Nintendo’s dilemma Column | 21 november 2013 23:23 | Auteur: Marcel

De hardware verkopen vallen tegen, het uitstel van games stelt de fans teleur en de naderende next-gen trein van de concurrentie kan zomaar eens dwars door de Wii U denderen. Honderden analisten in binnen- en buitenland denken te weten hoe Nintendo het tij kan keren, maar zien allen één element over het hoofd.

The missing link
De argumenten voor een verbetering van Nintendo’s marktpositie zijn volgens de fans simpel en doeltreffend. Zorg voor betere third party support, verbeter nu eindelijk eens dat online-netwerk, maak een console die qua techniek de concurrentie kan bijbenen en stop ziel en zaligheid in nieuwe Mario- en Zelda-spellen. De gegeven formule is volgens veel fans en critici het middel om Nintendo er weer bovenop te helpen, maar schijn bedriegt. Het is niet de slechte third party support die de Wii U de nek omdraait, noch de ruwe processorkracht van de PlayStation 4 of het gebrek aan Mario-games. Het probleem waar Nintendo momenteel tegen strijd is cultureel en een onomkeerbare trend. Nintendo ziet deze trend als de grootste dreiging voor haar imperium en een kat in het nauw maakt vreemde sprongen.

Als je twee jaar geleden de financiële cijfers van SEGA Sammy en Nintendo naast elkaar had gelegd, dan was het resultaat verbluffend anders dan vandaag de dag. Nintendo boekte het afgelopen jaar een marginaal winstje dankzij wat creatief boekhouden en de geld-bijdruk-hobby van de Japanse centrale bank. SEGA Sammy zag de winst met 400% stijgen tegenover een jaar geleden. De enige noemenswaardige game die SEGA heeft uitgebracht in de afgelopen maanden is de strategy-game Company of Heroes 2 voor de PC, maar buiten dat levert de doorgaans drukke Sonic-fabriek pas tegen het einde van het jaar weer grote nieuwe titels af. Afgelopen week zagen we hoe Sonic’s meest recente uitstapje in de categorie flop terecht kwam. Het geld waar SEGA op teert komt dan ook uit een hele andere hoek. Een veel lucratievere hoek die menig Japanse game-ontwikkelaar heeft ontdekt.

44

Niet de pachinko gokondernemingen van Sammy, maar de web-based games van SEGA doen het tegenwoordig erg goed. Sterker nog, de web-based games van de complete Japanse game-industrie worden steeds belangrijker. Breath of Fire 6 is een Capcom-titel waarbij sommige lezers een gat in de lucht springen. Het blijkt echter een simpel web-based RPG-spelletje te zijn. Hetzelfde geldt voor het meest recente deel in de Final Fantasy: Crystal Chronicles-saga. Square Enix heeft niet voor niets de oude baas Yoichi Wada ingeruild voor een hippe CEO van een online game-portaal.

Een krimpende markt
De Japanse Yen worden niet meer in de arcade automaten gepropt en worden ook steeds minder gespendeerd aan wat Nintendo 'packaged games' noemt. Al het geld van de gamers is gaan zitten in web-based spelletjes die qua budget veel goedkoper zijn om te maken en bovendien minder veeleisende klanten hebben. Wie in Japan als ontwikkelaar niet voor de web-based games gaat, kiest hoogstwaarschijnlijk om games te maken voor de nu wat verouderde PlayStation 3, PlayStation Vita, PlayStation Portable of voor Nintendo’s zeer succesvolle Nintendo 3DS. De Wii U is daarmee vergeleken een duur grapje en een groot risico als ontwikkelaar, omdat ook in Japan vrijwel niemand het apparaat in huis heeft gehaald. Het meest tekenend is dan ook het feit dat de Wii U-verkopen een week na de lancering van een aantal ‘alles of niets’ bundels direct weer een duikvlucht maakten. De games doen het niet veel beter, want Nintendo’s feestelijke paradepaardje Wii Party U is binnen één week ingehaald door Battlefield 4. Een gegeven wat drie tot vier jaar geleden in Japan nog onmogelijk was.

mcreate2009-2013softwcmuef

Het feit dat in Japan de console-gaming markt constant krimpt, heeft Nintendo doen besluiten om de Wii U te voorzien van een controller met scherm. Een soort van hybride handheld-console is volgens hen het middel om de trend van console-gamers die verhuizen naar handhelds tegen te gaan, maar dit is waar de strategie schuurt. Immers boert Nintendo prima bij goede Nintendo 3DS-verkopen en concurreert men in principe met zichzelf. Sterker nog, het concept van de Wii U lijkt met het touchscreen en de mogelijkheid om twee schermen te gebruiken behoorlijk veel op dat van de Nintendo DS. Daarnaast lijkt het als twee druppels water op de connectie tussen de Game Boy Advance en Nintendo GameCube. Ondanks dat je geen losse accessoires meer nodig hebt, doet de Wii U erg denken aan het commercieel gefaalde Connectivity-concept. De standaard regels die gelden in veel Wii U-games, zoals één spelleider met een bepaald doel die de Wii U GamePad hanteert en de mogelijkheid om kaarten en items op te roepen, zijn vrijwel identiek. De techniek is dankzij het touchscreens en dergelijke nu een stuk beter uitgewerkt, maar het blijft een toevoeging en niet de kern van de gameplay, zoals het zwiepen en zwaaien van de Wii Remote.

Conheld/Handsole
In dat opzicht is de Wii U op alle fronten een compromis. De Wii U GamePad is gemaakt, omdat de hardcore-gamer liever niet wiebelt met zijn controller, maar Nintendo toch ook een toegankelijke besturingsoptie wil hebben. Nintendo Land was het compromis tussen de wens voor nieuwe F-Zero en Metroid-games en de niet-commerciële haalbaarheid van dergelijke projecten tijdens de lancering. Met een console die alles kan, loop je echter al snel het risico dat uiteindelijk niets goed is uitgewerkt en hier is Nintendo met open ogen ingetrapt. De online-ervaring hing met de launch nog met losse schroeven aan elkaar en de eerste Nintendo-game die online gameplay mogelijk maakt op de Wii U is een remake van een Wii launch-game. De Virtual Console verscheen pas maanden na de lancering en dan hebben we nog niet eens gekeken naar de laadtijden en installaties van allerlei patches die nodig waren om de Wii U ervaring enigszins soepel te krijgen.

151

Can you hear me now?
De Wii U-ervaring radicaal veranderen is nu niet meer mogelijk. Nintendo zal daarom games, gimmicks, hardware, features en online opties moeten blijven toevoegen totdat er een totaalpakket ligt waar het publiek wel op af komt. Echter, zolang de marketingboodschap rommelig blijft, zorgt iedere extra toevoeging voor meer verwarring. Het valt daarbij op dat de meest ingewikkelde aanbiedingen, zoals het koppelen van je Wii Fit Meter aan de trial-versie van Wii Fit U om zo de volledige versie te unlocken, zijn gericht op de groep casual-gamers die daar waarschijnlijk het minst van snappen. Voor de echte Zelda-fans is er de nieuwe The Legend of Zelda: The Wind Waker HD-bundel met een speciale Wii U GamePad in de stijl van de game, maar in de doos vind je een download-code voor de game en niet het echte collectors-item in de vorm van een Ganondorf-figurine, want die is dan weer alleen verkrijgbaar als losse Limited Edition. In mijn optiek zou het logischer zijn als de echte fans die 300 euro neertellen voor een speciale versie van de Wii U ook op zijn minst de meest speciale verpakking van de game krijgen.

In Japan daarentegen heeft de verkoopafdeling het wel begrepen. Daar is het devies een bundel van ‘alles of niets’ voor de casual-gamer. Met Wii Fit U, New Super Mario Bros. U en Wii Party U plus de benodigde accessoires, hoopt Nintendo de Japanse casual-gamer over de streep trekken. Nintendo-baas Satoru Iwata zegt zelf dat hij zich dit jaar niet richt op ‘high-skilled’ gamers en dat is een grote fout. Nintendo-games waren vroeger immers voor iedereen. Het feit dat Mario voor alle gezinsleden leuk is, heeft Nintendo succesvol gemaakt. Tegenwoordig lijkt men de lat in Mario- en Zelda-games qua moeilijkheidsgraad en uitdaging steeds een stapje lager te leggen. Pikmin 3 was een welkome verandering op deze trend, maar een druppel op de gloeiende plaat. Ook visueel wordt het allemaal simplistischer en grafisch verschil tussen Wii Sports Club en Wii Fit U is er nauwelijks. Ik geef toe dat graphics niet altijd het belangrijkste element zijn in een game, maar het biedt wel enigszins een vernieuwend element. Ik voel er zelf niets voor om in 2013 nieuwe games te spelen die in 2006 technisch gezien al niet bijzonder waren.

tennis3

Directly to you!
Of Iwata moet vertrekken of niet levert voor bloggers slapeloze nachten op, maar het antwoord is simpel en dat weten Nintendo’s overige aandeelhouders en investeerders ook. Ondanks dat Iwata er een hobby van heeft gemaakt om zichzelf te presenteren als ‘Mr. Nintendo’ en zijn persoonlijkheid een cult-status heeft gekregen, blijft hij slechts één tandwiel in de Nintendo-machine. Wanneer Iwata vertrekt, dan neemt één van Nintendo’s andere divisie-managers het stokje waarschijnlijk van hem over. Katsuya Eguchi lijkt een goede kansmaker, maar de kans dat de bedenker van Animal Crossing ondanks zijn verleden als Star Fox-director de koers aanpast, is klein. Bovendien is Iwata één van de meer charismatische leden van de directie van Nintendo en heeft hij met het succes van de Wii en het doorlopende succes van Nintendo’s handhelds weinig te vrezen. Iwata speelt momenteel echter een gevaarlijk spel, want hij stelt de Wii U verkoopprognose voor dit fiscale jaar niet bij naar een realistische 3 tot 4 miljoen units maar blijft de teller stug staan op de doelstelling van 9 miljoen units. Daarnaast heeft hij zijn eigen functioneren gekoppeld aan een winstverwachting en deze woorden later weer teruggenomen. Voor nu lukt het Iwata wellicht om de Wii U-flop te verhullen met goede Nintendo 3DS- en Nintendo 2DS-resultaten, maar de vraag blijft of hij dat de rest van de generatie vol kan houden.



See you next mission
Nintendo’s huidige situatie is ín één zin te omschrijven als ‘roeien met de riemen die je hebt’. De kans dat men de opkomst van de web-based games in Japan kan tegengaan, is klein, maar vertragen lukt met wachtrijen voor nieuwe handheld-games, zoals Pokémon en Monster Hunter, best aardig. Of de andere Japanse uitgevers daar op aanhaken en de winsten op het spel zetten, valt nog te bezien. De Wii U hoeft door Iwata’s charismatische presentatie, een imitatie van de bundelobsessie van 90’s SEGA en een betere marketingboodschap nog niet afgeschreven te worden, mits Nintendo het apparaat en de ‘high-skilled’ gamers niet zelf allang afgeschreven heeft.
Next articleNintendo hint naar VGX Awards-aankondiging in december Previous articleEDGE officieel bevestigd voor de Nintendo 3DS eShop, gelijk...

Reacties van gebruikers

Avatar
Mangamusicfan | 21 november 2013 23:38 | #227110
Mooi Artikel, Zo had ik er nog nooit naar gekeken, je maakt een aantal punten goed duidelijk!
Ik zelf denk namelijk ook dat het niks uitmaakt als Iwata vertrekt, Ben benieuwd hoe Nintendo dit op gaat lossen want dat er dingen moeten veranderen dat is zeker!
Avatar
Martin56 | 21 november 2013 23:40 | #227111
Mooi geschreven stuk. Helaas zie ik het ook somber in voor Nintendo. Wiiu kan niet opboxen tegen de current gen consoles, laat staat de next gen consoles. We gaan het zien de komende week of Super Mario 3d world de wiiu verkopen naar de honderd duizenden kan opkrikken, maar dat lijkt een onmogelijke opgave met de next gen consoles die nu ook releasen. Wiiu blijft hierdoor een money "bleeder" voor Nintendo, hoe goed de 3ds het ook doet. Ik vind het persoonlijk wel erg jammer, maar het is hun eigen koers die ze eigenlijk al 5-10 jaar varen..
Avatar
Duncan | 22 november 2013 03:38 | #227113
Leuk artikel. Smile
Avatar
W00tstock | 22 november 2013 06:16 | #227114
goed artikel^^

ik vind het gek dat de internet-game markt in Japan het zo moeilijk maakt voor Nintendo. er is buiten Japan nog een hele wereld met gamers. het lijkt me als je je best doet om de westerse gamers tevreden te maken, je de Japanse verliezen wel kan opvangen.
Avatar
Volleybaas | 22 november 2013 08:14 | #227115
Goed artikel maar wat betreft deze zin had je grammaticaal beter moeten weten:
De Wii U is daarmee vergeleken een duur grapje en een groot risico als ontwikkelaar zijnde


De meest klassieke Contaminatie uit de boeken
Avatar
NintendoJeroen | 22 november 2013 08:53 | #227116
Scherp inzicht dat Nintendo (zeker in Japan) eigenlijk gewoon met zichzelf concurreert door de Wii U als 'halve' handheldconsole naar voren te brengen. Misschien vormt de WiiU nog wel een grotere concurrentie voor de 3DS dan de PSVita doet. Als ik Nintendo was, zou ik volledig inzetten op een handheldconsole. Concurreren met de PS4, XBox One en PC wordt vrij moeilijk deze generatie en ik ben bang dat er geen ruimte op de markt is voor de WiiU, als Nintendo die ruimte niet zelf creëert.
Avatar
Quint | 22 november 2013 10:42 | #227119
collapse
En toch wil ik dit even kwijt:

ggnextgen
Avatar
W00tstock | 22 november 2013 11:09 | #227122
Reactie op post #227119 van Quint
collapse
bedoel je daarmee, dat Nintendo games hoger scoren?

maar wil je, als gemiddelde gamer, liever een console meet 20 8en of een console met 5 9ens, waar de gemiddelde gamer toch de charme en kwaliteit niet van ziet, door het gebrek aan bloed.

ik heb overigens erg zin in die 2 9ens. voorlopig is Nintendo nog springlevend
Avatar
Quint | 22 november 2013 11:15 | #227124
Reactie op post #227122 van W00tstock
collapse
In mijn levensstijl past je tweede scenario veel beter.
Avatar
Tristan | 22 november 2013 13:02 | #227129
Reactie op post #227124 van Quint
collapse
Same here. Liever een paar écht goede games, dan stapels games die je een week later alweer vergeten bent. Bye
Avatar
Stevendek | 22 november 2013 14:20 | #227135
Reactie op post #227129 van Tristan
collapse
Dat is ook het verschil tussen de meeste nintendo-fans en ps- of xbox-fans.

xbox-, ps-fans hebben liever veel games waar ze zich goed mee kunnen laten gaan met schieten en racen terwijl wij Nintendo-fans liever 1 zeer mooi gemaakt kunstwerk spelen... allez de meeste toch denk ik
Avatar
Captain-Retardo | 23 november 2013 09:55 | #227190
Reactie op post #227135 van Stevendek
Er zijn genoeg games die 9 hebben gescoord op de PS3 en Xbox 360, veel meer dan de Wii had. Beetje raar dat je Xbox 360 en PS3 bezitters over één kam scheert door te zeggen dat ze niet van kunstwerken houden.
Avatar
W00tstock | 22 november 2013 13:11 | #227130
Reactie op post #227124 van Quint
bij mij van hetzelfde hoor, net als de meeste hier denk ik. maar van de bezoekers van N1ntendo.nl kun je geen console in de lucht houden natuurlijk.
Avatar
Lietje | 22 november 2013 10:45 | #227120
collapse
Juist vanwege de "halve" handheld van de WiiU is de stap voor mij kleiner om een WiiU te kopen, maar bij mij is het probleem dat ik mijn Wii al te weinig gebruik en ik momenteel niet denk dat het door de WiiU zou kunnen veranderen.

Verder vind ik het vreemd dat word aangehaald dat de WiiU niet mee kan komen met de next gen consoles, voor mijn gevoel loopt Nintendo al tijden achter qua specs van de consoles. Snap niet waarom dat bij de WiiU opeens een probleem zou zijn.

Als laatste, begon de 3DS ook niet zo slecht? Daar heeft het een jaar (?) geduurd voordat de echt leuke games er voor uit kwamen....

Nu een jaar later na de Europese lancering van de WiiU zie je pas titels als, The legend of Zelda the wind waker, Super Mario 3D Land en Mario Kart verschijnen.

Dus ik zie het zeker nog wel positief in voor de WiiU Smile
Avatar
Stevendek | 22 november 2013 11:06 | #227121
Reactie op post #227120 van Lietje
Dan is het maar te hopen dat met de wii u hetzelfde gaat gebeuren als met de 3ds
Avatar
W00tstock | 22 november 2013 11:10 | #227123
Reactie op post #227120 van Lietje
collapse
als ze 2014 dan even omdopen als het jaar van de WiiU, zoals ze bij de 3ds gedaan hebben met 2013
Avatar
Lietje | 22 november 2013 11:15 | #227125
Reactie op post #227123 van W00tstock
Dat zou mooi zijn indd Smile
Avatar
ThanosReXXX | 22 november 2013 15:06 | #227144
Reactie op post #227120 van Lietje
De Wii was pas de eerste zwakkere console van Nintendo. Alle voorgaande waren, op veel vlakken, krachtiger dan de concurrent, en zoals bekend heeft dat bijvoorbeeld in het geval van de GameCube weinig uitgemaakt, wat samen met het gematigde succes van de N64 wellicht Nintendo op het spoor heeft gezet van de huidige denkwijze...
Avatar
Martijn | 22 november 2013 11:53 | #227126
collapse
Het is moeilijk te ontkennen dat het niet zo lekker loopt met de Wii U. Hij is er nu een jaar en al die tijd is het apparaat geplaagd door vervelende droogtes in de line-up. Het apparaat laat zich ondersneeuwen door Nintendo's te voorzichtige, op safe spelende beleid en weet niet goed welke doelgroep aangesproken moet worden.

Mogelijk verloopt de launch van de Playstation 4 en Xbox ONE ook niet vlekkeloos. Er zijn al klachten over technische problemen, een matig launchaanbod en de Xbox ONE loopt in verschillende gebieden (waaronder Nederland) flinke vertraging op. Als het goed is zijn Nintendo's opstartproblemen nu onderhand voorbij. Daarvoor moet Nintendo een goede line-up presenteren en onderhand eens met 3rd party's gaan overleggen, iets wat te weinig wordt gedaan.
Breidt het aanbod uit met nieuwe, mogelijk onverwachte games. Als voorlopig op andere games wordt gericht, wordt het aanbod diverser. De vraag naar een nieuwe Mario of Zelda zal dan ook stijgen (er moet immers op gewacht worden) en omdat er langere tijd over de ontwikkeling wordt gedaan, meer vernieuwing kennen. Daarnaast gaat het de Mario en Zelda moeheid tegen. Staat wel tegenover: wacht met een Zelda voor Wii U niet te lang, zoals met "Skyward Sword", die pas helemaal aan het einde van de Wii verscheen!
Maak eens iets compleet nieuws of richt op een populaire reeks die we al jaren niet hebben gezien. Zelfs Metroid lijkt na het matige ontvangst van "Other M" uit de line-up verdwenen te zijn. Dat kwam niet door de reeks, maar door het spel!

De Wii U kan nog verbeteren, maar daarvoor is wel écht actie nodig. Als je het zo bekijkt zijn we dit jaar weinig verder gekomen: De Wii U heeft nog steeds een identiteitscrisis (wat is het, voor wie is het, wat is het verschil met de Wii?) en het aanbod groeit met de snelheid van een schildpad. Van een partij als EA verwacht ik niks meer, maar andere 3rd party's zijn mogelijk aan te sporen, als Nintendo de eigen line-up weet te verbeteren en daarmee vertrouwen kan afdwingen. Denk vooral aan Sega, Ubisoft, Activision, Square-Enix, Konami, misschien Capcom, e.a. Geen makkelijke taak, maar het is wel wat ongeveer zou moeten gebeuren. Hier horen ook afspraken over 3rd party exclusives bij, die de Wii U niet meer heeft.

Hoewel het concept overeenkomsten heeft, zie ik de Wii U niet als halve handheld. Loop de kamer uit en je signaal valt weg. Het touchscreen is om extra mogelijkheden toe te voegen, maar als die amper worden ingezet, zie ik dat niet als een belemmering om een bepaald spel uit te brengen op de Wii U. Sinds de Wii heerst er een beeld dat ieder spel de speciale mogelijkheden zou moeten benutten, maar als ze niks toevoegen lijkt dat me niet eens nodig. Als Nintendo dat communiceert, zou dat ook kunnen helpen. Ontwikkelaars hoeven zich niet verplicht te voelen om speciale mogelijkheden in te bouwen, tenzij het iets toevoegt.

Het imago van de Wii U hangt samen met de manier waarop ze zich presenteren. Een beetje klungelig soms. Denk aan de slechte reclames die voorbij kwamen. Wanneer Iwata weer in gebroken Engels komt vertellen wat er gaat gebeuren, geeft dat ook zo'n zelfde beeld. Misschien zien we hem tegenwoordig te vaak? Misschien zouden die presentaties beter door iemand anders worden gedaan, zodat Iwata kan doen wat hij hoort te doen: Nintendo besturen. Hij komt over als een gezellige, vriendelijke man, maar niet als leidinggevende van een enorm bedrijf als Nintendo, zeker nu hij zowel in Japan als Amerika de leiding voert.

Nintendo moet nog steeds actie ondernemen en meer richten op de Wii U. De 3DS had bijna dezelfde problemen. Daarmee kwam het uiteindelijk prima in orde. Of dit met de Wii U ook gebeurd? Geen idee, maar er zijn genoeg punten om aan te werken. Maar dan moet er wel echt iets gebeuren. Het jaar van luieren is voorbij! Zet die Wii U op de kaart, Nintendo!
Avatar
ThanosReXXX | 22 november 2013 15:13 | #227148
Reactie op post #227126 van Martijn
Loop de kamer uit en je signaal valt weg.

Ben ik het tot op zekere hoogte wel mee eens. Het ligt ook aan de constructie van je huis. Ik heb zelf geen Wii U, maar een maat van mij heeft een soortgelijke woning als ik en die kan door zijn hele huis lopen (gelijkvloers) en pas in de achterste kamers valt het signaal weg. Zelf doet het mij een beetje denken aan mobiele telefonie: als ik bij mijn ouders (net buiten Edam) ben, dan moet ik letterlijk aan de straatkant in de vensterbank gaan hangen om enige ontvangst te hebben terwijl ik thuis en bij de meeste andere familieleden gewoon volledige ontvangst heb. De vergelijking is niet helemaal correct omdat het ook ligt aan de dekking van de provider, maar je snapt het denk ik wel. Wat het signaal van de Wii U betreft zal meer staal en of electrische interferentie in de muren of het plafond zeker geen goede invloed hebben.
Avatar
dutchguy | 22 november 2013 12:11 | #227127
collapse
het enige wat ze naar mijn mening moeten doen zijn 2 dingen

1. ze moeten de marketing opvoeren en/of mensen aannemen die daar gespecialiseerd in zijn(zie die dame van ubisoft, naam even kwijt Mad ) die komt op mij heel overtuigend over.

2. een 3rd party relations afdeling, net zoals sony, mensen die met de 3rd party's om de tafel gaan zitten, praten over wat ze willen, hoe nintendo ze kunnen helpen als er problemen zijn.

ze hoeven niet zoals sony of microsoft te worden en krachtpatsers te maken, maar sterk genoeg om het voor de 3rd party's een stuk aantrekkelijker te maken.
Avatar
ThanosReXXX | 22 november 2013 15:23 | #227151
Reactie op post #227127 van dutchguy
Je bedoelt Aisha Tyler, die altijd op de E3 staat? Zo ja: die is niet van UbiSoft zelf maar gewoon een door hen ingehuurde actrice die toevallig ook nog van gamen houdt en het mede daardoor erg overtuigend over kan brengen.
Avatar
SMS | 22 november 2013 13:59 | #227132
collapse
De Wii U's benaming is een goede reflectie van Nintendo's grote fout. Geen originaliteit in haar games, gewoon oude concepten/games "Upgraden" met weinig nieuws in de soep....
Avatar
Martijn | 22 november 2013 15:44 | #227157
Reactie op post #227132 van SMS
Deels, maar vooral omdat de naam zo verwarrend is. Mensen weten het verschil niet en die -U maakt het niet veel duidelijker.

Voorbeeld: Playstation 4, logischerwijs de opvolger van Playstation 3. Had het apparaat Wii 2 geheten, dan was het duidelijk. Had het apparaat bijv. Nintendo U geheten, dan was het duidelijk een nieuw apparaat, dus ook duidelijk.
De -U in Wii U is niet duidelijk. Als je geen achtergrondinformatie hebt, zou je kunnen denken dat het een speciaal soort gewone Wii is of randapparatuur daarvoor.

Maar zie (al langer) dat jij Nintendo het "op safe spelen" het meeste kwalijk neemt. Ben ik het eigenlijk wel mee eens, want het is tijd voor iets nieuws, vernieuwends, onverwachts. Steeds hetzelfde wordt voorspelbaar, hoe goed titels ook zijn.

Gelukkig doen ze wel meer dan alleen upgraden. Er komen nog steeds topgames uit en het zullen er ook nog wel meer worden. Altijd kwaliteit boven kwantiteit!
Avatar
ThanosReXXX | 22 november 2013 15:16 | #227149
Goed artikel, een aantal interessante punten.
Het punt betreffende graphics ben ik het alleen niet helemaal mee eens: goede games zijn goede games, graphics of niet en (goede) oude games blijven sowieso hun charme behouden, dus hoeven zeker niet alle games van mij op grafisch/technisch niveau met hun tijd mee te gaan.
Retro kicks ass... Wink
Avatar
Omatuni | 22 november 2013 18:46 | #227174
Ik persoonlijk denk dat de grootste fout dat er gebeurt is met de wii u is dat het feit dat nog steeds mensen denken hetzelfde console is als de wii, maw de meeste mensen weten niet een dat de wii u een next gen console wat dus een groot probleem is. Wat een oplossing zou kunnen geweest zijn is een ander naam geven dan iets waarin het word wii in voorkomt. Ook zou het beter geweest zijn om duidelijk in reclames te laten weten dat het een next gen console is.
Avatar
Captain-Retardo | 23 november 2013 09:58 | #227191
collapse
Ik lees in her artikel weer iets over F Zero/Metroid, maar wat zou zo'n game nou kosten?Nintendo staat niet bepaald bekend om hun torenhoge budgetten en ze kunnen zoiets toch wel ontwikkelen om goodwill bij hun fans te kweken ? Iets wat Wii Sports absoluut niet doet.

Ik ben ook nog steeds van mening dat ze meer voor het westerse publiek moeten doen. Ze ontwikkelen tegenwoordig alles met Japan in achterhoofd, terwijl ze vroeger nog games zoals NBA Courtside, de Rare games, etc ontwikkelden.
Avatar
Martijn | 23 november 2013 11:39 | #227197
Reactie op post #227191 van Captain-Retardo
collapse
Geen idee hoe duur die games kosten, maar vrees dat het je nog zal verrassen. Er gaan grote budgetten in de game-industrie om. Games moeten bedacht, ontworpen, geprogrammeerd, ontwikkeld, uitgegeven en verkocht worden. Het wordt wat moeilijker om goede wil te kweken, als dat heel duur is.
Er is nooit gezegd dat die budgetten bij Nintendo laag of lager zouden zijn. Een game als "Wii Sports (Club)" of "Wii Play" is waarschijnlijk een fractie van het budget voor een grote Mario, Zelda of Metroid game. Een Metroid game met een "Wii Sports (Club)" budget lijkt me niet zo'n goed idee.

Maar het zou een goed idee zijn om een grotere groep aan te spreken en vaker de kant van het Westen op te gaan. Wat meer diversiteit in het aanbod kweken, iets nieuws ten opzichte van het oude vertrouwde, lijkt me een welkome afwisseling.
Avatar
Captain-Retardo | 23 november 2013 11:55 | #227198
Reactie op post #227197 van Martijn
Het zal natuurlijk wel wat kosten, maar Nintendo is over het algemeen niet echt van de super grote budgetten die andere uitgevers wel hebben.
Avatar
Taken NL | 23 november 2013 23:31 | #227211
IK hoop natuurlijk op een succesje voor de Wii U, maar weet natuurlijk zelf ook dat er een tijd komt dat er naast mijn Wii U een PS4 of een Xbox One komt om aan mijn game behoefte te voldoen.

Plaats een reactie

Log in of registreer een account om een reactie te kunnen plaatsen.