Nintendo rapporteert tegenvallende Wii U en Nintendo 3DS hardware verkopen Nieuws | 31 juli 2013 20:06 | Auteur: Marcel | Bron: Nintendo

De Wii U krijgt nog steeds geen voet aan de grond in Europa en zakt ook in de Verenigde Staten verder weg.

De Wii U had een relatief sterke lancering, maar kon de aandacht van gamers wereldwijd niet vasthouden door een gebrek aan nieuwe games. Nintendo belooft verbetering en met The Legend of Zelda: The Wind Waker HD en Super Mario 3D World onder andere op het programma is er genoeg mooie software in aantocht. Echter zijn die games nog niet verschenen en dat weerspiegelt zich in zeer slechte verkoopcijfers voor het platform. Tussen april en juni heeft Nintendo wereldwijd slechts 160.000 Wii U's verkocht. De grootste schok is het lage aantal Wii U's dat in Europa is verkocht:
Wereldwijde Wii U-verkopen per regio april-juni 2013:
Japan: 90.000
Verenigde Staten: 60.000
Europa: 10.000


De Wii U verkopen worden enigszins gecompenseerd door de resultaten van de Nintendo 3DS. Ook de handheld was geen hoogvlieger in het tweede kwartaal van dit jaar, maar verkocht aanzienlijk beter dan de Wii U:
Wereldwijde Nintendo 3DS-verkopen per regio april-juni 2013:
Japan: 640.000
Verenigde Staten: 360.000
Europa: 400.000


Next articleJapanse gameplay-beelden van Denpa Men 3 online verschenen Previous articleWii U-versie Batman: Arkham Origins krijgt geen multiplayer

Reacties van gebruikers

Avatar
hsBoy1 | 31 juli 2013 20:19 | #222091
Pff, die Wii U verkoopcijfers van Europa... Dat is nog niet eens 1/3 deel inwoners van het dorp waar ik in woon Hilarious
Avatar
monsternon | 31 juli 2013 20:45 | #222092
Het word moelijk voor Nintendo om Europa over te halen. Helemaal omdat iedereen zegt dat wiiu kinderachter is en ze Doen wat ze van hun vrienden moeten doen. En door de crisis krijgt Nintendo geen stun van ouders. Dus geen kinderen die hem kunnen kopen.
Avatar
ThanosReXXX | 31 juli 2013 21:10 | #222093
Van een andere site:
"Dat het concern desondanks meer winst maakt dan een jaar geleden komt door de verkoop van de 3DS en 3DS XL. Er werden 1,4 miljoen handhelds verkocht, 12 procent meer dan een jaar eerder. Ook de verkoop van games steeg. Meer dan 11 miljoen 3DS-games werden verkocht, een stijging van 10 procent ten opzichte van het tweede kwartaal van 2012. De succesnummers in het afgelopen kwartaal waren Animal Crossing, het alleen in Japan verschenen Tomodachi Collection en Luigi's Mansion 2. Daardoor boekte het concern een kwartaalwinst van 66 miljoen euro, terwijl in het tweede kwartaal van 2012 nog een verlies van 133 miljoen euro werd genoteerd."

Toch een stukje positiever...
Avatar
Hoofdletter R | 31 juli 2013 22:18 | #222094
collapse
Wat nodig is, is een multiplayer... je koopt een console niet voor de singleplayergames. Zodra je die uitgespeeld hebt ben ke klaar... Lanceer je eerst mario kart, dan verkoopt de wii u vanzelf al sneller... Naar mijn mening hebben ze de verkeerde prioriteiten gesteld. De verkeerde software al launchers en de langverwachte software pas een jaar na de consolerelease... tjah, mensen gaan expres wachten totdat de systemsellers verschijnen.
Avatar
Soepkoe | 31 juli 2013 22:36 | #222097
Reactie op post #222094 van Hoofdletter R
Grotendeels met je eens. New mario bros was dan wel een goede multiplayer (lokaal) game maar je mist toch echt titels als: mariokart, wii fit, wii sports kloon, wii/ mario party.
Avatar
The Iron Ghoul | 31 juli 2013 22:44 | #222098
Reactie op post #222094 van Hoofdletter R
collapse
ik koop een console voor de singleplayergames en niet voor de multiplayer.
ik hou ervan om in mn eentje een spel te spelen. het enige nadeel hieraan is dat de singleplayer tegenwoordig nog maar 4-7 uur duren (met uitzondering van een klein aantal) waardoor je wel een multiplayer nodig hebt om het spel enigszins leuk te maken.

ik vindt dat de oude n64 tijden terug moeten komen. ik heb heel veel spellen die je kan spelen met zn 4 'offline' (coop een paar maar dat kan ik begrijpen door de tech)

tegenwoordig is het alleen nog maar online en wil je coop spelen met zn 2en dan moet de andere ook het zelfde spel kopen. daar wordt ik tegenwoordig zo moe van.
Avatar
Hoofdletter R | 31 juli 2013 22:55 | #222100
Reactie op post #222098 van The Iron Ghoul
Ieder zo zijn/haar redenen hoor ;-)

Maar een multiplayer game zorgt voor langer speelplezier dan een singleplayer die je hoogstwaarschijnlijk weer weglegt zodra je die hebt uitgespeeld. Om maar Mario Kart even als voorbeeld te nemen, die blijf je spelen, omdat er competitie in zit vanwege multiplayer. Daarnaast is dit een systemseller. Als Mario Kart nou een launchgame was geweest dan zou het aantal verkochte Wii U's een stuk hoger zijn denk ik. Weet ik eigenlijk wel zeker...)

Zodra je een Wii U met Mario Kart als basis hebt, komen / koop je de singleplayer games vanzelf wel...
Avatar
hsBoy1 | 01 augustus 2013 03:49 | #222113
Reactie op post #222098 van The Iron Ghoul
ik hou ervan om in mn eentje een spel te spelen. het enige nadeel hieraan is dat de singleplayer tegenwoordig nog maar 4-7 uur duren (met uitzondering van een klein aantal) waardoor je wel een multiplayer nodig hebt om het spel enigszins leuk te maken.


Jij speelt vast geen Zelda games?
Avatar
NAGILUM | 31 juli 2013 22:55 | #222101
Need...more...games...onbegrijpelijk dat Nintendo niet optimaal profiteert van de tijd die het heeft voordat de next gens worden gelanceerd. Ik wou dat ik een paar hele goede redenen had om een WiiU te kopen maar voor mij zijn die er nog niet. Een paar leuke titels zijn niet genoeg, ik wil een stel geweldige games van de hoge standaard die ik gewend ben van Nintendo.
Avatar
yjahmesio | 31 juli 2013 23:02 | #222103
collapse
Dit is Nintendo's eigen schuld, had de Wii U uitgebracht met een paar vette titels, en het was anders geweest.
Avatar
Captain-Retardo | 01 augustus 2013 00:43 | #222106
Reactie op post #222103 van yjahmesio
collapse
Wow eerste keer dat ik het met jou eens ben.

@monstermon

Ze hadden waarschijnlijk al een aantal jaar in de planning dat de console zou komen. Ze hadden makkelijk een aantal games in de tussentijd af kunnen hebben.
Avatar
yjahmesio | 01 augustus 2013 15:39 | #222138
Reactie op post #222106 van Captain-Retardo
Tjaah ik ben zelfs nu niet eens met jou Very Happy
Avatar
monsternon | 31 juli 2013 23:05 | #222104
collapse
Als Nintendo de wiiu met veel vette titels moest verkopen bij de Launch dan kwam de wiiu pas dit jaar. En een game is niet zo makkelijk gemaakt. Ik kan nu al zeker zeggen dan de ps4 en Xbox one ook tragen start zullen hebben.
Avatar
Red | 01 augustus 2013 01:46 | #222109
Reactie op post #222104 van monsternon
collapse
Nintendo had nog veel beter een jaar kunnen wachten met het uitbrengen van de Wii U, dan waren er tenminste al redelijk wat goede games en konden ze eerst kijken wat de concurrentie brengt voordat ze de Wii U uitbrachten...
Avatar
hsBoy1 | 01 augustus 2013 03:42 | #222112
Reactie op post #222109 van Red
Een jaar kunnen wachten, of 6 jaar eerder om het tech niveau hoog te houden en direct te kunnen concurreren met de toen nieuwe Xbox 360 en PS3...

Ik dacht laatst: de Wii had veel beter een soort 'tweede' console kunnen zijn van Nintendo vanaf 2006 ongeveer. De Wii voor de casuals en de Wii U voor de core-gamers. Dan zouden de namen ook nog eens beter passen en klinken! Yummy
Avatar
djdadream | 01 augustus 2013 06:55 | #222115
collapse
Ik vind dat Nintendo het uniek gameplay moest hebben laten vallen, en met een krachtigere Wii U console met pro controller op de markt had moeten komen.

Het liefst zo sterk als de PS4 en XBOX ONE worden/zijn, waarom?
Dan hadden meer hardcore gamers de console gekocht, want dan krijg je alle toffe 3rd party spellen op de console plus de Nintendo games. Dat was echt top geweest.

Ik heb tot nu toe alleen veel Lego CIty, New SUper Mario U en Pikmin 3 op de Wii U gespeeld.

Nintendo moet de aangekondigde games als Mario Kart 8, Smash Bros, Bayonetta enz. eigenlijk al verdubbelen, anders komen er echt te weinig games (goede games) uit op de Wii U.

Super Mario 3D Land voor de Wii U, kan leuk zijn. Maar ik zie het eerder als een 3DS game voor een paar uur, en snel gepimpt (want ik heb nog steeds het gevoel dat dit een 3DS spel zou worden oorspronkelijk). Voor mij na Galaxy geen echte 3D Mario opvolger.

Koop anders studio's erbij en laat ze unieke spellen maken voor de Wii U, ook het pas kort voor release naar buiten brengen dat een game eraan komt, noem ik markt technisch, niet zo slim.

Nintendo kom met meer games! En als ze gaan roepen, we hebben geen ideeën voor een nieuwe F-Zero, waar ben je dan in godsnaam mee bezig. Niet alles moet nieuwe gameplay enzo hebben! 32 banen, in HD en 16 vette voertuigen, online multiplayer voor 8 a 12 personen. Wat wil je meer?

Ook toegeven van ja, we hadden ons vergist met HD, komt ze duur te staan. Daarom komen games veeeeeeel later uit dan dat ze hadden gedacht. Smash en Kart had echt deze herfst klaar moeten zijn, want vele gaan een nieuwe console kopen van Sony of Microsoft en een game. Dan blijft er weinig ruimte voor nog een console, of als deze de Wii U heeft een game.

Wat ik hoop maar denkelijk niet zal gebeuren is het volgende:
Nintendo & Sega gaan binnen 2 jaar samen 1 console uitbrengen die even krachtig is als de PS4 (als voorbeeld), met een pro controller. En dat Nintendo en Sega alleen hun games hierop uit brengt. Dan komen de 3rd party ontwikkelaars/uitgevers ook weer terug. Dan zal men ook de aandacht van de nieuwe console krijgen, omdat de rest al 2 jaar uit is.

Luister Nintendo: De console moet geen nieuwe game ervaring zijn, maar de games zelf. Wii controllers leuk om erbij en een gamepad, maar ga je richten op games.

Ook dat spellen lang op zich deden wachten, was het laat bekend maken van de specs van de Wii U, volgens mij is dat niet lang voor de productie pas bepaald. En dat kan bij een ontwikkelteam de nodige aanpassingen moet doorvoeren.
Avatar
Martijn | 01 augustus 2013 11:59 | #222127
Reactie op post #222115 van djdadream
collapse
Volgens mij is dit deels wat Nintendo juist niet moet doen. Wanneer Nintendo de speciale gameplay weglaat en teruggaat naar standaard controls, verliezen ze iets wat hen onderscheidt. In feite lijken Playstation 3 en X360 precies op elkaar. Nintendo zou direct concurreren met 2 soortgelijke machines, die dezelfde doelgroep willen. Bij Wii U, Playstation 4 en Xbox ONE zou dit nog steeds van toepassing zijn. De doelgroep is dan waarschijnlijk te klein. "Hardcore" gamers is niet zo'n grote groep.
Als Nintendo het op kracht gaat gooien, kost ze dat bergen geld, maar waarvoor? Herhaling van de Gamecube, waar zij wereldwijd gezien derde mee werden? De Playstation 2 was wat zwakker, de Xbox ongeveer even sterk. Sony verkocht het beste en had het grootste aanbod. Als Nintendo destijds niet voor de Wii had gekozen, was Nintendo mogelijkerwijs al uitgespeeld intussen. Het idee achter de Wii gaf ze nieuw bestaansrecht, omdat ze wat anders deden. Nu hetzelfde doen als bijvoorbeeld Playstation 4, zou nog steeds averechts werken. De directe concurrentie aangaan, zal zelfs met een even krachtige machine niet garanderen dat Nintendo bestaat. Daarom zoekt Nintendo zijn eigen nis op, welke bestaat naast de concurrenten, in plaats van ertegenover.

F-zero en Starfox zijn goede reeksen, maar ze verkopen geen systemen. Het is nog niet zeker dat "Super Mario 3D World" gaat onderdoen voor "Galaxy". Er wordt veel neergekeken op "3D World", terwijl "3D Land" zover ik weet een prima game was, die de 3DS mede terug op de kaart zette. Het was een logische stap vanaf "Galaxy", die nu grootser en groter naar de Wii U komt. Als het "Galaxy 3" was geweest, was het ook meer van hetzelfde geweest. Ook is niet gezegd dat er later niet alsnod een "Galaxy 3" op de Wii U komt. "3D World" is nog niet af, ziet er leuk uit en is van hetzelfde team als "Galaxy" 1 en 2. Lijkt me helemaal niet slecht...

Games ontwikkelen kost tijd. Er zit een heel creatief proces achter. een game is er niet "ineens". Daar gaat heel wat aan vooraf. Ik heb liever dat ze voor kwaliteit gaan, dan voor overhaaste games omdat ze hun aanbod moeten vergroten. uiteindelijk verkopen games als Mario Kart en Super Smash Bros. ook goed, wanneer PS4 en Xbox ONE uit zijn. Ook bij Xbox ONE en Playstation 4 is het overigens geen ideale wereld. Ook daar wordt veel geklaagd over het aanbod.

Geen Sega a.u.b.! Oppervlakkig gezien heeft Sega slechts één succesvol apparaat uitgebracht: de MegaDrive. Dan nog was de Super Nintendo superieur. Verder was het commercieel allemaal zwak en zijn hun games de laatste jaren ook voornamelijk Sonic (erg wisselend, al gaat het intussen weer beter). Sega heeft een hoge naam staan als ontwikkelaar, maar dat is voornamelijk oude roem. Daar bedoel ik niet mee dat Sega een slecht bedrijf is, maar ik denk niet dat samen met Nintendo een console maken iets oplost. Ik ga ook niet weer zo snel een nieuwe console kopen, terwijl deze nog amper games heeft trouwens.

Nieuwe game ervaringen mogen best. Ik ben ook niet zo voor de casual games, als "Wii Fit" en "Wii Sports". Zonder dat soort titels heb ik met de gewone Wii nog best een aardige verzameling opgebouwd. Het was echt niet alleen casual. In altijd hetzelfde zit ook geen verrassing. Hoewel Nintendo het nu nog vooral op safe speelt, zijn hun vernieuwingen meestal van grote invloed.

Ben het er wel mee eens dat Nintendo nu vooral moet zorgen dat het aanbod wordt uitgebreid met games die fans willen spelen.
Avatar
SpijkerJasper | 01 augustus 2013 14:21 | #222134
Reactie op post #222127 van Martijn
'F-zero en Starfox zijn goede reeksen, maar ze verkopen geen systemen'.

Maar door het negeren van o.a. deze series blijft er van die grote Nintendo niet zo veel over. Meerdere generaties zijn opgegroeid met Mario, Zelda en uiteraard ook al die andere grote 'N' titels.

'Het is nog niet zeker dat "Super Mario 3D World" gaat onderdoen voor "Galaxy". Er wordt veel neergekeken op "3D World", terwijl "3D Land" zover ik weet een prima game was, die de 3DS mede terug op de kaart zette'.

Een handheld-Mario of een console-Mario, daar zit toch wel verschil in. Ik bedoel echt niet dat de handheld versies minderwaardig zijn maar voor de console verwacht je altijd iets speciaals op 't grote scherm. Zeker weten dat 3D World minder is dan de voorgaande console Mario's doe ik niet, maar de eerste indruk was niet positief.

'Het was een logische stap vanaf "Galaxy", die nu grootser en groter naar de Wii U komt. Als het "Galaxy 3" was geweest, was het ook meer van hetzelfde geweest'.

En Mario 3D World is minder van het zelfde ben ik bang. Dan toch liever een 3e Galaxy game. Misschien niet origineel maar dat is Mario 3D World ook niet. Het gaat mij om het 'wauw' gevoel in een Mario spel. Zelfs Sunshine had meer volume dan wat ik elke keer voorbij zie komen in gameplay videos van in 3D World.

'Ook is niet gezegd dat er later niet alsnod een "Galaxy 3" op de Wii U komt. "3D World" is nog niet af, ziet er leuk uit en is van hetzelfde team als "Galaxy" 1 en 2. Lijkt me helemaal niet slecht...'

Ben ik met je eens maar ik blijf er bij dat een gloednieuwe Mario game voor een console die zich nog steeds moet bewijzen en schade moet inhalen (dat is dus dubbelop) iets speciaals moet doen. Dat je wederom onder de indruk bent van Mario's nieuwe 3D avontuur. 'helemaal niet slecht' is voor mij wel erg matig voor een titel van dit kaliber.

'Games ontwikkelen kost tijd. Er zit een heel creatief proces achter. een game is er niet "ineens". Daar gaat heel wat aan vooraf. Ik heb liever dat ze voor kwaliteit gaan, dan voor overhaaste games omdat ze hun aanbod moeten vergroten'.

Nintendo doet de laatste jaren niet anders met al die New Super Mario Bros spelletjes waar Jan en alleman voor naar de winkel rennen omdat het 'Mario' is. Kwantiteit boven kwaliteit. Mario 3D World is misschien wat ambitieuzer dan de gemiddelde NSMB game, maar ook hier neemt Nintendo de makkelijke weg. DKC Tropical Freeze idem dito. Het gaat er overigens niet om dat deze games slecht zijn. Maar het is wel gewoon een stap terug ten opzichte van de N64 en Cube tijd. Stop deze games in het assortiment als extra, maar niet om je console mee te verkopen terwijl de mensen vroegah gewoon Donkey Kong in 3D konden spelen op de N64 en Mario Galaxy (2) nog een epische game was waar veel tijd en moeite in was gestoken.

Nieuwe game ervaringen mogen best. Ik ben ook niet zo voor de casual games, als "Wii Fit" en "Wii Sports". Zonder dat soort titels heb ik met de gewone Wii nog best een aardige verzameling opgebouwd. Het was echt niet alleen casual'.

Wel jammer dat veel mensen met constant dezelfde argumenten aankwamen destijds. 'de Wii heeft PS1 graphics!', 'de Wii staat stof te happen!', 'de Wii heeft alleen zwiep & zwaai spelletjes!'...etc. Ik heb me heel goed vermaakt hoor met de Wii. Zonder PS1 graphics, stof en overdreven gezwiep.

'Ben het er wel mee eens dat Nintendo nu vooral moet zorgen dat het aanbod wordt uitgebreid met games die fans willen spelen'.

Volkomen mee eens. En toch wel raar dat Nintendo geen raad weet met een nieuwe F-Zero (laatste stamt alweer uit 2005) maar wel de zoveelste Mario uitpoept zonder enige innovatie. Daaraan kun je zien dat Nintendo niks aantrekt van hun fans. We willen Star Fox, F-Zero en Metroid in HD! En sommige mensen zoals ik zien ook graag weer een nieuwe Wave Race en 1080.
Avatar
ThanosReXXX | 01 augustus 2013 19:51 | #222147
Reactie op post #222127 van Martijn
Goed, mooi en helder betoog, mijn complimenten. Ik ben het dan ook bijna met alles eens: ik ben namelijk tot op de dag van vandaag naast Nintendo liefhebber ook een grote fan van de Sega Dreamcast, een geweldige console, die naast een aantal grote fouten ook heel veel goed deed en ik speel er nog altijd met veel plezier op. (op mijn huidige TV overigens wel via een VGA box om het maximale er uit te krijgen) Dus ik zie niet alleen de Megadrive als goede Sega console. Daarnaast zijn ze wel altijd heel sterk geweest in arcade hardware, dus op zich niet eens zo'n gek idee om dat met een home console te bundelen...

@SpijkerJasper:
"We willen Star Fox, F-Zero en Metroid in HD! En sommige mensen zoals ik zien ook graag weer een nieuwe Wave Race en 1080. "

Voor de volle 200% mee eens. Zat onlangs weer eens de GameCube versie van 1080 te spelen en dacht toen ook al bij mezelf dat het wel eens tijd wordt voor een vervolg.
Avatar
offensive | 01 augustus 2013 08:28 | #222117
Nintendo's eigen fout. Ze hebben hardware in de markt gezet waar de consument niet van begrijpt dat het een nieuwe console is. Daarnaast is de hardware blijkbaar niet interessant genoeg voor Thirdparty ontwikkelaars en heeft Nintendo zelf te weinig games voor hun nieuwe systeem uitgebracht.

Plaats een reactie

Log in of registreer een account om een reactie te kunnen plaatsen.