Shin Megami Tensei IV Review | 18 november 2014 07:30 | Auteur: Patrick

Atlus brengt de afgelopen jaren gestaag JRPG's naar Europa en daar zijn we erg blij mee. Zo kwam de Etriany Odyssey-serie na vijf jaar afwezigheid weer terug naar ons continent en ook konden we vorig jaar al genieten van Shin Megami Tensei: Devil Survivor Overclocked en Shin Megami Tensei: Devil Summoner – Soul Hackers. Dit zijn beide spin-offs van de reguliere Shin Megami Tensei-serie. Het heeft een hele tijd geduurd, maar ondertussen is ook de hoofdserie beschikbaar in Europa in de vorm van Shin Megami Tensei IV. Wij zijn aan de slag gegaan met de titel en raakten snel verzeild in het bekende gevecht van de engelen tegen de demonen.

Shin Megami Tensei IV is een Japanse role-playing game met turn-based gevechten. De game verscheen vorig jaar al in Japan en Amerika en doet nu ook het vasteland van Europa aan. De grote hoeveelheden tekst in de game zijn de reden waarom wij er wat langer op hebben moeten wachten. Een goede beheersing van Engels is dan ook een must voor het doorlopen van deze game want er zitten onnoemelijk veel dialogen in het spel. Het volledige spel kost je in totaal meer dan veertig uur om te doorlopen. Net als bij alle Atlus-games is de instapdrempel voor nieuwe spelers erg hoog. Nadat je enkele keren bent doodgegaan, lees: je zult snel en vaak dood gaan, zal het mogelijk zijn om de moeilijkheidsgraad aan te passen. Ben je niet bekend met de serie, raak je in het begin veel tijd kwijt met het uitzoeken van de vele mogelijkheden. Ben je bekend met de serie dan is het echter een heel ander verhaal. Atlus-games kenmerken zich door op sommige momenten ineens onmogelijk moeilijk te worden en dat gebeurt bij Shin Megami Tensei IV niet. De game is zeker uitdagend en ook gevorderde spelers zullen vaak het onderspit delven. Toch blijft frustratie uit wat voor een verhoogd speelplezier zorgt.

156


The Eastern Kingdom of Mikado en Tokyo
Het verhaal speelt zich af in The Eastern Kingdom of Mikado, een feodale samenleving. Samen met een goede vriend ga je op reis naar de hoofdstad om daar een speciaal ritueel bij te wonen waarin nieuwe samoerai geselecteerd worden. Samoerai zijn de beschermheren van Mikado en worden door de gehele samenleving gerespecteerd. Al snel wordt duidelijk dat jij geschikt bent om je tot deze groep te rekenen en kom je erachter dat één van de belangrijke taken van een samoerai het temmen en bedwingen van demonen is. Dit is bij de gewone medemens niet bekend maar al snel verschijnt een mysterieus, 'zwart' figuur. De “Black Samurai” deelt gevaarlijke boeken uit die ervoor zorgen dat mensen in demonen veranderen. De kerk is in dit verhaal de leidinggevende partij en zodoende wordt je opgedragen om de tegenstander te vinden en gevangen te nemen. Om dat te doen moet je de diepte van Naraku, de eerste grote kerker, in gaan en een verboden gebied doortrekken. Dit doe je samen met Jonathan, Walter en Isabeau. Na het verslaan van een eeuwenoud kwaad kom je tot je verbazing terecht in een grote stad, Tokyo. Tokyo is weergegeven in een hedendaagse setting waarin de demonen de overhand hebben. Kleine groepjes “Unclean Ones” verschuilen zich nog in oude metrostations. Je kamt Tokyo uit op zoek naar je doel en komt vele eigenaardigheden tegen. Al snel kom je erachter dat de mensen in Tokyo niet anders zijn en ga je jezelf afvragen wat er precies aan de hand is.

Het verhaal in Shin Megami Tensei IV komt erg traag op gang en het duurt lang voor je een duidelijk doel voor ogen hebt. De eerste tien tot vijftien uur heb je sowieso geen idee waarvoor je precies door het met demonen overgoten Tokyo struint. Pas na een uur of twintig kom je erachter dat je terecht bent gekomen in de eeuwenoude strijd van de engelen tegen de demonen. Mikado wordt op de achtergrond beheerst door de engelen terwijl de demonen Tokyo besturen. Dat dit allemaal zo lang duurt is erg jammer want je moet echt wel even door een zure appel heen bijten. Begin je eenmaal door te krijgen wat er precies aan de hand is dan wordt het ook interessanter en is het verhaal best diepgaand. De overige personages die met je meereizen kennen tot een bepaald punt in het spel ook weinig meerwaarde en ook voel je jezelf niet echt verbonden met de personages. Dit zijn gemiste kansen, want met een game als Shin Megami Tensei: Devil Survivor Overclocked heeft Atlus wel laten zien dat ze een overweldigend verhaal kunnen neerzetten.

157


Fusionnnn Ha!
Alles draait om de turn-based gevechten die je uitvoert in samenwerking met je demonen. Je bestuurt maximaal drie demonen tegelijk. De aanvallen die je kunt uitvoeren zijn opgedeeld in verschillende soorten. Zo heb je fysieke aanvallen, geweeraanvallen en veel verschillende magische aanvallen. Een probleem wat in eerdere Shin Megami Tensei-games ook voorkwam was dat fysieke aanvallen eigenlijk minder interessant waren dan magische en dat is ook hier weer het geval. Doordat je de keuze hebt uit veel verschillende soorten magie te kiezen kun je altijd wel de zwakke punten van de vijanden uitbuiten. Het benutten van zwakheden bij de vijand heeft daarnaast als uitwerking dat je personage en demonen vaker in één beurt aan mogen vallen en dat is zeker bij eindbazen erg nodig. Door de vele verschillende soorten aanvallen zit er een grote diversiteit in de mogelijkheid om gevechten uit te voeren en dat is erg prettig.

Het demonensysteem is net als in eerdere delen weer erg uitgebreid. Meer dan vierhonderd verschillende demonen kun je verzamelen in Shin Megami Tensei IV. Dit doe je door de dialoog aan te gaan met demonen waarmee je een gevecht begint. Door met de demonen te praten kun je erachter komen wat ze graag willen hebben en als je ze voldoende geeft en de juiste antwoorden geeft op persoonlijke vragen is er een kans dat ze zich aan je team toevoegen. De demonen die je op deze manier verzamelt kun je vervolgens fuseren om grotere en sterkere metgezellen te krijgen. Er zijn ook nog speciale demonen die alleen maar op één bepaalde manier te fuseren zijn. De diversiteit in demonen is reusachtig, waardoor je door het gehele spel continu nieuwe sterkere demonen verzamelt. Hierdoor wordt het voeren van gevechten op geen enkel moment saai. StreetPass wordt in het demonensysteem ook toegepast. Zo kun je één demon uitzoeken en via StreetPass naar andere mensen sturen. Dit is echter een verwaarloosbare gimmick omdat je verstuurde demon al snel onder het gemiddelde level valt.

158


De moderne stad
Je avontuur begint met de diepe grot Naraku waarna je terecht komt in het moderne Tokyo. Het spel bevat veel verschillende gebieden maar echt uniek zijn ze niet. De verschillende wijken in Tokyo hebben ieder een apart gebied waarin je kunt rondlopen maar deze lijken relatief veel op elkaar. Wel verandert de opzet en kom je bijvoorbeeld terecht in een park. In de gebieden vind je kleine samenlevingen onder de grond in de verschillende metrostations. Boven de grond overheersen de demonen en zul jij ze ook vaak tegenkomen en moeten uitschakelen of ompraten.

In Tokyo worden de verschillende begaanbare gebieden verbonden door een overworld. Net als in de gebieden kun je op de overworld vechten met demonen, voorwerpen vinden en relieken opsporen. Het grote verschil met de normale gebieden is dat je jezelf hier als punt op voortbeweegt en dat je niet kunt zien wat voor demon je tegen gaat komen. Je kunt het zien als een grote landkaart waarop jij een klein poppetje bent. De overworld is een mooie manier om de verschillende gebieden met elkaar te verbinden en zelfs hier kun je veel geheimen ontdekken. Het is een aangename afwisseling om af en toe de gewone gebieden te mogen verlaten.

Naast de verhaallijn kun je veel verschillende uitdagingen doen. Deze uitdagingen verkrijg je in de bar van de verschillende onder- en bovengrondse vestigingen. De uitdaging zijn erg uiteenlopend, van het verslaan van een bepaalde demon tot het vinden van een speciaal voorwerp en het verzamelen en bezorgen van voorwerpen die demonen achter laten. Erg interessant zijn de meeste uitdagingen echter niet en voor het verhaal zelf voegen ze ook weinig toe. Veel van de uitdagingen spelen zich af in “Demon Domains”, afgesloten gebieden opgezet door sterke demonen om avonturiers te vangen en vervolgens te doden en op te eten. Deze domains zijn vaak erg uitdagend en de grootste beloning is de mogelijkheid om de verslagen demon na het gevecht te kunnen fuseren.

159


Graphics en Geluid
Grafisch ziet de game er prima uit maar is het niets speciaals. Dit komt mede doordat het ondertussen al anderhalf jaar geleden is dat de game verscheen in Japan. De 3D-functionaliteit is daarnaast ook niet op een speciale manier ingezet en brengt zodoende niet meer dan de gewoonlijke diepgang op grafisch gebied. De meer dan vierhonderd demonen hebben ieder een eigen uiterlijk en het is duidelijk te merken dat aan sommige demonen meer tijd besteed is. Enkele demonen zijn gedetailleerd en zien er geweldig uit terwijl er ook veel demonen zijn die er saai uitzien en weinig gedetailleerd zijn. De verschillende aanvallen en magische spreuken zien er van ieder type nagenoeg hetzelfde uit. Ook daar had meer detail in gemogen.

De grote hoeveelheid tekst wordt bijgestaan door ingesproken fragmenten. Alle belangrijke dialogen zijn volledig ingesproken en dat maakt het geheel wat dragelijker. De voice-acting is daarnaast van erg hoog niveau en weet emotie goed over te brengen. Verder zijn de geluiden van het niveau wat je in een typische JRPG zou verwachten met opzwepende gevechtsgeluiden, denderen muziek bij baasgevechten en rustige muziek in de tussenstukje. De geluideffecten van de aanvallen zijn gelijk aan de geluideneffecten uit andere Shin Megami Tensei-games en ook daar is niets verkeerd aan.



Conclusie
Shin Megami Tensei IV is een overweldigende JRPG die iedere liefhebber geprobeerd moet hebben. De diepgang in het demonensysteem is ongekend en het rondlopen in Tokyo is een leuke toevoeging en zorgt voor een aangename afwisseling. Het verhaal aan de andere kant is dan weer minder diep en ook de verschillende personages lijken weinig toe te voegen aan het geheel. Het verhaal komt erg traag op gang waardoor je de eerste uren niet echt een duidelijk doel voor ogen hebt. Toch zal de grote hoeveelheid content ervoor zorgen dat er zeker geen verveling zal toeslaan. Een kleinigheidje dat iedere JRPG van Atlus helaas kent is de hoge instapdrempel voor nieuwe spelers. Daar brengt ook deze ervaring geen verandering in. Voor spelers die echter al bekend zijn met deze stijl brengt Shin Megami Tensei IV uitdagende gameplay zonder echt te moeilijk te worden.
8,1
N1-score
  • + Diepgang in het demonensysteem
  • + Gevechten lijken beter gebalanceerd
  • + Uitdagende game zonder te moeilijk te worden
  • + Ongelofelijke hoeveelheid content
  • - Verhaal komt langzaam op gang
  • - Hoge instapdrempel voor nieuwe spelers
  • - Personages voegen weinig toe
Next articleSoftware-update met versie 1.0.4 voor Super Smash Bros. for... Previous articleNieuw speelbaar personage Hyrule Warriors in downloadbare content...

Reacties van gebruikers

Avatar
NintendoJeroen | 19 november 2014 15:22 | #243892
Ben het grotendeels eens met de review. Ik vond de personages wel iets toevoegen, namelijk de vanaf het begin al duidelijke tweedeling tussen Jonathan en Walter. Dat maakt het verhaal en de morele keuzes toch wel iets meer beladen.

Plaats een reactie

Log in of registreer een account om een reactie te kunnen plaatsen.

Shin Megami Tensei IV

Platform: Nintendo 3DS eShop
Prijs: €19,99
Genre: RPG
Ontwikkelaar: Atlus
Uitgever: Atlus
Aantal spelers lokaal: 1
Online-ondersteuning: Onbekend
Releasedatum: 30 oktober 2014

Screenshots