Super Monkey Ball Jr. Review | 08 mei 2004 04:37 | Auteur: Michiel

De launch van de GameCube, daterend van 3 mei 2002, was niet echt denderend te noemen qua spelaanbod. Het waren vooral middelmatige games op een paar uitzonderingen na. Zo had je Star Wars: Rogue Leader, werkelijk een prachtige game op grafisch gebied, en Wave Race, op bijna alle fronten wel goed. Een van de grootste verrassingen was Super Monkey Ball, een spel met een erg simpel concept maar o zo doeltreffend. Het speelde erg lekker weg, en was daarbij ook nog eens heel verslavend. Een mooie omschrijving van een GBA-game zou je zo denken, en SEGA dacht hier precies hetzelfde over.
showscreen

Aap in een bal.
Voor de mensen die, als deze überhaupt nog bestaan in de virtuele gameswereld, niet weten waar Super Monkey Ball (Jr.) over gaat, zal ik het nog even in het kort uitleggen.
In Super Monkey Ball (Jr.) is het de bedoeling dat je een Aap door een level heen krijgt en zodoende de finish bereikt. Het enige nadeel is dat deze Aap in een bal zit, wat de game gelijk een stuk ingewikkelder maakt. Ook bestuur je niet de Aap/bal zelf, maar het level. Hierdoor moet je het level bewegen wat als effect heeft dat de bal gaat rollen. In het begin is het vrij simpel, vaak is het een kwestie van vooruit bewegen en een simpele bocht maken, maar naarmate je verder in het spel komt wordt het toch een tikkie moeilijker.

showscreen


GBA survival.
De ietwat meer aggressieve gamers zullen dit fenomeen mischien wel herkennen; de drang om je controller/handheld op de grond te smijten na het (herhaaldelijk) mislukken van een level. Ook ik heb hier wel eens lastig van, en dan met name bij spellen als Super Smash Bros. Melee, en jawel, ook bij Super Monkey Ball (Jr.) Het is namelijk erg irritant om steeds maar weer een level overnieuw te moeten proberen, en dan alweer falen. Dit is dan ook een van de meest voorkomende dingen die je moet doen in Super Monkey Ball (Jr.). Toch blijf je het om de een of andere reden steeds maar weer proberen, misschien omdat het zo simpel lijkt, wat dus gelijk het verslavende effect veroorzaakt. Tot nu toe ben ik zelf verstandig geweest en ben ik altijd op mijn bed Super Monkey Ball Jr. gaan spelen, wat de pijn voor mijn GBA iets dragelijker maakt.

Spelmodi.
Natuurlijk is het rollen van je Aap door de levels heen niet het enige wat je kan doen in Super Monkey Ball Jr. Je kan namelijk ook verschillende mini-games spelen, die minstens net zo verslavend zijn als de main game.

De main game bestaat uit drie moeilijkheidgraden, te weten Beginner, Advanced en Expert. Kies je voor Beginner, dan moet je maar liefst 10 levels doorkruisen eer je het titling screen voorbij ziet komen. Bij Advanced zijn dit er 20, en bij Expert 30. Vanzelfsprekend worden de levels moeilijker naarmate je verder komt in de game. Het heeft mij dan ook flink wat uurtjes gekost voordat ik de hele game rondgespeeld had en alle mini-games unlocked had.

showscreen


Zoals ik al eerder meldde bevat Super Monkey Ball Jr. ook een aantal mini-games. Als de main game van Super Monkey Ball je niet echt boeit, kan je ook nog over de streep gehaald worden door deze hilarische mini-games. Echt veel zijn het er echter niet, welgeteld drie, maar ze zijn net zo leuk als de main game. Allereerst heb je Monkey Fight, mijn favoriet, waarin je 3 andere Apen van het level af moet stoten met behulp van een (grote/kleine) bokshandschoen. Daarnaast heb je nog Monkey Bowling, wat eigenlijk niet meer is dan de naam al zegt. Je moet met je aap die, jawel, nog steeds vastzit in z’n bal, zo veel mogelijk kegels omver werpen. Vrij simpel, maar wederom erg leuk en verslavend.
Als laatste is daar Monkey Golf, die ik persoonlijk de minste van de drie vind. De bedoeling is alweer erg eenvoudig. Je moet je Aap-in-bal in zo min mogelijk slagen zien te putten. Erg veel diepgang heeft de game niet, maar dat zijn we gewend van de mini-games, maar jammer genoeg mist het de verslaving die ik wel had bij de andere twee.

Graphics.
Grafisch is alles wel in orde met Super Monkey Ball Jr. Echt hoogstaande kwaliteit is het niet, maar wel is alles in 3D gezet met een respectabele framerate van ongeveer 30 fps. Daar komt ook nog eens bij dat de menu’s dik in orde zijn, en graphics niet het belangrijkste zijn van Super Monkey Ball, en de graphics dus gewoon ruim voldoende zijn.

showscreen


Sound.
Geluid is nooit het sterkste punt geweest van GBA-games. Ook bij Super Monkey Ball Jr. is dit het geval. Het deuntje tijdens de main game is in het begin wel aardig, maar na een tijdje wordt het toch echt irritant en krijg je de neiging om het geluid maar uit te zetten. Wat nog steeds even irritant is, in vergelijking met de console versie, is het geschreeuw van je Aap wanneer deze eraf valt. Gelukkig is dit niet negatief irritant, maar bevordert het juist je ergernis en dus de drang om het uit te spelen.

De melodietjes die je te horen krijgt tijdens de mini games zijn wel weer aardig, en gaan ook niet echt vervelen aangezien je hooguit 60 seconden intensief over een spel doet.
Ook op geluid scoort Super Monkey Ball Jr. dus zeker ruim voldoende, niet veel op aan te merken.

Conclusie.
Al met al heb ik erg genoten van Super Monkey Ball Jr. Ik heb de game geruild met Forum Administrator Pieter voor Beyond Good & Evil, en om eerlijk te zijn heb ik er geen spijt van gekregen. Zoals Pieter zelf al zei “hoort de game eigenlijk meer op de GBA thuis, aangezien graphics er niet echt toe doen”. Hierbij wou ik het laten, en rest mij alleen nog de taak om Super Monkey Ball Jr. te bekronen met een 89.
8,9
N1-score
Next articleNokia maakt E3 line-up bekend! Previous articleGet on da Mic info en screens

Reacties van gebruikers

Avatar
FS | 08 mei 2004 12:02 | #31327
Apenbal JR was een heerlijke game om te spelen , soms zo frusterend moeilijk dat ik op het punt stond om me GBA het raam uit te gooien.
Goede review Michiel. Biertje?
Avatar
link_mario | 08 mei 2004 13:27 | #31336
goede review en deeltje 1 en 2 op de gc waren super! dus zou dees dat ook wel zijn :nico:
Avatar
Paul NGC | 08 mei 2004 14:36 | #31344
Ik dacht altijd dat hret een zware ***game was.
Kga m nu wel miss kopen Razz
Maar hij heeft op heel veel sites een onvoldoende gekregem
Avatar
Michiel | 08 mei 2004 15:59 | #31347
@Paul NGC: geef mij eens een paar links naar die sites toe, want ik kan me echt niet voorstellen dat iemand deze game een onvoldoende geeft. Weird
Avatar
Theun | 08 mei 2004 22:42 | #31409
FS, je GBA het raam uit gooien?
Dan moet het wel erg ver zijn gegaan Razz
Meestal gaat ut niet verder dan bijna door de kamer smijten Razz
Avatar
Timo | 09 mei 2004 00:26 | #31434
kreeg ie op de Ngage niet veel onvoldoendes? (als ie tenminste op dse Ngage is uitgekomen...)
Avatar
Hans | 09 mei 2004 01:13 | #31444
Er is een N-Gage game ja, en die scoorde niet al te best. De GBA game daarentegen wel..
Avatar
Michiel | 09 mei 2004 05:10 | #31450
Op de N-Gage kreeg het spel toch wel gemiddelde cijfers hoor.. Weird Niet denderend hoog, maar steeds wel rond de 6,5/7,0
Avatar
Hans | 09 mei 2004 13:22 | #31470
Euhw, my bad.


GBA game: Avg Ratio: 81%
N-Gage game: Avg Ratio: 64%

Je hebt dus gelijk Biertje? .
Avatar
Gebruiker 3257 | 09 mei 2004 13:23 | #31471
dat de N-gage zo laag scoorde is omdat hij er het zelfde uit ziet als de gba versie. dat is trouwens met veel games et geval op de N-gage
Avatar
Pieter | 10 mei 2004 20:17 | #31654
Goed om te lezen dat je de game leuk vindt Michiel!! Biertje?

Ikzelf heb ook van SMBjr genoten, een 89 lijkt me terecht voor deze game. Zowel de hoofdgame als de minigames zijn echt verslavend, je blijft doorgaan totdat je een level verder bent of totdat je je highscore hebt verbeterd. Verder vond ik Mini Golf trouwens de leukste minigame, maar smaken verschillen... Jammer dat monkey Flight er niet bij zat want die was ook cool op de GameCube. Smile
Avatar
Michiel | 10 mei 2004 20:50 | #31737
Ik denk dat Flight net iets te veel gevraagd was van de GBA, maar inderdaad, was een hele coole mini-game.

Plaats een reactie

Log in of registreer een account om een reactie te kunnen plaatsen.

Super Monkey Ball

Platform: Game Boy Advance
Genre: Platform
Ontwikkelaar: Amusement Vision
Uitgever: SEGA
Aantal spelers lokaal: 1
Online-ondersteuning: Nee
Releasedatum: 22 oktober 2003

Screenshots