in of registreer een account om een reactie te kunnen plaatsen.

Skies of Arcadia Legends

Platform: Nintendo GameCube
Genre: RPG
Ontwikkelaar: SEGA
Uitgever: SEGA
Aantal spelers lokaal: 1
Online-ondersteuning: Nee
Releasedatum: 23 mei 2003

Screenshots