Smuggler's Run Warzones Review | 08 februari 2003 17:12 | Auteur: Onbekend

Politie en boefje spelen....
Je kent het wel nog van de basisschool, het schoolplein spelletje 'politie en boef'. De helft van de kinderen was dan politie, de andere helft speelde de boef. Vreemd genoeg was de indeling in deze twee groepen altijd een groot probleem, bijna alle kinderen willen namelijk het liefst voor slechterik spelen, blijkbaar heeft 'het foute' een mysterieuze aantrekkingskracht op de mens. Ontwikkelaar Rockstar games is een van de weinige developers die dit goed door heeft, in bijna al hun games ben je voor de verandering is niet 'de good guy', maar sta je juist aan de andere kant van de wet. Met als schoolvoorbeeld natuurlijk de Grand theft auto serie, maar ook hun Smuggler's Run serie gooide hoge ogen. Deel 1 was een van de betere games bij de launch van de Playstation2, deel 2 deed daar een jaar later nog eens een schepje bovenop. Een jaar geleden besloten publisher Rockstar games en Developer Angel studios deel 2 ook op de Gamecube uit te brengen, ik gebruik hier met opzet niet het woord 'porten', want je kunt duidelijk spreken van een heel nieuwe, sterk verbeterde, versie. Vandaar ook de nieuwe subtitel, 'warzones'.

The revenge of the B-movies and actors...........
Zodra je de hoofdmissies van het spel opstart, zul je iets vreemd bemerken. Het verhaal wordt niet vertelt door real-time filmpjes, ook niet door middel van de pre-rendered-CGI.. Nee, echte acteurs zullen het verhaal uit de doeken doen. En hoewel je duidelijk kan zien dat deze filmpjes met een behoorlijk laag budget zijn gemaakt, toch is dit een originele, goed uitgevoerde, manier van verhaal vertellen. Het verhaal zelf is helaas niet zo speciaal: Jij bent een smokkelaar en mag niet weten wat je vervoert, plotseling kom je erachter dat wat je vervoert echt niet door de beugel kan, zelfs voor smokkelaars niet... Je hebt ervoor gezorgd dat een gestoorde Russische ex-kolonel een Nucleaire bom in zijn bezit heeft!! In de laatste missies komen een paar Smuggler's tot inkeer, en gaan proberen een einde aan deze gekte te maken. Hoe het verhaal verder afloopt moet je zelf maar zien. Wel kan ik zeggen dat het verhaal eerst een stuk beter was. Zoals je weet is deze versie deels gebaseerd op Smuggler's Run 2: Hostile territories op de Playstation2. Deze game zou in september 2001 uitgebracht moeten zijn, en het verhaal zou gaan over complottheoriën in Afganistan.... Je raadt het al, na 11 september heeft die game qua verhaal een behoorlijke knip-aanval gekregen van de censuur mensen, want Afganistan lag natuurlijk een beetje gevoelig..

American Lootball....
De opzet van Smuggler's Run Warzones is behoorlijk simpel: Ergens op de map verschijnt een contraband (het te smokkelen pakje), en jij moet deze zo snel mogelijk naar een andere plek op de map brengen. Ondertussen maakt de politie het je zo moeilijk mogelijk door je van alle kanten te rammen. Het zou natuurlijk voor een gebrek aan variatie zorgen als alle missies letterlijk op dit concept gebaseerd waren, gelukkig hebben de makers dit ook ingezien en hebben daarom rondom dit thema van 'pak het pakje' een heleboel verschillende variaties bedacht. Zo kun je Checkpoint race (het algemene race-werk), joyriding (verken de reusachtige levels naar hartelust, zonder timer of bepaald doel), bomb tag (het bekende wie-de-bom-heeft-moet-hem-zo-snel-mogelijk-aan-een-andere-wagen-overdragen), en in mijn ogen de leukste; 'Loot Gra', in deze mode ontstaan ergens in het level 4 pakjes, en jij moet deze als speler zo snel mogelijk naar je doel brengen, klinkt bekend... Ware het niet dat er ditmaal ook een rivaliserende bende meedingt naar de 'oh zo waardevolle' pakjes. Om deze missies tot een zo goed mogelijk einde te brengen mag je zelf een team maken, dit is niet zomaar 'kies een mooie auto uit en klaar', nee, er komt een heleboel tactiek bij kijken; Elke auto heeft namelijk een andere tactiek, de een blijft liever bij de 'goal' van de tegenstander, om daar sneaky het pakje af te pakken van een 'Forward', die weer als doel heeft om het pakje zo snel mogelijk te bezorgen. 'Forwards' kun je weer beschermen met 'Guards'. 'Backs' zijn de simpele ik-beuk-elke-auto-die-in mijn-buurt-komt wagens. Het is aan jou de taak, zo'n goed mogelijke combinatie te bedenken voor de verscillende loot grab missies. De makers hebben bij het bedenken van deze mode duidelijk gekeken naar Amerika's populairste sport, American Football.

Verdwaalt in oorlogsgebied.
Het sterkste punt van SRW zijn de levels, je kan scheuren door Rusland, Oost-Europa, Besneeuwd-Rusland, Vietnam en Noord Amerika. Dit zijn niet zomaar enkele kleine afgebakende parcoursjes.. Nee, gigantische grote gebieden, reusachtig en makkelijk om in te verdwalen, je kan namelijk OVERAL naartoe!!! Tevens zijn de levels behoorlijk gevariëerd: watervallen, olifanten, dorpjes, eilandjes, bossen, bergen... Een wandelingetje in de natuur is er niets bij!!! Heb je in het vervolg een goede smoes wanneer je moeder voor de zoveelste keer vraagt: "kom je nog wel eens buiten"? Ook de subtitel 'Warzones' staat niet voor niets, warzones staat namelijk voor Oorlogsgebieden, en ook al geven de levels niet echt een nadrukkelijk oorlogsgevoel, je ziet toch de nodige tanks, mannetjes met geweren en straaljagers, en allemaal doen ze hun eigen ding. Vooral leuk zijn de mannetjes, naar goede Grand Theft Auto gewoonte kun je deze naar hartelust aanrijden, helaas geen bloed, maar het is wel een leuk extraatje.
Een Russisch of Georgisch plattelandsdorpje zonder mijnenvelden zou geen echt Russich of Georgisch dorpje zijn, dus ook de mijnenvelden ontbreken niet, pas maar op wanneer je daar met je offroader doorheen crosst, want voor je het weet kiest je wagen het luchtruim en laat je de vele helikopters en straaljagers ver onder je... Maar de makers zijn niet gestopt bij het creëeren van deze reusachtige levels, ze hebben ook nog eens gezorgd voor schitterende weerseffecten... Die smokkelaars hebben maar een zwaar baantje: Sneeuw, mist, storm; het smokkelen moet gebeuren, en alle weerseffecten hebben ook direct invloed op je rijgedrag. Schitterend zijn ook de zonsopkomst en zonsondergang, en de nachtmissies met bijbehorend groen nachtvisie-scherm zijn ook een welkome afwisseling.

Bommetje leggen, niemand zeggen...
Een ander heel sterk punt van SRW is het wagenpark, je kunt kiezen uit 9 totaal verschillende offroaders, en 1 speciale geheime wagen. Deze wagens zijn zo verschillend, dat je goed tactisch moet kijken welke wagen je voor welke missie besluit te nemen. Maar ondanks dat ze zo verschillend zijn qua kwaliteiten, ze sturen stuk voor stuk heerlijk, nooit zul je uit frustratie over de besturing met controllers gaan gooien, bij deze game ligt elk foutje dan ook echt bij de speler. Een welkome toevoeging zijn ook de kleine Twisted Metal/Vigilante8/James Bond achtige toevoegingen, elke wagen heeft 2 verschillende countermeasures, dit kan variëren van een Smoke-screen die je achtervolgers verblind, tot een cloaking device. De leukste is echter de aloude bom.. Leg hem neer, en kijk met veel genoegen hoe al je achtervolgers met ongelooflijke snelhied het luchtruim kiezen, schitterend...

Mari....Smuggler's Party........
Men heeft bij SRW erg veel moeite gestoken in de multiplayer: alle verschillende game-modi kunnen tot 4 spelers tegelijk worden gespeeld. En enkele soorten missies lenen zich perfect voor hectische multiplayer pret. Het is dan wel geen Timesplitters2 of Mario Party, deze game hoort zeker bij de beste, qua multiplayer op de cube.
Dit alles, en dat vind ik nog het meest bijzonder, zonder enig verlies van detail, zonder ook maar ergens fogging te krijgen, en zonder ook maar één keer te gaan haperen in de framerate.. In één woord: Briljant!

Doem-doem-doem-gaaaaaap....
De muziek in deze game, is in één woord POEP.. Qua genre kun je de muziek het beste Techno-muziek noemen.. Dit is zowiezo niet mijn favoriete genre, maar ik durf zelfs te zeggen dat mensen die zweren bij Techno-muziek, hun neus op zullen halen voor zulke amateur POEP.. Botsingen en ontploffingen klinken precies zoals ze moeten klinken, maar het is een beetje te standaard allemaal. De wagens hebben dan weer zo'n echt robuust offroad geluidje, dus dat is dan wel weer goed gedaan. Maar over het algemeen is de sound een beetje ongeïnspireerd...

Graphics: 9,4
De textures zijn niet van het allerhoogste niveau, doch zeker beter dan het gemiddelde.... Maar het feit dat de makers reusachtige en gevariëerde levels, zonder enige vorm van pop-up of fogging, met verschillende weerseffecten heeft weten te creëren. En dit alles, zelfs in de multiplayer modus, terwijl politie, helikopters en rivaliserende bendes om je heen racen, met een constante 60 frames per seconds... Vind ik bijzonder knap, petje af!

Sound: 6,7
Doodsaaie Techno-muziek, standaard en repetitieve voice-acting en redelijke soundeffects... Mwoah..

Gameplay: 8,7
Heel veel verschillende Gameplay-modes, hoewel de meeste komen op hetzelfde concept neerkomen... Auto's sturen stuk voor stuk heerlijk...

Levensduur: 8,7
De missies zelf jaag je er in een dikke tien uur doorheen, maar de geweldige multiplayer, de schitterende levels en de vele extra
missies zorgen ervoor dat je steeds weer naar deze game terug komt.. En voor het zeer kleine bedrag (15€ tot 25€) waarvoor deze game nu in de winkels ligt, is dit behoorlijk veel waar voor je geld...

Overall: 8,6
Een schitterend ogende, behoorlijk uitgebreide game, met geweldige multiplayer en veel leuke extra's....
Ik raad iedereen aan deze game, voor die ongelooflijk lage prijs, te kopen!
8,6
N1-score
Next articleSega sports stopt met GameCube supporten... Previous articleBudokai ook op de Cube

Plaats een reactie

Log in of registreer een account om een reactie te kunnen plaatsen.

Smuggler's Run: Warzones

Platform: Nintendo GameCube
Genre: Racer
Ontwikkelaar: Rockstar Games
Uitgever: Rockstar Games
Aantal spelers lokaal: 4
Online-ondersteuning: Nee
Releasedatum: 18 augustus 2002