Deus Ex: Human Revolution Director's Cut Review | 10 november 2013 23:00 | Auteur: Mink

In het jaar 2027 zijn prothesen niet meer weg te denken uit de maatschappij. Kunstmatige ledematen en verbeteringen aan organen worden voor het juiste bedrag aangebracht door internationale bedrijven. LIMB is het machtigste conglomeraat en beheert een monopolie op de markt. Bedrijven van over de hele wereld proberen met een felle concurrentiestrijd LIMB het loodje te laten leggen of in het interne machtsspel de overhand te krijgen. Adam Jensen is het hoofd van de beveiliging binnen Sarif Industries en moet er alles aan doen om dit bedrijf staande te houden. Met vele hackers, lugubere bazen en terroristische aanvallen is dit allesbehalve eenvoudig. Deus Ex: Human Revolution Director’s Cut neemt je mee op dit spannende avontuur waar vrijwel niets is wat het lijkt. Kan deze action role-playing game je bovenmenselijk laten voelen of heeft dit spel zelf protheses nodig, omdat het geen poot heeft om op te staan?

21


Deus Ex: Human Revolution Director’s Cut is een actie RPG waarbij het aanbrengen en modificeren van prothesen, zogenaamde Augmentations, een belangrijke rol speelt. Adam Jensen wordt na een zware aanval omgedoopt van man tot machine en zal zonder deze cruciale prothesen sterven. Gelukkig weet Adam zich snel bij elkaar te rapen en leert te leven met deze kunstmatige vervangingen. Het is aan de speler om te bepalen hoe je de krachten van Adam verder aanvult met deze verbeteringen. Met genoeg Experience Points of genoeg Credits, de valuta in dit spel, kun je een Praxis Kit verdienen of kopen. Met deze Praxis Kit kun je beslissen welk lichaamsdeel je kunstmatig wilt veranderen. Zo kun je ervoor kiezen om je benen te laten opereren zodat je hoger kunt springen, je hersencapaciteit te verhogen om een betere hacker te zijn of je zicht te verbeteren waardoor je door muren kunt kijken. Deze verbeteringen zijn optioneel en de keuze en variatie in prothesen is zeer groot. Iedere keer als je een augmentation koopt, zorgt dat ervoor dat er meer in de speelwereld te ontdekken valt, omdat je bijvoorbeeld met een hogere sprong opeens op plaatsen kunt komen welke voorheen onbereikbaar leken.

Missions
In het begin van het spel zijn sommige delen van de spelwereld niet beschikbaar, omdat je sommige prothesen nog niet hebt aangebracht. Deze prothesen kun je vervolgens kopen bij een LIMB facility of verdienen door een level omhoog te gaan. Een grote kracht van Deus Ex is het feit dat je de benodigde Experience Points en Credits spelenderwijs verzamelt. Je kunt vijanden knock-out slaan, nieuwe (geheime) plaatsen bezoeken en verschillende optionele missies halen. De belangrijkste opdrachten worden opgedragen door je baas David Sarif en bestaan over het algemeen altijd uit een meerstappenplan. De orders van de baas zijn nooit concreet, want er moet 'iets' gebeuren en de speler krijgt de vrijheid om het op zijn manier te voltooien. Zo kun je ervoor kiezen om in stealth-modus een leger te ontwijken of om in Rambo-stijl al schietend recht op je doel af te gaan. Dit concept is bijzonder goed uitgewerkt en het avontuur is in theorie zelfs uit te spelen zonder één kogel te lossen. Voor iedere manier van spelen zijn er prothesen en wapens beschikbaar welke daarbij passen. Wanneer je niet weet welke manier van spelen het meeste bij je past dan kun je een combinatie van beide gebruiken. Zelfs wanneer je halverwege de game besluit om het over een andere boeg te gooien, is dat een mogelijkheid. Dit maakt de gameplay-mogelijkheden vrijwel oneindig en iedere speelsessie anders.

18


Gameplay
De verschillende missies gaan over het algemeen gepaard met het uitschakelen en verdoven van vijandige gangsters of rivaliserende bedrijfssecurity. De snelste manier om dit te verwezenlijken, is om met je geweer een veilige plek te vinden en de verscheidene tegenstanders het loodje te laten leggen. Het schieten en richten op de Wii U is zeer aangenaam en werkt uitstekend. Het enige minpunt aan deze besturing is de trage beweging van de X- en Y-as. Zelfs wanneer deze in de opties zo hoog mogelijk is gezet, kost het je teveel tijd om om je heen te kijken. Ook het schieten met de sniper, of een ander wapen met een vizier, gaat prima en maakt op unieke wijze gebruik van de Wii U GamePad. De Wii U GamePad verandert in het vizier en door om je heen kijken kun je richten en inzoomen. Dit is een verfrissende manier van spelen en wanneer je deze controls niet fijn vindt, kun je ervoor kiezen om de “gewone” controls te gebruiken.

Al schietend je weg banen door de verschillende vijanden is niet de enige manier om het spel uit te spelen. Je kunt ook al sluipend de verschillende gebouwen en steden onderzoeken. Dit is tevens zeer goed uitgewerkt. Je kunt je schuilhouden op de meest absurde plekken, zoals achter een koelkast of in een ventilatieschacht, en zolang je jezelf stil houdt, zit je veilig. Wanneer je dan vijand van achter beslopen hebt, kun je hem uitschakelen door slechts op één knop te drukken. Er start dan een kleine cutscene en hierin is te zien hoe Adam met zijn prothesen de vijand een kopje kleiner maakt.

22


Deus Ex: Human Revolution Director’s Cut kent naast de opdrachten van Sarif een groot aantal optionele missies die je ontdekt door met verschillende personages te spreken. De extra missies zijn soms zelfs groter dan de verhaalmissies en kennen daardoor ook een betere beloning. De verschillende zijmissies zijn leuk en zorgen voor de nodige variatie. Tel daarbij op dat de zijmissies je tevens belonen met veel Experience Points en Credit en er is genoeg motivatie om iedere opdracht en wens te vervullen. Toch is het niet altijd verstandig om alle orders op te volgen, omdat sommige personages je juist in een val willen laten lopen of David Sarif tegenwerken. In de wereld van Deus Ex is er altijd wel iemand die je op een onbewaakt moment uit de weg wilt ruimen.

Backpacken
De prothesen zijn een zeer belangrijk en vrijwel uniek systeem uit Deus Ex: Human Revolution Director’s Cut, maar het is niet het enige systeem dat goed is uitgewerkt. Zo heb je ook een inventaris dat een limiet kent. Je kunt dus niet zo veel kogels, wapens, energie drankjes en explosieven bij je dragen, maar je bent gebonden aan het aantal plekken dat je beschikbaar hebt. Dit is realistisch uitgewerkt, want een grote sniper rifle kost bijvoorbeeld meer plek dan een kleine handgranaat. Hierdoor weeg je tijdens het complete spel af hoeveel waarde een object heeft. Kom je ammunitie tegen, maar past het niet in je rugzak, gooi je dan een wapen zonder ammunitie weg of laat je de kogels achter? Bij vrijwel ieder object maak je een keuze of dat object je later kan redden of niet. Dit werkt uitstekend en gelukkig wordt je inventaris handig in beeld gebracht op de Wii U GamePad.

23


De Wii U GamePad wordt op verschillende manieren ondersteund. Zo heb je de inventaris, de map, je prothesen en kun je Off-TV Play gebruiken. Dit werkt over het algemeen zoals het moet. Het grootste nadeel van de controls van de Wii U GamePad is dat je ze niet zelf kunt aanpassen. Een shooter anno 2013 moet een optie kennen waarbij de speler zelf mag bepalen welke actie er onder welke knop zit. Dat is in Deus Ex: Human Revolution Director's Cut niet het geval en dat is frustrerend. Tel daarbij op dat het veranderen van wapen niet mogelijk is zonder het spel te pauzeren en je krijgt al snel enkele ergernissen welke er bij een “Directer’s Cut” zeker uitgehaald hadden moeten worden.

Silver Tongue Bosses
Een ander minpunt dat het spel kent, is het spreken met andere personages. Wanneer je iets gedaan wil krijgen, moet je soms andere personages zien te overtuigen met je fluwelen tong. Telkens krijg je drie opties en het is aan de speler om de juiste te pakken en zo de mensen te manipuleren zonder dat ze het doorhebben. Mocht dit niet lukken en heeft je doelwit dit door, dan is er niets aan de hand. Het spel geeft je geen consequenties en je kunt het gewoon weer proberen na enkele minuten en jouw target doet net alsof dit jullie eerste gesprek is. Dit is jammer en haalt het gehele effect van het overhalen en manipuleren weg. Het was beter geweest als het spel de speler afstrafte wanneer hij of zij een fout maakte. Wanneer het spel vordert zijn er enkele gesprekken waarbij het antwoord wél consequenties heeft. Echter, het merendeel van de gesprekken kent dit niet en dat is zeer jammer.

24


Waar je wel afgestraft wordt, is bij de eindbazen. Deze mannen en vrouwen zijn geheel uitgerust met sterke prothesen. De gevechten met deze bazen zijn zeer lastig, maar kunnen tevens op twee manieren gewonnen worden. Je kunt kiezen om sluipend de vijand aan te vallen of om hem weg te blazen met je gehele inventaris aan wapens. Beide gevallen kosten aanzienlijk veel tijd maar weten tevens de spanning en de aandacht erbij te houden. De verschillende grote bazen zijn dan ook een leuke variatie en uitdaging. Het enige nadeel is dat er maar vier eind bazen in het spel aanwezig zijn. Hierdoor worden deze grote jongens wel extra speciaal en waan je jezelf meer in een echt lastig gevecht. Toch blijft het een feit dat vier eindbazen net te weinig is.

Extra’s
Deus Ex: Human Revolution Director’s Cut kent vele extra’s tegenover de oorspronkelijke versie. Zo beschikt het spel over alle downloadbare content, een strategy guide en in-game commentaar van de ontwikkelaars. De nieuwe missies zijn geïntegreerd in het verhaal terwijl de strategy guide en het in-game commentaar bij opties geselecteerd kunnen worden. Hoewel de extra’s geen echte diepgang bieden of een echte “must” zijn, is het wel leuk om er na het uitspelen naar te kijken. Verder is het hacken in het spel onder de loep genomen. Je kunt dit met de Wii U GamePad doen en dit zorgt voor een realistische sfeer. Als een echte hacker moet je de beveiliging omzeilen en de computer overnemen. Dit werkt meer dan prima maar valt na verloop van tijd onder het kopje "meer van hetzelfde". Als laatste kun je via de Wii U GamePad notities opslaan. Deze notities kun je inspreken en later afluisteren als je vergeten bent wat je precies tegen de Wii U hebt gezegd. Deze feature is interessant voor de vergeetachtige mensen, maar voor de rest is deze mogelijkheid een dat snel achterwege wordt gelaten.

25


Iets waar je zeker niet naar hoeft uit te kijken is de multiplayer, want deze zit helemaal niet in het spel. Op geen enkele manier kun je het spel met meerdere personen spelen terwijl de setting en het ruime assortiment van wapens dat zeker toelaat. Het is geen groot gemis, want Deus Ex: Human Revolution Director’s Cut staat als een huis in de uitgebreide singleplayer dat meer dan dertig uur aan content bevat. Toch blijft het jammer dat er zelfs geen lokale multiplayer-modus in verwerkt is.

Grafisch en geluid
De immens grote wereld met verschillende landen en gebieden kent een futuristisch en vooral donker sfeertje. Het gehele spel is grafisch een lust voor het oog op enkele problemen met de framerate na. Deze kleine foutjes vergeef je het spel snel wanneer je merkt dat ze alleen voorkomen wanneer het gehele beeldscherm volstaat met schietende personen, wat niet vaak gebeurt.



De muziek is subtiel maar voegt toch veel sfeer toe. De verschillende muziekstukken blijven verfrissend aanvoelen en zelfs de muziek onder het menu weet niet te vervelen. Wanneer je in een donker steegje loopt, gaat de muziek, zodoende ook de gehele sfeer, met je mee. Het enige minpunt is dat de Wii U GamePad, mits je geen Off-TV Play aanzet, akelig stil is. De Wii U GamePad produceert vrijwel geen enkele vorm van geluid en dat is een gemiste kans.

Conclusie
Deus Ex: Human Revolution Director’s Cut weet zich met zijn intrigerende verhaal en meer dan dertig uur aan content te profileren als een zeer vol spel. Bovendien heeft de game een geweldig realistisch verzamel-systeem waarbij zwaardere objecten meer plaats in beslag nemen dan kleine en lichtere objecten. Het systeem achter de prothesen spant de kroon en geeft een grote diepgang en een grotere replay-waarde aan het geheel. De grootste minpunten zijn de controls, waarbij wapens wisselen het meest frustrerend is, en het gebrek aan consequenties wanneer je met iemand spreekt. Al met al is dit een absolute must, voor zowel liefhebbers van actie als RPG.
8,3
N1-score
  • + Meer dan dertig uur aan content
  • + Intrigerend verhaal
  • + Uniek prothesen-systeem
  • + Realistische rugzak
  • + Hoge replaywaarde
  • - Foutief mensen manipuleren geen consequenties
  • - Wapens wisselen frustreert
Next articleInfinity Ward sluit Call of Duty in ruimte niet uit, mogelijk... Previous articleRed de wereld van het kwaad in launchtrailer van Power Rangers...

Reacties van gebruikers

Avatar
kyoto | 11 november 2013 12:10 | #226372
collapse
Nice! Ben zeker van plan deze nog te gaan halen, maar dat zal denk ik later dit jaar zijn. SM3DW gaat even voor Smile
Avatar
Taken NL | 15 november 2013 21:05 | #226682
Reactie op post #226372 van kyoto
Ik heb de game HELAAS!!! al uitgespeeld op de PS3, ls dit niet het geval zou zijn zou ik voor Deus Ex: Human Revolution en zeker de Directors Cut gan Worship

8,3 vind ik nogal laag de normale versie geef ik zeker een 9,3 een Wii U directors cut zou dit cijfer omhoog moeten brengen!

Plaats een reactie

Log in of registreer een account om een reactie te kunnen plaatsen.

Deus Ex: Human Revolution Director's Cut

Platform: Wii U
Genre: Action RPG
Ontwikkelaar: Straight Right
Uitgever: Square Enix
Aantal spelers lokaal: Onbekend
Online-ondersteuning: Ja
Aantal spelers online: Onbekend
Releasedatum: 25 oktober 2013

Screenshots