GBA Classics Deel 2 - Metroid Fusion, F-Zero en Mario & Luigi: Superstar Saga Special | 21 april 2014 00:15 | Auteur: Marco

F-Zero: Maximum Velocity - Daan
Elke keer als het over vergeten Nintendo-franchises gaat, wordt F-Zero bijzonder vaak genoemd. De racing series van Nintendo heeft sinds de Nintendo GameCube-dagen geen enkele nieuwe uitvoering gekregen, tenzij je de minigame uit Nintendo Land meetelt. Er was, echter, een game uitgekomen nog vlak voor F-Zero GX en deze kwam uit op de Game Boy Advance. De titel, genaamd F-Zero: Maximum Velocity, was gemaakt door het originele Nd Cube team en was één van de weinige handheldgames die zij ooit hebben gemaakt. Weerstaat deze racer de tand des tijds en levert dit ons een smakelijk tussendoortje terwijl we op een echte F-Zero game wachten?

3


Een lichte valse start
Het voornaamste dat je moet weten over F-Zero: Maximum Velocity, is dat het een spel is dat je zal uitdagen. Uiteraard is dit iets dat over meer spellen gezegd kan worden, maar Maximum Velocity geeft hier zowaar een nieuwe betekenis aan. Dit avontuur kent maar vier racing cups en het zal helaas niet zo heel lang duren voordat je alles hebt gezien. De eerste helft van de Beginner Class, zeg maar de 50cc in F-Zero, zal je echter bezig zijn met het leren van de besturing. Het is niet eenvoudig om een goede controle te hebben over je voertuig en dit is vooral omdat er veel precisie wordt gevraagd van de speler. De knoppen zijn makkelijk genoeg gezien je de A-knop benut om te accelereren, de vierpuntsdruktoets of de control stick gebruikt om te sturen en de L- en R-toetsen om mee te bewegen in de bochten. Je reactievermogen moet perfect zijn, anders knal je tegen een muur of rijd je hopeloos achteraan.

Dit is niet de schuld van de tracks, want de verscheidene banen zitten perfect in elkaar en zijn ook gemaakt voor de voertuigen die je tegenkomt. De haarscherpe bochten, de rechte stukken en de verschillende booster pads complimenteren elkaar en maken het geheel aangenaam. Het is daarom ook zo jammer dat er maar zo weinig banen zijn en deze zul je op elke moeilijkheidsgraad opnieuw moeten doorlopen. Dit wordt behoorlijk irritant in de Expert en Master Classes, gezien de vijanden je actief proberen te rammen en elk gemeen trucje gebruiken. De AI-tegenstanders zijn zeker niet dom en proberen je te raken, waar zich de meeste schade voordoet. Naast de Grand Prix classes om, is er maar bar weinig te doen in F-Zero: Maximum Velocity. Er zijn heel wat auto's te ontgrendelen en dit zal je vooral bezighouden, maar je bent voor de rest snel door het spel heen.

4


Overzetting naar de Wii U
In het origineel waren de dingen wat beter, want je kon meedoen aan time trials en door middel van een link cable de scores met elkaar delen. Je kunt nog steeds tijden delen via Miiverse en dat is niet verkeerd, maar die speler-interactie is er niet meer. De verwijdering van dit soort interactie kan ook gevonden worden in de multiplayer. De opties staan nog steeds in het menu, maar ze doen niets als je erop klikt en er is geen slimme manier waarop je game kunt laten denken dat je met meerdere mensen speelt. Deze opties worden nog zelfs beschreven in de handleiding die je kunt openen op de Wii U GamePad, waardoor die gedachte eventueel wel door het hoofd zou kunnen spoken.

Graphics en geluid
Maximum Velocity ziet er, na vele lange jaren, nog steeds strak uit en dit komt door de technieken die in het spel worden gebruikt. Het is een kleurrijk geheel en de verschillende achtergronden geven het idee dat je op verschillende locaties aan het racen bent. Het leuke aan de 2D-vormgeving is dat de trackdelen langzaam in zicht komen en dit zorgt voor een constante stroom aan actie, waarbij goed opletten geen overbodige luxe is. De soundtrack helpt alles alleen maar, gezien de muziek je in de juiste sferen zal brengen en het een lekker upbeat karakter heeft.



Conclusie
Een verkeerd spel is F-Zero: Maximum Velocity niet, maar deze versie heeft te weinig mogelijkheden om het voor iedereen waard te maken. Het is een pittige reis door het verleden en één die veel geduld zal vergen van de speler. De verschillende banen staan als een huis, al zijn er niet extreem veel en je zal ze moeten doorlopen op elke mogelijke moeilijkheidsgraad. Daarnaast is het gemis van de multiplayer en andere opties, die het origineel zo aantrekkelijk maakten, teleurstellend en is het delen van scores over Miiverse ook niet alles. Ondanks alle positieve gameplay-elementen zal maar een beperkt aantal spelers op deze port hebben staan wachten en dat maakt de reden waarom hij hier is meer dubieus.

Score:
GBAScore3


Klik hier om naar de recensie van Mario & Luigi: Superstar Saga te gaan.
Next articleUbisoft geeft de verkoopcijfers van hun franchises vrij Previous articleNintendo is deze Pasen aanwezig als co-sponser bij het Witte...

Reacties van gebruikers

Avatar
Duncan | 21 april 2014 12:56 | #233435
collapse
Metroid Fusion Worship

Wel lullig dat Nintendo die F-zero game zo matig heeft geport.
Avatar
jochem | 21 april 2014 13:05 | #233436
Reactie op post #233435 van Duncan
Inderdaad heb metroid fusion op de 3DS gespeeld als ambassador. Echt een geweldige game! Worship

Plaats een reactie

Log in of registreer een account om een reactie te kunnen plaatsen.

F-Zero: Maximum Velocity

Platform: Wii U Virtual Console
Virtual Console: Game Boy Advance
Prijs: €6,99
Genre: Racer
Ontwikkelaar: Nintendo
Uitgever: Nintendo
Aantal spelers lokaal: 1
Online-ondersteuning: Nee
Releasedatum: 17 april 2014

Mario & Luigi: Superstar Saga

Platform: Wii U Virtual Console
Virtual Console: Game Boy Advance
Prijs: €6,99
Genre: RPG
Ontwikkelaar: AlphaDream
Uitgever: Nintendo
Aantal spelers lokaal: 1
Online-ondersteuning: Nee
Releasedatum: 03 april 2014

Metroid Fusion

Platform: Wii U Virtual Console
Virtual Console: Game Boy Advance
Prijs: €6,99
Genre: Adventure
Ontwikkelaar: Nintendo
Uitgever: Nintendo
Aantal spelers lokaal: 1
Online-ondersteuning: Nee
Releasedatum: 03 april 2014