Puzzle & Dragons Z + Puzzle & Dragons: Super Mario Bros. Edition Review | 06 mei 2015 14:30 | Auteur: Nathan

Met Puzzle & Dragons had de Japanse ontwikkelingsstudio GungHo Online Entertainment begin 2012 goud in handen. In deze puzzelgame moest je rijen maken van drie dezelfde cirkels om zo draken te laten aanvallen, een succes onder Japanse iOS-gebruikers. Bijna twee jaar later, in december 2013, besloot de ontwikkelaar RPG-elementen toe te voegen aan het puzzelconcept, in Puzzle & Dragons Z voor de Nintendo 3DS. Vrijdag verschijnt Puzzle & Dragons Z gebundeld met een speciale Super Mario Bros.-editie van Puzzle & Dragons in Europa voor de Nintendo 3DS. Weet deze nieuwe puzzelserie de sfeer van RPG's in de eerste game en van het Mushroom Kingdom in de tweede game goed te combineren?

3


Het verhaal in Puzzle & Dragons Z heeft een aantal leuke wendingen, maar het verhaal in Puzzle & Dragons: Super Mario Bros. Edition zal je bekend voorkomen: Peach is gevangengenomen door Bowser, Mario gaat haar redden en veel dieper is het verhaal niet. Het verhaal is in de Super Mario Bros. Edition een beetje matig waardoor er wel een flink contrast tussen beide spellen ontstaat. Als je wat meer van de verhalende games houdt, zal je sneller uitwijken naar Puzzle & Dragons Z. De kans dat je je op één van beide games gaat focussen is groot en dit mag de ontwikkelaars best kwalijk genomen worden. Gelukkig kunnen de echte puzzelaars in beide games hun hart ophalen.

De basis
In Puzzle & Dragons Z staan gevechten tussen trainers van draken centraal. In je team mag je maximaal vijf draken hebben en één draak van een andere (in-game) trainer, de zogenaamde Helper. Deze draken hebben één van de types uit het spel: Fire, Water, Wood, Light en Dark. Op het bovenste scherm van je Nintendo 3DS-systeem zie je jouw team en de vijandelijke draken met hun resterende health points, hun type en over hoeveel beurten zij jouw team gaan aanvallen. Op het touchscreen vind je een rooster met vijf rijen van ieder zes vakjes. In dit rooster vind je cirkels met daarin de symbolen van de vijf types draken. Deze cirkels heten Orbs. Het doel is om, door één Orb over het rooster te laten bewegen, zoveel mogelijk rijen van drie of meer Orbs te maken met hetzelfde type. Deze speel je dan weg en de draken in je team met hetzelfde type zal dan aanvallen. Door meer van dit soort rijen te maken in één beurt, ontvang je combo's, die voor extra aanvalskracht zorgen.

Wanneer een vijandelijke draak je aanvalt, verlies je HP. Alle HP van je draken wordt op één grote hoop gegooid en het zal daardoor niet gebeuren dat je één van je draken niet meer kunt gebruiken. Je wint als team en je gaat als team ten onder. Dit werkt erg fijn, omdat je je op slechts één HP-balk hoeft te concentreren en je altijd met al je draken kan aanvallen. De ontwikkelaars hebben de tegenstanders in de game sterk genoeg gemaakt om het niveau hoog te houden, waardoor de moeilijkheidsgraad van het spel niet onder deze keuze lijdt.
In datzelfde rooster op het touchscreen vind je roze vierkanten met een hartje erin. Deze gedragen zich hetzelfde als Orbs, alleen zal een rij van drie of meer van deze Heart Orbs geen schade doen aan de tegenstander, maar jouw eigen HP-balk weer een stukje vullen. Alle gevechten worden bepaald door dit makkelijk te leren systeem. Het zal je echter verbazen hoe pittig dit kan zijn in de praktijk, voornamelijk in latere werelden. Het gevechtssysteem van Puzzle & Dragons: Super Mario Bros. Edition werkt op dezelfde manier. Hier zijn de draken echter vervangen door figuren uit de Super Mario-serie, waaronder Mario, Ice Luigi, Goomba, Paratroopa en verschillende Toads.

33


All the places
Andere belangrijke spelelementen zijn het lopen naar dungeons terwijl je bij de Super Mario Bros. Edition van wildgevecht naar challenge naar boss battle gaat. Hoewel de eerste wereld iets kleiner is, zal vanaf de tweede regio in Puzzle & Dragons Z elke wereld zes dungeons hebben met een oplopend aantal subdungeons. In Puzzle & Dragons: Super Mario Bros. Edition zijn de werelden iets kleiner, maar hier staan wel een paar extra werelden tegenover. Het is erg jammer dat je van gevecht naar gevecht loopt in de dungeons in beide spellen. Het beperkt je vrijheid om op zoek te gaan naar bijvoorbeeld items en je kunt de tijd die je in een dungeon doorbrengt niet verlengen door op zoek te gaan naar verborgen gebieden of objecten. Vooral in Puzzle & Dragons Z is dit een zeer gemis, omdat deze game erg zijn best doet om de puzzelelementen met het RPG-genre te combineren.

Een plek waar je in Puzzle & Dragons Z vaak zal terugkeren, is het Ranger HQ. Hier kun je onder andere Eggs uit laten komen. Dit zijn dropitems van draken in de dungeons. Je hoeft ze slechts in te leveren in het Ranger HQ en je krijgt er altijd een draakje met Level 1 voor terug. Er is echter een kleine kans dat je een Mega-Hatch hebt en het level van het pasgeboren draakje hoger is dan één. Een ander soort dropitem zijn de Dragon Chips. Hiermee kun je je draken laten evolueren. Je draken kunnen slechts tot een bepaald level worden getraind en met de evolutie naar een krachtigere variant kan de training gewoon verdergaan. Je hebt hier meerdere chips voor nodig en de juiste chips bij elkaar zoeken is een hels karwei, waardoor een evolutie van een draak als een echte prestatie voelt. Ten slotte kun je ook draakjes met een laag level opofferen om een draak met een hoger level een EXP-boost te geven, een zogenaamde “Power-Up”. In Puzzle & Dragons: Super Mario Bros. Edition kun je deze dingen doen in het Toad House, welke aan het begin van elke wereld te vinden is. Daarnaast kun je in het Toad House je teams aanpassen. In Puzzle & Dragons Z, dat veel eerder verscheen in Japan, kan dit in het algemene menu waar je onder andere ook je spel kunt opslaan. Het is een rare beslissing om deze optie te verplaatsen naar het Toad House. In plaats van dat je bij de dungeon kunt blijven staan die je wil gaan doen, moet je nu naar het Toad House lopen en wanneer je later beseft iets te zijn vergeten, kun je weer terug.

44


De kleine verschillen
Waar de gameplay van Puzzle & Dragons: Super Mario Bros. Edition dichterbij die van de smartphoneversie van Puzzle & Dragons ligt, mixt Puzzle & Dragons Z deze met een aantal extra RPG-elementen, waaronder een stad waarin je vrij rond kunt lopen. In Zed City is onder andere het eerdergenoemde Ranger HQ gevestigd. Ook is er onder andere een trainingsfaciliteit waar je op vier niveaus (Novice, Intermediate, Expert, Master) in virtuele dungeons je vaardigheden kunt trainen en kun je items zoeken in de dungeons voor mensen in de stad. De meeste tijd die je in Zed City zal doorbrengen, is echter in het Ranger HQ en dit is jammer. De andere dingen die je in Zed City kunt doen, blijven niet lang interessant, omdat ze beknopt zijn of gewoon niet goed uitgevoerd. Het is jammer dat Puzzle & Dragons: Super Mario Bros. Edition weinig extra te bieden heeft naast de dungeons, maar het feit dat de extra elementen in Puzzle & Dragons Z niet allemaal goed zijn uitgewerkt is misschien toch nog wat teleurstellender.

Doordat het verhaal in Puzzle & Dragons: Super Mario Bros. Edition een minder prominente rol speelt, kom je in deze game veel minder dialogen tegen dan in Puzzle & Dragons Z. In de laatstgenoemde weten de dialogen de personages een goed karakter te geven. Zo is er het draakje Syrup, waarmee het verhaal begint. Hij maakt geen onderdeel uit van je team en lijkt daardoor een beetje op de achtergrond te verdwijnen, maar niets is minder waar, omdat hij in de gesprekken die je met de commandant van het Dragon Tamergilde, je tegenstanders en andere personages voert duidelijk aanwezig is. Zijn reacties op andere personen in het spel met speciale karakters, zoals je wat minder snuggere vriend en twee bekvechtende broertjes, maken de dialogen een genot om te lezen en worden in Puzzle & Dragons: Super Mario Bros. Edition gemist.

71


Niet te makkelijk
Vaak worden de nieuwere delen van de Super Mario Bros.-serie als te makkelijk ervaren. Deze spin-off heeft hier echter geen last van. Al snel denk je wel twee keer na voordat je begint met het verschuiven van je Orbs. In zowel Puzzle & Dragons Z als Puzzle & Dragons: Super Mario Bros. Edition is de moeilijkheidscurve goed. Beide games beginnen toegankelijk en vol vergeving, maar aan het einde van de spellen is elke fout fataal. In beide games wordt je ook door in-game personages meerdere keren aangeraden om je Skills en Helper te gebruiken. Een belangrijk verschil in moeilijkheid tussen Puzzle & Dragons Z en Puzzle & Dragons: Super Mario Bros. Edition is dat je in de eerstgenoemde bij een Knock-Out de hele subdungeon opnieuw moet proberen, terwijl je in de Super Mario-crossover ervoor kunt kiezen om een leven te verliezen, waarna je HP-balk volledig wordt gevuld en je verder kunt gaan waar je was gebleven. Geen levens betekent echter wel een Game Over. De gevechten zelf kun je hierdoor misschien als makkelijker ervaren, maar de moeilijkheid wordt hierdoor echter verplaatst naar de lange termijn. Levens liggen niet voor het oprapen. Je krijgt een leven door honderd muntjes te verzamelen. Je krijgt een paar muntjes door een gevecht te winnen en tien muntjes door het doel van een challenge te behalen, maar als je in iedere dungeon een keer al je HP kwijtraakt, zal je al snel deze toepassing niet meer kunnen gebruiken.

Beeld en geluid
Puzzle & Dragons Z en Puzzle & Dragons: Super Mario Bros. Edition hebben hun eigen grafische stijl en beide stijlen komen in de respectievelijke games goed naar voren. Puzzle & Dragons Z heeft een wat meer duistere stijl en de muziek die tijdens het puzzelen wordt gedraaid is, zeker in boss battles, niet rustig maar zeker ook niet storend. Puzzle & Dragons: Super Mario Bros. Edition kent de typerende Super Mario-artstyle en ook de muziek en geluidseffecten zijn herkenbaar. Zo hoor je, wanneer je schade krijgt in de gevechten, het typische deuntje uit de Super Mario Bros.-spellen dat je hoort wanneer je in aanraking komt met een vijand. Met de muziek kun je, zoals gebruikelijk, lekker meeneuriën. In Puzzle & Dragons Z is dit minder het geval, maar ook daar zijn de geluiden en muziek niet vervelend om naar te luisteren.



Conclusie
Puzzle & Dragons Z + Puzzle & Dragons: Super Mario Bros. Edition is een geslaagde combo, maar mist hier en daar wat flair. Zo komen de RPG-elementen in Puzzle & Dragons Z niet allemaal geheel tot hun recht. Daar staan echter wel goede gameplay-mechanics, leuke monsters en een aantal notabele personages tegenover. Hoewel in Puzzle & Dragons: Super Mario Bros. Edition de dungeons meer los van elkaar staan en het verhaal duidelijk een positie op de achtergrond heeft gekregen, speelt ook deze game lekker weg dankzij de muziek en de vrolijke, bekende characters uit het Mario-universum. Het fundament voor beide spellen is sterk, maar de uitwerking is niet altijd even goed. De puzzels gaan niet vervelen en voordat je beide verhaallijnen hebt uitgespeeld ben je al gauw zo'n zestig uur verder. De doorgewinterde puzzelaar kan met deze Puzzle & Dragons-bundel zijn hart ophalen, maar ook voor de twijfelaars is deze game een aanrader.
7,8
N1-score
  • + Vermakelijke puzzels
  • + Goede moeilijkheidscurve
  • + Leuke personages in Puzzle & Dragons Z
  • + Puzzle & Dragons Z heeft een leuk verhaal...
  • - ...maar het verhaal in SMB Edition valt tegen
  • - RPG-elementen niet altijd goed uitgewerkt
  • - Je gaat van gevecht naar gevecht; weinig vrijheid
Next articlePlaytonic over hoe de namen van Yooka en Laylee tot stand kwamen Previous articleBragg Report toont inktvis-krachten, verschillende outfits en...

Reacties van gebruikers

Avatar
N_fan | 09 mei 2015 22:04 | #250844
Ik zal deze game misschien aanschaffen.

Plaats een reactie

Log in of registreer een account om een reactie te kunnen plaatsen.

Puzzle & Dragons Z

Platform: Nintendo 3DS
Genre: Puzzle RPG
Ontwikkelaar: GungHo Online Entertainment
Uitgever: Nintendo
Aantal spelers lokaal: 1
Online-ondersteuning: Ja
Aantal spelers online: N.v.t.
Releasedatum: 08 mei 2015

Puzzle & Dragons: Super Mario Bros. Edition

Platform: Nintendo 3DS
Genre: Puzzle
Ontwikkelaar: GungHo Online Entertainment
Uitgever: Nintendo
Aantal spelers lokaal: 1
Online-ondersteuning: Ja
Aantal spelers online: N.v.t.
Releasedatum: 08 mei 2015