Code Name: S.T.E.A.M. Preview | 06 april 2015 20:39 | Auteur: Daan

Het is juni 2014 en iedereen zit ongeduldig te wachten op de aankondiging die komen gaat. De roundtable zit gevuld met journalisten, ieder met zijn eigen verwachtingen. De één denkt aan Metroid, terwijl de ander gewoon wat bijzonders wil. Het antwoord kwam in de vorm van Code Name: S.T.E.A.M., wat voor velen in de zaal een teleurstelling bleek. Toch waren er wel wat mensen voor te porren, die hoopten op goede dingen van de studio achter Fire Emblem. Nu is de game in onze handen en kunnen we zelf oordelen!

2


In Code Name: S.T.E.A.M. stap je in de schoenen van Henry Fleming. Het hoofdpersonage uit het boek 'The Red Badge of Courage' wordt gerekruteerd door Abraham Lincoln, die een speciale task force heeft opgericht om grote bedreigingen tegen te gaan. In het verhaal wordt Londen overspoeld door aliens en het is het S.T.E.A.M.-team alles aangelegen om ze te stoppen. Wat volgt is een ware power fantasy trip en het is vanaf het eerste moment werkelijk genieten. Er is constant actie op het scherm en de grote verscheidenheid aan cutscenes wordt op een aandoenlijke stripboekmanier gepresenteerd aan de speler. Wat het nog meer aangenaam maakt, zijn de verschillende personages die je zal ontmoeten tijdens de reis. Vele klassieke werken passeren de revue en het zou nu zonde zijn om ze te gaan benoemen. Het is opmerkelijk om deze characters in een nieuw licht te zien, maar Code Name: S.T.E.A.M. begrijpt waar het mee bezig is.

Boom goes the dynamite
Als je al flink in de weer bent geweest met de demo, dan weet je waar de gameplay om draait. Code Name: S.T.E.A.M. is een toffe mix van onderdelen, bestaande uit klassieke turn-based elementen en third-person actie. De personages in S.T.E.A.M. kennen een limiet en kunnen alleen maar een bepaalde afstand afleggen. Deze afstand wordt korter als je meerdere keren gaat aanvallen, want met elke handeling verbruik je stoom. Terwijl je over de turn-based grid beweegt, zul je dus een juiste balans moeten maken tussen aanvallen en verdedigen. Dit klinkt makkelijk zat, maar schijn bedriegt. Met de 3D-omgevingen en het third-person perspectief kunnen vijanden van elke kant komen en op elk gegeven moment je flink verrassen. Het zorgt voor stressmomentjes, maar je bent zeker gefocust op de taak zelf en dat valt als positief te bestempelen.

8


De game beweegt op een vlotte manier voort. De hoofdstukken hebben verschillende omgevingen die je moet overbruggen en elke keer gaat de moeilijkheidsgraad een tikkeltje omhoog. Op deze locaties zijn de taken ook stuk voor stuk anders, wat zorgt voor de nodige variatie. Zo heb je missies waar je mensen in veiligheid probeert te brengen of probeert de base te beschermen, zodat deze niet opgeblazen wordt. Je doet nooit twee keer hetzelfde.

Er zijn echter twee zaken die niet lekker liggen. Nadat je beurt voorbij is, zul je heel lang moeten wachten totdat de aliens al hun bewegingen hebben gemaakt. Gelukkig is er een patch op komst die dit probleem zal oplossen. Het was fijner geweest als dit er eerder in had gezeten, want het had sommige matches vijftig procent sneller laten verlopen. Een ander probleem is onzekerheid. Je weet nooit zo goed wat de aliens van plan zijn en dat maakt vooruit plannen soms behoorlijk moeilijk. Ze hebben aardig wat ruimte om voort te bewegen, dus als je niet goed oplet staan ze voor je neus. De moeilijkheidsgraad gaat al vroeg omhoog en als je niet bereid bent om te reageren op elke situatie, dan maken de aliens hier misbruik van. Geduld is een grote vereiste als je Code Name: S.T.E.A.M. wilt gaan spelen en dat maakt het absoluut niet geschikt voor iedereen.



Voorlopige conclusie
Code Name: S.T.E.A.M. is een vreemde eend in de bijt. Er zijn wat problemen met de moeilijkheidsgraad en de langzame bewegingen van vijanden, al wordt aan dat laatste flink gesleuteld. De wereld is echter fantastisch en de game zelf speelt heerlijk weg. Het is nog even afwachten hoe alles uit zal pakken, maar de eerste impressies zijn toch flink positief. We zijn benieuwd naar wat de game nog meer in petto heeft!
Next articleWii-versie Rodea the Sky Soldier enige met lokale multiplayer Previous articleXenoblade Chronicles X krijgt waarschijnlijk betaalde DLC quests

Reacties van gebruikers

Avatar
Zachary | 07 april 2015 00:05 | #249401
Preview? De game is toch al sinds maart uit, of heb ik het mis?

E: Ah ik snap 'm nu. De game is al uit in Noord-Amerika, maar hier nog niet. De game ziet er in ieder geval wel interessant uit, maar ik vind de artstyle nog wel een beetje raar.
Avatar
Duncan | 07 april 2015 01:37 | #249402
Ik ben benieuwd naar de review. In de USA krijgt de game uiteenlopende cijfers. Weird
Avatar
Demin | 07 april 2015 12:10 | #249406
Ik vond de demo heel leuk, snap alleen niet dat ze de demo hier wel tegelijkertijd met de VS uitbrengen en de echte release maanden later doen. Ik ben benieuwd, deze staat al een lange tijd op mijn verlanglijstje.

Plaats een reactie

Log in of registreer een account om een reactie te kunnen plaatsen.

Code Name: S.T.E.A.M.

Platform: Nintendo 3DS
Genre: Turn-based Strategy
Ontwikkelaar: Nintendo / Intelligent System
Uitgever: Nintendo
Aantal spelers lokaal: 4
Online-ondersteuning: Ja
Aantal spelers online: 4
Releasedatum: 15 mei 2015

Screenshots