Anonieme developer beschrijft rampzalige Wii U ontwikkeling en lancering Nieuws | 11 januari 2014 13:54 | Auteur: Marcel | Bron: Eurogamer

Uit een interview met een anonieme developer blijkt dat de Wii U een hel is voor third party ontwikkelaars.

De lancering van de Wii U kende third party-games die niet allemaal even goed draaide. Op het internet ontstond al snel het beeld dat de developers 'lui' waren en de Xbox 360 en Playstation 3-games daarom niet lekker werkten op de Wii U. Uit een interview met een ontwikkelaar die het proces van de Wii U pitch tot aan de lancering meemaakte komt een heel ander verhaal.

Eurogamers' Digital Foundry sprak met een ontwikkelaar die vanaf de eerste pitch betrokken was bij de ontwikkeling van een third-party Wii U game. Tijdens de eerste meeting was volgens de developer al duidelijk dat de processor van de Wii U te traag zou zijn om gemakkelijk Xbox 360 en PS3-games te kunnen porten. Nintendo erkende dit, maar vond het geen probleem en gaf als reactie (vertaald):

"Het lage stroomverbruik is belangrijker voor onze design doeleinden. Daarnaast zullen andere features de performance beter maken dan alleen de 'ruwe' cijfers."


Vaak worden uitgevers beschreven als de boemannen die geen Wii U-games willen ontwikkelen, maar volgens deze developer was het juist zijn uitgever die het project liet doorgaan. Uit de eerste tests bleek dat de Wii U niet krachtig genoeg zou zijn om next-gen games te draaien en dat zelfs PS3 en Xbox 360 ports voor problemen zouden zorgen. Desondanks wilde de uitgever toch een Wii U-game laten maken (vertaald):
"Ondanks die tests besloot ons management voor commerciële redenen om toch een Wii U spel te releasen. We zaten vast en moesten toch proberen om een game te maken."


Toen het werk eenmaal startte, begon de ellende voor deze developer pas echt. De tools om Wii U-games te maken, werkten voor geen meter en het maken van een simpel "Hello world" programmaatje was al moeilijker dan gedacht. Ook het testen van code duurde veel te lang door de gebrekkige tools, waardoor de developers al snel besloten om features te schrappen. De workflow was als volgt (vertaald):

"Krijg het spel aan de praat, optimaliseer de code en als het dan nog niet werkt, schrap features totdat het wel werkt."


De GPGPU is volgens de developer inderdaad een goed onderdeel van de Wii U, maar omdat Nintendo hier geen goede voorbeelden en tips voor had, werden de extra features nauwelijks benut. De communicatie met Nintendo verliep bijzonder stroef, omdat vragen eerst van het Engels naar het Japans vertaald werden. Vervolgens gaf Nintendo in het Japans antwoord en moest dat antwoord weer vertaald worden naar het Engels. Door alle vertalingen waren de meeste antwoorden nutteloos en duurde het weken voor er reacties binnen kwamen.

Het onlinesysteem was de grootste kopzorg voor third-party developers, omdat zij vooral de features van Xbox Live en PlayStation Network nodig hadden. Toen Nintendo verbeteringen aan het OS en het online systeem bleef uitstellen, gingen er bij de ontwikkelaars alarmbellen af. Nintendo besloot om hen gerust te stellen via een directe conferentie met de senior-developers van het online-systeem, maar dit had niet het gewenste effect (vertaald):

"Aan ons werd verteld dat de features en OS updates voor de launch beschikbaar zouden zijn, maar niet veel eerder dan de launch. Er waren problemen met het opzetten van een onlinenetwerk infrastructuur, zoals die van Sony en Microsoft die men niet voorzien had."


De developers probeerden om antwoorden te krijgen op hun vragen enkele weken voor de lancering en toen gaf Nintendo het meest verrassende antwoord (vertaald):

"Het had geen zin om Xbox Live of PlayStation Network als referentie te gebruiken, omdat niemand in Nintendo's development team de systemen gebruikte of de werking ervan begreep."


De third party developers vroegen aan Nintendo hoe men de console kon lanceren als het OS en het online-systeem nog niet af waren. Het antwoord kwam als een verrassing voor de ontwikkelaars tijdens de launch-dag in de vorm van een patch. Tot dan toe hadden zij een gedeelte van de game moeten testen op de development software en een ander gedeelte op het OS. Hierdoor wist men voor de lancering eigenlijk niet zeker of alle features van de game zouden werken.

Na de lancering verkocht de game waar de anonieme developer aan gewerkt had minder dan verwacht en stopte zijn studio met het werken aan andere Wii U-games.
Hetzelfde gebeurde volgens hem bij andere studio's die te maken hebben gehad met het helse karwei om een Wii U launch-game te maken.
Next articleN1ntendo’s Top 10 van 2014 Previous articleVijf video's tonen meer dan één uur aan Kirby Triple Deluxe...

Reacties van gebruikers

Avatar
dutchguy | 11 januari 2014 14:18 | #229589
collapse
wel goed dat ze vertellen wat de problemen waren en zijn en nintendo hierdoor hopelijk dit soort problemen met hun volgende console beter kunnen verhelpen. alleen wel jammer dat ze het "lef" niet hebben om te zeggen wie ze zijn
Avatar
yjahmesio | 11 januari 2014 14:34 | #229592
Reactie op post #229589 van dutchguy
Tuurlijk zeggen ze niet wie ze zijn, want ik geloof hier totaal niks van. De cpu is helemaal niet minder dan de ps360, dat is al bewezen. Plus ik lees hier niks over de 38edram, die ook op de cpu zit. Wat ik wel geloofwaardig vind, is dat Nintendo beter had moeten helpen.

Sorry geloof hier echt niks van, waarom hebben sommige ontwikkelaars nergens problemen mee?
Avatar
W00tstock | 11 januari 2014 14:31 | #229590
collapse
klinkt allemaal best wel ernstig. ik had inderdaad altijd gedacht dat het luie studios waren of in ieder geval dat ze de nut van een spel voor de WiiU niet inzagen. als dit waar is heeft Nintendo best wel veel aan zich zelf te danken. als je zo veel met het westen werkt, communiceer je toch in het engels?

geld dit alleen voor ports of ook voor het maken van spel voor de WiiU van de grond af?
Avatar
ThanosReXXX | 11 januari 2014 14:59 | #229597
Reactie op post #229590 van W00tstock
collapse
Het zit ongeveer zo: de Wii U hardware steunt met name op de GPGPU (General Purpose Graphics Processing Unit) en niet, zoals nagenoeg alle andere consoles (inclusief de 2 nieuwe) op de CPU. Zoals in het artikel vermeld wilde Nintendo een energie zuinige console bouwen en dachten ze, door een wat meer geavanceerde GPU te nemen, dat ze de workload daar ook deels over konden laten lopen. Dit kan wel, maar dan wel met name bij games die van de grond af opgebouwd zijn om daar optimaal gebruik van te kunnen maken. De meeste ports die van de Xbox360 of PS3 komen die zijn allemaal gebaseerd op de oude /standaard manier van programmeren en dus zijn ze CPU intensief. Het is daarom een hels karwei om die programmatuur om te zetten om ineens de GPGPU te gaan gebruiken.
Daarom zie je in al die vroege ports regelmatig glitches (zoals in de eerste Batman game) of dingen die niet aanwezig zijn. (zoals minder gedetailleerde omgevingen/kalere omgevingen in Darksiders 2)

Toen ik het kopje las dacht ik van "oh, leuk weer een anonieme developer" maar deze keer komt er tenminste een redelijk uitgebreid verhaal naar buiten en er staan punten in die realistisch zijn. En vergeet ook niet dat het gaat om het allereerste begin, we zijn inmiddels wel 2 jaar verder, dus nu is de ondersteuning voor developers ook veel beter dan toen.
We zijn allemaal fan van Nintendo hier, maar dat kan wel degelijk ook zonder oogkleppen. (dat is overigens niet tegen jou, voor de duidelijkheid)
Kortom: nieuwe spellen (zoals Project CARS) zullen er beter uit komen te zien omdat daar teams aan zitten die werken met betere tools, de dev kit van de Wii U zit inmiddels op versie 5 of 6 dus alle benodigde patches zullen er nu ook zijn en inmiddels is de communicatie met Nintendo ook al wat beter.
Ze moeten nog steeds wel wat aan hun marketing doen, maar dat is een ander verhaal.

Moet trouwens wel zeggen dat ik de timing van het naar buiten komen van dit verhaal wel weer apart vind, want er was de laatste tijd nu juist weer wat goed nieuws en dan komt deze gast eigenlijk met oud nieuws, maar wel op een moment dat de Wii U nog uit de put aan het klimmen is. Hm.... Weird
Avatar
yjahmesio | 11 januari 2014 15:10 | #229599
Reactie op post #229597 van ThanosReXXX
collapse
jij bent een beetje technisch he,op neogaff heb ik gelezen dat de wiiu cpu krachtiger is dan ps360,ik heb zelfs gelezen dat 1 core gelijk staat als 2core van de ps4 en xboxone, zijn dit leugens?

ik geloof alleen gedeelte waar ze het over hebben dat nintendo niet goed heeft geholpen, voor de rest weet ik het niet. ik ben aan het googelen,maar kan nergens wat vinden over dit, dat vind ik ook best vreemd. ik vind het wel vreemd zoals jij zegt dat het nu pas naar buiten komt,maar goed het zal wel allemaal....
Avatar
ThanosReXXX | 11 januari 2014 15:42 | #229600
Reactie op post #229599 van yjahmesio
collapse
Ik ben niet heel technisch, maar genoeg om sommige dingen te kunnen begrijpen en uit te kunnen leggen. Overigens had ik volgens mij de vorige keer al aangegeven dat NeoGaf geen goede bron is omdat daar te veel fanboys op zitten en te weinig mensen zonder oogkleppen. Probeer Digital Foundry of Anandtech.com, maar daar zitten de echte techies, dus dan moet je echt wat van hardware weten anders snap je er binnen de kortste keren niets meer van.
RAM alleen maakt een CPU niet sneller, RAM zorgt er alleen maar voor dat er meer multi-tasking kan plaats vinden, maar je CPU kloksnelheid blijft hetzelfde, dus ja, technisch gezien heeft de Wii U een zwakke CPU, maar er is wel een hele korte en goede verbinding naar de GPGPU die snelle communicatie mogelijk maakt, waardoor workload daar naartoe overgezet kan worden. Zie de GPGPU maar als een enorm magazijn of pakhuis voor tijdelijke opslag. Daarom konden er zowel in Rayman Legends als in Need for Speed Most Wanted U ongecomprimeerde (HD) textures gebruikt worden: die werden letterlijk geparkeerd in de GPGPU en alleen indien nodig ingeladen. Zo werd de CPU minder belast. Bij de Xbox 360/PS3 was geen sprake van een GPGPU en moesten ze alle data en textures real time "door de CPU en standaard GPU heen duwen" wat soms resulteerde in glitches of textures die tijdens het spelen voor het oog ineens veranderden. Dat kan bijvoorbeeld komen omdat die textures wel gecomprimeerd waren en dus tijdens het spelen als het ware "live" uitgepakt werden. Overigens hebben de Xbox One en PS4 ook GPGPU functies in de hardware zitten. Dus wellicht had Nintendo daar weer een goed punt...

Maar je moet niet denken dat eDRAM, alhoewel dat inderdaad heel snel is, opeens op magische wijze ook de Wii U CPU beter of sneller maakt, want dat is niet zo.
Als je software van de grond af opbouwt of goed weet hoe je workload moet verdelen over de middelen die je beschikbaar hebt, dan krijg je betere resultaten, maar de CPU alleen is behoorlijk bescheiden. Daar had Nintendo wellicht wat beter over na moeten denken, maar ze wilden nu eenmaal een zuinige console.
Misschien omdat ze in het recente verleden ook al eens een soort van award hebben gekregen voor 'niet milieu vriendelijk zijn'...
Avatar
yjahmesio | 11 januari 2014 16:13 | #229604
Reactie op post #229600 van ThanosReXXX
collapse
luid en duidelijk. ik heb shin'en gemaild,en vroeg toen over de cpu,eerste waar zij het over hadden, is dat de edram op de cpu de cpu veel sneller maakt, zou nintendo iets hebben gedaan waardoor het zo is? want ik hoor vaker van mensen dat edram cpu niet veel sneller maakt,maar als een ontwikkelaar dat zegt,wie moet je dan geloven?

ik ben heel benieuwd naar fast racing neo,die 4-8 texture wil ik wel eens zien. al dat geblabla en nintendo reageert nooit.weet je wel wat ik vreemd vind,je kan niks vinden over deze artikel,neogaff of anti nintendo sites niks te vinden....misschien komt het nog.
Avatar
ThanosReXXX | 11 januari 2014 16:16 | #229605
Reactie op post #229604 van yjahmesio
collapse
Zij bedoelden mogelijk dat de CPU volledig of in ieder geval meer vrij is te maken door de snellere eDRAM, wat multitasken enorm versneld. Maar de snelheid van de CPU staat vast en NIETS kan daar iets aan veranderen, ook RAM niet, wat voor soort dan ook. Ik weet ook niet wat ze exact gezegd hebben, dus moeilijk om dat zo via via in te schatten.
En van die 4k of 8k textures ga je niet al te veel merken: op een 1080p HD TV kan je toch niet hoger weergeven dan 1080p, dus zal je een 4k TV nodig hebben. Op huidige HD TV's zal het er hooguit iets scherper/iets gedetailleerder uitzien.
Avatar
DenniSundaY | 11 januari 2014 23:07 | #229616
Reactie op post #229605 van ThanosReXXX
collapse
Je weet meer dan iedereen hier over deze techniek e.d. (vind ik echt interessant om te lezen!). Maar hier wordt wel gesproken over 4k-8k textures, dus de textures en geen output. Dat wil zeggen dat de textures dus gewoon van hogere kwaliteit zijn (wel hogere resolutie in principe), en dit is duidelijk te zien op een 1080P scherm, simpelweg als je er dichterbij gaat staat in de game. Bij AC4 bijvoorbeelf zijn veel dingen aardig low-res. Ga je dichtbij iers staan wordt heel heel pixelig (planten bijvoorbeeld). Snap ook niet waarom ze de benamingen 4k-8k aan hebben gegeven want dit gaat idd meestal altijd over output resolutie maar ach het geeft wel aan dat het hoge textures zijn.
Avatar
ThanosReXXX | 12 januari 2014 00:58 | #229621
Reactie op post #229616 van DenniSundaY
collapse
Ik weet niet of ik er meer vanaf weet, maar ik mag (of liever gezegd moet) er op zich in ieder geval wel wat van af weten, aangezien ik al ruim 12 jaar in IT sales & marketing zit. Je moet dan bijvoorbeeld bedrijven kunnen overtuigen waarom ze dat nieuwe grafische werkstation nodig hebben...
En je kan het inderdaad wel zien dat de textures een betere kwaliteit hebben, maar je snapt natuurlijk ook wel dat ze alleen maar optimaal tot hun recht komen op een 4K scherm, dat ook daadwerkelijk die resolutie kan weergeven, dus op zich is de winst op een 1080p scherm niet echt wereldschokkend. Daarom zei ik ook "Op huidige HD TV's zal het er hooguit iets scherper/iets gedetailleerder uitzien."
De benaming van de textures is gebaseerd op in welke resolutie gerenderd is, oftewel hoe de textures gemaakt zijn met een 3D imager of grafisch programma op de PC. Mensen vergeten vaak dat ook console games in eerste instantie vaak van een PC of grafisch werkstation af komen en dan naar de consoles geport worden. Een PC kan natuurlijk veel hogere resoluties aan dan een HD TV, dus als je in 4k resolutie rendert, dan krijg je vanzelf sprekend 4k textures. 4k/Ultra HD is 4000 pixels, of 3840 × 2160 i.p.v. 1920x1080 (standaard full HD) oftewel 2 x HD.
http://en.wikipedia.org/wiki/4K_resolution
De resolutie is op 4k TV's zò hoog, dat je zelfs van dichtbij geen pixels ziet, dus erg interessant als ze straks betaalbaar worden, en er meer 4k content uit gaat komen.

P.S.
Heeft je moeder je nooit geleerd dat je niet te dicht bij TV's moet gaan staan? Wink
Het heeft ook weinig zin tijdens het gamen...
Avatar
Matthiman | 12 januari 2014 10:44 | #229632
Reactie op post #229621 van ThanosReXXX
collapse
Als je de Wii U op een 4K tv aansluit zal je nog steeds geen verschil zien, want de Wii U output enkel in 1080p.
Avatar
ThanosReXXX | 12 januari 2014 15:54 | #229654
Reactie op post #229632 van Matthiman
collapse
Ik heb dat nooit gezegd. Wat ik letterlijk gezegd heb is dit: "Op huidige HD TV's zal het er hooguit iets scherper/iets gedetailleerder uitzien." en dit: "dat ze alleen maar optimaal tot hun recht komen op een 4K scherm, dat ook daadwerkelijk die resolutie kan weergeven" en die tweede opmerking staat overigens los van de Wii U, want de tekst ging over 4k textures op zich, omdat ik een antwoord gaf op de benaming van die textures.
In veel Xbox 360/PS3 games wordt gebruik gemaakt van lo-res textures, ondanks dat de output 720p of 1080p is, en dat verschil is HEEL duidelijk te zien.
En je hebt zeker nog nooit een N64 game met HD textures gezien: dat maakt wel degelijk wat uit, ook op een normale TV of HD TV...
Avatar
Matthiman | 12 januari 2014 19:00 | #229673
Reactie op post #229654 van ThanosReXXX
collapse
Ik voegde het alleen maar even toe, hoor...
Avatar
ThanosReXXX | 13 januari 2014 02:42 | #229697
Reactie op post #229673 van Matthiman
Me too, was niet om te bashen, vond alleen dat het even in de juiste context geplaatst moest worden, anders lijkt het alsof ik zeg dat de Wii U 4k textures kan weergeven.
Avatar
yjahmesio | 12 januari 2014 00:02 | #229618
Reactie op post #229605 van ThanosReXXX
collapse
Heb jij trouwens hele verhaal gelezen? Die kan je hier lezen, is toch heel anders dan alleen dit klein stukje hiero..... http://www.eurogamer.net/articles/digitalfoundry-2014-secret-developers-wii-u-the-inside-story
Avatar
ThanosReXXX | 12 januari 2014 01:07 | #229622
Reactie op post #229618 van yjahmesio
collapse
Alle tech details zijn voor de meeste mensen helemaal niet interessant en Marcel heeft gewoon de meest belangrijke punten uit het originele artikel gehaald en samen gevat, dus er is niets mis met zijn artikel.
Enneh... als je de link die je post selecteert en vervolgens het URL logootje aanklikt als je een reactie maakt (zesde icoontje met die grijze blokjes) dan heb je een interactieve link waar mensen meteen op kunnen klikken in plaats van dat ze moeten copy/pasten.

Overigens wel een interessant artikel...
Avatar
yjahmesio | 12 januari 2014 15:07 | #229650
Reactie op post #229622 van ThanosReXXX
Zo bedoel ik het niet dude, ik heb het gewoon over dat het best interessant is om alles te lezen. Want wat jij uitlegde over de gpgpu etc, wordt ook uitgelegd, en dat de edram 4x meer boost geeft. Ook wordt het dan duidelijker waarom wij nog geen games hebben gezien, die de ps360 voorbij gaan grafisch. Laatste devkit was trouwens veel te laat op gestuurd, ik denk trouwens dat het om darksiders 2 gaat, want dat was echt de zwakste spel die ik heb gespeeld op de wiiu, veel pop ups etc etc.

Wat ik uit heel artikel heb gehaald, is dat er niet goed gebruikt is gemaakt van de techniek van de wiiu, dus edram niet gebruikt zoals het moet, gpgpu niet gebruikt zoals het hoort, dus eigenlijk hebben we nog niks gezien van wat de wiiu kan . Wel slecht van Nintendo maar goed, de devkits die nu er zijn, zijn wel beter.....

Trouwens thanks voor de tip, ik vroeg me altijd al af hoe sommige dat deden met bepaalde links...
Avatar
yjahmesio | 12 januari 2014 15:07 | #229651
Reactie op post #229622 van ThanosReXXX
collapse
Zo bedoel ik het niet dude, ik heb het gewoon over dat het best interessant is om alles te lezen. Want wat jij uitlegde over de gpgpu etc, wordt ook uitgelegd, en dat de edram 4x meer boost geeft. Ook wordt het dan duidelijker waarom wij nog geen games hebben gezien, die de ps360 voorbij gaan grafisch. Laatste devkit was trouwens veel te laat op gestuurd, ik denk trouwens dat het om darksiders 2 gaat, want dat was echt de zwakste spel die ik heb gespeeld op de wiiu, veel pop ups etc etc.

Wat ik uit heel artikel heb gehaald, is dat er niet goed gebruikt is gemaakt van de techniek van de wiiu, dus edram niet gebruikt zoals het moet, gpgpu niet gebruikt zoals het hoort, dus eigenlijk hebben we nog niks gezien van wat de wiiu kan . Wel slecht van Nintendo maar goed, de devkits die nu er zijn, zijn wel beter.....

Trouwens thanks voor de tip, ik vroeg me altijd al af hoe sommige dat deden met bepaalde links...
Avatar
ThanosReXXX | 12 januari 2014 16:11 | #229655
Reactie op post #229651 van yjahmesio
1x hetzelfde antwoord posten is genoeg, hoor... Razz
Maarreh... als je dan toch informatie uit de link die je zelf post haalt, dan moet je het wel goed doen:
De opmerking over die boost gaat helemaal niet over eDRAM. Er staat letterlijk: "However, some code could see substantial improvements that did mitigate the lower clocks - anything up to a 4x boost owing to the removal of Load-Hit-Stores, and higher IPC (instructions per cycle) via the inclusion of out-of-order execution. "
Als je het echt wil weten, dan vind je hier meer info over load-hit-store:
http://assemblyrequired.crashworks.org/2008/07/08/load-hit-stores-and-the-__restrict-keyword/
En een tip: gebruik aub niet overal het eDRAM verhaaltje; zoals ik al eerder zei maakt geen enkele soort RAM een CPU sneller. Hij wordt alleen maar meer optimaal benut (lees: vrij gemaakt /minder belast) omdat meer RAM meer multitasking mogelijk maakt.
Avatar
W00tstock | 11 januari 2014 18:47 | #229614
Reactie op post #229597 van ThanosReXXX
collapse
Bedankt voor de extra uitleg rond de hardware, dat maakt dingen toch logischer. het is uiteraard wel in Nintendo's voordeel om de tools te geven om betere ports te maken.

zelf zit ik hier niet met oogkleppen op, maar ben wel te weinig op internet om vaak 2 kanten van het verhaal te weren.

slechte timing? voor de gene die het naar buiten heeft gebracht juist misschien goede timing, zorgt lekker weer voor wat opschudding. houden ze wel van.
Avatar
ThanosReXXX | 12 januari 2014 01:30 | #229625
Reactie op post #229614 van W00tstock
You're welcome. Wink
Ik weet wel dat jij geen oogkleppen op hebt, vandaar dat ik in mijn vorige comment ook zei: "(dat is overigens niet tegen jou, voor de duidelijkheid)"
Maar hoezo zit je weinig op internet?
Avatar
Matthiman | 11 januari 2014 14:33 | #229591
collapse
Beetje Nintendo's eigen schuld dan. Het is aan hun om goede en voor ontwikkelaars begrijpbare informatie te geven over de hardware van de Wii U. Nintendo luisterde zelfs niet naar ontwikkelaars dat de CPU te zwak was...

Doet me denken aan het PS3 verhaal, die CPU is was ook een hel om voor te ontwikkelen, met alleen maar een Japanse handleiding.
Avatar
yjahmesio | 11 januari 2014 14:36 | #229593
Reactie op post #229591 van Matthiman
Daarom geloof ik dit niet, want cpu is helemaal niet zwakker, xbox360 port zou nooit goed werken.
Avatar
Hoofdletter R | 11 januari 2014 14:38 | #229594
collapse
niet goed, nintendo... foei!
Avatar
yjahmesio | 11 januari 2014 14:48 | #229596
Reactie op post #229594 van Hoofdletter R
geloof jij dit? want sommige port hebben nog steeds problemen,daarom denk ik hmmmmm...
Avatar
Martijn | 11 januari 2014 15:47 | #229601
collapse
Ugh, weer dit gezeik? Serieus, ik ben al dat negatieve gezeur rondom de Wii U intussen zwaar beu. Is ie beter, is ie slechter, gaat Nintendo falen, komt het goed, gaat het mis, laat Nintendo een industriële ramp achter?
Het belangrijkste is dat er leuke spellen uitkomen, die mensen vermaken en plezier geven. Wat er is, is prima. Wat er niet is, is veel: Het veroorzaakt ongeduld, ontevredenheid en negativiteit. Niet goed voor Nintendo's imago, is dit een beeld waar ze nog lang door achtervolgt zullen worden. Het staat garant voor een heleboel negatieve berichten, waarvan dit er ook weer één is.

Er moet gewoon actie komen. Die line-up moet tot leven worden gewekt. Dat is het allerbelangrijkste. Momenteel mist de variatie en moet op alles steeds lang gewacht worden, inclusief uitstellen. Dat begint mensen de keel uit te hangen. Er is ook niks wat van de wachttijden afleid, want in de tussentijd komt er nauwelijks iets uit. De Wii kende ook droogtes, maar op de Wii U is het echt alleen maar afwachten. Begin me zoals velen intussen af te vragen, waar ze mee bezig zijn daar in Japan...

Die afwachtende, actieloze houding van Nintendo begint echt zwaar de keel uit te hangen. Ze lijken alles wel goed te vinden, zoals het gaat. Er zijn aardig wat spellen in ontwikkeling, maar ondertussen laat alles steeds weer lang op zich wachten. Die ontevredenheid komt helaas ook niet uit de lucht vallen. Ontwikkelaars haken er ook steeds meer door af.
Deden ze er maar wat mee, zodat ze in ieder geval laten merken dat er wat gebeurd daar. Geen actie of reactie helaas. Zo verschijnt er in januari gewoon weer helemaal niks, in februari pas op het einde.

Vervolgens heb ik deze reactie ook weer getypt omdat ik ook ongeduldig wordt, door al die negatieve verhalen, de droogte in het aanbod en het uitblijven van actie of reactie. Wie niet? Maar dat is toch hoe het gaat? Zo werkt het toch? Zo houdt dit negatieve gezeur over de Wii U nooit op en wordt het alleen erger. Ik ga er voorlopig niks meer over typen. Ben wel klaar met dat negatieve...
Avatar
yjahmesio | 11 januari 2014 16:16 | #229606
Reactie op post #229601 van Martijn
dit zal altijd zo blijven,soms positief maar meer negatief....
Avatar
ThanosReXXX | 11 januari 2014 16:26 | #229609
Reactie op post #229601 van Martijn
collapse
De timing van het nu naar buiten komen van dit bericht is verdacht, maar het meest belangrijke is dat dit ging om de allereerste dev kits van de Wii U, dus eigenlijk is de rest al niet meer belangrijk, want inmiddels zijn er aardig wat verbeteringen in de dev kits en in Nintendo's ondersteuning voor (met name kleine) ontwikkelaars.
Avatar
Martijn | 12 januari 2014 10:46 | #229633
Reactie op post #229609 van ThanosReXXX
Dat vindt ik ook wel raar ja. Laten we hopen dat dit geval een uitzondering was en het normaal soepeler verloopt. Hopelijk zijn die ontwikkelkits intussen ook wat eenvoudiger toe te passen. De Wii U bestaat nu een tijdje en in het begin is er altijd even een overgang van oude naar nieuwe console.

Dat het een anonieme bron is bevalt me ook niet. Zo kun je wel ieder verhaal de wijde wereld insturen, zonder er ooit op aangekeken te hoeven worden. Is het waar? Maakt niet uit. Er zullen altijd mensen zijn die het geloven. Hoe meer van deze verhalen, hoe meer mensen afhaken op den duur.
Avatar
SpijkerJasper | 11 januari 2014 20:10 | #229615
Reactie op post #229601 van Martijn
Die afwachtende, actieloze houding van Nintendo begint echt zwaar de keel uit te hangen. Ze lijken alles wel goed te vinden, zoals het gaat.


Nintendo leeft te veel in z'n eigen wereldje en nu met de huidige toestand van de Wii U valt dat meer op dan ooit. Ik vraag me wel eens af of die lui in Kyote überhaubt wel op de hoogte zijn van wat wij allemaal opvangen van third-party's. Ze lijken zich er niet of nauwelijks van bewust. Dat je je eigen ding blijft doen en uniek blijft in de game industrie snap ik maar fans en signalen van buitenaf blijven negeren gaat gewoon nergens meer over. Ik erger me er wel aan! Ik heb niet voor niks een dure console gekocht. Het wachten op de echte grote Nintendo titels duurt veel te lang.
Avatar
Captain-Retardo | 11 januari 2014 16:22 | #229608
collapse
Ben benieuwd om welk spel dit gaat. Mass Effect valt al af want die ontwikkelaar had later nog aan Deux Ex gewerkt. Misschien de ontwikkelaar van Zombi U ? De laatste CoD is volgens mij door dezelfde ontwikkelaar als BO2 gemaakt dus die kan het ook niet zijn, denk dat hetzelfde voor Assasins Creed geld.

Het ergste stukje vind ik persoonlijk over de informatie die ze in het Japans krijgen toegestuurd. Wanneer gaat Nintendo eindelijk meer vrijheid geven aan de Westerse afdelingen ? Dit is één van de grootste problemen waar Nintendo mee kampt als je het mij vraagt, het ontwikkelen word nou niet bepaald gebruiksvriendelijker als je alle toegezonden informatie eerst moet vertalen. In de tijd van Yamauchi waren tenminste ook meer samenwerkingen met westerse dev's. Nu zijn alleen Retro, Monster games en omhoog gevallen B studio Next Level games over.
Avatar
ThanosReXXX | 11 januari 2014 16:30 | #229610
Reactie op post #229608 van Captain-Retardo
collapse
Misschien gaat het om Darksiders 2?
Het is dan wel weer apart hoe lovend Retro Studios is over de communicatie.
Zij doen alles middels video conferencing met een tolk ter plaatse, dus het kan ook sneller, of misschien is dat dan één van de verbeteringen die pas later zijn doorgevoerd.
Avatar
Captain-Retardo | 11 januari 2014 16:50 | #229611
Reactie op post #229610 van ThanosReXXX
collapse
Denk dat dat misschien af vanaf het begin af aan was, maar met Retro is dat toch een andere situatie want die zijn onderdeel van Nintendo, die zouden ook als de communicatie slecht zou zijn niet dit soort dingen in de media roepen. Als een third party ontwikkelaar iets voor jou console ontwikkelt dient de communicatie toch goed te zijn en zo gemakkelijk mogelijk, dit soort verhalen maken het ontwikkelen nou niet bepaald aantrekkelijk.

De hele gamesmarkt is de afgelopen jaren ook verandert. Waar Japan vroeger heerste is dat nu omgedraaid, alleen Nintendo maakt nog veel toptitels. Capcom, Konami, etc zijn jammer genoeg niet meer de heersers die het vroeger wel waren. Yamauchi had ten tijde van de N64 al allerlei westerse studio's aan zich verbonden, waar uiteindelijk nauwelijks iets uit voorkwam. Hij zag dus wel de potentie in westerse ontwikkelaars, maar pas sinds deze generatie zijn de westerse ontwikkelaars op de consoles gegroeid. Waar je vroeger met een grote boog om Eidos titels liep, trekken ze nu de kwaliteit van Square Enix uit het slop. Niet kwa verkoopcijfers overigens, maar wel kwa goede games.

Sinds het aantreden van Iwata is dat allemaal erger. Die man focust zich alleen op Japanse studio's en de westerse studio's die ze hebben zijn in studio's verandert die alleen maar aan Nintendo franchises mogen werken. Misschien is dat laatste niet waar, maar zo'n indruk krijg je wel als bijna alle games van die ontwikkelaars Mario, Pilotwings, etc zijn. Ik zou dolgraag een originele Retro game willen zien, maar dat zit er denk ik niet in. Waar je vroeger nog Rare had die veel games had voor het westerse publiek en zelfs Retro die een aantal ( nu geannuleerde) westerse games in ontwikkeling had vraag ik mij toch af waar die omzwaai vandaan komt.
Avatar
ThanosReXXX | 11 januari 2014 17:23 | #229612
Reactie op post #229611 van Captain-Retardo
Allemaal logische gedachten, alleen uiteindelijk brengt het ons niet veel omdat de meeste van die zaken toch nooit naar buiten zullen komen of 100% bevestigt zullen worden.
Zoals ik ook al hierboven aangaf gaat dit bericht wel om de eerste dev kits, dus is er inmiddels al het één en ander ten goede veranderd.
Ik denk overigens niet dat Retro alleen maar lovend is omdat zij een 2nd party zijn, ze hebben juist daardoor betere communicatie. Er is ergens wel een video te vinden waarin ze laten zien hoe het werkt. Iets met "Retro Studios headquarters tour" of zo. Helaas laat het wel zien dat third party studios die luxe niet hebben/krijgen terwijl dat wel zou moeten. Misschien neemt Nintendo third party iets te letterlijk...
Avatar
offensive | 12 januari 2014 00:05 | #229619
Reactie op post #229610 van ThanosReXXX
collapse
Als het om Darksiders 2 gaat dan is het vast van een gefrustreerde ex medewerker

Vigil Games lead designer Haydn Dalton says it’s easy to develop for Wii U – “surprisingly easy”, in fact, Technically, it’s one of the easier platforms to develop for. We had our core game up and running on it in a very short amount of time, We have Darksiders II completely running on the Wii U right now. It took about five weeks. Coming into the show we were ready to go. We could have demonstrated it on the hardware but they [Nintendo] decided not to have full games shown in the booth


zomaar wat quote's uit oude interviews

Bron: http://nintendoeverything.com/?s=darksiders+2+running
Avatar
ThanosReXXX | 12 januari 2014 01:19 | #229623
Reactie op post #229619 van offensive
collapse
Het was ook maar een gokje, daarom zei ik "misschien". De Captain had er al een paar genoemd en deze schoot me te binnen omdat de studio ontbonden is en er veel negatieve reviews over de game zijn.
Avatar
yjahmesio | 12 januari 2014 15:10 | #229652
Reactie op post #229623 van ThanosReXXX
Ik denk ook darksiders heb spel gehad, en game zat vol met pop ups, gras sprieten di we ineens weg gaat, en terug kom. Darksiders echt zwakste spel die ik heb gespeeld, maar game was wel leuk.
Avatar
djdadream | 11 januari 2014 18:39 | #229613
Hoe het technisch allemaal in elkaar zit, heb ik geen idee. Maar je hoort meer ontwikkelaars klagen, dat een port niet makkelijk werkt. Dit kan naast de kracht ook aan het OS en software liggen waarom bepaalde engins niet goed werken. Of de componenten werken niet goed met elkaar, door het lage stroom verbruik.

Je merkt aan de Nintendo games die niet met snelle maten komen en veel langere ontwikkeling nodig hebben, dat het verhaal hierboven best eens waar kan zijn.
Avatar
DenniSundaY | 11 januari 2014 23:08 | #229617
collapse
TheRealThaos kijk naar mijn reactie hier ergens boven ;P
Avatar
ThanosReXXX | 12 januari 2014 01:21 | #229624
Reactie op post #229617 van DenniSundaY
Heb ik gedaan! Bedankt! Wink
En zie mijn reactie daar onder! lol Holy
Avatar
yjahmesio | 13 januari 2014 19:58 | #229711
collapse
Nou check dit eens, dit ging dus over hele vroege devkits, en het is gewoon zoals gewoonlijk bashen voor niks....

Ping 1.5+ creator Christopher Arnold has spoken out on Twitter regarding Digital Foundry’s feature about the Wii U and the trouble that developers supposedly went through with Wii U development kits. Arnold says that the unnamed developer was probably speaking about pre-retail release SDK problems. He says that the post release SDK kit doesn’t contain any of the issues mentioned in the article.

I keep on getting pestered about this @eurogamer article about ‘The Secret Developers: Wii U – the inside story’. It’s a bit obnoxious now..

Bron:
http://mynintendonews.com/2014/01/13/ping-1-5-creator-speaks-out-about-digital-foundry-wii-u-developer-article/
Avatar
Captain-Retardo | 13 januari 2014 21:25 | #229718
Reactie op post #229711 van yjahmesio
collapse
Jij vergelijkt een (waarschijnlijk ) grote retail game met een indie ontwikkelaar die nauwelijks kracht uit de Wii U pompt. Rare vergelijking maak je nu en die ontwikkelaar heeft nu ook zijn one minute of fame gehad.
Avatar
offensive | 14 januari 2014 08:38 | #229738
Reactie op post #229718 van Captain-Retardo
Dan wil ik deze er wel even aan toevoegen van Platinum Games designer Hideki Kamiya

that developing for the Wii U was pretty much the same as developing for the Xbox 360 and the PlayStation 3


http://mynintendonews.com/2014/01/13/kamiya-says-developing-for-wii-u-was-pretty-much-the-same-as-xbox-360-or-playstation-3/

Nintendo had gewoon voor de launch hun zaken niet goed op orde wat betreft de ontwikkeling van de Wii U.

We gaan wel zien wat 2014 gaat brengen qua Firstparty lijkt het wel goed te komen. Maar vrees net als jou dat Thirdparty support nihil gaat zijn.

Plaats een reactie

Log in of registreer een account om een reactie te kunnen plaatsen.