GBA Classics Deel 3 - Golden Sun en Kirby & The Amazing Mirror Special | 22 april 2014 12:15 | Auteur: Patrick

Inleiding & Golden Sun
Nintendo brengt met de eerste reeks aan Game Boy Advance-games een nieuw aanbod naar de Wii U Virtual Console. WarioWare, Inc.: Minigame Mania, Advance Wars, Mario & Luigi: Superstar Saga, Metroid Fusion, F-Zero: Maximum Velocity, Kirby & The Amazing Mirror en Golden Sun zijn reeds verschenen en donderdag zal Yoshi's Island: Super Mario Advance 3 aan de lijst worden toegevoegd. Afgelopen vrijdag verscheen het eerste deel van deze special en gisteren verscheen het tweede deel. Vandaag zijn we toegekomen aan het laatste deel en worden Golden Sun en Kirby & The Amazing Mirror gerecenseerd. Ben je benieuwd hoe deze twee spellen het doen op de Wii U? Lees dan dit laatste deel van deze special!



Golden Sun - Patrick

Golden Sun verscheen in 2001 in Japan voor de Game Boy Advance en begin 2002 volgde een Europese release. Het betreft een klassieke 2D JRPG die enkele unieke gameplay-elementen toevoegde aan de JRPG-basis. Deze zorgden voor meer diepgang in de gameplay en wisten critici positief te stemmen. De game genoot zodoende van hoge waarderingen. In 2003 volgde Golden Sun: The Lost Age die het verhaal afmaakte, want Golden Sun was alleen het eerste deel. Ondertussen is het meer dan tien jaar geleden dat de game voor het eerst is verschenen. Nu krijgt iedereen echter de mogelijkheid om deze parel op te pakken via de Wii U Virtual Console. Is het Nintendo gelukt om deze schitterende game een goede plaats te geven op de Wii U?

In Golden Sun volg je het verhaal van Isaac, één van de inwoners van Vale. Dit dorpje is gelegen aan de voet van een rustende vulkaan genaamd Mt. Aleph. Tijdens een heftige storm raakt een groot rotsblok los, die dreigt het dorpje te verwoesten. Enkele Adepts, gebruikers van een magische kracht genaamd Psynergy, proberen het rotsblok tegen te houden maar dit lukt helaas maar voor even. Het rotsblok zorgt ervoor dat enkele inwoners van Vale die dag hun leven verliezen. Dit is een voorbode van het grote avontuur dat je enkele jaren later aan zult gaan. Wat de ontwikkelaars direct al goed doen is ervoor zorgen dat je binnen de eerste tien minuten al een emotionele band opbouwt met Isaac en zijn vriend Garet.

Mercury, Venus, Jupiter en Mars
Wanneer je drie jaar later met twee vrienden op zoek gaat naar de geheimen van Alchemy, de kracht achter Psynergy, bereik je het hart van Mt. Aleph waar Alchemy zijn oorsprong kent. De verhalen over de oorsprong vertellen dat de machtige kracht van Alchemy opgesloten zit in de vier Elemental Stars van water(Mercury), aarde(Venus), vuur(Mars) en wind(Jupiter) waardoor nu maar beperkt gebruikgemaakt kan worden van Psynergy. Na het bereiken van het hart ontmoet je Saturos en Menardi, de grote vijanden in dit eerste deel. Je komt erachter dat de heftige storm van drie jaar geleden veroorzaakt werd door hen omdat ze toen ook op zoek waren naar de geheimen. In het hart van de vulkaan vind je de vier Elemental Stars en Saturos en Menardi dragen je op ze naar hen toe te brengen omdat ze je meegereisde vrienden ombrengen. Het doel van de slechteriken is het activeren van de vier Elemental Lighthouses, vier element-gebonden vuurtorens die al vele jaren gedoofd zijn. Door deze te activeren zal de werkelijke kracht van Alchemy loskomen. Isaac en Garet gaan op avontuur om dit te voorkomen en hun vrienden te redden. Dit is alleen nog maar het begin. Het verhaal van Golden Sun is een verhaal dat je zelf zult moeten ervaren. Op alle vlakken kent het diepgang. Zo zijn er veel verhaallijnen naast de hoofdlijn en leer je ook de personages echt kennen. De verhaalvertelling in Golden Sun is ongeëvenaard en dat is ruim twaalf jaar later nog steeds zo.

1


Psynergy en Dijnns
In de basis is Golden Sun een typische JRPG met turn-based gevechten, een wereldkaart waarop je tussen belangrijke locaties reist en de nodige dialogen. Verder is het net als de meeste JRPGs een erg uitdagende game, ook al is deze uitdaging na de game al vijf keer uitgespeeld te hebben niet meer echt aanwezig. Enkele gevreesde bazen waar je de eerste speelbeurt uren op vast zat lijken ineens zonder moeite om te vallen. Om de game voor de eerste keer uit te spelen moet je toch zeker denken aan een doorlooptijd van 25 uur en dan mis je zeer waarschijnlijk de moeilijkste baas, want geheimen kent Golden Sun genoeg.

Net als in veel JRPGs is er een duidelijke onderverdeling in magische aanvallen en fysieke aanvallen en kun je de personages uitrusten met wapens en kleding om je statistieken te verbeteren. De belangrijkste en meest unieke gameplay-elementen zijn het gebruik van Psynergy en het vinden en gebruiken van wezens genaamd Dijnns. Psynergy is in de basis niet anders dan het gebruik van magie in andere spellen, echter gebruik je Psynergy veel meer buiten gevechten om. Waarbij je bij veel standaard JRPGs weinig doet in wereld waar je in rondloopt vind je in Golden Sun overal obstakels die je met Psynergy kunt overkomen. Deze obstakels zijn over het algemeen niet heel erg ingewikkeld maar je krijgt nagenoeg altijd een grote beloning waardoor je het maximale uit een gebied wil halen. De gebieden kennen vele grote en kleine puzzels. Zo moet je een fakkel verplaatsen richting een grote blok ijs om deze te doen smelten. Vervolgens blijft er een plas water over waar je overheen kunt springen, waarna je met de Psynergy “Move” de fakkel van een afstand weer verplaatst en de plas water met de Psynergy “Frost” weer verandert in een ijsblok. Hierdoor kun je het ijsblok op de volgende verdieping gebruiken om op te springen. Door de beloningen zijn deze puzzels leuk en bieden ze regelmatig de nodige uitdaging.

2


Een ander uniek gameplay-element is de Dijnns. Deze magische wezens zijn met het verdwijnen van de Elemental Stars uit Mt. Aleph vrijgekomen en zijn te vinden in de grote wereld van Weyard. Overal zul je deze wezens tegenkomen en er zijn er in totaal 32 te verzamelen. Een Dijnn behoort tot een van de vier elementen en kan gekoppeld worden aan een van je personages. Dit maakt je personages een stuk sterker, wat het verzamelen een lucratieve bezigheid maakt. Ook je personages behoren ieder tot een van de vier elementen. Isaac is een Venus Adept, Garet een Mars Adept, Ivan een Jupiter Adept en Mia een Mercury Adept. Ivan en Mia zul je snel na het verlaten van Vale ontmoeten en je leert veel over hun achtergrond. Door een Mars Dijnn toe te kennen aan bijvoorbeeld Isaac krijgt hij ineens veel andere Psynergy-krachten. Dit zorgt voor variatie en geeft je toegang tot eerder niet bekende magische krachten. Ook in gevechten kun je de wezens op verschillende manieren inzetten.

Unleash je wapen
In de turn-based gevechten kun je aanvallen met je wapen, Psynergy gebruiken en Dijnns ontketenen. Er zijn veel Psynergy-aanvallen en ieder zijn ze gerelateerd aan één van de elementen of gecombineerde elementen. Isaac kan aardbevingen doen ontstaan terwijl Ivan grote tornado’s kan oproepen om vijanden weg te blazen. De animaties van de Psynergy-aanvallen zien er geweldig uit. Kies je voor een fysieke aanval dan valt je personage met zijn of haar wapen aan. Ook op dit gebied doet Golden Sun iets unieks. Zo hebben wapens met een naam een “Unleash”. Naast een kritieke slag kan je wapen ook deze Unleash vrijlaten en zodoende veel extra schade doen. Deze zijn vaak erg sterk en zeker als je individuele vijanden aanvalt doen de unleashes van de beste wapens veel meer schade dan je kunt toedienen met Psynergy aanvallen. Ze zien er ook nog eens ontzettend vet uit en iedere Unleash kent haar eigen animatie waardoor er veel verschillende te vinden zijn. Tot slot heb je het ontketenen van de Dijnns. Iedere Dijnns heeft een eigen kracht bij het ontketenen. Dit verschilt van het versterken van je team tot het aanvallen van je vijanden. Deze animaties zijn echter voor alle Dijnns standaard maar daardoor wel herkenbaar. Na het unleashen gaat de Dijnn op stand-by en verschijnt het commando “Summon”. Hiermee kun je sterke magische verschijningen oproepen, zoals een vuurdraak om je vijanden tot as te verbranden. Door meerdere Dijnns tegelijk op stand-by te zetten kun je steeds sterkere Summons oproepen die groter, krachtiger en indrukwekkender zijn dan de voorgaande. Door al deze verschillende mogelijkheden kent het gevechtsysteem veel diepgang en zijn er genoeg nieuwe aanvallen te ontdekken, de een nog mooier en groter dan de ander.

3


Wii U Virtual Console
De omzetting naar de Wii U Virtual Console is goed gelukt. Het is een genot om Golden Sun eindelijk eens op een groot scherm te kunnen spelen. Ook kun je de game volledig spelen op de Wii U GamePad. Het is echter niet mogelijk om de Wii U GamePad uit te zetten wat jammer is. Een optie die op de Wii U toegankelijk is, is het toevoegen van een schermfilter. Wat deze filter doet is nauwelijks te merken, maar vooral de kleine details worden net even wat scherper neergezet. De filter laat het er in ieder geval net even iets moderner uitzien wat voor nieuwe spelers geen overbodige luxe is. Verder werkt de besturing erg prettig ook al hadden de makers het openen van het menu wel onder de Y-knop mogen zetten. Nu open je het menu met dezelfde knop als waarmee je tegen andere personages praat waardoor je het menu zo nu en dan opent terwijl je dit niet wilt. Dit was echter ook zo in de Game Boy Advance-versie. Spelen met de Wii U Pro Controller werkt ook erg prettig. Verder kun je de game via de Virtual Console opslaan op ieder moment. Het is echter zonde om dat te doen in een game als deze omdat je fouten op deze manier niet bestraft worden en daar zit nou net de uitdaging van een JRPG.

4


Graphics en Geluid
Twaalf jaar na de eerste verschijnen is de game grafisch niet meer zo geweldig als dat hij was. Toentertijd zag alles er schitterend uit maar de 2D-grafische stijl en de vaste achtergronden zijn niet meer echt van nu. De gevechtsanimaties zien er wel nog steeds even indrukwekkend uit. Flitsende Psynergy, Unleashes en Summons vliegen je om de oren. Als je een liefhebber bent van oude JRPGs zul je doorhebben dat Golden Sun twaalf jaar geleden een grafisch hoogstandje was. De schermfilter van de Wii U Virtual Console voegt een modern tintje toe en de game ziet er verder totaal niet uitgerekt uit op de tv of de Wii U GamePad.

De muziek in Golden Sun is twaalf jaar na dato nog steeds een genot om naar de luisteren. De muziek wordt perfect aan de huidige sfeer aangepast en versterkt de emotie die af en toe van je personages af te lezen is. Ook de geluidseffecten doen niet onder aan geluidseffecten van moderne JRPGs. Het verschil in geluid tussen grote en kleine aanvallen is duidelijk te merken. Hoe groter de aanval hoe “groter” het geluidseffect.



Conclusie
Deze heruitgave van misschien wel de beste role-playing game ooit gemaakt is een genot om te spelen op de Wii U Virtual Console. Het grote tv-scherm zorgt voor kijkgemak en maakt de beleving nog intenser. Het verhaal is ongekend goed en kent enorm veel diepgang waardoor je nooit teleurgesteld zult raken. Grafisch is het misschien niet meer wat het is geweest maar een liefhebber zal zeker doorhebben dat de game twaalf jaar geleden grafisch bij de beste hoorde. De diepgang die het gevechtssysteem met Dijnns en Unleashes kent ontbreekt nog steeds in enkele moderne JRPGs en de interactie met de open wereld maakt Golden Sun nog steeds een unieke JRPG-ervaring. Ben je een liefhebber van role-playing games dan moet je deze titel voor de Wii U Virtual Console zeker gaan proberen.

Score:
GBAScore5


Klik hier om naar de recensie van Kirby & The Amazing Mirror te gaan.
Next articleKickstartersproject Popup Dungeon heeft Wii U als subdoel Previous articleBewegende beelden en de reden waarom NES Remix op de Wii U is...

Reacties van gebruikers

Avatar
Braaksel22 | 22 april 2014 14:59 | #233448
Tnx jewel! Patriek! Ik ga deze de kopen!
Avatar
*D4rKy* | 22 april 2014 18:29 | #233465
collapse
Turn-Based zuigt Mad
Avatar
ThanosReXXX | 22 april 2014 19:58 | #233478
Reactie op post #233465 van *D4rKy*
Dat is een mening, geen feit. Wink
Maar zonder dollen: ik vind wel dat er een behoorlijk verschil zit in hoe het in verschillende games geïmplementeerd is, dus soms is het voor verbetering vatbaar. Ik vind persoonlijk turn-based minder interessant bij RTS games, met Advance Wars als één van de weinige uitzonderingen (als we het even bij Nintendo titels houden) maar vaak is het wèl een betere oplossing voor RPG's, met name om je spells, wapens of verdediging op je gemak te kunnen switchen. In een Dungeon crawler (wat in principe de tegenhanger is als het om RPG's zoals Golden Sun gaat) kan je meestal alleen tussen gevechten door de menu's of inventory in om aanpassingen te maken, en als je dat niet goed doet, dan ben je de pineut. Bij turn-based heb je in ieder geval nog een kans om tijdens een battle bijvoorbeeld een andere aanval of spreuk te kiezen die meer effect heeft tegen een bepaalde tegenstander.
Avatar
Nol | 24 april 2014 09:11 | #233531
Amazing Mirror is echt mijn favoriete Kirbygame. Die open wereld was zo leuk! Die gaf veel meer diepgang en uitdaging aan het spel dan je normaal bij Kirby gewend bent.
Avatar
Joost | 24 april 2014 14:12 | #233542
Golden Sun was lauw...

Plaats een reactie

Log in of registreer een account om een reactie te kunnen plaatsen.

Golden Sun

Platform: Wii U Virtual Console
Virtual Console: Game Boy Advance
Prijs: €6,99
Genre: RPG
Ontwikkelaar: Camelot
Uitgever: Nintendo
Aantal spelers lokaal: 1
Online-ondersteuning: Nee
Releasedatum: 17 april 2014

Kirby & The Amazing Mirror

Platform: Wii U Virtual Console
Virtual Console: Game Boy Advance
Prijs: €6,99
Genre: Platformer
Ontwikkelaar: HAL laboratory
Uitgever: Nintendo
Aantal spelers lokaal: 1
Online-ondersteuning: Nee
Releasedatum: 10 april 2014