Metal Gear Solid: The Twin Snakes Review | 10 april 2004 23:24 | Auteur: Randy1

Metal Gear Solid: The Twin Snakes
Metal Gear Solid is eindelijk uit op de 'Cube, maar zijn de 2 discjes bedekt met onzichtbaar goud of onzichtbaar vuilnis? Judgement Day has come, dus lees ons oordeel inside...

Metal Gear Solid
Er zijn altijd een aantal titels in deze met-crap-overgoten game industrie die wereldwijd bekend staan als ''geweldig''. Namen van het caliber Legend of Zelda, Final Fantasy en Grand Theft Auto zijn langzaam aan naar een niveau gestegen dat zo hoog ligt, dat elke gamer, hoe casual en onwetend dan ook, er wel met het vingertje naar wijst. Mensen, wie is de King of Pop?!

viewerscreen


We weten het allemaal. We weten het ááááááállemaal! Solid Snake zette in 1998 een nieuw puntje neer op de ''kijk, en toen gebeurde er iets geweldigs''-tijdbalk des gamen, en alhoewel dat misschien teveel info is, weten we allemaal dat Metal Gear Solid een geweldige game is. Dat het een stealth game is? Goh, zal best. Dat de woorden Metal Gear al eerder aanwezig waren in titels op oude Nintendo consoles? Tja, uhm, dat zal best wel eens kunnen. Waar het om draait is dit; iedereen kent de game Metal Gear Solid wel, en zeker iedereen die 'em niet gespeelt heeft kent 'em in positieve vorm. Zo staat de game bekend.

Van bekendheid moet je gebruik maken, want een beroemd iets trekt veel mensen. Daarom kwam er op de PS2 al snel een sequel op Metal Gear Solid uit, en daarom werd die sequel nog geen 2 jaar later alweer uitgebreid overgezet naar de Xbox en PC. Daarom is het ook zo dat er al een deel 3 in de maak is genaamd Snake Eater, en tot slot is het daarom ook zo dat Hideo Kojima, de bedenker van het beroemde Metal Gear Solid, op een dag de deal sloot met Shigeru Miyamoto om een exclusieve, Nintendo-style remake te gaan maken van het origineel in de nu al uitgemolken serie titels. Deze game, genaamd Metal Gear Solid: The Twin Snakes, neemt de start van de bekendheid mee naar nieuwe handen.

Silicon Knights
Het is 2002, en de GameCube, Nintendo's nieuwste console, verschijnt in Amerika. Dankzij de aanwezigheid van andere consolemakers, Sony en Microsoft, zijn er nieuwe begrippen in de industrie aanwezig, zoals ''kiddy'', en ''mature''. Nintendo, het bedrijf van de altijd vrolijke Pokémon, de schattige roze Kirby en laten we vooral alle vrolijke, wandelende, glimlachende paddestoeltjes en bloemetjes niet vergeten, staat vanaf vandaag bekend als een ''kiddy'' developer. Alhoewel hier op zich niets mis mee is, worden de gamers ouder. Gamen is niet langer meer het begrip genaamd ''spelen'', maar is een begrip als...tja, een gewone, normale, tijddodende activiteit. Studerende kids, die graag tepels zien (of die nu opengereten zijn door zombietanden maakt ze niet al teveel uit) willen dus geen ''kiddy'' games meer. Nintendo denkt na...en opent de portomonnee.

viewerscreen
''Nou Snake, ik had toch wel een groter slangetje verwacht...''


Een klein aantal studio's wordt overgekocht, en onder Nintendo's aankopen zit de veelbelovende studio Silicon Knights, die op dat moment bezig was met een psycho-thriller game genaamd Too Human. Nu, in 2004, weten elke Nintendo kenner wel dat Silicon Knights het hele ''mature'' games gebeuren naar ongekende niveau's heeft getilt. Het was geen horrofilm, het waren mindgames. Silicon Knights werkte met speciale gameplay effecten, maar ook met ongelovelijk realistische characters die diepe voice-acting ingebouwd hadden, zich werkelijk een weg naar de kern van je hoofd binnen, en als jack in the box begonnen ze daar te spelen met je gedachtes...

Silicon Knights had dus een talent...een manier waarop ze je wisten te raken..maar niet in de vorm van een technologie ofzo. Ze hebben gewoon die zeldzame zielrakende vingertjes, die van een vrouwelijke stem die ''BILLIE JEAN IS NOT MY SON!'' zingt, een reincarnatie van Murder She Wrote kunnen maken. Welke developer is meer geschikt voor het ontwikkelen van een remake van een game waarin het verhaal, de characters...nee; de hele reden waarom de game zo geweldig is draait om ''het onverklaarbare''?

Geweldig (!) Irriterend Verhaal
Metal Gear Solid: The Twin Snakes draait volledig om het spectaculaire, constant-veranderende, en soms zelfs ziekelijk hoog IQ-vereisende verhaal. De basics zijn echter heel kort uit te leggen. Een groep terroristen hebben een militaire basis overgenomen, en daarbij is een belangrijke persoon (aka DARPA Chief Donald Anderson) gegijzeld. De mysterieuze, overal-schijt-aan-hebbende, doch eer-kennende huurling Solid Snake wordt uitgezonden om alles op te knappen, en het kleine stapeltje opdrachtjes waarmee Snake het vijandelijke terrein betreed, groeien tot een berg waarvan de top niet zichtbaar is zonder 'em te beklimmen.

Een gigantisch verhaal dus, die verteld wordt door gesprekken via een telefoon-style communicatie systeem genaamd CODEC, en natuurlijk door middel van bergen spectaculaire cut-scenes, waarin de dood maar al te vaak recht in Snake's ogen en neus kijkt en ademt. Het eerste wat ik ga zeggen over The Twin Snakes op een manier van oordelen, is dat als je een constant game-game zoekt, waarin je dus alleen maar bezig bent met de gameplay, je niet aan een aanschaf moet denken. De game leunt als een invalide op krukken op het verhaal, en als je allergisch bent voor veel luisteren en kijken zonder echt iets te kunnen inbrengen, dan zal de ademloosheid snel toeslaan bij deze stealth game.

Want serieus, het verhaal is ernstig lang. De game is niet al te lang, maar het is af te vragen hoelang je ook daadwerkelijk iets uitvreet. Je loopt 2 druk bewaakte gangetjes door, gaat een trapje af, wandelt een deur in, en je staat oog in oog met een eindbaas, die geintroduceerd wordt door een hele spraaksessie, en sterft met een levensverhaal als achtergrondmuziek. Het grootste kritiekpunt aan Metal Gear Solid was in de PlayStation versie al dat er teveel cut-scenes en andere verhaal vertellende zaken aanwezig waren, en met deze Twin Snakes remake, die een heleboel nieuwe (en ook echt stoere) cut-scenes kent, groeit de irritatie en de drang naar het drukken op de start-knop sterk.

Sneaky Gameplay
De standaard gameplay van Metal Gear Solid draait allemaal om het geluidloos rondbewegen, en je zo dieper in het kern des kwaads dringen. Je kruipt langs muren, draait nekken om, en je maakt je standaard socom .42 gun geluidloos, kortom, sneaken is wat gedaan moet worden. Er zijn echter uitzonderingen. Speel je de game op Very Easy, Easy of Normal? Trek dan gewoon die pistool uit je zak en leg iedereen met z'n schouders tegen de vloer, want veel kwaad doen ze toch niet als ze zich tegen je kogels verzetten.

viewerscreen
''Sorry Jasper, hoeveel je ook klaagt, ik blijf je een nerd vinden''


Een andere uitzondering zijn de gevechten met de stoere eindbazen. Je neemt het Cowboy-style op tegen de Russische gunmaster Revolver Ocelot, je verzet jezelf tegen de truukjes van Psycho Mantis en varierende mechanische tegenstanders, waaronder een Tank en een Helicopter, vereissen explosieve uitingen om letterlijk het loodje te leggen. Het stoere van de eindbazen leunt, zoals de hele game, ook op het verhaal. Elke eindbaas komt verpakt met een eigen manier van praten, lopen, leven. Elke eindbaas komt verpakt met een eigen niveau van ''slechtheid''. Je kunt je favoriete slechterik achteraf zo aanwijzen, en je moet er eventjes over na denken. Zegt dat niet genoeg over de stoerheid van Metal Gear Solid?

Lees Pagina 2 voor de Losse Flodders en de Conclusie
Next articleAnd the Winner is... Previous articleNintendo op TV

Reacties van gebruikers

Avatar
Xaria | 11 april 2004 02:12 | #26502
sound 100?!?!
Avatar
Erich | 11 april 2004 02:17 | #26531
ik vind het jammer dat je het zo snel kan uitspelen want het is zeker een goed spel
Avatar
Kaiber | 11 april 2004 02:29 | #26533
Het is Otacon.
Avatar
semper | 11 april 2004 02:32 | #26534
@rutger
ja het is otacon
en ik vind dat gameplay echt te weinig krijgt en replay al helemaal, je kan dogtags verzamelen, hebt 4 of 5 moeilijkheidsgraden, verschillende radarstanden, en een mode waarin het game-over is als je gezien word. En als je de game uitspeeld krijg je een speciale item. En het is gewoon zo leuk dat je het waarschijnlijk toch nog wel een keer zal spelen. en graphics mogen van mij ook wel een paar puntjes hoger, het is gewoon echt DoA/ninja gaiden niveau.
Avatar
Rutger | 11 april 2004 02:26 | #26536
Is die vent achter snake op de 2e screen Otacon? Als dat zo vind ik hem er niet uit zien ivm MGS2, net alsof die met pensioen is ofzo Weird

Als het hem niet is of als hij er in MGS ook zo uit zag bied ik mijn verontschuldigingen aan, maar in MGS2 zag hij er een stukje jonger uit.

Ik heb de review nog niet gelezen (moest alleen even zeiken over Otacon Razz ) maar denk dat ik hem ooit nog wel een keer ga halen. De enige Metal Gear die ik tot nu toe gespeeld heb is MGS2 en ik moet zeggen dat ik er behoorlijk van baalde dat ik alle verwijzingen naar MGS1 niet begreep.
Avatar
Johan | 11 april 2004 02:56 | #26539
Erg toffe review, ben blij dat jij 'em hebt gedaan .o. Wink

Daarnaast ben ik het niet eens met het cijfer. Een mooie ronde 90 zij meer op zijn plaats geweest zijn, wat dit in het rijtje topspellen voor de 'Cube zou zetten, wat dit spel overduidelijk is. Nu is het cijfer het net niet cijfer en hangt tussen ruim voldoende en goed in.

Daarnaast is dit zo'n port die wel tot in de puntjes is uitgewerkt en vanaf het begin opnieuw in elkaar is gezet, wat toch ook cker wel crediet verdient.

De sound, het verhaal, de totale ervaring van het spel en de vette gameplay maken dit spel onvergetelijk Smile
Avatar
Randy1 | 11 april 2004 03:14 | #26541
De totale ervaring vraagt idd om een 9, maar ''kinderen die vragen worden overgeslagen'' is een passende zin. De game leunt echt zo hevig op het verhaal dat de gameplay erbij zowat in het niets valt (naar mijn mening dus), en als interactieve film was deze ''game'' zeker een hoge 9. Als game vind ik het echter beneden de mate.

Maar sowiezo is het cijfer iets wat heel weinig aanduid in deze Review. In de laatste alinea geef ik al aan dat je de game echt 1 keertje gespeelt moet hebben, en dat het zo'n boek is die elke extreme game-worm wel in z'n collectie heeft. Ik ben ook niet echt van plan in te gaan op ''goedpraterij'' op de game Metal Gear Solid hoor Razz Ik vind het een fantastische game die niemand voor mij heeft goed te praten, maar niet een die een uberhoog cijfer verdient.
Avatar
Johan | 11 april 2004 03:28 | #26542
Ja ik weet het, heb je review gelezen (.o.) en ken je standpunten, dus weet waarom je het cijfer hebt gegeven, maar er zijn genoeg lanteflanters die het cijfer komen checken en helemaal niets lezen. Daarnaast vind ik het MGS TTS gewoon een 90 waard, maar das mijn mening Smile
Avatar
Gebruiker 2227 | 11 april 2004 12:59 | #26558
Vette foto van THE KING OF POP!!!
Avatar
gamecubers | 11 april 2004 14:42 | #26577
goede review. mijn complimenten. ik ga denk ik wel kopen ondanks ik hem al vet vaak heb gespeeld op de computer. en de ps1 ik ben het wel eens met de cijfers dus.
Avatar
Gebruiker 2677 | 11 april 2004 16:36 | #26607
Review niet gelzezen, maar met het punt ben ik het niet eens... Mad een 86 maar? Geef dat spel maar gerust een heel punt hoger!! (een 96, voor de anti-snelle onder ons Wink ) Whatthe hell ik heb het spel nu bijna 4 keer uitgespeeld, en het blijft gewoon leuk, waarom in godsnaam maar een mager 6je voor replay? een 9 is daar beter op z'n plaats (unlockable items, 3 verschillende radar standen, 5 verschillddende moeilijkheidsgraden, andere eindes, dogtags...) allemaal redenen om het spel nog zeker 5 keer uit te spelen Wink Razz HET BLIJFT LEUK, de beste game ooit, maar dan verbeterd naar Gamecube niveau!! nóg beter dus Very Happy
Avatar
Gebruiker 3170 | 11 april 2004 16:39 | #26608
Zoals young link zou zeggen, dit spel krijgt op de xbox hoger omdat daar het niveau lager ligt.
Avatar
Pikachu | 11 april 2004 17:06 | #26611
Dat is toch ook zo? je kan het zien als VWO vergelijken met MAVO(hoe heet dat tegenwoordig?)
Avatar
Gebruiker 3170 | 11 april 2004 17:12 | #26612
hou je mond toch man.
Avatar
Kaiber | 11 april 2004 17:45 | #26622
@ Helghast, waarom lees je de review dan niet voordat je kritiek gaat leveren. Dan kan je inhoudelijk antwoorden op zijn beargumentering voor het cijfer.
Avatar
Johannes | 11 april 2004 19:06 | #26628
Ben het wel met het cijfer eens (ev. een 90 ook goed maja Razz ). Soms stuurt het ff niet lekker, maar dat 6'je ben ik het ook wel mee eens, ik ging hem nog een x doen, maar had niet zoveel zin om dat nog een x te doen Weird Misschien komt het omdat ik nog FF:CC en 007 moet uitspelen Razz
Avatar
smash master | 11 april 2004 19:09 | #26629
mwah leipe review nou nog de game uitspelen heb er echt geen zin meer in Very Happy
Avatar
Gebruiker 1538 | 11 april 2004 20:51 | #26640
Geweldige game. . . Had hem nog nooit gespeeld.

Maareh, is het niet ''Billie Jean is not my LOVER" (She's just a girl who pretends I am the one. But the kid is not my son) Billie = girl, kan dis nooit son zijn Very Happy

Greetz: Mafkees
Avatar
Randy1 | 11 april 2004 21:31 | #26643
Ik moet bepaalde copyrights omzeilen en dus heb ik de lyrics een beetje aangepast... Omnomnom
Avatar
Gebruiker 2677 | 11 april 2004 23:45 | #26665
@khyber: Ik hoef de review niet e lezen om het het wel/niet met het punt eens te zijn! (nu heb ik 'm wel gelezen, en nog blijf ik bij mijn argumenten!)
Avatar
Lennart | 12 april 2004 00:36 | #26667
Ik heb hem wel 3 keer uitgespeeld op de PSX, replay had wel wat hoger gemogen Weird ....gameplay zeker ook!!
Avatar
Cube17 | 12 april 2004 01:35 | #26670
ik ga hem kopen maar wnr weet ik nie
Avatar
Gebruiker 3189 | 12 april 2004 14:14 | #26685
ik ga hem kopen maar als ik daar ben zijn ze uitverkocht Razz Razz
Avatar
Gebruiker 3189 | 12 april 2004 14:14 | #26686
Mad en dit
Avatar
Zapp-x | 12 april 2004 14:19 | #26687
goede review, randy heeft er veel werk in gestopt.hij moest de game erg snel uitspelen en reviewen om te zorgen dat we de review niet ergens in juni pas hadden Razz Dus dat is sowieso al zwaar oke. Verder vind ik niet dat jullie zo moeten zeiken bij een 8.6 Weird gaan jullie ook zo te keer als je dat op school haalt ofzo? En ik vind het wel erg hoog om een game die je gewoon nog n keer kan uitspelen..met een iets ander einde.. om die dan een 9 te geven voor replay -_- spellen met multiplayer mode, of erg lange spellen (baten kaitos?) die verdienen een 9.. mits het goed is uitgewerkt that is..
Avatar
Gebruiker 3137 | 12 april 2004 15:29 | #26691
ik heb em al uitgespeeld en het was in een woord FANTASTISCH maar dat komt denk ik ook omdat ik em nog nooit gespeeld heb daarom geef ik em een 9.4 maar ik kan het wel begrijpen dat iemand em al op de psx heeft uitgespeeld een 8.6 geeft maar dan wil ik wel weten is er ooit een remake uitgekomen die helemaal vernieuwend was en die iedereen moest hebben? ik denk van niet
Avatar
cuber | 13 april 2004 19:04 | #26816
waarom zeikt iedereen met een 8.6.... dat vin ik nog steeds hoog.
Avatar
Randy1 | 15 april 2004 05:19 | #27176
@ Lucske ---> Ik geef het een 8.6 omdat deze game te weinig game is. Het is echt bizar kort (je loopt van eindbaas naar eindbaas), en ik zou bijna durfen te zeggen dat je meer film kijkt dan dat je gamed. De PSX versie had minder filmpjes, en was imo daardoor een betere game. Dat ik 'em al kende boeit niets(aangezien het 1998 was toen ik Metal Gear Solid speelde).
Avatar
KockenG | 19 april 2004 01:15 | #27778
Sound: 100. Ben ik het helemaal mee eens, de muziek was uber uitstekend, vooral die battle them van Psycho Mantis, weet trouwens iemand waar ik een mp3 van Psycho Mantis kan vinden?
Avatar
Gebruiker 3302 | 27 april 2004 16:14 | #29071
Late reactie maar ik vind het geen goede review. Het is veelste lang en de eerste alinea´s zijn onzin. Je vergeet dat Snake ook Armstech president Baker moet redden. Is tevens in van de sleutelfiguren die belangrijker is dat de Darpa Chief. Hopelijk bedoel je zeer sarcastisch dat je op very easy zomaar schietend er doorheen komt want dan moet ik je uit je dromen helpen want dat is niet zo. Ikzelf heb de PSX versie ook gespeeld en kan zeggen dat wanneer je die heb gespeeld en wilt de cube versie kopen dat je zeker te weten moet komen. Deze versie´s verschillen zo erg met elkaar. Tevens het stukje dat wanneer je bloed ziet maar niet ranzig is? Ik heb vaak genoeg stukjes gezien waar me maag van rommelde en mocht deze game niet te ranzig zijn vlgens jou woorden. Waarom staat er dan 16+ op de verpakking? Tevens vind ik de cijfers die je gaf beetje raar. Je geeft graphics een 90 terwijl sommige momenten in de game lelijk was en dus ook de CODEC gesprekken. Sound een 100 geven is helemaal belachelijk. Er zitten goede sound effecten in deze game maar soms kunnen ze je ook ontzettend tegenvallen. met de gameplay ben ik het wel eens dus niks op aan te merken maar de replay weer oneens. Je kan deze game op zoveel verschillende manieren dat het je niet verveelt. Daarom had ik de gameplay hoger gegegeven. En dan mijn laatste vraag: Hoe maken jullie je eindcijfer? Dmv alles optellen en delen door 4? Als jullie dat doen mogen jullie het nachecken want ik kom op 82-83 uit.
Avatar
Zapp-x | 27 april 2004 16:38 | #29073
Ik kan alleen @ dat laatste van je reageren, want heb de review zelf niet gemaakt Smile Maar we rekenen het eindcijfer niet uit door het gemiddelde te berekenen, niet alle punten tellen even zwaar namelijk Smile
Avatar
Gebruiker 3302 | 27 april 2004 16:59 | #29079
OKay zoiets had ik ook al in gedachten maar dan nog vind ik cijfer redelijk lager. Ondanks zijn remake mocht wel wel hoger cijfer krijgen.
Avatar
Gebruiker 3334 | 30 april 2004 17:49 | #29783
Een 60 voor replay?! Iedereen die ik ken heeft TTS meerdere keren met veel plezier uitgespeeld... Wat een onzinreview.
Avatar
Gebruiker 3302 | 30 april 2004 18:46 | #29792
Toch nog iemand die het met me eens is Wink
Avatar
Gebruiker 3211 | 10 mei 2004 20:50 | #31736
ik vind hem eerlijk gezegd helemaal niet zo mooi
Avatar
Gebruiker 3602 | 03 juni 2004 17:22 | #38327
Ik Vind het een TOP-GAME ik heb em op de PSX gehad daar speelde ik em al vaker uit vooral om die bandage die je kreeg als je het elektrische bed overleefde ( dat ding bleek later niet erg intressant te zijn...je kon alleen schieten zonder te herladen of wat het ook deed Weird ....) maar dit deel vind ik nogsteeds TOP sinds ik em op de psx had uitgespeeld blijft het spel in mijn kop zitten ..... en jah sommige stukjes zijn wat mooier of lelijker dan de andere maar daar stoorde ik mezelf totaal niet aan. En voor degene die hem al eerder hebben gespeeld op PSX en twijfelen om em te kopen moeten hem gewoon kopen als ze een echte ....DIE-HARD fan zijn en als je em nog niet eens had uitgespeeld moet je hem zeker kopen want je mag deze game gewoon niet missen !!!!
Avatar
Gebruiker 3602 | 03 juni 2004 17:27 | #38330
En je loopt trouwens niet van baas naar baas je moet guards met tactiek omzeilen of je vind dat zogenaamd te makkelijk dan moet je maar is proberen ze te ontwijken zonder te schieten ...EN! je moet genieten van deze game en alle guns en sh*t proberen te krijgen.....jah als je doorloopt met de helft van de guns en items en je laat alles gewoon zo een beetje achter, jah dan haal je het wel....Maar dats wel wat aan de hopelooze kant al zeg ik et zelf...
Avatar
Gebruiker 3602 | 05 juni 2004 16:23 | #38544
t'is me 1 keer gelukt daarn vergat ik heel de tijd de Nikita en de Fa-Mas
Avatar
Gebruiker 1541 | 28 augustus 2005 16:33 | #90563
Heb de game gisteren gekocht voor 20. Verhaal is erg gaaf maar er zitten meer filmpjes in dan gameplay stuff. Heb ik echter geen problemen mee.

Plaats een reactie

Log in of registreer een account om een reactie te kunnen plaatsen.

Metal Gear Solid: The Twin Snakes

Platform: Nintendo GameCube
Genre: Stealth
Ontwikkelaar: Silicon Knights
Uitgever: Konami
Aantal spelers lokaal: 1
Online-ondersteuning: Nee
Releasedatum: 26 maart 2004

Screenshots