Armillo Review | 23 juli 2014 20:25 | Auteur: Daan

Met elke week die voorbijgaat lijken er nieuwe games bij te komen op de Nintendo eShop van de Wii U. Zo konden we recentelijk Squids Odyssey en Pullblox World verwelkomen, die beide garant stonden voor uren speelplezier. De volgende game die het gaat proberen is Armillo, die gemaakt is door het team van Fuzzy Wuzzy Games. Het belooft een interessant platform-avontuur te worden met diverse obstakels, levels en geheimen om je bezig te houden. Kan dit kleine team daadwerkelijk een goed product neerzetten of is dat alleen maar schijn?

Het verhaal in Armillo is simpel. Armillo het gordeldier keert terug van een intergalactische vakantie en ziet dat zijn thuisplaneet is aangevallen. De Darkbots, zoals de vijanden heten, hebben het voorzien op allerlei planeten in het heelal en willen ze zodoende overnemen. De robots hebben hun eigen planeet vervuild en zoeken een nieuw onderkomen. Het is nu aan Armillo om van planeet naar planeet te reizen, onderweg kleine blauwe wezentjes te redden en de Darkbots-creaturen te stoppen. De gameplay wordt bijgestaan door wat simpele voice acting en Engelse dialogen die het geheel kleur geven. Het is op zich geen nieuw of eigen verhaal, maar het is vermakelijk en plezierig om te doorlopen.

53


Rollen als een gordeldier
De gameplay in Armillo combineert de beste elementen uit verscheidene andere spellen en vormen een vrij uniek pakket. Hoe je over de planeten beweegt heeft veel weg van Super Mario Galaxy, al heb je niet bepaald dezelfde vrijheden. Je reist over afgebakende paden en probeert deze in een vlot tempo te overbruggen. In sommige opzichten voelt het als Sonic the Hedgehog, gezien je tegen vijanden en obstakels opknalt met een druk op de Y-knop. Daarnaast zijn er boosters, kronkelende paden en ramps die dat gevoel nog sterker overbrengen. Uiteindelijk is het probleem dat Armillo geen snelle game is. Er komen genoeg uitdagingen om de hoek kijken waarbij je geconcentreerd moet platformen. Door gebruik te maken van de A-toets spring je over allerlei obstakels om de overkant te bereiken. Onderweg verzamel je ''Critters'' die overal gevangen zitten in een level, die nieuwe paden voor je openen. Meestal is dit de enige manier om verder in het level te komen, al zul je ook wel eens een sleutel moeten grijpen.

Hoewel Armillo makkelijk begint, zijn de levels vanaf het allereerste moment prima uitgewerkt. In de eerste paar levels zie je al dingen als donkere paden, platformen die opeens kunnen verdwijnen en ijs dat het moeilijker maakt om je voort te bewegen. Het passeert de revue in een vlot tempo en maakt de reis een waar pretpakket. De absolute hoogtepunten waren wanneer Armillo opeens terechtkwam in de atmosfeer van de Darkbots. Hier kon het gordeldier maar geringe tijd overleven en moest hij zich zo snel mogelijk naar een warp begeven. Deze momenten waren hectisch, spannend en ze zorgden voor nog meer variatie in de game. Doordat de game bouwt op het verzamelen van objecten en neerzetten van tijden is het leuk om terug te gaan naar de oude levels. Weten hoe je een level moet overbruggen en hoe je hier het meeste uit kunt halen voelt speciaal. De enige teleurstelling waren de eindbazen, want die waren wat gemakkelijk. Je moest vooral ontwijken en op de juiste momenten terugvechten met een wapen.

32


Unlockables en extra's
Buiten dat je onderweg Critters verzamelt, liggen in ieder level overal Orbs waarmee je upgrades kunt kopen. De game wordt tegen het einde van de rit vrij pittig en door de juiste items te kopen, kun je alles net een tikkeltje eenvoudiger maken. Zo kun je de levensmeter vergroten, meer tijd aanschaffen voor de speciale stukken of simpelweg meer levens aanschaffen. Sommige van de vaardigheden die je hier koopt, kunnen je toegang geven tot nieuwe delen in een level. Hiermee kun je voor eens en altijd één level compleet afsluiten en een stap zetten richting het doel om het spel 100% te doorgronden.

Er zijn echter nog meer levels naast de reguliere 3D-varianten, want door speciale kubussen op te pikken krijg je toegang tot 2D-levels. Deze kennen een Double Jump, maar ook een veel strenger tijdslimiet. Je zult alles op alles moeten zetten om vlug erdoorheen te sprinten en het einde te bereiken, wat opnieuw een Sonic the Hedgehog-gevoel afgeeft. Armillo kent ook extra 3D-levels, die op bepaalde punten gekocht kunnen worden in de in-game winkel. Je hebt ze totaal niet nodig om het spel te uit te spelen, maar ze bieden de voldoende stof om je bezig te houden. Zelfs als je alleen interesse hebt in het basispakket, ben je alsnog al vijf uur bezig en dat is zeker niet mis.

21


Graphics en geluid
Armillo ziet er goed op de Wii U. Het is helaas geen pakket met veel details en op sommige punten had het duidelijk beter gekund. Armillo is wel kleurrijk en aangenaam genoeg om met plezier te aanschouwen. Wat meer teleurstellend is, is dat er in een paar levels wat flinke framerate-problemen zijn, wat ervoor zorgt dat het level een seconde of twee stilstaat. Opnieuw, het gebeurt niet vaak, maar het is belangrijk genoeg om te melden.

De soundtrack is top. De muziek in de baasgevechten verdient in het bijzonder een pluim, gezien het je lekker maakt voor de strijd. Een ander hoogtepunt waren de deuntjes in de 2D-levels. Ze hebben een sterk chiptunegehalte en dat past zeker bij de stijl van deze levels.



Conclusie
Armillo is een aangename titel voor de Nintendo eShop op de Wii U. De 2D- en 3D-levels gooien verscheidene elementen op een hoop en leveren een strak pakket op dat minstens vijf uur duurt. Dan heb je echter nog niet alles gezien, want dan staan er nog diverse bonuslevels op je te wachten. Daarnaast is het fijn om terug te keren naar de eerder gespeelde levels en te proberen je scores te verbeteren. De bazen zijn daarentegen wat teleurstellend, want je vliegt erdoorheen en ze zijn niet al te pittig om te verslaan. Een ander negatief punt is dat de presentatie niet geheel overweldigend is, al is hij kleurrijk genoeg om het geheel plezierig aan te laten voelen. De digitale winkel heeft weer een leuke titel te pakken en ondanks de kleine problemen ga je met Armillo een goede tijd tegemoet.
8
N1-score
  • + Grote variatie qua levels betreft
  • + Solide, aangename gameplay
  • + Sterke soundtrack
  • + Hoge herspeelbaarheid
  • - Bazen zijn lichtelijk teleurstellend
  • - Presentatie niet overweldigend
Next articleScans tonen Sheik, Darunia, Princess Ruto en levels gebaseerd... Previous articleDr. Wily's Castle ook aanwezig in Super Smash Bros. for Nintendo...

Plaats een reactie

Log in of registreer een account om een reactie te kunnen plaatsen.

Armillo

Platform: Wii U eShop
Prijs: €6,00
Genre: Platformer
Ontwikkelaar: Fuzzy Wuzzy Games
Uitgever: Fuzzy Wuzzy Games
Aantal spelers lokaal: 1
Online-ondersteuning: Nee
Releasedatum: 03 juli 2014

Screenshots