Pikmin 3 Review | 26 juli 2013 08:00 | Auteur: Daan

Pikmin is een serie die Nintendo jarenlang praktisch links heeft laten liggen. Hoewel we op de Nintendo GameCube verwend werden met twee delen, moesten we het op de Wii doen met remakes van deze zelfde titels. De eerste twee delen smaakten direct naar meer, maar we hebben er heel wat jaren op moeten wachten. Nu, in juli 2013, is het eindelijk zover: Pikmin 3 ligt in de winkelrekken. Heeft de lange ontwikkeltijd zijn vruchten afgeworpen of smaakt Pikmin 3 als een zure appel?

Mysterieuze ontdekkingen
Het verhaal van de nieuwe Pikmin draait om de avonturiers Alph, Brittany en Charlie. De drie personages komen van een planeet genaamd Koppai en deze moet gered worden voordat het noodlot toe kan slaan. Door een groeiende populatie en een grote lak aan planning, heeft Koppai alleen nog voedsel om slechts zichzelf in alle behoeftes te kunnen voorzien. De planeet stuurt onbemande onderzoeksschepen de ruimte in en hoopt dat een nabijgelegen locatie uitkomst kan bieden. De meeste planeten komen helaas negatief uit de bus, maar één planeet biedt een sprankje hoop. Deze planeet krijgt de naam ‘PNF-404’. Hier wonen de vrolijke Pikmin, al weet het team dat nog niet. Na een lange reis crasht het schip op de planeet en worden de drie reizigers naar verschillende locaties geslingerd.

77


Pikmin 3 opent met Charlie, die in een besneeuwde omgeving is terechtgekomen en contact probeert te maken met de anderen. Na een aantal mislukte pogingen besluit de kapitein van de crew maar wat rond te neuzen en komt zo de gele Pikmin op het spoor. Nadat je enkele instructies hebt gekregen over hoe het spel precies gespeeld moet worden, lijkt Charlie aangevallen te worden door een groot gevaarte. Dit beëindigt je eerste momenten met Charlie en vervolgens schakel je over naar Alph. Hij is in een meer tropisch gebied beland dan zijn collega. Hij krijgt hulp van de rode Pikmin en samen bouwen ze aan een brug om verdere stappen te kunnen zetten. Na wat extra tutorials en wat dingen op het pad te vernielen, vindt Alph het ruimteschip (bekend als de S.S. Drake) en probeert contact te leggen met Brittany. Ze lijkt in de problemen te zitten en Alph's eerste taak is om haar in veiligheid te brengen.

Strategisch naar de overwinning
Pikmin 3 kan het beste omgeschreven worden als een real-time strategy game, waarbij het de bedoeling is om een groep van 100 Pikmin aan te sturen. Je loopt door verschillende 3D-omgevingen, gaat op zoek naar schatten en probeert bepaalde doelen te bereiken. Deze taken laat je doen door de Pikmin en ze variëren van het strijden tegen vijanden tot het vernietigen van wanden. Elke soort Pikmin heeft zijn eigen specialiteiten en hiermee krijg je in een vroeg stadium al flink mee te doen. Tijdens de eerste reguliere missie komt Alph Rock Pikmin tegen. Deze Pikmin zijn nieuw in de serie en zijn ongelofelijk handig voor een fiks aantal obstakels. Zo zul je kristallen open moeten breken en hiermee krijg je toegang tot de objecten die daarin gevangen zitten. Later in het spel maak je ook kennis met de Winged Pikmin, het tweede nieuwe type Pikmin in de reeks. Deze kleine roze schoonheden kunnen over verscheidene aspecten van het terrein vliegen en kunnen vliegende vijanden met gemak aan. Zoals we eerder zeiden, zijn de oude Pikmin weer van de partij en zul je wederom met ze aan de slag kunnen. De rode wezentjes kunnen goed tegen vuur en kunnen brandende vijanden aan, de blauwe Pikmin kunnen goed tegen water en de gele Pikmin halen elektrische hekken naar beneden en kunnen elektrische vonken afgeven waardoor donkere ruimtes verlicht kunnen worden. Door de verschillende Pikmin te combineren kunnen allerlei puzzels opgelost en omgevingen afgestruind worden. In het begin is het allemaal even wennen, maar wanneer er een klik is geeft het veel voldoening. Ook blijft de variatie door de verschillende Pikmin hoog, waardoor de game niet snel repetitief aan voelt.

81


Je belangrijkste doel in Pikmin 3 is het verzamelen van fruit. Dit is voor de drie kapiteins de reden om überhaupt op de planeet zijn. Ze liggen overal verspreid en het is aan jou om ze te vinden. De vruchten zijn nodig om vruchtensappen van te maken, welke de kapiteins aan het eind van iedere dag drinken. Daarnaast bepaalt het aantal vruchtensappen aan het einde van een level hoe goed de missie verlopen is en hier word je op beoordeeld. Dit zal echter niet zonder slag of stoot gaan, want elke dag in Pikmin 3 duurt ongeveer 20 minuten. Je kunt niet zoals in Pikmin 2 doen en laten wat je zelf wil, want dit heeft simpelweg te veel consequenties. Met een gerichte focus op survival, zou je denken dat Pikmin 3 geen ruimte kent voor exploratie. Dit is niet helemaal waar, gezien je dagen opnieuw kunt spelen en kunt beginnen vanaf het punt waar het volgens jou misging. Dit geeft de ruimte om alsnog te experimenteren zoals in Pikmin 2 en dat is wat zo veel sterker maakte dan het origineel. De verschillende elementen maken Pikmin 3 een combinatie van de eerste twee spellen, hetgeen de hele game fris laat aanvoelen. Hoewel tijd een belangrijk onderdeel is van de titel, betekent het niet dat het ontdekken van omgevingen niet meer op de agenda staat.

Het rondlopen met drie kapiteins en een honderd creaturen mag misschien ongebruikelijk zijn, maar iets anders maakt de game-ervaring zo uniek. Waar Pikmin 2 het gebruik van twee personages introduceerde, perfectioneert Pikmin 3 het concept door het op slimme en aangename manieren te gebruiken. Door de taken op te splitsen tussen verschillende personages, lijkt het bijna of je een complexe maaltijd aan het bereiden bent. Je zult puzzels of taken constant moeten verdelen en dit zal je reflexen flink op de proef stellen. Dit houdt de ervaring van Pikmin 3 springlevend en je zult de gehele weg op het puntje van je stoel zitten. Pikmin 3 weet op goede wijze concepten te introduceren en geeft de controle snel aan de speler zodat deze het allemaal zelf uit te voeren. Zo leert de nieuwe of terugkerende speler al snel wat er van hem of haar verwacht wordt, zonder dat het verwarrend of frustrerend wordt. Wat wel ergerlijk kan zijn, is dat de Pikmin niet altijd even goed luisteren en bijvoorbeeld vast komen te zitten in de omgevingen. Dit kan stressvol zijn en kan er zelfs voor zorgen dat je Pikmin verliest aan het einde van de dag. Stressvol zijn soms ook de bazen die het spel kent en deze zul je op bepaalde punten tijdens de reis tegenkomen. Net als met de reguliere vijanden gaat het om patronen herkennen, al zijn ze hier wat uitgebreider. De bazen zorgen zeker voor toffe momenten en mocht het je niet lukken om een baas in een enkele dag te verslaan, dan kun je zonder moeite de volgende dag terugkomen. De schade blijft intact, waardoor je niet opnieuw alle ontberingen hoeft te doorstaan.

80


Wii U KopPad en de besturing
Hoewel het lijkt alsof je vrijwel alleen staat met de taak die voor je ligt, is dat niet helemaal waar. Je hebt de hulp van de Wii U GamePad, die bekend staat als de KopPad in de game. Hiermee kun je de actie op elk moment pauzeren en daarna op een kaart rondneuzen om de correcte wegen te vinden. Je sleept dan met je vinger over het touchscreen om door de omgeving te bladeren en dit werkt allemaal uitstekend. Naast de kaart kun je overal in de wereld data entries vinden, welke zijn achtergelaten door Captain Olimar uit de vorige Pikmin-games. Hij geeft je details over hoe je de Pikmin kunt gebruiken, hoe vijanden succesvol verslagen kunnen worden en hoe je de verschillende elementen moet inzetten. Daarnaast kun je informatie bekijken over de status van de verschillende Pikmin en fruit, wat de organisatie een fluitje van een cent maakt. Als laatste kun je foto's schieten vanuit het perspectief van de captain, welke je kunt plaatsen op Miiverse.

Je kunt de Wii U GamePad ook gebruiken om verder te spelen zonder een televisie. De KopPad komt dan alleen tevoorschijn als je op de vierpuntsdruktoets naar beneden drukt. Dit is niet ideaal, want de Wii Remote Plus en Nunchuk-combinatie staat vele malen beter in zijn schoenen. De besturing met de GamePad en de Wii U Pro Controller is vergelijkbaar met de GameCube-versies, waar je moet stoppen om de Pikmin te besturen. Dit maakt het allemaal lichtelijk chaotisch. Wel heb je via deze besturing betere controle over de camera, wat voor sommigen wellicht dan wel weer fijner is. Je kunt ook de reguliere Wii Remote gebruiken en het spel beleven zoals je dat deed met de Wii-remakes. Het werkt op zich prima, maar het heeft niet het bereik van de Remote Plus. Met de nieuwste versie van de controller voelt het richten naar de televisie meer accuraat en hoef je niet bang te zijn dat je de sensorbalk mist. De point-and-click besturing maakt de ervaring ook simpelweg meer plezierig.

70


Extra's en multiplayer
De reguliere verhaallijn van Pikmin 3 duurt ongeveer tien uur om uit te spelen. Je kunt dan echter nog steeds heel wat fruit vinden en er zijn er nog puzzels om op te lossen. Het duurde ongeveer achttien uur om daadwerkelijk alles te zien. Hier stopt het spel echter niet, want er zijn nog wat leuke activiteiten om jezelf bezig te houden. Als eerste zijn er de twee verschillende Mission Modes genaamd Gather the Fruit en Battle Enemies. In Gather the Fruit is het de bedoeling om zoveel mogelijk fruit en vijanden te verzamelen binnen een tijdslimiet. Deze objecten worden omgewisseld voor geld en dit bepaalt de uiteindelijke score. Met Battle Enemies zul je aan de haal moeten met een flink aantal vijanden en deze verzamel je voor Spirit Points. Elke type vijand is een bepaald aantal punten waard en je moet waardes ontdekken door de levels te doorlopen. Beide opties kunnen alleen of met een vriend gespeeld worden en de resultaten kunnen gedeeld worden via online leaderboards. Hoewel er maar vijf van iedere mission type beschikbaar zijn, blijven ze leuk om opnieuw en opnieuw te spelen en het is interessant om te zien hoe je skills groeien na een bepaalde tijd.

Net als met Pikmin 2 bevat de game lokale multiplayer waar je het 1-tegen-1 tegen elkaar opneemt. Deze speciale modus heet ‘Bingo Battle’ en spelers hebben controle over hun eigen clubje Pikmin met één of twee captains aan het roer. Aan de linkerzijde heb je Alph en Brittany, aan de andere Captain Olimar en Louie. De modus bevat twaalf uitlopende levels om uit te kiezen en ze kunnen gespeeld worden met elke besturingsmogelijkheid die aanwezig is. Het is de bedoeling dat je een kaart van 4x4 vult, waarbij de vakjes allemaal een icoontje van een vijand of een voorwerp hebben. Je vult deze door dit object terug te brengen naar je score, waarna het bepaalde vakje zal oplichten. Het doel is om een rij op te vullen en dit kan horizontaal, verticaal en diagonaal. Je kunt ook winnen door het Pikmin-leger van je tegenstander compleet uit te schakelen, wat je kunt door middel van het gebruik van speciale kersen. Kersen stellen je staat om pijnlijke effecten naar de vijand te sturen, waaronder een rits aan kometen. Ze zijn leuk om mee te knoeien en het is nog leuker om je vriend heel verdrietig te zien worden.



Graphics en geluid
Pikmin 3 ziet er top uit op Wii U, al is een aantal van de ground textures niet al te scherp en dat is vrij jammer. Een aantal kleinere objecten kennen hetzelfde probleem, al komen de problemen met de grond vaker voor. Voor de rest heeft het spel een adembenemende uitstraling en de designs van personages waren nog nooit zo sterk. De natuurlijke omgevingen zorgen zelfs zo nu en dan voor een ontspannen sfeer. De soundtrack en verschillende geluidseffecten maken de mysterieuze sfeer compleet. Er is een goede mix tussen de rustige en paniekzaaiende tracks en alles verandert goed mee met de atmosfeer.

Conclusie
Pikmin 3 is het vervolg waar iedereen op heeft zitten wachten. Het is het zeker waard om alles flink te gaan onderzoeken, voor zowel veteranen als nieuwkomers. De gameplay-mogelijkheden van voorheen zijn flink uitgebreid en daarnaast zijn er nieuwe elementen van meerdere kapiteins en nieuwe Pikmin die alles fris houden. De Pikmin blijven soms vastzitten in muren en er zijn af en toe textures die hier en daar beter konden, maar de algemene indruk is erg sterk. De Wii Remote Plus zorgt voor extra speelplezier, gezien deze het managen van de kleine creaturen het beste complimenteert. Als je als Wii U-gebruiker op zoek bent naar het volgende grote avontuur, dan haal je met Pikmin 3 een prima titel in huis. Na negen jaar is Pikmin eindelijk terug en beter dan ooit!
9
N1-score
  • + Vermakelijke gameplay-mogelijkheden
  • + Interessante campaign
  • + Verschillende controle opties
  • + Heel wat extra content
  • + Sterke presentatie
  • - Pikmin zijn niet altijd gehoorzaam
  • - Aantal onscherpe textures
Next articleInterview met Motohide Eshiro en Takeshi Yamazaki hint naar... Previous articleSakurai: "Geen story-modus of cut scenes in Super Smash Bros."

Reacties van gebruikers

Avatar
Jordy_Q_Dragon | 26 juli 2013 09:35 | #221882
Ik weet nog niet of ik deze game koop. Het ziet er wel gaaf uit. Very Happy
Avatar
Banjo | 26 juli 2013 10:12 | #221887
Ik ga de game sowieso niet aanschaffen, maar wel fijn dat het zo'n hoog cijfer krijgt!
Avatar
yjahmesio | 26 juli 2013 11:23 | #221892
collapse
Goed cijfer. Ground texture soms niet super, zou het komen omdat het een port is?
Avatar
Volleybaas | 26 juli 2013 12:18 | #221895
Reactie op post #221892 van yjahmesio
collapse
het is geen port
Avatar
jochem | 26 juli 2013 12:27 | #221896
Reactie op post #221895 van Volleybaas
Hij had het waarschijnlijk over het feit dat het orgineel in ontwikkeling was voor de wii. Maar het is inderdaad geen port.
Avatar
yjahmesio | 26 juli 2013 15:16 | #221907
Reactie op post #221895 van Volleybaas
collapse
Game was al in de maak voor de Wii, las het net op wikipedia. Zoals ik al dacht was wel al in de maak voor de wii, maar Myamoto heeft het doorgeschoven naar de Wii u. Ik had het al eerder gelezen, maar nu weet ik het zeker.
Avatar
jochem | 26 juli 2013 15:49 | #221910
Reactie op post #221907 van yjahmesio
collapse
Maar dit maakt het nog steeds geen port...
Avatar
yjahmesio | 26 juli 2013 20:35 | #221919
Reactie op post #221910 van jochem
collapse
Wat is een port volgens jou dan? Pikmin 3 is niet vanaf het begin voor de Wii U gemaakt, dus is het een port, want het was al in de maak voor de Wii. Maar goed het maakt ook niks uit, als game maar leuk is.
Avatar
Quint | 27 juli 2013 13:17 | #221935
Reactie op post #221919 van yjahmesio
collapse
Een port is heel iets anders dan een game die in de ontwikkeling naar een andere console is overgezet en toen volledig verder gebouwd is op de nieuwe infrastructuur van de nieuwe machine. Lees anders het gameprofiel van Pikmin 3 eens door, inclusief dit artikel en je had Wikipedia (!) niet als je bron voor foutieve informatie aan te hoeven halen Wink .
Avatar
yjahmesio | 28 juli 2013 20:12 | #221964
Reactie op post #221935 van Quint
Ja oke, ik zie het als een port omdat voor de Wii schrijven heel anders is dan voor de Wii U. Ik weet niet wat dan de juiste woord ervoor is, maar de game was dus bijna af voor de Wii, en is verder gemaakt voor de Wii U, dan kan toch nooit de volle potentie van de Wii U benut worden lijkt mij?

IK had het toevallig op wikipedia gelezen , wist niet dat het ook hier heeft gestaan.
Avatar
HooksinVincent | 26 juli 2013 12:38 | #221897
Ik ben benieuwd, krijgt op vele sites goede cijfers en mensen die ik ken en het al hebben zijn enthousiast. Ik moet helaas wachten totdat het op mijn deurmat ligt.
Avatar
offensive | 26 juli 2013 14:02 | #221904
collapse
Ik vind het nogal een hoog cijfer ik heb er nu een uur of zes inzitten en kom maar niet echt in de game. Vind de game grafisch ook niet geweldig, storend is ook dat Pikmin's vast blijven zitten in de omgeving. Vreemd vind ik het ook dat een nieuwe game op een nieuw systeem het best speelt met een controller van een oud systeem. Dagen zijn te kort ik voel me daar door opgejaagd in de game ik wil lekker rustig met mijn Pikmin's op pad kunnen gaan en ontdekken.
Avatar
Hoofdletter R | 29 juli 2013 00:57 | #221970
Reactie op post #221904 van offensive
Daar was ik al bang voor, dat je met die tijd te maken krijgt...
Avatar
Adr990 | 26 juli 2013 15:20 | #221908
collapse
Min punten voor mij:
- Aantal onscherpe textures < Dit kan toch niet meer... :/
- Geen online < Soms moeilijk om te doen, ja. Maar alle spellen van Nintendo behalven MK of AC zijn lokaal multiplayer.

Ik moet nog worden overtuigd.
Avatar
jochem | 26 juli 2013 15:52 | #221911
Reactie op post #221908 van Adr990
Ook dit is zo'n spel waar online totaal geen meerwaarde heeft. Ik snap niet dat mensen daar steeds over blijven zeuren zelfs bij dit soort spellen. Kijk bij ssb4 kan ik het begrijpen, bij dat spel wil ik ook wel een goede online multiplayer.
Avatar
Volleybaas | 26 juli 2013 18:01 | #221913
Reactie op post #221908 van Adr990
pikmin 3 heeft geen online ondersteuning nodig
Avatar
JORDYZOLANSKI | 26 juli 2013 19:25 | #221915
Heb hem net samen met TLoZ: OoT3D gehaald, en wat een geweldig leuk spel zeg! Very Happy
Avatar
shadowlightmew | 26 juli 2013 21:22 | #221920
ik heb het spel gisteren gehaald Smile de boss battles zijn een echte uitdaging
Avatar
DarkCaBo | 27 juli 2013 01:51 | #221923
Draait deze game trouwens wel op 1080p??
Avatar
Sjakmachien | 27 juli 2013 02:01 | #221924
100 Pikminnekes?;o

Plaats een reactie

Log in of registreer een account om een reactie te kunnen plaatsen.

Pikmin 3

Platform: Wii U
Genre: Strategy
Ontwikkelaar: Nintendo
Uitgever: Nintendo
Aantal spelers lokaal: 2
Online-ondersteuning: Ja
Aantal spelers online: N.v.t.
Releasedatum: 26 juli 2013

Screenshots