Bike Rider DX Review | 07 september 2013 20:22 | Auteur: Erik F.

Met het Nintendo eShop-spel Bike Rider DX stapt ontwikkelaar Spicysoft in een genre dat mateloos populair is onder diegenen die graag flashspelletjes op het internet spelen. Je neemt plaats op een bepaald voertuig – in dit geval een fiets – en het doel is om ongeschonden bij de finish aan te komen. Eén verkeerde beweging en je mag weer opnieuw beginnen. Een concept dat uitblinkt in simpliciteit, maar ontzettend verslavend kan werken. Weet Bike Rider DX je aan je Nintendo 3DS gekluisterd te houden?

6


Het concept achter het minimalistische Bike Rider DX is eigenlijk in een aantal zinnen uit te leggen. Gewapend met een fiets moet jij als kleine stickman je in ieder side-scrolling-level een weg naar de finish banen. Dit gaat echter niet zomaar, want de obstakels en gaten in het level maken je het leven zuur. Gelukkig kunnen deze meestal ontweken worden door goed getimed te springen. Als je een beetje goed op dreef bent, is het zelfs mogelijk om de drie gouden munten in elk gebied te verzamelen. Er is verder geen verhaal te bekennen en een charismatisch hoofdpersonage schittert van afwezigheid. Je moet simpelweg heelhuids de finish bereiken, hoewel dit later wordt ondersteund met een aantal power-ups.

Vele sprongen in het diepe
Het minimalistische stijltje kan in eerste instantie nogal op je zenuwen werken, omdat je fietser en zijn obstakels erg klein zijn. Vooral tijdens het inschatten van sprongen levert dit problemen op. De frustratie wordt vergroot, omdat de camera zo nu en dan roet in het eten gooit: deze houdt de snelle gameplay niet bij en heeft wel eens een eigen wil. Soms maak je een bepaalde sprong en bepaalt de camera dat jij daar niet hoorde te springen, waardoor je bijna uit beeld bent. Daarnaast komt het voor dat je een ‘leap of faith’ moet maken in het diepe, aangezien het beeld niet toont wat komen gaat. Met name in de latere levels zorgt dit voor de nodige frustratie. Doordat de werelden steeds fijner en slimmer aanvoelen naarmate je verder komt, is dit nogal een vervelend punt.

In het begin is er door de simpele opbouw en structuur van de stages nauwelijks uitdaging. Dit wordt versterkt doordat het oppakken van deze game kinderspel is. Je hebt maar twee knoppen nodig om je fietser heelhuids naar de finish te brengen, waarbij je de d-pad vaak niet eens nodig hebt. Wanneer je vordert in de game, begin je langzaam handigheid te krijgen. Dan merk je bijvoorbeeld dat je door getimed op ‘A’ te drukken van een simpele sprong een driedubbele of zelfs vierdubbele sprong kunt maken. Dit gaat gepaard met leuke animaties en vrolijke soundeffecten, waardoor je al gauw glimlachend van wereld naar wereld gaat.

2

Een virtuele reis om de wereld
In Bike Rider DX start je je virtuele tocht in Parijs en na vijf ‘stages’ mag je de Alpen gaan verkennen. In totaal zijn er tien landen te bezoeken en dit geeft in eerste instantie ruimte aan vijftig levels. Doorgaans wordt in elk land een nieuw onderdeel of obstakel toegevoegd, waardoor je altijd benieuwd bent naar de volgende uitdaging. Daarnaast zorgt het voor een frisse en niet oneerlijk aanvoelende uitdaging. Vooral de toevoeging van vallende en bewegende platformen, zoals we die kennen uit Super Mario, zorgt ervoor dat de game later flink wat van je reflexen vereist.

Power-ups vormen een belangrijk onderdeel van Bike Raxer DX. Door een diamant op te pakken, krijg je de kracht om extra snel op de pedalen te trappen of een driedubbele sprong te maken. Later in de game komt daar ook nog de vaardigheid bij om te zweven. Als je net begint te spelen, lijkt het gros van de power-ups echter in het leven geroepen om je tocht juist een stuk moeilijker te maken. Zeker vanwege de camera die je nogal eens in de steek wil laten. Zo zul je vaak de neiging krijgen de kostbare diamanten te ontwijken om de stages tot een goed einde te brengen. Toch weten de latere levels vernuftig gebruik te maken van de verschillende krachten die jouw fietser kan ontvangen. Daarbij zorgt de timer ervoor dat je altijd kan anticiperen als de power-up weg dreigt te vallen.

7


Minimalistische details
De minimalistische stijl van Bike Rider DX weet een unieke sfeer aan de graphics te geven. De beelden zijn in meerdere lagen opgebouwd, wat met name in 3D een koddig effect meegeeft. De achtergronden zijn – hoewel lichtelijk repetitief – mooi getekend en vormen een waar contrast met de voorgrond waarop de fietser zich begeeft. Niet alleen de beelden, maar ook de muziek en geluidseffecten dragen bij aan de charme die Bike Rider DX met zich meedraagt. De soundtrack is heerlijk opzwepend en in nagenoeg elke wereld anders. Toch is het jammer dat sommige nummers geremixte versies van anderen zijn. Dit kan ervoor zorgen dat de muziek soms lichtelijk herhalend overkomt. Het zijn dan ook de kleine ‘soundeffectjes’ die een glimlach op je gezicht weten te toveren. In het begin komt er misschien alleen een afgrond op je pad, maar in de latere levels komen er fietsen, vogels en zelfs stenen in grote aantallen jouw kant op. Deze zijn moeilijk op te merken gezien alles zo klein is getekend, maar de makers hebben dit opgelost door nét voordat ze in beeld te komen een karakteristiek geluidje te laten horen. Zo hoor je bijvoorbeeld een fietsbel vlak voordat een medefietser in beeld verschijnt, of een harde ‘tsjilp’ als een vogel jou probeert te torpederen. Het is een kleine toevoeging, maar het heeft een geweldige uitwerking op de speelbaarheid van een game.

Na de ‘world tour’ komen er nog vele levels beschikbaar die je kunt kopen met je verzamelde gouden munten. Deze laten de muziek en stijl van de game helemaal tot bloei komen in een aantal tandenknarsende uitdagingen. Daarnaast geeft het menu ook ruimte aan een ‘grand prix’-modus. Hierin moet je simpelweg zo ver mogelijk proberen te komen in een willekeurig gekozen land. Deze optie is te spelen op zowel ‘medium’ als ‘hard’. Hierbij worden ook persoonlijke ranglijsten ondersteund die je score bijhouden. Helaas kunnen deze echter niet gedeeld worden met vrienden. Deze toevoegingen en de optie om verschillende ‘awards’ te verzamelen zorgen er in ieder geval voor dat Bike Rider DX een relatief lange tijd in je Nintendo 3DS kan blijven zitten. In ieder geval totdat je hem uit het raam hebt gegooid vanwege de frustrerende camera.

4


Conclusie:
Bike Rider DX begint als een standaard flashspelletje, maar als je eenmaal verder in de game komt, ontpopt het zich tot een heerlijk wegspelende 2D-actieplatformer. Met name de latere landen zitten dankzij goed geplaatste platformen en obstakels goed in elkaar en zorgen voor een frisse uitdaging. De titel schenkt veel aandacht aan details en kent slimme toevoegingen die je bijvoorbeeld alarmeren over naderend gevaar. Dit is echter ook wel nodig, gezien je fietser en de obstakels klein vormgegeven zijn. Helaas weet de camera nog wat extra roet in deze minimalistische vormgeving te gooien, waardoor de frustratie soms hoog op kan lopen. Bike Rider DX is desondanks verslavend en voor je het weet heb je alweer een reis om zijn minimalistische wereld gemaakt.
7,1
N1-score
  • + Makkelijk op te pakken
  • + Subtiele geluidseffecten
  • + Levels kunnen behoorlijk uitdagend worden
  • + Vrij lang houdbaar
  • + Weet je aan je Nintendo 3DS gekluisterd te houden
  • - De camera gooit te vaak roet in het eten
  • - Power-ups liggen soms in de weg
  • - Traag en daardoor saai begin
Next articleBewegende beelden en informatie van "Super Training" uit Pokémon... Previous articleInterview met WayForward brengt nieuwe details Shantae and the...

Plaats een reactie

Log in of registreer een account om een reactie te kunnen plaatsen.

Bike Rider DX

Platform: Nintendo 3DS eShop
Prijs: €2,99
Genre: Platformer
Ontwikkelaar: Spicysoft
Uitgever: Spicysoft
Aantal spelers lokaal: 1
Online-ondersteuning: Nee
Releasedatum: 15 augustus 2013

Screenshots