Metroid Prime Review | 31 januari 2003 03:40 | Auteur: Onbekend

Ga er voor zitten, want dit is DE review van HET spel op de GameCube voor 2002, ik zeg 2002 omdat hij uit is gekomen in Amerika en ik hem op import heb gekocht! Ja ik weet het, ik ben een lucky bastard met veel geld ;-p. Ga er echt maar voor zitten want m

Begin
Je stopt het spel in je GameCube en zet hem aan. Je wordt door middel van een Metroid door het menu geleid. En met trillende handen kies je New Game. Je trilt omdat je weet wat er komen gaat. Je wil het weten maar eigenlijk ben je ook bang voor de schrikmomenten die dit spel meervoudig bezit. Dus je kiest New Game en wordt geintroduceerd aan het station waar je spel zal beginnen. Vervolgens zie je Samus haar pruterige schip langsvliegen en gaat de camera in Samus haar hoofd. Niet echt veel introductie maar dat hoeft ook niet, want deze game legt het verhaal aan je uit, naarmate je het spel speelt. Dus daar sta je dan. Opeens vliegt het besef door je heen dat je misschien wel de OoT speelt van de GameCube. Je krijgt een snelle uitleg over de controls maar die ben je na drie seconden alweer vergeten, want deze game maakt zoveel indruk dat je hem eindelijk in je handen hebt. Dat de controls je niet kunnen interesseren. Maar het is makkelijk om even op te letten, want anders kan het nog wel eens lang duren voor je er door heen bent.

Controls
Nu ik het toch over de controls heb zal ik je ze gelijk even uitleggen. Je loopt met de control stick. Als je R ingedrukt houdt, kun je richten met de controlstick. Met de L knop kun je locken op voorwerpen of tegenstanders. Met de R knop kun je dus richten of dingen downloaden of scannen als je de scan visor op hebt. Met de Z knop kun je de Map bekijken. En jemig wat een map is dat zeg! Geweldig! Helemaal in het 3D, je kan inzoomen, uitzoomen, van boven en onder bekijken. Bedenk het en deze Map heeft het, subliem! Met de Y knop kun je gezellig raketjes op vijanden afschieten, en die komen hard aan! Met de X knop kan je (vreemd genoeg) vanaf het begin gelijk al in een Morph Ball veranderen. Met de A knop schiet je de vijanden overhoop. En met de B knop doe je sprongen. Met de C stick kan je kiezen welke beam je wilt gebruiken. En met de D-pad kan je kiezen met welke Visor je wilt kijken.
De controls zijn eerlijk gezegd even wennen. Maar nadat je een goede tijd hebt doorgebeten wordt je hier een echte pro in! Oh ja, er wacht je nog een leuke verrassing als je het Space Station level hebt uitgespeeld, wat? Dat ga je maar lekker zelf uitvinden…

screenshot_metroid001

Springen
Metroid staat bekend als een spring spel en ik ook in de 3D versie van de game is dat niet anders. Maar kan je in een first-person shooter nou wel geschikt springen? Ja en nee. Metroid Prime is zodanig opgebouwd dat je geen ingewikkelde Turok sprongen hoeft te maken die nooit te doen zijn. De sprongen die je in dit spel maakt zijn meestal maar van die hele kleintjes om hogerop te kunnen komen. Je vind ook nog de space jump waardoor je nog wat hoger kan springen. Een keerzijde hieraan is dat het springen nog steeds niet het allerleukste is wat je in het spel doen kan. Al word dat prima opgelost en heb je er niet echt last van en hoef je dezelfde sprong niet 800 keer te doen om het goed te doen. En een voordeel van springen is dat je hiermee vijanden hun aanvallen kan ontwijken. Wat dus weer voor een heel andere taktiek zorgt dan heen en weer straven om hun aanvallen te ontwijken. Al met al een geslaagd onderdeel van de game die best wel even genoemd mag worden.

Voor het eerst]
Natuurlijk is Metroid Prime vooral bijzonder omdat je een Metroid game voor het eerst in 3D kan spelen. En ik mag zeggen dat dat zeer goed gelukt is! Het ziet er prachtig uit en het brengt je naar de meest sinistere werelden, collosaal fantastisch! Maar natuurlijk heeft 3D ook zijn nadelen. Zo kun je geen Screw Attack in het spel uitvoeren. Je zult het dan ook wel niet missen maar toch een beetje jammer dat een powerup die er altijd in heeft gezeten ineens verdwenen is. Maar who cares? Dit spel heeft alles wat jou veeleisende 3D Nintendo hartje begeert! Fantastische omgevingen en geweldig geanimeerde tegenstanders. En het gebrek aan een aantal power-ups wordt goedgemaakt door het aanwezig zijn van verschillende Visors, waarmee je alles kan scannen, geheime wegen kan zien of de hitte kan zien van vijanden, geheime wegen of nieuwe zwakke plekken van tegenstanders ontdekken.

screenshot_metroid006

Scannen!
Je kan dus werkelijk alles scannen! Tegenstanders, omgevingen, liften. Zeg het maar en je scant het! Meestal krijg je er zo’n lekker ranzig gedetailleerde uitleg bij waarom iets dood is en dat geeft je echt het gevoel in de omgeving te zijn. Het geeft je het gevoel om het kwaad wat op deze planeet heerst uit te schakelen. Maar vergis je niet. Dit spel is absoluut niet bedoeld om alles wat je ziet kapot te knallen. Nee, alles wat Metroid altijd zo’n coole game maakte zit erin plus nog heel veel meer.

Cool!
Een voorbeeld van dingen die terug komen uit de oude Metroids zijn: keihard naar het eind rennen, want de boel gaat ontploffen en als je niet opschiet ga jij mee! En dus ren je je de pleuris om maar op tijd bij het eind te komen. En voor het eerst dat je dit moet doen is redelijk vroeg in het spel. Misschien na een halfuur spelen kan je dit al tegenkomen. Wat natuurlijk ook terug is is de gezellige Ridley. Ik wil niks verklappen over hem, maar maak je borst maar nat! Few… wat ook terug is zijn de saverooms. Die dingen blijven handig als je niet steeds vanaf het begin wil beginnen. En dat kan niet je instelling zijn toch? Lijkt mij niet, en zeker niet als deze game goed blijkt te zijn voor maar liefst 30 uur speelplezier. En dan heb ik het over bovengemiddelde gamers. De middelmatige gamer is hier wel een 50 uur zoet mee. Kijk, dat is nog eens waar voor je geld.

Linken!
Je kan dit spel linken met Metroid Fusion op de GameBoy Advance. Heb je dat spel al uit gespeeld? Nee? Ga dan maar aan de slag, want als je die hebt uitgespeeld krijg je een leuke extra. Namelijk de allereerste Metroid, en die stamt toch al weer uit 1986! Dat was dus het spel waarin de wereld voor het eerst Samus te zien kreeg. De password save is niet vervangen maar wel makkelijker gemaakt. Want als je namelijk een password ontvangt van het spel, wordt die opgeslagen op je Memory Card en kan je de volgende keer als je verder wilt spelen alleen maar op A drukken en door spelen. Dat is wat handiger dan een halfuur een ingewikkeld password invoeren en dan erachter komen dat je password niet klopt… wel is een puntje van kritiek dat ik vind dat ze er niet erg veel aan hebben gedaan om je het gemakkelijker te maken. Tuurlijk dat van die password is leuk, maar een saveroom was beter geweest. Maar ok ik hou op met zeuren en ben blij met wat we hebben.
Je kan ook nog (als je Metroid Prime hebt uitgespeeld voor de eerste keer) in je pakje lopen van Metroid Fusion. En dat is (geloof me nou maar gewoon) errug cool! Ze ziet er heel erg vrouwelijk uit! Natuurlijk moet je hiervoor wel even linken…

Blokjes…
Ik merk dat ik het nog niet eens over de g-e-w-e-l-d-i-g-e graphics heb gehad. Die zijn echt om je vingers bij af te likken. Samus ziet er zo… uit (wat daar moet komen te staan mag je zelf invullen al weet ik wel wat er staan moet…) Nintendo en Retro hebben er echt hun best op gedaan om Samus zo vrouw mogelijk over te laten komen. Nou dat is zekersteweten gelukt!
En dan de tegenstanders, het is niet dat die even snel afgeraffeld zijn. Laatst liep ik namelijk rustig rond en kwam een space-pirate tegen, ik scan dat schatje even, en ineens blijkt dat ie wat aan zijn hersenen heeft en niet goed kan richten. Nou dat was te zien, ik was natuurlijk ook al goed geworden in de controls, maar dat beest wist me echt niet te raken, geweldig detail. En dan heb je nog veel meer van die lieve tegenstandertjes die allemaal echt niet zo lief zijn als dat ze eruit zien. (al vond mijn ma ze er vies uitzien…)

screenshot_metroid005

Detail
Het oog voor detail (wat natuurlijk heel veel met de graphics te maken heeft) is echt ongelooflijk. Ik zal een paar voorbeelden geven. Als je met je gewone gun schiet en je schiet heel snel een stuk of 10 kogels achter elkaar, zie je de hitte uit je gun komen. Je weet wel die hitte die je ziet op de asfaltweg in de zomer? Die vertroebeling? Nou die zie je uit je gun komen, fantastico! En dan heb je nog de levels zelf. Je kan de blokjes zien zitten in de muren! En dan heb je nog Samus die onder water loopt en dan het water uitloopt. Weet je wat er gebeurt als je van onderwater bovenwater komt? Het water loopt van je helm af! Fantastisch! Als het regent zie je zelfs de druppels op je helm uit elkaar spatten! Ik kan echt nog wel duizend voorbeelden geven, maar dat zal ik je besparen. Maar wat dus echt een hele vette dikke pluim verdiend is het oog voor detail.

Enkel en alleen
Maar alleen mooie graphics en leuke tegenstanders is niet genoeg om een spel te maken. misschien besef je het niet maar geluid speelt een erg grote rol bij het bepalen of je een game leuk vind of niet. Natuurlijk is de gameplay het belangrijkste, maar geluid komt toch wel daarna. En daarna misschien de graphics. Maar wat ik met dit alles dus zeggen wou is dat dit spel de beste muziek heeft uit een Sci-Fi spel die ik ooit heb gespeeld. Bijvoorbeeld TimeSplitters 2 heeft wat leuke rock-deuntjes, maar komt nog niet eens een heel klein stapje in de buurt van de muziek van Metroid Prime. Namelijk de man die ook de muziek maakte voor de ‘oude’ Metroids is ook hier weer aan de slag geweest. En met een resultaat waar je echt wel even een uur stil van bent. Je hoort je moeder niet schreeuwen. Je hoort je hond niet blaffen. Nee, je zit met stomme verbazing te luisteren… geweldig schiet even door je heen en je kijkt met stomme verbazing naar hoe de muziek de hele sfeer van het spel maakt. Echt, ik kan nog wel een A4tje vullen met over hoe goed de muziek wel niet is, maar dat zal ik je besparen.

Graphics: 10, Samen met Roque Leader en Resident Evil de créme de la créme van de grafische kwaliteiten van de GameCube. Ze zijn ook zeer functioneel trouwens, want het spel is nogal donker, en met donkere omgevingen schiet het niet echt op als je troebele graphics hebt.

Gameplay: 10, Dit is de beste gameplay die ik ooit in mijn handen heb gehad, SMS had het goed en TimeSplitters ook. Maar deze gameplay wordt niet snel overtroffen. Misschien alleen door Nintendo zelf, maar door een ander bedrijf zeker niet.

Geluid: 10, Je las al hoe enthousiast ik was over het geluid. En geloof me je moet het horen om te begrijpen hoe geweldig dat in elkaar is gezet, fantastico!

Levensduur: 10, Hallo! 30 uur voor een bovengemiddelde gamer! Dat is echt super veel. En Retro heeft beloofd dat dan zeker 99,9% van de spelers dan nog niet alles heeft!

Originaliteit: 8, Tja sorry maar het kunstje dat hier geflikt wordt is op alle gebieden goed, maar op originaliteit verliest hij toch wel een beetje. Je kan imprencipe alles wat je in een vorige Metroid ook kon. Al zitten er geweldige nieuwe ideeën in. Kan ik echt niet verder dan een 8, maar dat is nog steeds heel erg goed hoor!

Overall: 10, Je begrijpt dat dit dus geen gemiddelde score is, want als ik dat zou doen zou ik op een 9,6 uitkomen, en dat zou minder zijn dan sommige andere spellen die ik gereviewed heb. Dit spel heeft alles wat je zoekt in een game. Al is de originaliteit een punt waar iets te wensen over blijft. Halo kan inpakken en wegwezen want het valt in het niets bij deze ster van de GameCube! Mis dit spel niet als hij halverwege 2003 in de schappen ligt, zorg dat hij (net als alle andere Metroids) bij je thuis in de kast staat! Speel hem dan ook nog even hé…

Door: Gerwin Feenstra
0
N1-score
Next articleMetroid Prime Interview Previous articleOfficiële bevestiging Free Loader!!

Plaats een reactie

De reacties bij dit bericht zijn gesloten.