Bayonetta Preview | 20 september 2014 17:15 | Auteur: Marcel

Toen Nintendo in 2012 Bayonetta 2 aankondigde als exclusieve Wii U-game waren vriend en vijand verrast door de komst van de brutale dame naar een doorgaans nette console. Aangezien Bayonetta in Nintendo-kringen, maar ook daarbuiten, weinig bekendheid geniet, besloot Platinum Games al snel om het eerste deel naar de Wii U te porten. Maakt deze port het wachten op het Bayonetta-pakketje nog ondraaglijker of had men het beter bij de sequel kunnen laten?

De introductie is misschien wat cliché, maar een port van Bayonetta is niet bepaald een succesformule. De game die van oorsprong ontwikkeld werd voor de Xbox 360 kende logischerwijs ook een PlayStation 3-versie, maar ondanks de extra processorkracht op papier was de kwaliteit van die versie ondermaats. De PS3-versie werd geplaagd door haperingen, terwijl Bayonetta haar avontuur soepeltjes beleefde op de Xbox 360. Ook The Wonderful 101 kent een aantal technische beperkingen en dat terwijl het een exclusieve Wii U-game betreft.

1

Drie werelden, één heldin
Bayonetta is geen doorsnee videogameheldin. Met haar overdreven lady-stem en stoere vrouwelijke uiterlijk waar men in de game vaak de nadruk op legt, is ze één van de meest markante figuren die je ooit met een controller bestuurd hebt. Ze bevindt zich dan ook in het vreemde gezelschap van een mislukte maffiabaas en een demon die haar wapens verkoopt. Bayonetta maakt als Umbra Witch jacht op de zogenaamde ‘Angels’. Bij Angels moet je niet denken aan leuke dames met vleugels in witte gewaden, maar aan afgrijselijke monsters met veel te grote hoofden. Bayonetta kan tussen de ‘normale’ wereld reizen en het vagevuur wat men in Bayonetta ‘Purgatorio’ noemt. Om claims en rechtszaken van al dan niet radicale gelovigen te omzeilen worden de hel en hemel omschreven als ‘Inferno’ en ‘Paradiso’. De drie werelden komen op een aantal plaatsen akelig dicht bij elkaar, waardoor de grenzen vervagen en Bayonetta de strijd aan kan gaan met de Angels. Dit speelt zich vaak af in gebieden met tempels, kerken, catacomben of begraafplaatsen en dat is dan ook het soort omgeving waarin het grootste gedeelte van de game zich afspeelt.

Al na de eerste minuten spelen ontdek je dat het in Bayonetta niet draait om of je een vijand verslaat, maar om hoe je de vijanden verslaat. Bayonetta kent vanaf het begin van het spel al een groot salvo aan iconische moves. Zo gebruikt ze haar pistolen te pas en te onpas om zich te ontdoen van haar belagers en worden een aantal rake klappen en schoppen doorgaans afgesloten met een reusachtige ‘weave-attack’, waarbij haar magische haren zich omvormen in grote handen en voeten om een genadeklap uit te delen. Het uitvoeren van deze combo’s kan op twee manieren. Je kunt de knoppen van de Wii U GamePad of een Pro Controller gebruiken of kiezen voor stylus controls. De game kent een very easy mode waarbij iedere combo vrijwel automatisch uitgevoerd kan worden. Voor deze modus zijn de stylus controls, waarbij je vijanden aan moet tikken om ze te verslaan, nog redelijk toepasbaar, maar wanneer je kiest voor ‘normal’ legt je getik het al snel af tegen de bloeddorstige vijanden. Hierdoor is de touchscreen besturing niet meer dan een aardige gimmick en kun je Bayonetta beter met de knoppen spelen, zoals oorspronkelijk bedoeld.

3

Hardcore
Het verschil tussen Bayonetta en soortgelijke action-games, zoals Devil May Cry, is dat vijanden niet netjes staan te wachten tot jij hen tot moes hakt. Integendeel, Bayonetta wordt door haar tegenstanders van alle kanten belaagd met raketten, speren, zwaarden en meer. En in sommige gevallen kan ze met één goed uitgevoerde combo vermoord worden. Om te voorkomen dat ze eindigt op de brandstapel, zoals de meeste heksen, kun je Witch Time inzetten. Wanneer je precies op tijd wegduikt voor een aanval vertraagt de snelheid van alle objecten en vijanden op het scherm. Bayonetta kan echter zelf wel op volle snelheid blijven aanvallen.

Bayonetta is een game die goed spelen beloont en slecht spelen bestraft en dat is waar de scheurtjes beginnen te ontstaan in de Wii U-versie. De basis van het principe begint goed. Je krijgt Halo’s voor vijanden die je verslaat en bonuspunten als je hen met een speciale combo of een gestolen wapen verslaat. De game kent echter in tegenstelling tot veel andere spellen ook strafpunten. Wanneer je items gebruikt om je gezondheid op peil te houden of een schild inzet dan worden er aan het einde van de rit punten van je totaalscore afgehaald. Ook het gebruik van continues wanneer je een leven verliest drukt een negatieve stempel op je resultaat. Aangezien Bayonetta werd ontwikkeld tijdens de quick-time event renaissance is de game rijkelijk gevuld met allerlei momenten waarop je op het goede moment een knop moet indrukken om aan de dood te ontsnappen. Wanneer Bayonetta bijvoorbeeld op een afbrokkelende kerktoren staat en daar vanaf probeert weg te springen dan wil de framerate nog wel eens duikvlucht maken. Het directe gevolg is dat het icoon dat aangeeft welke knop je moet indrukken dan te laat op het beeld verschijnt. Het spel is bovendien meedogenloos wat QTE’s betreft, want als je een knop te vroeg indrukt krijg je geen tweede kans en valt Bayonetta te pletter en mag je een continue spenderen om het nogmaals te proberen. Het resultaat is dat je zeker in de beginfase van de game soms vier tot vijf continues nodig hebt om een level door te komen, geen bonuspunten krijgt en in het volgende level nog meer continues nodig hebt, omdat je niet genoeg Halo’s had om nieuwe wapens of andere items te kopen. Het levert onnodige frustraties in een al behoorlijk moeilijke game op.

5

Een jaartje ouder
De framerate is niet alleen een probleem tijdens QTE’s, want op veel momenten verliest de game aan snelheid. In sommige situaties, bijvoorbeeld als je door een mooi verlichte hal loopt of langs een imposant uitzicht, is dit geen probleem, maar tijdens hoofdbaasgevechten en ook standaard gevechten wel. Bayonetta is een chaotische game, omdat er altijd veel tegelijk gebeurt. Een gevecht staat nooit op zichzelf en terwijl je aan het inhakken bent op een hoofdbaas overstroomt de arena met lava of besluit Bayonetta om al vliegend de achtervolging in te zetten. De standaard vijanden kunnen in de meeste andere games door als hoofdbazen en hoofdbazen zijn eerder te typeren als eindbazen.

Buiten het feit dat we in deze hands-on sessie nog niet alles hebben ‘gezien’ van Bayonetta laat de game naast framedrops ook een zekere mate van veroudering zien. De game oogt globaal gezien spectaculair en er gaat geen kwartier voorbij voor de volgende ontploffing, lichtflits of natuurramp verschijnt, maar qua details zijn de texturen wat wazig en statische objecten, zoals auto’s, plantenbakken en gebouwen eenzijdig. Het meest imposante element van de presentatie is Bayonetta zelf, die met haar soepele animaties de meest lenige capriolen uithaalt. Over het geluid is niet veel op of aan te merken. De achtergrondmuziek wordt in de meeste gevallen overmeesterd door de kreten van Bayonetta, haar tegenstanders of het geluid van allerlei magie en wapentuig. Het meest outdated is de overige presentatie. De cutscenes zijn tof, maar duren vaak onnodig lang waardoor je je afvraagt wanneer je de controle weer terug krijgt. Daarnaast worden ze soms afgewisseld met losse frames en bijbehorende voice-acting. Een beslissing die destijds te maken had met het budget en niet teruggedraaid is.

2

Voorlopige conclusie
De moves, actie en het spektakel van Bayonetta kunnen in 2014 nog prima meekomen met de concurrentie. Toch zegt dat meer iets over de stagnatie van het action-genre dan over de game zelf. De stijlvolle Bayonetta vult een gapend gat in de Wii U line-up en is tot dusver voldoende opgepoetst. De technische beperkingen die nog niet opgelost zijn leveren de nodig frustraties op en doen afbreuk aan de game. De status van cult-klassieker en het opvolgende succes van Platinum Games is echter niet uit de lucht komen vallen en ook deze versie van Bayonetta zal ongetwijfeld nog veel verrassingen in petto hebben.
Next articleJapanse releasedatum Shin Megami Tensei: Devil Survivor 2: Break... Previous articleDorpsbewoners uit Animal Crossing maken hun opwachting in Monster...

Reacties van gebruikers

Avatar
nintendo23 | 20 september 2014 17:43 | #241169
collapse
@Marcel hoe komt dat van deel 1 voor de Wii u bijv xgn al een review heeft? En jullie nog een preview doen?
Avatar
Marcel | 20 september 2014 18:01 | #241171
Reactie op post #241169 van nintendo23
De game verschijnt hier pas in oktober dus onze review volgt. Daarnaast hangt onze planning ook af van wanneer ik tijd heb om het (uit) te spelen en er iets over te schrijven. Tevens verwijzen ze in het stuk naar de review van de Xbox 360-versie van Bayonetta dus ik vermoed dat ze niet de hele Wii U game hebben uitgespeeld en alleen even de Wii U extra's hebben bekeken. Zelf speel ik wel meestal een game helemaal uit voor ik de review schrijf (zeker als de game niet zo heel lang is).

Plaats een reactie

Log in of registreer een account om een reactie te kunnen plaatsen.

Bayonetta

Platform: Wii U eShop
Prijs: €29,99
Genre: Action
Ontwikkelaar: PlatinumGames
Uitgever: Nintendo
Aantal spelers lokaal: 1
Online-ondersteuning: Nee
Releasedatum: 24 oktober 2014

Screenshots