Super Smash Bros. for Wii U Review | 05 december 2014 23:00 | Auteur: Mink

Super Smash Bros. for Wii U
Het spel waar een jarenlange ontwikkelingstijd in zit, waar Masahiro Sakurai zijn lust en leven in stopt en waar vrijwel alle bekende Nintendo-personages inzitten, is sinds kort verschenen in Europa; Super Smash Bros. for Wii U. Deze titel, waar vele fans jaren op hebben gewacht, neemt je mee naar een vechtfestijn voor zowel de echte core-fans als de casual-gamers. Heeft Nintendo met Super Smash Bros. for Wii U de lat weer een stukje hoger weten te leggen, of is het Nintendo ditmaal niet gelukt te voldoen aan de torenhoge verwachtingen?

583


De Super Smash Bros.-serie weet sinds zijn eerste verschijning in 1999 hoge ogen te gooien bij zowel critici als de consumenten. In deze serie neem je het met iconische Nintendo-personages tegen elkaar op en is het de bedoeling de ander van het speelveld af te slaan. Niet alleen zijn de personages iconisch, maar ook de verschillende stages en items afkomstig uit bekende, en soms ook minder bekende Nintendo-games dragen daar aan bij. Denk aan de Maximum Tomato uit Kirby en de stage Pilotwings van de gelijknamige serie. In totaal kent dit deel 49 speelbare personages, waarbij Mewtwo later aan de game zal worden toegevoegd wat het aantal tot 50 ophoogt. Nog nooit was een personageraster zo groot en dit betekent dat er ruim voldoende keus is voor iedereen.

Ready? FIGHT!
Het belangrijkste aspect van ieder deel in de Super Smash Bros.-serie is de gameplay. Hoe goed en soepel besturen de verschillende personages en wat is het evenwicht tussen deze speelbare personages? Het raster van Super Smash Bros. for Wii U is net zo groot als op de Nintendo 3DS-versie en de aanvallen zijn identiek. De games voelen daarom bijna gelijkwaardig aan maar toch komt Super Smash Bros. op de thuisconsole toch iets beter tot zijn recht.

In Super Smash Bros. for Wii U is het voor het eerst in de serie mogelijk om aanvallen van personages naar wens aan te passen. Nieuwe aanvallen kun je vrijspelen door verschillende gamemodi te spelen. Iedere special move is te vervangen door een van de twee vrij te spelen special moves. Zo is het mogelijk om met Mario een kleinere en snellere vuurbal af te schieten, of juist te kiezen voor een grotere en langzamere vuurbal. En met de FLUDD uit Super Mario Sunshine kun je heet water spuiten of FLUDD juist sterker maken om vijanden verder weg te duwen. Dit zijn zeer welkome toevoegingen aan de Super Smash Bros.-serie en werken uitermate goed.

toonlink6


De balans tussen alle personages zit tevens zeer sterk in elkaar. Na vele speelsessies en de nodige aframmelingen lijkt er geen enkel personage met kop en schouders boven de rest uit te steken. Hoewel veel spelers vanaf het begin riepen dat Little Mac overduidelijk de sterkste was, werd recentelijk bekend dat met dit personage online het slechtste gepresteerd werd. De balans tussen de personages is daarmee zeer goed gelukt en dit bevorderd de fun-factor van Super Smash Bros. for Wii U enorm.

That stage
Super Smash Bros. for Wii U kent in totaal 44 stages afkomstig uit 25 verschillende game-series waaronder Super Mario, The Legend of Zelda, Metroid en Animal Crossing. Dit klinkt allemaal vrij groots, en dat is het ook wel, maar er zit wel een klein addertje onder het gras: er zitten meer dan vijftien verschillende remakes in. Deze “remakes” voelen zeer goedkoop aan en dat komt door de lage resolutie textures en voor Wii U-begrippen lelijke achtergronden. Het was vele malen indrukwekkender geweest wanneer de “remakes” net zo vernieuwend waren als de retro-tracks uit Mario Kart 8. Jammer genoeg is dat absoluut niet het geval. Wel een zeer goede toevoeging is de mogelijkheid om een stage te spelen als een Omega-versie. Dit houdt in dat je slechts één platform hebt en dat er geen enkele vorm van invloed van buitenaf op het level wordt uitgeoefend. Dit is zeer fijn gedaan aangezien je hiermee van ieder level een Final Destination-map kunt maken, met gewenste achtergrond en achtergrondmuziek.

Het totaal aantal stages is zo goed als onbeperkt als je de zelfgemaakte stages meetelt. Deze modus is iets uitgebreider dan bij Super Smash Bros. Brawl het geval was, maar weet nog steeds niet een voldoening achter te laten. De mogelijkheid om je eigen vormen aan platforms te geven is leuk en vrij goed uitgewerkt, en er zijn voldoende achtergronden en verschillende items die aan het level kunnen worden toegevoegd. Echter, deze modus kent ook enkele minpunten ten opzichte van de Super Smash Bros. Brawl-variant. Zo kun je in de Wii U-versie geen nieuwe onderdelen vrijspelen, kun je geen hele blokken als platforms neerzetten en heb je geen kopieer knop. Dat maakt de Stage Builder op dit moment wat minder interessant en dat is jammer. Er zit namelijk wel genoeg potentie in.

WiiU_SmashBros_scrnS01_16_E3


Eye of the Tiger
In Super Smash Bros. for Wii U zitten veel gamemodi, welke weer onder te verdelen zijn in verschillende categorieën. Zo kun je een potje smashen in 'Smash', of een variant hiervan; 8-Player Smash, Special Smash en Smash Tour. Dit is de allereerste Super Smash Bros.-game waarbij het mogelijk is om met acht spelers op het veld elkaars koppen in te slaan en dat geeft een enorm goed gevoel. Toch moet gezegd worden dat het met acht spelers toch wel enorm chaotisch is. Uiteindelijk komt het dan uit op het hebben van geluk in plaats van echte skills. Dit was te verwachten en het is daarom geen teleurstelling. Het is voornamelijk leuk met zeven vrienden op de bank, wanneer je tegen de CPU speelt is het geheel een stuk minder interessant.

Smash Tour is een bordspel waar je met vier spelers tegelijkertijd rondloopt. Voor dat het spel begint kiest iedere speler een Mii-personage om zich te vertegenwoordigen op het speelbord. Iedere speelbeurt begint met de keuze om een item te gebruiken, welke andere spelers of de gebruiker van het item beïnvloed. Vervolgens loopt iedereen het aantal gedraaide stappen en begint het gevecht wanneer spelers elkaar tegenkomen. Het pad wat ondertussen wordt afgelegd is verzadigd met items, power-ups zoals bij Smash Run en personages. Iedere battle wordt gespeeld met verzamelde personages en wanneer je er hier geen van hebt, doe je niet mee aan het gevecht. Het is daarom cruciaal vechters over te houden en hiermee de andere spelers van het veld te slaan. Hoe meer KO’s je hebt, des te groter de kans dat je het eindgevecht wint. Deze spelmodus is vrij chaotisch dankzij de vele gebeurtenissen maar weet desondanks een leuke ervaring achter te laten. Het is absoluut niet zo leuk en uitgebreid als Subspace Emissary uit Brawl, maar desalniettemin een leuke toevoeging.

Co-opportunity
De volgende reeks aan spelmodi zijn alleen te spelen, maar tevens ook in een co-op variant. Je speelt hier tegen computergestuurde personages en moet, mits je in co-op speelt, samen met iemand anders personages van het veld slaan. De volgende modi behoren tot de co-opportunity; All-Stars, Classic, Event Mode, Training en Special Orders. Alle bestaande modi zijn op de schop genomen, hoewel de kern grotendeels behouden blijft. Bij Classic Mode speel je een aantal verschillende rondes tegen één of meerdere computergestuurde vijanden om vervolgens te eindigen in een gevecht tegen Master Hand en Crazy Hand. Gaandeweg ontvang je verscheidene beloningen die groter zullen zijn bij een hoger moeilijkheidsniveau. Hetzelfde geldt bij All-Stars, hier vecht je tegen ieder speelbaar personage in de game en zal je health zal niet na ieder gevecht hersteld worden. Nieuw in dit deel is het feit dat je tegen iedereen vecht op chronologische volgorde van verschijnen. Een leuke twist aan een verder goed concept. Verder is de Event Mode nog grotendeels hetzelfde gebleven met als enige verschil de manier waarop je events vrijspeelt. Nu gebeurt dit nogal random met verscheidene paden en vakjes, terwijl dit eerst gedaan werd met een numeriek systeem. De verschillende modi hebben allemaal hun charme en voelen net zo goed aan als in de voorgaande delen.

536


Special Orders is een nieuwe gamemodus waarin je uitdagingen kunt kopen met behulp van in-game geld. De beloningen die aan iedere uitdaging gekoppeld zitten worden hoger naarmate de moeilijkheidsgraad toeneemt. Verder heb je de mogelijkheid om te kiezen tussen Master Orders en Crazy Orders. De leukste en moeilijkste variant is Crazy Orders, waarbij je tegen een iets hogere prijs verschillende gevechten moet aangaan. Als je het eerste gevecht wint, heb je de keus om tegen Crazy Hand te battlen of het gevecht aan te gaan met een andere vijand. Om de spelmodus te eindigen moet je echter Crazy Hand verslaan. Mocht je dit gevecht verliezen, dan raak je alle gewonnen beloningen kwijt en heb je verloren. Een zeer pittige taak dus, zeker als je je nagaat dat naarmate je meer battles wint, je tegen een sterkere Crazy Hand moet vechten. Deze zal soms zelfs geholpen worden door verschillende computergestuurde personages en Master Hand. Al met al een zeer leuke en uitdagende gamemodus.

Let’s Fight For Glory!
De online-mogelijkheden van Super Smash Bros. for Wii U zijn niet zo groots, maar het doet precies wat je van een vechtspel als dit zou verwachten. Het laat je vechten tegen andere spelers wereldwijd. Je kunt op twee verschillende manieren een gevecht aangaan, For Glory!, of For Fun!. Als je voor de roem gaat, worden je statistieken goed bijgehouden, mogen er geen items worden gebruikt en speel je op de Omega-versie van ieder stage. Als je voor het plezier speelt, zijn items ingeschakeld en speel je op de normale variant van een stage. Het online vechten verloopt goed wanneer jij en je tegenstander over een sterke verbinding beschikken. Als één van de twee een minder sterke verbinding heeft of krijgt, zal er vrij snel lag optreden, iets wat erg jammer is. Het grootste minpunt van de online battles is het gebrek aan Mii-personages. Dat terwijl de Mii-personages, met de vele verschillende opties juist zo interessant zouden zijn voor online potjes.

525


In Super Smash Bros. for Wii U is het voor het eerst mogelijk om je eigen speelbare personage te kweken. Als basis gebruik je hiervoor een Mii-personage. Deze kun je drie verschillende wapens geven; zijn vuisten, een zwaard of een geweer. Vervolgens kun je de kledij en de aanvallen van dit Mii-personage naar wens aanpassen. Er zijn veel verschillende kledingstukken en speciale aanvallen, waardoor iedereen een uniek personage kan maken.

Beauty
Super Smash Bros. for Wii U is absoluut een prachtig spel. Alles is een genot voor het oog, van de vuurballen van Mario tot de vacht van Donkey Kong en de geweldig gedetailleerde achtergronden. De retro tracks ogen helaas wat minder en zijn wat betreft graphics niet helemaal Wii U-waardig, maar de nieuwe stages zijn zonder meer goed gelukt. Het enige wat een beetje pijn aan de ogen doet, zijn de misvormde menu’s.

De Super Smash Bros.-serie staat ook bekend om haar zeer sterke verzameling aan muziekstukken. De componisten bij Nintendo, Sora en Bandai Namco hebben ook ditmaal een geweldig stukje werk geleverd. De uren aan muziek die in dit deel ondersteunen zijn stuk voor stuk geweldige remakes van bekende werken. Al deze nummers weten de nostalgische snaar te raken en zijn tegelijkertijd toch verfrissend en vernieuwend.



Conclusie
Super Smash Bros. for Wii U weet alle verwachtingen te boven te gaan en is absoluut de beste multiplayer-game van alle platformen op dit moment. De grote fun-factor, de vele vernieuwingen, de 49 speelbare personages (later 50) en het prachtige beeld en geluid weten dit spel naar een geheel nieuw niveau te tillen. Ondanks dat het spel veel personages kent, weet het toch een eerlijke balans en snelheid te behouden. Uiteraard kent het spel ook zijn minpuntjes, maar deze zijn zo nietig dat ze wegvallen ten opzichte van de vele goede en sterke punten. Dit is een absolute topper die in geen enkele Nintendo-collectie mag ontbreken.

Lees hier de meningen van Benjamin, Theun en Nathan.
Next articleEerste gameplay-beelden van The Legend of Zelda Wii U tonen... Previous articleLEGO Ninjago: Shadow of Ronin aangekondigd voor Nintendo 3DS,...

Reacties van gebruikers

Avatar
jochem | 05 december 2014 23:01 | #244505
GOTY! Ik lees zo wel even.
Avatar
JORISGUY7XD | 05 december 2014 23:11 | #244506
collapse
DE SUBSPACE EMISSARY WAS BORING!!! Serieus, Zijn jullie de saaie level-design vergeten, de irritante vijanden? Ik ben blij dat dat niet is terug gekomen, had wel liever iets gehad zoals Adventure Mode van MELEE... ach, het gaat toch om de Multiplayer!

Geweldige review, mooie score, deze game mag je niet missen!
Avatar
Jmaster | 05 december 2014 23:18 | #244508
Reactie op post #244506 van JORISGUY7XD
collapse
Ik denk dat het probleem vooral is dat er geen echte vervanger voor is. Qua single-player is eigenlijk alleen Special Orders, Target Blast en Trophy Rush nieuw, verder is er geen grote singleplayer modus aanwezig.
Avatar
jorden1506 | 08 december 2014 13:45 | #244649
Reactie op post #244508 van Jmaster
Ipv target smash bedoel je denk ik events en all star mode?
Avatar
Satoshi | 05 december 2014 23:20 | #244510
Reactie op post #244506 van JORISGUY7XD
Los van de cutscenes was ik er ook niet zo kapot van, nee. Persoonlijk speel ik Smash Bros. echt puur voor de multiplayer, maar ik kan wel begrijpen waarom mensen een volwaardig singleplayer avontuur zouden willen hebben. Echter, het implementeren van een dergelijke modus zou ervoor hebben gekozen dat de game langer in ontwikkeling geweest had moeten zijn, dus ik ben er wel blij mee dat ze hem eruit gelaten hebben.
Avatar
Nintendofan | 05 december 2014 23:12 | #244507
Mooie review! Ik geef het spel een 9,8 Smile
Avatar
Volleybaas | 05 december 2014 23:20 | #244509
collapse
Waarom wordt er een cijfer gehangen aan een game. Slaat zo nergens op.
Tis geen wiskunde proefwerk
Also, geen subspace is een pluspunt
Avatar
Satoshi | 05 december 2014 23:25 | #244511
Reactie op post #244509 van Volleybaas
Daar kijk ik tegenwoordig eigenlijk ook niet meer naar. Ik ben van mening dat tegenwoordig mensen zich veel te veel vastklemmen aan cijfers. Ik heb ook altijd het idee dat de helft van de lezers alle tekst voorbij scrollt, om alleen maar het cijfer te bekijken. Het is, als je onzeker bent over een game, veel verstandiger om een aantal reviews aandachtig te lezen dan je vol te focussen op een cijfer. Als je het cijfer weglaat, verplicht je lezers daartoe. Smile
Avatar
Nintendo-23 | 05 december 2014 23:29 | #244512
collapse
Oh deze review had van mij toch nog wel iets langer Mogen wachten hoor, ik ben laatste tijd zelf nog druk genoeg met SSBU en dan vooral nog homerun contest die is geweldig en gemakkelijk om te doen, ik kan er uren aan verspillen.

Ook localplay ben ik nog het meest mee bezig geweest, mijn mains zijn onder andere: Dark pit, Dokter Mario en Lucina. Gelukkig zitten er niet al te veel DK characters in, die vind ik al helemaal niks aan.

Online vind ik overig ook niet zo nodig, want online gameplay is een onnodige feature.
Avatar
jochem | 05 december 2014 23:32 | #244513
Reactie op post #244512 van Nintendo-23
collapse
Lololol, let me guess, volleybaas?
Avatar
Volleybaas | 06 december 2014 15:52 | #244573
Reactie op post #244513 van jochem
Lol nee, maar ik like where this is going
Avatar
Duncan | 05 december 2014 23:35 | #244514
Reactie op post #244512 van Nintendo-23
Lollllllllllllllllllllll
Avatar
yjahmesio | 05 december 2014 23:53 | #244515
Reactie op post #244512 van Nintendo-23
hahahahahaha.....
Avatar
yjahmesio | 05 december 2014 23:55 | #244516
Smash ziet er zo gruwelijk uit op mijn 4k tv....echt een genot om naar te kijken. top game !!!!!
Avatar
SpijkerJasper | 06 december 2014 06:10 | #244527
Een beetje nitpicken misschien maar wat ik minder vind bij deze Smash is de intro. Die van Melee en Brawl waren toch indrukwekkender en ik mistte vooral de announcer die roept 'SUPAH...SMAAAAAAASH BROOOOTHERS!!!' Razz Verder mis ik ook wel een beetje de SUBSPACE EMISSARY. Al is het alleen al om het feit dat je meer kunt doen met twee spelers dan alleen knokken in arenas. Buiten dit is de WiiU versie wel gewoon hartstikke goed natuurlijk en grafisch had Brawl er al zo uit moeten zien. Op het gebied van Smash games komt de WiiU episode bijna op 1, al zit ik te twijfelen met Melee want die heeft best wel nostalgische waarde voor mij. Qua WiiU games komt Smash Bros U op nummer 2 na Mario Kart 8.
Avatar
Banjo | 06 december 2014 08:39 | #244528
collapse
De game lijkt me heel erg leuk om te spelen maar ik wacht toch fijn dat er een patch is verschenen voor die console breaking glitch.
Tot die tijd vermaak ik me wel met Tropical Freeze Smile .
Avatar
Coldman | 07 december 2014 00:10 | #244600
Reactie op post #244528 van Banjo
Ik heb totaal geen last van die glitch.
Avatar
Chocoprins | 07 december 2014 18:34 | #244625
Goede review Mink! Het is ook echt een goed spel.
Avatar
NAGILUM | 08 december 2014 13:20 | #244647
'Hoewel veel spelers vanaf het begin riepen dat Little Mac overduidelijk de sterkste was, werd recentelijk bekend dat met dit personage online het slechtste gepresteerd werd. '

Kan natuurlijk ook komen doordat een leger aan noobs gehoord heeft dat Little Mac de beste is. Razz

Plaats een reactie

Log in of registreer een account om een reactie te kunnen plaatsen.

Super Smash Bros. for Wii U

Platform: Wii U
Genre: Fighting
Ontwikkelaar: Namco Bandai
Uitgever: Nintendo
Aantal spelers lokaal: 8
Online-ondersteuning: Ja
Aantal spelers online: 4
Releasedatum: 28 november 2014

Screenshots