Fire Emblem: Awakening Review | 29 april 2013 20:58 | Auteur: Marcel

Het heeft op de kop af één jaar geduurd, maar het Nintendo 3DS-deel dat Fire Emblem terug op de kaart heeft gezet in Japan is eindelijk aangekomen in Europa. Met Fire Emblem: Awakening ontwaakt een nieuw soort Fire Emblem dat het spel toegankelijker moet maken voor een groter publiek en tegelijkertijd een legioen aan fans moet bekoren. Een zet met een kleine kans van slagen en een groot risico.

Fire Emblem: Awakening is het type spel dat verschijnt wanneer een standaard vervolg geen bestaansrecht meer heeft. Toegegeven, Fire Emblem was een uitmuntende serie waarvan de Game Boy Advance-delen voor het eerst in het westen verschenen. De introductie van Roy en Marth in de Super Smash Bros.-serie leverde ook een bijdrage aan de populariteit, maar toen het grote publiek eenmaal ontdekte dat Fire Emblem in principe niet meer was dan een Advance Wars-game met riddertjes en RPG-elementen, viel de serie snel uit de smaak. De console-delen voor de GameCube en de Wii waren gameplay-technisch erg goed, maar konden qua techniek de andere Nintendo-series niet bijhouden. De remake van het eerste deel, met de titel Fire Emblem: Shadow Dragon, voor de Nintendo DS kwam niet verder dan de toevoeging van een touchscreen-besturing. Door de daling van de verkoopcijfers werd zelfs het voortzetten van de serie onzeker.

1

No More Fire Emblem
Fire Emblem: Awakening begint met een strak vormgegeven intro-filmpje die de toekomstige, epische strijd uitbeeld. De nieuwe grafische stijl van Fire Emblem is door niemand minder dan Yusuke Kozaki vervaardigd, die in Japan populair werd door zijn animé-werk en internationaal zijn debuut maakte als de character-artist van No More Heroes. Zijn strakke eigentijdse stijl geeft de introductie van Fire Emblem: Awakening een zekere coolheidsfactor die we niet van de serie gewend zijn. Na de intro beland je beduusd in het hoofdmenu van de game waar de theme song van Fire Emblem nog even weerklinkt.

Het moge duidelijk zijn dat Intelligent Systems er alles aan heeft gedaan om deze Fire Emblem tot een succes te maken. Als je het spel begint mag je allereerst een keuze maken tussen verschillende moeilijkheidsgraden en modi. De belangrijkste vernieuwing is de introductie van de newcomer-mode, zoals de naam doet vermoeden is deze optie het meest geschikt voor hen die nog niet bekend zijn met de serie. In de classic-mode van Fire Emblem, die ook voorhanden is, geldt dat een gevallen krijger nooit meer kan terugkeren op het slagveld. Dood is dood en dat maakt de instapdrempel van Fire Emblem doorgaans erg hoog en zorgt bij sommige spelers voor veel frustratie, met name als bijvoorbeeld net je favoriete en zorgvuldig getrainde magiër vermoord is door een vijandelijke ridder. Er zit vaak niets anders op dan de game te resetten, je save-game te laden en het opnieuw te proberen. In de newcomer-mode kunnen je units niet meer definitief doodgaan en zijn ze bij het volgende gevecht weer beschikbaar. Het verhoogt het tempo van het spel aanzienlijk. Er zijn alsnog twee hoofdpersonen aangewezen in deze modus die niet automatisch terugkeren, en de dood van één van de twee resulteert in het "game over"-scherm. Hierdoor blijft het spel uitdagend en voelt de balans een stuk eerlijker aan.

8

Een sterke bondgenoot
De tweede stap die je doorloopt voor je echt ten strijde mag trekken, is het ontwerpen van een eigen personage die je vertegenwoordigt op het speelveld. In voorgaande Fire Emblem-delen was de speler niet zelf fysiek aanwezig in het spel en stuurde je als een soort van onzichtbare god een leger aan. Nu mag je een eigen personage samenstellen door een lichaamsbouw, ogen, haarstijl en andere eigenschappen te selecteren. Je nieuwe personage wordt in de wereld van Fire Emblem losgelaten en is zijn geheugen kwijt. Hierdoor loop je Prince Chrom van Ylisse tegen het lijf tijdens één van zijn veldtochten en men ontdekt al snel dat de ontmoeting geen toeval is en je de prins met je tactische inzicht en geweldige vaardigheden tot hulp kan zijn.

Chrom kan alle hulp gebruiken om Ylisse te behoeden van de ondergang. Het land wordt in Fire Emblem diverse malen tot oorlog gedwongen met buurlanden en het is aan Chrom om de dreigingen te weerstaan. Tot overmaat van ramp worden er door machtige kwade krachten ondode soldaten tot leven geroepen om de vijanden van Ylisse te versterken. Al met al zit het verhaal van Fire Emblem: Awakening uitmuntend in elkaar en worden de veldslagen perfect aan elkaar gekoppeld. De meeste gevechten hebben ook nog een persoonlijk tintje, omdat er een bondgenoot gered moet worden of een vijand verslagen moet worden die eerder grote schade heeft toegebracht aan het leger van Ylisse. De onderwerpen die passeren zijn zeker voor videogame-begrippen behoorlijk beladen. Zo wordt er zelfmoord gepleegd, hint men naar aanrandingen en spelen ook politieke beslommeringen een belangrijke rol in het epos. De dialogen van het spel bestaan uit tekst, maar bij iedere zin worden bijpassende bondige kreten losgelaten door de personages. Het werkt sfeerverhogend en is een goede oplossing om het gebrek aan volledige voice-acting te verhullen.

6

Veldtocht
De verschillende hoofdstukken waaruit het spel bestaat, zijn uitgezet op een landkaart op het onderste scherm van de Nintendo 3DS. Wanneer je een gebied betreedt, krijg je eerst een stukje verhaal te zien. In Fire Emblem sleep je een behoorlijk legertje van Chrom’s meest trouwe soldaten met je mee. De zogenaamde Shepherds hebben allemaal een eigen karakter, stijl en class en vormen vaak de motivatie en achtergrond van de strijd. De personages zijn vormgegeven als 3D-modellen en zijn goed herkenbaar. Chrom wordt vergezeld door onder andere zijn kleine zusje en prinses van Ylisse, Lissa, die niet kan vechten, maar wel wonden kan helen. Daarnaast is Frederick, de machtigste ridder van het gezelschap, altijd als zijn beschermheer aanwezig.

In de eerste gevechten van de game zijn je opties nog beperkt en wordt rustig de basis van de Fire Emblem-gameplay uitgelegd. Het betreft een strategische turn-based RPG, wat inhoudt dat ieder gevecht bestaat uit meerdere beurten die zijn opgedeeld in fases. Allereerst mag je als speler je eigen leger in beweging brengen en de vijand aanvallen als de mogelijkheid er is. Ieder personage dat tot je leger behoort heeft eigenschappen die de bewegingsvrijheid beïnvloeden. Met de Circle Pad of D-Pad beweeg je de cursor en kun je een eenheid selecteren. Je kunt de eenheid vervolgens een item laten gebruiken, laten aanvallen als een vijand dichtbij genoeg is of simpelweg een paar stappen vooruit bewegen om in de buurt van je rivalen te komen. Eenheden die op een paard rijden of met een Pegasus vliegen kunnen meer stappen zetten dan eenheden die zich te voet voortbewegen. Als je de aanval inzet zie je een korte 3D-animatie van de strijd tussen jouw eenheid en die van je tegenstander. Het slagen of falen van je aanval hangt af van de eigenschappen van je soldaat. Alle wapens van de game zijn volgens als een soort van steen-papier-schaar-systeem tegen elkaar uitgezet. Een bijl wint bijvoorbeeld van een lans, terwijl een zwaard weer sterker is dan een bijl. Aangezien je in Fire Emblem echter ook te maken hebt met classes die andere eigenschappen bepalen, zoals bijvoorbeeld zwaktes tegen een bepaald soort magie, is het een behoorlijk ingewikkeld schaakspel geworden.

7

Statistisch toeval
Als je klaar bent met het uitdelen van commando’s is het de beurt aan de tegenpartij om zetten te doen. Echter bestaat er in Fire Emblem ook zoiets als counter-attacks. Een aanval kan niet alleen falen, maar ook resulteren in het doodgaan van de aanvallende partij. Het op de juiste manier defensief inrichten van je leger is daarom soms net zo belangrijk als de juiste aanval plannen. Een extra strategisch element vinden we terug in de omgeving. Een bos is moeilijker te doorkruisen dan een open veld, maar biedt meer defensie voor je troepen. Ook zijn er soms forten aanwezig die de kracht van je eenheden herstellen of meer vijandelijke soldaten het veld laten betreden. Verschillende maps zijn niet meer vlak, waarmee goed gebruik wordt gemaakt van de 3D-eigenschap van de Nintendo 3DS.Een groot aantal strijdtonelen is voorzien van bergen en andere hoger gelegen gebieden die je bewegingsvrijheid nog meer beïnvloeden. In de game kun je echter vrij eenvoudig de rasters van het bereik van je leger en die van de vijand opvragen en op die manier de juiste strategische zetten doen. Als je soldaten hun toegewezen acties met succes uitvoeren dan zullen ze snel in level stijgen, sterker worden en meer vaardigheden toebedeeld krijgen.

Ondanks factoren die invloed hebben op bewegingen en aanvallen, blijft een groot gedeelte van de oorlogen in Fire Emblem afhankelijk van toeval. Bij iedere aanval wordt niet alleen gekeken naar de statistieken van de troepen, maar treedt er bovendien een RNG-systeem in werking. De ‘random number generator’ genereert voor ieder gevecht een willekeurig getal dat bepaald of je soldaten een speciale skill gebruiken of een critical hit uitvoeren. Hierdoor kan een aanval die op het eerste gezicht niet zo effectief lijkt, toch goed uitpakken. Het nadeel van dit systeem is echter dat de RNG ook geldt voor vijandelijke aanvallen. Een zwakke vijand kan ineens een taaie tegenstander worden als hij of zij met een rake klap een belangrijke unit ernstig verwondt. Aangezien je ook nog te maken hebt met statistieken als luck en hit-rates viert het toeval soms hoogtij bij Fire Emblem: Awakening. Deze eigenschap maakt het spel minder voorspelbaar en spannender, maar doet tegelijkertijd je tactisch inzicht en perfect uitgedachte acties teniet. De discussie over het RNG-systeem leeft bij Fire Emblem-fans al jaren en zal ook met Fire Emblem: Awakening niet beslecht worden.

2

Love is in the air
De grootste verandering in Fire Emblem: Awakening is de mogelijkheid om je eenheden te laten samenwerken. Je kunt eenheden naast elkaar op het veld plaatsen, zodat ze elkaar ondersteuning kunnen geven. Een Cavalier die samenwerkt met een Mage kan bijvoorbeeld de klappen opvangen. Echter is het ook mogelijk om eenheden samen op één vakje te plaatsen en dat vinden sommige units erg gezellig: aangezien je een mix van mannen en vrouwen in je leger hebt, bloeit er soms iets moois op tussen twee personages. Na enkele gesprekjes buiten de gevechten die de relatie nog verder verbeteren kan dat zelfs uitmonden tot een huwelijk en kinderen. Al snel ontwikkel je jezelf niet alleen als een geniale commandant, maar komt daar de taak van relatiebemiddelaar bij. Het vinden van de juiste match is een verrassend leuke bezigheid en geeft Fire Emblem: Awakening een unieke goed uitgewerkte feature.

Het sterkste element van Fire Emblem is de keuzevrijheid die je hebt als speler. Naarmate je vordert krijg je steeds meer controle over je leger totdat je zelfs de startposities en uitrusting geheel naar eigen inzicht mag bepalen. Met bepaalde items is het zelfs mogelijk om eenheden van class te veranderen. Een Knight tover je in een handomdraai om tot een Dark Mage of je maakt van je Archer een Pegasus Knight. Als je moeite hebt met een gevecht, dan kun je ervoor kiezen geld te spenderen aan een nieuwe arsenaal van wapens of ouderwets gaan grinden door gebruik te maken van één van de uitdagingen. De uitdagingen bestaan uit kleine gevechten tegen bepaalde types vijanden die verschijnen in eerder veroverde gebieden.

12

Newcomers
Het toevoegen van nieuwe eenheden aan je leger is een speerpunt van je strategie. Je zult diverse zij-missies moeten voltooien om nieuwe personages te ontmoeten. Een aantal van hen sluit zich bij je aan als je hen voldoende hebt geholpen, terwijl anderen zich al voor je hulp biedt enthousiast opgeven voor de alliantie. Het is niet altijd even gemakkelijk om je toekomstige bondgenoten in leven te houden in het heetst van de strijd, maar bepaalde onderdelen van het spel zijn onderhevig aan de keuzes die je maakt. Als je een bepaald personage niet bent tegengekomen in het verhaal dan zal later in het spel misschien een ander personage zich niet bij je aansluiten.

Alles bij elkaar is Fire Emblem: Awakening een spel met een heerlijke mix van gevechten, tussenfilmpjes en macro-management dat vlot wegspeelt, maar het spel snel uitspelen is er niet bij. Het einde van de strijd is op zijn vroegst binnen 26 uur in zicht, maar wie alle personages wil ontgrendelen, inclusief de kinderen uit de relaties en de verborgen zij-missies kan daar gerust het dubbele van maken. Fire Emblem: Awakening is een spel dat de actieve speler op allerlei manieren beloont en dat is niet beperkt tot de inhoud op de gamecard zelf.

5

Extra features en content
Het spel maakt op een ingenieuze manier gebruik van het Spotpass-systeem van de Nintendo 3DS: updates voorzien je van nieuwe uitdagingen uit een andere dimensie. Met dit excuus brengt Fire Emblem: Awakening personages uit alle andere Fire Emblem-delen naar de wereld van Fire Emblem: Awakening. Als je een figuur uit een eerdere Fire Emblem verslaat dan mag je hem of haar toevoegen aan je team. Ook delen de Spotpass-updates gratis items uit die gebaseerd zijn op je aanzien in het spel. Hoe meer veldslagen je wint, hoe meer ‘renown’ bonussen beschikbaar worden.

Het is helaas niet mogelijk om via multiplayer andere spelers uit te dagen, maar je kunt wel dankzij een lokale multiplayer-mode samenwerken om in verschillende scenario’s vijandelijke legers te verslaan. Deze double duel-mode is daarmee een aardige toevoeging, maar maakt de potentie niet waar. Het gaat de Streetpass gelukkig een stuk beter af, want als je een andere Fire Emblem: Awakening bezitter tegenkomt en de data wordt uitgewisseld, mag je het andere team uitdagen in een gevecht. Het is enigszins teleurstellend, maar begrijpelijk dat het een computergestuurde tegenstander betreft. Het geeft wel een handig kijkje in de wapen- en team-keuzes van medespelers. Ook is er een optie om items met andere spelers uit te wisselen.

4

De grootste toevoeging aan de inhoud van deze toch al overvolle game is echter de extra DLC die je in-game kunt kopen. Voor een paar euro zijn nieuwe maps beschikbaar. De selectie bestaat uit het herbeleven van belangrijke gevechten uit eerdere Fire Emblem-games tot de introductie van compleet nieuwe classes. Er is zelfs een DLC downloadbaar die volledig is gericht op de Smash Bros.-favorieten Marth en Roy. Samengevat is het allemaal content die de game nog uitgebreider maken voor de hardcore-fans en de levensduur van de titel verder verlengen.

Graphics en muziek
Grafisch gezien zal Fire Emblem: Awakening geen prijzen in de wacht slepen, maar men heeft goed gelet op de subtiele details. De eenheden op het slagveld zijn nog steeds kleine 2D-sprites die met zorg vormgegeven zijn. Zo kun je gemakkelijk je verschillende eenheden herkennen. De 3D-modellen zijn ook verrassend goed vormgegeven. Een nieuw zwaard is zichtbaar in de strijd en ook kledij, harnassen en andere accessoires zijn goed verwerkt in de graphics. De 3D-achtergronden die bij de gevechten horen, sluiten netjes aan bij het level. Zo zie je in kustgebieden op de achtergrond boten en kennen kastelen daadwerkelijk hallen, poorten en grote tuinen. De animaties zijn uniek genoeg verschillend per wapen en ook de speciale effecten en toeters en bellen zijn met zorg vormgegeven. Een extra pluim verdienen ook de ontwerpers van de interface, want de nieuwe, modernere stijl maakt Fire Emblem: Awakening net dat beetje dynamischer en efficiënter in gebruik.

10

De muziek van de game is zorgvuldig gecomponeerd en heeft een groter doel dan achtergrondruis. Een missie met een emotionele lading kan rekenen op een melancholisch pianomuziekje, terwijl een triomftocht wordt bijgestaan door bombastische marsmuziek. Een aantal personages heeft zelfs een eigen nummer gekregen dat steevast wordt gedraaid als hij of zij in beeld of actie komt. De muziek valt naadloos samen met het gekletter van de zwaarden en de bliepjes van de menu’s, waardoor je al snel in een soort van zen-status terecht komt en alles om je heen vergeet.

En dat is nog maar het begin
Over Fire Emblem: Awakening zijn met gemak nog twintig kantjes vol te typen. De game is rijkelijk gevuld met interessante personages en een zee van opties om het spel verder te personaliseren. Wat dacht je bijvoorbeeld van de mogelijkheid om Japanse stemmen te activeren of de optie om de gevechtsanimaties door te spoelen, te pauzeren of over te slaan? Per beurt te saven dankzij de newcomer-mode of zelf de muziek te selecteren voor de challenges? Complete legers uit te roeien met je team van elite-soldaten of op het slagveld tussen personages wapens te wisselen? In Fire Emblem: Awakening kan het allemaal en zelfs als je alles denkt gezien te hebben, ontdek je na uren spelen nog steeds nieuwe strategieën, personages, plottwists en mogelijkheden.

13

Conclusie
Met Fire Emblem: Awakening ontwaakt Fire Emblem uit een diepe slaap. Dit is het Fire Emblem-spel zoals hij al die jaren geleden bedoeld was. Alle losse eindjes van de gameplay zijn eindelijk aan elkaar geknoopt en sinds een lange tijd heeft de serie weer een uitnodigende en moderne uitstraling. Het wordt nieuwkomers dankzij krachtige en subtiele veranderingen gemakkelijker gemaakt en tegelijkertijd kent Fire Emblem: Awakening meer fanservice dan ooit. Daarbij is de game ongeacht de gekozen moeilijkheidsgraad en of speelstijl spannend, uitdagend en verslavend. Fire Emblem: Awakening biedt gegarandeerd uren gameplay en er kan dankzij de gratis Spotpass-updates en betaalde DLC nog uren speelduur aan toegevoegd worden. De toevalsfactor in de gevechten en het uitblijven van een mogelijkheid om direct tegen andere spelers te strijden, zijn de enige twee kleine kanttekeningen die men voor het vervolg mag meenemen. Fire Emblem: Awakening is pure magie en kan zonder meer gekroond worden tot één van de beste Nintendo 3DS-games.
9,2
N1-score
  • + De nieuwe presentatie en stijl zijn zeer geslaagd
  • + Subtiele veranderingen maken de game toegankelijker, maar laten de uitdaging intact
  • + Een spannend verhaal waarin je als speler een belangrijke rol speelt
  • + De mogelijkheden om je strategie, team-samenstelling en uitrusting te bepalen lijken soms eindeloos
  • + Uitdagende side-missions en challenges die je leger verder versterken
  • + De Spotpass en Streetpass-features zijn van grote toegevoegde waarde
  • + Leuke beschikbare DLC die de game nog verder verlengen
  • - Toeval speelt dankzij het RNG-systeem soms een te grote rol bij de uitkomst van aanvallen
  • - Geen mogelijkheid om online tegen elkaar te spelen
Next articleN1ntendo wenst iedereen een fijne Koningsdag Previous articleHideki Kamiya: "The Wonderful 101 zal meer om het plezier draaien...

Reacties van gebruikers

Avatar
Volleybaas | 29 april 2013 22:24 | #218826
als ik een 3ds zou hebben, dan insta-buy
Avatar
Banjo | 29 april 2013 22:55 | #218827
Leuk voor de fans. Maar ik heb geen intentie om deze game aan te schaffen Smile
Avatar
Lieve Jongen | 30 april 2013 10:48 | #218829
Zit al aan de 40 uur omdat ik zoveel mogelijk karakters wil levelen en ben van plan veel DLC te kopen. Heerlijke game!
Avatar
wiijordends | 30 april 2013 17:34 | #218841
Fantastisch spel.
Ik heb me tot nu toe eigenlijk meer bezig gehouden met mijn soldaten te trainen en zit maar aan een hoofdstuk genaamd "renewall"!

Mijn Pr. Marth is een killer en my unit is onverslaanbaar!
Mijn Pr. Marth is zo al alle mogelijke klasses geweest (en ook bijhorende skills) en alle status hebben hun maximum limiet al bereikt buiten MAG. Met zijn skill slot bestaande uit LifeTaker, Sol, Lethality, Astra en Counter kan hij echt iedereen verslaan. Hij heeft ook zeer veel Skill en Luck waardoor bijna altijd zijn skills werken.

Mijn Avatar is dan het tegenovergestelde. Hij is wel goed in aanvallen maar verdedigen is echt zijn ding! Je kan hem echt bijna nooit schade toebrengen! Het spectaculairste moment vond ik dat hij alle 5 de astra aanvallen heeft kunnen ontwijken. Loop hij dan toch schade op dan heelt hij iedere beurt 20% HP.

Verder heeft de poster boven mij al alles verteld wat ik ook te zeggen had.

IK ZOU ZO GRAAG EENS EEN SPELER VIA STREETPASS WILLEN ONTMOETEN DIE EVEN STERK OF STERKER IS!

Plaats een reactie

Log in of registreer een account om een reactie te kunnen plaatsen.

Fire Emblem: Awakening

Platform: Nintendo 3DS
Genre: Strategy
Ontwikkelaar: Intelligent Systems
Uitgever: Nintendo
Aantal spelers lokaal: 2
Online-ondersteuning: Nee
Releasedatum: 19 april 2013

Screenshots