GBA Classics Deel 1 - Yoshi's Island, WarioWare Inc. en Advance Wars Special | 18 april 2014 17:25 | Auteur: Patrick

Advance Wars - Marcel
Met Advance Wars verscheen in 2001 de eerste ‘Wars’-game in het westen. Nadat de delen voor de NES en SNES achtereenvolgens waren overgeslagen, besloot Nintendo om de turn-based strategy-serie toch naar Europa en de Verenigde Staten te brengen. Na een salvo aan Advance Wars-games voor de GameBoy Advance, Nintendo DS en een console spin-off, werden de wapens opgeborgen. Nu klinken de kanonnen opnieuw op de Wii U, maar is een GBA-game uit 2001 nog wel de moeite waard om te spelen?

De eerste Advance Wars is het meest toegankelijke deel uit de serie, maar daardoor niet minder uitdagend. Zodra je de game opstart, krijg je de vraag of je een veteraan bent of een nieuwkomer. Als je nog nooit Advance Wars hebt gespeeld mag je eerst een Field Training doen, waarin alle kneepjes van het oorlog voeren worden uitgelegd. Als je een ervaren strateeg bent dan mag je direct het slagveld betreden zonder uitvoerige uitleg en de schermutselingen direct verruilen voor de echte strijd.


WiiUVC_AdvanceWars_01_mediaplayer_large


To arms!
In tegenstelling tot de vervolgdelen, leunt het eerste deel van Advance Wars op de gameplay en niet op het verhaal of een overvloed aan game-modes. Het verhaal is flinterdun. De verschillende continenten verklaren elkaar de oorlog, want Orange Star, Blue Moon, Green Earth en Yellow Comet zijn allemaal uit op wereldoverheersing. De vetes tussen de landen zijn persoonlijk, want iedere groepering heeft zijn eigen officieren. Orange Star is geïnspireerd door de Verenigde Staten en heeft jonge en energieke CO’s. Andy is een expert in reparaties, terwijl Max de brute kracht verzorgd en Sami de infanterie aanvoert. De directe rivaal van Orange Star is het door de Sovjet-Unie geïnspireerde Blue Moon-leger. Met Olaf als ijzige vorst en Grit als tacticus als de meest voorname voormannen. Met Green Earth beeld men een leger uit dat zich vooral laat vergelijken met Nazi-Duitsland. Met een sterke luchtmacht en onderzoeken naar mysterieuze wapens, zoals Mega Tanks. Yellow Comet sluit af en is de beeltenis van traditioneel Japan. Kanbei en zijn dochter Sonja zijn vooral bekend dankzij de elitetroepen die ze aanvoeren. Iedere CO heeft zijn of haar sterke punten en het is aan de speler om te ontdekken waar iedereen in excelleert. De grappige dialogen tussen het vechten door maken de sfeer gemoedelijk en het spel levendig. Je vergeet daardoor soms dat oorlog een serieuze bezigheid is.

In de campagne vecht je in de rol van Orange Star achtereenvolgens tegen de diverse legers. Je start met Andy, maar kunt later kiezen voor de andere CO’s en zelfs andere legers als je hen verslaat. De missieopzet is vrijwel altijd identiek. Op iedere map zijn er units van twee of meerdere legers gestationeerd. Daarnaast heeft ieder leger een eigen hoofdkwartier. In Advance Wars zijn twee manieren om te winnen. De meest voorname is het slopen van al het vijandig wapentuig, maar wie slim speelt kan met zijn infanterie de vlag hijsen op het hoofdkwartier van de tegenstander. Ook deze actie resulteert in een victorie. In een aantal missies zijn er extra opdrachten die voltooid moeten worden en ook tijdslimieten komen regelmatig voor.


WiiUVC_AdvanceWars_02_mediaplayer_large


To battle!
De gevechten worden volgens een turn-based principe uitgevochten. Iedere eenheid heeft eigenschappen, zoals bereik, kracht en mobiliteit. Wanneer soldaten, vliegtuigen, boten en of tanks met elkaar botsen, kun je met het ‘Fire’ commando het vuur openen op de tegenstander. Je ziet een kleine animatie van de strijd en hoeveel HP-punten er nog over zijn na de slag. Het succesratio van je aanval is afhankelijk van het gebied. Een berg biedt bijvoorbeeld meer beschutting tegen aanvallen, terwijl je je over wegen sneller kunt voortbewegen. Nadat je al je units in beweging hebt gebracht of hebt laten aanvallen is je beurt voorbij en mag de tegenstander zetten doen. Advance Wars kan gezien worden als een schaakspel, maar in tegenstelling tot in bijvoorbeeld Fire Emblem heb je de mogelijkheid om de regels van het spel te veranderen als je niet tevreden bent met je startpositie. Je kunt als je in het bezit bent van fabrieken, vliegvelden en havens per beurt meer units bouwen. Zo bepaal je of je spaart voor tanks en vliegtuigen of toch kiest voor een relatief goedkope groep infanterie. Hoe meer steden je verovert met je infanterie, hoe meer geld je per beurt krijgt om uit te geven aan nieuw wapentuig. Wanneer je units laat rusten in een stad of fabriek dan worden deze langzaam herstelt.

In tegenstelling tot in veel andere strategie-games heb je vrijwel iedere unit nodig om te winnen. Een squad tanks is bijvoorbeeld sterk tegen standaard infanterie en andere tanks, maar legt het af tegen aanvalshelikopters. De aanvalshelikopter is dan weer niet opgewassen tegen anti-air of straaljagers en zo valt iedere unit volgens een steen-papier-schaar principe in elkaar. Naarmate de potjes langer duren moet je er ook rekening mee houden dat de benzine van je tanks op kan en dat je vliegtuigen zonder bevoorrading zelfs in zee storten. Het slim inzetten van support-units, zoals APC’s die grondlegers bevoorraden en transporthelikopters om snel je units van punt A naar punt B te brengen, zijn vaak beslissend in de strijd. Het jammere is dat in de eerste Advance Wars de AI van de tegenstander niet bijster goed is. Met name de latere scenario’s zijn ingewikkelder van opzet en daardoor voor de computer te moeilijk om te begrijpen. Ze zullen zonder meer belangrijke units opofferen aan domme acties of vergeten om de eenheden te voorzien van kogels. Dit maakt dat de moeilijkheidsgraad op den duur stagneert. Potjes worden hierdoor soms ook te lang gerekt, omdat de vijanden nog ergens units hebben die buiten je bereik zijn. Als Green Earth bijvoorbeeld alleen nog een straaljager over heeft en jij geen anti-air units of infanterie hebt om het hoofdkwartier over te nemen kun je niets anders doen dan wachten tot het vliegtuig door een gebrek aan kerosine in zee stort.


WiiUVC_AdvanceWars_04_mediaplayer_large


Cheaters
In tegenstelling tot in de andere delen van Advance Wars speelt de computer wel ‘vals’. Als de Fog of War ingeschakeld is heb je slechts beperkt zicht op de kaart, maar de vijanden weten hoe dan ook waar jou units zich bevinden. Ook krijgt de vijand soms bijstand van units die jij zelf (nog) niet hebt. Het maakt de game uitdagender, maar het voelt soms ook een beetje lullig als jij met een paar man een leger van zware tanks te lijf moet gaan. Iedere commander heeft in Advance Wars een CO-power die je kunt uitvoeren als je lang genoeg gestreden hebt. Ook dit kan de ‘balans’ op het veld verstoren. Andy voert bijvoorbeeld razendsnel tankreparaties uit zonder kosten, maar Eagle van Green Earth kan al zijn units aan het einde van zijn beurt nogmaals in actie laten komen. Van balans qua CO-powers is in de eerste Advance Wars nog geen sprake. Wanneer je dus denkt lekker bezig te zijn kan de vijand je in één klap wegvagen. Het save-systeem dat je in staat stelt om iedere beurt te saven maakt de frustratie van een retry of verlies minder, maar het blijft zuur als je op een oneerlijke manier verliest.

Ondanks dat Advance Wars een ware klassieker is, is de game anno 2014 karig qua inhoud. In Advance Wars 2, Advance Wars: Dual Strike en Advance Wars: Dark Conflict waren er naast de campagne ook level-editors, challenges en tal van andere modes aanwezig. Bij de eerste Advance Wars kun je louter de campaign spelen en proberen om je scores en ranks te verbeteren. Een waardevolle toevoeging is het feit dat er meerdere routes zijn om de campaign te doorlopen en soms krijg je de keuze tussen diverse CO’s met ieder een eigen missie. Toch mist door het gebrek aan unlockables een groot gedeelte van de motivatie. De War Room en VS. modes zijn gelukkig wel aanwezig dus je hebt buiten de campaign alsnog genoeg te doen.


WiiUVC_AdvanceWars_05_mediaplayer_large


Oud en nieuw
Dankzij de opkomst van 2D-indie games past het grafische plaatje van Advance Wars binnen de moderne tijd. Met name op een kleiner scherm, zoals dat van de Wii U GamePad komt deze GBA-titel best goed tot zijn recht. Het is jammer dat je buiten het scherm van de Wii U GamePad niet meer van de unieke mogelijkheden kunt gebruiken. De optie om de game met het touchscreen te bedienen had niet misstaan. De isometrische kaart waar je het gros van de speeltijd naar staart oogt strak en je kunt de verschillende soorten omgevingen, zoals water, bergen en steden goed uit elkaar houden. De animaties kennen ook de nodige details, met koddig getekende tanks en duidelijke UI elementen die de kracht en HP van de eenheden tonen. Uitgerekt op de TV is het allemaal iets minder imposant en ook het geluid weet over een 5.1 speakerset weinig indruk te maken. Het klinkt nog net zo gecomprimeerd als in 2001 en ondanks dat iedere CO een eigen aanstekelijk deuntje heeft is het geluid één van de minst imposante onderdelen van Advance Wars. Vrijwel iedere tank, artilleriekanon of raketwerper klinkt hetzelfde. Het getrappel van je soldaten of het ronken van de motoren van de tanks past ritmisch goed bij de beelden en muziek, zodat er toch een fijn audiovisueel geheel ontstaat, maar de kloof tussen moderne games is groot. De optie om de gekartelde lijnen recht te trekken die je als extraatje krijgt op de Wii U maakt de game voornamelijk waziger en niet direct mooier.

Wat ontbreekt in deze versie van Advance Wars is de multiplayer-mode. In het verleden moest er een linkkabeltje aangelegd worden tussen twee GBA’s en dat is met de Wii U niet mogelijk. In plaats van een online-mode of een andere extra heeft men deze optie er simpelweg uitgesloopt. Een grote stap terug op het gebied van aanpassingen, want op de Wii voegde Nintendo bij Pokémon Snap bijvoorbeeld nog de optie toe om foto’s online te delen en op te slaan. Op de Wii U beperkt men zich tot het emuleren van de originele games. De save-functie die je overal laat saven komt in sommige GBA-games handig van pas, maar in Advance Wars was een dergelijke save-functie al aanwezig en voegt dit Wii U-extraatje niets toe.


WiiUVC_AdvanceWars_06_mediaplayer_large


Conclusie
Met Advance Wars heeft de Wii U er een klassieker bij die dankzij de grafische stijl tijdloos is, maar het is een enigszins karige klassieker. In het eerste deel ontbreken veel modes, mogelijkheden en extra’s die in de andere delen de motivatie en replaywaarde garanderen. Desondanks is Advance Wars de beste instapmogelijkheid voor gamers die nog niet in aanraking zijn gekomen met de serie dankzij de heldere uitleg en de goede opbouw. Voor wie de game heeft grijs gespeeld in 2001 is het een aangename nostalgische blik, maar voegen de Wii U extra’s niets toe. Afgezien van vals spelende AI tegenstanders is er qua gameplay niets mis met de game, maar waarom zou je Advance Wars kopen als het veel betere vervolg ongetwijfeld ook naar de Wii U eShop komt? Omdat je nooit genoeg Advance Wars op je console kunt hebben. Punt.

Score:
GBAScore4
Next articleSofware-update Wii Karaoke U by Joysound laat je zingen door... Previous articleNintendo laat drie nieuwe golfbanen uit Mario Golf: World Tour...

Reacties van gebruikers

Avatar
Yosher2 | 18 april 2014 17:37 | #233385
DIT is tenminste een Yoshi waardige game! Yoshi's New Island is echt om te huilen vergeleken met deze parel van een game. Ik heb deze dan ook al op de SNES zelf, op de GBA, op de 3DS (via het Ambassador programma), en ik ga hem zeker weer opnieuw downloaded op de Wii U. Ik ben bang dat Yoshi wellicht nooit meer zo'n geweldige game als deze gaat krijgen, van mij krijgt deze game zeker een dikke 10/10. (Of 5/5, als we op N1ntendo's score-wijze afgaan.)

Advance Wars heb ik persoonlijk niet zo veel mee (ik vind Fire Emblem echt de betere tactische game van Intelligent Systems). WarioWare is af en toe wel leuk, maar ook niet echt baanbrekend ofzo. Misschien dat ik deze twee games wel eens koop als er een leuk prijsje aan hangt.
Avatar
Duncan | 21 april 2014 00:01 | #233432
Goede reviews! Zeker allemaal de moeite waard om te downloaden als je de games niet meer in bezit hebt.

Plaats een reactie

Log in of registreer een account om een reactie te kunnen plaatsen.

Advance Wars

Platform: Wii U Virtual Console
Virtual Console: Game Boy Advance
Prijs: €6,99
Genre: Strategy
Ontwikkelaar: Intelligent Systems
Uitgever: Nintendo
Aantal spelers lokaal: 1
Online-ondersteuning: Nee
Releasedatum: 03 april 2014

WarioWare Inc.: Minigame Mania

Platform: Wii U Virtual Console
Virtual Console: Game Boy Advance
Prijs: €6,99
Genre: Minigames
Ontwikkelaar: Intelligent Systems
Uitgever: Nintendo
Aantal spelers lokaal: 1
Online-ondersteuning: Nee
Releasedatum: 10 april 2014

Yoshi's Island: Super Mario Advance 3

Platform: Wii U Virtual Console
Virtual Console: Game Boy Advance
Prijs: €6,99
Genre: Platformer
Ontwikkelaar: Nintendo
Uitgever: Nintendo
Aantal spelers lokaal: 1
Online-ondersteuning: Nee
Releasedatum: 24 april 2014