AiRace Speed Review | 30 oktober 2013 20:16 | Auteur: Marcel

Met de afbraak van het futuristische racegenre vallen de fans van F-Zero en WipeOut tussen het wal en het schip. De beschrijving van AiRace Speed zal deze gamers daarom aanspreken en ook het prijskaartje van €4,99 oogt uitnodigend. Is de eShop-racer in staat om de aandacht van de puristen vast te houden of kan ook deze game beter met de snelheid van het licht vermeden worden?

AiRace Speed geeft je direct al een simplistische indruk. Het menu van de tunnel-racer kent slechts vier opties en één game-mode. Opvallend is dat je in het optiescherm kunt kiezen voor een besturing met de stylus of de Circle Pad. Nintendo eShop-games hebben meestal een enkele besturingsoptie en deze vrijheid maakt de game toch iets toegankelijker. Qua content valt het echter tegen. Je kunt in totaal achtien levels vrijspelen en per drie levels mag je achter het stuur van een ander scheepje kruipen. Hierdoor komt het totaal aantal scheepjes uit op zes.

2

Gaap…
Het eerste level van de game geeft je nog een goed gevoel. Je racet in je eentje met je ruimtescheepje door een tunnel van obstakels. De woorden ‘gaaf’, ‘cool’ en ‘tof’ komen in je gedachte naar boven en omdat het scheepje met een behoorlijke snelheid vliegt, is het zowaar even boeiend. Helaas is de euforie van korte duur, want al snel ontdek je dat alle 18 levels hetzelfde zijn. Het betreffen allemaal tunneltjes waar je met een enkel scheepje doorheen vliegt. Van AI tegenstanders of obstakels buiten muurtjes en laserpoortjes om is geen sprake. Hierdoor schiet AiRace Speed een gat in de eigen titel, want van een race kan pas sprake zijn als je tegenstanders hebt en die ontbreken afgezien van een tijdslimiet.

Als competitief element zijn er wel online leaderboards toegevoegd en je kunt achievements vrijspelen. Echter is de kans klein dat je de tijd gaat besteden om van deze features gebruik te maken. Grafisch is de game ook zeer eentonig, omdat je telkens door tunneltjes vliegt met hier en daar een andere tussenruimte. Het 3D-effect van de Nintendo 3DS komt door de cylinders goed naar voren, maar heeft een negatieve impact op de framerate van het spelletje. De muziek is nog eentoniger dan de graphics en meerdere malen vroeg ik me af of de soundchip van de Nintendo 3DS gecrasht was, omdat telkens dezelfde drie noten herhaald werden. De beat is niet aanstekelijk of sfeervol en voegt naast het gezoem van je scheepje eigenlijk niets toe aan de game. Ook StreetPass en SpotPass functies ontbreken.

1

Conclusie
AiRace Speed is een simplistische verwaarloosbare tunnel-racer. Als we met zijn allen om een Nintendo 64 of PlayStation hadden gezeten om ons te vergapen aan de eerste 3D-games dan had AiRace Speed wellicht indruk gemaakt, maar voor die setting is de game bijna 17 jaar te laat. Met 18 levels is het spel bovendien snel uitgespeeld en door het gebrek aan een competitief element buiten online leaderboards is van een verslavingsfactor ook geen sprake.
3,5
N1-score
  • + Snelheidsgevoel
  • + Online leaderboards
  • - 3D-feature levert framerate problemen op
  • - Geen tegenstanders op de baan om tegen te racen
  • - Weinig variatie in levels en schepen
  • - Te simplistisch voor deze tijd
Next articleHet perk-systeem en onwaarschijnlijkheden omtrent DLC van Call... Previous articleIwata: "Eén game kan het tij keren voor Wii U"

Reacties van gebruikers

Avatar
Hoofdletter R | 31 oktober 2013 10:56 | #225952
Ik dacht al dat dit een flop ging worden... Het zag er te leuk uit. Jammer vooral van de framerate die het af laat weten bij het 3D effect.

Plaats een reactie

Log in of registreer een account om een reactie te kunnen plaatsen.

AiRace Speed

Platform: Nintendo 3DS eShop
Prijs: €3,49
Genre: Race
Ontwikkelaar: QubicGames
Uitgever: QubicGames
Aantal spelers lokaal: 1
Online-ondersteuning: Ja
Aantal spelers online: N.v.t.
Releasedatum: 19 september 2013

Screenshots