Waarom de Wii U? Column | 16 december 2013 22:42 | Auteur: Erik

Nintendo heeft een lang pad bewandeld tot het punt waarop we ons nu bevinden. Het bedrijf liep een route met vele pieken en dalen. Op dit moment staan ze echter te midden van een donker bos, radeloos welke kant ze op moeten.

De eerste console die de nieuwe generatie van platformen in mocht luiden is – zoals je waarschijnlijk al gelezen hebt - niet over de toonbank te krijgen. Er zijn slechts 300.000 stuks van de Wii U verkocht in het derde kwartaal van 2013. De drie maanden daarvoor waren zelfs nog magerder: toen ging de Wii U slechts 160.000 keer over de toonbank. Wij Europeanen hadden daar maar een aandeel in van 10.000 exemplaren. We kijken naar cijfers die zelfs de pessimistische pessimisten niet aan zagen komen. Het internet heeft het afgelopen half jaar ook vol gestaan met berichten dat dit wel eens de ondergang van Nintendo kon betekenen. En eerlijk is eerlijk: de cijfers zijn ontzettend dramatisch. Zoiets valt niet te ontkennen. De Wii U lijkt op haar laatste benen te lopen. Maar, waar ligt dat nu aan?

165


Angstvallend stil
Op papier lijkt The Big N haar zaakjes goed voor elkaar te hebben. De Wii U draagt de herkenbare naam van haar voorganger, levert beelden in knisperend HD en heeft een innovatieve controller die inspeelt op de huidige trend van de tablets. Daarbij kun je je oude Wii Remotes gewoon gebruiken én is hij backwards compatible. Dit zijn twee elementen die het apparaat zeker een streepje voor geven op de concurrentie. De Wii U is feitelijk wat de Wii zou moeten zijn. Fans van het eerste uur wisten daarom ook niet hoe snel ze het apparaat in huis moesten halen. Daarna bleef het echter angstvallig stil.

Eigenlijk is ‘angstvallig stil’ niet de juiste term. Het wereldwijde web staat immers vol berichten over de Wii U van Nintendo. Helaas zijn die vooral negatief. Het hoeft immers maar even wat minder te gaan met een apparaat, of de gehele media duikt eropaf. Bij de Wii U gaat het echter nog wel een paar stappen verder. Er wordt geroepen dat de naam verwarrend is, dat we er nooit wat over horen, dat de Wii U niets levert qua spellen en dat hij veel te duur is. Maar het hardnekkigste geluid dat op het internet luidt is misschien wel: “De Wii U is niet next-gen.”

Traditioneel verschijnt er eens in de zoveel jaren een nieuwe generatie aan spelsystemen. Dan wordt – om in Engelse termen te spreken – de ‘current gen’ vervangen door ‘next gen’. Vorig jaar is de Wii vervangen door de technisch superieure Wii U. Toch wordt de console door de consumenten en zelfs de media niet gezien als ‘next-gen’. Een puntje waarvoor de heren van Nintendo zich stevig achter de oren mogen krabben. Je maakt als bedrijf een grote fout als je niet over kunt brengen dat de Wii U, tsja, meetelt.

164


Op papier
Iets wat hierin meespeelt, is dat wij de neiging hebben om alles te vergelijken. Met name de grafische kwaliteiten ontkomen echter niet aan ons scherpe oog. De Wii werd hevig bekritiseerd omdat de beelden die het genereerde in het niets vielen tegenover de grafische pracht van de concurrentie. Dit is een last die de Wii U op dit moment ook met zich meedraagt. Toch was het witte doosje niet aan te slepen en verkocht het vaker dan de Playstation 3 en Xbox 360.

De revolutionaire controller van de Wii heeft hier zonder twijfel een grote rol in gespeeld. Het was een briljante zet van Nintendo om ons op een nieuwe manier van games te kunnen laten genieten. Dit is ongetwijfeld ook de onderscheidende kracht van de Wii. Het bracht zoveel nieuwe mogelijkheden met zich mee, dat Microsoft en Sony niets anders konden doen dan een equivalent uitbrengen. Critici voorspelden vrijwel direct dat Nintendo hiermee haar ‘unique selling point’ kwijt was. De Move en Kinect wisten echter nauwelijks een voet aan wal te zetten, ondanks dat ze min of meer dezelfde mogelijkheden boden en op een ‘superieure’ console uitkwamen. De verkoop van de consoles steeg er ook niet echt door. Je kunt zeggen dat dit komt omdat het ‘na-aapgedrag’ was van de concurrentie, maar de werkelijke reden is ook het voornaamste probleem waar de Wii U op dit moment mee te kampen heeft.

163


Onderscheidende factor
Er is een verschil tussen het simpelweg aanbieden van een innovatief product en iemand overtuigen van de innovativiteit van datgene dat je aanbiedt. De Move en Kinect floreerden niet op de vorige generatie aan consoles, omdat wij als consument nooit overtuigd waren van de meerwaarde ervan. Iedereen had al een Wii in huis staan als ze even wilden zwaaien voor de televisie, waarom moesten we een ‘Move’ daarbij hebben? Daarbij werden de ‘controllers’ in games bijna niet ondersteund. Als Sony wel alles op alles had gezet om ons hiervan te overtuigen, had het er misschien wel heel anders uitgezien. Zie bijvoorbeeld de Nintendo 3DS, die door een paar slimme zetten na lang aanmodderen eindelijk explosief begon te verkopen.

Nintendo blijft echter in de modder hangen met de Wii U. Waarom zou de consument op dit moment een Wii U kopen in plaats van een Playstation 4 of Xbox One? Vanwege het unieke aanbod aan spellen? De vernuftige controller? Het gebruikersgemak? Dé ideale console om naast de concurrentie te hebben? Weet jij het? The Big N probeert teveel verschillende dingen en laat een duidelijke visie varen. Het bedrijf laat niet zien waarom de Wii U ‘next-gen’ is, iets wat essentieel is om het apparaat uit de slop te trekken. Na al die negatieve berichten red je het niet meer met simpelweg een Super Mario 3D World of een The Wind Waker HD. Hoe goed die ook mogen zijn.

166


Licht in de duisternis
Het bedrijf ziet klaarblijkelijk de weg die licht in de duisternis kan brengen over het hoofd. Een pad dat leidt naar een prachtig open veld waar Nintendo zichzelf en haar platformen toonbaar maakt aan het grote publiek. Roep niet alleen dat jullie geloven in de console, maar laat het ook zien. Wat maakt Super Mario 3D World dé game voor de Wii U? Wat draagt de Gamepad van de Wii U bij aan de ervaring van een spel? Laat ons gamers weer voelen waarom Nintendo al zo lang in deze branche is. Zo hoeft het pad voor de Wii U niet vroegtijdig te eindigen.
Next articleUbisoft: "Uitstellen van Watch Dogs was een zeer lastige keuze" Previous articleBescherm je kasteel in eerste screenshots van de Wii U-versie...

Reacties van gebruikers

Avatar
Mangamusicfan | 16 december 2013 23:24 | #228328
collapse
Mooi stukje net veel dingen heb je gelijk.
Avatar
Fl@ppy2 | 17 december 2013 07:39 | #228333
Reactie op post #228328 van Mangamusicfan
Hij heeft gelijk met alle punten. Ze bouwen te lang voort op de vorige generatie. Nu ze HD hebben denken ze dat het iets nieuws is. En hoe fijn de niuewe controller ook mag zijn, voor de huidige prijs haal ik liever een PS3 waar al 100en spellen voor zijn. Zolang het aantal spellen matig blijft komt hij er bij mij nog niet in.
Avatar
Hoofdletter R | 16 december 2013 23:58 | #228329
collapse
Behalve met het succes van de wii... Die kwam naar mijn idee niet vanwege de unieke besturing maar meer om t feit dat ze de bieuwe doelgroep genaamd nongamers wisten over te halen met al die lompe mii zooi en minigames.
Avatar
ThanosReXXX | 17 december 2013 02:20 | #228331
Reactie op post #228329 van Hoofdletter R
Leuk idee maar het kwam wel degelijk door de controls; die boden die grotere doelgroep namelijk een concept aan genaamd "instant playability" en juist daardoor kon iedere gek en zijn moeder opeens met een game console omgaan zonder daarbij een cursus te moeten volgen wat al die knopjes op zo'n game controller doen.
Geef maar eens een gewone joypad aan iemand die nooit een game speelt... Hilarious

Het was een nagenoeg briljante zet van Nintendo om op die manier zo goed als het hele huishouden kennis te laten maken met gamen.
Dat dit gecombineerd werd met Mii games/mini games is alleen maar logisch want anders dan had het nog zijn doel voorbij geschoten, maar ook buiten die categorie zijn er voldoende spelsoorten te vinden die opeens eenvoudiger te besturen waren en daardoor was het voor veel non-gamers opeens veel laagdrempeliger geworden om het ook eens een keer te proberen.
De Mii games waren dus als het ware het "instapmodel" en vandaar uit hadden ze opeens een heel nieuwe groep semi-gamers aangeboord.
Avatar
Jannie2 | 17 december 2013 00:15 | #228330
Een mooie ode aan de Wii U, Erik. Ik heb er natuurlijk één aangeschaft en serieus, ik beveel dat apparaat echt aan elke Nintendo-fan aan.
Avatar
ThanosReXXX | 17 december 2013 02:55 | #228332
collapse
Erik, mooi artikel met een paar interessante punten.
Het valt zeker niet te ontkennen dat de Wii U in de problemen zit, maar ik ga er toch vanuit dat we over een paar jaar terug kunnen kijken op een prima gemiddelde.
Ben wel benieuwd wanneer Nintendo nu eens echt actie gaat ondernemen en ook ben ik nieuwsgierig naar wàt ze gaan doen, maar er moet iets gebeuren.
Een ding dat ik wel altijd in dit soort artikelen zie terug komen (in dit geval meer als bijzaak, maar toch) is het grafische verschil tussen de Wii U en de nieuwe HD twins.

Ik denk dat we het toch allemaal redelijk eens kunnen zijn dat alhoewel de andere twee beduidend krachtiger zijn, het verschil voor het oog deze keer aanzienlijk kleiner is dan met de Wii. Het is toch vrij onwerkelijk om de HD graphics genererende Wii U onder dezelfde streep neer te zetten als de SD graphics genererende Wii, want zelfs vergeleken met 720p was dat op graphics gebied een behoorlijk pijnlijk verschil en deze keer zit het hem, als we puur kijken naar het grafische deel, (voordat er zich weer mensen geroepen voelen om te vertellen wat die meervoud aan kracht nog allemaal meer biedt) dan uit dat zich voornamelijk in cosmetische details en frame rate, al is dat laatste momenteel ook op meerdere sites een punt van discussie omdat met name de PS4 die vooraf beloofde frame rates bij de hogere resoluties helemaal niet vast schijnt te kunnen houden, in tegenstelling tot wat al die "mooie (maar vooral nutteloze) vergelijkings filmpjes" allemaal laten zien.

Nèt even wat scherper beeld, meer lichteffecten/mooiere explosies, real time lighting 2.0 (ik zet dat even zo neer omdat de Wii U ook al real time lighting gebruikt) her en der betere frame rates, hogere anti-aliasing, meer gebeurtenissen tegelijkertijd on screen en natuurlijk het zo goed als volledige scala aan DirectX 11 effecten.
Maar als iemand met al die mooie termen in zijn achterhoofd nog objectief kan zijn (want de door de media en commercie getinte "feiten" dragen daar zeker niet aan bij), dan zal die toch ook tot de conclusie moeten komen dat het inderdaad wel wat mooier is, maar dat enòrme verschil van de generatie ervoor is er gewoon niet, en sowieso komen er, geheel los van de goede verkopen, steeds meer ontevreden geluiden uit de consumentenhoek omdat men blijkbaar dacht dat het weer zo'n sprong zou worden als van Xbox1/PS2 naar Xbox360/PS3, en dat is zoals iedereen inmiddels wel heeft kunnen constateren niet het geval. Aan die kleine grafische update ben je dan voor je het weet zo weer gewend...

En eigenlijk ook niet zo verwonderlijk want op een korte periode na zal console hardware natuurlijk altijd achter lopen op zo'n "onding" genaamd PC waarvan bijna iedereen er vandaag de dag wel eentje in zijn huis heeft staan.

Ik zelf heb, omdat ik er niet zo heel veel mee doe, een simpele dual core 1.6Ghz Intel machine staan (zelfbouw) met 4Gb geheugen en een 1Gb Nvidia kaart, en die draait games doorgaans beter dan mijn Xbox 360.
Ik heb in de Alien Breed trilogie van Xbox Live Arcade een mooi voorbeeld, want die heb ik ook op de PC en dat speelt (met een Xbox 360 controller voor Windows) nagenoeg hetzelfde maar zowel grafisch als qua frame rate lopen aardig wat games soepeler en zien er strakker uit dan op zijn console broertje.
Neem een èchte game PC en ook de nieuwe consoles kunnen inpakken.
Alleen doet niet iedereen dat (logischerwijze) omdat een console nu eenmaal stukken goedkoper is dan een "gaming rig". En dat is ook de enige echte reden, want mensen die zeiken over alle moeilijkheden die je met PC's en drivers en compatibility hebt, die weten waarschijnlijk sowieso niet hoe ze met een PC om moeten gaan. En consoles zijn inmiddels ook al aardig bekend met patches...
En een goede videokaart heeft ook een HDMI aansluiting of je HD TV heeft een monitor aansluiting, dus ook PC gamen kan op de bank.
Maar ik dwaal af.... Wink
We moeten wat mij betreft in ieder geval af van de opmerking dat de Wii U in verhouding net zo zwak is als de Wii was, want dat is simpelweg niet correct.

Het komt een beetje neer op HD is HD, al dekt dat de lading natuurlijk niet helemaal, maar het volstaat totdat we echt volledig overgaan op 4k en pas dàn kunnen we weer praten over een èchte sprong, maar dat duurt zeker nog een jaar of vier, als het niet meer is...
Avatar
dutchguy | 17 december 2013 08:18 | #228334
Reactie op post #228332 van ThanosReXXX
collapse
vind het mooi verwoord, naar mijn mening moeten mensen stoppen om zich dood te kijken op het aantal ram en mooie plaatjes en wat nog meer. als ze echt zo graag mooie plaatje willen, koop dan een pc en hou je lekker je mond(kan makkelijk praten, maar toch)

daarom blijf ik er bij dat zodra meer en meer goede games komen(al onderweg) en de marketing flink wordt opgevoerd zal het een stuk beter gaan. het heeft de 3DS ook gered, waarom zou het de wiiu ook niet helpen(misschien in mindere mate, wie weet)
Avatar
Hoofdletter R | 17 december 2013 11:39 | #228343
Reactie op post #228334 van dutchguy
collapse
ben ik het niet mee eens... het klinkt wel gerechtvaardigd zoals je het zegt dat graphics niet het belangrijkste zijn en dat we er ons niet op dood moeten kijken, maar als jij ziet wat een ps4 kan, en een wii u dus niet, dan vind ik dat gewoon slecht... Je bent de grootste naam in gamehistory en dan ga je niet met je tijd mee op het gebied van graphics... puur en alleen om die console goedkoper te houden... als mensen echt een console willen kopen gaan ze echt niet allemaal voor de goedkoopste... en diegene die dat wel doen, pouur om de prijs weten niet wat ze kopen. Het is dan toevallig nintendo. Dit is ook gebeurd met de wii... een hoop nongamers die ineens gaan gamen, zijn bekend geraakt met nintendo en alle zooi eromheen zoals ik in de derde post in dit topic al zei... hardcoregamers werden verwaarloosd en pas aan het einde van de wiijaren gevoerd met toptitels... Ik zie dit nu ook met de wii u gebeuren... dat ding is al een jaar uit en heeft alleen maar zooi op een paar interessante titels na.
Avatar
ThanosReXXX | 17 december 2013 14:14 | #228353
Reactie op post #228343 van Hoofdletter R
collapse
Dan heb je mijn vorige comment toch niet goed gelezen, want dat was nu juist mijn hele punt. Het verschil is niet zo groot en dat is geen mening, dat is een feit.
Waarom dat zo is heb ik al uitgelegd, dus het graphics punt is overbodig.

Kijk, als mensen New Super Mario U of Nintendo Land gaan vergelijken met de hyper realistisch uitziende, zogenaamde hardcore titels op de PS4 dan zien die er natùùrlijk veel beter uit, (dòh) maar in de multi-platform titels is te weinig verschil om de afstand weer dezelfde te noemen als bij de Wii vs de Xbox360/PS3. Iedereen die vindt dat dit wel zo is, mag nog eens heel goed kijken en zich afvragen in hoeverre hij of zij niet reeds beïnvloed is door alle hype. En een bezoekje aan Hans Anders zou ook niet verkeerd zijn...
Straks als het gaat om Xbox One vs PS4 komen ook alle idioten weer onder hun steen vandaan want die "weten" namelijk dat de PS4 veel beter is dan de Xbox One en de graphics en kracht zullen compleet over die van de Xbox One heen walsen. En we weten allemaal wat er de vorige keer is gebeurd, maar dat houdt het domme volk niet tegen... yègh! Blinde schapen...

Omdat de media en andere "belangrijke" beïnvloeders zeggen dat console A veel krachtiger is dan B of X (of Y voor mijn part) dan moet dat toch wel zo zijn, niet waar? En dan ga je het langzamerhand ook zien en geloven, al moet je uren naar een scherm zitten staren...
"Kijk, dat ene lijntje daar links onder in beeld, zie je? Véél scherper als in die andere versie! En je ziet echt dat 60fps veel soepeler loopt dan 57fps, en dan die lichtval, wow, dit is ècht next-gen... " pfffff... al dat gezeik over kracht dit, graphics dat.
Mooiste van dat alles is dat het menselijk oog van nature bij lange na niet capabel genoeg is om die subtiele verschillen optimaal te kunnen waarnemen, dus als je dat meeneemt in je overweging krijg je als mens al snel in de gaten in hoeverre je nog objectief bent of niet.

Laten we in vredesnaam ophouden met dat zielige fanboy gedoe om alles onder een loep (of tegenwoordig eerder een electronen microscoop) te willen leggen en gewoon plezier hebben in onze games en de consoles die we hebben, of die nu 8bit, 16bit of quad core zijn.

Ik ga weer even lekker op mijn Dreamcast gamen, zijn tenminste nog ècht leuke games, zonder al dat gedoe van tegenwoordig...
Avatar
Hoofdletter R | 18 december 2013 10:32 | #228426
Reactie op post #228353 van ThanosReXXX
collapse
haha nee man, het graphics punt is juist NIET overbodig... Weet je waarom Nintendo's Wii U o.a. zo slecht verkoopt? Door het gebrek aan genoeg third parties. We kunnen allemaal wel roepen "ach, lekker belangrijk da EA niet meer voor Nintendoplatforms ontwikkelt" maar dat is wel één van de grootste third parties die helpen om de verkopen te doen stijgen. EA is crap naar mijn mening hoor, houd me ten goede, maar het is nu eenmaal ook een ontwikkelaar die garantie geeft voor games als Need for Speed, Sportgames etc. Games die het voornamelijk van de graphics moeten hebben omdat het allemaal op realisme gebaseerd is.

Dat Nintendo dus niet meegaat in de normen van de graphics, is voor third party ontwikkelaars gewoon een no-go. Je ziet het met de verkopen van CoD Ghosts bijvoorbeeld... Waarom zou je dit voor de wii U kopen? Voor de nieuwe besturing? Nee, want dat is iets wat alleen maar lastiger is om onder de knie te krijgen en omdat gamers liever een controller vasthouden die ze gewend zijn dan een tablet. Blijft gewoon een feit. Als je als gamer graphics belangrijk vindt en Nintendo games leuk vind dan zit je soort van mete een dilemma. Je wilt toch ook geen Assassins Creed Black flag kopen voor de Wii U als je een ps4 of Xbone daarnaast hebt? Want uiteindelijk wil je gewoon dat hetzelfde spel er gewoon mooier uitziet dan dat het een besturing heeft die anders is.

Daarnaast heb je ook nog games die niet eens ontwikkelt worden zoals GTA5, want Nintendo's console kan dit niet aan. Zegt genoeg naar mijn mening. Dus niet alleen graphics, maar ook power dus.

Ook al is de besturing Nintendo's USP, het is niet een overtuiging om thirdparty games voor de Wii U te kopen ipv een concurrerende console. Die krijgen gewoon de voorkeur vanwege graphics en power die de wii U duidelijk mist. Houd me nogmaals ten goede, ik ben echt een nintendofan hoor, maar de aanpak die ze tegenwoordig hanteren werkt imo gewoon niet. we leven nu eenmaal in een klimaat waarin graphics gewoon een belangrijke rol spelen.

Je hoeft mij ook niet te vertellen dat 60 en 57 fps niet te onderscheiden is voor het menselijk oog. En dat het ene lijntje scherper is dan bij de ander geen drol uitmaakt etc. Ik ben gelukkig ook niet iemand die een game daar op afschrijft, maar het is nu eenmaal wel zo dat Nintendo om deze redenen minder consoles verkoopt, gewoon puur door de gamers die graphics boven besturing verkiezen. En dit zijn voornamelijk de grotere groepen die dus geen Wii U kopen maar in de rij gaan liggen voor een PS4.
Avatar
ThanosReXXX | 18 december 2013 13:49 | #228440
Reactie op post #228426 van Hoofdletter R
Dan had je je toch kunnen afvragen waarom sommige van dat soort games wel een Wii versie kregen. Het antwoord: het was de installed base, heeft helemaal niets te maken met graphics en/of power. De Wii had COD, Fifa, Need for Speed, tal van andere sport games enz. enz. Andere versies, maar ze waren er wel.

Als de Wii U veel beter had verkocht, dan had EA ook niet lopen zeiken en dan hadden er makkelijk en zeer waarschijnlijk Wii U versies van al hun huidige games gekomen. Je hebt de zaken precies omgedraaid, want de Wii U verkoopt niet slecht door gebrek aan third parties maar door slechte marketing en een redelijk onduidelijk concept. Daardoor slechte verkopen, kleine installed base en dus niet genoeg verdiensten voor third parties om er de tijd en moeite in te steken om er hun titels op uit te brengen. Het artikel hierboven legt dat ook prima uit.
Het is wat third party support simpelweg een kwestie van geld en als grote bedrijven dat ergens vandaan kunnen halen dan kunnen er opeens bergen verzet worden, ook op een console die het zogenaamd "niet aankan"...

Bovendien: als Watch_Dogs op de Wii U kan, dan kan GTA V er ook op, want zo bijzonder is die game helemaal niet, dus die vlieger gaat ook niet op.
Ben het trouwens wel een beetje beu dat GTA als een soort heilige graal wordt gezien. Dat is overigens niet persoonlijk bedoeld, maar in het algemeen.

Oh, en controls zijn ook geen punt want er is de pro controller.
En de GamePad is geen tablet. Tablets opereren zelfstandig op een eigen krachtbron, hebben een capacitive touch screen en werken niet of nauwelijks met een stylus. De GamePad of liever gezegd de gehele Wii U is zowel een evolutie als een samensmelting van de Wii met de DS, vandaar het resistive touch screen, stylus, en fysieke knoppen. Nog zo'n misvatting die de prullenbak in moet...
Avatar
yjahmesio | 17 december 2013 08:56 | #228336
Reactie op post #228332 van ThanosReXXX
collapse
De wiiu doet niet onder voor de ps4 en xbone, 1core is gelijk aan 2core van de twins. De wiiu gebruikt 3cores voor games, de ps4 en xbone gebruiken 6cores voor games, want de andere drie worden gebruikt voor geluid etc, bij de wiiu hoeft dat niet want die heeft een aparte core daarvoor. Mensen worden op verkeerde been gezet door cijfers, je hoort 8core en 8gig en je denkt wooooow dat is krachtig, terwijl het niks hoeft te zeggen.

Dat je verschil niet ziet met de ps360 klopt, maar in licht effecten en shaders zijn de verschillen wel duidelijk. De wiiu moet anders gecodeerd worden, en dat is ook een reden waarom games die worden geport van de xbox360 naar de wiiu er niet beter uitzien. De wiiu heeft 38edram, 3 op de cpu en 35 op de gpu, met 16 edram kan er op de wiiu 1080p native gedraaid worden op de gamepad en op de tv, en dan is er nog 19 edram over. Mensen die roepen dat de wiiu niet krachtiger is dan ps360,moeten even beter gaan onderzoeken hoe het wel zit. Want als de wiiu wordt gebruikt zoals het hoort, is het veel krachtiger dan de ps360, direct x11 techniek terwijl ps360 direct x9 techniek gebruiken, daar zit een groot verschil in.....

Waarom de media Nintendo zo basht snap ik niet, maar mensen nemen veel over van de media. Ik heb veel gelezen en veel gegoogle, en dan kom je achter de waarheid.
Avatar
Captain-Retardo | 17 december 2013 10:12 | #228337
Reactie op post #228336 van yjahmesio
collapse
Die 1e zin, prachtig. Jou favoriete website is zeker de Nintendo propaganda site mynintendonews.com ?
Avatar
yjahmesio | 17 december 2013 10:59 | #228339
Reactie op post #228337 van Captain-Retardo
collapse
Noppes de meeste heb ik van neogaff, en van shin'en, heb ze gemaild en zij mailden mij gewoon terug. Zij hebben mij de edram gebeuren uitgelegd, maar jij bent dus een van de dudes die alles gelooft wat de media zegt of niet? Er is een artikel waar duidelijk wordt gezegd dat sommige ontwikkelaars aan het liegen zijn over de wiiu specs. Maar wat boeit het, als er maar leuke games komen toch?
Avatar
Pietertje | 17 december 2013 16:18 | #228365
Reactie op post #228339 van yjahmesio
Sommige ontwikkelaars liegen over de specs. Ben je er nooit op gekomen dat Shin'en dan misschien ook wel kan liegen?
Daarnaast, NEOgaf is een forum. Forumleden, 'gewone' gamers, hebben minder bronnen dan de media die jij zo verafschuwt.
Avatar
ThanosReXXX | 17 december 2013 13:55 | #228352
Reactie op post #228337 van Captain-Retardo
Die laatste is anders ook niet slecht. Wink
Snap ook niet hoe dat een reactie is op mijn betoog...
Avatar
Jmaster | 17 december 2013 11:02 | #228340
Reactie op post #228336 van yjahmesio
collapse
Dat de cores van de Wii U apart krachtiger zijn dan die van de PS4 ,is bekend. Maar 1. Het verschil is niet zó groot en 2. Detwins hebben nog steeds meer RAM, een betere gpu, hogere system bus, etc.
Avatar
yjahmesio | 17 december 2013 11:21 | #228341
Reactie op post #228340 van Jmaster
Nou van wat ik heb gehoord en heb gelezen is dat 1core echt gelijk staat als 2 van de ps4 en xbone. En dat is het nou meer geheugen zegd helemaal niks, welke game gebruikt volgens jou 8gig of 6gig? En Nintendo maakt gebruik van ts3 techniek.

Met Google kan je een hoop vinden, want meer geheugen alleen zegt niks, en wat voor gpu zit in de wiiu? Dat weet alleen Nintendo en fabrikant die het gemaakt heeft, alles wat in de wiiu zit is zelf in elkaar gezet, dus zullen nooit weten hoe het echt zit. Maar goed we zullen het wel zien in 2014, de ps4 en xbone zijn krachtiger maar daar doel ik niet op, wiiu doet niet onder voor de ps4 en xbone.
Avatar
yjahmesio | 17 december 2013 11:32 | #228342
Reactie op post #228340 van Jmaster
Mij maakt kracht niet uit, ik ga bijvoorbeeld voor de xbone en niet voor de ps4.
Avatar
W00tstock | 17 december 2013 18:00 | #228395
Reactie op post #228336 van yjahmesio
het probleem is wel dat er, zonder third party support, maar een bedrijf is dat de volle kracht uit de Wii U kan halen(of ze nou wel of niet dicht bij de kracht van de ps4/xbox1 ligt) en dat is Nintendo. En als ik dan hoor dat SM3DW 'slechts' op 720p draait, wie haalt dan die volle kracht er uit?

de reden dat iedereen Nintendo bashed, is dat niemand verder kijkt dan neus van de standaard.
Avatar
Nathan | 17 december 2013 08:28 | #228335
collapse
Bij spellen als NSMBU en SM3DW wordt de GamePad tijdens het spelen praktisch niet gebruikt...en The Wind Waker HD gebruikt de GamePad niet zo heel veel...dat zijn gemiste kansen. Mensen denken: Wat heeft een tweede scherm op de GamePad voor toegevoegde waarde als op dat tweede scherm precies hetzelfde laten zien??

Nintendo moet meer games maken waarbij de GamePad extra features biedt. Laat voor die games de Off-TV-Mode maar zitten...
Avatar
DenniSundaY | 17 december 2013 10:15 | #228338
Reactie op post #228335 van Nathan
collapse
Dat off-tv play is voor velen een goede uitkomst dus handige feature, dus dat ''laat maar zitten'' vind ik misplaatst. Het is inmiddels toch een standaard features geworden (ik bedoel maar, bijna elke game heeft off-tv play) dus gaan ze daar niet mee stoppen (plus het is maar een kleine moeite om het in te bouwen).
Maar verder vind ik wel dat je gelijk hebt. WWHD doet het trouwens wel hartstikke goed met de gamepad. Je kan er niet meer functies aan toevoegen omdat het eenmaal al een bestaande game was, dat heeft Nintendo ook zelf gezegd. De nieuwe Zelda willen ze wel echt om de gamepad heen gaan bouwen in principe. Hopelijk gaat ze dit ook lukken! Bij NSMBU is het idd maar een extra feature die ook alleen te gebruiken is als je met meerdere personen bent. Ik weet niet hoe het bij SM3DW is, ik heb de game nog niet (sla me niet!). In Lego City Undercover vond ik dat ze er echt goed gebruik van hadden gemaakt. Daar kan zelfs Nintendo iets van leren Razz .
Avatar
Nathan | 17 december 2013 13:24 | #228348
Reactie op post #228338 van DenniSundaY
Je hebt gelijk over WWHD als remake, maar ik bedoelde eigenlijk Wii U-games op zich.
Eigenlijk hoop ik op games als LEGO City Undercover, zoals jij al zei. Zulk soort console-exclusives die optimaal gebruik maken van de GamePad moeten de doorslag geven.
Avatar
Hoofdletter R | 17 december 2013 11:47 | #228344
Ik denk dat het item waar de nieuwe zelda om gaat draaien ook de gamepad gaat worden... niet letterlijk, maar dat je dus je item compleet navigeert/bestuurt met de gamepad. Bijvoorbeeld, als de mainitem een harp blijkt te zijn, dat je gamepad dus een harp toont en je zelf de snaren moet strijken... nou zullen ze bij Aonuma wel wat creatiever zijn en dit heel anders invullen, maar dit is gewoon zo'n voorgevoel dat ik heb...
Avatar
Pietertje | 17 december 2013 16:18 | #228366
Mooi artikel, je stipt goede punten aan. Ik ben het wel met je eens Smile
Avatar
SpijkerJasper | 17 december 2013 16:39 | #228373
collapse
Al mijn geklaag over de Wii U en Nintendo's mentaliteit van de laatste tijd zal ik voor de verandering maar achterwege laten. Het blijft balen dat veel franchises en de vraag naar er naar compleet genegeerd word door de big N en dat ze te nuchter blijven in deze situatie. Maar ach, ik denk dat het wel goed komt met die Wii U. Naast de al aangekondigde must-have toppers zoals Mario Kart 8, Super Smash Bros Wii U en Zelda zullen er neem ik aan ook geheime titels nog opduiken van o.a. Retro Studios (Metroid please!). Graphics zijn voor mij niet zo belangrijk, al gebruik ik dat argument liever niet om bv New Super Mario Bros te verdedigen Razz Any way, wat voor mij belangrijk is is dat de nieuwe Nintendo console weer de zelfde type games kan bieden als voorheen.

Ik ben gek op arcade racing: Rush 2 op de N64, F-Zero GX op de Cube, Excite Truck op de Wii en Need for Speed op de Wii U (Most Wanted is echt geweldig goed!). Dan de shooter afdeling: De N64 was de natte droom met games als GoldenEye, Perfect Dark en de Turok reeks. Ook de Cube deed meer dan z'n ding met Timesplitters, Serious Sam en Turok. De Wii....ehm....veel matige ports en mislukte exclusives. Conduit 2 vind ik hardstikke tof, echt mijn ding...maar daar houd het ook mee op. De Wii U heeft Black Ops II en sindskort ook Ghosts maar realistische shooters vind ik niet veel aan eerlijk gezegd. Zombi U is wel weer tof!

Platform games en dan met name de Mario's hebben me vanaf het NES tijdperk al geboeid. Net als bij arcade racing en shooters had ik voor elke grote jongen wel een alternatief. Mario 64 was de winnaar maar ik kon net zo genieten van Rare's Banjo Kazooie/Tooie en de wat minder bekende platformers zoals Glover en Gex 64. De Cube had Mario Sunshine: minder dan Galaxy en Mario 64 maar eveneens een zeer memorabele game! Super Monkey Ball Adventures was ook wel een sfeervolle game moet ik zeggen. Qua Wii platformers was het beter dan de Cube moet ik zeggen. Beide Galaxy games, Mushroom Men, Kirby's Adventures en Klonoa zijn stuk voor stuk zeer vermakelijk en memorabel. De Wii U moet mij echter nog overtuigen maar met Super Mario 3D World straks in mijn console zal dat wel goed komen.

Tot slot wil ik toch nog even aangeven waar Nintendo absoluut moet ingrijpen om het respect weer terug te krijgen van hun steeds kleiner wordende groep trouwe fans.

Excite Truck 2 (Monster Games): Deel 1 op de Wii was übervet, verslavend en verkocht best goed. Nintendo, doe hier wat mee!

F-Zero U (Sega): Nintendo, wees niet zo koppig en geef gewoon toe dat Sega er 'n hele vette game van wist te maken op de Cube. Graag 'n vervolg...

Geist 2 (N-Space): Een geweldig concept, een aardige game op de Cube...en toen was het stil. Hier kan en moet meer mee gedaan worden!

Conduit 3 (High Voltage): Na veel moeite en goedkeuring van buitenaf wist HV het voor elkaar te krijgen om twee shooters te maken voor de Wii die ook daadwerkelijk lieten zien wat voor power dat bakje nog had. Inmiddels is de Wii U al weer een tijdje op de markt en is het nog steeds muisstil. Geen geluid van zowel HV als Nintendo! Daar gaat je exclusieve topshooter.

Vier games die misschien niet gelijk garantie zijn voor goede verkoop maar wel het gezicht veranderen van het hedendaagse Nintendo en uiteindelijk ook voor meer reclame zorgt. Shooters zijn hot, kijk maar naar Call of Duty, Battlefield en Killzone. Conduit 3 kan dit keer ook met de power van de Wii U een top-ervaring bieden voor liefhebbers van 't genre. Wat je nodig hebt is niet alleen HV maar ook Nintendo die dat initiatief neemt en doormiddel van reclame de game in de spotlights zet. Ik hoor mensen al zeggen van: "Ja maar als het geen COD of Battlefield heet dan verkoopt 't al minder". En dat klopt ook wel. Maar kijk eerst naar de redenen waarom deze titels zo goed verkopen. Wat maakt ze zo geweldig. En daar moet Nintendo absoluut meer mee doen.
Avatar
ThanosReXXX | 17 december 2013 16:56 | #228377
Reactie op post #228373 van SpijkerJasper
collapse
Ben het met je eens over de zeg maar gerust oogkleppen mentaliteit van Nintendo, er MOET iets gebeuren, maar de Nintendo afzeikers zijn wel weer het andere uiterste en die moeten nu ook eens opzouten.

Ben het helemaal eens met je keuze aan games, top! Worship
Vooral Excite Truck; laat maar komen, deeltje twee... Biertje?
(misschien moesten we er eens een internationale petitie tegen aan gooien)
Avatar
SpijkerJasper | 17 december 2013 17:13 | #228384
Reactie op post #228377 van ThanosReXXX
collapse
Ben het met je eens over de zeg maar gerust oogkleppen mentaliteit van Nintendo, er MOET iets gebeuren,


Tnx Wink . Ik vraag me af of ze ook daadwerkelijk lak hebben aan hun fans of ons de grootste verrassingen gaan bieden de komende jaren (toch nog 'n F-Zero en Star Fox?). Al heb ik daar niet zo veel vertrouwen meer in eerlijk gezegd.

maar de Nintendo afzeikers zijn wel weer het andere uiterste en die moeten nu ook eens opzouten.


Volledig mee eens. Het overbekende meelullen vanaf de zijlijn werd met de intrede van de Wii echt een slechte gewoonte. Omdat Pietje zegt dat de Wii alleen maar shovelware en stomme zwieper games heeft zegt Jantje het ook maar. Hoe vaak zag ik de bekende opmerking "dat ziet er uit als 'n PS1 game" langskomen als er een Wii spel was te zien op bv Youtube. Maar ook dat gezever over dat de Gamepad van de Wii U word gezien als een handheld en de console zelf onzichtbaar lijkt is achterhaald. Een beetje flauw om dat soort dingen elke keer in een discussie te gooien.

Ben het helemaal eens met je keuze aan games, top! Worship
Vooral Excite Truck; laat maar komen, deeltje twee... Biertje?
(misschien moesten we er eens een internationale petitie tegen aan gooien)


Met dat laatste schrijf ik me gelijk in. Al denk ik niet dat Nintendo hier wat mee doet. Reggie's meest recente opmerking over petities was niet bepaald eentje waardoor Nintendo's imago word opgekrikt. Integendeel...
Avatar
ThanosReXXX | 17 december 2013 20:30 | #228409
Reactie op post #228384 van SpijkerJasper
collapse
In de tussentijd nog maar even nagenieten van het origineel, maar dan wel in HD:


P.S.

Die lui die het hebben over PS1 graphics op de Wii weten vast niet dat er een PS1 emulator voor de Wii is die als een zonnetje draait, en daar is dus wel even wat meer voor nodig. De Wii werd voornamelijk door de SD graphics zwaar onderschat. Vooral in emulatie van tal van systemen is het een kei van een console.
Avatar
Hoofdletter R | 18 december 2013 10:39 | #228427
Reactie op post #228409 van ThanosReXXX
heb ik me dagen mee vermaakt... ok je eigen muziek importeren was een dikke plus!
Avatar
Jordy_Q_Dragon | 17 december 2013 17:04 | #228381
Goed geschreven stuk!
Avatar
SpijkerJasper | 17 december 2013 21:28 | #228412
collapse
Tnx voor de upload "TheRealThanos". Wat vet was die game Worship Echt doodzonde dat we op z'n minst niet eens vervolg op die game krijgen van Nintendo/Monster Games.
Avatar
ThanosReXXX | 17 december 2013 22:39 | #228415
Reactie op post #228412 van SpijkerJasper
Tja, blijft leuk.
Weet niet of je een beetje een behoorlijke PC hebt en of je van hobbyen met tech demo's/sims houdt, maar anders moet je maar eens naar Spin Tires kijken. De demo kan je downloaden voor niets, en het is weer eens heel iets anders. Check anders eerst wat filmpjes op YouTube.
Avatar
Captain-Retardo | 17 december 2013 23:18 | #228418
Reactie op post #228412 van SpijkerJasper
collapse
Er is een soort vervolg maar die is hier nooit uitgekomen.
Avatar
ThanosReXXX | 18 december 2013 00:35 | #228419
Reactie op post #228418 van Captain-Retardo
collapse
Je bedoelt Excitebots?
Is inderdaad een soort vervolg, maar ik zou het eerder bijna een mod noemen omdat het nagenoeg hetzelfde spel is, behalve dan dat ze er rijdende robots met een grijparm van hebben gemaakt en op de banen hebben ze stangen in de lucht geplaatst die je met die grijparm kan pakken om stunts te doen. En ze hebben er nog wat mini games aan toegevoegd. Verder is het nagenoeg hetzelfde spel.
Zie hier een gameplay filmpje en een uitgebreide review voor degenen die het nog niet kennen:


Avatar
Captain-Retardo | 18 december 2013 01:35 | #228420
Reactie op post #228419 van ThanosReXXX
collapse
Ja, die bedoelde ik. Heb ze allebei nooit gespeeld overigens, maar ze leken mij wel leuk.
Avatar
ThanosReXXX | 18 december 2013 03:53 | #228421
Reactie op post #228420 van Captain-Retardo
Excite Trucks is nu voor een prikkie te krijgen en absoluut de moeite waard, dus als je hem nog kan krijgen dan is het zeker geen miskoop want ik kan hem je uit persoonlijke ervaring absoluut aanraden. Ook voor de Wii U is het zeker nog de moeite waard, en dat heeft niets te maken met het software tekort; het is gewoon een heel toffe game.
En ik denk dat SpijkerJasper er net zo over denkt. Wink
Voor Excite Bots moet je een gemodde of NTSC console hebben, of een redelijk moderne PC en de Dolphin emulator... Holy

EDIT:
linkje gevonden...
http://www.wiigamesinfo.nl/nl/wii-games/excite-truck.html
Avatar
NAGILUM | 19 december 2013 21:42 | #228637
Aardig artikel maar ik mis éen van de meest pijnlijke tekortkomingen van de WiiU: goede games!! natuurlijk zijn er hier en daar wel wat toffe titels verschenen maar het is het niet echt een vetpot.
Avatar
ronvanopdorp | 27 december 2013 23:29 | #228977
Ze hadden gelijk een nieuwe mario kart uit moeten brengen. Daar zitten de mensen op te wachten. Nu beginnen de goede games langzaam te komen.

Plaats een reactie

Log in of registreer een account om een reactie te kunnen plaatsen.