De amiibo-crisis Column | 04 maart 2015 10:00 | Auteur: Mink

In de geschiedenis van de mens zijn verscheidene crisissen voorbijgekomen. Zo hebben we de tulpenmanie van 1634, de oliecrisis van 1973 en de eurocrisis van 2008 overleefd. Sinds eind 2014 is daar een nieuwe crisis bijgekomen: de amiibo-crisis. Duizenden dan wel niet miljoenen mensen struinen het internet af opzoek naar die ene amiibo om een compleet setje te krijgen of om juist de favoriet te bemachtigen terwijl deze sinds de lancering al “uitverkocht” is. Wat houdt deze crisis precies in en wat heb jij eronder te lijden?

De tulpenmanie is de allereerste op economische factoren gebaseerde crisis van de mensheid en de toevalligheid laat deze crisis in Nederland starten. Rond 1634 werden de tulpen geïntroduceerd in Nederland en de prijs hiervan steeg dramatisch snel. Binnen enkele maanden was de prijs al verviervoudigd en tegen het einde van de crisis, 1637, bedroeg de prijs van één tulpenbol hetzelfde als een jaarsalaris van een gemiddelde vakman. Vanuit deze crisis is gebleken dat iedere mogelijke crisis vier fases heeft: de beginfase, de conditioneringsfase, de maniefase en als laatste de ontnuchteringsfase. De amiibo-crisis is geen uitzondering op deze regel en heeft daarom ook dezelfde fases doorlopen.

De beginfase
Het zware geschut van Nintendo werd ingezet op de E3 van 2014, hier kwam Nintendo met hét antwoord op het immense succes van Skylanders en Disney Infinity. De figuurtjes van Nintendo zouden met verschillende spellen compatibel zijn en daarbij op zowel Ninty’s eigen handheld als thuisconsole te spelen zijn. Alles klonk veel belovend en op 28 november 2014 was daar de derde ontwikkelaar die zich focuste op echt speelgoed voor in-game ervaring. Activision en Disney hadden zich al bewezen, terwijl Nintendo alleen nog maar kon hopen op positieve verkoopcijfers.

21
De figuurtjes van Disney Infinity, één van Nintendo's concurrenten.


De amiibo wisten goed te verkopen, zo werden er ruim 100.000 amiibo-figures verkocht binnen enkele weken in Japan. Ook wereldwijd was de lancering van amiibo een groots succes. Eerlijk is eerlijk, sommige amiibo verdwenen sneller dan andere, maar ze werden een commercieel succes. Het vraag en aanbod was relatief gelijk en daarmee een goed begin, iets wat volgens oude folklore het halve werk is.

De conditioneringsfase
De positieve berichten van Nintendo kwamen al relatief snel naar buiten, echter kwam de onduidelijkheid van sommige amiibo sneller aan het licht. Zo bleek al binnen twee weken dat Nintendo of Europe moeite had met de vraag naar de amiibo. Ook Nintendo of America reageerde één dag later publiekelijk met het feit dat ze geen idee hadden hoe het zou gaan met de amiibo. De onrust werd compleet toen Shigeru Miyamoto zelf sprak over de poppetjes. Hij verklaarde hier dat Nintendo niet kon beloven alle amiibo terug te brengen. Daar was opeens de hogere vraag en het beduidend lagere aanbod.

Hoewel de amiibo pas recentelijk verschenen, bleek al gauw dat Nintendo niet alles op orde had. De eerste tekenen van een beperkte oplage kwamen in beeld en The Big N deed er alles aan om dit "ridicule hersenspinsel" van sommige “doemdenkers” tegen te gaan. Hoewel een enkele, zeer speciale Samus-amiibo voor ruim 900 dollar op eBay werd verkocht, bleven de prijzen van de normale amiibo redelijk gelijk. Maar ook hier kwam snel verandering in…

19
De Samus-amiibo met twee laserguns in plaats van één.


De maniefase
Het woord ‘manie’ betekent letterlijk “een probleem in het functioneren”. In deze fase zien we de problemen van Nintendo een stuk beter, want dat deze er zijn, daar mag toch geen twijfel over bestaan. De hectiek rondom de amiibo kwam tot een nieuw hoogtepunt toen de derde wave verscheen. Voornamelijk in Noord-Amerika begon de race om ze allemaal te verzamelen (Pokémon anyone?) echt van start te gaan toen Lucario en Rosalina exclusief werden voor bepaalde winkelketens. Deze amiibo bleken al snel zeer gelimiteerd en zelfs de pre-orders werden zo goed als allemaal teniet gedaan. De chaos was pas helemaal compleet toen vrij recentelijk Shulk in de winkelschappen verscheen. Pre-orders werden geannuleerd, mensen stonden in de rij om vervolgens met lege handen thuis te komen en de schaarste omtrent de figures van Nintendo bereikte wederom een nieuw hoogtepunt. Overduidelijk een groots probleem, niet alleen voor de verzamelaar maar tevens voor The Big N. Potentiële consumenten worden nu diep teleurgesteld en de echte amiibo-hunters worden gedwongen belachelijk hoge bedragen neer te tellen voor een beetje plastiek met wat chips. Wii Fit Trainer, Shulk, Marth en Villager worden aangeboden voor honderden euro’s terwijl de reële waarde niet veel meer dan een tientje bedraagt. Het amiibo-tekort was een feit.

Nintendo’s grote fout was overduidelijk het te vroeg in de speelgoedbranche stappen. Zoals wel vaker het geval schijnt te zijn (latere release New Nintendo 3DS), was The Big N eigenlijk te kleindenkend en hadden ze de hoge vraag naar amiibo totaal niet verwacht. Het lange onduidelijkheid creëren van Nintendo is dan opeens ook een stuk logischer: ze wilden geen schaarste creëren, maar konden en kunnen de vraag simpelweg niet meer aan. Omdat er ondertussen al ruim dertig amiibo zijn aangekondigd, is het voor Nintendo gelijk onmogelijk om nog alle amiibo terug te brengen naar de winkels. Daar is simpelweg niet genoeg ruimte voor. Helaas is dit ook een kwestie van 'achteraf is gemakkelijk lullen', maar Nintendo had nooit de speelgoedbranche in moeten duiken met zo'n kleine oplage. Ze hadden eerst de speelgoedfiguurtjes massaal moeten creëren om zo aan de gigantische vraag te kunnen voldoen. Een duidelijk voorbeeld van een product dat uitgesteld diende te worden om het zo te redden.

20
Satoru Iwata: "There are no amiibo, please understand."


De ontnuchteringsfase
In de amiibo-crisis is er één fase nog niet aangebroken en dat is de ontnuchteringsfase. Dit houdt kortweg in dat de mensen gaan realiseren dat de belachelijk hoge prijzen nergens op slaan en de amiibo-figures het niet waard zijn. Tevens gaat dit een moment van besef vereisen van Nintendo, ze zullen duidelijkheid moeten bieden. Dit is de enige manier om de fans niet gekwetst achter te laten. Deze zullen anders ellenlang blijven hopen en dit zal resulteren in een afkeer naar Nintendo.

Wanneer de ontnuchteringsfase van start gaat, kan niemand vertellen. Zelfs de vele glazen bollen, magische 8-ballen en waarzegsters zullen daar geen (echt) antwoord op hebben. Het is echter wel vaak gebleken dat de consument als enige de crisis echt kan stoppen. Het is in mijn optiek een simpele kwestie, Nintendo moet meer amiibo gaan creëren om zo de hoge vraag te beantwoorden. Doen ze dit echter te laat, dan kan de gehele amiibo-line-up voor de toekomst in elkaar vallen. Nintendo kennende zal dit nog wel even op zich laten wachten en zullen er pas rond de E3 berichten verschijnen met “Het amiibo-tekort is ten einde”. De amiibo-crisis zal in ieder geval ooit ten einde komen en wat mij betreft liever vroeger dan later. Want als er één ding is wat de geschiedenis ons heeft geleerd, dan is het wel dat er aan alles een einde komt.
Next articleA Link Between Worlds-soundtrack weer verkrijgbaar in de Sterrencatalogus Previous articleReclame toont het gebruik van amiibo om de amiibo Party te unlocken...

Reacties van gebruikers

Avatar
Timmerito | 04 maart 2015 10:07 | #247932
collapse
Gelukkig komen er van alle zeldzame amiibo s een reprint van de zomer.
Avatar
MVG | 04 maart 2015 11:17 | #247934
Reactie op post #247932 van Timmerito
Dat zou niet gek zijn. Gelukkig ben ik nog niet echt verslingerd aan Amiibo's verzamelen. Wel vind ik het jammer dat sommigen zo snel zeldzaam worden, dat je niet eens de kans hebt om je aankoop te overwegen. Zo heb ik te lang gewacht MegaMan te halen en hem gemist, terwijl ik hem een uurtje eerder nog in mijn handen had. King Dedede lag er ook nog toen, maar was ook meteen uitverkocht.

Ik ben zeer selectief in welke Amiibo's ik koop en heb er daardoor pas 2. Het moet niet meteen overmatig duur worden. Het is in ieder geval duidelijk dat Nintendo goede zaken doet met de poppetjes. Mocht er een reprint komen in de zomer, dan verwacht ik alleen een soortgelijke toestand. Wordt de verzamelgeest van de fans nogmaals te grazen genomen om iedere mogelijke Amiibo te pakken te krijgen. Klinkt niet alsof er dan ineens een overvloed gaat zijn. Ik denk dat Nintendo de populariteit van dit merk graag volledig benut, desnoods geholpen door schaarste en beperkte uitgave van sommige figuren.
Avatar
Calandan | 04 maart 2015 11:24 | #247935
leuk artikel om te lezen, maar toch wel een punt van kritiek.
het is heel makkelijk zeggen dat ze maar een hele grote voorraad moeten opbouwen, maar...... verkoopt het niet dan zit je met de brokken.
Hoe vaak hebben we dit nou al niet gezien? Denk bijvoorbeeld aan WoW. Met elke major patch komen mensen terug en gaan massaal gamen. Te grote druk op de servers, die na 2 weken weer normaal kunnen werken. Ga je daar extra servers voor inschakelen? Nee. Net zoals Nintendo niet hele bakken Amiibo gaat maken om ze daarna eventueel niet te kunnen verkopen!
Avatar
Snader | 04 maart 2015 11:29 | #247936
Het zou niet slim van Nintendo zijn geweest als ze een gigantische voorraad hadden gemaakt, terwijl er nog helemaal geen zicht was of er een afzetmarkt voor is. Mocht dat er niet zijn geweest, dan zouden ze met miljoenen niet verkochte exemplaren opgescheept blijven zitten (E.T. voor Atari, anyone?). Dus ze hebben een reële hoeveelheid geproduceerd bij de lancering en dat blijkt achteraf niet aan de vraag voldaan te kunnen hebben. So be it.
De store-exclusiviteit in de Verenigde Staten help daar echter niet bij.
Avatar
Lupaie | 04 maart 2015 11:43 | #247937
Ik weet helemaal niet of dit allemaal zo slecht voor Nintendo is zoals Mink het doet voorkomen. Het is een super stukje om te lezen maar ik vraag me echt af of juist het gelimiteerde aanbod en de 'exclusiviteit' er niet voor zorgde dat de Amiibo's het gesprek van de dag werden en daardoor ook veel populairder dan wanneer er voorraad genoeg was geweest.

Er zijn genoeg voorbeelden over hoe een gelimiteerde oplage juist voor een hype gaat zorgen (iPhone 3/4 anyone). Daarnaast zou ik het dan ook geen crisis noemen maar vooral een hype. Nintendo zal de productie snel op orde hebben en als de Amiibo's dan steeds normaler worden dan is de nieuwigheid er snel vanaf. Wat dat betreft hoop ik dat Nintendo nog een tijdje doorgaat met exclusieve versies.
Avatar
Lieve Jongen | 04 maart 2015 11:46 | #247938
collapse
Nog even en Nintendo gaat geld eisen van mensen die op Ebay de Amiibo's met winst verkopen.

Het is te hopen voor Nintendo dat ze voldoende voorraad aan kunnen leveren want het kan je omzet kosten doordat mensen af gaan haken. En wat meer duidelijkheid kan geen kwaad.
Erg jammer trouwens dat er weer exclusieve Amiibo's zijn, dat zouden ze niet moeten doen. Bij Pokémon heb je ook elke keer exclusieve soorten die alleen via de wifi van een bepaalde winkel zijn te krijgen. Het zou voor iedereen mogelijk moeten zijn om aan zoiets te komen, niet alleen voor een beperkte groep gamers.
Avatar
Snader | 04 maart 2015 12:02 | #247939
Reactie op post #247938 van Lieve Jongen
collapse
Als alles voor iedereen zonder moeite verkrijgbaar is, wat is dan het punt van verzamelen? Een kunstverzameling bestaande uit schilderijen die iedereen kan aanschaffen streeft zijn doel voorbij.
Avatar
Lieve Jongen | 04 maart 2015 12:09 | #247940
Reactie op post #247939 van Snader
collapse
Kun je dan alleen dingen verzamelen die moeilijk verkrijgbaar zijn? Verzamelen heeft niets met de beschikbaarheid te maken.
Avatar
Lupaie | 04 maart 2015 12:21 | #247941
Reactie op post #247940 van Lieve Jongen
Meestal wel. Je kunt beginnen met een steentjes verzameling. Die zijn gewoon op straat te vinden. Maar de echte verzamelaar wil dan ook graag dat steentje uit Brazilië hebben. Daar kickt ie op, want dat is speciaal, en heeft veel moeite gekost.
Avatar
kinjoh | 04 maart 2015 12:59 | #247942
Nee ik wou nog shulk en rosalina amiibo
Avatar
offensive | 04 maart 2015 14:29 | #247944
collapse
Ik snap heel die amiibo gekte niet. Heb er totaal niks mee.
Avatar
PaulV1999 | 04 maart 2015 15:44 | #247949
Reactie op post #247944 van offensive
Dat heb ik dus ook. Ik vindt het wel een leuk idee, maar ze zijn duur en het enige waar ik ze dan voor zou kunnen gebruiken is Super Smash Bros en dat vindt ik niet de aankoop waard.
Avatar
Wezley | 04 maart 2015 21:03 | #247957
collapse
wat mij opvalt als ik een game/speelgoed winkel in loop is dat Skylanders en de Infinity figuren best veel verschillende poppetjes in de winkel heeft hangen hoewel dat voor Nintendo nog best weinig is.
in sommige winkels hangen de Amiibo's uitgedund over 2 hele schappen met zn 4 de zelfde naast elkaar.

die beperkte ruimte in de winkels is anders niet zo beperkt wat Nintendo denkt lijkt me.
Avatar
MVG | 05 maart 2015 13:14 | #247982
Reactie op post #247957 van Wezley
Mogelijk was het eigenlijk de bedoeling dat de verschillende figuren langer tegelijk in de schappen zouden blijven. Dit werkt voor Nintendo zelf echter beter waarschijnlijk, dus vinden zij het mogelijk wel best zo. Het verkoopt als een trein.

Daardoor kom je inderdaad wel vaak dezelfde figuren tegen. Zo zijn Mario, Luigi, Peach en Pikachu bijna altijd verkrijgbaar. Sommige personages zijn een korte tijd in overvloed verkrijgbaar. Dat was aanvankelijk met Pit, Yoshi, Link, etc.. Intussen kom je die steeds minder tegen. Dan is er nog een groepje dat je vrijwel nooit tegenkomt in winkels, of dat meteen uitverkocht is, bijvoorbeeld Shulk, Villager en Rosalina.

Bij Skylanders en Disney Infinity wordt waarschijnlijk wat grootschaliger gedistribueerd en verspreid. Zij hebben ook al veel langer daarmee kunnen oefenen. De poppetjes waren ook niet meteen zo populair als Amiibo nu blijkt. Er was een wat gezondere opbouw, waardoor je ze waarschijnlijk ook rustiger kon sparen. De Amiibo's zijn vrij nieuw en meteen een populair product.

Plaats een reactie

Log in of registreer een account om een reactie te kunnen plaatsen.