Skies of Arcadia Review | 06 februari 2003 19:53 | Auteur: Onbekend

Van 1992 naar 2003
Het spel was op het eerste gezicht de zoveelste RPG met de zoveelste turn-based battles. De omgevingen leken nou niet echt heel origineel en ik was stiekem al weer teleurgesteld. Het was toen echter ook nog nooit eerder voor gekomen dat mijn eerste indruk van een game niet bleek te kloppen. Maar voor alles is een eerste keer, en zo veranderde mijn hele opvatting van de game naar een veel positievere! De game bleek erg sterk te zijn in het vertellen van een verhaal. En dat was niet alles. Al snel kreeg ik de buitenlucht te zien en mocht ik mijn eigen schip gaan besturen. Nou laat ik je dit vertellen, dan gaat er een wereld voor je open! Skies of Arcadia is een groots opgezet spel met misschien wel een levensduur van meer dan 40 uur! En dat is een rariteit tegenwoordig. Maar deze game gaat terug naar de tijden waarin Nintendo hoogtij beleefde met de beste RPG’s voor hun machine. Nou die tijd gaat terugkeren, en deze game is de eerste die even laat zien waarom die tijd ook alweer zo geweldig was. En waarom we zo blij mogen zijn om in deze toch moeilijke tijden van Nintendo zo’n geweldige game exclusief voor onze machine krijgen. Mensen, laat de RPG hoogtij dagen van weleer opnieuw beginnen!

SoA?
Skies of Arcadia was voor mij nog een volledig onbekende titel. Ik kende het spel niet van de DreamCast, maar kwam er al snel achter dat na het zien van de eerste screens dat of deze game begonnen is in 1990 met ontwikkelen of dat deze game een port was. Nou geen van de twee is waar. Een echte port is het niet, want er zijn vele dingen toegevoegd die de levensduur en het plezier van het spelen van een RPG groter maken. Veelal zijn dit echter wel side-quests (zo als dat zo mooi heet) of kleine toevoegingen van wapens en kleding. Maar voor iemand die de game totaal niet kent maakt dat toch niet uit?
Omdat ik de game niet kende had ik een paar problemen met de Moon Stones. Omdat te kunnen begrijpen moet je minstens het Gymnasium hebben gedaan. Tenminste zo lijkt het op het eerste ogenblik. Al snel kom je er achter dat zelfs ik het kon begrijpen. Om het uit te leggen duurt dat echter een jaar omdat er best wel veel bij komt kijken.

Moon Stones
De Moon Stones zijn stukjes van één van de 6 manen boven Arcadia die op Arcadia vallen. Deze stenen zijn niet gewoon leuk om te hebben, maar zijn de basis om te kunnen leven. Zonder deze dingen konden de schepen niet vliegen, en zonder vliegende schepen konden de mensen op de vele eilanden niet leven.
Zoals ik al eerder aangaf heeft Arcadia dus 6 Manen. Deze manen hebben elk hun eigen kleur en type. De 6 kleuren zijn: Rood (Vuur), Blauw (Wind), Groen (Leven), Geel (Electriciteit), Paars (IJs) en Zilver (Niks). Die laatste is dus de vreemdste uit alle 6 en heeft ook geen zwaktes, de steen bestaat namelijk uit niksheid. De andere 5 hebben onderling hun nadelen en voordelen. Het onderlinge voordeel is een beetje vergelijkbaar met Pokémon. Rood werkt goed tegen Groen, Blauw weer tegen Rood, en Paars weer tegen Blauw. De keuze van de juiste Moon Stone is dus erg belangrijk om te kunnen overwinnen tegen een tegenstander. Want de kleur van de Moon Stone bepaald de kleur van het wapen waar je mee loopt. En bepaald de kleur magie die je traint.

Wapens en Magie
De wapens waar je mee loopt zijn hebben dus een structuur die reageert op de kleur Moon Stone waar je mee loopt. Als jij wenst met Paars te vechten, dan word je wapen Paars. Wens je echter om met Rood te vechten dan word je wapen Rood, enz. enz. het wapen is hetgeen waar je mee aanvalt dus de kleur bepaald samen met je Attack Stats en de Defense Stats en het type van je tegenstander, hoe hard je aanval aankomt. Is je tegenstander dus Groen en jij valt hem aan met Rood dan zal hij grotere schade oplopen dan dat je hem raakt met een Geel wapen. Omdat geel niet in het voordeel is tegen Groen. Nu je dat begrijpt is er nog iets met de Moon Stones aan de hand. Ze genereren namelijk Magie. En Zonder magie kan je wel ophouden met het spel te spelen. Dus de Moon Stone waar je mee loopt bepaald de kleur van zowel je wapen als je magie. Als je dus met een Groene Moon Stone wenst te vechten en die te trainen, zal je ook Groene magie leren. En Groene magie staat weer voor helende magie. (omdat Groen de kleur van het leven is) En kan er dus voor zorgen dat je HP terug verdiend in een battle. Als je met Rode Moon Stone wenst te vechten leer je dus Vuur Magie, wat meestal aanvallend is. Zo werkt dat voor alle kleuren. Bij zowel de wapens als de magie. Je wapens train je echter niet en je magie wel. Dus als je een bepaalde kleur je wenst te trainen kun je dat beter beslissen door te bepalen welke magie je als eerste zou willen hebben. Mijn aanrader is Groen omdat dat je leven kan redden in een gevecht.

SP
SP zijn de Spirit Points. De Spirit Points zijn belangrijk om Magie of om een Super Move (daarover later meer) te kunnen gebruiken. Magie kost niet alleen SP maar ook MP. MP zijn zoals je waarschijnlijk al wel had begrepen de Magic Points. Een magische aanval neemt echter ALTIJD 1 MP. Het maakt dus niet uit hoe sterk de magie is, het gebruikt maar 1 MP. Maar (daar is die maar weer) een sterkere magische aanval kost wel meer Spirit Points. Een zwakkere kost uiteraard weer wat minder.
Maar wat zijn Spirit Points nu eigenlijk. Nou simpel gezegd zijn het punten die de hele party (de groep van jou en je teamleden) kunnen gebruiken en kunnen aanvullen. Door bijvoorbeeld Focus te gebruiken kan Team lid #1 SP erbij doen. Maar omdat #1 al de SP oplaad kan #2 weer een wat duurdere (in Spirit Points gezien) magische aanval kiezen. Je kan ook allebei een magische aanval doen, maar dan moet je allebei wel een wat zwakkere gebruiken. SP vullen zichzelf overigens aan het begin van een beurt ook weer vanzelf aan. Maar meestal (in het begin) maar per 2 SP. Dus af en toe even Focussen helpt enorm om een sterke tegenstanders snel plat te krijgen met zeer sterke magische aanvallen.

Super Moves
Er zijn ook nog moves die helemaal niks met Moon Stones of Magie te maken hebben maar wel weer alles met SP. Dit zijn namelijk de Super Moves. Deze Super Moves kan je leren een zeer zeldzame Moonberry op te eten. Je zult deze dingen niet overal vinden, dus weet wat je doet. Een Super Move is zoals de naam al doet vermoeden, Super. Niet alleen Super sterk maar ook Super mooi om te zien! Het heeft alleen een nadeel. Het gebruikt over het algemeen behoorlijk veel SP. En om SP terug te krijgen ben je vaak lang bezig, of je moet Focussen of je moet een beurt lang wachten. Dus meestal zijn deze moves prachtig om te gebruiken als Finishing Move. De laatste klap dus. Helemaal als je tegen een behoorlijk sterke tegenstander staat die nog een 150 HP over heeft. Want een Super Move levert meestal standaard een klap van 150 HP. (in het begin van het spel)

The sky is the limit
Nu je ongeveer alles weet over de Moon Stones en battles wil ik je nog iets vertellen over de omgevingen van dit spel. Die zijn ronduit fantastisch! Ik kan het niet anders omschrijven. Zwevende eilanden en een boot waar jij in zit waarmee je langzaam op ze afvliegt. Als de naam van het eiland in beeld komt druk je op A en ga je het eiland op. Dan gaat er echt een wereld voor je open! Er word een wereld gecreeërd die je nog nooit hebt gezien.
Het enige wat ik erop heb aan te merken is dat de sky inderdaad een limit heeft. Soms kom je ineens bij een muur, die eruit ziet als een waterval, en dan kan je niet meer verder. Ik had liever gezien dat je door bleef vliegen maar dan uit zou komen bij hetzelfde punt. Oftewel dat je in alle mogelijke richtingen in een rondje zou kunnen vliegen. Maar dat is niet het geval, en om nou te zeggen dat het heel erg stoort… nee. Het is gewoon een detail. Wat overigens het gevoel geeft dat de omgeving echt leeft, is het feit dat er soms andere schepen vliegen, de één is goed en de ander wil gelijk met je vechten, maar het geeft een gevoel van een levendige lucht. Ik persoonlijk zie de Skies of Arcadia als Hyrule van OoT. Het is net zo groot en levendig, en de omgevingen zijn een waar genot om naar te kijken.

Graphics
Om je een idee te geven van de graphics kan je natuurlijk ook kijken naar de screenshots, maar ingame zien ze er iets anders uit dan op de screens die ik op internet zag. Ze zijn vergelijkbaar met Majora’s Mask voor de N64, maar dan nog net een tikkeltje mooier. De DreamCast as dus wel een 128bit machine, maar had niet een geweldige grafische weergave, wat je ook weer terug ziet in Sonic Adventure 2. Maar het stoort geen moment! De grahics zijn duidelijk en functioneel. En ik zeg altijd maar dat functionelere grahics veel belangrijker zijn dan mooie graphics. En bij dit spel is dat het geval. Als je zoekt voor een spel met Metroid Prime graphics dan moet je niet deze hebben. Maar zoek je een game die er leuk uitziet en je veel te bieden heeft, dan is dit een absolute aanrader!

Cijfers:

Graphics: 7, niet bijzonder mooi ofzo, maar super duidelijk en goed gekozen kleuren zorgen voor een game die het idee van een wereld in de lucht, heel mooi overbrengen.

Geluid: 9, de muziek van het spel is goed al is het geen zelda kwaliteit, maar zelda is dan ook wel heel erg goed. De geluiden van de karakters zijn echter teleurstellend en gaan niet verder dan Wow of We did it! al heeft dat ook wel weer wat, Link zegt bijvoorbeeld ook nooit wat, en toch geeft het een mysterieus gevoel.

Gameplay: 9, goed doorgedacht en diepgaand. Je kan alleen iets tegen hebben op het turn-based vechten. Wat dat betreft hadden ze van mij het Secret of Mana idee wel mogen jatten. Al zou dat wel een ingewikkelde game maken.

Originaliteit: 10, een goed spel met geweldige ideeën. Natuurlijk zitten er de standaard RPG elementen in, maar het vechten van karakters onderling en het vechten met schip tegen schip maken dit spel tot een onvergetelijke ervaring.

Levensduur / Replay: 9, je bent er de eerste keer minstens 30 tot 40 uur mee bezig, tenminste als je alles wil halen, maar ik denk niet dat je het spel nog een keer oppakt.

Overall: 9, een port, dus voor mensen die het origineel kennen raad ik hem af. Is dit echter de eerste keer dat je dit spel ziet, dan raad ik hem enorm aan! Fantastische omgevingen en goede muziek, bijzondere karakters en een diepgaande gameplay zorgen voor een spel die in de schaduw van Zelda mag staan. Een musthave!

Door: Gerwin Feenstra
0
N1-score
Next articleKirby: Nightmare in Dream Land Previous articleBeelden van werkende Freeloader

Plaats een reactie

De reacties bij dit bericht zijn gesloten.