Mario Kart 8 Review | 20 mei 2014 10:00 | Auteur: Quint

De Mario Kart-reeks bestaat reeds 22 jaar en weet sinds het prille begin een regenboogcoalitie van mensen te creëren. Of je nu jong, oud, Sony-liefhebber, Microsoft-aanhanger of digitaal analfabeet bent: iedereen heeft positieve associaties met een potje Mario Kart. Het is dan ook niet zo gek dat de koploper van de Nintendo-magie in menig consolegeneratie heeft gediend als ware 'systemseller': op het moment dat Mario Kart uit werd gebracht, schoten de verkopen van het betreffende platform omhoog. Anno 2014 is dat gegeven iets wat de Wii U zonder enige twijfel goed kan gebruiken en daarom zijn alle ogen gericht op Mario Kart 8: Nintendo EAD's nieuwste telg in de Mario spin-off reeks. Weet de game zowel de Mario Kart-serie als de Wii U naar een hoger niveau te tillen of hebben we hier te maken met een onverwachte teleurstelling? Ladies and gentlemen, start your engines...

88


Van Mario Kart 7 naar Mario Kart 8
Mario Kart 8 weet vanaf de eerste minuut met haar overzichtelijke menu goed de aandacht te trekken. Met behulp van spetterende artwork weet je binnen een mum van tijd dat de toegankelijke Grand Prix Modus, de Time Trials, de VS Race, de Battle Mode en de Online Mode te vinden en spot je het volledig nieuwe 'Mario Kart TV'. Om het spel gelijk bij de lurven te pakken, is een potje Grand Prix onoverkomelijk. In deze gangbare modus race je in de 50cc, 100cc, 150cc of Mirror Mode over zestien nieuwe en zestien retro tracks in acht verschillende cups. Behaalde resultaten in de 150cc zetten per direct ook je score in de 50cc- en 100cc-klasse, waardoor het moeten beginnen op een lage snelheid definitief verleden tijd is. Een lekkere binnenkomer voor de gevorderde spelers, maar wel één van een relatief korte duur. Want voordat je het weet, zit je weer in de 'Mario Kart-sleur': het spelen van een eerste cup leverde zonder moeite vier maal de eerste plek op en deze trend zou zich nog vele malen herhalen. De game is op gameplay-gebied dan ook op vrijwel elk vlak gelijk aan Mario Kart 7 en Mario Kart Wii: opnieuw kun je karts en motors zelf samenstellen, vliegen door de lucht, hoveren onder water en driften door de bochten. 'Never change a winning team' zou je denken, maar helaas is het niet zo eenvoudig.

Anti-gravity
Mario Kart 8 heeft een aantal elementen, zoals het rijden op één motorwiel, opzij geschoven en één groot nieuw concept geïntroduceerd: anti-gravity. Doordat je nu op sommige momenten automatisch op de kop rijdt, krijgt de game een nieuw tactisch elementje: wanneer je bij het ondersteboven rijden tegen andere spelers of ronddraaiende objecten botst, krijg je een lichte boost. Dit botsen komt echter bijzonder weinig voor, waardoor dit uiteindelijk weinig impact zal hebben op de races. Dit is daarmee tekenend voor de anti-gravity gameplay in zijn geheel: het heeft helaas bijzonder weinig invloed op de races zelf. Nintendo had de impact hiervan gemakkelijk kunnen opschroeven in het leveldesign door banen te maken waarbij wegen elkaar kruisten en je meerdere keren andere spelers langs je heen zag zoeven. F-Zero gaf eerder uitstekend aan wat voor een gevoel van intensiteit en snelheid dit met zich meebrengt, maar helaas maakt Mario Kart 8 hier in slechts twee á drie van de zestien nieuwe tracks enigszins een beetje gebruik van. Een gemiste kans, zeker gezien de snelheid er over het algemeen goed in zit in dit deel.

WiiU_MarioKart8_scrn15_E3


Gelukkig zijn de zestien nieuwe tracks - welke dankzij de Nederlandse vertaling ook in onze taal een eigen identiteit meekrijgen - in hun totaliteit solide en voldoen ze zonder twijfel aan de Nintendo-standaard. Van een nieuw sneeuwlevel en woestijnlevel tot aan een nieuwe Bowser's Castle en Rainbow Road tot aan volledig nieuwe werelden: de game weet de bekende thema's weer goed door te voeren in prettig te berijden tracks en durft zo nu en dan ook een nieuw thema neer te zetten. Wel moet gezegd worden dat de levels nooit echt spectaculair worden: het 'wow'-effect ontbreekt doorgaans en er wordt bijvoorbeeld weinig gedaan met shortcuts, verschillende lengtes qua banen en diverse weereffecten. Er wordt wel veel gespeeld met zonlicht, waarvoor lof, maar het was mooi geweest wanneer de levels zelf bijvoorbeeld verschillende soorten neerslag kenden, een dag/nacht-cyclus omarmden of meer interactieve elementen bevatten zoals de trein uit Kalimari Desert (N64), de springende muzieknoten uit Music Park (3DS) of de Bowser uit de nieuwe Bowser's Castle (Wii U). In plaats daarvan voelen de tracks vooral 'safe' aan wanneer je er zelf op rijdt en zie je pas in de verschillende camerastandpunten na de match hoe indrukwekkend het allemaal had kunnen zijn. En dat gevoel overheerst over het algemeen bij het spelen van Mario Kart 8: het is allemaal erg leuk, maar het had ook duidelijk leuker kunnen zijn.

Gelukkig zijn de retro tracks wel een stuk imposanter geworden, want op een enkeling na zijn ze op audiovisueel gebied en qua gameplay-toepassingen dusdanig flink opgepoetst dat je ze bijna niet meer terug herkent. De selectie is daarbij prima te noemen, maar dat kan ook bijna niet anders: er is zo goed als nooit een slechte Mario Kart-baan geweest.

WiiU_MarioKart8_scrn17_E3


Balans
Een belangrijk element van de Mario Kart-serie is de balans in de gameplay. Over het algemeen strijkt de reeks met de eer dat 'iedereen het kan spelen', maar de laatste jaren is het niet meer zo zwart-wit. Zo staat het Nintendo DS-deel bekend om de vaardigheid 'snaken', waardoor gevorderde spelers een grote voorsprong konden maken op beginners. Mario Kart 7 kende op zijn plaats weer bijzonder vervelende recoils van items, waardoor de acceleratie van de meeste karts een hel was. Mario Kart 8 kent weer een eigen, unieke balans op dit gebied wat het geheel gelukkig de broodnodige vernieuwing meegeeft. Zo is daar de toevoeging van de Super Horn aan het item-arsenaal, welke voor het eerst in de Mario Kart-geschiedenis de Spiny Shell gegarandeerd verslaat. In de praktijk is de Super Horn net zo zeldzaam als de Spiny Shell zelf, wat voor een heerlijk vleugje hoop zorgt tijdens de races.

Een ander groot verschil ten opzichte van vorige Mario Kart-delen is dat je in Mario Kart 8 bijzonder snel wordt teruggezet op de baan indien je er af bent gevallen. Dit houdt de vaart er goed in, wat vooral voor je perceptie prettig werkt. Hier tegenover staat een aanzienlijke toename in recoil wanneer je over een banaan struikelt. In voorgaande Mario Karts resulteerde het rijden over een banaan in minimale schade, maar in Mario Kart 8 is dit één van de meest impactvolle blokkades. Daarbij komt de banaan een stuk minder vaak voor doordat nu ook het muntje een item is. Dit zorgt ervoor dat de nummer één racer kwetsbaarder is dan ooit tevoren, omdat een itemblok niet langer vrijwel zeker een verdediging oplevert tegen bijvoorbeeld rode schildjes. Het krijgen van een muntje - welke je net als in Mario Kart 7 iets sneller laat rijden - is daarom een ware teleurstelling en doet je terugverlangen naar de 'goede, oude tijd' waarin je als nummer één nog een banaantje kreeg. Dit is echter bij lange na geen negatief punt: het zorgt ervoor dat Mario Kart 8 in zijn fundering een nieuwe balans kent waar veel spelers naar verlangen. Ook de toevoeging van Boomerang Flower en de Piranha Plant als items helpen hierbij. De tijd zal leren of de online matches straks gevuld zullen zijn met evenwichtige spelers, maar de eerste tekenen zijn positief.

82


Wii U GamePad
Mario Kart 8 is met een scala aan verschillende besturingsmogelijkheden te spelen - Wii Remote (met Nunchuk), Classic Controller, gyrosensoren en Wii U Pro controller - maar rekent in de basis op de Wii U GamePad. Dankzij het extra scherm is Off TV-Play mogelijk, wat uitstekend werkt en waar velen optimaal van zullen genieten. Alternatieve toepassingen van de Wii U GamePad zijn het gebruik als toeter of als overzicht van de racers op de baan. Waar de toeter compleet nutteloos is, daar is het raceroverzicht dusdanig belangrijk dat het bijzonder onpraktisch is om deze op je controller te hebben. Je bent nu verplicht om van je hoofdscherm weg te kijken om te zien waar je tegenstanders zich op de baan bevinden. Het verschuiven van het raceroverzicht naar je TV zit er niet bij: je bent verplicht deze op de Wii U GamePad te houden. Om het verhaal nog gekker te maken, ondersteunt de Wii U GamePad in de multiplayer niet langer fullscreen Off-TV Play: in plaats daarvan, wordt ook het scherm op de Wii U GamePad splitscreen. Dit is simpelweg een onverklaarbare keuze en daarmee compleet onacceptabel. Als een game als Call of Duty: Black Ops II dit wel kan op de Wii U, dan had Mario Kart 8 dit zeker moeten kunnen.

Unlockables
Een grote reden om Mario Kart 8 flink te spelen, is de aanwezigheid van de vele unlockables. Helaas ontbreekt het aan een diepgaand achievement systeem: het voltooien van de Grand Prix voldoet voor het unlocken van alle 30 personages en het verzamelen van muntjes zorgt ervoor dat je steeds nieuwe onderdelen voor je karts vrijspeelt. Het verslaan van bepaalde Time Trial Ghosts, het winnen van een aantal achtereenvolgende online matches of het behalen van drie sterren in elke Grand Prix-cup zijn voorbeelden van achievements waar men je uitstekend voor had kunnen belonen, maar waar men nu kansen laat liggen. Bovendien is de selectie aan speelbare personages door de toevoeging van bijvoorbeeld 'Pink Gold Peach' op zijn minst discutabel te noemen, maar over het algemeen zal er wel degelijk voor iedereen wat wils tussen zitten.

20


Battle Mode.
De Battle Mode: wie kent hem niet? Met drie ballonnetjes boven je hoofd trek je ten strijde met de vele Mario Kart-items om je tegenstanders omver te knallen. Waar de modus in vorige Mario Karts garant stond voor extreme multiplayer-pret, daar is het nu een uitgestorven bedoeling. Dit heeft alles te maken met de beschikbare banen, wat dit keer een achttal normale racelevels is. In vorige Mario Karts had Nintendo de moeite genomen om speciale Battle Mode-leveltjes te maken, welke uitstekend aansloten bij de gekheid van het ballonnenknallen. Ze waren compact, kenden vele plekken om te schuilen en stonden garant voor de juiste chaos op zijn tijd. Dat is nu totaal niet het geval, want het gros van de tijd ben je aan het rondrijden over een baan waarbij je niemand tegenkomt. Het plezier is daarmee compleet verdwenen en het is dan ook onbegrijpelijk dat Nintendo heeft gedacht hier mee weg te komen.

Time Trials, VS Race en Online
Op de gebieden Time Trials, VS Race en Online zijn zo goed als geen veranderingen te bespeuren ten opzichte van Mario Kart 7 en Mario Kart Wii. Je kunt in Time Trials opnieuw tegen verschillende Ghost Data racen, waarbij Miiverse dit keer zorgt voor een vrijwel oneindige voorraad data van spelers. Dit werkt nog steeds fantastisch en krikt daarmee de replay-waarde wederom aanzienlijk op. In VS Race kun je zoals vanouds je eigen regels vaststellen voor een potje racen, zoals het enkel kunnen schieten van schildjes en het rijden in teams. Het is een leuke toevoeging voor de liefhebbers, maar ook niet meer dan dat.

8


Online kun je net als in Mario Kart Wii met maximaal twee personen vanaf één console zowel globaal als regionaal als tegen vrienden spelen. In dat laatste geval wordt voice chat ondersteund, maar anders ben je toegewezen aan de vooraf geprogrammeerde standaard zinnetjes. Qua ranking hanteert Mario Kart 8 online hetzelfde puntensysteem als voorheen en ook het samenstellen van de potjes gaat op eenzelfde wijze: iedereen stemt voor een bepaalde baan, waarna het lot bepaalt welke er gekozen wordt. Dit voelt hedendaags ietwat beperkt, maar gelukkig maakt de Tournament-modus veel goed: je kunt nu complete toernooitjes organiseren, inclusief begintijd, eindtijd, regels en eigen Miiverse-communities. Samen met het robuustere Nintendo Network zorgt dit ervoor dat Mario Kart 8 online erg sterk in haar schoenen staat.

Mario Kart TV
Mario Kart 8 weet de gehele online ervaring echter wel degelijk naar een hoger niveau te tillen en dat dankzij Mario Kart TV. Deze nieuwe modus voegt een groots sociaal component toe aan de game, wat het mogelijk maakt om je eigen races te allen tijde te delen met de buitenwereld en om deze van andere spelers te bekijken. Doordat het spel automatisch je meest recente races bewaart, kun je er achteraf voor kiezen om deze om te toveren tot een spectaculaire highlight-reel. Hierdoor wordt je race in verschillende camerastandpunten nog eens in beeld gebracht, waarbij je zelf kunt aangeven waar de focus op moet liggen: op actie, op boosts of op items bijvoorbeeld. Tevens kun je zelf de lengte bepalen en kun je aangeven welke spelers er allemaal in beeld moeten komen. Je zult niet daadwerkelijk kunnen knippen en plakken in een video-editor, maar de opties zijn leuk genoeg om er iets moois van te maken. Wanneer je klaar bent, kun je het resultaat uploaden op YouTube en Miiverse waardoor je binnen een paar minuten de interactie van de betreffende communities op kunt zoeken. De mogelijkheden van het leren van een ander en het delen van je eigen kunsten werken verslavend en zorgen ervoor dat Mario Kart ook in je eentje socialer is dan ooit tevoren.

83


Graphics en geluid
Mario Kart 8 is op visueel gebied Nintendo's meest impostante titel tot op heden. De game weet ongekend mooie HD-graphics op het beeld te toveren die vol souplesse van je scherm afdruipen. De characters kennen veel oog voor detail en dat zonder hun cartoony eigenschappen kwijt te raken. Vooral de vele lichteffecten zorgen ervoor dat de game er oogstrelend uitziet. Subtiele fonkelingen over bijvoorbeeld Bowser's schild, het ijs waar je op rijdt of het water dat je passeert, zorgen voor een overtuigend realisme dat de Mario Kart-reeks nog niet eerder kende. Ook de driftsporen blijven nu de gehele rit zichtbaar op de weg, wat het gevoel van een daadwerkelijke race alleen maar ten goede komt. Of het nu aankomt op de neerdalende bloesem uit Royal Raceway, de interactieve muziekelementen uit Electrodome of de unieke lucht uit Sweet Sweet Canyon: Mario Kart 8 weet grafisch te imponeren. Bij dit alles moet echter wel één grote kanttekening worden geplaatst, want de lof is enkel toepasselijk wanneer je met één of twee spelers speelt. Zodra je met drie of vier spelers speelt, halveert de framerate van 60fps naar 30fps en lijkt het alsof je naar een prototype Wii-game aan het kijken bent. Het verschil in kwaliteit is daadwerkelijk adembenemend groot, wat een vieze nasmaak achterlaat. Zeker gezien Mario Kart vooral op de multiplayer leunt, was het geen overbodige luxe geweest om dit deel te perfectioneren.

Wat betreft de audio zet Mario Kart 8 een vrijwel compleet orkestrale soundtrack neer die geen moment verveelt. De nieuwe deuntjes presteren naar behoren en oude nummertjes kennen genoeg vernieuwing om weer fris over te komen. Ook de bekende geluidseffecten en de voice acting van de characters klinken overtuigend genoeg om je op geen enkel moment uit de Mario Kart-magie te trekken.



Conclusie
Mario Kart 8 leent bijzonder veel van zijn voorgangers Mario Kart 7 en Mario Kart Wii, maar laat in de basis toch een aantal steken vallen. Zo is het niet langer mogelijk om een baanoverzicht op je tv te krijgen, wordt de Wii U GamePad op zwakke wijze ingezet, vliegen de unlockables je om de oren, is de Battle Mode verwaarloosbaar geworden en voelen de nieuwe banen soms iets te veel als 'been there, done that' aan. Het anti-gravity racen had veel goed kunnen maken, maar in de praktijk blijkt het een wat magertjes uitgewerkte gimmick te zijn. Gelukkig weet het spel qua gameplay-balans wel genoeg vernieuwing te bieden dankzij nieuwe item-recoils, de toevoeging van het muntje als item en een vliegensvlugge Lakitu wanneer je van de baan afdondert. Hetgeen de serie daadwerkelijk naar een hoger niveau tilt, zijn Mario Kart TV en de imposante graphics. Toch voelt Mario Kart 8 vooral aan als een titel die beter tot zijn recht had kunnen komen. Vooral wanneer je de game pal tegenover Mario Kart Wii zet, is het verschil te minimaal om van een gerechtvaardigd nieuw deel te spreken. Mario Kart 8 is daarmee niet de Wii U-systemseller die het had kunnen zijn, maar daardoor in de basis eveneens niet minder leuk om te spelen.
7,5
N1-score
  • + Een nieuwe balans qua items en recoil
  • + De graphics zijn adembenemend mooi
  • + Mario Kart TV
  • + Toernooi-modus online
  • - Anti-gravity racen voegt weinig toe
  • - Battle Mode is verwaarloosbaar geworden
  • - Wii U GamePad wordt slecht ingezet
  • - De framerate halveert bij drie lokale spelers of meer
  • - De unlockables vliegen je om de oren
  • - 'Been there, done that'-gevoel soms te sterk
Next articleJapanse release en nieuwe stukjes informatie van Hyrule Warriors Previous articleDe personages uit Mario Kart

Reacties van gebruikers

Avatar
Nintendofan | 20 mei 2014 10:02 | #234836
Een 7,5??
Avatar
DenniSundaY | 20 mei 2014 10:03 | #234838
In ieder geval een ruime voldoende dus dat is zeker mooi, maar ik had wel wat hoger verwacht. Jullie hebben wel goede argumenten tho. Ik kijk er zeker naar uit en ik ga er plezier aan beleven alsof het een 10 waard is!
Avatar
Ivo-tje | 20 mei 2014 10:12 | #234839
Dat van die Battlemode snap ik ook totaal niet... Zo zonde!
Dat je voor de extra items geen weken hoeft te racen als een pro vind ik eigenlijk juist een +punt. Bij sommige spellen leggen ze de lat te hoog voor casual gamers, wat toch wel een beetje de doelgroep is van Nintendo. Wink
Avatar
CHECKit095 | 20 mei 2014 10:16 | #234840
Wat een laag punt. Andere reviewd geven hem al een 8 of 9!
Avatar
jorden1506 | 20 mei 2014 10:33 | #234841
Ik vind de veranderde Battle mode juist wel vet. Daarnaast meeste games draaien in single player op 30 fps nu eindelijk een game met tot 2 spelers op 60fps dus dat is voor mij ook geen minpunt. Zowiezo merk ik er weinig van
Avatar
Linkplayer | 20 mei 2014 10:38 | #234842
collapse
Na het gezeik in de 2e alinea over de banen die te "safe" waren, ook al wordt door velen de banen juist geroemd als een van de beste designed selecties ooit, maar opgehouden met lezen want met dit soort reviews weet je al hoe laat het is...

Kom op jongens, verwachtte beter van jullie. Dit is toch niet Gamespot?
Avatar
Mdz79 | 20 mei 2014 10:54 | #234845
Reactie op post #234842 van Linkplayer
collapse
Probeer het spel zelf en beoordeel het na dat je het gespeeld heb, want de reviews zijn meestal gebasseerd op een mening van de schrijver.

Bij mij neemt het niet weg om die spel te halen ik speel hem en beoordeel ik wat ik er van vind.
Avatar
Linkplayer | 20 mei 2014 13:08 | #234862
Reactie op post #234845 van Mdz79
collapse
Thank you Captain Obvious. Ik had nou nooit verwacht dat het een mening was...

Heb hem al lang op pre-order staan en ga me er geweldig mee vermaken. Werkte alleen op mijn zenuwen om weer zo'n review met de zeik-hoed op te zien na maanden lang geen gamereviews meer gelezen te hebben vanwege dit gegeven.
Avatar
Mdz79 | 20 mei 2014 13:27 | #234864
Reactie op post #234862 van Linkplayer
Captain obvious ?????

Die titel heb ik niet nodig ik probeer je alleen maar te helpen ik bedoel het goed Wink
Avatar
Elm | 20 mei 2014 10:52 | #234843
Stiekem had ik dit al door toen ik de beelden van de banen zag maar ik gaf ze nog het voordeel van te twijfel. Blijkt dus toch dat ik gelijk had. Sterke review Quint, blij dat er nog mensen kritisch zijn. Ik val vooral op het punt dat multiplayer maar 30 fps heeft. Bij Mario Kart Wii merk je dat ook heel erg en dat is niet fijn gamen.

''waardoor het moeten beginnen op een lage snelheid definitief verleden tijd is.''

Eindelijk. Worship
Avatar
Mdz79 | 20 mei 2014 10:52 | #234844
goeie review Quint.
Jammer dat alle speelbare characters getoond werden.
Liever wou ik dat nintendo die characters geheim hielden.

Maarja dat neemt niet weg om dit spel te halen. Jammer voor die toevoeging die missen en die er geen aandacht aan besteed werden.
Avatar
yjahmesio | 20 mei 2014 10:56 | #234846
collapse
Deze revieuw is puur gebasseerd op mening van 1persoon,slechtste die ik tot nu toe heb gelezen. 7.5 vanwege 3 spelers 30fps haha, dude bijna geen enkel game draait met twee players op 60, mariokart moet juist punt extra krijgen,1080p 60fps met twee spelers dat is juist een presentatie!
Avatar
Elm | 20 mei 2014 10:58 | #234847
Reactie op post #234846 van yjahmesio
collapse
Hoeveel games doen dat dan niet?
Avatar
yjahmesio | 20 mei 2014 11:38 | #234851
Reactie op post #234847 van Elm
collapse
Dude op de PS4 heb je games die van 60fps naar 30fps gaat bij twee spelers, Mariokart doet dat pas bij 3 spelers, hoe kan het dan een minpunt zijn? PS4 en Xbone hebben er al veel moeite mee, sommige games draaien bij singleplayer al op 30fps.
Avatar
Fl@ppy2 | 20 mei 2014 14:48 | #234872
Reactie op post #234851 van yjahmesio
Omdat de developers kiezen voor nog betere graphics ipv fps! Heeft iks met de console te maken, maar met het programmeren...
Avatar
Ruben91lp | 20 mei 2014 11:33 | #234850
Reactie op post #234846 van yjahmesio
collapse
Slechtste die je gelezen hebt? Het wordt tijd dat je je roze Nintendo-bril afzet.
Dit is een van de weinige reviews die verder ingaat op t slechte gebruik van de Gamepad, zoals bij de multiplayer. Zoals Quint al aangeeft: CoD: Black Ops II, een third party game, welke ook nog eens een port is, maakt beter gebruik van de Gamepad.
Mario Kart 8 is een 1st party game, en moet een system seller worden. Als Nintendo bij haar eigen games niet eens weet wat ze met de Gamepad moeten, waarvoor dient die Gamepad dan nog?

Quint beschrijft hier een paar belangrijke minpunten van de game, die jij waarschijnlijk nog niet eens zelf hebt kunnen testen. Misschien dat sommige, persoonlijke punten voor bepaalde spelers inderdaad wel meevallen, maar dat kun je pas zeggen als de game uit is. Je kunt nu dus nog niet zeggen dat dit een slechte review is.
Avatar
yjahmesio | 20 mei 2014 11:39 | #234852
Reactie op post #234850 van Ruben91lp
collapse
Dus omdat ik een mening heb, moet ik mijn roze bril afzetten, ten eerste heb ik geen bril nodig, mijn ogen werken goed, ten tweede ga spelen joooh teletubie...

Ik vind off tv play op de gamepad meer dan genoeg, snap niet waarom mensen bij elke game iets van de gamepad willen, andere console hebben dat niet eens.

Ik kan het wel zeggen, want heb er tientallen gelezen, en deze vind ik de slechtste, nogmaals mijn mening!

Ik koop het spel toch, ongeacht een reviews die ik lees!
Avatar
Jmaster | 20 mei 2014 13:46 | #234868
Reactie op post #234852 van yjahmesio
Natuurlijk heb je recht op je mening, maar met 'roze bril' bedoelen we dat je alle kritiek als vals of ongegrond beschouwt, en daarbij de mening van Quint 'slecht' noemt, terwijl je je een paar posts later zegt dat je eigen mening wél 'goed' is. Beetje hypocriet hé?
Avatar
hsBoy1 | 20 mei 2014 13:51 | #234869
Reactie op post #234850 van Ruben91lp
Ben het volledig eens met wat je hier zegt! Hoef er eigenlijk niks aan toe te voegen alleen wat dingen nadrukkelijk herhalen. Het is inderdaad belachelijk en onacceptabel dat Nintendo de GamePad in Mario Kart 8 niet gebruikt zoals dat zo heerlijk had gekund (voorbeeld: double-screen in COD: Black Ops 2)

Yjahmesio, jij snapt duidelijk totaal niet wat de visie van Nintendo was met de GamePad: asymmetrische gameplay wat voor revolutionaire nieuwe extra's zou zorgen. Na ZombiU en Black Ops 2 is er geen enkele game gekomen die die visie nastreeft, zelfs Nintendo games zelf niet. Ze wekken inderdaad de indruk dat ze te enthousiast waren met die technologie en nu zelf niet eens weten wat de beste manier is om de GamePad te gebruiken. Een beetje een vergelijkbaar verhaal met het 3D van de 3DS.
En om dan te zeggen: ''Waarom mensen bij elke game iets van de GamePad willen'', nou, misschien omdat die GamePad daarvoor bedoeld en gemaakt is en misschien wel omdat mensen daarvoor een Wii U gekocht hebben, omdat Nintendo zo lovend was over de mogelijkheden??? 'T is maar een idee...

Wat betreft de review: Quint heeft gewoon een kritische kijk op games en dat zie je overduidelijk terug in zijn reviews (ik denk voor de gein nog even terug aan de review van The Legend of Zelda: Phantom Hourglass, maar dat even terzijde Razz ).
N1 is een van de weinige onafhankelijke websites die zo diep ingaat op wat een game te bieden heeft, dat vele details ook besproken worden. Ik snap wel dat daardoor wat sneller kritische punten naar boven komen. Ik vind in ieder geval dat ze goed beargumenteerd worden en hoewel ik het cijfer wel lager vind dan verwacht, wil ik de punten ook echt wel aannemen van Quint. Het is echter gewoon onterecht dat mensen deze review nu al naar beneden halen, terwijl die hele game nog niet eens uit is en niemand uit deze reacties de game gespeeld heeft, of dusdanig gespeeld heeft om er een objectief oordeel over te kunnen vellen. Ik zou zeggen, speel vanaf 30 mei de game, lees deze review dan nog eens en bekijk dan of je het eens bent met wat erin gezegd wordt, anders lijkt het inderdaad op 'commenten om te commenten'.
Avatar
Jordy B. | 20 mei 2014 11:08 | #234848
collapse
Ruk review. Minpunten gebaseerd op dingen die de gameplay gewoon amper verpesten. Erg slecht en kritisch zwaar ongebalanceerd.
Avatar
Mdz79 | 20 mei 2014 13:11 | #234863
Reactie op post #234848 van Jordy B.
Laat wij met gerust het spel halen en lekker genieten volgende week.
Tegenwoordig is het normaal dat er games bij meerder gamesites 9s krijgen en bij een gamesite een 6 of zelfs een 7.

Niet iedereen vindt zulke spellen tof of hebben meer verwacht van mario kart 8.


Nog 10 dagen totdat het uitkomt.
Avatar
Jwz | 20 mei 2014 11:16 | #234849
collapse
Wat een mensen hier. Allereerst goeie review. Jammer dat er geen unlockables zijn mdz79? Waarom comment je op iets dat je niet gelezen hebt? Het lage punt is geheel terecht. Als Nintendo hun eigen hardware niet kan benutten houd t heel snel op. Geen off screen-split screen in een game die al sinds MKWii weinig is veranderd is voor mij de dealbreaker. Ook ben ik de formule behoorlijk zat. Die 16 retro banen zijn nooit nodig geweest, hou t liever bij 8 of als extra. 30 characters voegt niets toe, en laat ons er in godsnaam aan werken. Dat de game in het nederlands is is ook een kwalijke zaak. Mensen comment aub niet om maar te commenten, het komt heel kinderachtig over.
Avatar
Mdz79 | 20 mei 2014 12:04 | #234854
Reactie op post #234849 van Jwz
Waarom comment je op iets dat je niet gelezen hebt?
Alle characters zijn al getoond in de mario kart 8 direct en zelfs in andere gamesites en dat had nintendo nooit moeten doen. Bij de vorige delen zoals double dash en Wii was deden toonde ze geheime characters niet.
En gelijk heeft hij de unlockables vliegen om je oren.
Maar dat wilt niet zeggen dat ik graag koopalings niet in de game wilt.
Graag had ik iets anders gezien.

Bij super smash bros gaat het ook het geval zijn wat ik ook ontzettend jammer vind.

Mensen comment aub niet om maar te commenten,
Kun jij aub dit zin verbeteren geen haat of zo maar dit is niet te lezen.

Net zag ik dat ik het verkeerd geinformeerd had in de vorige comment maar die heb ik nu verbeterd is het nu duidelijk ?
Avatar
XKees | 20 mei 2014 11:43 | #234853
De reacties hier maken één ding goed duidelijk: veel mensen lezen slechts reviews om hun eigen meningen over een spel te laten bevestigen door een ander.

Ik vind het een goede kritische review. Anderen zouden ook wel eens wat kritischer naar dit spel mogen kijken. Het lijkt wel of de ontwikkelaars een beetje lui zijn geweest met deze Mario Kart: een goede Battle Mode ontbreekt en de selectie aan personages is ook niet bepaald geweldig met vijf baby's en tien Koopa's. Misschien is er te veel energie gestoken in de audiovisuele kant van het spel en hadden de ontwikkelaars niet meer genoeg tijd voor de rest?

Daarom hoop ik ook dat deze Mario Kart in de toekomst DLC krijgt. Als Nintendo een fatsoenlijke Battle Mode uitbrengt dan koop ik hem zeker - tegen een redelijke prijs natuurlijk. (Stiekem hoop ik ook nog op een Mission Mode zoals die uit Mario Kart DS, maar dat lijkt me minder waarschijnlijk.)
Avatar
Markiewong | 20 mei 2014 12:12 | #234855
collapse
Wat is met al deze reacties? Een 7,5 is een prima cijfer en gewoon een ruim voldoende. Het heeft alleen niet de vernieuwingen die het nodig had. Niks mis met iets kritischer zijn.
Avatar
Mdz79 | 20 mei 2014 12:29 | #234857
Reactie op post #234855 van Markiewong
collapse
Het is net als gamespot die Donkey kong country tropical freeze een 6 gaf en legend of zelda Skyward sword een 7.5 gaf.

Kritiek vind ik juist goed.
Avatar
Banjo | 20 mei 2014 14:48 | #234873
Reactie op post #234857 van Mdz79
collapse
Maar GameSpot valt absoluut niet serieus te nemen.. N1ntendo wel gelukkig.
Goede review maar ik verg mijn eigen oordeel pas wanneer de game uit is.
Meestal zijn games met een 7.5 net een 9.6 bij mij hahaha. We zullen zien..
Avatar
Mdz79 | 20 mei 2014 15:14 | #234876
Reactie op post #234873 van Banjo
Dat had ik ook bij donkey kong tropical freeze van 8 naar een 8.5 of zelfs hoger bij the wonderful 101 ook.

Gamespot kan raar zijn maar ze zijn niet het enige die niet serieus genomen moeten worden ook IGN met kirby triple deluxe een 6 geeft omdat het te makkelijk is en the wonderful 101 omdat het frustrerend is Weird .

Kirby triple deluxe geniet ik ervan zeker geen slecht spel het is niet te uitdagend en ook niet te makkelijk.
Avatar
Lupaie | 20 mei 2014 12:18 | #234856
collapse
Een persoonlijke review, dat klopt. Maar als ik een persoonlijke review wil dan ga ik naar het blog van een persoonlijke reviewer. Dit is een website die met een eigen identiteit en je zou verwachten dat daar bij reviews ook rekening wordt gehouden. Aangezien niet iedereen zich kan verplaatsen in het standpunt van 1 individu.

Aan de review te lezen ben je al lang gamer en heb je eerdere Mario Kart games gespeeld. Het dikke minpunt 'been-there-done-that' geld dus alleen voor gamers met een gelijke geschiedenis. Nieuwe Nintendo eigenaren, kinderen of gamers die eens voor iets anders kozen dan een PS of XBX krijgen, alleen naar de score kijkend een onrealistische afspiegeling van de kwaliteit van de game.

Bij dit soort games geloof ik ook heilig in het feit dat de hoofdmodus supergoed moet zijn. Zo goed zelfs dat de mini-modes er niet veel toe doen. Wederom knaagt dit behoorlijk aan de score.

En dat hele 30fps gebeuren is voor veel games helemaal niet hinderlijk als de pers wil doen geloven. Die nieuwe PS4 racegame gaat zelfs ook voor 30fps....in de singleplayer!

De gamepad, ja , dat is hinderlijk, maar niet onoverkoombaar.

Alles met alles vind ik dat de minpunten heel zwaar tellen in deze review en vaak alleen voor 1 specifieke doelgroep van toepassing zijn.

Deze review ontvangt van mij 3 out of 5
Avatar
Mdz79 | 20 mei 2014 12:33 | #234858
Reactie op post #234856 van Lupaie
collapse
Heb jij het spel gespeeld ?
Zo niet waarom geef jij in eens een cijfer voor dit spel?
Avatar
Fl@ppy2 | 20 mei 2014 14:57 | #234874
Reactie op post #234858 van Mdz79
collapse
Hij geeft de review een cijfer Wink

Ik ben erg blij met deze kritische review. Maakt voor mij duidelijk dat dit hem voorlopig niet wordt voor mij. Deeltje 7 ook al overgeslagen na hetzoveelste deel.

Ik ben het er zeker mee eens dat je in een review niet te veel moet vergelijken met eerdere delen en dit zeker niet mee moet laten rekeken in het eindcijfer. Wat dat betreft is deze review dus niet perfect, maar dat wil niet zeggen dat het eindcijfer onterecht is. Wat er met de gamepad gebeurd in deze game is schandalig!
Avatar
Mdz79 | 20 mei 2014 15:20 | #234877
Reactie op post #234874 van Fl@ppy2
Ik las al pas na dat hij het mij aangaf daar ben je te laat mee Smile

Je hebt gelijk over de gamepad functie waarom doe ze niet hoe treyarch deed bij call of duty black ops 2.

Bij nintendo digital event vrees ik het ergste Mad

Hoewel ik off tv play handig als jouw ouders of je vriendin tv kijken.
Avatar
Lupaie | 20 mei 2014 12:41 | #234859
collapse
Ik geef geen cijfer voor dit spel. Lezen is een kunst. Ik geef een punt voor de review, welke ik gelezen en dus ervaren heb.
Avatar
Mdz79 | 20 mei 2014 12:46 | #234860
Reactie op post #234859 van Lupaie
Oh mijn fout de laatste zin heb ik slecht gelezen. Je zegt precies Deze review ontvangt van mij 3 out of 5.

Ik ben wel met je eens dat lezen een kunst is.
Voortaan lees ik rustig door zodat ik weet wat ik kan commenten.
Avatar
Lupaie | 20 mei 2014 13:00 | #234861
Geen probleem toch? Mss had ik t ook nog iets duidelijker moeten stellen Very Happy
Avatar
nintendo23 | 20 mei 2014 13:38 | #234865
collapse
@yjahmessio.

Dus jij vind off tv play voldoende bij een game. De gamepad is een speciaal ontworpen controller maar waarom maakt Nintendo deze controller wanneer het er zelf geen ideeen bij heeft dan hadden ze net zo goed deze gimmick achterwegen kunnen laten.

De rest van de minpunten vind ik verwaarloosbaar het enigste minpunt het ontbreken van vele personages lees ik hier niet.
Avatar
yjahmesio | 20 mei 2014 13:52 | #234870
Reactie op post #234865 van nintendo23
Als een metroid de gamepad gruwelijk gebruikt dan ga ik klagen, maar bij mariokart vind ik off tv play inderdaad genoeg.
Avatar
Martijn | 20 mei 2014 13:45 | #234867
collapse
Schrikken, een punt dat anders is dan hoe je gedacht had. Al lezende herken ik het verhaal wel. Sommige dingen kwam ik ook tegen bij eerdere versies van Mario Kart.

Zelf vindt ik het jammer dat je altijd kunt verwachten wat je krijgt: 16 nieuwe banen. Ik zou graag zien dat er meer mee wordt gedaan, zoals een Adventure Mode (in "Diddy Kong Racing" en "Crash Team Racing" werkte het prima).

Bij "Mario Kart Wii" werd mijn plezier letterlijk uit het spel gesloopt. Te vaak geraakt worden door overmatig aanwezige items, dankzij een te groot aantal racers. Het onhandige stunten meetellen in de score op het einde van het parcours. Teveel sterke items waarvan je eigen voorwerpen verliest, slipt of snel achteraan komt te liggen. Het plastic stuur was ook niet zo'n beste toevoeging te noemen. Een goede balans is inderdaad van groot belang en ik hoop dat er alles is gedaan om dit in "Mario Kart 8" te verbeteren.

Ondanks ik het spel nog niet heb gespeeld, had ik een wat hoger punt verwacht. Er zijn nog genoeg reviews te vinden waarin het cijfer hoger ligt. Het is goed de kritische noot niet te verliezen, ook al heeft een serie een bepaalde reputatie. Een goede onderbouwing van je punten is daarbij wel zeer belangrijk (en iets wat bijv. Gamespot in mijn ogen vaak enorm slecht doet). Zou ik "Mario Kart Wii" op dit moment met een cijfer moeten beoordelen, dan kwam het door de irritatiefactoren veel lager uit. Een review is deels toch op een mening gebaseerd. Ik ben benieuwd hoe ik deze nieuwe titel zelf ga ervaren.

Hoewel lager dan gedacht, is een 7,5 op zich geen slecht cijfer. Het gaat mij niet weerhouden deze titel aan te schaffen. Zolang Gamespot een 6 durft uit te delen voor "Tropical Freeze", kun je er blind vanuit gaan dat je beter je eigen mening kunt vormen. Wat mij betreft verdiende dat spel ongeveer een omgekeerde 6, een 9 dus. Gebruik internet als een hulpmiddel om te kijken of een spel je wat lijkt, maar wees niet bang een eigen mening te vormen als je het zelf gespeeld hebt. Zelfs als anderen compleet iets anders vinden. Zolang je maar weet waarom je iets goed/slecht vindt, los van andermans mening.
Avatar
Mdz79 | 20 mei 2014 14:21 | #234871
Reactie op post #234867 van Martijn
collapse
Mee eens.

Als ik bij the wonderful 101 zag was dat ook zo ik dacht zoiets van ik haal hem nooit meer toen IGN een 7.4 gaf.

Maar toen ik de demo speelde begon ik te realiseren dat niet iedereen het spel tof vond en ik begon al te merken dat dit spel niet slecht was.

En haalde ik toen onmiddelijk het spel en nu zeg ik dat de wonderful 101 aanraadbaar is voor de mensen die van actie houden met een viewtiful joe gevoel.
Avatar
Martijn | 20 mei 2014 16:03 | #234883
Reactie op post #234871 van Mdz79
collapse
Inderdaad. Over "The Wonderful 101" gesproken: als ik "Mario Kart 8" heb, neem ik die waarschijnlijk ook. Snel geregistreerd betekent immers een 2e game erbij (al heb ik liever een disc versie). Tweemaal plezier! Nintendo's eigen grote titels binnen deze selectie, heb ik eerder al aangeschaft.

"Mario Kart 8" blijft een goed ontvangen en succesvolle game, die een belangrijke positie in de strategie van de Wii U gaat innemen. Daar veranderd deze Nederlandse 7,5 niks aan.

"Viewtiful Joe" werd destijds goed onthaald, al was het zeker geen spel voor iedereen. Een platformer die het anders deed, met een zeer hoge moeilijkheidsgraad. Naarmate je verder kwam werd het spel erg extreem, al heb ik het meerdere keren uitgespeeld op de hoogste graad. Hoewel anders van opzet, verwacht ik bij "The Wonderful 101" wederom een spel dat het anders doet en een eigen draai geeft. Dat bevalt me wel.
Avatar
Mdz79 | 20 mei 2014 16:06 | #234884
Reactie op post #234883 van Martijn
precies Very Happy
Avatar
The Iron Ghoul | 20 mei 2014 15:11 | #234875
ROADHOUSE!!!
Avatar
Lupaie | 20 mei 2014 15:32 | #234880
collapse
Idem mdz79

W101 vind ik persoonlijk echt een geweldige game. Echt zo'n game waar je een level 25 keer doet voor een betere score en om alles vrij te spelen. Daarnaast was de game zo divers, echt een toppertje. Maar blijkbaar een game waarvan de meningen nogal uiteen lopen.
Avatar
Mdz79 | 20 mei 2014 15:39 | #234882
Reactie op post #234880 van Lupaie
Ik had hem 2 keer uitgespeeld en het wordt echt niet oud ik haalde goud en wou platinum halen ik denk dat ik dit jaar weer op normal mode ga uitspelen 101 mode begin al moeilijk te worden.

vergeet niet de baasgevechten die waren Epic 2 bazen dat je tegen elkaar moest boksen.

Na dit kijk ik zeker uit naar bayonetta 2 maarja die haal ik day 1.
Zeker komt dit omdat ik meer vertrouwen heb in platinum games.
Avatar
SMS | 20 mei 2014 16:34 | #234886
Sommige punten vind ik een beetje zwak om mee te tellen in de conclusie....

+ Mario Kart TV
- Wii U GamePad wordt slecht ingezet
- De framerate halveert bij drie lokale spelers of meer
- De unlockables vliegen je om de oren

...maar de Battle Mode is onvergeefbaar. Er moet maar beter snel een gratis Battle Mode DLC komen. Beat up
Avatar
offensive | 20 mei 2014 17:53 | #234890
Vreemd cijfer maar Quint zal de game zo wel hebben ervaren. Wel grappig Mario Kart TV krijgt in deze review een + en in andere reviews krijgt Mario Kart TV weer een - zelfde geld voor de - dat de unlockables je om de oren vliegen in andere reviews word dat weer met een + beloont.

Ik ga er na het Hemelvaart weekend zelf wel achter komen wat ik van deze Mario Kart vind. Hopelijk voegt Nintendo doormiddel van DLC nog wel ouderwetse Battle Levels toe
Avatar
Lieve Jongen | 20 mei 2014 18:22 | #234891
Het enige grote minpunt vind ik de battle mode.

Tijdens het lezen van de review werd ik vooral nieuwsgierig naar het cijfer want het is zeker geen review die door een fanboy gemaakt is. Cijfers zeggen echter weinig, je hebt namelijk altijd te maken met de persoonlijke voorkeur van de reviewer en met de insteek van de reviewer.
Mooi voorbeeld is bv dat hier gezegd wordt dat MK8 niet de systemseller zal zijn die het had kunnen zijn terwijl de review op IGN juist zegt dat MK8 wel een systemseller kan zijn. Daar zijn ze lyrisch over MK8.
Avatar
MarioKarter | 20 mei 2014 20:50 | #234900
Zozo, heeft een review ooit zoveel reacties gekregen?

Dat terzijde, de enige review die ik tot nu toe gezien/gelezen heb die erg kritisch is. Een goede kijk op de Wii U, Quint, mijn complimenten voor je review. Ik heb hem wel besteld want ik weet dat ik er toch wel veel uren in ga steken, maar wat mij aangaat was Mario Kart Wii ook zoveel malen beter. DLC zal zeker goed van pas komen, alleen nog zien of ze dit dan in ruil van eShop geld doen (wat ik verwacht) of dat ze dit juist gratis zullen doen en wat we dan nog zien.

DLC pakketten waar ik waarde aan zou hechten is:

- 1 nitro / retro cup
- 3 personages
- 1 kart/bike/quad
- 1 wielsoort
- 1 vleugel
- 2 battlearenas

2 verkopen en dan hebben we 6 personages (= 1 rij erbij, doe dan niet ***personages maar Diddy Kong, Bowser Jr., King Boo, Dry Bones en Nabbit en Sprixie Princess als 'echte' nieuwelingen). Om battlen dan nog een beetje goed te maken verkopen ze in 1 pakket 2 nitro-battlebanen en in 1 pakket 2 retro-battlebanen (of gemixt). De normale courses zou ik willen zien als:

NITRO PACK:
1. Tropical Freeze
2. Circus Course (uit Super Mario 3D World)
3. Big City (een grote stad met veel straten waarin je je strategie eerst helemaal uit moet zoeken omdat er zoveel manieren zijn met al die steegjes en straten)
4. Rainbow Road 2 (als 'goedmakertje' voor de Rainbow Road die ditmaal zo jammer is)

RETRO PACK: (met retro's die in MKDS, MKWii en MK7 al eens terug zijn gekeerd)
1. SNES Ghost Valley 2
2. GBA Sky Garden
3. GCN ???
4. Wii Mushroom Gorge/Coconut Mall
Avatar
Captain-Retardo | 20 mei 2014 21:38 | #234901
God Yah, asjeblieft kappen met die onzin hoor. Je oordeelt over deze review zonder het spel langdurig gespeeld te hebben. Denk je dat Quint niet liever dit spel een 9,5 had gegeven in plaats van een 7,5.
Avatar
NintendoJeroen | 20 mei 2014 22:07 | #234903
- Wii U GamePad wordt slecht ingezet

Ik vind het storend dat dit bij elke review terug komt. Als hij wel origineel wordt ingezet is de Gamepad weer een 'gimmick'.
Avatar
Nintendofan | 20 mei 2014 22:49 | #234904
DLC

1 battle level + 1 cup 1 character en een auto met wielen en vleugel.

En dan elke maand een nieuw packet! Smile

Oude character die moeten terugkeren: Diddy, Birdo, Bowser Jr, King Boo en Dry Bowser.

Nieuwkomers: Dixie, Toadsworth, Kamek, Hammer Bro, Nabbit, Luma en Egadd.
Avatar
CyberMonkey | 21 mei 2014 00:10 | #234905
Vind sommige punten niet heel sterk, maar dat terzijde is het wel een goede review. Ben het met Quint eens dat ze wel betere manieren hadden kunnen verzinnen om dingen vrij te spelen, het lijkt erop dat het weer zo gaat als bij MK7, wat naar mijn mening echt belachelijk was. Bij Mario Kart Wii was het in mijn ogen echt veel beter geregeld qua unlockables; sommige personages en voertuigen waren serieus lastig om vrij te spelen en het voelde ook echt als een prestatie wanneer je er weer één had vrijgespeeld. Sws was het roster van MKWii ook beter imo.

Ik hoopte zelf ook op een paar nieuwe (of oude) Battle Modes, vond zelf Shine Thief in DD helemaal geweldig omdat iedereen daar op één speler ging jagen. Dat zou volgens mij best goed kunnen werken bij dit spel en al helemaal online. Mijn conclusie is dat de developers nadat de basis van het spel klaar was (de banen, items, mechanics) gedwongen werden door de slechte verkopen van de Wii U om de game toch nog enigszins te rushen, dit zou zeker het matige roster, saaie manieren om iets vrij te spelen en de slechte Battle Mode verklaren. Desalniettemin ziet het spel er fantastisch uit en ga ik er sowieso ook erg van genieten, maar ik hoop wel dat Nintendo bij de volgende Mario Kart alles uit de kast trekt en niet weer zoals bij MK7 en MK8 de game gaat rushen. Naja we hebben altijd nog DLC..

(Trouwens wel een beetje een gemiste kans om Mario Kart 8 geen 8.0 te geven.. :p)
Avatar
nintendo23 | 21 mei 2014 00:30 | #234906
collapse
Als er een dlc Retro cup komt dan hoop ik op.
Koopa Cape Wii
Bowser neo city 3DS
Kallimari Desert 64
Waluigi Pinbal Ds
Avatar
raceneus | 22 mei 2014 21:22 | #235004
Reactie op post #234906 van nintendo23
n64 kalimari desert?
Met zo'n trein die in weg ligt, en verder weinig spektakel biedt?

Waarom geen wario stadium?
Het is geweldig om iemand in de grote jump te laten vallen, waardoor degene heel moeilijk weer terugkomt!
Avatar
djdadream | 21 mei 2014 05:41 | #234907
collapse
Ik ben het totaal niet eens met de score! Ik ga dan ook in op de min punten:

- Anti-gravity racen voegt weinig toe.
Het voegt afkortingen en soms verwarring toe, dat je soms vaker banen over moet doen, om alle racewegen te kennen. Daarnaast is het in race met Anti-gravity zo, dat als je tegen tegenstanders of sommige objecten in de baan aan knalt, je een een snelheid boost krijgt. Het voegt weinig toe, ben ik het dus niet mee eens.

- Battle Mode is verwaarloosbaar geworden
Mee eens, de extra arena's hebben meer dan bestaande banen te gebruiken en elkaar de ballonnen af te knallen. Met een aparte battle arena had je iets van tactiek, dit is nu minder en komt meer op geluk aan wanneer je elkaar treft.


- Wii U GamePad wordt slecht ingezet
Mooi, dat noem ik juist een plus punt! Bij snelle race games, waar de actie op het scherm is, wil ik niet afgeleid worden door iets wat ik op het GamePad scherm moet zien. Ook door iets anders op het GamePad scherm te laten zien, lever je processor kracht in en dat zie ik liever gebruikt worden voor het grafische wat op het tv scherm gebeurd. Plus dat je zeker weet dat je de game alleen met de Pro Controller kan spelen, zonder dat je dan iets weg genomen word door het GamePad scherm. Het als zoveelste speler het GamePad scherm als tv scherm te gebruiken was een optie, maar deze geeft het beeld weer wat ook op de tv word weer gegeven, dus is dit gedaan om niet extra reken kracht te hoeven inboette, voor een ander beeld op de GamePad te tonen.


- De framerate halveert bij drie lokale spelers of meer.
Het is een nadeel, maar als je het verschil niet naast elkaar zet valt het niet zo erg op. Tevens vind ik met 3 of 4 personen lastig gamen omdat het scherm dan zo klein word, dus vind ik dit persoonlijk niet zo zwaar wegen. Had er meer moeite mee gehad als de framerate maar 30 frames per seconde was en dan halveert.

- De unlockables vliegen je om de oren
Serieus een min punt? Hoe eerder alle karakters vrij gespeeld hoe beter. Kan je eerder met vrienden of alleen uit alle karakters kiezen. Bij Racegames is het soms wel eens frustrerend dat je veel te veel moet race om alles vrij te spelen. Dan wil men lang blijven racen of heel vaak gebruiken om de game te rekken.

- 'Been there, done that'-gevoel soms te sterk
Hebben jullie een Mario Kart hater dit stuk soms laten schrijven? Het gaat om lekker driften, elkaar afknallen en zo veel mogelijk geluk hebben. Je moet juist blij zijn dat ze niet iets totaals anders doen. Dan kan je met Smash Bros dit ook wel zeggen en bij meerdere games. Vaker is niet te grote aanpassingen doen juist een sterk punt.

Want bedenkt zelf maar eens wat je echt anders kan doen, want het fun racen zou beïnvloeden op een positieve manier.

Daarom vind ik een 7.5 een slecht cijfer, want iemand die een Wii U wil aanschaffen voor MK8, zal schrikken van een 7,5 cijfer. Want de fun van de game en dat deze lekker in HD en grafisch goed uit ziet, zou niet eens onder de 8,5 mogen komen. Ik vind het dus een belachelijk cijfer! Lijkt me meer cijfertjes geven, ipv je gevoel van plezier een game te waarderen ... geen goodies of de game van Ninteno gekregen frustratie lijkt het wel.
Avatar
Lupaie | 21 mei 2014 08:16 | #234909
Reactie op post #234907 van djdadream
Bijna met alles eens behalve punt 1, ik denk dat we die pas kunnen beoordelen als we m spelen
Avatar
Jordy_Q_Dragon | 21 mei 2014 09:42 | #234910
Het cijfer is wel wat aan de lage kant.
Avatar
Julian. | 21 mei 2014 10:54 | #234913
collapse
Het is Quint gelukt, laag cijfer geven aan een solide game om reacties uit te lokken / meer site views te krijgen.
Avatar
jochem | 21 mei 2014 12:58 | #234916
Reactie op post #234913 van Julian.
collapse
Dit is misschien nog wel de meest belachelijke comment van allemaal....

Trek je er niks van aan Quint! De review is goed geschreven en heel solide. Als je het spel een 8.5 was geweest en je had de zelfde punten gehouden dan weet ik zeker dat 80% van deze 'hate comments' er niet waren geweest. Dit bevestigd wel dat bijna iedereen alleen om het cijfer geeft van de review en dat de tekst voor veel mensen achterwege gelaten kan worden.

Erg jammer dit, maar zoals ik al zei trek je er niets van aan!
Avatar
offensive | 21 mei 2014 19:53 | #234942
Reactie op post #234916 van jochem
Blijft een discutabel cijfer deze 7,5 de game krijgt bijna in alle andere reviews een hoger cijfer hebben die reviewers het dan allemaal verkeerd gezien of een totaal andere game gespeeld of totaal geen verstand van games.

Maar ja wij kunnen natuurlijk pas zelf over de game oordelen zodra we hem zelf gespeeld hebben. We gaan het zien.
Avatar
Taken NL | 21 mei 2014 21:06 | #234958
- Wii U GamePad wordt slecht ingezet

Ik heb een pest hekel aan split-screen, daarom snap ik ook niet waarom player 1 niet met het beeld van de gamepad kan spelen terwijl player twee op de TV kijkt of andersom.
Avatar
wiigamer | 22 mei 2014 13:58 | #234971
collapse
Zeer terecht deze 7,5... Nintendo denkt er van af te komen met wat oppoetswerk van de graphics en het toevoegen van wat nieuwe wapens, parcoursen en elementen. Over het geheel gezien blijft het spel hetzelfde als zijn voorgangers.

Weer maar 32 banen, de gehackte wii-versie heeft er inmiddels meer dan 200 (zie chadsoft.co.uk). Ok, dat telt natuurlijk niet, maar het laat inmiddels wel zien wat er mogelijk kan zijn en dat voor de wii. Deze WiiU-versie is duidelijk weer een stap terug naar de nintendobasis die ze al tientallen jaren hanteren en die erg veilig aanvoelt. Alleen dit keer trapt men er niet meer in. De prijs voor de Wii U met Mario kart is gewoon te duur voor een avondje lol. Dat kan net zo goed met een wii mini en mario kart voor 99 euro.

Nintendo kan Mario Kart 8 nog redden door het uitbrengen van DLC: Extra parcoursen en (online) opties zijn nodig om de lol erin te houden, anders is Mario Kart 8 niet meer dan een van de vele mariokart-delen.
Avatar
raceneus | 22 mei 2014 21:16 | #235003
Reactie op post #234971 van wiigamer
Met Mario kart wii kan je ook veel lol beleven, zeker. (en ook de eerdere delen, natuurlijk, die wel goedkoper zijn dan 99 euro).
Maar onder de potentiele kopers zullen vast veel mkw-bezitters zitten. ik vind het toch gaaf om, na 5 jaar,(ik heb spel sinds 2009), weer 16 nieuwe, en 16 ge-update banen te spelen op een console. Vooral met vrienden en online.

en die 200 gehackte wii-banen...ik heb ze zelf nooit kunnen spelen, maar ik heb wel eens een paar gezien, zoals die bewerkte mushroom-baan gezien, nou, ik werd er niet zo warm van.

Maar ja, 200 zijn er toch veel.
Avatar
JvR | 22 mei 2014 17:32 | #234977
Ongeacht het cijfer ga ik ontiegelijk veel plezier aan deze titel beleven. Ik speel het spel met als doel: met zijn tweeën onder het genot van een drankje en slap geouwehoer online racen. Battle mode, de wijze van unlocken en missie-rijden (dat van op de DS) interesseren me bar weinig.

-60fps? - check!
-goede online - check!
-prachtige nieuwe banen - check!
-snelheid(sgevoel) tijdens racen verhoogd? - check!
-betere itembalans? - check! (ergens wel jammer eigenlijk... 1 ronde baby park op frenzy op de GC was TE vet)
-al het beste uit al de voorgaande delen? - check!
-vernieuwing? - check! (antigravity op deze wijze lijkt me leuk zat, al zal het vast wel beter kunnen: ik stoor me er denk ik niet aan)

Aankoopwaardig dus Smile

Al vind ik de splitscreen op de gamepad echt een doodzonde. Maja, bij andere mariokarts heb ik ook geen scherm in mijn handen gehad dus het is iig geen terugval (alhoewel die kaart...).
Avatar
Nintendofan | 23 mei 2014 21:12 | #235120
Nog precies een week wachten voor de release!!! Very Happy
Avatar
Omnom | 24 mei 2014 12:27 | #235143
Erg jammer van dit wat laag uitgevallen cijfer, ander sites hebben dit spel een veel hoger cijfer gegeven sommige zelfs een 10. Ik heb dit spel zelf ook al gespeeld en het is echt een hoger cijfer waard!!! De banen zijn waanzinnig fun en adembenemend mooi gemaakt. Nintendo is en mag zeker trots zijn op deze titel.

Laat je niet afschrikken door dit wat laag uitgevallen cijfer!
Geef het spel een kans en kijk voor jezelf hoeveel fun dit spel is.
Wil je het spel zelf uitproberen dan kan dat binnenkort bij de betere retailer.

Have fun Smile
Avatar
hsBoy1 | 05 juni 2014 16:59 | #235676
Nu ik de game een week lang erg veel gespeeld heb wil ik graag nog even terugkomen op deze review, omdat ik vind dat ik hem nu objectiever kan beoordelen.

Ik ben het eigenlijk met de meeste minpunten wel eens. Het anti-gravity racen voegt over het algemeen niet al te veel toe inderdaad, maar is wel een belangrijk aspect om de race te kunnen winnen ivm de boosts etc. Deze heeft dus een keerzijde vind ik.

Battle mode is inderdaad verwaarloosd en geen fuck aan...

Wii U GamePad wordt erg slecht ingezet. Ik vind de GamePad echt een mooi staaltje techniek en ik voel me vaak heel wat met dat ding in de hand, kijkend naar het best mooie touchscreen. Erg jammer dat er in deze game niet meer mee gedaan wordt. Zit genoeg potentie in!

Dat de framerate gehalveerd wordt bij drie spelers of meer, vind ik eigenlijk vrij logisch en ik vind dit dan ook geen minpunt. Zoals in andere reviews ook wordt beschreven: de PS4 en Xbox One halveren de framerate al bij twee spelers of meer, dus ik denk dat de Wii U hier eerder een voorsprong op heeft, dan dat het een nadeel van de game is. Ben ik het dus niet mee eens. Wat ik wel vind is dat er bij drie spelers of meer vaak framedrops voorkomen en het spel soms lagged, wat de spelervaring omlaag brengt. Dat vind ik veel meer storend dan een framerate die alleen gehalveerd wordt.

Er zijn inderdaad erg veel unlockables in de game, maar dit vind ik niet storend. Het stimuleert me juist om door te spelen en muntjes te verzamelen omdat ik benieuwd ben wat de volgende unlockable inhoudt en of ik daarmee mijn wagentjes nog sneller kan maken! Wel had ik het leuker gevonden als er ook extra cups vrijgespeeld konden worden.

'Been there, done that'-gevoel kan ik niet over oordelen, omdat mijn laatste Mario Kart game Mario Kart: Double Dash is geweest. Ik vind Mario Kart 8 erg vernieuwend in vele opzichten, maar dat is persoonlijk.

Verder zijn er wat kleine dingen in de game die ik niet goed vind, maar die niet in deze review genoemd worden. Zo vind ik de laadtijden erg lang en mis ik het feit dat je bijna niks zelf kunt instellen in de game, zonder daar een bepaalde gamemode voor te moeten spelen. Ook vind ik sommige opties missen. Zo kan ik, na een cup niet goed gespeeld te hebben, niet kiezen voor 'Cup opnieuw spelen', of 'Race opnieuw spelen', maar moet ik eerst stoppen, naar het home-menu gaan, personage weer opnieuw kiezen, wagen weer opnieuw kiezen, cup weer opnieuw kiezen (zo'n 10x A drukken, zeg maar...) Het spel zou vloeiender verlopen als dit wat meer tactisch aangepakt zou zijn. Ook heb je de neiging om na het einde van een race snel A te drukken om weer naar de volgende race te gaan, maar moet je oppassen dat je niet eerst op 'Hoogtepunten bekijken' drukt. Deze optie hadden ze als tweede moeten zetten en de eerste optie zou 'Volgende race' moeten zijn. Het zijn kleine dingen die de spelervaring vloeiender kunnen maken.

De graphics zijn inderdaad fenominaal en de game is erg leuk om te spelen, zowel in je eentje als met meerderen.

Nu ik deze game objectief heb kunnen beoordelen, vind ik dat de minpunten in deze review te zwaar wegen voor het cijfer. Ik vind Mario Kart 8 zeker een 8,5 waard.

Smile
Avatar
AchrafRises | 14 juni 2014 21:38 | #236657
hoe je het ook bekijkt dit spel kan onmogelijk even leuk zijn als inazuma eleven go light/shadow dus er klopt iets niet maar ik ben het wel eens met dat de battle mode alweer verwaarloosd is.

Plaats een reactie

Log in of registreer een account om een reactie te kunnen plaatsen.

Mario Kart 8

Platform: Wii U
Genre: Kart Racing
Ontwikkelaar: Nintendo
Uitgever: Nintendo
Aantal spelers lokaal: 4
Online-ondersteuning: Ja
Aantal spelers online: 12
Releasedatum: 30 mei 2014

Screenshots