Donkey Kong Country: Tropical Freeze Preview | 04 juli 2013 23:30 | Auteur: Benjamin

Donkey Kong is weer helemaal terug. Na de terugkomst van Nintendo’s bekende aap in 2010 met Donkey Kong Country Returns voor de Wii, verscheen diezelfde game dit voorjaar als remake ook voor de Nintendo 3DS. Als kers op de taart heeft Nintendo een gehele nieuwe game met Donkey Kong in de maak, welke op de E3 voor de Wii U aangekondigd werd en gemaakt wordt door de mensen van Retro Studios, dezelfde studio die ook de Wii-game maakte. Biedt deze game wel enige vernieuwing ten opzichte van het eerste deel? Wij speelden de vier levels van de E3-demo.

Donkey Kong Country: Tropical Freeze is het directe vervolg op eerder genoemde Donkey Kong-game. Deze keer wordt het eiland van Donkey Kong in zijn greep gehouden door dieren uit de Antarctische omgeving en vandaar dat gekozen is voor de subtitel Tropical Freeze. Waar de vijanden in het vorige deel voornamelijk levende muziekinstrumenten waren, kom je in deze game pinguïns, walrussen en nog veel meer tegen, allen gehuld in een Viking-kostuum. We grepen de Wii-afstandsbediening en Nunchuk in de hand en doken letterlijk het eerste level in.

WiiU_DKCountry_scrn08_E3


Zwemmen en trekken
Na een korte glijpartij kom je in het eerste level direct een terugkerend aspect tegen: onderwater zwemmen. Donkey Kong Country Returns bevatte, in tegenstelling tot de delen daarvoor, geen onderwater levels. Deze zijn in de nieuwe game weer terug van weggeweest en dit werkte meer dan prima. Een ander nieuw element in dit eerste level was dat je nu voorwerpen zoals hendels uit de grond kunt trekken. Dit element is geïnspireerd op het vastpakken van vijanden en het uit de grond trekken van plantjes in Super Mario Bros. 2 en wordt in deze nieuwe game na jaren van afwezigheid opnieuw geïntroduceerd. Het lijkt erop dat dit element de vervanger is van het blaasprincipe uit het vorige deel, waar weinig mensen een fan van waren. Waar het blazen van plantjes en bloemetjes om geheimen te onthullen nogal suf was en de snelheid uit het spel haalde, is het trekken van hendels uit de grond veel creatiever. Vaak tover je dan ook geheime plekken tevoorschijn waar een letter of puzzelstukje verstopt is. Verder leek dit eerste level heel erg op de levels uit de Wii-game, waardoor het al snel vertrouwd aanvoelde.

In het tweede level stond het welbekende mijnkarretje centraal, welke ook aanwezig was in voorgaande Donkey Kong Country-games. Terwijl je met je karretje obstakels zoals gaten in de rails moest trotseren, moest je ook oppassen voor rondvliegende onderdelen van een neergestort vliegtuig. Ook kende dit level een stuk met een ronddraaiende camera, maar erg veel verschil maakte dat voor de gameplay niet omdat je nog steeds letterlijk on-rails aan het spelen bent. Het maakt het level wel wat meer divers en dynamischer en bracht daarmee het vertrouwde plezier dat je van de Donkey Kong Country-games gewend bent.

WiiU_DKCountry_scrn09_E3


Dynamisch
Het was echter het derde level die de show stal en liet zien wat de verschillen zijn met het vorige deel. In dit level staan de Donkey Kong-barrels centraal die je door het hele level heen schieten. Het is vooral de timing die in dit level erg belangrijk is, zodat je jezelf op precies het juiste moment af schiet om langs bommen te komen of net dat ene puzzelstukje te pakken krijgt. Dit soort levels waren ook aanwezig in Donkey Kong Country Returns, maar in Donkey Kong Country: Tropical Freeze is de actie een stuk dynamischer door een meedraaiende camera. Je wordt niet alleen van links naar rechts geschoten, maar ook voor naar achter en diagonaal en elke andere richting die je maar kunt bedenken. Hierdoor heb je helemaal niet het idee dat je ‘maar’ een in essentie 2D-platform game aan het spelen bent, maar heb je meer de indruk dat je een soort adventure-game speelt. Dit derde level liet een erg goede indruk achter en belooft veel goeds voor de andere levels die de game te bieden heeft.

Zeeleeuw
Het laatste level waar we ons aan mochten wagen was de eindbaas die in de demo beschikbaar was. We namen het hier op tegen een grote blauwe zeeleeuw die in een soort half-pipe aan het glijden was om jou van je hartjes te beroven. Terwijl hij heen en weer gleed, was het de taak van Donkey Kong om op hem te springen. Dit werd afgewisseld met het ontwijken van andere dieren, zoals vissen en pinguïns, die de boze zeeleeuw naar je toe wierp. Na een paar goed getimede sprongen op het lichaam van de zeeleeuw, hadden we hem alweer verslagen. Deze eindbaas getuigde nog niet van heel veel originaliteit en moeilijkheid, maar dit is waarschijnlijk dan ook één van de eerste eindbazen.

WiiU_DKCountry_scrn02_E3


We hebben de E3- demo op meerdere manieren gespeeld. De standaard optie was het gebruik van de Wii-afstandsbediening en Nunchuk, wat op exact dezelfde wijze werkt als in de Wii-game. Door de controllers heen en weer te bewegen, trommelt Donkey Kong op de grond en door deze beweging te maken terwijl Donkey Kong aan het rennen is, rolt hij over zijn vijanden heen. Met de Wii U GamePad werden deze acties vervangen door een druk op de knop, vergelijkbaar met de Nintendo 3DS-remake van Donkey Kong Country Returns. De game was op de beurs ook nog even speelbaar in Off-TV Play en dat werkte erg goed. We hebben ons ook nog gewaagd aan de multiplayer-optie door een level samen te spelen, waarbij de ene speler de controle nam over Donkey Kong en de andere speler over Diddy Kong. Dit werkte net als in de Wii-game meer dan prima en teamwerk staat hierbij centraal.

Graphics en geluid
Wat betreft graphics is te merken dat dit een stap vooruit is ten opzichte van de Wii-game. Donkey Kong ziet er eindelijk weer uit als een echte aap met daadwerkelijk een vacht en dit komt op beeld goed over. Wat verder opvalt, is dat er een hoop gebeurt in de achtergrond gedurende de levels. Je ziet pinguïns lopen die voorwerpen met zich meedragen en druk in de weer lijken te zijn met het opbouwen van een soort dorp. Waar de achtergrond in een New Super Mario Bros. U vrij vlak is, valt er in Donkey Kong Country: Tropical Freeze altijd wel wat te zien en lijkt de wereld veel levendiger. De muziek belooft weer een ijzersterk aspect te worden met David Wise aan het muzikale roer; Wise was eerder verantwoordelijk voor de muziek in Donkey Kong Country en Donkey Kong Country 2.

WiiU_DKCountry_scrn07_E3


Toch zijn er nog een aantal onduidelijkheden omtrent deze titel. Dixie Kong is al aangekondigd als speelbaar personage en met haar staart zal zij langer door de lucht kunnen zweven, maar Retro Studios heeft ook bekend gemaakt dat er nog een ander personage speelbaar zal zijn. Tevens is nog niet helemaal duidelijk of je wederom achterop de rug van dieren kunt gaan rijden zoals in voorgaande delen wel mogelijk was. Dit zijn allemaal vragen waar Retro Studios de komende maanden antwoord op zal geven.

Voorlopige conclusie
Donkey Kong Country: Tropical Freeze lijkt weer een ouderwets vermakelijke Donkey Kong Country-game te worden en verbetert enkele punten van het vorige deel. Zo heeft het blaasprincipe plaats gemaakt voor het uit de grond trekken van voorwerpen, geïnspireerd op Super Mario Bros. 2. De game moet het echter vooral hebben van zijn dynamiek door de wisselende camerapositie waardoor het spel een stuk levendiger aanvoelt dan de standaard 2D-platformer. Grafisch zag de game er strak uit met een mooie harige vacht van Donkey Kong, al word je niet echt weggeblazen door grafisch geweld. Donkey Kong Country: Tropical Freeze is misschien niet het grootse en meeslepende avontuur van Retro Studios waar veel fans op gehoopt hadden, maar dat neemt niet weg dat dit nieuwe Donkey Kong-avontuur kwalitatief gezien weer prima in elkaar lijkt te steken.
Next articleOne Piece: Romance Dawn bevestigd voor Europa, screens, art... Previous articleNintendo Downloads - Week 27 (Project X Zone, Pilotwings en...

Reacties van gebruikers

Avatar
Patrick | 05 juli 2013 09:35 | #221286
Ik was al aan het wachten op een preview Very Happy

Het lijkt erop dat deze game enkele elementen terugbrengt die ik echt miste in DKC Returns. Je hebt mij in ieder geval nog enthousiaster gemaakt. Vooral dat stukje over de vacht vind ik erg sterk!

Prijsverlaging + Donkey Kong Wii U Box en ik heb een Wii U in huis Smile

Je geeft aan dat er naast Dixie nog een 4e personage speelbaar zal zijn. Ik hoop dan dat Kiddy Kong ook weer van de partij is. Dieren zullen vast ook weer aanwezig zijn, daar twijfel ik niet over. Ik hoop zelfs iets meer als in DKC Returns.

Edit: Als ze nu ook nog even de DK munten weer toevoegen ben ik helemaal blij. Oh en dan gelijk ook de bonusmunten maar Razz
Avatar
SpijkerJasper | 05 juli 2013 12:57 | #221296
Ik blijf er bij dat ik toch liever een 3D Donkey Kong game had willen zien a lá Mario 64, Banjo Kazooie en natuurlijk Donkey Kong 64. Neemt niet weg dat Tropical Freeze er erg sfeervol en charmant uit ziet.
Avatar
Hoofdletter R | 05 juli 2013 13:24 | #221298
Ik vind het tof hoe retro altijd zoveel aandacht besteed aan environments... ziet er echt dynamisch en nooit herhalend uit.
Avatar
Martijn | 06 juli 2013 11:57 | #221318
collapse
Super! Lijkt me een tof spel! Ik zie ook liever een 2D Donkey Kong game dan in 3D. "Donkey Kong County" 1 t/m 3 op de Snes hebben mij vele malen meer plezier gegeven dan "Donkey Kong 64" zou hebben gedaan. Ik had geen N64, maar was teveel verkocht aan de 2D gameplay van het origineel. Net als een keuze tussen "Super Mario Bros. 3" en "Super Mario 64" ook mijn voorkeur naar het 2D deel uit zou gaan.

Raar dat de apen nu ineens weer wel kunnen zwemmen. Enguarde de Zwaardvis kan tenminste wel weer meedoen. Hopelijk zijn er deze keer meer dierenvrienden en Kongs dan alleen Cranky en Rambi. Squacks had een hele matige rol in "Returns".

Dat David Wise terugkomt voor de muziek is goed nieuws. Toegeven: ik vond de oude soundtrack van "Donkey Kong Country 3" veel beter dan die nieuwe op de GBA. Toegegeven, ik vond de Snes versies van die games sowieso zwaar superieur aan de latere ports. De originele soundtracks op de Snes waren geweldig, dus hopelijk is Wise het nog niet verleerd. Smile
Avatar
Mdz79 | 07 juli 2013 23:03 | #221348
Reactie op post #221318 van Martijn
Indeed de snes series waren top.

Ik heb een vertrouwen in Donkey kong country tropical freeze.
Mee eens over dat ze in country returns weinig animals hebben toegevoegd en sommige weinig rol hadden.

Ik hoop dat ze daar een verbetering aan kunnen brengen.
Worship
Avatar
Hoofdletter R | 06 juli 2013 18:17 | #221322
Als ze nu wat meer de DKC2 muziek implementeren... dan zou het voor mij al een musthave worden Very Happy
Avatar
HooksinVincent | 07 juli 2013 19:26 | #221339
Can't hardly wait.

Plaats een reactie

Log in of registreer een account om een reactie te kunnen plaatsen.

Donkey Kong Country: Tropical Freeze

Platform: Wii U
Genre: Platformer
Ontwikkelaar: Retro Studios
Uitgever: Nintendo
Aantal spelers lokaal: 2
Online-ondersteuning: Ja
Aantal spelers online: N.v.t.
Releasedatum: 21 februari 2014

Screenshots