De Wii U is dood, lang leve de NX! Column | 28 maart 2015 13:46 | Auteur: Marcel

Op 27 maart 2015 bracht Eiji Aonuma slecht nieuws. In een videoboodschap verklaarde hij de Wii U dood. De stress van een illustere opvolger werd het achterblijvertje te veel. Iedereen die het systeem een warm hart toedraagt is geschokt en wenst de Wii U een zachte laatste rustplaats toe.

In 2014 knalde Nintendo op de E3 met de aankondiging van een berg nieuwe games en verbeterde versies van eerder getoonde games. Het pronkstuk van de presentatie was een gloednieuw Zelda-avontuur met een open wereld dat de voorgaande delen moest overtreffen. Na dit debuut van de nieuwe strategie kregen we eind 2014 een bizar onderonsje te zien tussen Shigeru Miyamoto en Eiji Aonuma. De beide heren vertoonde de eerste gameplay-beelden van de nieuwe The Legend of Zelda-game. Miyamoto grapte dat Aonuma nooit zijn Zelda-game op tijd af krijgt, waarna Aonuma hem pareerde met de vraag hoe het met Star Fox is gesteld. Star Fox komt eerder dan jouw Zelda-game, zei Miyamoto hem nog.



Maar Zelda is toch alleen uitgesteld?
Wat Aonuma misschien niet wist en Miyamoto wel was dat Nintendo bezig was om tijd te rekken. Tijd voor Satoru Iwata om een handtekening te zetten onder een deal met DeNA. DeNA is de maker en uitgever van succesvolle mobile-games die beide bedrijven de stratosfeer in gaat schieten. Toen de inkt onder het contract nog nat was, stapten vertegenwoordigers van DeNA en Nintendo naar de pers. Satoru Iwata liet in een korte PowerPoint-presentatie zijn plannen zien, maar als hij een paar dollar-, euro- of yen-tekens had vertoond, dan hadden we de boodschap ook begrepen. De aandelen van Nintendo stegen in een rap tempo. Alleen al het feit dat Nintendo van plan is om smartphone-games uit te brengen en die voor eind dit jaar op stapel heeft staan is genoeg reden om het vertrouwen terug te winnen van de aandeelhouders.

Follow the money chips
Een voetnoot tijdens Iwata’s presentatie was een nieuw platform genaamd “NX”. Een ‘dedicated gaming machine’, want Nintendo ging volgens Iwata niet mobile-only. Dat platform NX breder is dan alleen een console ligt voor de hand, omdat Nintendo eerder al repte over een gedeelde architectuur tussen handhelds en consoles en daar nu met DeNA een account-systeem en online-infrastructuur aan toe gaat voegen. Een nieuwe console is onderdeel van NX en wie het spoor volgt kan concluderen dat de console het eerste de deur uit is als in 2016 NX wordt gelanceerd. Alleen al het feit dat AMD een chip aan het ontwikkelen is voor een game-machine die in 2016 gelanceerd gaat worden is voldoende houvast voor deze theorie.
AMD_K12_roadmap

Nintendo’s prioriteit tot dusver was het in leven houden van de Wii U. Eiji Aonuma bevestigde die lezing doordat hij in zijn videoboodschap zegt dat een release voor The Legend of Zelda Wii U in 2015 een topprioriteit was. Die prioriteit is wat hem betreft veranderd. Het gaat er nu niet meer om dat de game dit jaar verschijnt, maar dat het de beste, mooiste, vetste, Zelda is. Aonuma maakt die beslissing echter niet zelf, Nintendo schroomt er niet voor om games naar voren te pushen die ze absoluut tijdens de feestdagen nodig hebben. Een voorbeeld hiervan is Mario Kart 7, waarbij Retro Studios er bijgehaald werd om de game op tijd af te krijgen. Andere games die vroegtijdig de ontwikkelfase verlieten waren The Legend of Zelda: The Wind Waker, New Super Mario Bros. en de recente Pokémon-titels. Het was allemaal noodzakelijk om goede jaarcijfers te kunnen presenteren. Iets dat met de aankomende smartphone-boom veel minder van belang is en daarom mag er met het voormalige paradepaardje van 2015 geschoven worden.

Een kort sterfbed
Nintendo hoeft zich niet meer in allerlei bochten te wringen om geld uit de Wii U te persen, want daar zijn de amiibo voor. Het systeem zelf mag wat hen betreft een stille dood sterven, terwijl zij nog wat leuke creatieve titels uitbrengen in de vorm van Splatoon en Yoshi’s Woolly World. Een blik op de releaselijst voor 2015 zegt voldoende. Je zult met moeite een line-up van 15 retail-games voor het hele jaar bij elkaar kunnen schrapen. Een aantal dat op de Xbox One en PlayStation 4 ongeveer per kwartaal verschijnt. The Legend of Zelda is een geweldige serie, maar zelfs Link is niet held genoeg om de Wii U in 2016 te redden. Het aantal releases zal op third-party gebied verder afnemen en wat dat betreft is de Wii U al een kale woestijn. Nintendo is daarnaast ook door de grote franchises heen om de Wii U te ‘redden’, omdat Miyamoto eerder al zei dat het volgende nieuwe Mario-avontuur waarschijnlijk pas op nieuwe hardware verschijnt.

86

Om het laatste beetje twijfel weg te nemen is niet alleen het uitstel van Zelda aangekondigd, maar ook een vertoning van de game op de aankomende E3 uitgesloten. Nintendo of America voegde daaraan toe dat Nintendo zich op deze E3 eigenlijk alleen wil focussen op de software voor 2015. Een opmerkelijke en veelzeggende zet. Nintendo gaat de volgende Zelda pas weer in 2016 vertonen. Ik ben er daarom van overtuigd dat de game verdwijnt gedurende de komende 14 tot 15 maanden om tevoorschijn te worden gehaald als grote klapper voor de lancering van de NX.

ConclusiE3
Nintendo heeft echter geleerd van de desastreuze E3-vertoningen die de Wii U kreeg voor de lancering en zal de console niet deze E3 al in prototype-fase laten zien. In plaats daarvan gaan we meer te weten komen over de games die 2015 hopelijk wel gaan halen, waaronder Star Fox. Bovendien heeft Nintendo een nieuwe line-up aan smartphone-games klaar staan en zullen er voor de kersverse New Nintendo 3DS een aantal nieuwe releases op stapel staan. Genoeg om 2015 en de eerste drie kwartalen van 2016 te overleven, maar niet voldoende om de Wii U in coma te houden tot Zelda af is. En de concurrentie? Virtual Reality gaat weer een ding worden, maar daar komen we binnenkort nog uitgebreid op terug...
Next articleAankomende E3 focust Nintendo zich puur op games die in 2015... Previous articleThe Legend of Zelda Wii U uitgesteld naar 2016; niet aanwezig...

Reacties van de crew

Avatar
Erik F. | 28 maart 2015 18:55 | #248838
Voordat jullie allemaal denken dat wij de Wii U niet meer zien zitten; dit is een column. Hierbij staat de mening van een bepaald redactielid centraal (in dit geval Marcel). Ditzelfde geldt voor het Nintendo 3DS-artikel van Patrick een tijdje terug. Dit representeert niet hoe wij als redactie erover denken, maar geeft jullie als lezer wel een unieke kijk in hoe wij individueel over bepaalde ontwikkelingen denken. Smile

Reacties van gebruikers

Avatar
yjahmesio | 28 maart 2015 14:17 | #248809
collapse
Volgens mij heeft AMD gezegd dat console in 2016 getoond wordt, heb nergens gelezen dat het ook in 2016 uitkomt. De NX komt eind 2017 uit, let maar op.

Ik heb het nogmaals gelezen, en ze hebben het over dat de console/handheld geïntroduceerd wordt in 2016, dus de NX komt gewoon pas over twee jaar uit!
Avatar
JoVo-7 | 28 maart 2015 14:20 | #248811
Reactie op post #248809 van yjahmesio
Mee eens!
Avatar
offensive | 28 maart 2015 14:52 | #248816
Reactie op post #248809 van yjahmesio
collapse
dus de WiiU komt gewoon pas over twee jaar uit!


Die is al uit? ;-)
Avatar
yjahmesio | 28 maart 2015 16:19 | #248825
Reactie op post #248816 van offensive
NX bedoelde ik!
Avatar
JoVo-7 | 28 maart 2015 14:19 | #248810
collapse
Nou nou, niet zo negatief gelijk zeg. Ik verwacht persoonlijk de NX in november 2017. Nintendo moet iets achter de hand hebben. Ben heel benieuwd of er een klapper tussen zit.. StarFox alleen gaat het hem dit jaar niet doen..
PlayStation heeft verder ook niks boeiends nu Uncharted ook weggevallen is en ik denk dat Microsoft nog wel wat verrassingen heeft..
Des te nieuwsgieriger worden we allemaal met dit soort aankondigingen... Jammer dat Zelda is uitgesteld, maar niet het einde van de wereld, ik gok op een verrassing van Nintendo en Zelda in 2016.
Avatar
yjahmesio | 28 maart 2015 14:26 | #248813
Reactie op post #248810 van JoVo-7
collapse
Precies, mensen doen net als of het einde van de wereld is. Ik baal ook heel erg dat Zelda is uitgesteld, maar Nintendo heeft vast wel een andere game voor in de plaatst.

Trouwens wat lees jij hier uit? Ik lees dat een console wordt geïntroduceerd.
AMD working on x86 or ARM chip for a "game console" to be introduced 2016 Dec 28, 2014 by RawmeatCowboy
The following comments come from Devinder Kumar, SVP and CFO of AMD...

The other thing I’ll mention in the semi-custom business which you probably picked up in the announcement that we had in October earnings call is we’ve been having a lot of interest in the semi-custom business, the semi-custom business is very unique, whereby it takes AMD’s core IP, we use it across MARKET segments, across customers, across products, customer interest has been high and we projected earlier this year that we would have at least one to two semi-custom design wins and I’m pleased to report that we have those design wins, the work to design the products that has already started, the contract assigned and those parts get introduced in 2016.

We didn’t say at which space it is in. I’m not going to give too much detail. I’ll say that one is x86 and one is ARM, and atleast one will be on gaming, right. But that’s about as much as you going to get out me today, because the customers from the standpoint to be fair to them. It is their product. They launch it. They announce it and then just like the GAME console or the parts you find out that its AMD’s APU that’s been used in those products.

This could very well be a Nintendo-related platform. All we know is that it's GAMING related. Nintendo has worked with AMD before, so seeing them collaborate in the future wouldn't be a stretch at all. Thanks to Autosaver for the heads up!
Avatar
JoVo-7 | 28 maart 2015 15:17 | #248819
Reactie op post #248813 van yjahmesio
In dit artikel lees ik duidelijk dat dit om een introductie dan wel aankondiging gaat. Dus mocht dit artikel echt Nintendo gerelateerd zijn (wat ik wel verwacht eigenlijk) zal de nieuwe console pas in 2017 het levenslicht zien.
Avatar
Calandan | 28 maart 2015 16:59 | #248828
Reactie op post #248810 van JoVo-7
laatste 4 artikelen van deze persoon hadden een negatieve inslag. Ligt dus meer aan hem dan ons.
Avatar
nintendo23 | 28 maart 2015 14:24 | #248812
collapse
Als het verhaal klopt dat Nintendo de E3 alleen maar gebruikt om games die in 2015 uit komen. Met wat gaan ze het jaar 2016 vullen. Eigenlijk worden mensen met een Wii u toch gewoon besodemieterd. 4 jaar een console waarvan het laatste jaar 2016 helemaal leeg blijft kan het me niet voorstellen. Nintendo maakt zich echt belachelijk als dit het laatste jaar van de Wii u wordt. Wat verwacht Nintendo dan dat we in 2016 weer 350 euro uitgeven. Ik ga zeggen dat ik serieus ga twijfelen om een nieuwe console aan te schaffen. Gaan jullie ondanks deze onzin toch de NX weer bij launch halen?

Maar graag je bron van het E3 verhaal?
Avatar
Ricardo | 28 maart 2015 14:34 | #248815
Reactie op post #248812 van nintendo23
Als je die mogelijk nieuwe console dan niet zou kopen, stop je dan ook hier op N1?
Avatar
offensive | 28 maart 2015 15:04 | #248818
Reactie op post #248812 van nintendo23
De NX halen bij launch? Geen idee weet nog niet eens wat het is? Laat Nintendo in 2016 maar eerst de NX introduceren. En dan bepaal ik wel of het iets voor mij is.

E3 2015 verhaal komt van IGN

http://www.ign.com/articles/2015/03/27/the-legend-of-zelda-for-wii-u-has-been-delayed
Avatar
Rico B. | 28 maart 2015 15:38 | #248822
Reactie op post #248812 van nintendo23
Tuurlijk, ik zit vol vertrouwen dat Nintendo van hun fouten heeft geleerd en dat is eigenlijk nu ook te merken. Nintendo gaat de mobile-markt in en je moet nu onderhand toch wel beseffen dat de Wii U echt heel slecht verkoopt inclusief haar software. Ik weet bijna zeker dat Nintendo al vanaf het tweede jaar van de Wii U druk bezig is met de NX, om de tijd ervoor te nemen, software etc startklaar te maken. Kortom ik ben er zeker van bewust dat het een flop kan gaan worden maar al met al ga ik de NX sowieso halen.
Avatar
Martijn | 28 maart 2015 18:38 | #248835
Reactie op post #248812 van nintendo23
Nou, ik vind deze hele column eigenlijk belachelijk. Het is te vroeg voor een uitspraak als deze. Als we weten wat het nieuwe Nintendo systeem inhoudt en wanneer het verschijnt, wil ik nog wel eens nadenken erover. Voorlopig blijft het Wii U.

Besodemieterd vind ik niet helemaal de juiste bewoording, maar mag hopen dat Nintendo de kopers van de Wii U niet zomaar ineens in het diepe gooit. Dat gaat ze niet in dank worden afgenomen door velen. Ik wil eerst weten wat het nieuwe apparaat is, voordat ik weet of ik het ga kopen. Of niet. Waarschijnlijk wel, aangezien hij voorlopig niet komt.

Gelukkig maar, dit artikel is nog fictie. De enige basis ervoor is Zelda's uitstel.
Avatar
DarkVoice | 28 maart 2015 23:06 | #248871
Reactie op post #248812 van nintendo23
Hahahaha.....
Avatar
DarkVoice | 29 maart 2015 08:58 | #248885
Reactie op post #248812 van nintendo23
Nintendo maakt zich belachelijk???????



Pfff...

Echt totale lucht wordt hier gemeld...
Avatar
Ruban | 28 maart 2015 14:27 | #248814
collapse
Ik wordt best wel depressief en verdrietig bij het lezen hiervan. Ik heb ontzettend veel plezier aan mijn Wii U, kben eigenlijk nog niet eens toe aan een nieuwe. Mad
Avatar
PaulV1999 | 28 maart 2015 15:20 | #248821
Reactie op post #248814 van Ruban
Jaa, ik heb ook genoeg plezier aan de Wii U. Ik vind dit hele bericht daarom ook dikke onzin! Mad
Is het nou echt tegenwoordig zo dat iedereen na 10 uur spelen van een spel alweer een nieuwe wil?!
Ik weet niet hoe het met sommigen zit, maar ik heb al driekwart jaar Mario Kart 8 en ik vermaak me er nog steeds prima mee!
Avatar
LittleZtar1991 | 28 maart 2015 15:19 | #248820
Zolang ze maar een normale console uitbrengen, waar ik niet voor de buis hoef te gaan springen ofzo, om iets te kunnen doen, vind ik het best.

Dat is 1 van hun concepten die ze moeten laten varen.

Ik wil (om maar een voorbeeld te geven) een Metroid Prime 1 en 2 ervaring hebben, geen 3.
Avatar
jorden1506 | 28 maart 2015 16:49 | #248827
2016 = 30 jaar Zelda enough said
Avatar
CyberMonkey | 28 maart 2015 17:24 | #248829
collapse
Er mogen dan wel 15 games in een kwartaal uitkomen voor de One en PS4, maar niemand heeft de tijd of het geld om al die games überhaupt te spelen. Ik zelf heb bijvoorbeeld dit jaar pas één game gekocht en toch heb ik zeker nog genoeg te spelen op mijn 3DS, Vita en PS3. Als Mewtwo en de MK8 DLC verschijnen kan ik ook weer een tijdje vooruit met de Wii U, dus persoonlijk maakt het mij niet heel erg uit dat er niet iedere week een game verschijnt. En wat de NX betreft, die zie ik voor 2017 echt niet verschijnen. Nintendo zal alleen maar fans verliezen door te snel een nieuwe console op de markt te brengen en weer zo'n Twilight Princess actie zit ook niemand op te wachten denk ik. Ik ga in ieder geval de NX niet meteen kopen op de release, net als dat ik nog even wacht met het aanschaffen van een PS4.
Avatar
offensive | 28 maart 2015 17:36 | #248830
Reactie op post #248829 van CyberMonkey
Ja maar dan heb je wel keuze uit games. Op de Wii U komt er één game dan is het maar hopen dat die game je aanspreekt.
Avatar
Martijn | 28 maart 2015 18:04 | #248831
De eerdere doodverklaring van de 3DS op deze website, ten gunste van de New 3DS, vond ik al veel te voorbarig. Daar ging het tenminste nog over twee systemen waarvan je wist, dat de nieuwe er al aan zat te komen. Ook was de New 3DS géén echte opvolger, maar de zoveelste variatie op hetzelfde apparaat.

Over de NX heeft niemand nog een flauw vermoeden, ook niet over wanneer die uitkomt. Deze doodverklaring van de Wii U vind ik persoonlijk compleet nergens op slaan, zeker niet op een professionele Nintendo website. Zeer kort door de bocht!

Schrijf dit artikel nog maar een keer wanneer de zogenaamde NX er echt aan zit te komen, want het blijft nu bij een berg speculaties. Die zijn alleen ontstaan omdat Zelda is uitgesteld. Iets waar niemand echt van opkijkt. Dat is vaker gebeurd en zal ook niet de laatste keer zijn. Snap dat het een teleurstelling kan zijn, maar dit artikel maakt er een compleet giswerk van.

Het enige echte voordeel zou zijn dat Sony en Microsoft bij een dergelijke sprong geen enkel antwoord zouden kunnen geven, aangezien hun machines nog te kort uit zijn en nog niet genoeg winst hebben behaald. De kaarten worden dan opnieuw geschud. Daarmee zou Nintendo een streepje voor kunnen hebben, maar ook daar zit risico in. Het is niet zeker dat het nieuwe systeem dan ineens wel aanslaat, zeker als de Wii U ineens in de steek wordt gelaten. Wekt niet bepaald vertrouwen bij de consument op. Een nieuw systeem is geen wondermiddel dat meteen alle problemen zou oplossen.

Voorlopig weiger ik het te geloven. Mede omdat ik de Wii U nog niet beu ben, het apparaat nog een redelijke hoeveelheid games gun en als consument geen zin heb om nu alweer een duur nieuw apparaat te kopen. Eind 2017/2018 lijkt me beter, al is dat natuurlijk ook een speculatie zonder echte bevestiging.

Dit is een zeer zuur en negatief geschreven artikel. Zou haast adviseren het te herschrijven of offline te halen (maar ieder zijn mening). De Wii U leeft nog!! De NX is alleen nog een vage afkorting waar nog niemand iets over weet. Kom dus niet nu al aanzetten met "de Wii U is dood". Flauwekul voorlopig!
Avatar
ThanosReXXX | 28 maart 2015 18:07 | #248832
Er worden in dit artikel wel wat interessante punten aangehaald, maar verder vind ik het nogal een hoog suggestief (en negatief) gehalte hebben. Ik dacht in eerste instantie na de eerste twee zinnen dat ik de afgelopen 24 uur ergens een artikel gemist had waar Nintendo officieel had laten weten dat de Wii U niet meer ondersteund gaat worden; iets dat ze logischerwijze natuurlijk nòòit zouden gaan doen omdat er nog wat (voor Nintendo) belangrijke games op uit gaan komen waar ze nog het nodige aan moeten verdienen, en iedere vroegtijdige aankondiging zou dat zwaar kunnen ondermijnen. Je ziet nu al hoe mensen lopen te zeiken over de NX aankondiging terwijl het gerust nog een paar jaar gaat duren voor er iets concreets te zien zal zijn. Alsof Nintendo sinds de release van de Wii U niet verder is gegaan met nieuwe hardware te ontwikkelen...

Daarnaast zijn er de plannen/wijzigingen die ze met DeNA willen gaan implementeren, en ze zullen niets concreets gaan melden omtrent een datum voor de komst van een opvolger voordat die plannen grotendeels rond zijn, daar deze niet alleen gelden voor Nintendo's mobile plannen, maar ook van toepassing zullen zijn op het nieuwe platform.

Er is ook helemaal niet gezegd wanneer Zelda dan wel uitkomt en automatisch concluderen dat de game door dit (overigens redelijk verwachte) uitstel meteen door zou schuiven naar de NX is wat voorbarig. Misschien wordt het wel eenzelfde soort release als bij Twilight Princess, met twee versies, al is niet te zeggen wat voor aanvullende zaken ze nog toe willen voegen en als de NX echt aanzienlijk krachtiger gaat worden (mag ik hopen) dan wordt het misschien wel een ander verhaal, maar zoals gezegd zijn uitspraken daaromtrent nu nog even wat te vroeg.

Overigens zijn sinds de N64 letterlijk ALLE grote Zelda games uitgesteld, zoals Peer Schneider van IGN zeer scherp heeft opgemerkt:


This announcement takes me back more than a decade to when I myself covered Nintendo (and my favorite franchise, The Legend of Zelda). I was wondering, have any of the Zelda console titles ever shipped "on time?"

Here's a quick history (IGN only goes back to the N64 days, so I don't recall off-hand what happened with SNES and NES):

1997: Ocarina of Time delayed to 1998
1999: Zelda Gaiden (Majora's Mask) scheduled for 1999 (it came out in 2000)
2002: Wind Waker delayed to 2003
2005: Twilight Princess delayed to 2006
2010: Skyward Sword delayed to 2011

The good news is that those games all turned out mighty fine. So Let's hope that the additional months in development will result in another memorable installment. And that Nintendo has something nice to show at E3.


Dat ook deze Zelda dus weer uitgesteld wordt is helemaal niet zo bijzonder.
Allright people, nothing to see here, move it along... Wink

EDIT:

Ai, het betreft hier slechts een stelling, geen nieuwsbericht. Ik ben er, hoe zeggen ze dat ook alweer? Oh ja: met boter en suiker in gegaan... Surprised Biertje?
Avatar
Captain-Retardo | 28 maart 2015 18:36 | #248833
collapse
Je kan er natuurlijk donder op zeggen dat er een grote kans bestaan dat de nieuwe Zelda cross-gen wordt. Met wat voor grote game moeten ze anders hun nieuwe console lanceren ? Er zullen vast wel wat next gen games in zeer vroege ontwikkelstadium zijn maar of die 2016 zouden redden is maar de vraag. Nintendo gaat natuurlijk nooit toegeven dat dat de daadwerkelijke reden is voor de uitstel ook al geloven sommige mensen hier in sprookjes en is Nintendo een filantropische instelling.

Gaat weer een geweldig jaar voor de Wii U worden. Platformers en een RPG. Toevallig vond ik Xenoblade tof maar normaal kots ik op RPG's. Misschien een aankondiging op de E3 van iets wat niet eerder bekend was maar ik verwacht dan niets meer dan een kleine titel van het kaliber Captain Toad. Mijn Wii U is al sinds de launch stof aan het happen met af en toe een kleine reanimatie voor een spelletje hoogstens 4 keer per jaar. Wel een heel groot contrast, op de PS4- Xbox One kan ik het aantal goede titels bijna niet bijbenen.

En Marcel blijft mijn favoriete redactielid. Verstand van zaken en heeft geen roze bril op.
Avatar
yjahmesio | 28 maart 2015 18:47 | #248837
Reactie op post #248833 van Captain-Retardo
collapse
Volgens mij heb jij een speciale bril op, waardoor al die top games die jij op de xbone en ps4 speel, bij jouw wel goed werken! Hilarious
Avatar
Captain-Retardo | 28 maart 2015 20:41 | #248860
Reactie op post #248837 van yjahmesio
collapse
Ja hoor werkt allemaal perfect weet niet waar jij die onzin vandaan haalt dat iets niet naar behoren werkt ? Zoals we van je gewend zijn kom je wel vaker met onzin verhalen en Nintendo propaganda. Ik hoef niet 3+ maanden te wachten om een fatsoenlijke game te spelen. Deze week kwam Bloodborne uit, onlangs kwam Dying Light en ori uit en ik heb nog een stapel games liggen van vorig jaar zoals Dragon Age, Forza Horizon 2, Sunset Overdrive, Alien Isolation waar ik nog mee bezig ben of mee moet beginnen. Waar de fuck moet je je met de Wii u mee bezig houden ? Wachten tot je ons weegt voor een platform game waar het systeem al een shitload van heeft.

Zelfs met een PS4/Xbox One die nagenoeg dezelfde line up hebben speel ik op beide meer dan op de Wii U. Toch een hele prestatie van Nintendo.
Avatar
yjahmesio | 28 maart 2015 20:56 | #248862
Reactie op post #248860 van Captain-Retardo
collapse
niet serieus gasten, het zijn maar een paar games die slecht waren op release. ik heb maar 1 game op de xbone, dus snap sowieso niet over welke top games jij het hebt. Ik wacht op mortal X en quantem break, en dat is het voor mij. voor de rest kan ik niet met jouw nee praten, ik heb totaal andere smaak.

bloodborne bevat trouwens wel een gruwelijke glitch trouwens.
Avatar
Captain-Retardo | 28 maart 2015 21:01 | #248864
Reactie op post #248862 van yjahmesio
collapse
Dus ? Nintendo games hebben ook wel eens glitches neemt niet weg dat het alsnog toffe games zijn. Kan mij herinneren dat Pokemon Y/X ook een glitch had waardoor je overnieuw moest beginnen.

Totaal andere smaak valt ook wel mee, als shooter X exclusief op de Wii U verschijnt sta jij als 1e in de rij om het de hemel in te prijzen.
Avatar
yjahmesio | 28 maart 2015 21:40 | #248866
Reactie op post #248864 van Captain-Retardo
nu lul je uit je nek!. heb nooit een shooter de hemel in geprezen. en wat maakt het nou uit o welke console die komt? jij doet net alsof ik alleen een wiiu hebt. nogmaals ik heb een ps3,x360,wiiu,xboxone, 3ds, dat ik Nintendo games leuker vind, kan ik helaas niks aan doen. meeste thirdpartys hebben mij nooit geboeid, zelfs toen ik alleen een x360 en de ps3 had, ik weet zeker dat de meeste meer games hadden dan ik. Ik wil best met jouw mee lullen, net als de meeste watjes en meelopers dat doen, maar ik ben graag mezelf, jij mag mij daardoor best een fanboy vinden , dat boeit mij niet, want ik weet het beter, en sta er hoog boven.

game lekker en be happy. veel game plezier!!
Avatar
Lieve Jongen | 28 maart 2015 20:47 | #248861
Reactie op post #248837 van yjahmesio
collapse
Bij mij werken alle topgames op mijn XBO en PS4 ook gewoon hoor en ik heb maar een simpel Specsaverfietsje op mijn neus.

Ik hoop dat Xenoblade mij er toe kan bewegen de Wii U onder het stof vandaan te halen. Ben nu met Dragon Age bezig en the Wicher komt er ook nog aan. Wellicht daarna Xenoblade maar ik had veel meer van de Wii U verwacht. Ik hoopte dat Nintendo nu ook eens wat JRPG's naar de Wii U zou brengen maar helaas.
Avatar
yjahmesio | 28 maart 2015 20:57 | #248863
Reactie op post #248861 van Lieve Jongen
was meer als grapje bedoelt, niet te serieus jooh.
Avatar
Jmaster | 28 maart 2015 18:56 | #248839
collapse
Wat een clickbait zeg. Speculatie op speculatie zonder goede onderbouwing, random powerpoint-slides van AMD erdoor, en dan ook nog zo'n titel.
Avatar
Elm | 29 maart 2015 20:27 | #248900
Reactie op post #248839 van Jmaster
serieus? clickbait? speculatie? denk je dat marcel zo'n stuk gaat schrijven zonder enig bewijs?
Avatar
koekiemonster | 29 maart 2015 08:14 | #248881
Goede column!
Avatar
Oubaïd | 29 maart 2015 14:33 | #248892
Wii U heeft nog zeker 2 jaar aan games... de NX is naar mijn mening echt iets voor 2017. Dat Zelda dit jaar niet meer uitkomt is niet zo leuk, maar er zullen vast op de E3 andere games aangekondigd worden om dat op te vangen.

Denk aan: Animal Crossing, Paper Mario, Metroid, eventueel Luigi's Mansion 3, een grote game met focus op amiibo...dit soort aankondigingen zouden het uitstel van Zelda best goed kunnen opvangen.
Avatar
Duncan | 29 maart 2015 15:04 | #248893
collapse
Wat een negativiteit zeg weer. Ik weet niet hoe met de meesten hier zit, maar ik heb meer dan genoeg aan 3 a 4 leuke Nintendo games per jaar. Met Xenoblade op de Wii destijds heb ik 4 maanden mee kunnen vermaken. Veel Nintendo games zoals Mario Kart en Smash hebben een uitstekende replaywaarde. Met Splatoon en Xenoblade X verwacht ik precies hetzelfde. Soms krijg ik het idee hier dat mensen hier een kluizenaarsbestaan leven en minimaal één keer per maand een topgame verwachten van Nintendo....

Daarnaast ik vind het alleen maar goed dat ze de tijd nemen voor die nieuwe Zelda, want ik vond Skyward Sword een beetje tegenvallen.

Wat betreft het marketingbeleid van Nintendo vind ik veel kritiek wel terecht though. Ik heb het idee bij Sony dat er meer naar de consumenten wordt geluisterd.
Avatar
Oubaïd | 29 maart 2015 15:32 | #248896
Reactie op post #248893 van Duncan
Ben het met elk woord eens! Vraag me soms echt af of men hier wel van de games geniet, ben soms maandenlang zoet met een game. En er gaan nog leuke aankondigingen gedaan worden op de E3 naast de huidige lijst aan aankomende games voor dit jaar.
Avatar
Mangamusicfan | 30 maart 2015 10:57 | #248907
Reactie op post #248893 van Duncan
collapse
Helemaal mee eens!
Ik snap ook niet waarom mensen iedere maand nieuwe games willen.
Ik vermaak me nog steeds prima met hyrule warriors mk8 en smash.
Avatar
Ricardo | 30 maart 2015 12:09 | #248910
Reactie op post #248907 van Mangamusicfan
Mee eens. Zeker in combinatie met 3DS heb ik genoeg te spelen. Met games als Mario Kart en Smash kan je inderdaad wel even vooruit. Maar ook met games als Fire Emblem: Awakening of Pikmin 3 kan ik me heel wat uurtjes vermaken.
Avatar
Coldman | 30 maart 2015 03:23 | #248906
Als er geen tot weinig goeie games voor de Wii U uit gaan komen dan is het de slechtste investering die ik ooit heb gedaan in een console. Smash Bros is leuk, maar zoveel geld om 1 game te spelen.... meh. Ik had hem gekocht omdat ik verwachtte in de toekomst toch wat meer leuke games te kunnen spelen. Hopelijk wordt deze theorie als vals verklaard.
Avatar
Marcel | 27 april 2016 12:21 | #263501
Had ik toch maar even mooi gelijk Very Happy

Plaats een reactie

Log in of registreer een account om een reactie te kunnen plaatsen.