BIT.TRIP Presents... Runner2: Future Legend of Rhythm Alien Review | 01 mei 2013 23:33 | Auteur: Benjamin

Na BIT.TRIP BEAT, BIT.TRIP CORE, BIT.TRIP FOID, BIT.TRIP RUNNER, BIT.TRIP FATE en BIT.TRIP FLUX voor WiiWare is het nu alweer de tijd voor een nieuw deel in de BIT.TRIP-reeks, welke de lange naam ‘BIT.TRIP Presents... Runner2: Future Legend of Rhythm Alien’ meegekregen heeft. We duiken wederom met CommanderVideo in de wondere wereld van de BIT.TRIP-reeks en kijken of ook dit deel de moeite waard is.

BIT.TRIP Presents... Runner2: Future Legend of Rhythm Alien is het directe vervolg op de eerste BIT.TRIP Runner-game en is qua concept dan ook niet veel veranderd. Zoals de naam al doet vermoeden is het een ritmische platformgame waar je met CommanderVideo allerlei obstakels, kuilen en gaten trotseert op het ritme van de muziek die tijdens het spelen afgespeeld wordt. Wat direct opvalt is dat de stijl van deze nieuwe game anders is dan de voorgaande titels. Waar de eerste reeks van BIT.TRIP-games een klassieke look had, heeft deze nieuwe titel een modernere stijl. Ook wordt het spel ingeleid met een flinterdun verhaal, verteld door de enige echte Charles Martinet, de stemacteur van Mario. CommanderVideo en zijn vrienden zijn naar een ander universum verplaatst en het is aan hem om de levels te doorlopen zodat ze terug kunnen keren naar hun eigen wereld.

8


Van de wolken tot het bos
BIT.TRIP Presents... Runner2: Future Legend of Rhythm Alien is opgedeeld in vijf werelden die allemaal hun eigen thema hebben. Zo spelen de eerste levels zich in de wolken af, terwijl de werelden daarna bijvoorbeeld de zee en het bos als hoofdthema hebben. Met zo’n twintig levels per wereld is er voor een downloadgame genoeg te beleven. In elk level rent CommanderVideo automatisch op een aardig tempo door, waardoor het voor jou als speler enkel de taak is om obstakels en gaten te ontwijken en te overbruggen. In het begin is dit kinderlijk eenvoudig, doordat je nog maar weinig acties hebt om uit te voeren. Naarmate de levels vorderen kun je met CommanderVideo meer toeren uithalen, zoals het wegkaatsen van op je af komende blokken, het glijden onder muren en het glijden over een dunne rails. Al snel volgen de obstakels zich in rap tempo achter elkaar op, waardoor het spel steeds uitdagender wordt. Het is dan ook bevredigend als je dat ene lastige stuk eindelijk getrotseerd hebt, omdat het meer dan eens voor zal komen dat je keer op keer dat tegen dat ene rottig geplaatste obstakel aan botst. Op het moment dat dat gebeurt, word je teruggeplaatst naar het begin van het level, tenzij je het checkpoint halverwege het level al behaald hebt.

Ritmisch springen
Een zeer belangrijk aspect van de game is dat alle actie zich op het ritme van de muziek afspeelt, waardoor een sprong over een vijand net samenvalt met een bliepje of een drumslag in de muziek. Dit draagt bij aan het hoge tempo van de game en de flow waar je in zit terwijl je speelt, wat een lekker gevoel geeft. De muziek in de game is dan ook prima verzorgd en ligt lekker in het gehoor, al is het wel zo dat de muziek gedurende de game in herhaling valt. Ook lijken de levels binnen hetzelfde thema soms teveel op elkaar, waardoor ze een beetje een eigen identiteit missen en je het idee krijgt dat je een level aan het spelen bent dat je al veel eerder gespeeld hebt.

5


Tijdens het rennen is het belangrijk dat je zoveel mogelijk van de goudstaven die je tegenkomt probeert te verzamelen. Dit betekent dat je sprongen goed moet timen, wat soms voor de nodige frustratie kan zorgen. Met het verzamelen van deze goudstaven krik je je score omhoog, waardoor je zo indirect tegen de scores van je geregistreerde Wii U-vrienden kunt spelen. Het is daardoor zeker de moeite waard om alle goudstaven te verzamelen en ervoor te zorgen dat je score zo hoog mogelijk is. In elk level zijn ook vier speciale rode plusjes te vinden die ervoor zorgen dat de muziek steeds opzwepender wordt. Bij elk rood plusje dat je verzamelt, zal de muziek bombastischer worden en wat meer body krijgen, waardoor je nog meer meegezogen wordt in de flow van het spel.

Extra's
Wat het herspelen van de levels echter wel de moeite waard maakt, is dat er in elk level een hele hoop te verzamelen en te ontdekken is. Zo komt het geregeld voor dat je tijdens het rennen een splitsing krijgt, waardoor je binnen een seconde moet beslissen welke richting je uit gaat. Met pijlen is aangegeven hoe moeilijk elke richting is, waardoor je het zo lastig voor jezelf kunt maken als je zelf wil. De beloning van het lastigere pad is echter wel een stuk groter, omdat je daar vaak sleutels, alternatieve eindes en schatkisten kunt vinden. In veel levels zijn er verschillende voorwerpen verstopt waar je bijvoorbeeld nieuwe personages mee kunt vrijspelen, al zijn deze puur voor de heb. Daarnaast zijn er in totaal 25 bonuslevels in de normale levels verstopt die lastig te vinden zijn. Deze bonuslevels hebben wel de klassieke look en zijn vaak ook nog een stukje lastiger om te doorlopen.

Runner2_lvl3_3


De game maakt helaas weinig gebruik van de unieke eigenschappen van de Wii U GamePad. De enige functie die de game ondersteunt is de Off-TV Play-functie, waardoor je de gehele game op je Wii U GamePad kunt spelen. Ook worden je scores geupload naar het wereldwijde klassement waardoor je je scores met andere spelers kunt vergelijken. De game kent verder geen multiplayer-mode of andere extra’s, maar over echt een gemis kunnen we niet spreken omdat de single-player meer dan genoeg plezier biedt.

Graphics en geluid
Zoals eerder gezegd ziet BIT.TRIP Presents... Runner2: Future Legend of Rhythm Alien er anders uit dan de voorgaande delen, maar de game heeft gelukkig daarbij niet zijn charme verloren. BIT.TRIP Presents... Runner2: Future Legend of Rhythm Alien ziet er erg tof uit met een sterke en aparte stijl. Daarnaast zijn de afzonderlijke werelden qua uitstraling erg verschillend, wat een positieve bijdrage geeft aan het geheel. Ook de rest van de presentatie zit prima in elkaar met strakke artwork. De geluidseffecten in de game zijn tevens piekfijn in orde, maar het blijft wel jammer dat de muziek in de game op den duur wat repetitief wordt.

9


Conclusie
BIT.TRIP Presents... Runner2: Future Legend of Rhythm Alien is een meer dan geslaagde Wii U eShop-game. De gameplay zit goed in elkaar en de moeilijkheidsgraad bouwt zich langzaamaan op tot grote hoogte, wat bij sommige spelers nog wel eens voor frustratie kan zorgen. Bovendien zijn er in de levels genoeg extra’s te ontdekken en kun je altijd proberen om je score op te krikken om zo je Wii U-vrienden te verslaan. Het is wel erg spijtig dat de levels binnen eenzelfde thema wat identiteit missen en erg op elkaar lijken. Tot slot valt ook de muziek soms in herhaling, waardoor de drang om alsmaar door te blijven spelen zonder te stoppen minder is dan je zou verwachten. Desalniettemin is BIT.TRIP Presents... Runner2: Future Legend of Rhythm Alien een meer dan geslaagde game waar mening platform- en ritmeliefhebber van kan genieten.
8,5
N1-score
  • + Lekkere gameplay in een goed tempo
  • + Moeilijkheidsgraad loopt geleidelijk op en kan behoorlijk hoog liggen
  • + Veel extra's vrij te spelen en dingen te ontdekken
  • + Veel levels beschikbaar
  • + Ziet er grafisch goed uit en muziek klinkt lekker
  • - Levels lijken soms erg op elkaar
  • - Muziek valt soms in herhaling
  • - Wordt op den duur een beetje repetitief
Next articleActivision kondigt Call of Duty: Ghosts officieel aan met eerste... Previous articleStukjes artwork en informatie van personages uit Animal Crossing:...

Reacties van gebruikers

Avatar
Benny | 03 mei 2013 10:39 | #218912
Mooie duidelijke review! Heb erg genoten van de game. Vond vooral de upgrade in de graphics erg tof!

Plaats een reactie

Log in of registreer een account om een reactie te kunnen plaatsen.

BIT.TRIP Presents... Runner2: Future Legend of Rhythm Alien

Platform: Wii U eShop
Prijs: €11,99
Genre: Action
Ontwikkelaar: Gajin Games
Uitgever: Gajin Games
Aantal spelers lokaal: 1
Online-ondersteuning: Ja
Aantal spelers online: N.v.t.
Releasedatum: 11 april 2013

Screenshots