Donkey Kong Country: Tropical Freeze Preview | 04 februari 2014 20:06 | Auteur: Benjamin

Na het succes van Donkey Kong Country Returns voor de Wii, gemaakt door Retro Studios, kreeg deze zelfde studio van Nintendo de opdracht om een vervolg te maken voor Nintendo’s nieuwste spelcomputer. De game ligt over enkele weken in de Europese schappen, maar wij geven je hier alvast een verslag van onze eerste paar uur met Donkey Kong en zijn maatjes.

De basis van Donkey Kong Country: Tropical Freeze is onveranderd ten opzichte van het vorige deel. Net als Donkey Kong Country Returns is deze nieuwe titel een 2D-platformer waar je door de jungle heen banjert richting het einde van de verschillende levels die de game rijk is. Naast Donkey Kong en Diddy Kong, kent de game twee nieuwe hulpjes die je avontuur makkelijker maken. Dixie Kong heeft de mogelijkheid om door middel van haar paardenstaart kort omhoog te vliegen, terwijl Cranky Kong zijn wandelstok gebruikt om over ondergronden te bewegen waar je normaal gesproken niet zonder kleerscheuren overheen kunt wandelen.

47


Het zwemmen was een element dat ontbrak in Donkey Kong Country Returns, maar is nu weer helemaal terug. Direct in het eerste level word je letterlijk in het diepe gegooid met verschillende onderwatergedeeltes De besturing hierbij vereist wel wat gewenning, precisie en geduld, omdat alles een stuk trager gaat en de zwaartekracht nauwelijks nog een rol speelt. Gedurende de game kom je nog veel meer onderwaterlevels tegen, waarvan sommige in zijn geheel en sommige zich gedeeltelijk onder het aardoppervlak afspelen. Hoewel de onderwaterlevels voor frustratie kunnen zorgen, zorgen ze wel voor meer afwisseling tussen de levels, wat een plus is ten opzichte van het vorige deel.

Dynamiek
De rest van de levels van de eerste paar werelden kennen echter weinig nieuwigheden. Zo is het bijvoorbeeld meer dan spijtig dat we van de dynamische gameplay, waar bij de aankondiging over gesproken werd, tot nu toe weinig gezien hebben. Het merendeel van de gebieden bestaat nog steeds uit gameplay die zich van links naar rechts afspeelt en dat is zonde. De meer dynamische momenten kom je vooral tegen in de levels die draaien om het weggeschoten worden uit kanonnen en het rijden in de mijnkarretjes, maar deze zijn helaas tot halverwege de game op één hand te tellen. Het leukste level met deze dynamische gameplay, is een mijnkar-level in de vierde wereld waarbij de camerapositie zich verplaatst van de zijkant naar schuin van achteren, waardoor je iets meer van tevoren aan kunt zien komen wat er op je af komt. Door dit nieuwe camerastandpunt bevinden zich ook rails naast elkaar, waardoor je niet alleen maar naar voren maar ook opzij kan gaan. Dit is niet alleen nieuw, maar ook erg aangenaam en vermakelijk, omdat het letterlijk en figuurlijk een andere kijk geeft op de standaard levels. Wel moet gezegd worden dat de standaard levels in de game van een hoog niveau zijn met toffe platformactie en lastige obstakels, wat de game nog steeds aangenaam maakt om te spelen.

49

Wii U GamePad
Wat verder meteen opvalt bij het voor het eerst opstarten van de game, is dat het gebruik van de Wii U GamePad minimaal is. Je kunt de game met de Wii U GamePad spelen met behulp van de control sticks, maar je kunt ook kiezen voor de besturing met de Wii-afstandsbediening, al dan niet in combinatie met de Nunchuk. Ook kun je kiezen voor de Wii U-controller Pro. Het spijtige als je met de Wii U GamePad speelt, is dat er op het scherm helemaal niets getoond wordt. Het geeft een volledig zwart beeld, waardoor de meerwaarde van de Wii U GamePad in deze game minimaal, zo niet afwezig is. Waarom wordt er bijvoorbeeld tijdens het spelen niet op de controller getoond hoeveel KONG-letters en puzzelstukjes je al verzameld hebt? Het is nu helaas zo dat je je game moet pauzeren om te kijken hoeveel spullen je al verzameld hebt, wat de snelheid en de flow uit de game haalt. Ook het selecteren van de levels in de wereldkaart is niet mogelijk met het touchscreen, waardoor het nu trager werkt dan mogelijk is. Door dit gebrek aan ondersteuning van de Wii U GamePad bekruipt je toch meer het gevoel dat je een geüpgraded Wii-game aan het spelen bent, in plaats van een volwaardige Wii U-titel.

Graphics en geluid
Dat je een Wii U-game aan het spelen bent, merk je wel aan de vacht van Donkey Kong en zijn maatjes. Elk haartje is gedetailleerd weergegeven, wat een positieve bijdrage levert aan de strakke look van de game. Wel is het jammer dat sommige levels op bepaalde punten er wat minder mooi uitzien en dat er van die mooie vacht op de wereldkaart niets te zien is. Verder kent de game leuke details in de omgevingen en de achtergrond, waardoor duidelijk is dat daar met veel zorg en aandacht aan gewerkt is. Qua muziek is het een mix van oud en nieuw. De game bevat veel deuntjes en muziekjes van Donkey Kong Country Returns, al dan niet geremixt. Het hoogtepunt tot nu toe is de muziek in de derde wereld genaamd Bright Savannah, wat door de uitstraling en de compositie veel weg heeft van The Lion King en hierdoor enorm sfeervol is.

41

Voorlopige conclusie
Donkey Kong Country: Tropical Freeze lijkt een goede voorzetting van Donkey Kong Country Returns te worden met leuke platformlevels. Het meest vernieuwende aspect van de game zijn de meerdere hulpjes en hun nieuwe vaardigheden, waardoor de variatie meer aanwezig is. De variatie is ook meer terug te vinden in de dynamischere levels, maar het is meer dan spijtig dat deze tot nu toe op één hand te tellen zijn. Tevens blijft het gevoel hangen dat je meer een geüpgraded Wii-game aan het spelen bent, dankzij het ontbreken van enige Wii U-functionaliteiten. Desalniettemin is Donkey Kong Country: Tropical Freeze voor Wii U-bezitters een game om naar uit te kijken, want dat heeft de nieuwste spelcomputer van Nintendo meer dan nodig.
Next articleBed, bloem en boek in screens en stukjes art van Harvest Moon:... Previous article"Technische specificaties zijn minder belangrijk dan het gebruik...

Reacties van gebruikers

Avatar
nintendo23 | 04 februari 2014 20:43 | #230841
collapse
Benjamin je hebt het stukje dynamiek dubbel geplaatst. En over de gamepad toevoegingen ben ik het niet mee eens. Hoeveel puzzelstukjes je hebt en welke kong letters zie je aan het einde van het level heb je helemaal niet nodig op de gamepad. Dus dat vind ik niet echt een minpunt. Verder goede preview.
Avatar
Wesleye98 | 04 februari 2014 21:02 | #230844
Reactie op post #230841 van nintendo23
Ik zou het toch gedaan hebben. Beter iets op de GamePad showen, wat enigszins nut heeft. Een zwart scherm vind ik gewoon dom.

Wel goede preview. Geeft een goede kijk op de game. Heb er wel zin in. Ik verheug me erop om die apen in HD te bewonderen.
Avatar
The Iron Ghoul | 04 februari 2014 21:11 | #230846
collapse
dat het wiiu scherm op zwart gaat kan ik niet begrijpen. of het is een gemiste kans of het is een voorbeeld aan de 3party ontwikkelaars om te laten zien dat je het touchscreen niet hoeft te gebruiken
Avatar
ThanosReXXX | 04 februari 2014 21:21 | #230849
Reactie op post #230846 van The Iron Ghoul
Dat laatste. En battery life is ook iets waar niemand weer stil bij blijkt te staan. Waarom iets aan zetten als het niet hoeft en alleen maar onnodig energie kost? Als het goed is wordt Off TV play wel nog ondersteund. De GamePad erin persen "omdat het moet" hoeft voor mij ook niet.
Avatar
Banjo | 04 februari 2014 21:14 | #230847
collapse
Ik heb er zin in!! Mijn Game of the Year al Very Happy
Avatar
Wesleye98 | 04 februari 2014 21:40 | #230853
Reactie op post #230847 van Banjo
collapse
MK8? SSB? DK is wel goed, maar geen game of the year, vind ik tenminste.
Avatar
Banjo | 06 februari 2014 15:47 | #230937
Reactie op post #230853 van Wesleye98
Eerlijk gezegd interesseren die mij niet zo. Mario Kart is best leuk maar verloor zijn glans na Super Circuit en Smash Bros haal ik wel een keer uit de budget bak.
Nee, ik ben fan van DK vanaf de allereerste games en ook dit deel ziet er niet uit alsof hij gaat teleurstellen.
Avatar
jochem | 04 februari 2014 21:55 | #230854
Reactie op post #230847 van Banjo
collapse
Al alle games gespeeld die dit jaar uitkomen? Nee, dus trek niet zo snel een conclusie.

Ik ben het wel met je eens dat het een hele coole game word die ik waarschijnlijk nog wel een keer zal kopen.
Avatar
SpijkerJasper | 05 februari 2014 13:24 | #230881
Reactie op post #230854 van jochem
collapse
Iemand die roept dat hij DKC de game van het jaar vind is dan geen conclusie trekken? Razz Hij heeft die game immers nog niet eens gespeeld. En buiten het gegeven om dat ik zelf DKC niet echt zie als serieuze system-seller is het sowieso erg lastig om tegen de twee grote jongens MK8 en SSB op te boksen. Had Retro nou 'n Metroid of 'n andere major titel gemaakt dan kun je spreken over een Triple-A game. DKC op de SNES was en is nog steeds hardstikke leuk om te spelen maar toch zijn de meeste mensen het er over eens dat ze liever GoldenEye zien dan een 2D DKC op de N64. Voor een nieuwe console hoef je niet altijd wat nieuws te hebben vind ik maar op z'n minst wel wat titels die qua omvang gelijk zijn met die van de vorige console. Nintendo heeft dit enigszins al recht gezet met SM3DW (t.o.v. de Galaxy games op de Wii) maar van Retro verwacht ik net zo veel. Ik kan absoluut niet zeggen dat Tropical Freeze 'n matige of zelfs slechte game is maar ik vind wel dat ik voor die zelfde 60 euro net zo van m'n stoel af geblazen wil worden als voorheen. 2D spellen zijn hardstikke leuk maar niet om van afhankelijk te zijn. De Wii had ook traditionele platform spellen (Kirby, NSMBU, Klonoa, DKCR...) en uiteraard ook veel major titels. De Wii U heeft bijna niks aan speelbaar materiaal dit jaar.
Avatar
nintendo23 | 05 februari 2014 13:40 | #230883
Reactie op post #230881 van SpijkerJasper
Ten eerste heeft de vorige dkc op de Wii miljoenen verkocht. Ten 2e ik heb geen idee waar jij je games koopt maar Dkc is gewoon 42 euro te koop ipv voor 60.
Avatar
Banjo | 07 februari 2014 15:26 | #231008
Reactie op post #230854 van jochem
Oh ja.. want jij bent ook écht de baas over mij.. NOT. Maar natuurlijk begrijp je dat niet. Wat een kind.

Lees mijn vorige reactie. Dan begrijp je het... misschien.
Avatar
nintendo23 | 04 februari 2014 22:18 | #230856
Het is zijn mening. Dus hij vind het the game of the year. Ik ben het voorlopig met hem eens.Al is nog even afwachten wat er op de E3 nog getoond wordt.
Avatar
Sjakmachien | 05 februari 2014 00:09 | #230861
collapse
En waarom is het precies erg dat er weinig WiiU-functionaliteiten zijn?
Avatar
Monkey | 05 februari 2014 08:41 | #230868
Reactie op post #230861 van Sjakmachien
Omdat Nintendo dacht weg te kunnen komen met een minder krachtige console dan de concurrentie, omdat ze weer iets origineels hadden verzonnen (de gamepad). Maar nu hebben ze dus een minder krachtige console, met daarop spellen waarbij je als je de standaard controller gebruikt een veel te brede controller hebt met in het midden een groot ongebruikt zwart scherm dat niks doet, omdat ze zelf eigenlijk ook niet weten wat je er bij de meeste spellen buiten de categorie mini games ook niet weten wat ze er mee moeten.
Verder wel mee eens dat battery life beter is dan schermpje met wat informatie die je niet gebruikt, maar kan me voorstellen dat het er raar uit ziet. Zal m dan ook cker met de Wii U Pro controllers spelen. =)
Avatar
nintendo23 | 05 februari 2014 01:28 | #230862
Ja bij Mario 3D world die functionaliteiten voegden ook weinig toe. Dus waarom gefoceert er dingen indoen.
Avatar
nintendo23 | 06 februari 2014 18:46 | #230950
Eerste review cijfer is van gameinformer een 9.25
Avatar
Matthijs | 07 februari 2014 12:01 | #230998
Het is werkelijk on-voor-stelbaar dat ze de Gamepad niet gebruiken. Daar kan ik echt met m'n volle verstand niet bij.

Ze hadden gewoon het idee van de 3DS versie van de vorige game kunnen pakken, en het had nog enigszins nut gehad. Dit is letterlijk je eigen graf graven; zeuren dat mensen het idee van de Gamepad niet begrijpen, en vervolgens in je second party games de Gamepad niet eens gebruiken in zijn meest basale vorm (het weghalen van interface elementen om meer ruimte op het scherm over te laten).

On-be-grijp-e-lijk.
Avatar
nintendo23 | 07 februari 2014 12:40 | #230999
collapse
Onberijpelijk is het niet. Waarom zal je hem als gimmick gebruiken in Mario World 3D werd hij ook als gimmick gebrukt. En de onzin van Benjamin kijken hoe veel puzzelstukjes je hebt dat zie je wanneer je het puzzelstuk pakt. En als hij op zwart gaat scheelt het weer accu.
Avatar
Matthijs | 07 februari 2014 12:45 | #231000
Reactie op post #230999 van nintendo23
Het is totaal geen gimmick. Een gimmick is als je vreemde redenen gaat zoeken in de vorm van gameplay mechanics om functionaliteiten van een apparaat te benutten, puur omdat ze er zijn. Het tweede scherm is perfect voor het laten zien van informatie die anders in de weg zit van de gameplay op je TV, en ze doen er gewoon niks mee...

En naast de momenten waarop je er één pakt (vier keer in een level), wil je gewoon soms zien hoe het ermee staat. Het is belabberd design dat je daarvoor op pause moet drukken als je een ongebruikt tweede scherm voor je hebt.

Het verhaal van de accu: een statische afbeelding met slechts een paar dynamische tekstelementen kan onmogelijk de accuduur verslechteren. En zo wel, dan doet Nintendo zelfs dát niet goed.
Avatar
nintendo23 | 07 februari 2014 14:13 | #231004
collapse
Dus jij vond het blazen in 3D World geen gimick?

En de info van de puzzelstukjes zie je zodra je er een pakt. Heb ik geen pauzescherm voor nodig.
Avatar
Matthijs | 07 februari 2014 16:42 | #231017
Reactie op post #231004 van nintendo23
Dat zeg ik helemaal nergens, maar bovendien is dat totaaaal anders dan de functionaliteit in deze DK Country...? Ik ken die in Mario 3D World niet eens, jij beweert alleen dat de UI op het gamepad scherm een gimmick zou zijn, wat het niet is.
Avatar
nintendo23 | 07 februari 2014 16:54 | #231018
collapse
Natuurlijk hadden ze scherm kunnen gebruiken om te laten zien hoeveel puzzelstukjes je al hebt. Maar waarom gebruiken wanneer je het ook ziet op je tv.
Avatar
Matthijs | 07 februari 2014 17:28 | #231023
Reactie op post #231018 van nintendo23
1. Omdat het altijd in de weg zit op TV. Elk stukje zichtbaar gameplay dat wordt weggenomen door een interface element is storend voor velen.
2. Omdat je daarvoor het spel moet pauzeren om het te zien, in plaats van te kijken naar een scherm waar het altijd zichtbaar is.
3. Omdat NINTENDO, of all studios, zo graag dingen wil zien met de Gamepad, en er vervolgens NIKS mee doet. En dat is gewoon ronduit achterlijk. Als je het toegepast wil zien, doe het dan in ieder geval zelf?! Het is echt een bizarre keuze...
Avatar
nintendo23 | 07 februari 2014 23:58 | #231035
1 Het zit niet in de weg wanneer jij een puzzelstukje pakt komt er rechtsboven in even voorbij het hoeveelste puzzelstuk je hebt gepakt komt geen pauze scherm aan te pas.

2 ik hoef niet op pauze te drukken zie antwoord 1

3 Ja Retro stopte de kracht liever in het grafische gedeeldte ipv van er forceert wat in te stoppen.

Plaats een reactie

Log in of registreer een account om een reactie te kunnen plaatsen.

Donkey Kong Country: Tropical Freeze

Platform: Wii U
Genre: Platformer
Ontwikkelaar: Retro Studios
Uitgever: Nintendo
Aantal spelers lokaal: 2
Online-ondersteuning: Ja
Aantal spelers online: N.v.t.
Releasedatum: 21 februari 2014

Screenshots