Pokémon X/Pokémon Y Review | 04 oktober 2013 17:01 | Auteur: Benjamin

Het was 1995. De Japanner Satoshi Tajiri besloot iets creatiefs te doen met de hobby die hij als kind had: het verzamelen van insecten. Dit was voor hem een uiterst prettige bezigheid en zo is het idee voor de Pokémon-serie ontstaan. Nu, zo’n achttien jaar verder, is de serie populairder dan ooit. Met het overbekende kaartspel met heuse toernooien, een anime-serie op televisie en de razend populaire games, is de serie geliefd bij zowel de jongere als de oudere speler. Elk deel leek nog succesvoller dan de ander, maar stiekem begon er wat veroudering in te sluipen. Hoop op vernieuwing werd gericht op de Nintendo 3DS en begin dit jaar kondigde Nintendo dan ook de nieuwste delen in de gamereeks aan voor de nieuwste handheld: Pokémon X en Pokémon Y. Wij doken in dit nieuwe verhaal om zo de kwaliteit en de geheimen van deze nieuwe titels te ontdekken.

Pokémon X en Pokémon Y beginnen als ieder andere Pokémon-game. Na een korte introductie van Augustine Sycamore, de professor van de regio Kalos, kom je terecht in het eerste stadje waar je net naartoe verhuisd bent: Vaniville Town. Samen met een paar leeftijdsgenoten uit de buurt ontvang je je eerste Pokémon: de Grass-Pokémon Chespin, de Fire-Pokémon Fennekin of de Water-Pokémon Froakie. Het verschil met de andere Pokémon-games is hier meteen duidelijk: je ontvangt je eerste Pokémon niet direct van de lokale professor maar van je reisgenoten die je gedurende het verhaal ook meerdere keren zult tegenkomen. De eerste stap richting vernieuwing is gezet.

ProfessorSycamorescreenshotEN


Verhaal
Al snel krijg je de opdracht om af te reizen naar professor Sycamore, maar deze bevindt zich helemaal in de hoofdstad van Kalos, Lumiose City. Voordat je daar aankomt, doorkruis je enkele andere steden en kom je een hoop mensen en Pokémon tegen. Wat meteen opvalt bij de eerste gevechten is dat je geregeld oude Pokémon tegenkomt. Denk hierbij aan een Pikachu, Caterpie, Weedle en Pidgey uit de eerste games, maar ook een Azurill, Ledyba en meer uit de Gold-, Silver- en Crystal-titels. Wat ook vertrouwd overkomt, is dat één van de eerste gebieden die je betreedt, een afgesloten bos is, zoals dat ook in Pokémon Red, Blue en Yellow het geval was. Als je je daar eenmaal doorheen gevochten hebt, kom je terecht in één van de eerste grotere steden: Santalune City. In deze mooie stad met een groot standbeeld op het plein bevindt zich de allereerste Pokémon Gym. Gymleider Viola maakt gebruik van insect-Pokémon en zij is nogal gemakkelijk te verslaan. Snel daarna gaat de moeilijkheidsgraad verder omhoog, ook omdat er na de eerste gym een hoop gebeurt. Het stuk tussen de eerste en tweede gym is echter behoorlijk lang en staat niet in verhouding tot de rest, waardoor het een beetje langdradig wordt en langzaam op gang komt.

De grote stad Lumiose City biedt eindelijk de ontmoeting met professor Sycamore die ook nog een verrassing voor je heeft. Je ontvangt van hem een tweede Pokémon, waarbij je de keuze hebt tussen de drie klassieke starter-Pokémon: Bulbasaur, Squirtle en Charmander. Van de professor krijg je ook je eerste opdracht, naast het compleet maken van je Pokédex: kom meer te weten over de geheimen van de zogenaamde Mega Evolution. Dit nog in mysterie gehulde concept dient verder onderzocht te worden en het is aan jou om uit te zoeken hoe de vork in de steel zit en om mensen te spreken die er meer vanaf weten. Tijdens je reis kom je enkele ongure types tegen die eveneens vol zitten met mysterie, zoals de leden van de organisatie Team Flare. Door deze nieuwe elementen en opdrachten biedt het verhaal van Pokémon X en Pokémon Y een diepere beleving dan alleen het doel om de beste Pokémon-trainer worden. In totaal ben je ongeveer vijftig uur kwijt aan het hoofdverhaal, maar daarna kun je nog vele uren spenderen om alle Pokémon te pakken te krijgen.

160


Het ontdekken van de wereld
Al snel is te zien dat de wondere wereld van Kalos hevig gebaseerd is op Frankrijk. Bij een blik op de landkaart is de overeenkomst direct zichtbaar. Daar houdt het echter niet op, want ook in de game en steden zelf is de Franse invloed goed zichtbaar. Zo zijn de gebouwen in meer Europese stijl gebouwd en klinken sommige stadsnamen erg Frans. Op sommige bordjes bij winkels kom je zelfs Franse woordjes tegen. Ook in andere gebieden is de Franse invloed goed te zien. Zo betreed je op een gegeven moment een groot goudkleurig paleis dat wel heel erg veel weg heeft van het Franse Versailles. Op deze manier bevat de Kalos-regio nog meer trekpleisters en locaties die aan Frankrijk doen denken, maar ze passen de Pokémon-serie als een warme jas.

Een andere vernieuwing die te bespeuren is in de gebieden, is dat je de omgeving vaak vanuit verschillende gezichtsvelden ziet. Zo bevindt de camera in de grote stad Lumiose City zich recht achter het personage en zijn er ook enkele grotten die een ander standpunt dan het standaard camerabeeld aannemen, wat zorgt voor een frisse kijk op een nieuwe wereld. De frisse kijk is ook vertaald naar hoe je personage eruit ziet. Je hebt nu de mogelijkheid om de looks van je personage aan te passen met nieuwe shirts, broeken, schoenen, tassen en hoedjes die je in winkels kunt kopen, waardoor je jouw personage wat eigens mee kunt geven.

224


Gameplay-vernieuwingen
Wat gameplay betreft, vind je de grootste vernieuwing in de gevechten en dan vooral in de weergave. Nu de gehele game in 3D weergegeven is, zijn ook de Pokémon geen simpele 2D-sprites meer maar volledig levendige 3D-modellen. De game speelt nog steeds op dezelfde wijze weg als alle andere Pokémon-games, wat wil zeggen dat je om beurten aanvalt en dat het spel beïnvloed wordt door allerlei statistieken van de Pokémon en de aanvallen, zoals types en vaardigheden.

Tot zover is er weinig nieuws onder de zon, maar de gevechten zijn nu wel dynamischer en sneller dan voorheen. Het grote verschil zit hem bijvoorbeeld in de verschillende camerastandpunten die tijdens de gevechten en de aanvallen zelf te zien zijn. Zo schakelt de camera regelmatig naar een bovenaanzicht of kun je ook eens het gezicht van je eigen Pokémon in beeld zien, in plaats van dat je alleen naar z’n achterkant zit te kijken. Hierdoor wordt het geheel een stuk levendiger en speelser, wat een zeer welkome verandering is na praktisch achttien jaar hetzelfde vechtsysteem.

22


Ook zijn er in Pokémon X en Pokémon Y twee nieuwe gevechtssoorten geïmplementeerd. De zogenaamde Horde Battles kom je in het wild tegen, waarna je met één Pokémon van jezelf tegen een hele horde wilde Pokémon vecht. Zo kan het voorkomen dat je tegen vijf Yanma’s aan het vechten bent. Deze zijn vaak van een lager level, maar toch duren de gevechten aan de wat lange kant, helemaal wanneer alle Yanma’s één voor een aan gaan vallen. Om ze snel te kunnen verslaan, zul je daarom een aanval moeten gebruiken die meerdere Pokémon tegelijk kan raken. Toch zijn deze gevechten eerder irritant dan vermakelijk en dat is jammer.

Een ander nieuw soort gevechten zijn de Sky Battles die alleen bij bepaalde trainers voorkomen. Zoals de naam doet vermoeden, begeven de gevechten zich in de lucht, waardoor je alleen kunt spelen met Pokémon die kunnen vliegen of zweven. Deze gevechten geven een mooi plaatje met uitzicht over de omgeving en bieden daarom als het ware een exclusieve feature voor bepaalde Pokémon. De gevechten spelen echter als alle normale gevechten, waardoor het niet meer blijft dan een aardige toevoeging voor de afwisseling.

157


Mega Evolutions
De eerdergenoemde Mega Evolutions nemen compleet nieuwe gameplay met zich mee. Onder de juiste condities en omstandigheden kunnen sommige Pokémon verder evolueren dan hun oorspronkelijke eind-vorm. Zo kunnen bijvoorbeeld Venusaur, Charizard en Blastoise nog verder evolueren in een nieuwe en sterkere vorm, maar hebben ook Blaziken en Lucario een nieuwe gedaante. Sommige Pokémon, zoals Mega Mewtwo, verschillen per versie, waardoor Mega Mewtwo er in Pokémon X anders uit ziet dan in Pokémon Y. Dit zorgt ervoor dat beide titels nog meer exclusieve elementen kennen, wat het onderscheid tussen de games vergroot. Hoe de Mega Evolutions in zijn werk gaan, is echter wel flink anders dan de normale evoluties. Bij het selecteren van je aanvallen, bevindt zich op het touchscreen een grote knop waarmee je de Mega Evolution voor die specifieke Pokémon kunt activeren. Na een korte animatie is de Pokémon getransformeerd naar zijn nieuwe gedaante en voert hij de door jouw gekozen aanval uit. Gedurende het gevecht behoudt de Pokémon deze gedaante en er kan maar één Pokémon in je party tegelijk deze megavorm aannemen. Na het gevecht keert de Pokémon weer terug naar zijn normale vorm, waarna het verhaal in het volgende gevecht weer opnieuw kan beginnen. De Mega Evolutions zijn niet alleen sterker, maar kunnen ook van type veranderen, waardoor je in bepaalde situaties ineens in het voordeel kunt zijn, of juist niet. Dit zorgt voor een extra tactiek en het is bijzonder spannend om te ontdekken welke Pokémon allemaal kunnen transformeren in de nieuwe gedaantes en hoe ze er dan uit zien.

Pokémon X en Pokémon Y bevatten ook vele nieuwe Pokémon die mooi over het gehele gebied verspreid zijn, waardoor je gedurende het verhaal telkens weer nieuwe Pokémon ontdekt. Er is een aantal goed ontworpen en creatieve Pokémon bij gekomen, zoals Skiddo en Gogoat, en ook de leeuw-achtige Pokémon Litleo en Pyroar zijn erg geslaagd. Het is goed om te zien dat de makers nog nieuwe Pokémon hebben kunnen maken die er relatief normaal uitzien en geloofwaardig overkomen, zoals ook Tyrunt en Tyrantrum. Naast de nieuwe Pokémon is er ook een nieuw Pokémon-type bijgekomen: de Fairy-Pokémon. Deze zijn extra sterk tegen Dragon-Pokémon, waardoor er wat meer balans in de verschillende types zit. Naast enkele nieuwe Pokémon behoren ook enkele oude Pokémon (deels) tot dit nieuwe type, zoals Mr. Mime.

161


Onderste scherm
Op het onderste scherm van je Nintendo 3DS-systeem zijn enkele nieuwe elementen te vinden. Als eerste is er Pokémon-Amie, wat te omschrijven is als een mini-versie van Nintendogs. In Pokémon-Amie kun je middels het touchscreen je Pokémon aaien, koekjes geven en spelletjes spelen. Zo kun je vreemde gezichten trekken voor de binnenste camera van je Nintendo 3DS, waar de betreffende Pokémon op reageert. Daarnaast kun je ze eten geven en korte touchscreen-gebaseerde minigames spelen, al zijn deze niet echt de moeite waard. Over het algemeen is het aardig tijdverdrijf, maar heel veel doe je dit waarschijnlijk niet. De relatie met je Pokémon wordt door het gebruik van Pokémon-Amie wel wat verbeterd, waardoor een beloningssysteem gelukkig wel aanwezig is.

Het tweede nieuwe systeem is de Super Training. Via de Super Training kun je bijvoorbeeld een Pokémon tegen een stootkussen aan laten botsen, waardoor sommige basisstatistieken verbeteren. Ook kun je met je Pokémon ballen schieten op grote ballon-Pokémon. Met deze training verhoog je niet direct het aantal ervaringspunten van de Pokémon, maar worden er andere basisstatistieken verbeterd. Dit is een aangenaam tijdverdrijf met een zeer praktische beloning.

171


Tot slot is er het Player Search System, ook wel het PSS-systeem genoemd. Hierin worden alle spelers opgeslagen waar je ooit lokaal of via internet contact mee gehad hebt. Deze worden dan verdeeld in drie categorieën: vreemden, kennissen en vrienden. Bij de vrienden vind je je geregistreerde Nintendo 3DS-vrienden en bij kennissen worden spelers gecategoriseerd waarmee je al eens gelinkt of gevochten hebt, al dan niet online of lokaal. Je Nintendo 3DS scant de lokale omgeving en maakt verbinding met het internet om spelers te ontmoeten. We hebben dit echter niet kunnen testen, omdat het online systeem op moment van schrijven nog niet in de lucht is. Via dit PSS-systeem kun je ook online gevechten houden, online Pokémon ruilen en nog veel meer dingen doen zoals we gewend zijn van de laatste Pokémon-titels. Dat dit nu bij elkaar onder één systeem valt, is extra handig en schept duidelijkheid. Ook StreetPass en SpotPass vallen onder dit nieuwe systeem, waardoor het ook nog nuttig is om je Nintendo 3DS de straat mee op te nemen. Via StreetPass worden er allerlei gegevens uitgewisseld, zoals het uiterlijk van je trainer, je regio waar je vandaan komt en een uniek ID-nummer. Dit laatste is nog een beetje onduidelijk, omdat we dit nog niet hebben kunnen testen. Ook kun je zien hoeveel mensen de andere StreetPass-speler al gepasseerd is. Het is helaas niet mogelijk om via StreetPass te vechten tegen de Pokémon van de trainers die je op straat tegengekomen bent. Via SpotPass krijg je informatie binnen van zowel Nintendo als The Pokémon Company.

Graphics en geluid
Pokémon X en Pokémon Y zijn de eerste Pokémon-games in de reguliere serie die in zijn geheel in 3D vormgegeven zijn en dat is op een zeer nette wijze gedaan. Hoewel het niet de mooiste Nintendo 3DS-game is die je ooit gezien hebt, zijn de wereld, de omgeving en de Pokémon mooi weergegeven in een stijltje dat goed bij Pokémon past en wat wegheeft van de anime-serie. Daarnaast moet gezegd worden dat de animaties van de Pokémon goed uitgevoerd zijn en ook de aanvallen strak op je beeldscherm getoverd worden. Dezelfde aanvallen kunnen bij andere Pokémon andere animaties opleveren, waardoor het geheel overtuigender overkomt dan voorheen. Het mag best een verademing genoemd worden als je ziet dat als Bulbasaur Sleep Powder doet, dat hij dan op zijn voorpoten gaat staan en het poeder uit de plant op zijn rug komt, terwijl Butterfree extra hard met haar vleugels zwaait om het poeder te verspreiden.

169


Toch is niet alles wat betreft presentatie een feest. Het kleurgebruik in de game kan soms wat dof overkomen. De wangen van Pikachu zijn bijvoorbeeld eerder oranje dan rood te noemen en ook de strepen op zijn rug zijn wat te licht van kleur. Het grootste probleem wat betreft presentatie schuilt hem echter in het gebruik van het 3D-effect. Over het algemeen wordt het 3D-effect in de wereld tijdens het ontdekken van het gebied niet gebruikt, wat betekent dat alles in 2D weergegeven wordt. Er zijn echter sommige locaties waar ineens wel gebruik wordt gemaakt van een licht 3D-effect, zoals een specifieke grot. Waar het 3D-effect meestal wel aangezet kan worden, is in de gevechten, maar of je dat wil is een tweede. Het kan nogal eens voorkomen dat de framerate het wel eens laat afweten als het 3D-effect aangezet wordt, helemaal als er in de achtergrond ook allerlei zaken bewegen en de aanvallen wat intenser worden. Bij het ene gevecht heb je meer last van deze framedrops dan bij het andere gevecht, waardoor er niet echt een touw aan vast te knopen is. Daarnaast is het 3D-effect in twee-tegen-twee-gevechten en Horde Battles weer afwezig. En als het dan wel eens gebruikt wordt, is het nooit echt indrukwekkend. Het algehele 3D-gebruik in de game is daarmee zo inconsistent, dat het eigenlijk beter is om het maar helemaal uit te zetten.

Het geluid van de Pokémon-games kent vaak twee kanten. Aan de ene kant is de muziek prima verzorgd met klassieke tunes in een nieuw jasje, maar ook nieuwe melodietjes die de sfeer prima overzetten. Aan de andere kant zijn er de bliepgeluidjes van de Pokémon uit het Game Boy-tijdperk en die tweedeling is in Pokémon X en Pokémon Y niet anders. Toch is er wel enige progressie gemaakt wat betreft de geluiden van de Pokémon. Zo kraamt Pikachu wel in alle glorie zijn of haar eigen naam uit, terwijl de andere Pokémon soortgelijke geluidjes maken als voorheen. Het klinkt allemaal wat mooier en scherper en minder 8-bit dan voorheen, wat een positieve ontwikkeling is. Het is echter jammer dat niet alle Pokémon hun eigen namen roepen zoals Pikachu dat wel doet. Een gemiste kans.



Conclusie
Pokémon X en Pokémon Y zijn de Pokémon-games waar fans al tijden op wachten. Met een toffe setting in een mooie wereld en een leuk verhaal, is er weer genoeg te beleven in deze nieuwe titels. Ook qua gameplay is er eindelijk eens een stap gezet naar een dynamischer en levendiger gevechtssysteem met een wisselende camera, vlottere animaties en mooie 3D-modellen. Daarnaast zijn er ook nieuwe zaken op succesvolle wijze toegevoegd, zoals de Mega Evolutions en de nieuwe Pokémon. Toch is niet alles even geslaagd, want de Horde en Sky Battles voegen weinig toe en het 3D-gebruik is niet noemenswaardig en inconsistent. Toch doet dat amper tot niet af aan de ervaring, want Pokémon X en Pokémon Y hebben de volgende stap gezet die de serie na al die jaren nodig had. Gotta catch ‘em all!
8,8
N1-score
  • + Een goed verhaal met spanning en mysterie
  • + Mega Evolutions bieden nog meer tactiek en sensatie
  • + Kalos-regio een interessante locatie
  • + Gevechten zijn een stuk dynamischer en levendiger
  • + Nieuwe Pokémon om te ontdekken
  • + Biedt vele uren gameplayplezier
  • - Horde Battles en Sky Battles voegen weinig toe
  • - Nog steeds bliepgeluidjes voor de Pokémon
  • - Gebruik van 3D-effect is buitengewoon slordig en te verwaarlozen
  • - Komt een beetje langzaam op gang
Next articleNieuw subdoel bereikt, Shantae Half-Genie Hero krijgt een Costume... Previous articleNintendo 2DS draagt dezelfde batterij als de Nintendo 3DS

Reacties van gebruikers

Avatar
Chocoprins | 04 oktober 2013 17:16 | #224934
de Super Training lijkt me wel leuk!
Avatar
Banjo | 04 oktober 2013 17:21 | #224935
collapse
''Nog steeds bliepgeluidjes voor de Pokemon''
Ja, wat had je dan verwacht? Dat ze met high tech sounds zouden komen? Ik weet niet wat jullie verwacht hadden, maar... Toch nette score. Ik ga de game dan ook zeker binnenkort.. SCOREN.. Sorry, kon het niet laten. :')
Avatar
Martijn | 04 oktober 2013 17:27 | #224937
Reactie op post #224935 van Banjo
collapse
Waarschijnlijk is het intussen ook wel logischer dat de Pokémon als dieren klinken, in plaats van een Gameboy. Zou onderhand toch wel kunnen, dat Pikachu in de games ook Pikachu kan zeggen enz. Toen waren de technieken te beperkt, maar de 3DS kan niveau Gamecube aan! Niet dat het geluid daarmee het spel verpest...
Avatar
hsBoy1 | 04 oktober 2013 18:09 | #224943
Reactie op post #224937 van Martijn
collapse
Precies, het is belachelijk dat ze nog steeds de bliepgeluidjes gebruiken in X en Y. Het had meer dan prima gekund om de Pokemon hun echte naam te laten zeggen. Daar wordt het ook wat 'realistischer' van vind ik. Echt een gemiste kans, inderdaad.
Waarschijnlijk doen ze dat om het oldschool Pokemon gevoel te behouden, voor de wat langere fans. Ik kan me in ieder geval niet voorstellen dat Game Freak het niet overwogen heeft om de Pokemongeluiden aan te passen naar een realistischer tijdperk.
Avatar
JORDYZOLANSKI | 04 oktober 2013 20:18 | #224957
Reactie op post #224943 van hsBoy1
Pokémon heten in bijna elke taal anders dus dat wordt ’m niet echt. En als ik me niet vergis hebben ze alle cry’s opnieuw gemaakt voor dit spel toch?
Avatar
MYVGW | 04 oktober 2013 17:25 | #224936
collapse
als ik misschien een ding op de review kan zeggen

"Het is echter jammer dat niet alle Pokémon hun eigen namen roepen zoals Pikachu dat wel doet. Een gemiste kans."

dat is niet echt waar

als je weet dat pikachu in alle talen hetzelfde is dan kan het gebruikt worden maar de rest van de pokemon hebben meer dan 5 verschillende namen door de talen dus om dat allemaal in te laten spreken was nooit gelukt, waarschijnlijk zou het niet eens passen in het spel want het spel is al zo groot
en als het past
de tijd heb je ook nog, om alle voice actors te zoeken duurt ook een tijd

maar ja voor de rest

goede review
Avatar
Dyon | 04 oktober 2013 17:38 | #224938
Reactie op post #224936 van MYVGW
Het is ook niet dat ze al die cries al hadden toen ze de TV-Serie ontwikkelden.

Ow wacht...
Avatar
TheReflex | 04 oktober 2013 19:26 | #224951
Reactie op post #224936 van MYVGW
Juist. Het is echt te veel werk om per pokémon hun cry te vertalen. Zelfs in de anime doen ze dat niet, Charizard zegt bijvoorbeeld Lizardon i.p.v. Charizard. Alleen als de Engelse en Japanse namen te veel verschillen, doen ze dat (Clefairy bijv.).
Avatar
Stevendek | 04 oktober 2013 17:46 | #224939
collapse
... Dus jullie hebben het spel gespeeld en hebben dus ook al alle nieuwe pokemon gezien? Dat jullie er geen paar laten zien. Of mag dat niet?
Avatar
Patrick | 04 oktober 2013 17:53 | #224940
Reactie op post #224939 van Stevendek
Onaangekondigde Pokémon mogen we inderdaad niet bespreken of laten zien.
Avatar
michielio123 | 04 oktober 2013 18:01 | #224941
Is dit een goeie game voor iemand die nog nooit Pokémon heeft gespeeld?
Avatar
JORDYZOLANSKI | 04 oktober 2013 18:08 | #224942
Goede review
Avatar
shadowlightmew | 04 oktober 2013 18:33 | #224944
collapse
heb geskipped naar de score. ben niet echt eens maar ja het is voor iedereen anders he. en ze hadden trouwens gezegd dat het 3D meer gericht was op de battles dan op de rest.
Avatar
Elm | 04 oktober 2013 18:58 | #224947
Reactie op post #224944 van shadowlightmew
collapse
wut. Je hebt de review niet gelezen, het spel niet gespeeld en toch ben je oneens met het cijfers.
Avatar
shadowlightmew | 04 oktober 2013 19:33 | #224952
Reactie op post #224947 van Elm
collapse
ik heb het spel in actie gezien en ik ken de features en de nieuwe dingen. bij mij krijgt het spel een 10 op 10 zoieso omdat de games alles hebben wat ik wou.
Avatar
Captain-Retardo | 04 oktober 2013 20:19 | #224959
Reactie op post #224952 van shadowlightmew
collapse
Hahahahahaha, als er een negeer optie op deze site was, had ik hem nu zeker weten ingeklikt.
Avatar
shadowlightmew | 04 oktober 2013 20:25 | #224962
Reactie op post #224959 van Captain-Retardo
collapse
is het zo erg dat er 1 iemand is die blij is met alles dat ze in X & Y hebben gestoken?
Avatar
Captain-Retardo | 05 oktober 2013 08:56 | #224972
Reactie op post #224962 van shadowlightmew
collapse
Dat is niet erg, maar je gaat toch geen recensie cijfer afkraken zolang je het spel zelf niet hebt gespeeld ?
Avatar
shadowlightmew | 05 oktober 2013 13:15 | #224981
Reactie op post #224972 van Captain-Retardo
ik kraakte het niet af. ik zei gewoon dat ik er niet mee eens ben. ik heb de games dan nog niet gespeeld maar ik ben enorm blij met alles dat X & Y hebben. ik hoopte op allerlei dingen en die zitten allemaal in X & Y dus bij mij krijgt het gewoon een perfecte score omdat ik weet dat ik lang van de games zal genieten.
Avatar
Jordy_Q_Dragon | 04 oktober 2013 20:18 | #224958
Pokémon is meestal wel leuk! Very Happy
Avatar
kyoto | 04 oktober 2013 20:30 | #224964
collapse
Ik hoop wel dat er een battle frontier o.i.d. iets voor in de postgame, want anders wordt het altijd zo snel saai Razz
Avatar
shadowlightmew | 04 oktober 2013 20:34 | #224965
Reactie op post #224964 van kyoto
ik hoop het ook Smile maar er zal wel iets te doen zijn in de aftergame.
Avatar
JORDYZOLANSKI | 05 oktober 2013 10:43 | #224975
IGN zegt juist dat het spel heel snel op gang komt?
Avatar
JoeyXtreme | 05 oktober 2013 19:19 | #224988
Ziet er goed uit, ik wou hem toch al halen.
Nu alleen nog beslissen of ik X of Y neem...
Avatar
Hunch | 08 oktober 2013 11:47 | #225074
Jammer dat zo'n review al bij de eerste zin mis gaat: de ontwikkeling van Pokémon begon namelijk al in 1990. Tussentijds is er meermalen 'gepauzeerd' om geld binnen te halen, door andere games te ontwikkelen zoals bijvoorbeeld Yoshi.

Verder is de recensie prima, lekker neutraal en genuanceerd in plaats van de hielenlikkerij die ik in andere X en Y recensies eerder wel heb gelezen. Ik plaats wel een klein vraagteken bij de doelgroep van de tekst; sommige stukken beschrijven echt de basisprincipes van Pokémon, en ik denk dat echt elke bezoeker van N1ntendo daar wel bekend mee is. Geeft mij een beetje het idee dat we als dom worden gezien, maar verder leest het stuk lekker weg.
Avatar
MarioMan | 30 oktober 2013 13:58 | #225898
Goede Review! En ik vindt de Game zelf heel leuk!!

Plaats een reactie

Log in of registreer een account om een reactie te kunnen plaatsen.

Pokémon X

Platform: Nintendo 3DS
Genre: RPG
Ontwikkelaar: Game Freak
Uitgever: Nintendo
Aantal spelers lokaal: 2
Online-ondersteuning: Ja
Aantal spelers online: 2
Releasedatum: 12 oktober 2013

Pokémon Y

Platform: Nintendo 3DS
Genre: RPG
Ontwikkelaar: Game Freak
Uitgever: Nintendo
Aantal spelers lokaal: 2
Online-ondersteuning: Ja
Aantal spelers online: 2
Releasedatum: 12 oktober 2013