De third party-illusie Column | 25 februari 2015 14:00 | Auteur: Erik F.

Tegenwoordig komen de meest commercieel succesvolle games over het algemeen van derde partijen. Games als Call of Duty, Assassin’s Creed en Grand Theft Auto zorgen ieder met gemak voor miljoenen en miljoenen aan verkopen. Deze titels schitteren echter door afwezigheid op de Wii U. Nu is het voorval dat toevalligerwijs dat laatstgenoemde apparaatje ook niet verkoopt. Voor veel mensen een reden om deze twee zaken met elkaar in verband te brengen en te roepen dat Nintendo veel meer zou moeten investeren in die zogenoemde derde partijen. Een illusie die kennelijk zelfs in 2015 nog standhoudt.

Oh, oh, Nintendo en third parties. Het blijft een heerlijk gevoelig onderwerp om aan te snijden. The Big N heeft meerdere pogingen gedaan om een mooie relatie met ze op te bouwen, maar sinds de Nintendo 64 is de liefde nooit echt meer opgebloeid. In de jaren ’90 kwam het door een starre houding omtrent het gebruik van cartridges en de laatste tijd komt het – kennelijk – door zwakkere hardware en unieke besturingsmethodes. Ontwikkelaars leken bijna gedwongen om hun spellen apart op bijvoorbeeld de Wii af te stemmen – iets waar ze bijna geen zin meer in hebben.

175


Twee kanten
Dat is reden voor het halve internet om te roepen dat Nintendo niet zo wanhopig moet proberen om 'anders' te zijn. Als het bedrijf echt de volledige ondersteuning wil van alle ontwikkelaars, moet er een grafisch krachtmonster staan die minimaal gelijkwaardig is aan de huidige generatie consoles. Daarnaast moeten er geen controllers zijn met bewegingssensoren of andere unieke eigenschappen. Daar gruwelen de mensen bij Activision of Ubisoft van. Je moet het ze zo gemakkelijk mogelijk maken om een kaskraker als Destiny of Far Cry 4 ook naar een platform van Nintendo uit te laten brengen. Combineer dat met Nintendo’s eigen franchises en je hebt geheid de spreekwoordelijke sleutel tot succes.

Reden voor mij om me af te vragen waarom mensen anno 2015 nog steeds deze illusie hebben. Wat is überhaupt een console van Nintendo zonder haar unieke eigenschappen? The Big N krijgt hier vaak de schuld van door de redenen genoemd in voorgaande alinea’s, maar het feit blijft dat we al met eigen ogen hebben mogen aanschouwen wat er in bovenstaand geval gebeurt. Want eerlijk is eerlijk, third-parties hebben het geprobeerd bij de Wii U. We hebben zowel het derde als vierde deel van Assassin’s Creed gekregen, Call of Duty heeft de console aangedaan en zelfs Batman: Arkham City kwam voor de Wii U uit. Mensen met alleen een Nintendo-console hebben hiermee eindelijk de mogelijkheid gekregen om deze werelden ook te beleven. Toch is er bijna geen Nintendo-fan die deze spellen heeft aangeschaft.

176


Puur psychologisch
Een veelgehoord tegenargument is dat dit vooral komt doordat een titel als Darksiders II veel later op de Wii U uitkwam. Met ook nog een hoger prijskaartje dan exact dezelfde versie op de Playstation 3 of Xbox 360. Redenen waar ook zeker wat voor valt te zeggen, maar die uiteindelijk niet meer dan zwak excuus zijn. Ook als dit wel juist afgestemd was, had je het spel niet aangeschaft. De daadwerkelijke verklaring is puur psychologisch. Enerzijds ligt deze bij The Big N omdat ze zulke krachtige franchises creëren dat de concurrentie volledig ondergesneeuwd wordt. Maar anderzijds ligt het aan ons, omdat we het bedrijf – en daarmee haar producten – eigenlijk alleen hiermee associëren. Misschien zelfs geheel onbewust. Je koopt een Wii U om de nieuwe Super Mario of The Legend of Zelda te spelen. Een titel als Call of Duty: Black Ops II komt - al ligt die prominent naast New Super Mario Bros. U, snel op de tweede of derde plaats. Ook al roep je van de daken hoe tof het wel niet is dat zoiets eindelijk volledig op een console van Nintendo is verschenen. Bij Microsoft of Sony speelt dit probleem veel minder, omdat zij van nature meer leunen op dergelijke titels en minder op hun eigen.

Dit krachtige imago van Nintendo zorgt ervoor dat, zelfs als deze tendens verbroken wordt met de opvolger van de Wii U, die console er niet meer door over de toonbank zal gaan. Echt niet. Ontwikkelaars weten dit zelf ook, waardoor ze de moeite nauwelijks meer nemen om Nintendo te ondersteunen. Anno 2015 mag die illusie dat dit ooit weer gaat gebeuren, dan ook gerust losgelaten worden. En waarom zou je het ook willen? Laat The Big N maar lekker 'anders' zijn. Op welke andere console vind je immers zoveel goede exclusieve titels? Games als The Wonderful 101 of Bayonetta 2 laten zien dat deze zelfs niet altijd van het Japanse bedrijf zelf hoeven te komen. En laten we wel wezen, als je per se die nieuwe Assassin’s Creed wilde, had je al lang een ander systeem gekocht.
Next articleOgardonix Studios wil Ralin - Dwarf Wars naar de Wii U eShop... Previous articleSpelen met de zwaartekracht in beeldmateriaal van GravBlocks+...

Reacties van gebruikers

Avatar
Jmaster | 25 februari 2015 14:41 | #247718
Freeman%20705
Avatar
charlie1 | 25 februari 2015 14:46 | #247719
collapse
Toegegeven, EA heeft een inspanning geleverd en Warner studio's ook. Maar Ubisoft brengt spellen uit die al lang op de concurrerende consoles zitten. En uiteraard het dubieuze spel van Ubisoft door watch dogs 6 maanden later uit te brengen.

Er is 1 punt waar ik niet akkoord mee ben in het artikel, niet nintendo moet zich aanpassen aan de 3rd party ontwikkelaars maar tegenovergestelde, de makkelijkste weg kiezen is plezant maar aan het einde, komaan.

Ik vond een uitspraak van eiji aonuma interessant. Ik citeer ' we proberen met elke zelda titel het limiet uit een console te halen'. Toegegeven, de eerste indruk van zelda u. Was prachtig. Mijn punt is dat er mooie dingen gedaan kunnen worden met de wii u en andere nintendo consoles, en niet altijd kracht speelt een rol. Bayonetta 2 is ook aardig gelukt, en wacht op devil's third.

Nu over de verkopen van 3rd party ontwikkelaars, deels hun schuld. Ik ben een generatie dat de geboorte van mario, samus, link zag. Ik was meteen verkocht, idem dito voor assassin's creed 1 en 2 ik zei waaaauuuwww, maar kreeg het nooit te spelen, 3 en black flag veel te laat concurrerende spelers hebben het al uitgespeeld. Heb ze thuis staan samen met watch dogs maar speel er zelden mee, omdat ik er niet mee opgroeide dan moet men niet zeggen dat nintendo niet verkoopt, ze geven ons gewoon niet de kans.

Ik durf wedden dat een bayonetta 3 de verkopen zal doen ontploffen omdat veel nintendo fans nu vertrouwd zijn met de heks en dat devil's third zeer goed onthaald zal worden.

Maar een nintendo fan blijft altijd trouw Wink we zijn een publiek waar Sony en Microsoft alleen jaloers op kan zijn en dat weten ze bij nintendo verdomme goed.
Avatar
nintendo23 | 25 februari 2015 15:48 | #247721
Reactie op post #247719 van charlie1
collapse
Waarom moeten bedrijven moeite doen als Nintendo weigert hardware in elkaar te flansen met pc structuur waar porten van pc naar console dodelijk eenvoudig is. Waarom moeten bedrijven het maar accepteren dat Nintendo elke keer gimmicky controls maakt ipv normale controllers. Nintendo heeft zelf de presentatie van de Wii u flink verknoeit door een waardeloze E3 performance en verkeerde naam keuze. Niet op tijd mee te gaan in het HD tijdperk. En zich niet verdiepen in hoe Hd ontwikkelen werkt. Hadden ze dat allemaal wel gedaan hadden 3rd party bedrijven zonder extra veel kosten hun games kunnen porten op een goed verkopende console. En dat je vele titels moest missen komt door de dood eenvoudige reden. Dat Nintendo weigerde een krachtige HD console te maken. Waardoor alle 3rd party bedrijven hun games niet konden uitbrengen op de Wii. Ook weer Nintendo hun eigen schuld
En Bayonneta 3 en ook Devils third gaan geen miljoenen exemplaren verkopen.aangezien die games geen verkoop knallers zijn. Omdat het games zijn die voor een select aantal mensen is.

Maar ik ben geen fanboy van een console. Ik ben een echte game liefhebber die alle consoles in huis heeft. En dat Nintendo mij nog heeft binnen weten te houden en andere mag echt een wonder heten. Want in het Wii tijdperk heeft Nintendo ons gewoon flink de middelvingers opgestoken met al die casual rommel.

Maar goed ze hebben nu het juiste pad weer gevonden. Maar dat er geen 3rd party games op de Nintendo consoles te vinden zijn is voor 80 % te wijten door rare keuzes van Nintendo.
Avatar
charlie1 | 25 februari 2015 16:10 | #247723
Reactie op post #247721 van nintendo23
collapse
Ach, fouten worden door iedereen gemaakt. Als 3rd party bedrijven niet mee willen dan is het zo. Blijf bij mijn standpunt, big N deelt de lakens en niet EA of Ubisoft. Dat de wii rommel was, tja de cijfers tonen iets helemaal anders. Ieder zijn keus, ik blijf in nintendo geloven.
Avatar
nintendo23 | 25 februari 2015 16:19 | #247724
Reactie op post #247723 van charlie1
collapse
Verkopen oké maar een imagoschade van hier tot aan Tokyo. De casual Wii heeft er mede voor bezorgt dat Nintendo nu ongelofelijk slecht verkocht heeft. En ik neem aan dat jij ook niet op de banken stond toen de afsluiter van de E3 Nintendoland was en Dat Regie aan het Wii fitten was.
Avatar
charlie1 | 25 februari 2015 17:02 | #247730
Reactie op post #247724 van nintendo23
Heb dat niet meegemaakt of gezien maar wii fit vond ik nog plezant, misschien heeft het met mijn leeftijd te maken. Hahaha
Avatar
MVG | 25 februari 2015 17:17 | #247735
Reactie op post #247721 van nintendo23
collapse
Ha fijn, wat olie op de gloeiende plaat. Een beetje het zere been van Nintendo fans. Alles wat ik erover denk heb ik al met regelmaat hier beschreven. Dit is al zo vaak voorbij gekomen hier. Wel gooi ik even wat extra argumenten in de mix:

- Nintendo kan niet hetzelfde doen als de concurrentie. Als ze dat wel doen, ontstaat een situatie van directe concurrentie, wat vooralsnog voor Nintendo nooit goed uitpakte. Nintendo plaatst zichzelf liever in een eigen nis om dat te voorkomen. Directe concurrentie veroorzaakte de toestanden rondom de Gamecube, wat Nintendo nooit meer zo zou willen. Waarschijnlijk geldt dat ook voor de situatie van de Wii U (vooral van in 2013).

- Het is makkelijk praten dat Nintendo de fans liet vallen in het Wii tijdperk, maar hadden ze een andere keus? Moesten ze dan maar verlies maken op dure games die te weinig verkochten, terwijl simpelere games met nieuwe insteek een goudmijn bleken? Daarnaast hadden de fans nog genoeg om te kunnen spelen, wanneer zij beter keken. Niet het hele aanbod van de Wii was uitsluitend casual, al was dat toen de belangrijkste doelgroep. Er waren ook genoeg games voor een ruimer algemeen publiek. Lieten ze de fans vallen? Nee! De prioriteiten verschoven gewoon door de markt. Iets waar veel 3rd party's overigens flink van profiteerden. Iedereen wilde een stukje van de Wii taart (zelfs Sony en Microsoft, met Move en Kinect). Toen de koek op was, zag je die ontwikkelaars al snel niet meer (voorop EA) en met die instelling gingen we de Wii U generatie in, eind 2012.

- Zonder de Wii en zijn opzet, was Nintendo er na de Gamecube slechter aan toe geweest. Was de Wii niet aangeslagen, dan was de mogelijkheid geweest dat ze Sega achterna waren gegaan. Dat wil je niet, als je ook maar iets om Nintendo geeft. Sega's staat van diensten is momenteel om te huilen. Zo gezien vindt ik wat ze gedaan hebben juist wél toe te juichen.
Avatar
charlie1 | 26 februari 2015 00:59 | #247754
Reactie op post #247735 van MVG
Ik weet nog de periode toen satoru iwata de wii introduceerde, destijds genaamd nintendo revolution. Al bij al amuseerde ik me enorm toen ik vernam dat twillight princess naar de wii kwam en erna skyward sword. Ik was destijds student en had de middelen niet om een wii te kopen, maar ik had twillight princess gekocht en heb jaren gewacht tot de wii u uitkwam om het te spelen.

Was de wii dan zo slecht voor sommigen, het was eens een andere manier van spelen en nintendo kwam innovatief en sterk uit de hoek.

Als ik nintendo's geschiedenis bekijk hebben ze altijd in hun kracht geloofd en daardoor zullen ze sterk blijven. Ik ben optimistisch voor 2015 en voor de komende jaren, nintendo zal altijd op mijn steun kunnen rekenen Wink
Avatar
The Iron Ghoul | 25 februari 2015 16:08 | #247722
collapse
Nintendo heeft altijd al een probleem gehad met third party of andersom. Voor iedereen ligt die reden weer anders.

-Ben je een diehard Nintendo fan dan zeg je de third party's are to blame. De third party's brengen spellen 6 maanden later uit voor €60 en ze verwachten dat het dan nog steeds 1 miljoen verkoopt of het spel mist de Coop/online modus dus waarom zou ik deze versie kopen.

- ben je all-round gamer dan zeg je Nintendo en de third party's zijn de schuldigen. Nintendo moet wat meer luisteren naar de westerse markt en die ontwikkelaars en de third party's moeten Nintendo consoles niet zien als een 3de rangs aanhanger van de game industrie en dus ook gelijkwaardig en gelijktijdige gereleasde games op tafel leggen

- ben je een diehard sony/xbox fanboy dan zeg je. Nintendo is kinderlijk en achterhaalt. ze moeten thirdparty gaan en alleen ontwikkelen voor mijn console naar keuze.


Alle 3 de standpunten zijn meningen en als iemand anders een andere mening heeft dan voelen we ons gelijk aangevallen. Mij kan je zetten onder het kopje diehard Nintendo fan ik zal er alles aan doen om Nintendo te verdedigen op kamikaze na en ik zal ook geen fontein slopen.

Maar ik ga toch voor het standpunt van de allround gamer, omdat Nintendo toch wel een beetje schuldig is aan het verlies van thirdparty's. hebben jullie er al eens aan gedacht dat er voor de release van de wiiu al bijna geen interesse was vanuit third party's. dat EA weg is dat weten we, maar ubisoft hoe veel ze ook gedaan hebben van iedereen is ook geen heiligen. zij hebben na 3 maanden rayman legends al uitgesteld wat veel te vroeg om een goed oordeel over de wiiu te krijgen. er zijn nog meer third party's die niks aan de wiiu hebben gedaan, maar daàr ga ik niet op in.

Ik ben een beetje aan het dwalen nu Razz

ik wil nog even zeggen dat Nintendo ook de enige van de 3 is die geen thirdparty nodig heeft. Ze leren nu hoe ze hun IP's kunnen uitlenen aan derden zoals gebeurd is met Zelda. Als ze deze lijn voortzetten dan zal het best wel kunnen dat de volgende console 10 games per jaar krijgt allemaal met nieuwe en oude Nintendo karakters en niet alleen de bekende. F-zero, starfox, Kirby, Little mac, mario, en daarbinnen spin-offs naast de main serie denk aan Paper Luigi, Slippy's day-off, Rise of Metaknight. zulke dingen kunnen we verwachten als Nintendo zo doorgaat en ik weet niet hoe het met jullie zit, maar om aan het einde van een generatie 50/60 tripple A Nintendo games te hebben op een console lijkt me toch wel voldoende daar kan geen CoD 24 tegen op.
Avatar
charlie1 | 25 februari 2015 16:19 | #247725
Reactie op post #247722 van The Iron Ghoul
Long live nintendo, totaal mee eens met je analyse.

Hoe hard nintendo het ook doet, het zal voor sommigen nooit genoeg zijn.
Avatar
nintendo23 | 25 februari 2015 16:24 | #247728
Reactie op post #247722 van The Iron Ghoul
collapse
Zonder 3rd party titels zou Nintendo voor veel gamers altijd een console voor ernaast blijven. En Charlie als Nintendo wel een fatsoenlijke naam had gekozen er wel een Metroid, Mario kart 8 en Dkctrf bij launch waren geweest etc dan waren we helemaal niet kritisch. Nintendo heeft gewoon een paar flinke blunders begaan. Net als Microsoft met de One en zot daar nu flink voor op de blaren.
Avatar
charlie1 | 25 februari 2015 17:05 | #247731
Reactie op post #247728 van nintendo23
Metroid, daar staat al een tijdje een geruchtenmolen rond, maar het zou fijn zijn mocht er volgend jaar een metroid wii u uitkomen samen met een groot feest en orkest voor de 30ste verjaardag van samus.
Avatar
koekiemonster | 25 februari 2015 22:21 | #247748
Reactie op post #247722 van The Iron Ghoul
Volgens mij moet je als platformhouder gewoon een aantrekkelijk platform bieden voor zowel gamer als ontwikkelaar. De gamer moet er zijn heil kunnen vinden en de ontwikkelaar / publisher moet de gedane energie terug kunnen verdienen.

Nintendo heeft met de WiiU gezorgd dat ze beiden niet hebben. Geen ideale situatie dus.
Avatar
Elm | 25 februari 2015 16:24 | #247727
collapse
Correlatie is geen causatie, dat vergeet het gros van de mensen. De reden waarom er bijna geen 3rd party wordt gekocht komt niet omdat er zo weinig Wii U's zijn verkocht. Het is denk ik precies zoals de columnschrijver het beschrijft. Het ligt aan de mensen die de Wii U kopen puur voor de 1ste party. Waaronder ik.
Avatar
charlie1 | 25 februari 2015 17:07 | #247732
Reactie op post #247727 van Elm
collapse
Ik heb zoals gezegd assassin's creed 3 en black flag en watch dogs en beide batman's. Ik speel er wel mee, maar zelden. Ik heb nu mario 3D world voor de vierde keer uitgespeeld heb er nog niet genoeg van. Very Happy
Avatar
Elm | 25 februari 2015 17:40 | #247736
Reactie op post #247732 van charlie1
collapse
Jij bent een van de weinigen Wink
Avatar
charlie1 | 26 februari 2015 01:01 | #247755
Reactie op post #247736 van Elm
Het heeft gewoon iets plezant, keuze aan personages, die sterren en stempels najagen en die extra stages en het vrijspelen van rosalina.
Avatar
quicksilverlink | 25 februari 2015 16:37 | #247729
Nintendo moet wat mij betreft zich vooral blijven onderscheiden van Microsoft en Sony.
Toch denk ik zeker niet dat er zoiets is als de ''third party-ilussie''.
In het begin van de wii-u kwamen er inderdaad dit soort spellen uit en deze verkochten slecht. Dit is ook logisch aangezien er daarnaast ook heel veel third party-toppers de console oversloegen.

Ik ben zeer benieuwd naar de volgende situatie voor de opvolger van de wii-u
* Nintendo kiest een extreem gebruiksvriendelijke architectuur.
* De specs zijn minimaal op het niveau van de PS5/XBOX One opvolger.
* Ze zetten alles op alles om alle AAA titels naar de console te halen (dus ook GTA)
* Ze kunnen nog steeds met innovatieve hardware komen. Wat mij betreft had de wii-u controller geen blokkade hoeven vormen voor AAA titels. Je hoeft hier namelijk niks mee te doen. Dus als nintendo een gebruiksvriendelijkere architectuur had gekozen dan konden third party-ontwikkelaars ook meer spellen voor de console uitbrengen.
* De terugkeer van het 3D platformgenre. Daar waar ik bij de N64 weggeblazen ben geworden door met name M64, banjo-kazooie en DK64 mis ik dit bij de Wii-u. Er zijn sublieme 2D platformers, maar wat mij betreft te weinig écht goede 3D platformers.
Mario 3d world heeft bij mij geen blijvende indruk achter gelaten zoals bijv. M64
* Op het gebied van marketing heeft Nintendo al goede stappen gezet, maar nog steeds schandalig veel stappen te zetten i.v.m. microsoft en sony.

Als ze het bovenstaande gaan toepassen en een console creëeren die inovatief is, volop third party-support heeft en daarnaast grote toppers uit de eigen nintendo bibliotheek voortbrengt dan verwacht ik dat het nu ietwat kinderlijke imago van nintendo zal gaan veranderen. Ook dit imago zorgt er denk ik op dit moment voor dat veel mensen zwichten voor de mainstream playstation. Een playstation wordt als cool gezien en een nintendo console als kinderachtig. Dit is erg jammer aangezien nintendo wat mij betreft de meest complete game ervaringen biedt die er zijn.
Avatar
hsBoy1 | 25 februari 2015 17:09 | #247733
collapse
Als de Wii U qua specs een PS4 was met de GamePad en het Nintendo OS, dan was het de beste console van dit moment. Tel daarbij alle Nintendo exclusives en de Sony/Microsoft third party games op en het is ook de populairste console. Ik weet zeker dat de kansen bij een Wii U opvolger nog niet verkeken zijn!
Avatar
Ricardo | 25 februari 2015 17:14 | #247734
Reactie op post #247733 van hsBoy1
Betere specs betekenen niet automatisch dat alle 3rd party games naar de Wii U/opvolger zouden komen. Daarnaast zou de prijs van de Wii U flink hoger liggen als het dezelfde specs als PS4 zou moeten hebben + Gamepad.
Avatar
Banjo | 25 februari 2015 17:53 | #247737
Ik mis de third party's eerlijk gezegd niet. De enige die ik nog een beetje volg is SEGA en tja.. die hebben de handdoek in de ring gegooid dus.. First Party games all the way voor mij!
Avatar
Calandan | 25 februari 2015 19:52 | #247738
collapse
Goh, nooit geweten dat er een nintendo bash artikel op een nintendo fansite zou komen. Moet niet gekker worden door bijvoorbeeld hier te gaan zeggen als redactie dat de XBone of de PS4 eigenlijk beter is.

Sorry hoor, maar ik vind deze manier van artikelen schrijven heel, heel vreemd.
Ja, Nintendo valt buiten de boot.
Ja, ze hebben niet de liefde van de 3rd Parties.
So what?
Je geeft het zelf al aan, al komen dat soort games op een Nintendo console, ze verkopen niet. Waarom niet? omdat de meeste Nintendo gamers gewoon niet zitten te wachten op die meuk.
En ik blijf het herhalen.... ik ben blij dat Nintendo anders is dan MS en Sony.
Waarom een 3e party creeren die hetzelfde te bieden heeft. Vanuit een bedrijfs oogpunt wellicht leuk, maar wat heb ik daar als gamer aan? Geen bal!
Avatar
Elm | 25 februari 2015 21:19 | #247742
Reactie op post #247738 van Calandan
Hoe is dit een bash artikel?
Avatar
koekiemonster | 25 februari 2015 22:19 | #247747
Reactie op post #247738 van Calandan
Waarom niet beide? Ik zou het erg fijn vinden als ik Nintendo spellen en goede 3rd-party spellen kan kopen en spelen op 1 platform.
Avatar
nintendo23 | 26 februari 2015 08:46 | #247757
Reactie op post #247738 van Calandan
collapse
Misschien voor jou niet leuk maar ook op een Nintendo only site mag je negatief zijn over het bedrijf aangezien Nintendo er een flinke puinhoop va heeft gemaakt. En het is nog maar de vraag of de opvolger veel betere verkoopcijfers gaat halen. Als dat niet zo gaat zijn. Is de kracht van een Nintendo console een beetje voorbij.
Avatar
Banjo | 26 februari 2015 18:08 | #247771
Reactie op post #247757 van nintendo23
In jouw geval mag je wel wat meer positief zijn over het bedrijf.. ;-).
Avatar
offensive | 25 februari 2015 22:00 | #247745
Wil Nintendo en Thirdparty een succes worden. Dan moet Nintendo er denk ik eerst in slagen om niet Nintendo liefhebbers hun console te laten kopen. Dat lukt ze niet met hun eigen ip's.

Stel de nieuwe GTA en CoD verschijnen als eerste op Nintendo's nieuwe console.
Avatar
koekiemonster | 25 februari 2015 22:18 | #247746
collapse
Volgens mij is het vrij simpel. Nintendo biedt een platform waar je als bedrijf op kunt inschrijven. Het is de taak van Nintendo om dit platform interessant te maken en te houden zodat bedrijven zich willen inschrijven op dat platform.

Een platform moet interessant blijven en de mogelijkheid bieden om geld mee te verdienen. Lukt dit de platformhouder niet (Nintendo), dan stapt iedereen weg.

Kortom, de fout ligt voor 100% bij Nintendo. Zij hebben hun platform niet aantrekkelijk genoeg gemaakt en niet voldoende onderhouden voor zowel leverancier als kopers op het platform.

Gevolgen zijn er niet voor 3rd-parties, die halen hun geld wel op andere platforms. Gevolgen zijn hoofdzakelijk voor Nintendo. Dat is te zien. De WiiU heeft nu nog steeds minder sales dan de totaal geflopte PSVita en het lijkt er op dat die sales niet meer gaan stijgen nu Nintendo haar beste IP al op het platform heeft losgelaten. De opvolger vand e WiiU gaat het moeilijk krijgen....
Avatar
Jmaster | 25 februari 2015 22:33 | #247749
Reactie op post #247746 van koekiemonster

Spoiler

Avatar
yjahmesio | 26 februari 2015 00:43 | #247752
Reactie op post #247746 van koekiemonster
collapse
Probeer is iets anders, de Vita is langer op de markt dan de WiiU, en de WiiU heeft de Vita bijna ingehaald.......WiiU ongeveer 9'1 miljoen, Vitat 9.8 miljoen..
Avatar
koekiemonster | 27 februari 2015 17:15 | #247814
Reactie op post #247752 van yjahmesio
Knap dat hij de Vita bijna heeft ingehaald. Weet niet echt of dat een prestatie is, of bevestiging dat de WiiU echt gefaald heeft Wink

Even concrete cijfers:
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Wii_U_software 457 games
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_PlayStation_Vita_games 953 games

WiiU heeft amper support.
WiiU is een faal en de enige die daar wat aan kon doen was Nintendo zelf en zij hebben gefaald.
Avatar
W11u | 28 februari 2015 14:08 | #247825
collapse
Dat mensen nog altijd het idee hebben dat wii-U een mislukking is of dat nintendo gefaalt heeft met de wii-u.. ik verbaas me er iedere keer weer over, en heb dan altijd het idee dat deze personen verslaafd zijn aan 2 of 3 first person shooters die niet op de wii-u zijn.

ik zie zelfs argumenten voorbij komen als nintendo heeft maar zoveel spellen en daarom is die andere beter.. wat een kul

Ja het was een slow start,, maar voor mijn gevoel is het altijd een slow start met nintendo.
Normaal ben ik 1 van de eerste die een nieuwe nintendo console aanschaf, maar bij deze heb ik lang getwijfeld. Vooral omdat ik het idee had dat het een opgevoerde wii was.. zeker in het begin toen nieuwe spellen vaak op wii en wiiu uitkwamen. Achteraf snap ik amper waarom ik heb gewacht. Maar nu.. Nu zo ongeveer alle spellen uit zijn of in aantocht zijn waar je op kon hopen, durf ik met zekerheid te zeggen dat dit de leukste console van nintendo ooit is.
Avatar
koekiemonster | 28 februari 2015 17:16 | #247826
Reactie op post #247825 van W11u
Laagste install base voor een Nintendo console ooit
Minste 3rd-party ondersteuning voor een Nintendo console ooit
Minste winst voor een Nintendo ooit dankzij de WiiU
De beste games volgens velen, maar de minste verkopen voor Nintendo ooit.
Duurste controller ooit voor de consument. Mag hopen dat hij niet stuk gaat, kost je anders 150 euro.
Meest verwarrende console ooit, opgevoerde Wii, is het een onderdeel van de Wii etc.

Ik snap echt wel waarom veel mensen de WiiU een faal noemen.

Om Mister Iwata zelf te quoten:
wata: If Wii Doesn't Outsell GameCube, We've Failed


De WiiU zit nog niet eens op de helft van de sales van de GameCube en heeft al haar belangrijkste verkopende games al uitgegeven (2D Mario, 3D Mario, mariokart en Smash Bros als grootste sellers. Zelda is een supertoffe game, maar komt qua verkopen nooit in de buurt van eerder genoemde).

Wat valt er niet te snappen?
Avatar
Ruben91lp | 28 februari 2015 21:52 | #247831
Ik ben het helemaal niet met dit artikel eens.

Wat mij betreft maakt Nintendo wel gewoon een console die identiek is aan concurrerende consoles, zonder 'innovatieve' controller of andere ongein

“Wat is überhaupt een console van Nintendo zonder haar unieke eigenschappen?”

-een console met Nintendo-games. GAMES. Waar je de console voor koopt. Maar Nintendo verplicht ons tot aanschaf van een dure controller waarvan de meeste games nauwelijks gebruik maken. Nintendo verzint eerst een aparte controller en forceert hun games er gebruik van te maken, om zo onderscheidend te zijn. Miyamoto moet zich in allerlei bochten wringen en komt met rare fratsen zoals project robot, als poging om het bestaansrecht van de Gamepad te rechtvaardigen.


“Maar anderzijds ligt het aan ons, omdat we het bedrijf – en daarmee haar producten – eigenlijk alleen hiermee associëren”

Nintendo heeft een te sterk imago? Nee, ze hebben een te beperkt imago. Als iemand “Wii” hoort, en denkt dat je er alleen op kan tennisen of bowlen, dan is dit Nintendo’s schuld. Niet dat van de consument. Nintendo kan ook haar imago beinvloeden door meer geld te pompen in reclame voor third party games;
Op tv zie je talloze Call of Duty reclames, gevolgd door “Nu beschikbaar voor Xbox.(O.i.d.)” Veel Xbox One en PS4 bezitters hebben gewoon een console aangeschaft voor de multiplatform games zoals Fifa, CoD en AC. Ze weten dat ze, om deze games te kunnen spelen, terrecht kunnen bij Xbox.
Zorgt Nintendo dat deze games op hun consoles ook prominent aanwezig zijn, en goed promoot, kunnen ze deze doelgroep ook aanspreken. Hierdoor kan het aanbod diverser worden, zodat ook wij Nintendo-fans af en toe eens een CoD’tje kunnen spelen.

Natuurlijk kopen Wii U bezitters niet massaal third party games. Wii U bezitters hebben een Wii U voor de exclusieve Nintendo games. Niet voor de multiplatform games. Dat wil niet zeggen dat we af en toe geen third party game willen meepikken. Is het dan onze schuld dat er geen third party games beschikbaar zijn? Nee! Dit ligt aan Nintendo. Ze hadden BEIDE groepen kunnen aanspreken door WEL een krachtige console te maken, en veel geld te pompen in marketing.

Plaats een reactie

Log in of registreer een account om een reactie te kunnen plaatsen.