Pokémon Omega Ruby & Pokémon Alpha Sapphire Review | 19 november 2014 22:05 | Auteur: Mink

Pokémon Ruby en Pokémon Sapphire verschenen twaalf jaar geleden in Japan en kwamen een half jaar later uit in Europa. Deze derde generatie aan Pocket Monsters bracht veel vernieuwingen met zich mee en wist al snel een trouwe fanbase op te bouwen. Sinds jaar en dag schreeuwen deze fans om een remake en over enkele dagen is het zover: dan verschijnt de Nintendo 3DS-remake van deze spellen. Heeft Nintendo deze spellen net zo revolutionair gemaakt als het origineel was of heeft het bedrijf het zichzelf gemakkelijk gemaakt?

Story Telling

Het verhaal uit Pokémon Ruby en Pokémon Sapphire is grotendeels hetzelfde gebleven in Pokémon Omega Ruby en Alpha Sapphire. De dialogen zijn ietwat op de schop genomen en er zijn enkele veranderingen gemaakt betreffende cut-scenes. Toch blijft het spel in grote lijnen hetzelfde: je vecht tegen Team Magma of Team Aqua om zo hun plannen om de wereld te verslechteren tegen te gaan. Opvallend is dat er in deze remakes ook elementen te vinden zijn van Pokémon Emerald, het derde spel uit de derde generatie. Het verhaal is nooit een groot element geweest in Pokémon-spellen en deze remakes brengen daar geen verandering in. Dit is niet erg, want de spellen staan bekend om hun extreem goede RPG-elementen en verslavende aspecten en deze zijn nog steeds aanwezig in de remakes, hoewel ze wel zijn veranderd.

47


Vanaf het begin is goed duidelijk dat er grote veranderingen zijn doorgevoerd die het Pokémon-universum voor altijd zullen veranderen. Vanaf je eerste stapje buiten de deur is het te merken; je kunt buitenshuis 360 graden om je heen lopen. Met Pokémon X en Y werd de eerste stap gezet naar een 3D-wereld voor de bekende Pocket Monsters en het is duidelijk dat GameFreak het ondertussen helemaal onder de knie heeft. Het was in de demo van Pokémon Alpha Sapphire en Omega Ruby duidelijk dat deze mogelijkheid aanwezig is in de spellen en na het volwaardige deel te hebben gespeeld, is het niet meer weg te denken uit de franchise. Eindelijk heb je geen beperkingen meer in je bewegingen en deze vrijheid voelt zeer goed.

Een andere gigantische verandering is Mauville City. Deze stad was in het oorspronkelijke spel niet zo groot en werd voornamelijk gebruikt als doorvoer wanneer je een Pokémon Egg wilde laten uitkomen. Nu is de gehele stad één groot winkelcentrum. De vernieuwing voelt zeer goed aan en laat je kennismaken met een nieuw obstakel om de top te bereiken. Hoewel het spel een remake is en dat zeker zo hoort te zijn, is deze vernieuwing een welkome toevoeging. De nieuwe stad is leuk en brengt nieuwe gebouwen met zich mee met daarin nieuwe personages en side-quests. In Mauville City zit bijvoorbeeld de studio achter BuzzNav, een programma dat zich op het onderste beeld van de Nintendo 3DS afspeelt. Hierin komt het laatste nieuws langs en wordt de speler vaak bij naam genoemd. Zo worden de speler zijn aankopen besproken, welke Pokémon de speler heeft gevangen en wordt verslag gedaan van sommige gevechten. Een leuke toevoeging, maar helaas ook van zeer simplistische aard waardoor sommige berichten duizendmaal herhaald worden. Daarbij komt de BuzzNav precies op de plek van de DexNav, welke een veel hogere waarde met zich meebrengt.

33


DexNav
Deze Pokémon-remakes brengen meer goede vernieuwingen met zich mee. Misschien wel de grootste vernieuwing is de DexNav, een high-end staaltje technologie dat je gaat helpen bijzondere monsters te vangen. De DexNav laat je op het onderste beeldscherm zien welke wezens er rondlopen in de omgeving, mits je deze al eens eerder hebt gevangen. Wanneer je alle Pokémon hebt gevangen in een gebied, krijg je zelfs een kroontje in beeld; een brons kroontje wanneer je alle beestjes in het gras hebt gevangen en goud wanneer je tevens alle water-Pokémon hebt gevangen, mits deze aanwezig zijn. Dit verhelpt het ellenlange rondlopen in hetzelfde stukje gras voor diegene die ze allemaal wil vangen.

De DexNav doet echter meer dan alleen aangeven welke Pokémon rondlopen in een omgeving, ze stoppen deze monsters ook onder de letterlijke loep. Wanneer je voorzichtig in de buurt loopt van een grasmat verschijnt er zo nu en dan een wilde Pokémon boven het gras uit. De DexNav geeft je over dit monstertje allerlei informatie, mits je dichtbij genoeg weet te komen zonder dat dit monstertje jou ziet. Welk type monster het is, in welk level het zit, wat zijn eerste aanval is, zijn Ability, of hij een item vast heeft en zijn potentie. Tevens geeft de DexNav weer wanneer de Pokémon unieker is dan de gemiddelde variant. Dit kan betekenen dat hij een andere, vrijwel unieke aanval kent, in een veel hoger level zit of een Hidden Ability bezit. Deze informatie komt beschikbaar wanneer je deze wilde Pokémon steeds vaker tegenkomt. In het begin zal de informatie alleen het type Pokémon beslaan. Dit alles werkt verrassend goed en is tevens vrij verslavend. Zo kun je een Surskit vangen met Hydropump in level 23 wanneer je slechts één Badge hebt verdiend of een Minus met als eerste aanval Discharge in plaats van Tackle en de Ability Volt Absorb. Met al deze informatie is het kiezen of je dit monstertje wil vangen een stuk gemakkelijker gemaakt. Tevens zijn al deze voordelen genoeg belonend om het lange rondrennen te rechtvaardigen.

48


Mega-New
Pokémon Ruby en Sapphire maakten nog gebruik van 2D-aanvallen en de Pocket Monsters werden zelf ook in 2D afgebeeld tijdens gevechten. Nu is dit sinds Pokémon X en Y veranderd naar een geheel 3D-animatie. Dit is tevens in de remakes gestopt en hierdoor oogt alles een stuk mooier. Je speelt met 3D-figuurtjes waarbij de aanvallen zeer mooi in beeld worden gebracht, een vernieuwing ten opzichte van het origineel en eentje welke zeer welkom is. Iets wat ook voor het eerst haar opwachting maakte in Pokémon X en Pokémon Y is de mogelijkheid om sommige Pokémon verder te laten evolueren dan hun eindevolutie; een Mega-Pokémon. Dit is tevens terug te vinden in Omega Ruby en Alpha Sapphire. Alle voorgaande Mega-evoluties kun je in dit deel gebruiken en er zijn wederom enkele nieuwe bijgekomen. Deze vernieuwde diepgang is ook bij deze delen een leuke en vooral goede toevoeging. Je kunt er slechts één per battle inzetten en je hebt een speciale steen nodig om dit te doen. Deze stenen zijn op speciale, en soms ook minder speciale, gebieden te vinden en je zult heel de Hoenn-regio af moeten gaan om alle mogelijke Mega-Stones in je bezit te krijgen. Dit is een leuke zoektocht en dit tijdrovende onderdeel is het meer dan waard.

It’s the P-Factor!
Een grote en zeer fijne vernieuwing die het spelen van Pokémon tevens gemakkelijker maakt, is het interface van het onderste beeldscherm. Het is niet langer nodig eerst op start te drukken om vervolgens naar jouw “Bag”, “Pokémon” of “PokéDex” te gaan. Onder de DexNav staan nu zes kleine icoontjes en met een simplistische druk daarop kun je direct naar jouw keuze gaan zonder eerst een tussenmenu te krijgen. Het is nog wel mogelijk om het via de ouderwetse manier te doen, maar wanneer je gewend raakt aan de verbeterde en gebruikersvriendelijkere interface is het niet meer weg te denken.

241244


De Pokémon Contest, waarbij je jouw Pokémon in kan zetten om voor een jury zo schattig, lief, stoer, cool, slim of mooi mogelijk te zijn, is tevens van een make-over voorzien. Zo kun je nu een Pikachu vangen en deze aankleden om stoerder, slimmer of schattiger te ogen. Dat is echter niet het enige, want wanneer de speler meedoet aan een competitie krijg je andere kledij aan om de showbizz te laten zien dat je bij jouw Pokémon hoort. Deze kledij kun je niet veranderen en het is ook niet mogelijk je “gewone” kleren te veranderen zoals bij Pokémon X en Y het geval was. Hoewel dit jammer is, is het nodig te beseffen dat dit totaal geen toevoegende waarde heeft voor het doel van het spel; alle Pokémon vangen en “de beste worden”. Enfin, tevens een geheel nieuwe toevoeging in Pokémon Contest is een kleine cut-scene wanneer de meter van het publiek geheel gevuld is. De Pokémon in kwestie die deze meter vol heeft gekregen krijgt een kleine cut-scene waarbij een gigantische aanval wordt uitgevoerd. Een leuke toevoeging wat je benieuwd maakt naar alle mogelijke cut-scenes. In Pokémon Contest zullen maar weinig mensen veel uurtjes maken, maar het is wel redelijk verslavend en de vele strikjes die je kunt winnen, zijn niet mis.

Gonna play them all!
Eén van de grootste vernieuwingen in Pokémon X en Y waren de online mogelijkheden, gezien deze volledig op de schop genomen waren en dat smaakte naar meer. In Pokémon Omega Ruby en Alpha Sapphire zijn deze online mogelijkheden tevens geïmplementeerd. Player Search System, Wonder Trade en de O-Powers zijn ook in deze remakes mogelijk. Dit is erg prettig, gezien we ook vol lof over deze elementen spraken toen Pokémon X/Y verscheen. Tevens is Pokémon Amie en Super Training terug. In Pokémon Amie kun je met jouw monsters spelen en zelfs een drietal mini-games doen. Deze zijn hetzelfde als bij Pokémon X / Y en dat is jammer want één of meerdere nieuwe mini-games had een verfrissend gevoel gegeven. Nu is het een letterlijke overzetting van de modi uit Pokémon X en Y en het gebrek aan vernieuwing voelt vrij goedkoop aan. Gelukkig worden over het algemeen deze modi overgeslagen en hebben ze toch een lage toevoegende waarde.

18


StreetPass zal tevens zeer leuk worden toegepast in deze nieuwe spellen op de Nintendo 3DS. Wij hebben dit nog niet kunnen testen maar weten wel wat ze inhouden. Wanneer je iemand via StreetPass tegenkomt met tevens een exemplaar van Pokémon Omega Ruby / Alpha Sapphire dan krijg je de Secret Base van deze persoon. De Secret Base kan iedereen zelf invullen zoals zij willen. Tevens zal je in deze Secret Base de mogelijkheid hebben om jezelf neer te zetten. Wanneer je dan iemand anders bent tegengekomen, kan deze persoon tegen jou vechten. Dit doe je niet zelf, maar dan wordt de speler die in de Secret Base staat een CPU. Dit lijkt ons zeer leuk en maakt het tevens een grotere uitdaging om jouw Secret Base te verkleden als een Gym.

Grafisch en geluid
Pokémon Omega Ruby en Alpha Sapphire zijn grafisch gezien enorm vooruit gegaan ten opzichte van het origineel maar weten niet veel meer indruk achter te laten dan Pokémon X/Y deden. De overworld heeft nog steeds geen 3D-effecten en dat is vrij jammer. De gevechten kunnen deze 3D-effecten wel aan en hoewel dit soepeler loopt dan bij de zesde generatie, is het niet perfect. Het spel weet niet te verrassen op grafisch gebied maar staat buiten het 3D-effect wel als een huis.

De muziek in Pokémon Omega Ruby / Alpha Sapphire is van een zeer nostalgische waarde. Sommige muziekstukken zijn slechts een beetje opgepoetst en in het spel verwerkt terwijl andere stukjes qua opzet zijn veranderd. Beide zijn zeer fijn om naar te luisteren en alles kent een zeer hoge nostalgische factor. Het enige wat daadwerkelijk vraagtekens met zich meebrengt zijn de geluiden die de Pokémon uitbrengen. Deze lijken nog steeds afkomstig te zijn uit het jaar 1990 en dat kan anno 2014 echt niet meer. Dat alleen Pikachu zijn eigen naam weet uit te kramen is dan ook een gemis.



Conclusie
Pokémon Omega Ruby en Alpha Sapphire zijn geweldige delen in een serie die al ruim twee decennia hoge ogen weet te gooien. Ook deze delen hebben onze verwachtingen meer dan overtroffen. De DexNav is een geweldige toevoeging die het vangen en zoeken naar Pokémon een stuk aangenamer maakt. Verder lijken de StreetPass-mogelijkheden zeer interessant, is het eindelijk mogelijk om 360 graden te bewegen en heeft dit spel meer content dan dat een Pokémon-spel ooit heeft gehad. Jammerlijk dat de Pokémon nog steeds 8-bit geluiden maken en dat het 3D-effect in de overworld nog steeds ontbreekt. Sommige modi zullen de meesten niet interesseren en het gebrek aan vernieuwing voelt toch wel vrij goedkoop aan. Deze minpuntjes nemen echter niet weg dat GameFreak met deze remakes een perfecte verhouding heeft gevonden tussen nostalgie en vernieuwing.
8,7
N1-score
  • + Zeer geslaagde remake
  • + DexNav werkt fantastisch
  • + 360 graden bewegingsmogelijkheden
  • + Hoenn-regio oogt geweldig in 3D
  • + StreetPass-mogelijkheden lijken zeer interessant
  • + Goede balans tussen nieuwigheden en nostalgie
  • - 8-bit-geluidjes zijn te ouderwets
  • - Overworld geen 3D-effecten
  • - Gebrek vernieuwing bij Super Training en Pokémon Amie
Next articleSakurai legt uit waarom Ridley niet speelbaar is in Super Smash... Previous articleNintendo Downloads - Week 47 (Watch Dogs, Sonic Boom, Tetris...

Reacties van gebruikers

Avatar
djdadream | 19 november 2014 22:10 | #243932
Ik lees de review even niet, heb alleen de score en de plus en min punten bekeken. Ik verwacht zoveel van deze game, want ik ga echt een nieuw spel spelen. De oude versie heb ik nooit gespeeld, dus ik ga volgende week tussen Smash Bros U en Pier SOlar echt genieten van een nieuwe top game.
Avatar
KWOWW | 19 november 2014 22:17 | #243935
collapse
Ik heb de review van IGN gelezen en geloof me ik lees geen reviews meer van IGN #ToMuchWater
Avatar
jorden1506 | 19 november 2014 23:20 | #243943
Reactie op post #243935 van KWOWW
amen
Avatar
DeRe4e | 19 november 2014 23:16 | #243942
Ik snap het probleem niet met de 8-Bit geluidjes. Persoonlijk vind ik die best gaaf en zou het niet anders willen. Daarnaast lijkt het me ook moeilijk om de Pokémon hun eigen naam te laten schreeuwen, mits het nu in verschillende talen gemaakt wordt.
Avatar
Stevendek | 20 november 2014 08:46 | #243945
over post-game

Grote spoiler... je bent gewaarschuwd.

Spoiler

Plaats een reactie

Log in of registreer een account om een reactie te kunnen plaatsen.

Pokémon Alpha Sapphire

Platform: Nintendo 3DS
Genre: RPG
Ontwikkelaar: Game Freak
Uitgever: Nintendo
Aantal spelers lokaal: 2
Online-ondersteuning: Ja
Aantal spelers online: 2
Releasedatum: 28 november 2014

Pokémon Omega Ruby

Platform: Nintendo 3DS
Genre: RPG
Ontwikkelaar: Game Freak
Uitgever: Nintendo
Aantal spelers lokaal: 2
Online-ondersteuning: Ja
Aantal spelers online: 2
Releasedatum: 28 november 2014