Batman: Arkham Origins Review | 21 december 2013 13:53 | Auteur: Benjamin

Na twee zeer succesvolle Batman-games in de vorm van Batman: Arkham Asylum en Batman: Arkham City - waarvan het tweede deel ook op de Wii U verscheen - keert Batman in de derde game in deze reeks wederom terug naar de bekende stad Gotham City. Na deze eerdergenoemde titels waarin we doken in de wereld van Batman, draait het in Batman: Arkham Origins om de begindagen van de bekende vleermuisman. Met hoge verwachtingen, doken we in dit nieuwe Wii U-avontuur. Hoe pakte dit uit?

In Batman: Arkham Origins is de bekende superheld nog onbekend voor de meeste bewoners van Gotham City. In de Blackgate-gevangenis is een heuse uitbraak aan de gang en Batman besluit een kijkje te nemen. Hij ontmoet daar Black Mask die andere vijanden opdraagt om Batman om zeep te helpen. Later, via een ontmoeting met The Penguin ontmoet hij andere klassieke Batman-vijanden zoals Deathstroke en Electrocutioner. Door een samenloop van omstandigheden hoort Batman voor het eerst over de voor hem dan nog geheimzinnige Joker. Het verhaal geeft een nieuwe kijk op het personage Batman en is één van het meest positieve aspecten van deze nieuwe Batman-game.

44


Herkenbaar
Wat betreft gameplay is Batman: Arkham Origins een stuk minder spannend en vernieuwend. Zoals gezegd speelt de game zich af in dezelfde stad als Batman: Arkham City en de stad zal je dan ook heel erg bekend voorkomen als je deze eerdere titel gespeeld hebt. Daardoor is de verrassing en de nieuwigheid er wel al snel vanaf en dat is jammer. Er zijn wel wat zaken aangepast, maar heel erg spectaculair is dat niet. Je kunt net als in het vorige deel vrij door de stad ronddwalen, gliden en klauteren en dat werkt nog steeds meer dan prima. Op deze wijze volg je het verhaal en verplaats je je naar verschillende locaties en voer je de gevraagde opdrachten uit.

Deze opdrachten vinden plaats op verschillende locaties, zoals het riool en een enorm schip. Binnen deze locaties baan je je een weg langs veel vijanden en korte puzzeltjes. Om het gebied te ontdekken maak je gebruik van verschillende gadgets die Batman tot zijn beschikking heeft, zoals zijn Batarang, Batclaw en Explosive Gel. Om de omgeving echt goed tot je te nemen, kun je met een druk op de knop de Detective Vision activeren, waar je onder andere de conditionele status van de vijanden kunt bekijken en voorwerpen gemakkelijk kunt zien die bruikbaar zijn voor je voortgang. Dit type gameplay van de omgeving verkennen en je een weg banen door verschillende locaties is nagenoeg hetzelfde als in de vorige titels en het is ronduit jammer dan dit niet verder uitgebouwd en geperfectioneerd, maar slechts voorgezet wordt. Sommige specifieke missies komen zelfs overeen met de vorige Batman-game, zoals dat je tijdelijk besmet bent en de omgeving wat wazig ziet. Hierdoor voelt Batman: Arkham Origins wel heel erg als een herhaling van zetten.

38


Knock-out
Een geroemd onderdeel in de Batman: Arkham-games is het vechten met verschillende personages. Ook dat is hier praktisch ongewijzigd en werkt in de basis nog steeds prima. Met de actieknoppen voer je slagen en stoten uit en ontwijk je de aanvallen van de tegenstanders die duidelijk aangeduid worden. Hierdoor tover je mooie aaneenschakelingen van aanvallen en ontwijkingsmanoeuvres uit de spreekwoordelijke mouw. Wel lijkt het steeds vaker het geval dat je misslaat en daardoor onnodig geraakt wordt, wat soms frustrerend kan zijn. Met dit vechten verdien je tevens ervaringspunten die in razend tempo oplopen. Hiermee kun je je vaardigheden uitbreiden met nieuwe aanvallen en je gadgets voorzien van een upgrade. Ook de stealth-actie waarbij je je vijanden één voor één op een zo onzichtbaar mogelijke wijze uitschakelt is aanwezig en ongewijzigd. Er zijn vaak momenten dat je je in een grote kamer bevindt met gewapende vijanden waar je in de normale combat geen schijn van kans maakt. Hier bevinden zich bij het plafond zuilen waar je je ongezien kunt begeven om de vijanden uit te schakelen. Ook vind je her en der goten in de vloer om je te verstoppen en de slechteriken uit te schakelen. De variatie hierin is wel wat gering, omdat het praktisch elke keer hetzelfde is.

Een ander gameplay-aspect dat geregeld voorkomt is het scannen van de omgeving om de locatie van een misdaad te analyseren en hints te vinden om wie de mogelijke daders en slachtoffers zijn en hoe de misdaad gepleegd is. Voor de Wii U-versie wordt hier gebruikgemaakt van de bewegingssensoren van de Wii U GamePad. Door deze te bewegen kijk je rond in de omgeving en scan je aanwijzingen. Dit werkt meer dan prima en voegt door de Wii U GamePad net even wat extra’s toe. Verder wordt de Wii U GamePad in Batman: Arkham Origins een stuk minder gebruikt dan in Batman: Arkam City – Armoured Edition. Waar de Wii U GamePad in die game nog diende als een verlengstuk van Batmans arm en zijn gadgets, zorgt de Wii U GamePad in Batman: Arkham Origins alleen voor een snelle navigatie door de gebieden vanwege het altijd aanwezige kaartje. Hierdoor is de Wii U-versie een stuk minder speciaal dan de andere versies en dat is jammer. Wel kun je de gehele game via Off-TV Play op de Wii U GamePad spelen.

36


Extra's en Wii U-eigenschappen
Naast het hoofdverhaal bevat Batman: Arkham Origins ook een hoop zijmissies zoals het vernietigen van camera’s en het verzamelen van datapakketten. Ook staan enkele bekende vijanden centraal in aparte missies, zoals The Penguin en Riddler. Al deze zijmissies en het vinden van voorwerpen is leuk tijdverdrijf, maar het voelt toch voornamelijk aan als een paar simpele extra’s. Als je je nog verder wil verdiepen in alles wat Batman: Arkham Origins te bieden heeft, kun je je uitleven op de Challenge Mode waarin je verschillende uitdagingen aan gaat, zoals het verslaan van rondes vijanden in een combat-gevecht of het zo snel mogelijk geruisloos uitschakelen van vijanden in een afgesloten kamer. Je score en de bepaalde acties die je doet leveren medailles op waar je jezelf mee op de schouders kunt kloppen, want meer is er helaas niet mee te doen. Er zijn geen online ranglijsten en je kunt ook niet zien hoe je vrienden het er vanaf brengen en dat is bijzonder spijtig. Wat je wel kunt tonen aan je vrienden, zijn de zogenaamde Accomplishments die je tijdens het verhaal kunt volbrengen en je automatisch kunt laten posten op Miiverse. Dit is wel een voorbeeld van hoe een specifieke Wii U-eigenschap goed geïmplementeerd wordt in een game. De Wii U-versie mist wel de multiplayer-mode die de ander console-versies wel hebben, waardoor je de game enkel en alleen in de singleplayer-mode kunt spelen.

De graphics van Batman: Arkham Origins zien er aardig uit, maar het is lang niet altijd iets om over naar huis (of de Batcave) te schrijven. De game kent nogal wat oneffenheden en bepaalde vormgevingen waar je je wenkbrauwen even bij zult fronsen. Wel zien alle animaties er prima uit en is de sfeer in de stad net als in de vorige delen prima verzorgd. Bijna alle personages in de game, van Batman zelf tot aan de slechteriken tot aan de normale vijanden, zijn voorzien van ingesproken Engelstalige stemmen die allemaal prima hun werk doen, sfeerverhogend werken en je meer meesleuren in het verhaal en de ervaring van de game.



Conclusie
De ontwikkelaar van Batman: Arkham Origins heeft goed naar de vorige games in de serie gekeken, maar heeft daar helaas zelf weinig unieks aan toegevoegd. De game is vooral meer van hetzelfde in vergelijking met de vorige delen en als je daar maar geen genoeg van krijgt is Batman: Arkham Origins nog steeds een goede titel. Toch blijft het een groot minpunt dat de game meer aanvoelt als een zeer uitgebreide vorm van downloadable content voor een eerdere game dan een op zichzelf staande titel en dat is ronduit jammer. Dit komt mede door de herkenbare omgeving en de missies die soms veel weg hebben van de missies uit bijvoorbeeld Batman: Arkham City. Wel is het verhaal in de game een positief punt en is de sfeer die gezet wordt nog steeds prima. De (optionele) Wii U-exclusieve eigenschappen uit het vorige deel zijn in dit nieuwe deel geheel verdwenen en dat is voor de liefhebber van die besturingsopties een tegenvaller. Wel krijgen we daar de Miiverse-integratie voor terug, waardoor je je prestaties kunt delen met je vrienden. Concluderend is Batman: Arkham Origins een prima game voor mensen die met de serie kennismaken, maar voor de gevorderde Batman-speler is het vooral oude koek.
7,5
N1-score
  • + Goed verhaal met vele bekende personages
  • + Gameplay en vrijheid in de stad nog steeds vermakelijk
  • + Leuke Miiverse-integratie
  • - Voegt bijzonder weinig nieuws toe ten opzichte van eerdere delen
  • - Graphics niet altijd helemaal netjes afgewerkt
  • - Optionele specifieke Wii U-besturingsopties uit vorige deel verdwenen
Next articleMysterieuze Viking en de Kong familie in art van Donkey Kong... Previous articleTwee Yoshi Island Zone-trailers van Sonic Lost World

Reacties van gebruikers

Avatar
Mangamusicfan | 21 december 2013 16:14 | #228723
ahh vandaar dat je dit spel zoveel speelde benjamin, netjes geschreven ik ga deze game later nog een keer oppikken Smile
Avatar
Nathan | 21 december 2013 22:49 | #228737
Mij lijkt deze game leuk, omdat het driedimensionaal is. Die side-scrolling Batmans lijken mij echt niets, maar zo'n setting als dit vind ik wel wat.

Plaats een reactie

Log in of registreer een account om een reactie te kunnen plaatsen.

Batman: Arkham Origins

Platform: Wii U
Genre: Action
Ontwikkelaar: Warner Bros. Games Montreal
Uitgever: Warner Bros.
Aantal spelers lokaal: 1
Online-ondersteuning: Ja
Aantal spelers online: N.v.t.
Releasedatum: 08 november 2013

Screenshots