Animal Crossing: New Leaf interview met producer Mr. Eguchi en director Ms. Kyogoku Special | 22 mei 2013 19:37 | Auteur: Daan

Animal Crossing: New Leaf is de nieuwste telg in de Animal Crossing-reeks en verschijnt op 14 juni 2013 op de Nintendo 3DS in Europa. De langlopende franchise begon zijn leven in 2001 op de Nintendo 64, maar toen konden enkel de Japanners hiervan genieten. Een aantal jaar later was Europa echter alsnog aan de beurt op de Nintendo GameCube en velen werden gelijk verliefd op de verscheidene personages en uiteenlopende gameplay-aspecten. Met meer dan twee miljoen verkochte exemplaren wereldwijd is het één van de meest succesvolle Nintendo GameCube-games aller tijden. Het vervolg op de Nintendo DS, Animal Crossing: Wild Word uit 2005, is echter voor velen de favoriet, mede door de toevoeging van internet-mogelijkheden. Deze trend probeerde Nintendo voort te zetten op de Wii, maar in dat deel ontbrak het vooral aan vernieuwing. De hoop is daarom volledig gevestigd op het aankomende Nintendo 3DS-deel, Animal Crossing: New Leaf.

Het belangrijkste nieuwe aspect van de simulatie-game Animal Crossing: New Leaf is dat je nu de burgemeester bent en je probeert inwoners in hun benodigdheden en wensen te voorzien. Echter, het spel kent nog veel meer nieuwigheden en Nintendo Benelux bood ons de kans om hier achter te komen door het persoonlijk te vragen aan de makers van het spel. We reisden af naar Londen om aldaar Mr. Eguchi, producer, en Ms. Kyogoku, director, aan de tand te voelen. We kregen onder meer een overzicht van wat Ms. Kyogoku in haar persoonlijke dorp had gebouwd en we werden getrakteerd op een live solo van Kazumi Totaka. Tussendoor hadden we de kans om dieper op bepaalde aspecten in te gaan. Helaas waren we niet de enige aanwezigen bij het interview, waardoor we lang niet alle vragen hebben kunnen stellen die we hadden voorbereid. Daarbij waren we zo goed als genoodzaakt om vragen te stellen over de getoonde inhoud op het evenement, maar dat mocht de pret niet drukken. We zetten ons beste beentje voor, waarvan je het verslag hieronder vindt.

7


Goede middag, Mr. Eguchi en Ms. Kyogoku! Dank u wel voor de gelegenheid om u vragen te mogen stellen. We beginnen gelijk met de eerste vraag. Sinds het prille begin van de ontwikkeling van Animal Crossing: New Leaf heeft u besloten om de Animal Crossing-serie een andere lading te geven, mede doordat je als speler nu burgemeester bent. Kunt u voorbeelden noemen van de uitdagingen die u hierbij bezighielden?

Mr. Eguchi: Het was een uitdaging om iets nieuws te creëren wat de al bestaande fans niet van ons zouden verwachten. Iets waar we al sinds het begin van de game-ontwikkeling over nadachten, waren de formaten van de personages en wat we hiermee konden doen. We zijn naar de tekentafel gegaan en kwamen terug met een meer menselijk design. Dit stelde ons in staat om meer vrijheden aan de spelers te geven, zoals het aanschaffen van schoenen en het toevoegen van nieuwe, aangepaste kleren.

In elke Animal Crossing-game zijn onderlinge verschillen te vinden, maar wat zijn de zaken waar de franchise altijd om zal draaien?

Mr. Eguchi: Er zijn er twee onderdelen die de Animal Crossing-games maken tot wat ze zijn. Ten eerste is er de communicatie tussen spelers. Je bouwt een eigen persoonlijkheid in de wereld door bepaalde dingen te verzamelen. Het tweede onderdeel is dat je de resultaten laat zien aan andere spelers. In Animal Crossing: New Leaf ben je nu ook de burgemeester van het dorp, waardoor je nu de plaats helemaal naar je eigen zinnen kunt aanpassen. Daarnaast is het mogelijk om bijvoorbeeld de winkels in de avond langer lopen te houden, waardoor de ervaring meer aangepast wordt aan je persoonlijke ritme. Als je dingen zelf hebt verzameld en alles een plek hebt gegeven, ben je ook meer geneigd zaken met vrienden te delen.

Voor Animal Crossing: New Leaf hebben we geprobeerd veel verschillende manieren in het spel te verwerken waarmee dit delen mogelijk is. Je kunt er natuurlijk voor kiezen om elkaar te vinden via lokale of online multiplayer, maar er is nu ook de aanwezigheid van de Happy Homes Showcase. Hiermee kunnen mensen via StreetPass een kijkje gaan nemen in jouw huis. Het leuke van deze mogelijkheid is dat je bepaalde voorwerpen die je in een ander huis ziet ook kunt kopen en deze worden dan de volgende dag afgeleverd bij je huis. Op de Main Street, waar alle winkels staan, kun je een speciaal project opbouwen waarmee je nog meer inspiratie op kunt doen. Dit is de Dream Suite en het stelt je in staat om data van andere dorpen te bezoeken. Omdat het een droom is, kun je vernietigen of slopen wat je maar wil, want het dorp blijft gespaard in de save-file van de speler. Je kunt via de Dream Suite ook bepaalde designs verkrijgen en deze meenemen naar je eigen game om te gebruiken.

6


Over speciale projecten gesproken: wat voor type projecten zitten er in de game en hoe is dit gerelateerd aan de Main Street?

Ms. Kyogoku: De projecten heten ''Public Works'' en als burgemeester kun je ze gebruiken om het dorp naar eigen inzichten aan te passen. In mijn eigen dorp heb ik bijvoorbeeld een café gebouwd, waar ik op mijn gemak van een kop koffie geniet. Als ik zou willen, kan ik er zelfs werken om wat extra geld te verdienen. Dit helpt enorm om de kansen en variatie in de game te vergroten.

De winkels in de Main Street beginnen klein als je met het spel begint, maar zodra het dorp groeit, krijgt het meer winkels en zullen bestaande winkels hun assortiment uitbreiden. Aan de rechterzijde van de straat doe je de reguliere aankopen zoals planten, schoenen bij de winkel Kicks, kleren bij de Able Sisters en natuurlijk de reguliere supermarkt. Voorheen werd de winkel gerund door Tom Nook, maar ditmaal nemen zijn neefjes Timmy en Tommy het voortouw.

Aan de andere kant van de straat zie je het postkantoor, de Dream Suite en de huizenmakelaar. Er is ook een bankje waar je kunt zitten en uitrusten. Een ander Public Works-project op de Main Street is de nachtclub, waar je in het begin wat meer werk in moet steken om het project te kunnen bouwen. Je dorpelingen zijn bezorgd over de eventuele geluidsoverlast, waardoor je alle inwoners af zult moeten gaan om te vragen of ze hun naam op een lijst willen zetten. Wanneer de club staat, kun je overdag in de club Dr. Shrunk vinden die grappige sketches uitvoert op het podium en je allerlei emoties kan aanleren. Deze kun ke later zelf gebruiken tijdens het chatten. Zoals gebruikelijk kun je op zaterdagavond langsgaan en akoestische taferelen van K.K. Slider beluisteren. Op alle andere dagen van de week gaat hij door het leven als DJ K.K. en zorgt hij ervoor dat de voetjes van de vloer gaan!

Waarom staan alle winkels op deze manier in de Main Street? Voorheen was het zo dat winkels als een Able Sisters in het dorp waren gevestigd. Was het niet interessanter geweest om de speler volledig eigen te laten in zijn of haar keuzes hierin?

Ms. Kyogku: In Animal Crossing: New Leaf kun je het dorp op vele verschillende manieren inrichten, maar de ruimte die je hiervoor kunt gebruiken kent limieten. Als we ervoor hadden gekozen om de winkels te laten selecteren door de spelers, hadden deze waarschijnlijk iets te veel op broodnodige gebouwen gefocust en dat geeft het spel minder meerwaarde. Ons doel is ervoor te zorgen dat elk dorp uniek is en iedere plaats zijn eigen kenmerken bezit.

5


Deze Animal Crossing-titel lijkt de meeste nieuwe toevoegingen te hebben sinds de originele game op de Nintendo GameCube. Zitten er dingen in deze game die jullie eigenlijk al in de vorige titels wilden verwerken?

Ms. Kyogoku: De Animal Crossing-serie geeft je de mogelijkheid om andermans dorpen te bezoeken en om dezelfde plaats te delen met je vrienden of familie. Voor deze titel op de Nintendo 3DS zijn er dus nu features voor SpotPass en StreetPass en hiermee kun je een groter publiek aantrekken. De Dream Suite en de Happy Homes Showcase zijn wat voorbeelden, maar je kunt ook op een andere manier de ervaring delen. Zo is het mogelijk screenshots te maken in de game en deze te delen via de verschillende sociale netwerken. Dit zorgt voor een groter blok aan opties om de ervaringen te delen, echter alles blijft trouw aan het concept. Deze extra mogelijkheden hadden we echter graag ook gehad in de vorige Animal Crossing-delen.

Ms. Kyogoku, het was uw eerste keer als een director voor de Animal Crossing series. Verliep het proces vlekkeloos of waren er vele bochten en kronkels tijdens de reis?

Ms. Kyogoku: Ik heb gewerkt aan Animal Crossing: Let's Go to the City op Wii als assistant director, maar het was inderdaad mijn eerste keer als een ware director. Tijdens mijn werk aan de game voelde ik heel veel druk, maar ik ben persoonlijk heel blij met de resultaten in Japan en hopelijk komen er vele Europese en Amerikaanse spelers bij.

4


Hoe en door wie werd bepaald wat er uiteindelijk allemaal in de game zou verschijnen? Met zoveel verschillende voorwerpen is het voorstelbaar dat het overzicht soms ver te zoeken is.

Ms. Kyogoku: Het team dat aan Animal Crossing werkt, kent een gelijkwaardige ratio als het op mannen en vrouwen aankomt. Er zijn daarmee ook verschillende rollen in de teams zoals designers, programmeurs, sound designers en wat al niet meer. Iedereen krijgt een kans om ideeën aan het spel toe te voegen, zodat we met het spel een groot mogelijk publiek kunnen bereiken. Mijn persoonlijke favoriete toevoegingen aan het spel zijn de ''Fortune Cookies'' die aan te schaffen zijn met Speelmunten in het spel. Hiermee kun je een grote variatie aan Nintendo-voorwerpen verdienen, waaronder kledij van The Legend of Zelda of een Mushroom van Mario.

Mr. Eguchi: [Laat twee grote boeken zien] Dit zijn onze player's guides die uitgekomen zijn in Japan en zoals je kunt zien zijn ze aardig dik. Deze bevatten alle items die je in het spel zult kunnen verkrijgen en aan de grootte te zien, zul je gemakkelijk iets kunnen vinden wat bij jou past. Naast deze reusachtige verzameling kun je ook de designs van voorwerpen in het Re-Tail-menu veranderen en zodoende kun je je huis nog meer waarde geven.

Er zitten veel verschillende soorten dieren in de games, maar niet alle dieren bestaan echt. We denken hierbij bijvoorbeeld aan de Kappa’s , wezentjes die enkel in Japanse volksverhalen voorkomen. Hebben jullie meer van dit soort nieuwe diersoorten toegevoegd aan New Leaf?

Ms. Kyogoku: We hebben inderdaad verschillende nieuwe inwoners toegevoegd in het spel, waaronder een selectie aan hamsters. We hebben geen nieuwe fictionele personages geïntroduceerd, maar het is zeker iets om naar te kijken voor de toekomst. We geven echter momenteel de voorrang aan de bestaande diersoorten, dus we gaan diep in de buidel tasten als het moeilijk wordt om met ideeën te komen.

3


Wat zijn jullie favoriete personages in Animal Crossing: New Leaf?

Mr. Eguchi: Er zijn dieren die een speciale rol spelen in de game. Mijn persoonlijke favoriet is Isabelle, die in het spel fungeert als je secretaresse. Ze is zeer schattig en maakt vele grappige fouten. Ze is aandoenlijk en groet je elke dag dat je het kantoor binnenkomt.

Ms. Kyogku: Er zijn zoveel personages die ik leuk vind en zodoende is het bijna onmogelijk te kunnen kiezen. Maar gezien het moet, denk ik dat ik voor Leif ga. Hij is een luiaard en werkt in de bloemenwinkel op de Main Steet. Hij is langzaam en lui, maar het is een schat.

Mr. Eguchi: Maar hij werkt wel hard hoor! Het Japanse woord voor luiaard is ''namakemono'', wat vrij vertaald lui persoon betekent. Ik geloof echter niet dat Leif zo iemand is, gezien hij je graag helpt als er te veel onkruid in je woonplaats te vinden is.

We hebben gelezen dat de boom die in het dorp staat ongeveer 500 daadwerkelijke dagen nodig heeft om volledig te bloeien en dat is een lange periode om spelers geïnteresseerd te houden. Zijn jullie van plan de spelers enkel te voorzien van nieuwe design-ideeën of gaan jullie ook nieuwe content introduceren om spelers geboeid te houden met het spel?

Mr. Eguchi: Natuurlijk is het vinden van nieuwe designs belangrijk om mensen lang bezig te houden. Het delen hiervan is iets wat we flink gepusht hebben door QR-codes te introduceren, waardoor spelers hun bevindingen met de gehele wereld kunnen delen. Daarnaast denken we dat het nieuwe tropische eiland constant multiplayer-plezier zal opleveren, gezien je er vele verschillende minigames zult kunnen spelen. Dit kun je doen met mensen die je kent of met compleet onbekenden wanneer je je aanmeldt voor een speciale club. Het is weer wat anders dan alleen maar items verzamelen en delen, dus we denken dat daar een nieuwe kracht ligt. We hopen dat vele spelers in Europa ze zullen proberen, gezien we er veel succes mee hebben gezien in Japan.

2


Hartelijk dank voor uw tijd!

Beide: Het was ons een genoegen.

1
Next articleJapanse verkoopcijfers 13/5/2013 - 19/5/2013: Nintendo 3DS wederom... Previous articleEerste beelden van Fantasy Life's aankomende DLC genaamd Fantasy...

Reacties van gebruikers

Avatar
Elm | 22 mei 2013 23:12 | #219549
collapse
Is Daan nu zo groot of zijn zij zo klein... hmm... Razz

Nu maar even het artikel lezen.
Avatar
jochem | 22 mei 2013 23:49 | #219551
Reactie op post #219549 van Elm
Daan is een reus! En zij zijn kabouters.

Plaats een reactie

Log in of registreer een account om een reactie te kunnen plaatsen.

Animal Crossing: New Leaf

Platform: Nintendo 3DS
Genre: Simulation
Ontwikkelaar: Nintendo
Uitgever: Nintendo
Aantal spelers lokaal: 4
Online-ondersteuning: Ja
Aantal spelers online: 4
Releasedatum: 14 juni 2013

Screenshots