Yoshi's New Island Review | 13 maart 2014 16:00 | Auteur: Patrick

Na acht jaar is het weer tijd voor Yoshi om te schitteren in zijn eigen game. Met Yoshi’s New Island probeert Nintendo een waardig vervolg neer te zetten in de Yoshi’s Island-serie die ondertussen bijna twintig jaar loopt. Toch zijn we pas aangekomen bij de derde verschijning van de serie. In 1995 verscheen Super Mario World 2: Yoshi’s Island voor de SNES en in 2006 verscheen Yoshi’s Island DS voor de Nintendo DS. De serie stond tot dusver bekend om zijn hoge pampergehalte en ijzersterke platformactie. Houdt Nintendo de eer van de serie hoog of is de luier van Mario toe aan vervanging?

De Yoshi’s Island-reeks kent zijn oorsprong in 1995 toen Super Mario World 2: Yoshi’s Island verscheen. Kenmerkend was de unieke getekende grafisch stijl die ook terug kwam in het vervolg in 2006 voor de Nintendo DS. De serie stond verder bekend om de vredelievende vrolijke uitstraling en sommige vijanden kon je zelfs als schattig bestempelen. Het betreft hierbij een platformgame die zich op het gebied van de gameplay onderscheidt ten opzichte van Mario-games. Zo speel je de game als één van de verschillende gekleurde Yoshi’s met een luierdragende Mario op je rug. Baby Mario is erg schattig, echter kan hij zich niet verdedigen. Het lot van Mario rust in de handen van Yoshi. Zodra Yoshi geraakt wordt door een vijand vliegt Baby Mario er in een zeepbel vandoor en azen de hulpjes van de Magikoopa Kamek op je baby. Lukt het je om binnen een bepaalde tijd Baby Mario te bevrijden uit de zeepbel dan is er niets aan de hand. Lukt dit niet dan wordt hij ontvoerd en moet je het level opnieuw beginnen. Yoshi kan Baby Mario echter goed beschermen. Door met zijn lange tong vijanden op te slokken verder je ze in eieren en kun je ze vervolgens wegschieten. De fladdersprong keert ook terug waarmee je na het springen een klein stukje door kunt fladderen.

52


Aan de basis is in Yoshi’s New Island niets veranderd en dat is te merken aan de algehele sfeer. Ben je bekend met de eerdere delen uit de serie, dan krijg je met dit nieuwe deel direct het gevoel een waardig vervolg in handen te hebben. Nintendo weet hiermee een gevoel van twintig jaar geleden terug te brengen wat op zichzelf al een hele prestatie is. Yoshi’s Island-games staan echter niet bekend om de moeilijkheidsgraad en dit is tot nu toe het makkelijkste deel. Uitdaging is in het platformen nauwelijks aanwezig en je bent in een uur of twaalf door alle standaard levels heen. Twaalf uur gameplay is op zich niet slecht maar door het ontbreken van de uitdaging lijkt de game erg kort. Toch zijn er na het uitspelen nog voldoende voorwerpen te verzamelen en multiplayer minigames te spelen. Door alles bij elkaar te sparen, kun je in alle zes de werelden nog een negende bonuslevel vrijspelen.

Pamperdragende Mario en Luigi
Het verhaal van Yoshi’s New Island draait om het verenigen van Baby Mario en Baby Luigi. De twee baby’s worden door een ooievaar bij de verkeerde ouders afgeleverd waarna de ooievaar met een sneltreinvaart naar de goede ouders probeert te vliegen. Het noodlot slaat echter toe, want Kamek en zijn hulpjes vallen aan en weten Baby Luigi te kidnappen. Baby Mario valt naar beneden en komt terecht op Egg Island tussen een groep Yoshi’s in en begint meteen te huilen. Om de een of andere reden voelen de Yoshi’s zich aangetrokken tot het lot van de rood gemutste baby en besluiten ze de confrontatie met Kamek en Baby Bowser aan te gaan. Veel meer valt er over het verhaal niet te vertellen. Dit verhaal komt overeen met het verhaal uit de eerste Yoshi’s Island-game en weet gelijk een goede sfeer neer te zetten. Gedurende het spel komt het alleen nog kort aan bod bij het ontmoeten en verslaan van eindbazen. Het draait hierbij dan ook totaal niet om het verhaal maar juist om de platformactie waardoor het ontbreken van een diepgaand verhaal verder geen gemis is. Als je van een goede vertelling houdt is deze game in ieder geval geen aanrader.

63


Grote ijzeren mega-eieren
Het belangrijkste gameplay-element blijft het lanceren van eieren. Net als in de voorgaande game hebben ze drie kleuren: groen, geel en rood. Het verschil in kleur duidt het aantal keren dat het ei tegen een muur aan kan stuiteren. De groene kan twee keer stuiteren, de gele een keer en de rode niet. Het schieten van eieren went snel en je zult er vaak achter komen dat je niet voldoende eieren in je bezit hebt om weg te schieten. Gelukkig zijn er altijd voldoende vijanden te vinden die je kunt omtoveren tot meer eieren. Nieuw zijn de mega-eieren en deze brengen vermakelijke nieuwe gameplay-elementen met zich mee. Ze zijn allesverwoestend en kaatsen alleen af tegen de randen van het level. Door ze op de juiste manier te lanceren kun je extra levens verzamelen, op plaatsen komen waar je anders niet kunt komen en veel van de verzamelvoorwerpen vinden. Deze mega-eieren komen ook nog in een ijzeren uitvoering. Deze zijn erg zwaar en zorgen ervoor dat je naar de bodem van stukken water kunt zinken. Het lanceren van deze eieren gaat ook anders. Doordat ze erg zwaar zijn vliegen ze niet door de lucht maar rollen ze over de grond en verwoesten ze alles op hun pad. Al met al werken deze nieuwe gameplay-elementen vermakelijk en voegt het echt wat toe aan de game.

67


Het verzamelen van verschillende voorwerpen blijft ook in Yoshi’s New Island belangrijk. Zo kun je in ieder level wederom twintig rode munten vinden, vijf bloemen verzamelen en dertig Starmen opslokken. Starmen zijn lopende sterretjes die ervoor zorgen dat je Baby Mario tot maximaal dertig seconden kunt laten rondvliegen in een zeepbel. De rode munten en bloemen zitten vaak goed verstopt waardoor je veel levels opnieuw moet doen om alles te vinden. Je moet alle hoeken uitkammen om de best verstopte geheimen te vinden en dit zijn er nogal wat. Dit komt de replaywaarde ten goede en voegt daarnaast de nodige uitdaging toe. Uitdaging die verder op alle andere gebieden ontbreekt. Ga je op verzameltour dan zul je er snel achter komen dat game-over gaan niet tot de mogelijkheden behoort. Veel van de geheimen die je vindt bevatten extra levens en zodoende bereik je al snel meer dan honderd levens in totaal.

Yoshi kent vele gezichten
Een terugkerende feature zijn de transformaties in verschillende voertuigen. Dit keer kan Yoshi veranderen in een duikboot, een helikopter, een drilboor, een bobslee, een heteluchtballon en een mijnkarretje. In voorgaande delen was dit altijd een onderdeel van de normale platformactie. In Yoshi’s New Island worden de transformaties verheven tot een soort minigame, die start nadat je een speciale deur binnengaat. Boven de deur zie je welke transformatie Yoshi zal ondergaan. De besturing hiervan is helemaal op de schop gegaan. Zo bestuur je de getransformeerde Yoshi niet langer met de knoppen maar met de Gyro Sensor van de Nintendo 3DS. Dit is even wennen maar het werkt uiteindelijk prima. De transformaties zijn stuk voor stuk erg vermakelijk. Varend, vliegend, drillend, glijdend, zwevend en rijdend moet je iedere keer het einde van de minigame bereiken. Dit gaat op tijd maar is niet bijzonder uitdagend.

77


Eerder werd al vermeld dat de Yoshi’s Island-sfeer helemaal aanwezig is. Dit komt naast de herkenbare gameplay-elementen ook door de terugkeer van nagenoeg alle bekende vijanden. Zo is Magikoopa Kamek weer de vijand die alle touwtjes in handen heeft en moet je uiteindelijk Baby Bowser verslaan. De verschillende Shy Guys en ook de iconische Nep-Enut, de vijand die op de boxart van Super Mario World 2: Yoshi’s Island staat, keren terug. De nostalgische waarde van deze vijanden is groot en ook voor onbekenden van de serie is er in ieder geval voldoende variatie in vijanden. De manier waarop eindbazen gepresenteerd worden is gelijk gebleven. Zo zijn alle eindbazen vergrote versies van een standaard vijand. Helaas zijn de eindbazen veel te makkelijk en laten ze totaal geen indruk achter. Ze kennen voldoende variatie maar de gevechten zijn te kort om hierbinnen ook nog te variëren. De eindbazen voelen hierdoor echt alleen maar als een vergrote versie van een zwakke standaard vijand.

Train je Yoshi-skills
Je kunt je Yoshi-skills op een leuke manier trainen. De game kent zes minigames die je met een vriend of vriendin kunt spelen via Download Play. Eggy Pop, Enemy Eat-Off, Tulip Toss, Flutter Finish, Ground Pound Pop en Flutter Fortune zijn minigames waarbij je Yoshi’s vaardigheden op verschillende manieren moet inzetten. Zo moet je bij Flutter Finish Yoshi’s fladdersprong continu blijven gebruiken om zo ver mogelijk te springen en moet je in Enemy Eat-Off zoveel mogelijk vijanden opslokken. Het zijn kleine minigames maar ze zijn stiekem erg vermakelijk voor even tussendoor. Het spelen van de minigames zorgt er in ieder geval voor dat je Yoshi beter leert besturen, ook al was dat al niet zo moeilijk.

62


Graphics en geluid
Het nieuwe getekende uiterlijk van de game werkt goed voor de ambiance. Yoshi’s Island-games zijn vredelievend en leuk en dat straalt deze grafische stijl ook uit. Yoshi is een genot om naar te kijken in 3D en terwijl het op screenshots lijkt alsof Yoshi een beetje wegvalt tegenover de achtergrond, is daar helemaal niets van te merken als je de 3D-functie aan hebt staan. Yoshi spat van het scherm en je zult je geen seconden ergeren aan de 3D-beelden. De achtergronden van veel van de levels zijn echter wel ergerlijk saai. Met de techniek van tegenwoordig had er meer diepgang en detail in de achtergronden gemogen.

Het geluid is helaas erg tegenvallend. De bekende lieve en grappige geluidseffecten zijn terug en passen zeker goederbij maar de muziek wordt gedurende de game continu hergebruikt. Nadat je dezelfde muziek voor de derde keer tegenkomt met een andere toonhoogte heb je er wel genoeg van. Erg jammer want op het gebied van muziek begint het in de eerste werelden erg goed. Na de tweede wereld weet de muziek helaas niet meer veel toe te voegen. De geluidseffecten blijven verder herkenbaar en passend voor de sfeer waardoor het geluid niet in elk opzicht maar ondermaats is.

3DS-functionaliteiten
Er wordt geen gebruik gemaakt van de StreetPass- en SpotPass-functionaliteiten van de Nintendo 3DS. Dit had ook niet direct iets toegevoegd maar wellicht had Nintendo ons toch op een leuke manier kunnen verrassen. Er wordt wel goed gebruikgemaakt van de Gyro Sensor. Weinig games weten deze op een goede manier in te zetten maar Nintendo is er met Yoshi’s New Island in geslaagd om dit wel te doen. Alle transformaties maken gebruik van deze functionaliteit en het voelt dat werkt fijn. In het begin is het even wennen maar al snel beleef je het plezier van rare bewegingen maken met de Nintendo 3DS in de lucht. Ook is het mogelijk om de Gyro Sensor te gebruiken om eieren weg te schieten. Hierdoor ben je in staat om veel sneller eieren een bepaalde richting op te schieten. Deze besturingswijze onder de knie krijgen maakt je leven als Yoshi net even iets makkelijker.



Conclusie
Yoshi’s New Island is een waardig vervolg in de Yoshi’s Island-reeks. Als je bekend bent met Super Mario World 2: Yoshi’s Island dan zal deze game zeker niet teleurstellen. Veel oude gameplay-elementen en vijanden zijn teruggebracht waardoor je direct het gevoel hebt een echte Yoshi’s Island-game te spelen. Ook voor nieuwe spelers is er genoeg te beleven, want het is een erg goed uitgewerkte platformer. Het nieuwe uiterlijk went snel en past perfect bij het vredelievende sfeertje. De achtergronden in de levels zijn echter saai en springen niet in het oog wat een gemiste kans is. Wat betreft het geluid passen de geluidseffecten goed bij de ambiance, maar de muziek wordt helaas te veel hergebruikt. Het grootste minpunt is echter de uitdaging die erg ver te zoeken is, want deze zit enkel in het verzamelen van dingetjes. Eindbazen maak je, voor dat je het zelf door hebt, met de grond gelijk en game-over gaan is bijna onmogelijk doordat je voor zo goed als alles wat je doet, levens ontvangt. Gelukkig is het met de gameplay prima in orde en dat is het belangrijkste aan een titel als deze. De grote mega-eieren voegen echt iets toe en het spel speelt lekker weg als vanouds. Tot slot komen de minigame-achtige transformaties erg goed uit de verf en werkt de besturing met de Gyro Sensor meer dan prima. Toch hebben de transformaties een minder prominente rol gekregen wat dan weer een smetje op het geheel is. Het is Nintendo in ieder geval zeker gelukt een waardig vervolg in de Yoshi’s Island-reeks neer te zetten met Yoshi’s New Island.
7,6
N1-score
  • + Waardige Yoshi’s Island-game
  • + Grafisch vernieuwend
  • + Goed gebruik van de Gyro Sensor
  • - Weinig uitdaging
  • - Hergebruik muziek
  • - Achtergronden zijn saai
Next articleSony: "De Nintendo 3DS bewijst dat handheld gaming nog springlevend... Previous articleMasahiro Sakurai spreekt lovend over de PlayStation 4

Reacties van gebruikers

Avatar
*D4rKy* | 16 maart 2014 18:02 | #232413
Had hem ff uitgeprobeerd bij de gamemania was eerlijk gezegt niet echt overtuigt van het spel, misschien ligt het wel gewoon aan mij.
Avatar
Moraalriddert | 18 maart 2014 14:29 | #232445
Hallo

Plaats een reactie

Log in of registreer een account om een reactie te kunnen plaatsen.

Yoshi's New Island

Platform: Nintendo 3DS
Genre: Platformer
Ontwikkelaar: Arzest
Uitgever: Nintendo
Aantal spelers lokaal: 2
Online-ondersteuning: Nee
Releasedatum: 14 maart 2014

Screenshots